Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Älä laita, ne häikäisee ihan saatanasti takana olevia. Omaan pakettiautoon laitoin mutta ne on 2m korkeudella ja piti säätää osoittamaan lähes suoraan alaspäin ettei häikäise takana olevia. Henkilöautossa tuo ei oikein onnistu.

Erillinen kytkinkään ei ole hyvä (eikä välttämättä edes laillinen, kuten SandWiz sanoi) kun se on täysin varma asia että ne unohtuu joskus päälle. Sopiva kompromissi voisi olla erillinen kytkin sarjaan pakkivalokytkimen kanssa ja käytät lisäpakkivaloa vain tarvittaessa. Ja toivot ettei ole kovin tarkka katsastaja :)

Oletko kokeillut tehokkaampia pakkivalon polttimoita? Umpion tyypistä riippuen voi auttaa tarpeeksi tai ei ollenkaan.
 
No ajovalosta sanoivat katsastuksessa, että hieman on suuntaus pielessä. Säädin itse autohallin seinää vasten ja hyvä siitä tuli, ei enää tullut kommentteja. En usko että sumuvalon kanssa on kovinkaan tarkkaa, kunhan se on suurinpiirtein sama kuin se toisenkin suuntaus.
 
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.

Käytännössä jos laittaa apuperuutusvaloksi sumuvalon, katsastusmiehet ovat siihen myötämielisiä, se myös toimii käytännössä hyvin, koska antaa hyvin leveän ja matalan valokeilan. Jokatapauksessa kyllähän siihen henkisesti kannattaa varautua että käskevät sen poistamaan.
 
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.

Kyllähän nykyään näkee kaikenlaisia valovirityksiä autoissa mitkä oletettavasti on purettu pois katsastuksen ajaksi. Normi liikenteessä tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota. Kuten joku mainitsikin niin joku sellainen valaisin kuitenkin ettei takanaolevat sokaistu. Tai sitten sille oma kytkin ja käyttö tarpeen mukaan.
 
Pasilassa Triplan alittavalla Veturitiellä Teollisuuskadulta tulevalla haaralla on liikennemerkki 40km/h rajoitusalueen päättymisestä. Toisesta suunnasta tullessa tällä samalla tiellä on tien alussa 40km/h rajoitusalueen alkamisesta kertova liikennemerkki.

Onkohan tässä nyt jollain tullut joku kämmi, vai meneekö multa jotain ohi?

Jos tuossa on väärä liikennemerkki, niin sakkoja tuosta voi tuskin saada, jos liikennemerkkien mukaan ajaa vaikka se todellisuudessa ylinopeutta olisikin?
 
Afermarket android-radioon (pumpkin android 9.0) tuli hieman käyttöä häiritsevä vika/toimimattomuus. Eli radio pelasi normaalisti, mutta kun irroitin akun miinuks-johdon lisäpitkien asennuksen ajaksi niin sen jälkeen fastboot (heti käynnissä) toiminto toimii joskus ja joskus ei (käynnistyy sen +30s). Varsinkin jos laittaa virrat päälle niin radio toimii normaalisti, mutta kun starttaa auton niin joko toimii tai sitten siinä tulee jokin katkos että radio/navi jne laite alkaakin lataamaan itseään alusta asti käyntiin.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Joku sulake mennyt? Auton omat järjestelmät eivät pätki tai ole toimimattomia
 
Mulla heittää VW 1K golfi keltaista moottorivaloa. Luin OBD lukijalla ja anto P000A $ 07E8:
A nokka-akselin asento hidas vastaus kenttä 1

P000A A Camshaft Position Slow Response Bank 1

Tuli huonoon aikaan ku pitäis pyhien takia ajella vähän pidempiä matkoja. Mutta omaan korvaan ei kuulosta niin vakavalta. Eli kehtaako autoa vielä ajella?

Ja tarkoitus olis sit vuodenvaihteen jälkeen korjata. Osaako kukaan kertoa millaisista summista puhutaan?
 
Pelkkä P000A ei sinällään mun mielestä oo kovin vakava koodi. Ongelma on tietty se, että jollain geneerisellä perunalla luettuna ei voi tietää onko se oikeasti ainoa vikakoodi vai onko siellä muitakin. Tiettyjen muiden koodien kanssa yhdessä toi kai vois ennakoida myös ketjun venymistä ja se on sitte jo ikävämpi tilanne.

Olis myös varmaan helpompi tietävien heitellä hintoja yms jos edes tietäisi semmosia pikkujuttuja kuin millaisesta moottorista on kyse...
 
Pelkkä P000A ei sinällään mun mielestä oo kovin vakava koodi. Ongelma on tietty se, että jollain geneerisellä perunalla luettuna ei voi tietää onko se oikeasti ainoa vikakoodi vai onko siellä muitakin. Tiettyjen muiden koodien kanssa yhdessä toi kai vois ennakoida myös ketjun venymistä ja se on sitte jo ikävämpi tilanne.

Olis myös varmaan helpompi tietävien heitellä hintoja yms jos edes tietäisi semmosia pikkujuttuja kuin millaisesta moottorista on kyse...

1.4 TSI 103kW. Auto tosiaan MK5 1K VW Golf vm 2007
 
Ooh, kaksoisahdettu BMY. Mullakin oli joskus, siinä meni jakopää uusiksi alle sadassa tonnissa... Jos ei rallattele seisonnan jälkeen startatessa niin kovaa ajoa sitten vaan. Mutta jos on alkuperäinen jakopää, reilummin jo ajettu ja nyt vielä tuo vikakoodi päällä niin suhtautuisin aika varauksella jakopään jäljellä olevaan elinikään...
 
Ooh, kaksoisahdettu BMY. Mullakin oli joskus, siinä meni jakopää uusiksi alle sadassa tonnissa... Jos ei rallattele seisonnan jälkeen startatessa niin kovaa ajoa sitten vaan. Mutta jos on alkuperäinen jakopää, reilummin jo ajettu ja nyt vielä tuo vikakoodi päällä niin suhtautuisin aika varauksella jakopään jäljellä olevaan elinikään...

Jees. Ku ostin tän sillä oli ajettu vajaa 90t, just vähän ennen sitä oli tuo ketju vaihdettu.

Nyt on mittarissa vajaa 140. Mutta joo kiitoksia, ajelen varmuuden vuoksi vähän rauhallisemmin ja vien sit myöhemmin huoltoon.
 
Mulla heittää VW 1K golfi keltaista moottorivaloa. Luin OBD lukijalla ja anto P000A $ 07E8:
A nokka-akselin asento hidas vastaus kenttä 1

P000A A Camshaft Position Slow Response Bank 1

Tuli huonoon aikaan ku pitäis pyhien takia ajella vähän pidempiä matkoja. Mutta omaan korvaan ei kuulosta niin vakavalta. Eli kehtaako autoa vielä ajella?

Ja tarkoitus olis sit vuodenvaihteen jälkeen korjata. Osaako kukaan kertoa millaisista summista puhutaan?
Itsellä oli audissa sama vikakoodi, vikana on siis nokan päässä oleva vvt pyörä, jonka asennon muutos on liian hidas, pyörän säätö toimii öljynpaineella, vikana yleensä, itse vvt pyörä, (se on kallein vika) öljynvirtausta vvt pyörään säätelevä solenoidi venttiili, (edullisin) tai öljynpaineet liian alhaiset jolloin paine ei riitä yläkertaan asti ja vvt pyörän säätö lakkaa toimimasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mites tommonen 2013-2016 E-Mersu bensakoneella ja tietty automaatilla? Varmaan E200, koska E250 harvinaisempi. Uskaltaako ostaa max reilu satanen ajettuna? Jotain erityistä huomioitavaa?
 
Autoverovapaus + alv vähennys kelpoinen, tai vain alv vähennyskelpoinen tai sitten molempia tai ei kumpaakaan. Mitä nämä tarkoittaa autokauppojen pakettiautojen myynti ilmoituksissa? Joskus luulin että myynti ilmoituksissa pitää Suomessa näkyä hinta veroineen, ilmoitukset kuitenkin suunnattu myös yksityisille ihmisille eikä vain yrittäjille joilla mahdollista vähennellä veroja.
 
Autoverovapaus + alv vähennys kelpoinen, tai vain alv vähennyskelpoinen tai sitten molempia tai ei kumpaakaan. Mitä nämä tarkoittaa autokauppojen pakettiautojen myynti ilmoituksissa? Joskus luulin että myynti ilmoituksissa pitää Suomessa näkyä hinta veroineen, ilmoitukset kuitenkin suunnattu myös yksityisille ihmisille eikä vain yrittäjille joilla mahdollista vähennellä veroja.

Tietyt erikoisautot on ostettaessa autoverovapaita ts. niistä ei ole autoveroa maksettu lainkaan. Sillä on sen verran väliä, että ajoneuvoluokkaa ei voi kuolleentumisajan sisällä vaihtaa ilman veroseuraamuksia, sen jälkeen asialla ei ole mitään merkitystä. Kuolleentumisajat taas riippuu siitä mihin käyttöön auto alunperin hankittu.

Alvin vähennyskelpoisuus ei yksityisostajalle merkitse mitään, hinta on se mikä ilmoituksessa lukee. Yrittäjälle se taas tarkoittaa sitä, että hinnassa on mukana täysi alv, jolloin sen voi verotuksessa vähentää, jos auton käyttötarkoitus sen mahdollistaa. Käytettyjä myydään myös marginaaliveromenettelyllä, jolloin myyjä maksaa alvit vain voitosta niin silloin ei edes yritysostaja voi vähentää mitään.
 
Alvin vähennyskelpoisuus ei yksityisostajalle merkitse mitään, hinta on se mikä ilmoituksessa lukee. Yrittäjälle se taas tarkoittaa sitä, että hinnassa on mukana täysi alv, jolloin sen voi verotuksessa vähentää, jos auton käyttötarkoitus sen mahdollistaa. Käytettyjä myydään myös marginaaliveromenettelyllä, jolloin myyjä maksaa alvit vain voitosta niin silloin ei edes yritysostaja voi vähentää mitään.

Tällä ALV-vähennyskelpoisuudella on yritysostajalle myös siinä mielessä merkitystä, että ALV-vähennyskelpoisen pakettiauton ollessa täysin yrityksen käytössä ( eli ei työsuhdeautona eikä henkilökohtaisia ajoja ) saa yritys vähentää arvonlisäverot myös kaikista auton kuluista.
Alvittoman auton tapauksessa auton kulut saa kyllä laittaa firman menoiksi, mutta alveja niistä ei saa silloin takaisin.

Kokonaismassaltaan yli 3500 kg:n autot rekisteröidään kevyt kuorma-autoiksi, jolloin niistä ei makseta autoveroa.
 
Onko muilla ollut Traficomin kanssa ongelmia ajoneuvoveron kanssa?
Makseltiin kolmisen viikkoa sitten toisesta autosta 1/4 veroista mitä oli e-laskuun merkattu. Tänään tuli karhukirje ja netissäkin näkyy ettei maksettu summa ole kirjautunut vaikka tiedot oikein.

Hauskinta asiassa on se, että e-laskussa on muutaman euron ero kokonaisajoneuvoverossa vrt. mitä traficomin sivuilla näkyy. Eli olisiko tässä ongelma kun maksettu summa ei olekaan sen netissä näkyvän summan 1/4?

Asia tosin korjaantui sillä, että netissä vaihtoi eräisyyden neljään erään. Hävisi merkinnät maksamattomista veroista samantien. Mutta tämähän pitäisi tapahtua automaattisesti kun maksaa sen alkuperäisellä laskulla olleen summan mikä on laitettu jos maksaa neljässä erässä?

Ainakin vielä jokin aika sitten noilla oli niin kankea järjestelmä että jos maksoit sentinkin liikaa seuraksena oli se että veroa ei ollut maksettu. En tiedä ovatko sitten jo vihdoin ja viimein edes tuon saaneet korjattua.
 
Ainakin vielä jokin aika sitten noilla oli niin kankea järjestelmä että jos maksoit sentinkin liikaa seuraksena oli se että veroa ei ollut maksettu. En tiedä ovatko sitten jo vihdoin ja viimein edes tuon saaneet korjattua.
Juu, se järjestelmä tarkisti että viite ja summa täsmäs ennenkuin merkkas hyväksytyksi. Itse sain huomata kun olin näppäillyt kaks numeroa ristiin ja olin maksanut liikaa. Helpoin oli maksaa uusiksi oikea summa että tuli merkintä maksusta ja reklamoida väärä summa takas.
 
Katsastuksesta tuli hylky kuskin puolen etualatukivarren laakerin/nivelen välyksen takia. Kun etualatukivarsi vaihdetaan, niin pitääkö sen jälkeen tehdä aina nelipyöräsuuntaus?
 
Jos eteen vaihdat osia etupään suuntaus riittänee. Olettaen että takana kaikki ok ja haluat etupään ns vimpan päälle.
 
Jos eteen vaihdat osia etupään suuntaus riittänee. Olettaen että takana kaikki ok ja haluat etupään ns vimpan päälle.

Kiitos vastauksesta. Tuohon on alkuvuodesta tehty nelipyöräsuuntaus viimeksi enkä ole ajossa huomannut mitään ongelmia suuntauksien suhteen. Voisi siis tosiaan olettaa, että etupään suuntaus riittää?

EDIT: Niin ja kyseessä siis Peugeot 308 SW vm. 2015
 
Ooh, kaksoisahdettu BMY. Mullakin oli joskus, siinä meni jakopää uusiksi alle sadassa tonnissa... Jos ei rallattele seisonnan jälkeen startatessa niin kovaa ajoa sitten vaan. Mutta jos on alkuperäinen jakopää, reilummin jo ajettu ja nyt vielä tuo vikakoodi päällä niin suhtautuisin aika varauksella jakopään jäljellä olevaan elinikään...

Nyt tuoli huollosta. Jakopäätä epäilivät myös kun eivät muuta löytäneet.

Se tarkottaakin sellasta 2-2,5ke laskua. Nyt ei oo varaa tollasiin, ja kun auto tosiaan käy vielä mallikkaasti. Pitänee laittaa rahaa syrjään ja odottaa hetkeä ku tehot putoaa / pitää ääniä.
 
Harkitsen parhaillaan auton myyntiä, ja jäisin ehkä odottelemaan kevättä ja uuden Golffin julkaisua, jos nykyisten mallien hinnat käytettyinä laskisivat tässä vaiheessa. Jos ei muuta, niin tarjontaa hyvin varusteltujen yksilöiden muodossa kuvittelisin tulevan enemmän kauppoihin, kun innokkaimmat käyvät päivittämässä seuraavaan sukupolveen.

Mutta miten saisin parhaan hinnan autostani? Kyseessä siis reilu pari vuotias ja vähän ajettu yksilö, ajatuksena pyytää tarjouksia autoliikkeiltä. Mulla on jostain semmoinen käsitys, että ennen vuoden vaihdetta autokaupoilla budjetit punaisella ja ei välttämättä saa hyvää hintaa, mikäli edes tarjoavat mitään? Myös tammikuu taitaa olla melko hidas autokaupoilla, mutta onko myyntiajankohdalla (liikkeeseen myydessä) oikeasti merkittävä vaikutus, vai onko tarjousten suuruudessa enemmänkin vain liikekohtaisia eroja?

Eli se mitä tässä mietin on: myynkö auton tammikuussa ja käytän julkisia kevään, vai saako keväällä mahdollisesti niin paljon paremman hyvityksen (ja vielä jos ottaa toisen vaihdossa tilalle), että kannattaisi sinne asti odotella? Onko väliä missä vaiheessa kuuta myyn?

Kaikki tämähän on toki spekulointia ja riippuu monesta asiasta, mutta varmastikin jotain kokemuksiin/autokauppojen toimintatapohin perustuvia vinkkejä on olemassa.
 
Autokauppaan myyminen on yleensä se viimeinen hätäratkaisu kun tarvitaan rahaa nopeasti eikä kukaan yksityinen ole autoa ostanut. Sillä perusteella se myös hinnoitellaan, saat autostasi todennäköisesti erittäin huonon hinnan myymällä sen suoraan autoliikkeeseen.

Ennemmin yrittäisin myydä yksityiselle, mutta sekin on yleensä vaikeaa uudehkon auton tapauksessa. Itse tuossa tilanteessa joko myisin yksityiselle tai jos ei mene kaupaksi niin odottaisin kevääseen ja laittaisin nykyisen vaihdossa siihen seuraavaan.
 
Sanoisin kanssa että paras olisi laittaa sitten keväällä vanha vaihdossa liikkeeseen.
 
Eli se mitä tässä mietin on: myynkö auton tammikuussa ja käytän julkisia kevään, vai saako keväällä mahdollisesti niin paljon paremman hyvityksen (ja vielä jos ottaa toisen vaihdossa tilalle), että kannattaisi sinne asti odotella? Onko väliä missä vaiheessa kuuta myyn?
Itse yrittäisin varmaan myydä nopeasti vaikka nettiautossa, mutta en tiedä sitten löytyykö sieltä ostajia. Joku autoliikekin voisi sen kautta ostaa, jos saa vain riittävän halvalla sen auton.

Mahdollisimman nopeasti siis, kun auton arvo kumminkin laskee kokoajan. Ja jos on vanha Golf, niin sekin laskee hintaa, kun pian tulee uusi. Toki voisi nyt tehdä sitä vaihtokauppaa autoliikkeen kanssa. Kysyä että mitä tarjoavat, jos löytyy joku hyvä auto sieltä tilalle. Samalla sitten varmaan hahmottuu, että paljonko autoliikkeet hyvittävät vanhasta autosta.
 
Itse yrittäisin varmaan myydä nopeasti vaikka nettiautossa, mutta en tiedä sitten löytyykö sieltä ostajia. Joku autoliikekin voisi sen kautta ostaa, jos saa vain riittävän halvalla sen auton.

Mahdollisimman nopeasti siis, kun auton arvo kumminkin laskee kokoajan. Ja jos on vanha Golf, niin sekin laskee hintaa, kun pian tulee uusi. Toki voisi nyt tehdä sitä vaihtokauppaa autoliikkeen kanssa. Kysyä että mitä tarjoavat, jos löytyy joku hyvä auto sieltä tilalle. Samalla sitten varmaan hahmottuu, että paljonko autoliikkeet hyvittävät vanhasta autosta.
Ei ole golffi alla nyt, mutta arvohan tosiaan laskee kuitenkin koko ajan, eikä se toki maksa kysellä mitä liikkeet tuosta tarjoaisivat. Viimeksi autoa vaihtaessa ainakin eroa oli toista tonnia liikkeiden tarjouksissa, eli ehkei kannata heti niidenkään kanssa luovuttaa. Pitääpä laittaa vuoden vaihteen jälkeen verkot vesille.

Tuon viimeksi liikkeeseen jättämäni auton myyntiä kun seurasin, niin pari tonnia oli pyynti enemmän, kuin mitä mulle siitä hyvittivät.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta. Tuohon on alkuvuodesta tehty nelipyöräsuuntaus viimeksi enkä ole ajossa huomannut mitään ongelmia suuntauksien suhteen. Voisi siis tosiaan olettaa, että etupään suuntaus riittää?

EDIT: Niin ja kyseessä siis Peugeot 308 SW vm. 2015
Etupään suuntaus enintään tosin jos oli kaikki nivelet kunnossa alkuvuodesta niin voi olla että ei siellä mitään säädettävää edes ole, mutta sitä nyt ei muuten tiedä kun säätämällä tai odottamalla että renkaat mahdollisesti kuluu vituiksi :).

Ja joissain pösöissähän(oisko ollut 407) ne nivelet on jo uutena senverta väljät että niissä on joskus tullut hylsyjä vaikka valmistajan mukaan kaikki on ok. Niistä kyllä pitäisi olla katsastus asemilla ohjeistukset miten ne tarkistetaan.
 
Espoolaisella huoltoasemalla aivan uudenlainen tankkausautomaatti: "Se oli merkki, että jotain pitäisi tehdä"
uteliaisuuttani kyselen,jos joku on käyttänyt kyseistä palvelua,paljonko oli litrahinta ja minkä vahvuista seosta tuosta saa?
Veikkaan, että -20 todennäköisesti mikä on muutenkin varmasti eniten myyty vahvuus Suomessa. Varmaan pakkasen kasvaessa lisäävät vahvuutta. Sekin varmaan olisi kiva tieto minkä valmistajan ainetta tuo automaatti tarjoaa.

Tuommoinenhan olisi mahdollista toteuttaa niin, että siellä on jotain todella vahvaa liuosta tankissa ja se sitten itse osaa sekoittaa siihen vettä oikean vahvuuden saamiseksi. Että itse rupeaisin käyttämään niin litrahinnan pitäisi olla luokkaa 50-70sent. Tynnyreissä se tavara ei mitään kallista ole nimittäin.
 
Veikkaan, että -20 todennäköisesti mikä on muutenkin varmasti eniten myyty vahvuus Suomessa. Varmaan pakkasen kasvaessa lisäävät vahvuutta. Sekin varmaan olisi kiva tieto minkä valmistajan ainetta tuo automaatti tarjoaa.

Tuommoinenhan olisi mahdollista toteuttaa niin, että siellä on jotain todella vahvaa liuosta tankissa ja se sitten itse osaa sekoittaa siihen vettä oikean vahvuuden saamiseksi. Että itse rupeaisin käyttämään niin litrahinnan pitäisi olla luokkaa 50-70sent. Tynnyreissä se tavara ei mitään kallista ole nimittäin.
tulee ihan mieleen ne vanhat käsin pumpattavat 2-tahti pensapumput joissa se öljy sekoittu pumpatessa ja seossuhde oli aina mitä sattuu.

Jos on jotain varastomyymälän tapaista 5 litran tonkka eurolla tyylistä tavaraa joka jättää kalvot lasiin niin ei saa kannatusta tuommoinen meikäläiseltä.
Lasolia sen olla pitää :hungry:
"Heikkisen Pissapoika-yritys vastaa ainoastaan laitteista. Lasinpesunesteen hinnoitteluun hänellä ei ole sananvaltaa, vaan siitä päättää asema itse." äkkiseltään voisi kuvitella nesteen itse myyvän omilla asemilla vain saman brändin pesunestettä,mutta helppohan tuollaisessa on kusettaa.tosin voisi myös kuvitella että oman firman aine olisi halvempaa kuin muunmerkkinen vieraalta ostettu.
 
Tuommoinenhan olisi mahdollista toteuttaa niin, että siellä on jotain todella vahvaa liuosta tankissa ja se sitten itse osaa sekoittaa siihen vettä oikean vahvuuden saamiseksi. Että itse rupeaisin käyttämään niin litrahinnan pitäisi olla luokkaa 50-70sent. Tynnyreissä se tavara ei mitään kallista ole nimittäin.

Näitä sekoittavia pumppuja on saatavilla kaikilta korjaamolaitetoimittajilta, sekä monelta muultakin pumppuvalmistajalta.
Korjaamoissa ihan arkipäivää, että öljykeskuksessa on 200 litran tynnyri tai kuution kontti tiivistettä, josta sekoituspumppu jakaa sen kaikille nostinpaikoille.

Edullisimmillaan olen ostanut ihan hyvää laimennettavaa lasinpesunestettä 50 snt / litra ( alv 0% ) 20 litran pytyissä, 200 litran tynnyreissä tai kuution konteissa tavara on kuulemma vielä vähän halvempaa.
 
Onko kukaan muu huomannut Nesteen asemilta diesel on vaihtunut Pro-Dieselistä Futuraan? Ainakin Tampereella Turtolan Neste oli vielä ainakin ennen joulukuuta Pro Dieseliä vihreällä hinnalla, nyt punaista Futuraa, myös toinen asema teki saman mutta se on jo suljettu. Pitääkö olla huolissaan, en omaan laitteeseen Futura Dieseliä tunge vapaasti.
 
Onko kukaan muu huomannut Nesteen asemilta diesel on vaihtunut Pro-Dieselistä Futuraan? Ainakin Tampereella Turtolan Neste oli vielä ainakin ennen joulukuuta Pro Dieseliä vihreällä hinnalla, nyt punaista Futuraa, myös toinen asema teki saman mutta se on jo suljettu. Pitääkö olla huolissaan, en omaan laitteeseen Futura Dieseliä tunge vapaasti.
Huolissaan itse olisin. Tiedän omakohtaisesti ja monen tutun kautta että autosta riippuen nesteen dieselillä voi kulutus kasvaa 1L+ sataselle, alaväännöt häviää ja yhden tapauksen kuulin jossa kone jopa nakutti nesteen dieselillä.

Autokohtaista tuo toki on mutta omassa tankatusta määrästä laskettu kulutus nousee selvästi aika hurjasti kun käy nesteellä. En yhtään ihmettele että esim Mersu on sanonut nesteen joidenkin polttoaineiden käytön olevan omalla vastuulla.

Omassa autossa alaväännöt häviää selvästi sen jälkeen kun käy nesteellä tankkaamassa niin nykyään enemmän suosin shell/ST1 tai jos on rahasta tiukkaa teboil
 
Autossa manuaalinen ilmastointi. Jos puhallus on säädetty kokonaan tai osin tuulilasille, ilmastointi on pakotettuna päällä. Ilmeisesti tämä on ominaisuus, eikä vika. Mikähän logiikka tämän ominaisuuden taustalla oikein piilee?
 
Autossa manuaalinen ilmastointi. Jos puhallus on säädetty kokonaan tai osin tuulilasille, ilmastointi on pakotettuna päällä. Ilmeisesti tämä on ominaisuus, eikä vika. Mikähän logiikka tämän ominaisuuden taustalla oikein piilee?
Ilmaa kuivaava ominaisuus. Ei huuruunnu niin helposti.
 
Autossa manuaalinen ilmastointi. Jos puhallus on säädetty kokonaan tai osin tuulilasille, ilmastointi on pakotettuna päällä. Ilmeisesti tämä on ominaisuus, eikä vika. Mikähän logiikka tämän ominaisuuden taustalla oikein piilee?
Myyntimies voi laittaa auton myynti-ilmoitukseen "puoliautomaattinen ilmastointi":smoke: /ot
 
No ei automaagi-ilmastointiin tarvi edes koskea muulloin kun auton kaupasta hakies, se laitetaan 20,5 asteeseen ja painetaan automaagi päälle. Vähän niinko valot käännetään sen yhen kerran päälle ja unohdetaan koko katkaisija.
 
No ei automaagi-ilmastointiin tarvi edes koskea muulloin kun auton kaupasta hakies, se laitetaan 20,5 asteeseen ja painetaan automaagi päälle. Vähän niinko valot käännetään sen yhen kerran päälle ja unohdetaan koko katkaisija.
Jaa. Monta on automaattia ollut peräkanaa eikä yksikään vielä ole ottanut huomioon koska matkustajilla on talvivaatteet päällä.

Itse ainakin pidän kesän 20 asteessa ja talveksi lasken 17,5 asteeseen - itse kun en jaksa alkaa joka matkalla ottamaan takkia pois auton lämmettyä (eikä viitsi aina edes eberillä lämmittää ennen lähtöä vaikka 10km päähän)...
 
Niin, valintoja. +17 on ulkona ny koska talvi.
 
Jaa. Monta on automaattia ollut peräkanaa eikä yksikään vielä ole ottanut huomioon koska matkustajilla on talvivaatteet päällä.

En oo kyllä koskaan ajanu automaattilla joka olisi toiminut hyvin kaikissa olosuhteissa. En tiedä sitten näistä ihan uusimmista keksinnöistä, mutta jonnekin 2012 asti ei kyllä mitään hyvää sanottavaa. Aina puhaltaa joko liian hiljaa tai liian kovaa tai vääristä suuttimista. Käsin on saanut veivata (varsinkin talvella) ne puhallukset ja nopeudet kuntoon. Tämä siis kaikissa jenkkiautoissa, Mersuissa, Volvoissa, Volkkarissa, Citroenissa jne. mitä on tullut ajettua viimeisen 15v aikana.
 
Sama, en muista yhtäkään autoa jossa olisin pitänyt automaatilla, puhallin huutaa täysillä ja aina väärään suuntaan. Lähimmäksi toimivaa oli nykyisessä w220 s mersussa mutta pakkasten tultua lämmityslaite vaikuttaa kohdistavan kaiken raivonsa jo muutenkin herkästi hikoaville jaloille.
 
Sama, en muista yhtäkään autoa jossa olisin pitänyt automaatilla, puhallin huutaa täysillä ja aina väärään suuntaan. Lähimmäksi toimivaa oli nykyisessä w220 s mersussa mutta pakkasten tultua lämmityslaite vaikuttaa kohdistavan kaiken raivonsa jo muutenkin herkästi hikoaville jaloille.
Mitäs pirua :D. Onko Ford tehnyt jotain siis oikein. Nimimerkillä teen ilmastoinnin lämmönsäädön kahdesti vuodessa. Keväällä ja syksyllä. Ainoa kerrat kun kosken mihinkään ilmastoinnin nappiin on jääkylmään kosteaan autoon mennessä ja lyön max puhalluksen ja tuulilasin ja takalasin lämppärit päälle.
 
En tiedä tuoreemmista fordeista kuinka niissä toimii, 2002 ja 2005 mondeoissa en saanut järkevästi puhallusta tuulilasi/jalkatila yhtäaikaa automaatti ilmastoinnilla vaikka napeista puhalluksen noihin suuntasin. Manuaali ilmastoinnissa toimii paremmin, jaksaa puhaltaa myös tuulilasille ja vain vähän jalkatilaan.

Automaattiasennolla noissa molemmissa vuosimalleissa puhalsi pääasiassa täysillä vain "keskisuuttimista"
 
kätevä tapa halkaista tuulilasi kun auto seissyt helteellä päivän auringonpaisteessa ja lähtiessä antaa automaattisäädöillä hönkiä täysiä kylmää tuulilasille ne ekat pari minuuttia.aikoinaan eka automaatti-ilmastoitu auto ja tuulilasissa pari kiveniskeemää niin tuli tämäkin opittua :btooth:
 
Jep, tai kovalla pakkasella kiihdyttää kaasu pohjassa puhallus suunnattuna tuulilasille...corollasta poksahti lasi halki kun tuli lämpöaalto kiihtyneen nestevirtauksen mukana tuulilasille.
 
kätevä tapa halkaista tuulilasi kun auto seissyt helteellä päivän auringonpaisteessa ja lähtiessä antaa automaattisäädöillä hönkiä täysiä kylmää tuulilasille ne ekat pari minuuttia.aikoinaan eka automaatti-ilmastoitu auto ja tuulilasissa pari kiveniskeemää niin tuli tämäkin opittua :btooth:
Jos se on haljetakseen niin kyllä se halkeaa oli ilmastointia tai ei puhaltamassa. Paskaa tuuria vaan ja ei ole porattu iskuja heti.
 
Ei oo viel lasit halkeillu vaik +40 lämpötilat ei oo ihan harvinaisia.
 
Jep, tai kovalla pakkasella kiihdyttää kaasu pohjassa puhallus suunnattuna tuulilasille...corollasta poksahti lasi halki kun tuli lämpöaalto kiihtyneen nestevirtauksen mukana tuulilasille.
Sille kuumalle tuulilasille, kun nykäisee -20-asteista tuulilasinpesunestettä, tuulilasi halkeaa jos on haljetakseen. Mulla ei ole koskaan haljennut, vaan aina on tarvittu kiveniskemä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 605
Viestejä
4 493 457
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom