Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä muute kun kysyin autodudelta tuosta nahkaratin korjaussarjasta. Tuo toimii ainoastan mustaan rattiin ja oma on tosiaan enemmän harmaa. Toki jos koko ratin käsittelen mustaksi, mutta ideana on vain nuo huonot kohdat poistaa. Täytyy varmaankin tilata tätä: Harmaa nahkamaali Tinte Dye 014

Tässä vielä jotain kuvia ratista: IMG 20191016 220953
 
Mites tuo nykyään menee käytännössä kun hakee korvauksia monttuun ajamisesta? Ajoin tuossa eilen kotimatkalla kahteen metrin välein olleeseen isoon kuoppaan jarruttaessa kun huomio oli risteävän liikenteen havainnoinnissa niin että jysähti niin maan perkeleesti ja kulmat vituiksi nyt vähintään kun ohjaus keskitti n.5astetta sivuun ja paskalla tuurilla jotain paskana alustastakin. Oliko noilla mitään ns vaatimusmittoja mitkä piti täyttää ennen kuin edes voi saada korvauksia. Toinen että mitä kaikkea sitä piti tehdä ja mitä kautta että voi hakea jos on oikeutettu hakemaan noita. Tähän mennessä ilmoitettu kuopista sinne tiepäivystykseen, otettu aamulla kuvat kuopista, tehty varmuudeksi vahinkoilmoitus vakuutukseen ja auto on menossa aamulla kulmien tarkistukseen/säätöön ja läpikäyntiin.

EDIT: Eka kuoppa oli sellainen 70cm x 55cm ja noin 8cm syvä ja kohtuu teräväreunainen ja toinen about 40cm x 60cn ja about yhtä syvä mutta teräväreunaisempi :7
 
Mites tuo nykyään menee käytännössä kun hakee korvauksia monttuun ajamisesta?....

Kunta tai kaupunki vastaa, tai mikäli on valtion hoidettavia teitä niin: Vahingonkorvaukset - ELY-keskus
Nimimerkki, en saanut mitään. Ja voisin veikata että tollaisella jysäyksellä on vanteessakin heittoa. Meillä meni sisäreuna luttuun ja kumi pilalle kun vaimo löysi syvän kuopan satasen vauhdissa
 
Kunta tai kaupunki vastaa, tai mikäli on valtion hoidettavia teitä niin: Vahingonkorvaukset - ELY-keskus
Nimimerkki, en saanut mitään. Ja voisin veikata että tollaisella jysäyksellä on vanteessakin heittoa. Meillä meni sisäreuna luttuun ja kumi pilalle kun vaimo löysi syvän kuopan satasen vauhdissa
Itsellä oli onneksi vauhtia vain 30-35kmh kun olin hidastamassa risteykseen. Ja toivoa sopii ettei rengas paskana koska noita renkaita ei enää tietääkseni tehdä ainakaan tuossa koossa (Misukan PS4 Supersport tms ja nykyiset ST:t tulevat normi PS4 renkailla muistaakseni). Toivoa on sen suhteen että rengas olisi selvinnyt koska rengaspaineet eivät olleet muuttuneet, auto kulkee suoraan ja rattikin keskittää nätisti mutta vinoon ja tärinöitä yms ei tunnu. Huomennahan se selviää. Tulee todennäköisesti kallis keikka jos vakuutukseen joutuu laittamaan. Kuitenkin ST kyseessä niin ST jousitus, ST alustan osat, ST:n lisävaruste isompi diamond cut vanne ja tosiaan kalliimmat renkaat...
 
Itse kun vanhoilla ajelee, niin järjestään saa ovia passata sisemmäs. Näissä se ei ole pelkästään kosmeettinen vaan vaikuttaa merkittävästi myös sisämeluun, kun ajoviima ei enää pääse tiivisteitä kiusaamaan.
Noidenhan kuuluu ola aavistuksen ulompana kuin seuraavan pellin että se ohjaa ilman mukana lentävät partikkelit ohi eikä suoraan siihen maalattuun seinään koska se jatkuva hiekkapesu ei ole oikein hyväksi niille kulmille.
 
Nyt jälleen tyhmä kysymys. Auto suht uusi, 17tkm ajettu. Huomasin tuossa, että kuskin ovi ei mene ihan niin pohjaan kuin toinen puoli. Ei ole ottanut mitään osumaa tai kolaroitu tms, eli taitaa olla tehtaalta tullut tuollaisena eikä aiheuta toimenpiteitä? Tuosta alaosasta huomaa ja livenä näyttää vähän "pahemmalta" kuin kuvassa. Kuvakulma myös vähän eri kohdasta, mutta kyllä tuosta näkee.

Kun tuosta painaa ovea niin se ihan vähän joustaa sisäänpäin.


Nakkasin tuossa paremmat kuvat: IMG 20191017 222319

Sisältäkin huomaa kun vetää sormella tiivisteen ja oven välistä. Eihän tuossa isoa eroa, mutta sen verran, että sattuu silmään. Eiköhän jompikumpaa ovea saa sen verran säädettyä, että ovat kohdallaan. Kolmas/alin kuva ei liity keissiin.

Noidenhan kuuluu ola aavistuksen ulompana kuin seuraavan pellin että se ohjaa ilman mukana lentävät partikkelit ohi eikä suoraan siihen maalattuun seinään koska se jatkuva hiekkapesu ei ole oikein hyväksi niille kulmille.

Niin, että tuossa on syy, miksi kuskin ovi on enemmän ulospäin?
 
Nakkasin tuossa paremmat kuvat: IMG 20191017 222319

Sisältäkin huomaa kun vetää sormella tiivisteen ja oven välistä. Eihän tuossa isoa eroa, mutta sen verran, että sattuu silmään. Eiköhän jompikumpaa ovea saa sen verran säädettyä, että ovat kohdallaan. Kolmas/alin kuva ei liity keissiin.

Jos se ovi siis porrastaa tasaisesti koko matkalta tuosta lukon puolelta niin eihän se ole kuin lukon vastakappaleen säätö vähän sisemmäs. Hommaan menee aikaa maksimissaan minuutti. Ja kuten jo mainittu niin pieni porrastus noissa kuuluu ollakkin ettei hiekkasuihku syö oven päätyjä, mutta se on niin pieni että ei varsinaisesti silmään kuulu ottaa.
 
Niin, että tuossa on syy, miksi kuskin ovi on enemmän ulospäin?
Ei vaan se että kaikkien kuuluu olla tasasesti hivenen ulompana. muistaakseni lainasin sitä kasari/ysäri autoilijan viestiä joka kiristeli ovia sisälle päin. Vai onko nyt tilanne että vastasit väärällä altilla kun teidän nimet on "mark ok" ja "mark qq"?
 
Ei vaan se että kaikkien kuuluu olla tasasesti hivenen ulompana. muistaakseni lainasin sitä kasari/ysäri autoilijan viestiä joka kiristeli ovia sisälle päin. Vai onko nyt tilanne että vastasit väärällä altilla kun teidän nimet on "mark ok" ja "mark qq"?

OT: Ihan eri henkilö kyseessä. Ja yleisellä tasolla kysyin.
 
Ne ovet pitäisi siinä vaiheessa säätää, kun autoa ollaan luovuttamassa rahtifirmalta liikkeeseen. Kuuluu niihin auton luovutustarkastuksen tehtäviin. Monesti huoltokirjan ensimmäisillä sivuilla on se mitä autolle on siellä tehty.
 
Ne ovet pitäisi siinä vaiheessa säätää, kun autoa ollaan luovuttamassa rahtifirmalta liikkeeseen. Kuuluu niihin auton luovutustarkastuksen tehtäviin. Monesti huoltokirjan ensimmäisillä sivuilla on se mitä autolle on siellä tehty.

Eipä löytynyt mitään mainintaa. Pystyykö näitä kysymään jälkikäteen myyntipaikasta?

Asiasta toiseen. Onko suositella noita puhelinpidikkeitä? Ebayst löytää eurosta ylöspäin magneettisia ja vähän muutakin. Kysyn siksi kun joskus parikin ostanut ja olleet aika huonoja/rimpuloita.

Sitten myös joku setti takakonttiin. Tavarat menee eessuntakas kun ei ole mitään millä kiinnittää. Ostin joskus biltemasta jonkun kasattavan laatikon tms ja ei tuo kovin kummoinen ollut.

Suosituksia?
 
Asiasta toiseen. Onko suositella noita puhelinpidikkeitä? Ebayst löytää eurosta ylöspäin magneettisia ja vähän muutakin. Kysyn siksi kun joskus parikin ostanut ja olleet aika huonoja/rimpuloita.
Tuollaisen tilasin ennen kesää:

Universal Car Holder Windshield Dash Suction Cup Mount Stand for Cell Phone GPS

Ja on pysynyt paikoillaan putoamatta tai puhelinta pudottamatta. Ei ihan samanlainen kuin edellinen €5 härpäkettä joka kesti 4-5v, mutta tuntuu asialliselta.

noitahan voi tilata vaikka kolme erilaista ja heittää huonommat roskiin kun hinta on mitä on...
 
Missä saisi parhaiten auton lattian lämpöeristettyä? Varpaat jäässä kun lattia hohkaa niin kylmänä. Voi tulla ulko- tai sisäpuolelle. Sisällä ei ole kuin kuminen jalkatilamatto suoraan pellin päällä.
 
Kuka sieltä on sisustan purkanu jalkatilasta vai mitä siellä on käyny?
 
Mikä on tuo neliön muotoinen pieni osa C6 Corveten takapyörän edessä? Esim. tässä kuvassa:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Chevrolet_Corvette_Z06_-_Flickr_-_Alexandre_Prévot_(7)_(cropped).jpg

Kaikissa C6 Corveteissa sitä ei taida olla, mutta Googlen kuvahaun perusteella se näyttäisi löytyvän ainakin kaikista convertibleista. Ja molemmilla puolilla autoa.
GM halusi jonnekin piilottaa tuon "GM" -teksin. Saattoi olla että 2010 malleihin jätettiin jo pois, ainakin osasta?

Muutenhan vettessä ei taida olla kuin viittaus Chevyyn siinä "vette" -logossa toisella puolella (versiosta riippuen osittan piilossa tai ei).
 
Tuttuni osti W211-mersun autokaupasta reilu 200tkm ajettuna, mutta myöhemmin ilmeni, että auton todelliset kilometrit ovatkin olleet ~500tkm.

Noh, ei varmasti ole ensimmäinen mersu, jonka mittarilukemaa on peukaloitu.

Onkohan käytännössä mahdollisuuksia saada mitään korvauksia ja miten asiassa kannattaisi edetä? Entä, jos yhteisymmärrystä ei synny autoliikkeen kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Tuttuni osti W211-mersun autokaupasta reilu 200tkm ajettuna, mutta myöhemmin ilmeni, että auton todelliset kilometrit ovatkin olleet ~500tkm.

Noh, ei varmasti ole ensimmäinen mersu, jonka mittarilukemaa on peukaloitu.

Onkohan käytännössä mahdollisuuksia saada mitään korvauksia ja miten asiassa kannattaisi edetä? Entä, jos yhteisymmärrystä ei synny autoliikkeen kanssa?
Jos on muutama kuukausi niin kaupan purkua vaan.
 
on kesärenkaitakin moisia.
 
  • Tykkää
Reactions: MrM
Ja lisäksi on renkaita joissa on sisä ja ulkopuoli. Eli suunnalla ei periaatteessa väliä kunhan on asennettu oikeinpäin vanteelle.
 
Tuli nettiautoa selatessa aika potentiaalisen auton jenkkimalli vastaan ja kysymys onkin, että onko porukalla kokemusta miten noi euromalleista eroaa. Auto vuosimallia -07 ja aikalailla kaikilla varusteilla tuntuis olevan, kuitenkin ilmastointi fahrenheiteissa ja analoginen nopeusmittari mailinäytöllä (digitaaliseen saa ilmeisesti myös kilometrit). Ilmeisesti on ollut kuitenkin samalla omistajalla uudesta asti (mistä tämän varmistaa?), jonka mukana auto on myös suomeen tullut. Onko jotain selviä paikkoja mitä kannattais lähteä tutkimaan, muutoin kuin suomivehkeissä?
 
Pakokaasujen puhdistuksessa ja moottorinohjauksessa luultavasti on eroa tiukempien säädösten takia, ainakin oli joskus usa vs eu, myös lämmityslaitteen kenno voi olla erikokoinen riippuen alueesta minne uutena myyty...muutapa on hankala sanoa kun automallia et maininnut.

Jenkeissä on kuivia alueita jotka rasittavat sisustaa ja maalipintaa jne. mutta myös kosteita/lumisia/sateisia/trooppisia alueita joissa autot ruostuvat pahemmin kuin täällä, riippuu ihan kuinka kauan auto on ollut suomessa.
 
Esimerkkinä juuri nuo lämmityslaitteet ja saastelaitteet voivat olla erona. Kannattaa myös kysellä onko mitään erikoisuuksia mitä tulee leiman suhteen tai muuten suomen pykälistössä jenkkituonnin kanssa jos on kerran tuotu muuttoautona. Hupina jos esim lämpimältä alueelta niin ilmastointi voi olla mallia pirun kova :D. Joskus olin kyydissä Chevy pickupissa jossa oli kuuman kelin ilmastointi ja ei muuten tullut suomen oloissa kuuma tuossa kopissa.
 
Omistajuudesta voi yrittää saada selvyyttä Trafin kautta rekisterinumeron perusteella (maksaa vissiin jonkin verran), tämä siis lähinnä että jos auttaisi ajoneuvon iän määrittämisessä jotta pitääkö paikkansa että ollut samalla uudesta asti.
 
Omistajuudesta voi yrittää saada selvyyttä Trafin kautta rekisterinumeron perusteella (maksaa vissiin jonkin verran), tämä siis lähinnä että jos auttaisi ajoneuvon iän määrittämisessä jotta pitääkö paikkansa että ollut samalla uudesta asti.

Tässä tai toisessa ketjussa oli juttu vähän samasta aiheesta, otteen järjestynumero. Viittaamaani tapaukseen otteessa oli numero 3 ja siitä oli helppo päätellä omistusjärjestys, joka oli ensimmäinen omistaja.
Olikohan vitonen minkä tuo trafin läpyskä maksaa. Ilmaiseksi saa ainakin katsastus ja verotiedot - enkä muista onko siinä otteen järjestysnumeroa mukana, kun en ole aikoihin katsonut.
 
Omistajuudesta voi yrittää saada selvyyttä Trafin kautta rekisterinumeron perusteella (maksaa vissiin jonkin verran), tämä siis lähinnä että jos auttaisi ajoneuvon iän määrittämisessä jotta pitääkö paikkansa että ollut samalla uudesta asti.

Epäilen, ettei trafi jenkkilän omistajatietoja kerro.
 
Tässä tai toisessa ketjussa oli juttu vähän samasta aiheesta, otteen järjestynumero. Viittaamaani tapaukseen otteessa oli numero 3 ja siitä oli helppo päätellä omistusjärjestys, joka oli ensimmäinen omistaja.
Olikohan vitonen minkä tuo trafin läpyskä maksaa. Ilmaiseksi saa ainakin katsastus ja verotiedot - enkä muista onko siinä otteen järjestysnumeroa mukana, kun en ole aikoihin katsonut.
Eikö tuo järjestysnumero kasva joka kerta kun jotain autossa tapahtuu? Siis uusi vakuutusyhtiö, muutto, katsastus, seisonta, rahoitusyhtiö->omistaja jne.. Onhan tuolla järjesteysnumerolla ollut joskus 90-luvulla vielä vähän painoa, mutta silloinkin voinut olla aika harhaanjohtava.
 
Kysytääs täältä vielä mielpiteitä. Kävin siis ratin käsittelemässä ammattilaisella. Ajoivat auton sisään, ratti irti, tekivät työn ja ratti kiinni. Ohjaus tuntui erittäin kevyeltä ennen ratin irroitusta, mutta uudelleenkiinnityksen jälkeen rattiin ilmestyi hieman tahmeutta/jäykkyyttä, vähä ns tuntumaa enemmän. Ohjaustehostin toimii ja kaikki muuten ok, mutta selvästi huomaa pienen eron. Aika omituista ja mistähän voi johtua? Ja vika ei ole nyt omassa päässä ja ratin kääntelyssä :)

Meinaa jos tämä lafka on jotain olennaista unohtanut tehdä niin voisi kysästä? Itse en tiedä näistä oikein mitään.
 
Eikö tuo järjestysnumero kasva joka kerta kun jotain autossa tapahtuu? Siis uusi vakuutusyhtiö, muutto, katsastus, seisonta, rahoitusyhtiö->omistaja jne.. Onhan tuolla järjesteysnumerolla ollut joskus 90-luvulla vielä vähän painoa, mutta silloinkin voinut olla aika harhaanjohtava.

Katsoin nyt oman auton, jonka historian tiedän tasan tarkkaan, kun olen kolmas omistaja:

Tekninen osa 21
Ilmoitusosa 8

1. Saattaapi olla se keltainen paperi mitä ei enää ole, eikä asiakas käytännössä sitä ikinä näe.
2 Rahoitusyhtiö
3 1. omistaja
4 Autoliike - mennyt vaihdossa
5 Rahoitusliike
6 Minä - kun ostin rahoitusliikkeeltä suoraan ilman välikäsiä
7 ?
8 ?

Kohta 1 on muistaakseni väärin, vaan sillä keltaisella rekattiin suoraan, mihin nyt rekattiin, tässä kohtaa rahoitukseen näin olettaen.

Kohdat 7 ja 8 on vähän mysteerisiä, autoa ei ole muutoskatsastettu. Voi olla että vakuutusyhtiötä on vaihdettu, mitkä selittää kohdat 1 7 ja 8. Tai ensimmäinen omistaja onkin ollut jostain syystä autoliike, harvinaista. Kun tuo nyt tasan varmasti ole ollut esittelyauto.

Tekninen osa, kyllä sitä on katsasteltu ja ainakin kaksi kertaa ei ole mennyt läpi, ainakin yhden kerran edellisellä omistajalla, ja kerran mulla.

Nämä siis noita ilmaisia tietoja rekkarilla. Omistushistoriaa en ole koskaan katsonut tarpeelliseksi katsoa tuosta, kun on ihan selvähkö tapaus.

Edit: pitäis lukea loppuun ennenkun kirjoittaa, niinhän sä kirjoitit että vakuutusyhtiö, seisonta, niin kyllähän nuo numeroa tosiaan nostaa :)
 
Varasin aikaa renkaidenvaihtoon ja rengashotelliin ja sieltä soitettiin nyt että koska he ovat Toyotan merkkihuolto niin minun BMWn renkaiden rengaspaineantureita ei välttämättä saada kalibroitua oikein heidän laitteillaan. Vähän jäi mietityttämään että mitä tuossa nyt oikein tarkoitetaan ja mikä lopullinen merkitys noiden antureiden kalibroimisella tjsp oikein on? Jos itse vaihtaisin renkaat pihassa niin enpä minä silloinkaan hirveästi muuta tekisi kun ajaisi huoltoasemalle ja laittaisi paineet niinkuin ohjekirjassa lukee.
 
Varasin aikaa renkaidenvaihtoon ja rengashotelliin ja sieltä soitettiin nyt että koska he ovat Toyotan merkkihuolto niin minun BMWn renkaiden rengaspaineantureita ei välttämättä saada kalibroitua oikein heidän laitteillaan. Vähän jäi mietityttämään että mitä tuossa nyt oikein tarkoitetaan ja mikä lopullinen merkitys noiden antureiden kalibroimisella tjsp oikein on? Jos itse vaihtaisin renkaat pihassa niin enpä minä silloinkaan hirveästi muuta tekisi kun ajaisi huoltoasemalle ja laittaisi paineet niinkuin ohjekirjassa lukee.
Ilmeisesti sulla on renkaissa TPMS -anturit. Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa renkaassa on siis venttiili joka valvoo rengaspainetta. Ne anturit pitää kalibroida. Ilmeisesti osa pitää tehdä testerillä ja osa autoista tunnistaa anturit itsestään. En ole varma kun ei ole omaa kokemusta aktiivisesta järjestelmästä.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys renkaiden pyörimissuunnasta:

Olen törmännyt ainoastaan talvirenkaissa että on pyörimissuunta ilmoitettu. Onko kesärenkaita joissa on pyörimissuunta ilmoitettu vai onko se ainoastaan talvirenkaissa?
Kuvio määrää onko pyörimissuuntaa

Pyörimissuunta:
350x350_SV308_iso72.jpg


Ulkopuoli:
asymetric_tyres.jpg


Ihan sama:
upload_2019-10-28_10-49-48.png
 
Ilmeisesti sulla on renkaissa TPMS -anturit. Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa renkaassa on siis venttiili joka valvoo rengaspainetta. Ne anturit pitää kalibroida. Ilmeisesti osa pitää tehdä testerillä ja osa autoista tunnistaa anturit itsestään. En ole varma kun ei ole omaa kokemusta aktiivisesta järjestelmästä.
Mutta aika outo kun tuon puhelinsoiton perusteella sain sen käsityksen että jos isosta huoltoliikkeestä ei löydy laitetta niin joudunko oikeasti menemään jonnekkin merkkihuoltoon renkaidenvaihdon vuoksi? Ei sekään kuulosta oikein järkevältä. 2015 vm auto on niin nuo rengaspainejutut ovat ilmeisesti olleet pakolliset.
 
Mutta aika outo kun tuon puhelinsoiton perusteella sain sen käsityksen että jos isosta huoltoliikkeestä ei löydy laitetta niin joudunko oikeasti menemään jonnekkin merkkihuoltoon renkaidenvaihdon vuoksi? Ei sekään kuulosta oikein järkevältä. 2015 vm auto on niin nuo rengaspainejutut ovat ilmeisesti olleet pakolliset.

Järjellähän ei yleensä ole näissä asioissa mitään väliä. Todnäk joudut käyttämään, tai sitten nautit siitä kun auto herjaa rengaspaineista. Noita antureitahan ei tarvita enään toisio renkaissa vaan vain uuden auton mukana tulleissa?
 
Mutta aika outo kun tuon puhelinsoiton perusteella sain sen käsityksen että jos isosta huoltoliikkeestä ei löydy laitetta niin joudunko oikeasti menemään jonnekkin merkkihuoltoon renkaidenvaihdon vuoksi? Ei sekään kuulosta oikein järkevältä. 2015 vm auto on niin nuo rengaspainejutut ovat ilmeisesti olleet pakolliset.

Etkös tuolla aikaisemmin sanonut, että Toyota-merkkiliike ja BMW:n renkaista, antureista ja järjestelmästä kyse? Voisko tuosta johtua, että Toyota-liike jo etukäteen varoittelee, että eivät välttämättä saa kalibroitua jollain yleimallin vehkeellä, koska toyota-vehkeillä ei tee mitään tuon auton kanssa.
 
Etkös tuolla aikaisemmin sanonut, että Toyota-merkkiliike ja BMW:n renkaista, antureista ja järjestelmästä kyse? Voisko tuosta johtua, että Toyota-liike jo etukäteen varoittelee, että eivät välttämättä saa kalibroitua jollain yleimallin vehkeellä, koska toyota-vehkeillä ei tee mitään tuon auton kanssa.
Juurikin tuosta siinä on kyse juu. Itse olen elänyt siinä käsityksessä että ne kalibroitaisiin auton sisältä ajotietokoneesta. Noh, parin päivän päästä se selviää, jos ei onnistu niin viedään marmorille jälkikäteen ja maksetaan oppirahoja.
 
Monesti aktiivisella rengaspaineen valvonnalla oleva auto vaatii merkkikohtaisen softan, jolla siihen koodataan uudet talvirenkaissa olevat anturit.
Joissain autoissa toiminta on kyllä sen verran fiksua, että ne tunnistavat uudet anturit automaattisesti.

Pelkkä käytettävien rengaspaineiden asetus onnistuu monesti auton sisältä ihan ajotietokoneen kanssa.
 
Eräs tuttu osti autojobbarilta keväällä mersun, johon vaihdettiin lähdön päähän kesärenkaat. Hetken ajettuaan menikin johonkin limp modeen ja auto kulki vain 40kmh. Seuraavana päivänä piti nilkuttaa mersun huoltoon, jossa kalibroivat paineanturit kohdalleen ja matka jatkui.
 
Varasin aikaa renkaidenvaihtoon ja rengashotelliin ja sieltä soitettiin nyt että koska he ovat Toyotan merkkihuolto niin minun BMWn renkaiden rengaspaineantureita ei välttämättä saada kalibroitua oikein heidän laitteillaan. Vähän jäi mietityttämään että mitä tuossa nyt oikein tarkoitetaan ja mikä lopullinen merkitys noiden antureiden kalibroimisella tjsp oikein on? Jos itse vaihtaisin renkaat pihassa niin enpä minä silloinkaan hirveästi muuta tekisi kun ajaisi huoltoasemalle ja laittaisi paineet niinkuin ohjekirjassa lukee.
Jos ne renkaat on sulla aiemmin ollut auton alla niin ne anturit on jo paritettu auton kanssa. Ei niitä jokavaihdossa pidä erikseen parittaa.
 
Eräs tuttu osti autojobbarilta keväällä mersun, johon vaihdettiin lähdön päähän kesärenkaat. Hetken ajettuaan menikin johonkin limp modeen ja auto kulki vain 40kmh. Seuraavana päivänä piti nilkuttaa mersun huoltoon, jossa kalibroivat paineanturit kohdalleen ja matka jatkui.
Mikä malli? Ainakin 2010-luvun alkupään C- ja E-sarjalaiset on ABS-anturi -pohjaisella tunnistimella jonka voi kalibroida ihan valikoista. Eikä mene mihinkään moodiin vaikka havaitsisikin jotain ongelmaa, varoittaa vain äänekkäästi...
 
Tässä oli ilmeisesti kyse autosta, joka oli varustettu aktiivisilla paineantureilla, jotka pitää naittaa yhteen auton kanssa.

Pyörimiseroon pohjautuvalle järjestelmälle, joita löytyy esim. monista Vageista, riitää se että kuittaat ajotietokoneesta renkaiden vaihtuneen ja paineiden olevan kunnossa.
 
Nakkasin tuossa paremmat kuvat: IMG 20191017 222319

Sisältäkin huomaa kun vetää sormella tiivisteen ja oven välistä. Eihän tuossa isoa eroa, mutta sen verran, että sattuu silmään. Eiköhän jompikumpaa ovea saa sen verran säädettyä, että ovat kohdallaan. Kolmas/alin kuva ei liity keissiin.

Jos se ovi siis porrastaa tasaisesti koko matkalta tuosta lukon puolelta niin eihän se ole kuin lukon vastakappaleen säätö vähän sisemmäs. Hommaan menee aikaa maksimissaan minuutti. Ja kuten jo mainittu niin pieni porrastus noissa kuuluu ollakkin ettei hiekkasuihku syö oven päätyjä, mutta se on niin pieni että ei varsinaisesti silmään kuulu ottaa.

Tänään kävi auto (Hyundai i20 vm 2017) lohkolämmittimen asennuksessa. Muutama muu asia tuli myös käytyä läpi.

Koriruostetakuuta ei enää ole, koska ensimmäinen omistaja jätti sen ensimmäisen tarkastuksen välistä. Eivät siis sitä tehneet. No tämä toisaalta ei haittaa. Kuulemma tuo muutenkin aika kyseenalainen systeemi ja autoa pesen hyvin säännöllisesti.

Siinä yhteydessä piti olla myös tuon oven säätö. Kuulemma ei pystynyt tekemään mitään kun ei ole ollenkaan säätöjä (?). Faija haki tuon niin en itse päässyt kyselemään sen enempää. Voin tuosta vielä kuvat nakkasta tänne, mutta meneekö se siis noin helpolla, että lukon vastakappaletta vain siirtää? Voiko näin maallikkona kokeilla?
 
Kuulostaa vähän hassulta ettei sitä säätömahdollisuutta olisi, ei tosin ole itsellä ikinä moista hyundaita ole ollut ni ei voi paskapuheksikaan väittää näkemättä. Tuo on vähän sellanen asia jota ainakin itse olen pitänyt aivan itsestäänselvyytenä, mutta ei siihen tuu oikein kiinnitettyä huomiota, en voi kyllä nyt väittää satavarmaksi että vaikka omissa audeissa moinen säätö olisi.
 
Enpä ole kyllä minäkään törmännyt vielä autoon jossa ei noita säätöjä olisi ollut...kova luotto tehtaalla siihen ettei kori, saranat, lukot tai tiivisteet tule elämään auton käyttöiän aikana.
 
Tänään kävi auto (Hyundai i20 vm 2017) lohkolämmittimen asennuksessa. Muutama muu asia tuli myös käytyä läpi.

Mitä maksoit i20 lohkolämmittimen asennuksesta, ja missä? Oliko sisäpistoke myös?

Katselin että osat saisi ~250e (calix) tai ~350e (defa) jos itse asentelisi, mutta liikkeet voinee saada edullisemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 621
Viestejä
4 493 845
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom