Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaa vähän hassulta ettei sitä säätömahdollisuutta olisi, ei tosin ole itsellä ikinä moista hyundaita ole ollut ni ei voi paskapuheksikaan väittää näkemättä. Tuo on vähän sellanen asia jota ainakin itse olen pitänyt aivan itsestäänselvyytenä, mutta ei siihen tuu oikein kiinnitettyä huomiota, en voi kyllä nyt väittää satavarmaksi että vaikka omissa audeissa moinen säätö olisi.

Enpä ole kyllä minäkään törmännyt vielä autoon jossa ei noita säätöjä olisi ollut...kova luotto tehtaalla siihen ettei kori, saranat, lukot tai tiivisteet tule elämään auton käyttöiän aikana.

Hieman kanssa ihmettelin. Laitoin vielä sähköpostilla perään parit kyssärit. Toki ilmeisesti ihan huollon perusjamppa asentanut lohkon ja käynyt muut asiat läpi. Käyn tuolla toisessa lafkassa kyselemässä asian perään. Heillä on erikseen koriin erikoistunut porukka. Nakkasen kuvaa tänne kun tästä lähden asioille.

Mitä maksoit i20 lohkolämmittimen asennuksesta, ja missä? Oliko sisäpistoke myös?

Katselin että osat saisi ~250e (calix) tai ~350e (defa) jos itse asentelisi, mutta liikkeet voinee saada edullisemmin.

Nyt en tarkkaa hintaa muista, mutta alunperin piti olla 515€. Soittivat, että oli tullu väärä lohkolämmitin ja saman päivän kuormassa ehtii vielä iltapäivälle asennukseen. Loppusumma taisi olla jotain 470€ pintaan. Sisälsi myös sisätilanpistokkeen. Defan setti.
 
Kyselläämpä jarruista. Reilu kk (n.2000km) sitten tuli laitettua kyseiseen autoon levyt, palat sekä asennustarvikkeet uusiksi joka nurkkaan. Nyt viimmeisen 2viikon aikana on oikeatakajarru alkanut vinkumaan ajossa. Vinkuminen loppuu kun jarruttaa eli oletan että pala jää jotenkin jumiin. Katsastuskin meni läpi 0% eroilla akselissa (1.7kN) myös käsijarrulla toissapäivänä.

Toimenpiteet mitä jo tein ennen katsastusta: Palat irti, putsaus, jarrurasvan laittaminen palojen ja satulan väliin = vinkuminen hävisi hetkeksi, palasi ~30km ajon jälkeen.
Nyt mitä huomannut, jos lähtee ajamaan eikä käytä jarruja ollenkaan niin jarrujen vinkuminen alkaa vasta +90km/h. Muutoin se alkaa kyllä heti ensimmäisen jarrujen käytön jälkeen.

Samalla tuli huomattua että kyseisen pyörän laakeri vetelee viimmeisiään, sekin vaihtuu kohta. Jännä ettei sen ääni juuri kuulu sisälle, mutta kädellä pyörittäen kuuluu turhankin selvästi. Voiko tuo laakerin lämpeneminen vaikuttaa myös paloihin?
 
Eikö tuommoinen rikkinäisellä laakerilla ajaminen ole aikamoista venäläistä rulettia? Siinä kun saattaa pahimmassa tapauksessa viedä jonkun sivullisenkin mukanaan, jos rengas päättää lähteä eri suuntaan kuin muu auto.

Ja jos se laakeri lämpenee, lämpenee myöskin muut osat.

Koska sillä autolla nyt ajelet, niin kokeile, lämpeneekö se vanne mistä sitä vinkunaa kuuluu.
 
Eikö tuommoinen rikkinäisellä laakerilla ajaminen ole aikamoista venäläistä rulettia? Siinä kun saattaa pahimmassa tapauksessa viedä jonkun sivullisenkin mukanaan, jos rengas päättää lähteä eri suuntaan kuin muu auto.

Ja jos se laakeri lämpenee, lämpenee myöskin muut osat.

Koska sillä autolla nyt ajelet, niin kokeile, lämpeneekö se vanne mistä sitä vinkunaa kuuluu.

Kyllähän se vannekin lämpenee keskiön kohdalta.
Eipä ole vielä koskaan laakeri lopullisesti pettänyt vaikka olisi ääntänyt selvästi tuhansiakin kilometrejä (aina ei korjaamokaan ole sitä todennut vaikka valittanut jurnutusäänestä 80-> nopeudessa, nytkin odotellaan varaosan saapumista että pääsee sen vaihtamaan ja korjaukset tapahtuu viikonloppuisin kun autoa ei juuri tarvitse.

En vain ole koskaan aikaisemmin törmännyt tuollaiseen jarruvinkumisongelmaan, jolle en keksi syytä.
 
Eli tässä kuvat oven sisuksista: InkedIMG 20191030 102219 LI
Ja tarkemmat kuvan ovien vastakappaleista: InkedIMG 20191030 103014 LI <- Kuva ei nyt kerro mitään, mutta tarkemmin kuin noita katsoin, niin pelkääjän paikan puoli oli aavistuksen verran enemmän sisälle päin kuin kuskin puoli. Jos noita edes pystyy vertaamaan keskenään.
Kyllähän tuo ovi voi olla säätyvä, vaikkei se päällepäin näy mitenkään. Noita saranoiden ruuveja löysäämällä sitä koko ovea voi hieman liikuttaa saranaan nähden tai vastaavasti saranaa koriin nähden ja sitten vain kiristää uuteen kohtaan. Sama pätee jälkimmäisissä kuvissa näkyvään lukon vastakappaleeseen. Mallikohtaisesti en kyllä osaa sanoa, onko juuri sinun autossasi tätä pelivaraa kuinka paljon missäkin. Jos kokeilet, niin varo maalipintaa. Oven sovittaminen on kuitenkin melko herkkä laji ja rumia jälkiä saa helposti aikaan.
 
Kyllähän tuo ovi voi olla säätyvä, vaikkei se päällepäin näy mitenkään. Noita saranoiden ruuveja löysäämällä sitä koko ovea voi hieman liikuttaa saranaan nähden tai vastaavasti saranaa koriin nähden ja sitten vain kiristää uuteen kohtaan. Sama pätee jälkimmäisissä kuvissa näkyvään lukon vastakappaleeseen. Mallikohtaisesti en kyllä osaa sanoa, onko juuri sinun autossasi tätä pelivaraa kuinka paljon missäkin. Jos kokeilet, niin varo maalipintaa. Oven sovittaminen on kuitenkin melko herkkä laji ja rumia jälkiä saa helposti aikaan.

Joo en kyllä itse rupee tekemään. Laitoin viestiä yhdelle toiselle Hyundai huollolle ja itseasiassa paikallinen yritys korjaisi tuon oven 50€ hintaan. Ilmeisesti tekevät tarvittaessa enemmän kuin ruuveja kiristelemällä.
 
Mistä kannattaisi Mersuun hankkia osia, w208 malli eli ekan kopan CLK avo. Tarvisin takaluukun pumput, takavalon pohja, mihin polttimot tulee kiinni ja lista etuoven eteen. Olis talvella aikaa vaihdella noita, kun auto odottaa kesää.
 
Jatketaan mersuasioilla. Mistä löytyy ML 164 mallista lisävarustekoodit / tarra? Onko noilla jokin harmonisoitu vakiopaikka?
 
Joo en kyllä itse rupee tekemään. Laitoin viestiä yhdelle toiselle Hyundai huollolle ja itseasiassa paikallinen yritys korjaisi tuon oven 50€ hintaan. Ilmeisesti tekevät tarvittaessa enemmän kuin ruuveja kiristelemällä.

Paikallinen toinen lafka pisti oven kuntoon. Jännä kun ei Hyundain huollossa (takuujuttuja) osattu tehdä mitään.

Dezent TX Graphite 15" vanteet 75€/kpl: https://www.euromaster.fi/storage/m...BC2FB0E0/Alcar_vanne-esite_2019_talvi_web.pdf

Ei taida löytyä mistään halvemmalla..? Ei sinällään kiire kun kesäkumeihin tulossa ja talvirenkaat tulee ensi viikolla alle. Onko vanteita ylipäätään usein tarjouksissa? Voisi tuon mustan perjantain katsoa ainakin pois alta.
 
Tietäisikö joku, mitä tarkoittaa 2013 Chevrolet Malibussa mittariston viesti "Indicator on" ja iso huutomerkki? Ohjekirja ei sano tuosta mitään, ei suomenkielinen eikä englanninkielinen. Ilmestyi tasaisessa maantieajossa vakkari päällä. Mitään merkkivaloja ei ollut. Ensin ajattelin, että onko tuo joku härö ilmoitus että vilkku unohtunut päälle, mutta vilkku ei ollut päällä ja siitä pitäisi tulla ohjekirjan mukaan "Turn signal on" -viesti.

Edit: Suomenkielisessä manuaalissa onkin myös englanninkieliset tekstit ja siellä on toi "indicator on" viesti mainittu, joka tarkoittaa että vilkku jäänyt päälle. USA manuaalissa se on "turn signal on". Vilkku ei ollut päällä, joten kai toi joku bugi on.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jarrupaloissa viisteitä päissä?

Pienet viisteet oli paloissa, mutta nyt kun sen laakerin sain vaihdettua ja jarrutkin samalla taas läpi kävin niin ääni katosi... Mitään en tehnyt eritavalla kuin aikaisemmin, aikaakin tuohon meni karvan alta tunti.
 
Tietäisikö joku, mitä tarkoittaa 2013 Chevrolet Malibussa mittariston viesti "Indicator on" ja iso huutomerkki? Ohjekirja ei sano tuosta mitään, ei suomenkielinen eikä englanninkielinen. Ilmestyi tasaisessa maantieajossa vakkari päällä. Mitään merkkivaloja ei ollut. Ensin ajattelin, että onko tuo joku härö ilmoitus että vilkku unohtunut päälle, mutta vilkku ei ollut päällä ja siitä pitäisi tulla ohjekirjan mukaan "Turn signal on" -viesti.

Edit: Suomenkielisessä manuaalissa onkin myös englanninkieliset tekstit ja siellä on toi "indicator on" viesti mainittu, joka tarkoittaa että vilkku jäänyt päälle. USA manuaalissa se on "turn signal on". Vilkku ei ollut päällä, joten kai toi joku bugi on.
Jos punaisilla takavilkuilla, niin voisiko olla että parkkipolttomo palanut ja käyttää vilkun polttimoa sen tilalla?
 
Jos punaisilla takavilkuilla, niin voisiko olla että parkkipolttomo palanut ja käyttää vilkun polttimoa sen tilalla?

Kävin tarkistamassa valot, kaikki toimii. Parikymmentä kilometriä ajoin myös, eikä samaa ilmoitusta tullut enää uudestaan. Eiköhän toi ole vaan joku ajotietokoneen häikkä ollut, jotenkin unohtunut luulemaan että vilkku on päällä vaikka se on jo sammutettu.
 
Käytiin tuossa hallilla vaihtaa renkaat Hyundai i20 vm 2017 ja Skoda Rapid vm 2013. Faija ajoi perässä poispäin ja maasta löytyi kuvan mukainen osa. Nyt siis on mahdollista, että tämä osa on jommankumman autosta, tai sitten aivan jostain muusta. Osa on siis muovia.

IMG 20191104 193428

Osaako kukaan sanoa, että mikä tämä on ja olisko jommankumman autosta? Ei viitsisi osa kädessä mennä Hyundai huoltoon, että laittakaa osa kiinni jos ei sitten olekaan omasta autosta. Nopeasti kurkkasin tuossa pohjaan enkä nähnyt mitään erikoista, mutta pitäisi saada tunkilla autoa ylemmäs jotta näkisi kunnolla.

E: Mitään ylimääräistä meteliä en kuullut ajon aikana. Eli että jotain olisi pudonnut.
 
Kovasti näyttäisi helman suojamuovilta, villinä veikkauksena peräpäästä.

edit. VAG-konsernissa tykätään harrastaa ainakin tuon näköisiä lärpäkkeitä, katsohan että löytyykö siitä olympiarenkaat ja jokin varaosanumero muotoa XXX XXX XXX X
 
Kovasti näyttäisi helman suojamuovilta, villinä veikkauksena peräpäästä.

edit. VAG-konsernissa tykätään harrastaa ainakin tuon näköisiä lärpäkkeitä, katsohan että löytyykö siitä olympiarenkaat ja jokin varaosanumero muotoa XXX XXX XXX X

Eli perää tutkien pitäis jotai aukkoa löytyä. Kahlasin tuon Hyundain pohjan läpi niin ei kyllä osunut mitään puuttuvaa silmään. Täytyy vielä Skoda tutkia. Kiitän.

E: tsekkaan tuon varaosanumeron.

E2: Tuossa näyttää olevan W ja Audin logot. Germany HYC. 1J0 201 429 A. Eli jostain vag-konsernin autosta tuo on. Varaosanumeron perusteella ei ole meidän autoista.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys nyt alumiinivanteista ja muttereista.

Autona toimii Hyundai i20 vm 2017. Eilen vaihdoin talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Kesärenkaat olivat peltivanteilla ja talvirenkaat alumiinivanteilla. Laitettiin ne samoilla muttereilla kiinni. Euromasterilta tilasin vanteet ja siellä ei mainittu ainakaan asiasta mitään, enkä edes tajunnut kysyä. Samoilla muttereilla meni vaivattomasti, mutta vähän googletellut kauhutarinoita noista :vihellys:

Vanteet ovat siis Brock RC-30 Shiny Black ja ainakin netistä kun tuota vannetta etsin, niin löytyy tehdasarvoilla (PCD: 4-100, pultti/mutteri kierre: 12x1,50, ET: 46/47, CB: 54,1). Euromasterilta vissiin löytyi myös näillä arvoilla, eikä sovitekappaleita annettu mukaan.

Kysymys nyt kuuluukin, että tarvitseeko noille alumiinivanteille nyt jotkut erilaiset mutterit?
 
Kysymys nyt alumiinivanteista ja muttereista.

Autona toimii Hyundai i20 vm 2017. Eilen vaihdoin talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Kesärenkaat olivat peltivanteilla ja talvirenkaat alumiinivanteilla. Laitettiin ne samoilla muttereilla kiinni. Euromasterilta tilasin vanteet ja siellä ei mainittu ainakaan asiasta mitään, enkä edes tajunnut kysyä. Samoilla muttereilla meni vaivattomasti, mutta vähän googletellut kauhutarinoita noista :vihellys:

Vanteet ovat siis Brock RC-30 Shiny Black ja ainakin netistä kun tuota vannetta etsin, niin löytyy tehdasarvoilla (PCD: 4-100, pultti/mutteri kierre: 12x1,50, ET: 46/47, CB: 54,1). Euromasterilta vissiin löytyi myös näillä arvoilla, eikä sovitekappaleita annettu mukaan.

Kysymys nyt kuuluukin, että tarvitseeko noille alumiinivanteille nyt jotkut erilaiset mutterit?
Usein alumiiniivanteille on kyllä omat pulttinsa/mutterinsa. Tuo hieman selittää tarkemmin sitä asiaa Erilaiset pultit alumiini- ja peltivanteillesi - 1001Renkaat.com

Se vanteen pultin/mutterin aukon muoto sen käytettävän pultin/mutterin määrittelee ja jossain autoissa voi olla samat käytössä peltisissä ja alumiinisissa.
 
Riippuu siitä mikä leikkaus siellä vanteissa on, onko suora kartio (yleensä 60 asteen kulma) vaiko pallo. VAG-konsernissa yleensä käytetään orkkisvanteissa pallokartioita, ja kolmansien osapuolien vanteet ovat yleensä suoralla kartiolla.
 
Jos yhtään netin perusteella katsoo tietoja niin nuo mutterit ovat kartioo, mutta eihän sitä varmaksi pysty sanomaan näkemättä. Tuosta vanteesta en osaa sanoa ja laiskuus iski, joten ajoin lähimmälle vianorille asiaa tarkastuttamaan.

Näköjään jatkuvasti oppii uutta kun näiden vehkeiden kanssa on tekemisissä..

Parempi tarkastuttaa ja mielenrauha kuin vanteet rikki ja mitä lie.

E: Vianorin mukaan ovat ok.

E2: Tulipas hölmö olo kun olin aikasemmin kysynyt Euromasterilta noista vanteista ja vastaus heiltä. Miten voikin muisti pätkiä:

"Hei!
Vanteet suorasovvitteiset, alkuperäiset pultit/mutterit sopivat."

Eli kyllä sieltä olisi tarjottu muttereita tarvittaessa. Sen näkee sitten kun kesärenkaisiin ostan vanteet. Ainakin tätä asiaa viisaampi jos ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys nyt alumiinivanteista ja muttereista.

Autona toimii Hyundai i20 vm 2017. Eilen vaihdoin talvirenkaat kesärenkaiden tilalle. Kesärenkaat olivat peltivanteilla ja talvirenkaat alumiinivanteilla. Laitettiin ne samoilla muttereilla kiinni. Euromasterilta tilasin vanteet ja siellä ei mainittu ainakaan asiasta mitään, enkä edes tajunnut kysyä. Samoilla muttereilla meni vaivattomasti, mutta vähän googletellut kauhutarinoita noista :vihellys:

Vanteet ovat siis Brock RC-30 Shiny Black ja ainakin netistä kun tuota vannetta etsin, niin löytyy tehdasarvoilla (PCD: 4-100, pultti/mutteri kierre: 12x1,50, ET: 46/47, CB: 54,1). Euromasterilta vissiin löytyi myös näillä arvoilla, eikä sovitekappaleita annettu mukaan.

Kysymys nyt kuuluukin, että tarvitseeko noille alumiinivanteille nyt jotkut erilaiset mutterit?
Niinkin huonosti voi käydä, kuten kävi työkaverille aikoinaan, laitto aluvanteen pultit peltivanteisiin kun talvirenkaita vaihto alle, meni absi anturit paskaks, olivat pidemmät pultit kuin peltivanteisiin tarkotetut, tuli kallis renkaiden vaihto. :D
 
Niinkin huonosti voi käydä, kuten kävi työkaverille aikoinaan, laitto aluvanteen pultit peltivanteisiin kun talvirenkaita vaihto alle, meni absi anturit paskaks, olivat pidemmät pultit kuin peltivanteisiin tarkotetut, tuli kallis renkaiden vaihto. :D

Noiden muttereide kohdalla ei oo vissii sitä riskiä, että menisi jarruihin asti. Sen sijaan sitten renkaan kiinnitys on kyseenalainen tai vanne saattaa hajota. Kuitenkin nykyään tietää varmistaa noi pulttikuviot.
 
Ei ole itselläni vielä tullut vastaan niin tiukasti navassa kiinniollutta murrosta etteikö se olisi napamutteria/pulttia löysäämällä ja moskalla kopsauttamalla lähtenyt.

Tulee vain yhdelle murroksen suojakumille hintaa jos joutuu tuollaisen ulosvetimen hommaamaan.

Edit: kuminvaihdostahan olikin aikaa ja kysyitkin ulosvetimistä yleisesti.
 
Anker PowerCore Jump Starter Mini Review

Meinasin tällaisen ostaa, koska osa ajosta aika pientä matkaa ja pari kertaa viime talvena akku loppu. Osaakohan joku sanoa miksi tuossa lukee että ei yli 2.8l autoihin? Itsellä 3litran e36 330i. Aiheuttaako ongelmaa vai olisiko jollain tarjota parempaa vaihtoehtoa samassa hintaluokassa. Tuo anker tokmannilla 80e
 
Anker PowerCore Jump Starter Mini Review

Meinasin tällaisen ostaa, koska osa ajosta aika pientä matkaa ja pari kertaa viime talvena akku loppu. Osaakohan joku sanoa miksi tuossa lukee että ei yli 2.8l autoihin? Itsellä 3litran e36 330i. Aiheuttaako ongelmaa vai olisiko jollain tarjota parempaa vaihtoehtoa samassa hintaluokassa. Tuo anker tokmannilla 80e
Suosittelisin mieluummin ylläpitolaturia ja sen säännöllistä käyttöä, jos mitenkään vain mahdollista.
 
Anker PowerCore Jump Starter Mini Review

Meinasin tällaisen ostaa, koska osa ajosta aika pientä matkaa ja pari kertaa viime talvena akku loppu. Osaakohan joku sanoa miksi tuossa lukee että ei yli 2.8l autoihin? Itsellä 3litran e36 330i. Aiheuttaako ongelmaa vai olisiko jollain tarjota parempaa vaihtoehtoa samassa hintaluokassa. Tuo anker tokmannilla 80e

siksi koska yleispätevä sääntö on että mitä isompi moottori, sen tehokkaampi startti, ja jollain hattuvakiolla on määritelty eri tilavuuksisien moottorien startin viemä virta ja verrattu siihen mitä tuosta laitoksesta saa irti ja vedetty vaan raja johonkin.
 
CTEK BatterySense-CTX | Motonet Oy

Onkohan tuollaiset akun varauksen monitoroijat kuinka luotettavia? Antavatko kuinka luotettavaa dataa akun tilasta, ainakin niitä tupakinsytyttimeen liitettäviä ilmeisesti ei varauksetta voi uskoa. Saako tuollaisen asennettua moderniin start-stop akkuun ihan taivasalla tumpelokin vai vaatiiko se sitten taas jotain varavirtaa?
 
Suosittelisin mieluummin ylläpitolaturia ja sen säännöllistä käyttöä, jos mitenkään vain mahdollista.

Tämähän se paras olisi, mutta vähän hankala...

Olisiko mitään tapaa selvittää riittääkö tuo anker oman auton startille, tai kuinka tarkka tuo 2.8l on?
 
Tämähän se paras olisi, mutta vähän hankala...

Olisiko mitään tapaa selvittää riittääkö tuo anker oman auton startille, tai kuinka tarkka tuo 2.8l on?
Niin kuin yllä jo sanottiin, 2,8 ei ole mitenkään tarkka vaan joku hihavakio. Tuolla ei tainnut olla edes eritelty, onko tuo bensa- vai dieselmoottorille ja dieselithän tunnetusti tarvitsee enemmän virtaa käynnistyäkseen. Tässä on kaksi vaihtoehtoa, joko auto lähtee tuon avustuksella käyntiin tai sitten se ei lähde.
 
Anker PowerCore Jump Starter Mini Review

Meinasin tällaisen ostaa, koska osa ajosta aika pientä matkaa ja pari kertaa viime talvena akku loppu. Osaakohan joku sanoa miksi tuossa lukee että ei yli 2.8l autoihin? Itsellä 3litran e36 330i. Aiheuttaako ongelmaa vai olisiko jollain tarjota parempaa vaihtoehtoa samassa hintaluokassa. Tuo anker tokmannilla 80e
Kuten sanottu niin hommaa ennemmin se ylläpitolaturi tai aja pitempiä matkoja välillä. Myös akun uusiminen voi olla vaihtoehto jos se on jo vanha ja käytetty tyhjäksi useita kertoja. Auton akku menee pilalle jos sen ajaa usein liian tyhjäksi, joten tuollainen apukäynnistin on aika purkkaviritys kyseessä olevan ongelman korjaamiseksi.

Kuitenkin kysymykseen vastaten, sillä moottorin litratilavuudella ei ole mitään merkitystä. Starttimoottorin tarvitsemalla virtamäärällä on. Etsi jostain revikasta (OIKEASTA revikasta jossa se on mitattu, ei mikään markkinointimiehen itse keksimä luku) paljonko mikäkin boosteri antaa virtaa ja vertaa automallisi tarvimaan käynnistysvirtaan. Dieselissä pitää huomioida myös hehkutuksen tarvima virta. Tiedon löytää korjausoppaasta tai jostain foorumilta. Lisäksi vaikuttaa onko se auton akku kokonaan tyhjä, vai tarviiko vain pienen boostin että käynnistyy.

CTEK BatterySense-CTX | Motonet Oy

Onkohan tuollaiset akun varauksen monitoroijat kuinka luotettavia? Antavatko kuinka luotettavaa dataa akun tilasta, ainakin niitä tupakinsytyttimeen liitettäviä ilmeisesti ei varauksetta voi uskoa. Saako tuollaisen asennettua moderniin start-stop akkuun ihan taivasalla tumpelokin vai vaatiiko se sitten taas jotain varavirtaa?
Miksi haluat tietoa akun tilasta? Luulisi että start-stopilla varustettu auto on jo niin uusi että siinä on omat akun kuntoa seuraavat toiminnot ja auto ilmoittaa jos akussa tai latauksessa on vikaa, kyseenalaistan siis mitä lisäarvoa tuon laitteen tuoma data antaa sinulle.
Koitin katsella tuon käyttöohjeita ja noita mainosvideoita. Toiminnasta ei kerrota oikein mitään. Luultavasti mittaa vain akun jännitettä auton ollessa sammutettuna, muuttaa jännitearvon helpommin ymmärrettäväksi prosenttiluvuksi ja sitten piirtää puhelimen näyttöön käyrän.
Akun kunnosta se ei suoraan kerro mitään.

Jos tuo aihe kiinnostaa niin 60 eurolla saa jo aika hyvän yleismittarin ja youtubesta löytyy ohjeet akun kunnon mittaukseen

Ja akun varauksen voi mitata myös its, eli sama mitä tuo BatterySense mittaa
getfile.php
 
Kysely pitäisi yhteen työautoon Ford transit connect vm013 asentaa lisävalon ja kysyisin onko ajovalot ohjattu normaalisti vai onko miinus ohjattu eli maadoituksen kautta?
Jäi miettimään kun mittailin mistä saisi herätteen.
 
Hei olisiko jossain jotain viestipohjaa millä voisi tehdä tällaiselle pysäköintivamppyyrille GDPR-pyynnön? :) Taloyhtiön parkkifirma vaihtui ja ajattelin pyytää kaikki tiedot aiemmasta lafkasta ja tämän jälkeen poistamaan ne sillä en ole heidän kanssa enään niin minkäänlaisessa sopimussuhteessa.

Tuleeko heidän myös ilmoittaa jos ovat antaneet ajoneuvoni rekisterinumeron uudelle toimijalle? Itselläni on Trafista kiellot päällä.
 
Hei olisiko jossain jotain viestipohjaa millä voisi tehdä tällaiselle pysäköintivamppyyrille GDPR-pyynnön? :) Taloyhtiön parkkifirma vaihtui ja ajattelin pyytää kaikki tiedot aiemmasta lafkasta ja tämän jälkeen poistamaan ne sillä en ole heidän kanssa enään niin minkäänlaisessa sopimussuhteessa.

Tuleeko heidän myös ilmoittaa jos ovat antaneet ajoneuvoni rekisterinumeron uudelle toimijalle? Itselläni on Trafista kiellot päällä.
Firman rekisteriselosteesta pitäisi löytyä tieto, kenelle ja mihin käyttöön henkilötietoja luovutetaan.
 
Firman rekisteriselosteesta pitäisi löytyä tieto, kenelle ja mihin käyttöön henkilötietoja luovutetaan.

Ihan mieluusti tosin työllistäsin heitä sillä ovathan ne nilviäiset pari kertaa yrittäneet saada itseäni maksumieheksikin.. Tuon pyynnän jälkeen voinkin pyytää heitä poistamaan rekistereistään kaiken tiedon mitä heillä itsestäni on.
 
Hei olisiko jossain jotain viestipohjaa millä voisi tehdä tällaiselle pysäköintivamppyyrille GDPR-pyynnön? :) Taloyhtiön parkkifirma vaihtui ja ajattelin pyytää kaikki tiedot aiemmasta lafkasta ja tämän jälkeen poistamaan ne sillä en ole heidän kanssa enään niin minkäänlaisessa sopimussuhteessa.

Tuleeko heidän myös ilmoittaa jos ovat antaneet ajoneuvoni rekisterinumeron uudelle toimijalle? Itselläni on Trafista kiellot päällä.
Ei ne trafin kiellot mitään estä.
 
Ei ne pakosti tarvi mitään tietoja pitää omassa rekisterissä jos he hakevat aina rekisterinumeron kautta.
 
Ei kellään sattuisi olemaan vastausta itse kysymykseen? :D

Eihän noi yksityiset pysäköintipellet käsittääkseni saa tietoja Trafin tietojenluovutuskiellon takia sillä eivät ole viranomaistaho vaan vain rahanahneita loisia?
 
Ei ne pakosti tarvi mitään tietoja pitää omassa rekisterissä jos he hakevat aina rekisterinumeron kautta.
Paitsi jos on saatu lappuja. En sitten tiedä pystyykö niiltä poistattamaan "Auto reknro ABC-123 on laputettu osoitteessa X päivämäärillä 1, 2, 3 ja 4" tyyliset tiedot.

Ei kellään sattuisi olemaan vastausta itse kysymykseen? :D

Eihän noi yksityiset pysäköintipellet käsittääkseni saa tietoja Trafin tietojenluovutuskiellon takia sillä eivät ole viranomaistaho vaan vain rahanahneita loisia?
Pysäköintipellet ei saa, mutta perintäfirmat saa. Käytännössä pysäköintipellet ovat ulkoistaneet laskutuksensa (omalle) perintäfirmalleen, jolle tiedot Trafista luovutetaan.

Tietojenluovutuskielto ei siis auta. Turvakielto auttaisi, mutta sitä ei heppoisin perustein myönnetä ja ilmeisesti se hankaloittaa muutenkin elämää suhteellisen paljon.


edit. Pyyntö voinee olla hyvinkin vapaamuotoinen. Vaikkapa tätä pohjaa mukaillen:
https://www.agria.fi/globalassets/fi/kaavakkeet/tietopyynto-pohja-fi.pdf
 
Tuolta firmalta ei tuolle kilvelle ole tullut maksupyyntöjä. :)

Mitenkäs toi muuten menee? Eli eihän ne voi laittaa perintään maksuehdotelmaa jos ei ole kuski tiedossa ja ensimmäistäkään laksua maksettu. Vai laittaako noi paskahousut maksut suoraan perintään rekisterikilven perusteella? Siinä kohdassa toki pitää kiistää kun ei ole ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana kuljettanut.
 
Tuolta firmalta ei tuolle kilvelle ole tullut maksupyyntöjä. :)

Mitenkäs toi muuten menee? Eli eihän ne voi laittaa perintään maksuehdotelmaa jos ei ole kuski tiedossa ja ensimmäistäkään laksua maksettu. Vai laittaako noi paskahousut maksut suoraan perintään rekisterikilven perusteella? Siinä kohdassa toki pitää kiistää kun ei ole ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana kuljettanut.
Jos pysäköintifirma laittaa tuulilasiin maksulapun, eikä sitä maksa, seuraavaksi tulee postissa maksumuistutus 5 euron lisän kanssa perintäfirmalta. Tällä kohtaa kannattaa ottaa yhteyttä, jos kokee esimerkiksi, ettei ole sopimusta solminut pysäköintifirman kanssa.
 
Mä en nyt löytänyt omaa palstaa joten kysytään täältä. Tietääkö kukaan hyvää autohifi liikettä, joka asentaisi pari kaiutinta ja basson autoon? Hämeenlinna/Riihimäki/Hyvinkää seudulta. En äkkiseltään löytänyt kuin yhden, tai sitten en osaa googlettaa.

Niin ja itse en jaksa alkaa väkertää :)
 
Eiköhän tuo JH-Sound hoitane homman, jos ei 80km ole liian pitkä matka niin rupeaa löytymään jo enemmän tarjontaa, mm. Powerset...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 621
Viestejä
4 493 845
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom