Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö näitä CTEK:in pikaliittimiä saa mistään yli 40cm piuhoilla ? Taitaisi tarve olla noin 50cm pätkälle. Pystyy tuota nykyistä jatkamaan, mutta noin pienen jatkon vuoksi mieluummin ostaisin ylipitkän ja katkon lyhyemmäksi kuin toisinpäin.
 
Vaihdatin tuossa pari päivää sitten auton alle tuliterät Michelinin X-Ice North 4:t ja tuntuu että auton perä lähtee huojumaan helposti. Yli satasen vauhtiin kun menee, niin tuntuu että kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan vähän, niin ohjaus reagoi vasta n. sekunnin viiveellä ja tuntuu että perä on tosi levoton. Kaupunkinopeuksissa ei mitään ongelmaa. Ei kilise/kolise mikään.

Voi tosin olla että vaikuttaa se, että a) sataa vitusti b) tuulee vitusti. Onko kumminkin jotain mitä kannattaisi tarkastuttaa? Renkaat on jälkikiristetty ja rengaspaineen tarkistettu.
 
Kokeile lisää rengaspaineita jonnekin 3bar asti ainakin ja jotkut talvirenkaat vaan on löysärunkoisia että saadaan maksimi jääpito.
 

Noihin itsekin törmäsin motonetissä, mutta en katsonut sen tarkemmin, vaan että joku testeri kyseessä :D Tuon toisen taas torppasin hinnan vuoksi ja kun siinä ei ole Ip67 läppää mukana :D Tulee siis moottoripyörään kiinni.

Mutta tuo akun tilalla varustettu voisi olla ihan o.k jos se ei koko ajan näytä sitä akun varausta. On myös mahdollista, että tosta pätkästä saa sen suojaläpän siirrettyä tuohon jatkoadapteriin niin sitten ei tarvitse kuin pätkäistä piuha ja puristaa rengasliittimet päähän.
 
Noi "akkuindikaattori"päät ovat sellaisia jotka väläyttävät lediä noin sekunnin välein.

Kiitos tiedosta, ei sitten tuollaista. Täytyy tsekata saiko sen vesiläpän irti ja hakea tuollainen jatkokaapeli. Tärisevissä vehkeissä ei mielellään tekisi kaapelijatkoja.
Käsittämätöntä kyllä, ettei Ctek tarjoa kuin tuota 40cm tynkää. Muistaakseni se pikaliitinkin on valettua mallia eli ei purettavissa.
 
Vaihdatin tuossa pari päivää sitten auton alle tuliterät Michelinin X-Ice North 4:t ja tuntuu että auton perä lähtee huojumaan helposti. Yli satasen vauhtiin kun menee, niin tuntuu että kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan vähän, niin ohjaus reagoi vasta n. sekunnin viiveellä ja tuntuu että perä on tosi levoton. Kaupunkinopeuksissa ei mitään ongelmaa. Ei kilise/kolise mikään.

Voi tosin olla että vaikuttaa se, että a) sataa vitusti b) tuulee vitusti. Onko kumminkin jotain mitä kannattaisi tarkastuttaa? Renkaat on jälkikiristetty ja rengaspaineen tarkistettu.

Kannattaa aina muistaa että talvirengas on löysä jotta saadaan maksimaalinen pito, rengaspaineita lisäämällä saadaan sitä jäykkyyttä takaisin ja jos katsot rengaspaineet 20c hallissa niin laita ainakin se 3bar painetta sillä kun ajat ulos pakkaseen putoaa paineet huomattavasti.

Jokainen 10c pudotus lämpötilassa pudottaa 0.1bar rengaspaineita. Ylipaineella et rengasta pilaa (ellet sinne joku 8bar laita) , alipaineella pilaat, kuluu keskeltä!
 
Mikähän saattaa aiheuttaa auton sisällä välillä oudon/tunkkaisen hajun? Siis kyseessä on kuitenkin suht uusi auto (vm 2017), joten ei se vanhuuttaan haise. Jos on outo haju ja auton käynnistää, niin puhallus vie lähes heti hajun pois. Eikä aina haise. En ole oikein osannut yhdistää mihinkään tai mistä johtuisi, siksi arvailen täällä.

Toki voisin penkin alle kurkata ettei sielä loju jotain kanamunaa tms :D Mutta tuskinpa.
 
Aloittaisin auton tyhjentämisestä kaikki tavarat pois ja katsoo auttaako tämä farkussa/hb:ssa myös kontista. Mahdolliset rätit, liinat yms. tekstiilit voivat ilman seisoessa tuoksahtaa yllättävän paljon. Eihän matot ole olleet kosteina, lehdista ja roskista tukkeutuneet vedenpoistot voivat aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia.
 
Aloittaisin auton tyhjentämisestä kaikki tavarat pois ja katsoo auttaako tämä farkussa/hb:ssa myös kontista. Mahdolliset rätit, liinat yms. tekstiilit voivat ilman seisoessa tuoksahtaa yllättävän paljon. Eihän matot ole olleet kosteina, lehdista ja roskista tukkeutuneet vedenpoistot voivat aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia.

Ja katsoo myös takapenkkien alle!
 
Mikähän saattaa aiheuttaa auton sisällä välillä oudon/tunkkaisen hajun? Siis kyseessä on kuitenkin suht uusi auto (vm 2017), joten ei se vanhuuttaan haise. Jos on outo haju ja auton käynnistää, niin puhallus vie lähes heti hajun pois. Eikä aina haise. En ole oikein osannut yhdistää mihinkään tai mistä johtuisi, siksi arvailen täällä.
Kokeile sammuttamalla ilmastointilaite ja jätä pelkkä puhallus päälle pari minsaa ennen parkkeerausta.
 
Millä muuten saa sen ilmastoinnista tulevan tunkkaisen hajun pois ? :D Motonetin "hajukranaatti" ei auttanut. Ihme että on tuollaiseksi mennyt, kuitenkin aika uskollisesti on tullut noudatettua "kuivatusohjeita"
 
Käytitkö sen pommin silloin kun ilmastointi oli päällä JA sisäilmankierto kytkettynä myös? Oletko varmistanut myös että sisäilmankierron läppä toimii oikein?
 
Millä muuten saa sen ilmastoinnista tulevan tunkkaisen hajun pois ? :D Motonetin "hajukranaatti" ei auttanut. Ihme että on tuollaiseksi mennyt, kuitenkin aika uskollisesti on tullut noudatettua "kuivatusohjeita"
Eikös noihin ilmastointeihin tehdä jotain desinfiointeja. Tai sitten vain ihan ilmastoinnin huolto.

Useammat ovat saaneet hyviä tuloksia noilla CRCn ilmastoinnin puhdistusaineilla. Itse en ole kokeillut, kun koskaan ei ole tuota hajuongelmaa ollut.
 
Käytitkö sen pommin silloin kun ilmastointi oli päällä JA sisäilmankierto kytkettynä myös? Oletko varmistanut myös että sisäilmankierron läppä toimii oikein?

Kyllä. Ihan ohjeiden mukaan ja hieman ylikin. Ja kyllä se sisäilmankiertoläppä sulki kanavan
 
Kyllä. Ihan ohjeiden mukaan ja hieman ylikin. Ja kyllä se sisäilmankiertoläppä sulki kanavan
Kannattaa kokeilla letkulla varustettua millä ruiskutetaan kennoon vaahtoa. Löytyy useammalta eri valmistajalta. Sieltä kennosta se haju tulee eikä niitä täysin hajuttomiksi edes saa. Onhan suodatin vaihdettu?
 
Kannattaa kokeilla letkulla varustettua millä ruiskutetaan kennoon vaahtoa. Löytyy useammalta eri valmistajalta. Sieltä kennosta se haju tulee eikä niitä täysin hajuttomiksi edes saa. Onhan suodatin vaihdettu?

On vaihdettu. Haju kyllä loppuu kun ilmastointia käyttää, mutta aina tauon jälkeen tulee kellarin/homeen tuoksut.
 
On vaihdettu. Haju kyllä loppuu kun ilmastointia käyttää, mutta aina tauon jälkeen tulee kellarin/homeen tuoksut.
Se haju tulee sen takia, kun se kenno jää kosteaksi ja siltä ei täysin voi välttyä etenkään jos se on pidemmän aikaa käyttämättä. Sitä voi yrittää ehkäistä sillä, että 5-10min ennen auton sammuttamista sulkee ilmastoinnin. Jostain uudemmista autoista löytyy oma kuivatustoiminto automaattisesti. Kannattaa kokeilla sitä vaahtoa mikä kennolle ruiskutetaan jos tuon lisäksi vielä sen pommin käyttää niin sen paremmaksi sitä ei saa. Niitä pommeja kannattaa aina lidlistä ostaa, kun saatavilla maksavat 2-3€ siellä.
 
Se haju tulee sen takia, kun se kenno jää kosteaksi ja siltä ei täysin voi välttyä etenkään jos se on pidemmän aikaa käyttämättä. Sitä voi yrittää ehkäistä sillä, että 5-10min ennen auton sammuttamista sulkee ilmastoinnin. Jostain uudemmista autoista löytyy oma kuivatustoiminto automaattisesti. Kannattaa kokeilla sitä vaahtoa mikä kennolle ruiskutetaan jos tuon lisäksi vielä sen pommin käyttää niin sen paremmaksi sitä ei saa. Niitä pommeja kannattaa aina lidlistä ostaa, kun saatavilla maksavat 2-3€ siellä.

Okei, kokeillaan noilla ja kiitoksia vinkeistä :tup:
 
Okei, kokeillaan noilla ja kiitoksia vinkeistä :tup:
CRC Airco Cleaner PRO Ilmastoinnin puhdistusvaahto | Motonet Oy tai vastaava. Se kennohan jää usein kosteaksi niin se on todella hyvä kasvualusta bakteereille/homeelle ja siitä se haju johtuu. Tuossa vaahdossa tulee pitkä letku millä se saadaan menemään sinne kennolle ja se sitten tappaa sieltä kaikki bakteerit ja putsaa muutenkin. Se pommi ei niin tehokas ole, kuin tuo vaahto, mutta onhan se paljon helppokäyttöisempi. Onhan autossa se ilmastoinnin vedenpoisto auki eli auton alle muodostuu aina lammikkoa, kun ilmastointi on kerännyt kosteutta?
 
CRC Airco Cleaner PRO Ilmastoinnin puhdistusvaahto | Motonet Oy tai vastaava. Se kennohan jää usein kosteaksi niin se on todella hyvä kasvualusta bakteereille/homeelle ja siitä se haju johtuu. Tuossa vaahdossa tulee pitkä letku millä se saadaan menemään sinne kennolle ja se sitten tappaa sieltä kaikki bakteerit ja putsaa muutenkin. Se pommi ei niin tehokas ole, kuin tuo vaahto, mutta onhan se paljon helppokäyttöisempi. Onhan autossa se ilmastoinnin vedenpoisto auki eli auton alle muodostuu aina lammikkoa, kun ilmastointi on kerännyt kosteutta?

Joo sieltä tulee ihan lorottamalla vettä kun parkkeihin ajaa. Tuuletusritilästäkö se pitäisi kennolle asti saada vai pitääkö purkaa tavaraa pois ? VW Transporter T5 kyseessä, mutta en tiedä missä kenno on, eiköhän se googlella selviä.
 
Joo sieltä tulee ihan lorottamalla vettä kun parkkeihin ajaa. Tuuletusritilästäkö se pitäisi kennolle asti saada vai pitääkö purkaa tavaraa pois ? VW Transporter T5 kyseessä, mutta en tiedä missä kenno on, eiköhän se googlella selviä.
Valvoline ohjeisti ottamaan raitisilmasuodattimen pois ja sieltä kautta pullollinen järjestelmään.
 
Joo sieltä tulee ihan lorottamalla vettä kun parkkeihin ajaa. Tuuletusritilästäkö se pitäisi kennolle asti saada vai pitääkö purkaa tavaraa pois ? VW Transporter T5 kyseessä, mutta en tiedä missä kenno on, eiköhän se googlella selviä.
Tuuletusritilästä tai sisäsuodatin pois ja sitä kautta. Sisäsuodatin muutenkin otettava pois tai se voi kastua tuossa yhteydessä.
 
Valvoline ohjeisti ottamaan raitisilmasuodattimen pois ja sieltä kautta pullollinen järjestelmään.

Tuuletusritilästä tai sisäsuodatin pois ja sitä kautta. Sisäsuodatin muutenkin otettava pois tai se voi kastua tuossa yhteydessä.

Selevä, kiitoksia molemmille. Täytyy hakea tuota myrkkyä ja samalla voisi ottaa uuden sisäilmasuodattimenkin sitten. On toi kuitenkin tuolla jo 6-12kk ollut.
 
Eiköhän tuo JH-Sound hoitane homman, jos ei 80km ole liian pitkä matka niin rupeaa löytymään jo enemmän tarjontaa, mm. Powerset...

Kustannusarvio 1000-1500€ sisältäen tarvikkeet, työt ja taakse 2x perus kaiuttimet sekä aktiivibasson.

Ei kyllä mitään halpaa lystiä. Voisi muualtakin vielä kysellä tai nähdä itse vaivaa
 
Niin, erittely olisi mukava nähdä. Työn hinta on varmaan verojen jälkeen 60-70e / tunti, ja niitä tunteja tosiaan palaa tuollaisen modernin auton verhoilujen purkamiseen.
 
Mainitsi, että koko päivä menee hommassa. Eli 8h työpäivä oletettavasti. 560€ jos 70€ tuntiliksa. Siihen päälle kajarit ja basso yhteensä se 300€.. Kalliit ovat tarvikkeet jos 1000-1500€ joutuisi pulittaa. Täytyy joo kysellä erittelyt työlle.
 
Jos asiaa Tallinnaan niin sieltä löytyy varmasti asiallisia pajoja missä homma onnistuu yhtä hyvin halvemmalla. Muistaakseni joku oli autoaan ainakin äänieristämässä käyttänyt siellä.
 
En mitään halpaa odottanut, mutta jo tonni on liikaa.

Onko suositella puljua Pirkanmaa - Kanta-Häme - Uusimaa seudulta. Ei viitsisi kaikkea käydä läpi. Ja siis äänentoiston asennusta autoon.

Tallinnaan ei ole asiaa ainakaan vähään aikaan.
 
Kysyppäs hommaa Team Soundparkilta, jos ehtisivät tekemään.

Myös Autostudio asentaa myymänsä hifit.

Helsingin Autoextra on myös asentanut hifeja moneen taksiin ja näyttelyautoon, voi olla kyllä kalliskin paikka.

Jos et muuta keksi, niin minä voin hoitaa asennuksen Tuusulassa ihan kuitin kanssa ennalta sovittuun hintaan.
 
Tymä kysymys nelipyöräsuuntauksesta. Onko sillä jotain merkitystä että autossa on neliveto (4Motion) vai onnistuuko / tehdäänkö samalla vaivalla kuin vajaavetoisiinkin? Pisti vaan silmään paikallisen liikkeen palvelumainos, kun siinä oikein erikseen mainittiin että "etuvetoisiin autoihin". :btooth:

edit: Katselin siis renkaidenvaihdon yhteydessä että nakit oli toiselta reunalta aika pahasti kuluneet, ja lisäksi mielestäni ratti on himpun verran vinossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tymä kysymys nelipyöräsuuntauksesta. Onko sillä jotain merkitystä että autossa on neliveto (4Motion) vai onnistuuko / tehdäänkö samalla vaivalla kuin vajaavetoisiinkin? Pisti vaan silmään paikallisen liikkeen palvelumainos, kun siinä oikein erikseen mainittiin että "etuvetoisiin autoihin". :btooth:

edit: Katselin siis renkaidenvaihdon yhteydessä että nakit oli toiselta reunalta aika pahasti kuluneet, ja lisäksi mielestäni ratti on himpun verran vinossa.

Samoilla suuntausvehkeillä se tehdään, kuin vajaavetoiseenkin.
Joku nelivetomalli nyt saattaa vaatia suuntaajalta vähän enemmän ymmärrystä, että saa kulmat oikein, mutta ei mitään spesiaalia.
 
Tymä kysymys nelipyöräsuuntauksesta. Onko sillä jotain merkitystä että autossa on neliveto (4Motion) vai onnistuuko / tehdäänkö samalla vaivalla kuin vajaavetoisiinkin? Pisti vaan silmään paikallisen liikkeen palvelumainos, kun siinä oikein erikseen mainittiin että "etuvetoisiin autoihin". :btooth:

edit: Katselin siis renkaidenvaihdon yhteydessä että nakit oli toiselta reunalta aika pahasti kuluneet, ja lisäksi mielestäni ratti on himpun verran vinossa.

Niin eiköhän tuossa mainoksessa vaan varmisteta ettei tule heille liian "eksoottista" neli/takavetoja joihin kuluu heillä liikaa aikaa kun ei ole kokemusta ja sitä kautta voivat ottaa persnettoa helpommin tarjoushinnasta kun ei onnistukkaan suunnitellussa ajassa.
 
Vai onko se nelipyöräsuuntaus käytännössä etupään säätämistä, kun käsittääkseni monessa etuvetoautossa ei voi taka-akselia säätää välttämättä ollenkaan. Taka/nelivedeossa tilanne on tietysti eri.
 
Vai onko se nelipyöräsuuntaus käytännössä etupään säätämistä, kun käsittääkseni monessa etuvetoautossa ei voi taka-akselia säätää välttämättä ollenkaan. Taka/nelivedeossa tilanne on tietysti eri.
Todennäköisesti on ja siksi laitettu tarjous vain etuvetoisiin.
 
Vai onko se nelipyöräsuuntaus käytännössä etupään säätämistä, kun käsittääkseni monessa etuvetoautossa ei voi taka-akselia säätää välttämättä ollenkaan. Taka/nelivedeossa tilanne on tietysti eri.
No ei kyllä ole, ellei yrittäjä yritä kusettaa :D Se lukee nimessäkin, NELIpyöräsuuntaus. Jos jotain ei voi säätää niin se on sitten asiakkaan ongelma. Eikä vetotapa vaikuta siihen mitä voi säätää. Lehtijousisesta, jäykkäakselisesta nelivedosta voi säätä osia vaihtamatta suurinpiirtein pelkää aurausta, ja uudesta etuvetosporttiautosta varmaan joka ikistä mahdollista asiaa.

Eikai niitä etupään arvojakaan voi säätää ilman että takarenkaisiinkin laitetaan mittapäät kiinni, ja kun vetotapa ei vaikuta säädettävän määrään niin en ymmärrä miksi kikkailevat tuollaisella vetotaparajoituksella.
 
Eivät osaa tai halua säätää taka-akselia, niin pääsee helpommalla, kun laittaa vain etupään suunnilleen suoraan. :D

Tiedän eräänkin "vanhan liiton" korjaamoyrittäjän, jolla on hieno n.25 k€ hintainen Hunterin 3D suuntauslaitteisto, mutta kun ei osaa itse käyttää, niin suuntasi asiakkaiden autoja alustaremonttien jälkeen perinteisellä mittakepillä ja kulmamitalla. :rofl:
Muutama nuorempi asentajahan tuon suuntauslaitteen oli valinnut ja "pakottanut" yrittäjän ostamaan.
 
Hieman tuohon alkuperäiseen kysymykseeni liittyen niin onkos autohuoltamoilta näkynyt viime vuosina black friday / -week tarjouksia? :D Jos sattuisi tulemaan juurikin esim. suuntauksesta tarjousta. Tosin viime vuonna käytin ilmastoinnin täyttöhuollossa kun oli tarjouksessa 39e tms, eikä siitä jäänyt kovin hyvä kuva. Mieluummin maksaa, ainakin joissain tapauksissa, hieman enemmän että saa varmasti myös parempaa palvelua.
 
Tosin viime vuonna käytin ilmastoinnin täyttöhuollossa kun oli tarjouksessa 39e tms, eikä siitä jäänyt kovin hyvä kuva. Mieluummin maksaa, ainakin joissain tapauksissa, hieman enemmän että saa varmasti myös parempaa palvelua.
Kerro toki lisää mikä mätti? Asiakaspalvelu? Vai itse työ?
 
Porukoiden 00-vuoden Corollan käsijarru on jäänyt viime päivinä päälle. Tai siis toinen takarengas jumissa, kunnes muutamien metrien ajon jälkeen pyörähtää liikkeelle. Pakkasta ei ole täällä ollut, mutta märät kelit toki. Käsijarru on ollut aina käytössä, kun parkkipaikka on lievä alamäki.
Onko todennäköisin syy käsijarruvaijerissa vai missä? Ja onnistuuko vaijeria voitelemaan purkamatta?
EDIT: Autossa siis rumpujarrut takana.
 
Porukoiden 00-vuoden Corollan käsijarru on jäänyt viime päivinä päälle. Tai siis toinen takarengas jumissa, kunnes muutamien metrien ajon jälkeen pyörähtää liikkeelle. Pakkasta ei ole täällä ollut, mutta märät kelit toki. Käsijarru on ollut aina käytössä, kun parkkipaikka on lievä alamäki.
Onko todennäköisin syy käsijarruvaijerissa vai missä? Ja onnistuuko vaijeria voitelemaan purkamatta?
EDIT: Autossa siis rumpujarrut takana.

Ei nyt satavarmaa tietoa corollan rumpujarruista, mutta käsittääkseni ovat melko idioottivarmoja rumpujarrut käsijarrujen suhteen eli joko ei käyttöjarrukaan toimi kunnolla tai sitten toimii molemmat. Tuohon peilaten epäilisin ensimmäiseksi sitä vaijeria.

Ja joissain vaijereissa saa tulpan päistä irti, josta voi saada jotain liukastetta valutettua sisään mutta en usko että on kovin pitkäikäinen ratkaisu tai saako edes senvertaan että olisi mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrM
Itellä oli jossain edeltävässä autossa takapään suuntaus tasan yhteen suuntaan, camber "sääty" jousien mukana.
 
Mazda kolmosessa (BK) ei myöskään voi säätää takapäätä. Tai näin ainakin Vianor väitti, kun auton suuntauksessa muutama viikko sitten käytin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 616
Viestejä
4 493 767
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom