Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Asiasta kolmanteen. Tuli tuossa taannoin mieleen kun yksi tuttu sanoi, että kannattaa tankata 98 bensiiniä 95 sijaan. On kalliimpaa, mutta autot yleisesti saa enemmän tehoja irti ja kuluttaa vähemmän. Onko tälle ylipäätään perää? Nopealla googlauksella ilmeisesti Turboahdetuissa olis paras hyöty. Itselläni on tuossa Hyundai i20 1.0 turbo kone.

Asiahan selviää jos ajelet suht samoja ajoja viikottain: ajat sillä 95 pari kolme tankillista ja lasket mittarin mukaisen lukeman ja sen jälkeen ajat sillä 98:lla seuraavat pari-kolme tankillista ja siten voit verrata saatko haluamaasi hyötyä. Edellisellä autollani pääsi 98:lla sen 1150km (about 6.4l/100km) ja 95:lla about 1000km (about 7l/100km) suht samoilla viikottaisilla kauppa-/hupi-/työajoilla.

Toki kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia, mutta tuo on suuntaa-antava. Kuhan ottaa huomioon ettei tankissa ole molempia sekaisin.
 
Mitenkäs sitä sais selvitettyä auton nesteiden pakkaskestävyydet (jäähdytinneste yms)? Keväällä ostin auton ja ensimmäinen talvi olis edessä...
 
Mitenkäs sitä sais selvitettyä auton nesteiden pakkaskestävyydet (jäähdytinneste yms)? Keväällä ostin auton ja ensimmäinen talvi olis edessä...

Uudet nesteet vaan sisään. Googlella moottori ja sen suositeltavat nesteet sisään.
Niin pieni summa missä säästää jos säästää.. uudemmissa koneissa kuitenkin yleisesti hoidettu toi paisuminen, mutta en luottas + vittumainen korjauttaa. kaikki maksaa.
 
Jäähdyttimestä hajut testerillä, ja jos kaasua nönnönöö mukana, niin kansipahvi vuotaa yms.
 
Se laite mikä silloin vuonna 2007 oli A-katsastusasemalla oli joku purkki jossa neste vaihtoi väriä jos oli pakokaasuja ilman seassa.

Sama periaatehan tossakin laitteessa on, paitsi toi mun linkkaama osaa ottaa vähän tarkemmin.
Jos nyt ihan vaan pakokaasut otetaan jäähdyttimen kautta, niin eihän siihen paljoa tarttee. Jos paljon falskaa jäähdyttimen korkille asti(käydessä kuplaa näkyville asti), niin ottasin kannen irti ja purkkaa ainakin väliin. =P
 
Onko niin, että minkä tahansa farmarin (AC tyyppi) saa muutoskatsastettua pakettiautoksi, vuosimallista riippumatta, kun poistaa takapenkit ja tekee kinnityspisteet ns. käyttökelvottomiksi (katkopultti tai hitsaus)?

Näistä oon lukenu ja kuullu vaikka ja mitä.
Jos näät jossain trafin tai vastaavan sivulla faktaa, niin olen enemmän kun kiinnostunu.
 
Näistä oon lukenu ja kuullu vaikka ja mitä.
Jos näät jossain trafin tai vastaavan sivulla faktaa, niin olen enemmän kun kiinnostunu.

Tämö, itse kävin kahdella eri konttorilla kysymässä miten V70 pakuksi, ja kaksi erilaista vastausta. Ajattelin sitten siinä että vitut siitä kun ei näköjään mitään linjaa ole, koskien lähinnä istuinosaa mitä ei tarvi poistaa, ja tarvii. Selkänojasta viis kun se nyt oli selvästi saatavissa saatavissa kiinni, sen toisen tulkinnan mukaan.

Edit: jos sattuisi menemään helpomman kautta, niin myöhemmin katsastuksessa voisi pompata tjn. Vain Suomessa™
 
Tämö, itse kävin kahdella eri konttorilla kysymässä miten V70 pakuksi, ja kaksi erilaista vastausta. Ajattelin sitten siinä että vitut siitä kun ei näköjään mitään linjaa ole, koskien lähinnä istuinosaa mitä ei tarvi poistaa, ja tarvii. Selkänojasta viis kun se nyt oli selvästi saatavissa saatavissa kiinni, sen toisen tulkinnan mukaan.

Edit: jos sattuisi menemään helpomman kautta, niin myöhemmin katsastuksessa voisi pompata tjn. Vain Suomessa™

No just tämä. Kun katsastusasemalle pääs mukamas asiallisesti muutetun paskan kanssa,(en voi muistaa mikä voikkari se oli) niin hylky siitä tuli. takapenkkejä ei ollu ollenkaan, ja siis suora linja etupenkeiltä taakse.. eipä riittäny. Ite join kahvia ja muuta ja kuski oli kuitenkin siinä kuuntelemassa ja ei menny läpi tuolla tavalla.

Edit: nää on näitä kun ei viittii kunnolla vittuillakkaan.
 
Mikähän siinä sitten oli ettei mennyt läpi? Kuten tuossa sanoin, niin monessa paikkaa (ml. Trafin sivuilla dokumentissa) sanotaan että takapenkit pois kokonaan ja kiinnityskohdat toimintakyvyttömiksi.

Mutta lähinnä kaipailen kokemuksia, että onko todella noin. Vuosittain noita kuitenkin ilmeisesti vielä muutamia tuhansia tehdään.

Nope. no no no.. jos tehtäis tuhansia, niin näistä ois faktaa. vai onko sulla enempää infoa näistä?
 
No just tämä. Kun katsastusasemalle pääs mukamas asiallisesti muutetun paskan kanssa,(en voi muistaa mikä voikkari se oli) niin hylky siitä tuli. takapenkkejä ei ollu ollenkaan, ja siis suora linja etupenkeiltä taakse.. eipä riittäny. Ite join kahvia ja muuta ja kuski oli kuitenkin siinä kuuntelemassa ja ei menny läpi tuolla tavalla.

Edit: nää on näitä kun ei viittii kunnolla vittuillakkaan.

Jep, ja useita vuosia sitten kaveri otti irti Toyota BJ40 takapenkit pois, laittoi 80 lätkän taakse, jotta pakuksi. En edes muista miten se nyt ei sitten käynytkään, vaikka samanlaisia oli liikeenteessä silloin ja nytkin.
Itse tuosta myöhemmin menin leimalle Suzuki SJ410 Offi vehkeen kanssa mistä olin ottanut takapenkin pois, kun siitä oli enemmän haittaa kun hyötyä. No katsurihan toki oli sitä mieltä että kyllä nyt pitää muutoskatsastaa 2-paikkaiseksi:facepalm: Siinä kohtaa olin jo niin kyrpä otsassa että kysyin että mitäs sitten jos tulenkin kohta takaisin takapenkin kanssa, joka nyt olisi vaan muutamalla pultilla kiinnitettävissä:btooth:. Ei siinä sitten... läpi meni ilman takapenkkiä, ilman muutoskatsastusta.

Ja taas siten jonkun Hyundai Gezin, tai Pösö 205 voi leimata pakuksi tosta noin vaan, kunhan ottaa penkit pois takaa.
 
No niinpä!
Laitappa nykyään joku offi rekisteriin?

Ostettaessa oli jo merkattu isommat renkulat paperiin. Pientä tuunausta että sai jonkinlaiset lokarinlevitykset niiden tilalle mitkä oli jo jäänyt mettään:vihellys: Ja alustankorotuksista ei kukaan kysellyt yhtään mitään. Nykyään varmaan kaikki nelipyörämittaukset jo renkaiden takia ja muut jutut - joo eipä menis läpi.

Esim. Jimnyä on myytävänä jotain korotettua mitä viimeks katoin, mutta ei tieliikennekelpoinen. Ja about samat sydeemit laitettu mitä itellä aikakaan.
 
Ostettaessa oli jo merkattu isommat renkulat paperiin. Pientä tuunausta että sai jonkinlaiset lokarinlevitykset niiden tilalle mitkä oli jo jäänyt mettään:vihellys: Ja alustankorotuksista ei kukaan kysellyt yhtään mitään. Nykyään varmaan kaikki nelipyörämittaukset jo renkaiden takia ja muut jutut - joo eipä menis läpi.

Esim. Jimnyä on myytävänä jotain korotettua mitä viimeks katoin, mutta ei tieliikennekelpoinen. Ja about samat sydeemit laitettu mitä itellä aikakaan.

Millä prosenteilla menee tällä hetkellä noilla mitä nyt on?
 
Mielenkiintosta settiä. Avirto. oletko samaa mieltä? Laita teksti mitä mieltä olet, jos et ole botti.
 
Millä prosenteilla menee tällä hetkellä noilla mitä nyt on?

Ei mitään ajantasaista tietoa. Yhden Jimnyn satuin näkemään nelipyöräsuuntauksessa joku aika sitten, joka siis ihan street legal. Kyllähän mä katsoin että minkä kokoiset gummit oli alla, mutta nyt en muista, varmaan maksimit mitä ote sallii. Muuten ihan vakio, mutta kyllähän noillakin saa muutaman sentin lisää maavaraa.
 
Kun puhutaan merkkihuolletusta autosta niin tarkoittaako se, että KAIKKI huollot on tehty merkkihuollossa? Voiko auto olla merkkihuollettu jos sen kaikki määräaikaishuollot on tehty merkkihuollossa, mutta esimerkiksi jarrulevyt on vaihdettu jossain muualla määräaikaishuoltojen välissä.
 
Kun puhutaan merkkihuolletusta autosta niin tarkoittaako se, että KAIKKI huollot on tehty merkkihuollossa? Voiko auto olla merkkihuollettu jos sen kaikki määräaikaishuollot on tehty merkkihuollossa, mutta esimerkiksi jarrulevyt on vaihdettu jossain muualla määräaikaishuoltojen välissä.
sanoisin että kaikki aika/mittarilukemahuollot on tehty merkkiliikkeessä mutta satunnainen pikkuongelma on korjattu missä vaan.
 
Pakutuksista vielä, vaimokkeen serkulla on V70 MK2 jossa takapenkit vaan käännetty ja reikänauhalla niitattu paikalleen. Turvavyöt muistaakseni poistettu. tuossa autossa on tasainen takatila juurikin tuon takapenkin selkänojan avulla.
 
sanoisin että kaikki aika/mittarilukemahuollot on tehty merkkiliikkeessä mutta satunnainen pikkuongelma on korjattu missä vaan.

Pitääkö aika/mittarilukemahuollot olla tehty liikkeessä joka tukee nimenomaan kyseistä automerkkiä vai saako olla laadukas ja nimekäs huoltoliike muuten vaan?
 
Pitääkö aika/mittarilukemahuollot olla tehty liikkeessä joka tukee nimenomaan kyseistä automerkkiä vai saako olla laadukas ja nimekäs huoltoliike muuten vaan?
Merkkihuolletuksi mieltäisin että juuri sen merkin ammattilaisliikkeessä huollettu. Eli onko se nyt maahantuovan valtuuttamat huoltoliikkeet vai mikä.

Ostaisitko mersun joka on aina käytetty kian merkkihuollossa merkkihuollettuna autona?
 
Kun puhutaan merkkihuolletusta autosta niin tarkoittaako se, että KAIKKI huollot on tehty merkkihuollossa? Voiko auto olla merkkihuollettu jos sen kaikki määräaikaishuollot on tehty merkkihuollossa, mutta esimerkiksi jarrulevyt on vaihdettu jossain muualla määräaikaishuoltojen välissä.

Itse pidän merkkihuollettuna autoa, jonka huoltokirjasta ei löydy kuin valmistajan / maahantuojan valtuuttaman huollon merkintöjä, ja niitäkin vähintään valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesti.

Joitain jarrulevyjen tai vastaavien pikkuosien vaihtoja, jotka teen yleensä itse, en ole merkkaillut mihinkään huoltokirjaan, enkä antaisi minkään "Ranen paja":nkaan merkata.
 
Pakutuksista vielä, vaimokkeen serkulla on V70 MK2 jossa takapenkit vaan käännetty ja reikänauhalla niitattu paikalleen. Turvavyöt muistaakseni poistettu. tuossa autossa on tasainen takatila juurikin tuon takapenkin selkänojan avulla.

Mullehan yks katsuri sanoi että noin on ihan ok. Toinen sanoi että istuinosa pitää poistaa, mikä näppärästi estäis sen ettei takaata valu mitään kabiinin puolelle.
Aikoinaan jenkkivaneissa piti olla sellainen "pullolauta" tavaratilan ja etupenkkien välistä, ettei mitään valu sinne etupenkkien puolelle, vaikka polkimien alle...
 
Noi pakuhommat menee parhaiten kun käy suoraan pääkallopaikalta kysymässä ja sit vie sinne samaan muutokselle.
 
Jep, aika paljon tulkinnanvaraa noissa trafin ohjeissa, tai yllättävän paljon tulkintaeroja konttorien välilä :D
Just kesällä laitoin oman mersun pakuksi, olennaista tosiaan on se että penkin istuinosa ja selkänoja on poistettava ja kaikki kiinnikkeet "tuhottava", tällä konttorilla missä kävin niin tuhoamiseksi laskettiin hitsaus, katkopultti ja niittaaminen.
 
Octaviasta vikakoodien mukaan sisävalojen himmennin pimeenä, osanumero 1Z0941333A. Saako tämän kaltaisia osia mistään muualta kuin marmorilta tai purkaamoilta, ebayssä ainakin pelkkää purkuosaa tarjolla. Luulen että marmorilla taas hinta turhan korkea.
 
Pakutuksista vielä, vaimokkeen serkulla on V70 MK2 jossa takapenkit vaan käännetty ja reikänauhalla niitattu paikalleen. Turvavyöt muistaakseni poistettu. tuossa autossa on tasainen takatila juurikin tuon takapenkin selkänojan avulla.

Samaten oli kaverilla pari vuotta sitten E39 toukka jossa samanmoisella systeemillä pakun paperit. Paras kun konttorilta käy kysymässä mustaa valkoiselle mitä tarvii muutokseen, eipähän voi sitten katsastaessa ämpyillä vastaan.
 
Työkaveri muutti 300TD W124:sen pakuksi pari vuotta sitten tuolla samalla reikänauhasysteemillä, mutta kuulemma tämän vuoden katsastuksessa oli katsuri käskenyt tekemään jonkin "pysyvämmän" ratkaisun.
Työkaveri oli sitten nostanut takapenkit pois ja tehnyt vesivanerista matalan kaukalon auton takaosaan ja verhoillut sen huopamatolla.
 
Kannattaa kysäistä marmoriltakin hintaa, eivät välttämättä kauheanhintaisia ole sielläkään.
 
Vag-taivaasta Tepolta about seittemänkymppiä tuo, siis Speed-autoteile.fi
 
IMG_20191012_195913.jpg

BMW 520d F11 ja kojetaulussa tuollainen vaalea iso laatikko. Ei silti peitä tekstiä. Mistähän lie johtuu ja miten korjaan?
 
Nyt jälleen tyhmä kysymys. Auto suht uusi, 17tkm ajettu. Huomasin tuossa, että kuskin ovi ei mene ihan niin pohjaan kuin toinen puoli. Ei ole ottanut mitään osumaa tai kolaroitu tms, eli taitaa olla tehtaalta tullut tuollaisena eikä aiheuta toimenpiteitä? Tuosta alaosasta huomaa ja livenä näyttää vähän "pahemmalta" kuin kuvassa. Kuvakulma myös vähän eri kohdasta, mutta kyllä tuosta näkee.

Kun tuosta painaa ovea niin se ihan vähän joustaa sisäänpäin.

 
Se on säädettävissä se ovi, mutta koska uus auto - > huollon ongelma.
 
Nyt jälleen tyhmä kysymys. Auto suht uusi, 17tkm ajettu. Huomasin tuossa, että kuskin ovi ei mene ihan niin pohjaan kuin toinen puoli. Ei ole ottanut mitään osumaa tai kolaroitu tms, eli taitaa olla tehtaalta tullut tuollaisena eikä aiheuta toimenpiteitä? Tuosta alaosasta huomaa ja livenä näyttää vähän "pahemmalta" kuin kuvassa.

Kun tuosta painaa ovea niin se ihan vähän joustaa sisäänpäin.

Jommankumman oven säätö ei oo kohdillaan, kun kerran suht uus auto niin seuraavassa huollossa sanoisin asiasta ja kehottaisin tarkistamaan ja säätämään. Haittahan on vain kosmeettinen, mutta itseäni ainakin häiritsisi, kun toinen puoli on just eikä melkeen kohdillaan.
 
Se on säädettävissä se ovi, mutta koska uus auto - > huollon ongelma.

Tuossa parin viikon päästä on lohkolämmittimen asennus merkkihuollossa. Siinä samalla vinkkasta tuosta ovesta siis.

E: Soitin ja sanoivat, että tarkistaminen onnistuu, mutta saavatko säädettyä kohdalleen niin sitä eivät voineet luvata :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jälleen tyhmä kysymys. Auto suht uusi, 17tkm ajettu. Huomasin tuossa, että kuskin ovi ei mene ihan niin pohjaan kuin toinen puoli. Ei ole ottanut mitään osumaa tai kolaroitu tms, eli taitaa olla tehtaalta tullut tuollaisena eikä aiheuta toimenpiteitä? Tuosta alaosasta huomaa ja livenä näyttää vähän "pahemmalta" kuin kuvassa. Kuvakulma myös vähän eri kohdasta, mutta kyllä tuosta näkee.
kyllä ne uudetkin autot ottaa osumaa kuljetuksessa tehtaalta kauppaan.aika moneen kertaan siirrellään "varastoon",laivaan,autoon jne. ja kiirehän siinä aina on.liikkeessä sitten korjailevat ennen luovutusta ja satuilevat ties mitä uudelle onnelliselle omistajalle kun auto ei ole vielä mukamas tullut tai ei ole keritty laittaan luovutuskuntoon.
 
kyllä ne uudetkin autot ottaa osumaa kuljetuksessa tehtaalta kauppaan.aika moneen kertaan siirrellään "varastoon",laivaan,autoon jne. ja kiirehän siinä aina on.liikkeessä sitten korjailevat ennen luovutusta ja satuilevat ties mitä uudelle onnelliselle omistajalle kun auto ei ole vielä mukamas tullut tai ei ole keritty laittaan luovutuskuntoon.

Niin no, tuota en edes ostohetkellä huomannut. Tänään satuin katsomaan ja jää nähtäväksi saako nuo ihan kohdalleen.

Käytettynä kun auton ostaa niin tuntuu, että niissä on aina jotain yllätyksiä. Jopa uusissa varmaan.
 
Itse olen ajanut uusia autoja satoja jollen tuhansia ulos laivoista Kotkassa ja ihmettelen ettei niitä enempää kolhiinnu siinä hommassa..
 
Itse kun vanhoilla ajelee, niin järjestään saa ovia passata sisemmäs. Näissä se ei ole pelkästään kosmeettinen vaan vaikuttaa merkittävästi myös sisämeluun, kun ajoviima ei enää pääse tiivisteitä kiusaamaan.
 
Itse kun vanhoilla ajelee, niin järjestään saa ovia passata sisemmäs. Näissä se ei ole pelkästään kosmeettinen vaan vaikuttaa merkittävästi myös sisämeluun, kun ajoviima ei enää pääse tiivisteitä kiusaamaan.

Jännä homma. No jos tuohon olisi joku osuma tullut niin hyvin kyllä paikattu. Toivottavasti ei nyt olis mitään sellaista ja menis ihan säätämällä. Muuten isompi vaiva ja lisäkustannuksia.
 
Itse kun vanhoilla ajelee, niin järjestään saa ovia passata sisemmäs. Näissä se ei ole pelkästään kosmeettinen vaan vaikuttaa merkittävästi myös sisämeluun, kun ajoviima ei enää pääse tiivisteitä kiusaamaan.

Puhutaanko nyt 1900 luvun alkupuolen autoista?
 
Nyt jälleen tyhmä kysymys. Auto suht uusi, 17tkm ajettu. Huomasin tuossa, että kuskin ovi ei mene ihan niin pohjaan kuin toinen puoli. Ei ole ottanut mitään osumaa tai kolaroitu tms, eli taitaa olla tehtaalta tullut tuollaisena eikä aiheuta toimenpiteitä? Tuosta alaosasta huomaa ja livenä näyttää vähän "pahemmalta" kuin kuvassa. Kuvakulma myös vähän eri kohdasta, mutta kyllä tuosta näkee.

Kun tuosta painaa ovea niin se ihan vähän joustaa sisäänpäin.


Tutkin vähän tarkemmin reunaa pitkin niin kyllä se koko ovi on hieman ulospäin vrt toisen puolen oveen. Eli ei ihan linjassa. Luulisi jommankumman ovea pystyä säätämään että ovat linjassa. Jos ei tuolla merkkihuollossa niin kävelen sitten seuraavaan lafkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 871
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom