Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Millähän katteella ne autoliikkeet myyvät vaihtoautot? Meidän tapauksessa olisi tarkoitus hankkia uusi auto luokkaa polo, rio, fiesta, i20, yaris... ja vaihdossa meidän 11v vanhaan farmariin.

Vähän riippuu mikä auto, 12v ja 290tkm ajetusta Mondeosta hyvitti 2k€.
 
Millähän katteella ne autoliikkeet myyvät vaihtoautot? Meidän tapauksessa olisi tarkoitus hankkia uusi auto luokkaa polo, rio, fiesta, i20, yaris... ja vaihdossa meidän 11v vanhaan farmariin.

Noissa hinnaston alapään malleissa on katteet niin pienet ettei pelivaraa paljoa ole, joten hyvityskin menee pienimmän mahdollisen mukaan.
Sitten kun ne alkaa myymään sitä vaihdokkia, niin mahdolliset olevat tai tulevat viat pitää huomioida hinnassa, eli korjausvaraa pitää jäädä.

Ts. mitä kalliimpi uusi auto, sitä paremmin voi hyvittää, näin ympäripyöreästi.
 
Millähän katteella ne autoliikkeet myyvät vaihtoautot? Meidän tapauksessa olisi tarkoitus hankkia uusi auto luokkaa polo, rio, fiesta, i20, yaris... ja vaihdossa meidän 11v vanhaan farmariin.
Myy pois, ota käteisalennus.

Sanoisin että helposti voittaa tonnin tai jopa pari jos itse viitsii. Riippuen tietty onko "11v vanha farmari" 20 tonnin premium vai 8 tonnin peruskinneri...
 
Onko joku saanut käteisalennuksia 2000-luvulla? Eikös se ole ennemmin rahoitusalennus joka sieltä tänä päivänä irtoaa.
Saahan niitä - ellei muusta niin varusteista jos kyseessä on joku "liian haluttu" automerkki.

Jopa Audilta sai kun serkkupoika tinki ensin hintaa, sitten varusteita ja renkaat kaupanpäälle ja lopulta taisi Audi-takinkin kinuta. :D
 


Onko teillä leiponut autosta laakeri?
Mietin vain tuota tuubi pätkää, että tuolla menetelmällä varmaankin ennakkoon saisi tietää tuhoutuvan laakerin.
 


Onko teillä leiponut autosta laakeri?
Mietin vain tuota tuubi pätkää, että tuolla menetelmällä varmaankin ennakkoon saisi tietää tuhoutuvan laakerin.


Kaverin omistamalla korjaamolla on suunnilleen samanlainen kapistus - tarkoitukseen sopiva stetoskooppi. Helpottaa ainakin vian löytymistä. Ei sitä kyllä ennalta ehkäisevästi käytetä, ellei ole jotain syytä olettaa että saattaapi hajota.
 
- väärä alue -
 
Viimeksi muokattu:
Onko sillä väliä, miten päin sälekaihtimia pitää suljettuina? Siis kupera puoli ulospäin, vai sisäänpäin? Heijastuuko auringonsäteet paremmin kuperasta poispäin, ja ohjaako kovera niitä jotenkin sisään enemmän? :confused:
Paha kysymys. Ei oo autossa koskaan ollu sälekaihtimia, mutta alko kyllä kiinnostamaan.
 
Ainakin rättisitikassa on ollut takalasissa verhot, mutta onko muissakin autoissa?
Onhan joissakin vanhoissa urheiluautoisassa jonkinlaiset säleet takalasissa ulkopuolella.
 
Miten muistelen että Starcraft Vaneissa olisi ollut noita säleverhoja:confused: Niissä ~90 vm malleissa
 
tuli vaihettua jarrupalat seat exeoon, no vähän oli komplikaatioita ei niistä sen enempää, mutta saatiin palat kiinni. Ajelin kaverilta himaan niin tasasella tiellä ei jarruta juuri yhtään, saa painaa aika paljon pohjaan, että otti ees vähäsen. Vähäsen loivempaa tietä niin nappaa heti, kunnon alamäessä tosi hyvin jarruttaa.

Ideoita, aamulla jatkuu ja vaihetaan edestäkin palat niin tietää vähän mitä katsoa. :)
 
Mikä laskee lunastukseen menneen auton (2002 hrv) arvoa tai nostaa, kun vahinko tarkastaja tulee katsomaan?
Pikku pintaruoste takakaarissa?
Likainen auto?
Vajaa vuosi sitten vaihdettu etuiskarit ja jouset, lambda anturi, tuulilasi ja vielä uudet renkaat. Paketissa odottaa nokkahina+ osat marmoritiskiltä ostettu, mutta ei vielä ehditty vaihtaa.
243000 km mittarissa ja karjapuskuri kitti.
 
Eikös ne hyvinpitkälle katso mitä moisista laitoksista markkinoilla pyydetään ja määrää hinnan sen mukaan oli sitten auto minkälaatuinen tahansa?
Kyllä vakuutustarkastaja vuosi sitten ainakin hyvitti siskon 20v vanhasta volkkarista enemmän mitä noista yleensä markkinoilla pyydetään, ja perusti hinta arvionsa nimenomaan auton poikkeuksellisen hyvään kuntoon.
 
Eikös ne hyvinpitkälle katso mitä moisista laitoksista markkinoilla pyydetään ja määrää hinnan sen mukaan oli sitten auto minkälaatuinen tahansa?
Näyttäis olevan nettiautossa 2500-9000 hintahaarukka Honda Hrv, pois lukien uudet.
 
tuli vaihettua jarrupalat seat exeoon, no vähän oli komplikaatioita ei niistä sen enempää, mutta saatiin palat kiinni. Ajelin kaverilta himaan niin tasasella tiellä ei jarruta juuri yhtään, saa painaa aika paljon pohjaan, että otti ees vähäsen. Vähäsen loivempaa tietä niin nappaa heti, kunnon alamäessä tosi hyvin jarruttaa.

Ideoita, aamulla jatkuu ja vaihetaan edestäkin palat niin tietää vähän mitä katsoa. :)

nyt edessäkin palat ja hiukan kun ajellut niin alkanut pitoa löytymään, eiköhän tämä tästä. Ei vieläkään kyllä jarruta niin hyvin kuin pitäisi.
 
Putsasit ja voitelit satuloiden liukutapit ? Tarkistit niiden kunnon ? Putsasit karstat pois satuloista kenkien pidikekohdista ?

Noista ois hyvä aloittaa. Sen jälkeen tutkii satulan tiivisteen ja voitelun. Tiivisteen välistä sopivanlaista vaseliinia sinne männän juureen ja jos haluaa hifistellä, ni jarruletkun kiinnitysreijän kautta pumpulipuikolla sinne sylinterin seinämille männän juureen. :)

Kiitos.

Eipä me kyllä niitä mitenkään rasvattu, ihan hyvässä kunnossa näytti kaikki olevan pl palat, no täytyy katella jos sitä pitoa alkaa löytymään kun kokoajan parempaan suuntaan on mennyt. Kaveri suurimman osan työstä teki kun itse niin käsi.
 
Paras, ilmainen Android tai Windows softa VAGgilaisen (vm 2003 Boralle tarve) vikakoodien lukuun?
Itsellä ei VAGgilaisista niin kokemusta, ja ei millään jaksaisi alkaa testailemaan erinäisiä softia. Niitä kun tuntuu myös olevan.
 
Ei noissa ilmaisissa taida kauheasti eroja olla. Valtaosalla pääset käsiksi vain muutamiin moottoriohjaimen koodeihin, kaikki muut ohjainyksiköt jäävät jemmaan.

Jos niissä ilmaisissa on jotain VAG-spesifiä niin varmaan sellaista kannattaa kokeilla, sillä voi saada yhteyttä muihinkin ohjainmoduuleihin.

Fakta on kuitenkin se, että hyvää ja pystyvää ohjelmaa ei ilmaiseksi saa. Riippuu tarpeesta sitten riittääkö joku noista ilmaisista kuitenkin.
 
VAGin kohdalla taitaa ongelma olla lähinnä sen sopivan lukijan hommaaminen. Ainakaan perus Motonetin BT palikka ei toimi mitä on tullut parilla vuosituhannen vaihteen Volkkarilla kokeiltua. Ei saa lainkaan yhteyttä.
 
Kannattaa perehtyä aiheeseen Vag-com / VCDS, se on varmaan "se" softa noihin volkkareihin. Löytyy myös ilmainen lite-versio, jolloin hintaa tulee vaan piuhan verran (noin 20€?).
 
VAGin kohdalla taitaa ongelma olla lähinnä sen sopivan lukijan hommaaminen. Ainakaan perus Motonetin BT palikka ei toimi mitä on tullut parilla vuosituhannen vaihteen Volkkarilla kokeiltua. Ei saa lainkaan yhteyttä.
Aika outoa koska VAGilaisissa alettiin käyttämään CAN bussia vasta 2003 malleista eteenpäin.

Tuota ennen oli perus K-linjaa käyttävä OBD-II liitäntä.
 
Niin ja bensalla kulkevien moottoriohjaimeen pitäisi kyllä saada yhteys perus-OBD palikalla aina, vaikka olisi uudempi CAN-väyläinen autokin.

Tupaöljyvehkeet sitten erikseen, sille puolelle ei samanlaista pakollista standardia ole oikein muodostunut, eihän niistä lueta koodeja katsastuksessakaan.
 
Kannattaa perehtyä aiheeseen Vag-com / VCDS, se on varmaan "se" softa noihin volkkareihin. Löytyy myös ilmainen lite-versio, jolloin hintaa tulee vaan piuhan verran (noin 20€?).

Niin unohti sanoa, että ei silleen kiinnostaisi perehtyä aiheeseen kun omat kokemukset hyvin vahvasti noitten Bayerin vehkeitten puolella.
Ajattelin vain, että joku suorilta osaa kertoa. Ja toki nyt jonkun euron voisin maksaakin, mutta toi VAG-Com/VCDS näytti aika kallis olevan. Mut ehkäpä ton Liten voisi lunastaa. Hyvällä säkällä nykyisistä kaapeleistanikin joku tuon kanssa voisi toimia.
 
Tuossa on taulukko josta voi katsoa mitä Liten rekisteröimätön ilmaisversio hanskaa. 2003 Borasta pääsee vikakoodit lukemaan, tosin osa näkyy pelkkinä numeroina ilman tekstiä mutta googlaamalla pääsee varmaan niistäkin perille.

Liten saa myös rekisteröityä, mutta sillä näytti olevan hintaa $99 jossa ei kyllä ole mitään järkeä koska sillä ei kuitenkaan pääse uudempiin CAN-väyläisiin kiinni lainkaan.
 
Aika outoa koska VAGilaisissa alettiin käyttämään CAN bussia vasta 2003 malleista eteenpäin.

Tuota ennen oli perus K-linjaa käyttävä OBD-II liitäntä.

Joo, 2000-vuoden Transporter ei ottanut lainkaan yhteyttä Motonetin palikalla joka toimii lähes kaikkien muiden vehkeitten kanssa. Sama juttu oli yhteen henkilöautomallin myös joka oli jostain vuosituhannen alusta, en muista oliko Bora vai Polo vai mikä? Ei selvinnyt mikä hommassa kusi, kaksi eri ohjelmaa ilmoitti ettei saa yhteyttä mokkulaan.
 
Oliko nämä testatut bensiinikäyttöisiä autoja? Dieseleissä toimimattomuuden ymmärrän, mutta outo homma on jos bensakoneisissakin sama juttu.
 
Portteri varmasti diesel, toista en muista. Mikäs nokivehkeissä kusee?
 
Dieselvehkeissä noi diagnostiikkasysteemit ja standardit tuli pakollisiks myöhemmin kuin besa-autoissa.
 
Jep, niihin ei pääse noilla yleismallin kapuloilla kiinni sitä vähääkään mitä bensakoneisiin. VCDS toki hoitaa hommat ihan samalla tavalla käyttövoimasta riippumatta.
 
Penaritietäjät, onko tässä mallissa vikoja, kierretäänkö kaukaa?

Vaihtoautot BMW 520 D A E60 Sedan Automaatti IYV-185 - PP-auto Lohja | PP-auto Oy
Muuta kuin se surullisen kuuluisa ketjuvikainen N47?

The issue applies to all applications and power variants of the engine produced from 01.03.2007 to 01.03.2011. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009.[7]
 
mms_20170407_163337.jpg
Onko tuo 1,19 arvo dieselmittauksen K arvo?
S60 vm2003
 
Joku ajeli uudehkolla E mersulla (faceliftattu w212) ihan hullua nopeutta poliisivalot ja - pillit päällä.
Oliko se joku huumoriveikko,kun eihän poliiseilla nyt tommosia sivariautoja ole?
Vai oliko jollain ministerillä kiirus vaalipaneeliin?
 
Joku ajeli uudehkolla E mersulla (faceliftattu w212) ihan hullua nopeutta poliisivalot ja - pillit päällä.
Oliko se joku huumoriveikko,kun eihän poliiseilla nyt tommosia sivariautoja ole?
Vai oliko jollain ministerillä kiirus vaalipaneeliin?

Kai se joku hupiveikko oli, Tampereellakin on ainakin yhdessä autossa sinivilkut ja ei varmasti ole poliisi. Tiedän tämän koska otin kaverin kanssa kisaa :D
 
Onko kokemusta tarvike jäähdyttimen tuulettimista. Lähinnä että saako bilteman kolmenkympin vastaavalle jotain parempaa tilalle?
 
@Parotech
Jos ei ole hankala paikka asentaa, niin kannattaa varmaan kokeilla.
Hyvässä lykyssä voi olla samalta linjalta mistä alkuperäinen.
Työkoneisiin oon joskus puhaltajan moottoreita tarvikkeina vaihdellu.
Ollu ihan samoja Boschin tuulettimia kuin varaosat, mutta hinta 1/2 varaosasta.
 
Yhden biltsun 16" puhaltimen siis laittanut kun alkuperäinen vanhanomistan toimesta poistettu.
Loppuu hööga kesken joten pitänee laittaa toinen etupuolelle tai sit rakentaa "tuulitunneli" että ottaisi enemmän raitista ilmaa maskin läpi eikä kierrättäisi lämmintä ilmaa konehuoneesta
 
Joku ajeli uudehkolla E mersulla (faceliftattu w212) ihan hullua nopeutta poliisivalot ja - pillit päällä.
Oliko se joku huumoriveikko,kun eihän poliiseilla nyt tommosia sivariautoja ole?
Vai oliko jollain ministerillä kiirus vaalipaneeliin?
Miksei jollain poliisijohtajalla voisi olla eemelimersuakin. Onhan poliisilla myös esim v70 volvoja useampiakin, eikä tuo mersu nyt varsinaisesti tuosta volvosta eroa.
 
@Pakana
Voi tietysti ollakin. En ollut ikinä itse vaan nähnyt tommosta "poliisiautoa".
Sen verran kerkesin perässä ajamaan, että ei mikään perus 200 mese ollu.
Helposti yli 70k€ auto.
 
Arvon techiläiset!

Käytin autoa jarrutestissä läheisellä korjaamolla.
Siellä tuli seuraavat lukemat etujarruista: Vasen 3,0 oikea 2,5. Eli tehoero on 20%.
Syyksi paljastui kiero vasen jarrulevy. Tästä oli jo etukäteen tietoa että joku jarrulevy on kiero koska auto täristää jarrutettaessa.
Etujarrulevyt ovat vuoden vanhoja.
Korjaamon esimies sanoi että menee läpi katsastuksessa kunhan jarruttelee voimakkaasti ennen jarrutestiä.
Onko niin että kiero jarrulevy ei haittaa vaan tehoero ratkaisee?

Varman päälle kannattaisi varmaankin oikean puolen liukutappeja voidella uusiksi, että tulee lisää tehoja sekä katsoa, että palat liikkuu hyvin tai muuten vaan viilailemaan.
 
Varikkomopo, joka siis polttomoottorikäyttöinen. Villi veikkaus että on 40cc iskutilavuudeltaan.
Oletetaan myös että se kulkee alle 25 km/h
2 pyöräinen sekä istuin, on myös etuvalo ja takavalo.

Kysymys kuuluukin että saako tämän vehkeen kanssa mennä kuten polkupyörällä vai pitääkö tällainen rekisteröidä?
 
Löytyisikö Monkey tietäjiä? Jincheng tms. kiinan ihme kyseessä, todistettavasti ajokuntoinen ollut, sen jälkeen joku kyläseppä alkanut tehdä sähköliitännät paremmin ja eipä enää toimi...

Väri väriin laitettu joitain, luulisi ne olevan oikein mutta muutama mysteeripiuha on edelleen. Netistä löytyy kyllä kaaviot, mutta nuo johtojen värit ei täsmää.

Kuvat:
Dropbox - Manki

Kahden jälkimmäisen kuvan poikki menee pitkä vihreä johto maihin. Ylhäältä tuleva musta johto pää paljaana on rungossa toisesta päästä.

Mihin tuo vasemmalta tuleva musta/valkea pitäisi kytkeä? Sille on saman värinen johdon pätkä cdi-boksin liittimessä mutta johto on niin lyhyt että ei se siellä ole tainnut olla kiinni...

Entä cdi liittimeltä tuleva musta/punainen sinisessä teippikasassa oleva? Siinä kun on kahden väristä piuhaa kiinni...

Onko nuo 3 liittimellä tehtyä kytkentää varmasti oikein?

Valot ei ole kytketty/käytössä , eikä ole akkua jos sillä on merkitystä.

Käyntiin ei lähde, ihmeellinen vaimea "sähköinen rätinä" kuuluu jostain kun polkee, eli liekkö oikkarissa joku johto... En ole edes kipinää tutkinut kun tuo rätinä ei minusta oikein hyvältä kuulosta.

Jos siis jollain on parempaa tietoa niin vinkkiä otetaan vastaan ettei kärähdä cdi-boksi räveltäessä.
En nyt saa luurilla noita kuvia auki, mutta musta punainen on yleensä sytytysvirta magneetolta cdille. Mihin cdi:n napaan se menee? Pitääpä katsoa huomenna noita kuvia tarkemmin...
 
Varikkomopo, joka siis polttomoottorikäyttöinen. Villi veikkaus että on 40cc iskutilavuudeltaan.
Oletetaan myös että se kulkee alle 25 km/h
2 pyöräinen sekä istuin, on myös etuvalo ja takavalo.

Kysymys kuuluukin että saako tämän vehkeen kanssa mennä kuten polkupyörällä vai pitääkö tällainen rekisteröidä?
Jos siinä ei ole polkimia sekä tehoa alle 1kW niin pitää rekisteröidä sekä vakuuttaa.

Polkimilla varustettuna, <=1kW ja 25km/h huippunopeudella varustettu on "pienitehoinen mopo" joka ei vaadi korttia tai rekisteröintiä, mutta vaatii vakuutuksen koska on moottorikäyttöinen ajoneuvo.

Varikkomopojen kanssa kannattaa huomata ettei valot välttämättä riitä rekisteröintiin jos niitten määrä, paikat ja tyyppimerkinnät poikkeavat vaadituista (same goes for heijastimet, ym. rekisteröinnissä vaaditut kamat).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 876
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom