Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Menossa katsomaan tollasta '95 E36 328i:tä. Ajettu karvan päälle 200k ja ilmeisesti 2008 saksasta uitettu ja suomessa ollut yhdellä omistajalla. Mitäs kaikkea tosta olisi hyvä tsekata koeajolla ja mahdollisesti selvittää mitä vikakohteita on korjailtu?

Otin tosta tiedot ulos:
https://drive.google.com/file/d/0B-kVXR_V35E_WVdzaG9hRXdhX2c/view?usp=sharing
Näkyykö teidän silmään mitään ihmeellistä?
Pari asiaa mitkä ihmetytti:
"2.10.2016 – 4.10.2016 Väliomistaja Yksityinen" -->mikäs toi vois olla?

lisäksi vakuutus:
"4.10.2016 – 4.10.2016 LVK"

Liittyiskö noi vaan siihen että 2. päivä on siirtynyt pois ekalta omistajalta ja poistettu liikennekäytöstä ja 4. päivä siirtynyt tuon myyjäliikkeen nimiin?


Tossa on muuten myös tuo ilmoitus: http://www.nettiauto.com/bmw/328/8366002
 
Viimeksi muokattu:
Onhan nuo km ihan mahdolliset, se olis n. 10k vuodessa. Ongelma on tietty että Saksan historiasta ei ole mitään tietoa, jos auto on ruuvattu tuodessa niin etpä sitä tiedä. Aika kallis on myös jos miettii että ikää on jo 21v, toisaalta onhan se kuvissa aika siisti. Ainoa mitä itse ihmettelin on katsastushistoria, aika monesti oli hylätty eikä edes joka vuosi katsastettu.
 
Aika tyyris on. Noihin saksasta tuotuihin tuo ruoste iskee helposti. Omasta 95' 328i (270tkm) ainaskin takaluukku (farmari), ovien alaraunat ja pyöränkaaret rupesi ruostumaan. Omani myin pois pari vuotta sitten 2000€ hintaan, ja halvimmat oli silloin 1500€. Joten tuohon hintaa sais olla jo aika priima kunnossa.
 
Okei, tän hetkisen tarjontaan nähden aika edullisen oloinen jos on siinä kunnossa miltä näyttää ja voihan se olla että saa lähemmäs kolmeen tonniin tingattua.

Koitin valmistenumerolla saada tuota Saksan huoltohistoriaa mutta ei vielä tärpännyt. Luulis ainakin et noi kangaspenkit ois karumman näköiset jos ois ihan tosissaan ruuvailtu kilsoja ja voihan sekin olla että jossain vaiheessa Saksassa seissyt pitkään. Mutta pitää kuitenkin käydä omin silmin toteemassa millanen laite kyseessä.
Onks muita helposti ruostuvia paikkoja kuin nuo pyörän kaaret ja takaluukku?
 
Millaisia alennuksia voi olettaa saavansa n. 20ke käytettyyn autoon kun ei anna vaihdossa mitään ja ostaa suoraan käteisellä? Onko 7-10% realistinen? Vaikuttaako tähän mistä autosta kyse? Etsin farkku avensista ja yhdestä hintaa jo vääntänytkin. Myyjä tarjosi n.5% alle lappuhinnan ja oma ehdotus oli n.12% alle lappuhinnan. Myyjä meinasi, että avensiksille on nii paljon kysyntää, että ei lähde tuohon mukaan.
 
Millaisia alennuksia voi olettaa saavansa n. 20ke käytettyyn autoon kun ei anna vaihdossa mitään ja ostaa suoraan käteisellä? Onko 7-10% realistinen? Vaikuttaako tähän mistä autosta kyse? Etsin farkku avensista ja yhdestä hintaa jo vääntänytkin. Myyjä tarjosi n.5% alle lappuhinnan ja oma ehdotus oli n.12% alle lappuhinnan. Myyjä meinasi, että avensiksille on nii paljon kysyntää, että ei lähde tuohon mukaan.
Taitaa Anjoviksella olla niin kova kysyntä, että ei myyjän tarvi paljoa tinkiä. Kaveri aikoinaan etsi itselleen Avensista, niin parhaimmillaan kahdessa päivässä semmoiset +10t euron Avensiksetkin poistuivat myynnistä.

Onko tämä "ostan käteisellä, pitäis saada kunnon alennukset"- juttu jotain esson baarin uskomusta vai ihan joku faktaan perustuva homma? Olen antanut itseni ymmärtää, että rahoitusasiakas olisi liikkeelle jopa kannattavampi, kun saavat myytyä oman rahoituksen/saavat rahoitusyhtiöltä rahoituksesta rahaa?
 
Millaisia alennuksia voi olettaa saavansa n. 20ke käytettyyn autoon kun ei anna vaihdossa mitään ja ostaa suoraan käteisellä? Onko 7-10% realistinen? Vaikuttaako tähän mistä autosta kyse? Etsin farkku avensista ja yhdestä hintaa jo vääntänytkin. Myyjä tarjosi n.5% alle lappuhinnan ja oma ehdotus oli n.12% alle lappuhinnan. Myyjä meinasi, että avensiksille on nii paljon kysyntää, että ei lähde tuohon mukaan.
1000-2000 euroa on tavanomainen "käteisalennus" tuon hintaluokan autoissa. Yleensä 10% alennus tuntuu vaativan jo sen, että auto on ollut jo vähän pidempään myynnissä, tai varusteissa, huolloissa tai muussa kunnossa on jotain pientä moitittavaa.
 
Okei, tän hetkisen tarjontaan nähden aika edullisen oloinen jos on siinä kunnossa miltä näyttää ja voihan se olla että saa lähemmäs kolmeen tonniin tingattua.

Koitin valmistenumerolla saada tuota Saksan huoltohistoriaa mutta ei vielä tärpännyt. Luulis ainakin et noi kangaspenkit ois karumman näköiset jos ois ihan tosissaan ruuvailtu kilsoja ja voihan sekin olla että jossain vaiheessa Saksassa seissyt pitkään. Mutta pitää kuitenkin käydä omin silmin toteemassa millanen laite kyseessä.
Onks muita helposti ruostuvia paikkoja kuin nuo pyörän kaaret ja takaluukku?

Kangaspenkit kestää paremmin kilometrejä kuin nahat.
 
Kangaspenkit kestää paremmin kilometrejä kuin nahat.

No tuo on nyt joka tapauksessa minun :)

Ihan hyvä ja johdonmukainen historia löytyi ja sisusta yleisesti sellaisessa kunnossa että täsmää kilometreihin (207k siis).

Tuotu saksasta 08, jonka jälkeen ollut yhdellä omistajalla + liikkeellä jolta ostin. Saksan ajalta täysi huoltokirja ja soitin tolle ekalle suomen omistajalle, joka oli sen itse tuonut kun mittarissa oli n. 126 tonnia. Sai aika hyvin historian selville.

Käytännössä ei ollenkaan ollut korissa ja pohjassa ruostetta ja tyyppiviat oli vanha omistaja jo hoitanut niin ihan hyvä kauppa tuli omasta mielestä tehtyä. Bonusta myös annoin siitä että ei ole mikään teinien rassaama "thuuning" laite vaan aika orkkiskunnossa.
 
Millaisia alennuksia voi olettaa saavansa n. 20ke käytettyyn autoon kun ei anna vaihdossa mitään ja ostaa suoraan käteisellä? Onko 7-10% realistinen? Vaikuttaako tähän mistä autosta kyse? Etsin farkku avensista ja yhdestä hintaa jo vääntänytkin. Myyjä tarjosi n.5% alle lappuhinnan ja oma ehdotus oli n.12% alle lappuhinnan. Myyjä meinasi, että avensiksille on nii paljon kysyntää, että ei lähde tuohon mukaan.
tänään tehty soittokierros ja 1000e tuntui olevan vakio
 
tänään tehty soittokierros ja 1000e tuntui olevan vakio

Taitaa Avensis ( ja muutkin perus Toyotat ) olla sen verran nopeasti liikkuvaa tavaraa ehjinä ja oikein hinnoiteltuna, ettei niistä kannata hirveitä alennuksia antaa.

Jostain erikoisemmasta ja vähän pidempään hallissa seisoneesta noin 20 k€ autosta voi saada runsaankin alennuksen, jos liike haluaa pitää vaihtoautojensa kierron nopeana.
 
Millon noi LED-ajovalonpolttimot oikeen saa E-hyväksynnän. Tiet täynnä autoja, joissa tehtaalla laitetut LED-valot, mutta itse polttimoja ei saa E-hyväksyttynä mistää. Vituttaa ajella valoilla, joilla ei näe metriä pidemälle.
 
Millon noi LED-ajovalonpolttimot oikeen saa E-hyväksynnän. Tiet täynnä autoja, joissa tehtaalla laitetut LED-valot, mutta itse polttimoja ei saa E-hyväksyttynä mistää. Vituttaa ajella valoilla, joilla ei näe metriä pidemälle.
Silloin kun led-poltin ja umpio hyväksytään yhdessä. Halogeenin paikalle hyväksyttyjä ledejä tuskin tulee koskaan; sama juttu kuin xenonien kanssa.
 
Silloin kun led-poltin ja umpio hyväksytään yhdessä. Halogeenin paikalle hyväksyttyjä ledejä tuskin tulee koskaan; sama juttu kuin xenonien kanssa.

Onko ehdottaa jotain hyviä halogeeneja, mitkä oikeasti valaisevat jotain (H4).
 
Onko ehdottaa jotain hyviä halogeeneja, mitkä oikeasti valaisevat jotain (H4).

Phillipsin Extreme Visionit on osoittautuneet hemmetin hyviksi, mutta suuremman vaikutuksen valotehoon saat releyttämällä valot käyttäen paksuja johtoja ja hyviä liittimiä. Ja tietty jos on oikeen sumentuneet umpiot, niin myllyttämällä on niitäkin saatu pelastettua ja ero vanhaan on kuin yöllä ja päivällä.
 
Phillipsin Extreme Visionit on osoittautuneet hemmetin hyviksi, mutta suuremman vaikutuksen valotehoon saat releyttämällä valot käyttäen paksuja johtoja ja hyviä liittimiä. Ja tietty jos on oikeen sumentuneet umpiot, niin myllyttämällä on niitäkin saatu pelastettua ja ero vanhaan on kuin yöllä ja päivällä.

Kiitos, pitää testata.
 
G-Astra ohjaustehostin vinkuu paikallaan, mutta ääni häviää kääntäessä. Kuulostaa ihan kuin joku mekaaninen/hydraulinen pumppu kiihdyttäisi vauhtia, kun paikallaan ollessa koskee rattiin. Täydessä vauhdissa pumppu ei enää ääntelehdi. Kertooko siitä että neste lopussa? Muistaakseni se nestesäiliö on tuolla kaiken alla ihan rapaisena, niin sinne ei oikein nää parkkipaikalla. Ohjaus on normaali.
 
G-Astra ohjaustehostin vinkuu paikallaan, mutta ääni häviää kääntäessä. Kuulostaa ihan kuin joku mekaaninen/hydraulinen pumppu kiihdyttäisi vauhtia, kun paikallaan ollessa koskee rattiin. Täydessä vauhdissa pumppu ei enää ääntelehdi. Kertooko siitä että neste lopussa? Muistaakseni se nestesäiliö on tuolla kaiken alla ihan rapaisena, niin sinne ei oikein nää parkkipaikalla. Ohjaus on normaali.
Tuntuuko se raskaammalta - yleensä alkaa oirehtimaan jos nesteet vähissä? Se pumppu voi toki vedellä viimeisiään, mutta nesteen määrä nyt kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi ja täyttää jos vajetta on - ettei se pumppu hajoa.
 
G-Astra ohjaustehostin vinkuu paikallaan, mutta ääni häviää kääntäessä. Kuulostaa ihan kuin joku mekaaninen/hydraulinen pumppu kiihdyttäisi vauhtia, kun paikallaan ollessa koskee rattiin. Täydessä vauhdissa pumppu ei enää ääntelehdi. Kertooko siitä että neste lopussa? Muistaakseni se nestesäiliö on tuolla kaiken alla ihan rapaisena, niin sinne ei oikein nää parkkipaikalla. Ohjaus on normaali.

Vähän erikoista että paikallaan ollessa vinkuu. Mulla piti jurnutusta aina kun rattia käänsi, suoraan mennessä ei mitään. Nesteet oli vähissä, lisäsin ja meni monta vuotta etten laittanut tippaakaan lisää, edellisellä omistajalla sama juttu. Velipuolen mesessä sama hommeli. Mutta kato nyt ne nesteet ensin.
 
Tuntuuko se raskaammalta - yleensä alkaa oirehtimaan jos nesteet vähissä? Se pumppu voi toki vedellä viimeisiään, mutta nesteen määrä nyt kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi ja täyttää jos vajetta on - ettei se pumppu hajoa.

Ihan normaalilta tuntuu. Kevyt kuin höyhen ja tarkka kuin mikroauto. Käytettäisiinpä nykyautoissa samanlaista ohjausta.

Krrhhhmm. Siis, samalta kuin muutama vuosi sitten, kun viimeksi nesteet tarkistettiin. Säiliö oli silloin rutikuiva ja alla oleva letku märän näköinen yhdestä kohtaa. Sen takia osasinkin nestemäärää epäillä ensimmäisenä. Toisaalta, sitä tuskin oli ikinä tarkastettu. Toki onhan tuon ikäisessä autossa nyt kaikki muutkin mahdolliset häiriöäänet myös, että voihan se tulla vaikka laturista.

Käsittääkseni joku sähköhydraulinen pumppu kyseessä kuitenkin, eli ei pyöri jatkuvasti, mikä viittaisi juuri tuohon ratin kääntämisen vaikutukseen ääneen? Pumppu on temppuillut harvoin, mutta säännöllisesti (ehkä kerran kvartaalissa) kun auton käynnistää huolimattomasti ja se sammuu heti. Tämän jälkeen ohjaus on tosi jäykkä ensimmäiset 10 sekuntia käynnistyksen jälkeen.

Mutta pittääpä sanoa huollonpojille että kurkkaavat sen nesteen samalla kun vaihtavat katkenneen moottorin tukiraudan (??). Kaikenlaista..


Tänään muuten laukesi Philips extreme visionit molemmat samaan aikaan. Langat poikki. 13kk ne kesti.
 
Pitäis diissel anjovikseen öljyt vaihtaa niin ohjekirjassa on että pitäisi käyttää 0w-30 mutta korjausmanuaalissa on että 5w-30 riittää ihan hyvin? onko tuo 0w-30 tarkoitettu suomen ilmastoon?
 
Miten Amazonista näkee, että mistä maasta lähettävät tuotteen? Ebayssä tuon näkee selvästi mistä maasta lähtee tuote tulemaan.

Jos Saksan verot valmiiksi maksettuja niin tuote lähtee Saksasta?

Hyvin huomaa, että Amazon on amerikkalainen. Sekava kuin amerikkalaiset sivutkin yleensä. Yahoot jne.

Ebay on tietääkseni ranskalaista alkuperää tai se omistaja.
 
Saako auton akkua ladata (eli pistää laturia kiinni) ilman että irroittaa auton akkukaapeleita?
Siis jos joku aamu akku nuukahtanu, niin voinko tökkästä laturin lämmitystolpasta suoraan akkuun irroittamatta piuhoja?
 
Miten kuvittelet sen akun ajon aikana latautuvan?

Ei tietenkään tarvitse, kunhan on asiallinen laturi millä lataat. Ota huomioon, että ns. älylaturit ei lähde lataamaan, jos jännite on pudonnut liian alas (~11v). Silloin pitää apuvirralla nostaa jännitettä hetkiseksi.
Niinnokun en tiedä millaista tekniikkaa auton laturi käyttää ja millaista jännitettä ja suojia jne. Mietin että jos autolaturit on optimoitu lataamaan akkua vain auton käydessä ja tietyllä jännitteellä jne.
 
Jos katsastuksessa tulee hylkäys, niin voinko viedä auton katsastettavaksi toiselle asemalle ja toivoa ettei uusi katsastusmies puutu samaan vikaan? Vai näkeekö se uusi katsastusmies sen ensimmäisen katsastuksen korjauskehoitukset?

Mietin siis esim. sellaista skenaariota että katsastusmies alkaisi ulisemaan jostain jutusta joka olisi kallis korjata, mutta josta ei ole turvallisuudelle haittaa.
 
Voit viedä toiselle asemalle, mutta kyllä se näkee mitä jälkitarkastuksessa katsottavaksi on merkattu. Korjauskehotuksien ei tarvitse (max 2kpl saa olla)olla vielä jälkitarkastuksessa korjattuna, mutta hylkäyksien pitää olla kunnossa.

Toki katsastuksen voi itse pyytää keskeytettäväksi ennen paperin leimaamista, jos alkaa ihme ulinaa tulla. Tällöin ei pitäisi jäädä paperijälkeä löydetyistä puutteista, mutta en tiedä sitten jääkö jotain merkintää että "katsastus keskeytetty" joka saattaisi herättää inssissä epäilyä että nyt yritetään löytää kaikki pääsee läpi-insinööriä jollain purkkapatentti viritelmällä
 
Jos katsastuksessa tulee hylkäys, niin voinko viedä auton katsastettavaksi toiselle asemalle ja toivoa ettei uusi katsastusmies puutu samaan vikaan? Vai näkeekö se uusi katsastusmies sen ensimmäisen katsastuksen korjauskehoitukset?

Mietin siis esim. sellaista skenaariota että katsastusmies alkaisi ulisemaan jostain jutusta joka olisi kallis korjata, mutta josta ei ole turvallisuudelle haittaa.

Mitä vikoja siinä nyt siis tiedossa, kun kerran kysyit seuraamuksia?;)

Vastaus tulikin jo tuossa Legacylta.

Vaan miten muuten tien päällä, jos auto on hyväksytty, mutta löytyy kolme korjaskehoitusta pvm. xx.xx mennessä. Itsellä oli yksi halpis missä oli nuo "sallitut" kolme kehoitusta. Neljännestä olisi mennyt hylkyyn. Takasumarin korjasin, äänimerkin korjasin. Tuulilasia en alkanut vaihtamaan koska se olisi ollut yli puolet auton arvosta. Se halkeamakin oli repsikan puolella, eikä nyt mitenkään haitannut näkyvyyttä. No poliisit ei koskaan pysäyttäneet. Jotain sakkojahan tuosta olisi varmasti tullut, mutta kuinka paljon ja millä asteikolla?

OT: nykyisessäkin autossa on halkemia repsikan puolella, mutta leimattu hyväksytysti, eikä mitään korjausehdotelmia.
 
Onkos näille muoviosiin tarkotettuja "korkeakierteisille" ruuveille joku oma nimeke?
s-l1600.jpg

Edit Etrasta löytyi sopivia levyruuvi nimellä :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt tovin tuolla Avensiksella päryytelly niin osaisikohan kukaan sanoa että miksi joskus ykköseltä on raskasta vaihtaa kakkoselle tai ylipäätänsä saada vaihteelta pois? Muillta vaihteilla ei mitään ongelmia ole.
Vaihteistoöljyjen vaihdosta en tiedä koska juha auton väki o sen verran perseestä etteivät voi huolloista kertoa toiselle omistajalle (eli minulle).
Sen verran korjauskirjaa olen katsonu että kaapelivälitteinen vaihteisto on.
Kyseessä on siis 2004 T25 2.0 diesel koneella.
 
Vaihteistoöljyjen vaihdosta en tiedä koska juha auton väki o sen verran perseestä etteivät voi huolloista kertoa toiselle omistajalle (eli minulle).
Sen verran korjauskirjaa olen katsonu että kaapelivälitteinen vaihteisto on.
Kyseessä on siis 2004 T25 2.0 diesel koneella.
... ja muut puljut on siirtymässä kokonaan paperisista huoltovihoista pois sähköisiin. Autojen huoltohistorian pitäisi siirtyä auton mukana ja näin ainakin omalla osalla on aina tehnyt (Volvo, Audi...).

Vaikkei öljynvaihdosta varmaan haittaakaan ole, niin en usko että pelkän ykkösen takerteleminen jotuu moisesta. Yleensä vaihtokunnossa oleva öljy esiintyy yleisenä jäykkyytenä, varsinkin kylmällä laatikolla, ihan joka vaihteella. Eli jos muut toimivat täysin niin kuin pitääkin, niin joko vaihteensiirrossa tai synkroissa, tms on jotain korjattavaa.
 
Pitäis diissel anjovikseen öljyt vaihtaa niin ohjekirjassa on että pitäisi käyttää 0w-30 mutta korjausmanuaalissa on että 5w-30 riittää ihan hyvin? onko tuo 0w-30 tarkoitettu suomen ilmastoon?
Öljyt varmaan on jo vaihdettu. 5W-30 käy myös ihan hyvin suomen ilmastoon. Rippuen siitä 5W-30 öljystä, niin ei sekään jähmety ihan helposti.

http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-formula-5w-30.aspx?tabs=luokitukset#tabs
"Jähmepiste, (ASTM D 97) -45 °C"

SAE Winter-viskositeeti ________ Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
0w -40
5w -35
10w -30

Omassa diesel peugeotissa ajotietokone oli tiputtanut öljynvaihtovälin 20 tkm -> 15 tkm. Ainakin niin kuvittelen. Öljynvaihdosta on aikaa vajaa vuosi.
 
Jos se vinkuminen on semmoista vaimeata sähkömoottorin pyörintä-ääntä, ni nou hätä, se kuuluukin olla sellainen.

Meillä G-Astra kanssa ja pitää samaa ääntä. Paikallaan käännettässä pumppu joutuu kovemmin töihin ku liikkeellä oltaessa, joten se pitää vähän ääntä. Se pumppu on erikoinen, sähköhydraulinen, eli sähkömoottori pyörittää sitä tehostajan pumppua, ku auto on käynnissä. Sijaitsee auton oikealla puolella koneen takana/alapuolella. Mahtuu kädellä kyllä helposti avaamaan sen säiliön korkin ja katsomaan nestemäärät/vuodot. Öljyt siihen kannattaa vaihattaa, jos ei oo ikinä vaihettu. Ja ne on halvat, noin litra menee ja litran purkki maksaa noin kympin.
Huollossa laitettiin kaksi desiä lisää hydrauliikkaöljyä ja ääntä ei ole enää syntynyt. Maksoi kahvikupin verran.
 
No ni, hyvä juttu, oli vaan vähän vähissä nesteet. Mutta, nyt kysymys kuuluu, miksi ne oli vähissä ? Suosittelen etsimään vuotoja. Vai puhuivatko ne jostain ylitäytöstä ?

Eiköhän se vuoda kun se oli ainakin joskus 5 vuotta sitten rutikuiva ja letku alapuolelta märkä. Vuotakoot jos täyttöfrekvenssi on tätä luokkaa. Tuo on paalissa ennen kuin olis sitten seuraava täyttö vuorossa.
 
Mitähän tänään kuulin. Eräs jonne ostelee muutaman satasen romuja käyttiksiksi, sitten kun jotain isompaa tulee, niin paaliin tai kiertoon. Noita romuja tulee vuodessa useampi, ja yleensä ennemmin tai myöhemmin niistä pitää maksaa käyttömaksuja. Ja miten asian ymmärsin, niin sillä on trafissa satoja euroja sisällä, mitä maksellut noita "veroja". Sitten jos hakee tai tässä ehkä hakisi, niin kuulemma vuosi kestää ennenkuin tulee takaisin.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/palauttaminen_ja_hyvittaminen

Ajoneuvoverosta voi saada hyvitystä tai palautusta, kun

  1. auto poistetaan liikennekäytöstä
  2. auto poistetaan rekisteristä
  3. verovelvollinen vaihtuu
  4. ajoneuvorekisteriin merkityt tiedot muuttuvat niin, että ajoneuvosta tulee verovapaa tai veron määrä alenee
  5. verovelvollinen vapautetaan veron maksuvelvollisuudesta.
Tuossa siis toteutuu kohdat 123. Kohdat 1 ja 2, hakisi vaan palautuksia, ja eihän siinä nyt vuotta voi kestää. Trafin sivulla tosin lukee että verot palautuu automaagisesti 12kk päästä, ellei ole jotain muuta verotettavaa. Tässä tapauksessa varmaan taitaa olla jos ostelee vehkeitä missä just erääntyy verot.

Kohta 3, jos myy eteenpäin, niin näköjään voi hakea palautusta (itse kerran tein näin, ja sain jotain takaisin kakkosautosta, joten seuraava omistaja sitten makselee jatkossa).

Ymmärsinkö jotain väärin, vai onko ihan jonneilua?:D

****************************

Samalla tuli vilkaistua omat verotiedot, ei mitään rästissä tai sisällä. Kuitenkin myin kaksi diesel autoa joissa verot kunnossa. Yhden sähellyksen takia tuli noin 15€ dieselvero toisesta autosta, jonka maksoin vaikka auto oli jo myyty. Nyt siis ajelen bensa-autolla, enkä muista onko siitä tullut omistumaksua, jos on tullut niin se on mennyt e-laskuna, tai sitten kompensoitunut edellisten kärryjen veroista.
Olipas sekavaa:confused:
 
Eksyi tuollainen W202 CDI Mese pihamaalle, kun halvalla sai. Tullut sitä tuossa pikkuhiljaa ehostettua ja tänään totesin toisen jousen yläkupin päältä aivan haperoksi. Onko täällä kellään kokemusta noiden uusien jousikuppien niittaamisesta? Minkä kokoisilla ja pituisilla niiteillä noita pitäisi vedellä ja onko niittaus oikeasti toimiva ja pysyvä keino?

Tiedän kyllä, että noita pystyy hitsaamaan yms yms, ja vehkeet siihenkin löytyy, mutta nyt kaipailisin kokemuksia nimenomaan niittaamisesta.
 
Mersun virallinen ohje noihin tosiaan on, että kiinnitetään uusi jousikuppi niittaamalla. Ja näin toimitaan mm. Veholla näiden W202 ja W210 Mercedeksien kanssa.
 
5mm teräsniiteistä puhuttiin mersuforumilla. Vanhan liiton miehet ja varmistelijat hitsaamisesta. KL-varaosista, MB-osasta, Veholta tms. saa varmaan oikeenlaiset niitit.
 
Millä aineella/liimalla kannattaisi laittaa semmoinen irti repsottava auton alahelmassa oleva muovinen koristelista takaisin kiinni?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609007/Dinitrol-410-UV-Liima-tiivistysmassa-harmaa-310ml
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609012/Sikaflex-521FC-290ml-kirkas

Olisiko näistä kummastakaan mihinkään?

Kummastakaan ei kokemusta, itse vedellyt yleensä 221 Sikalla noita kiinni ja pysynytkin on hyvällä menestyksellä. Eiköhän toi 521 ainakin vähintään yhtä toimiva ole.
 
Apua autoista mitään tietämättömälle! Olisiko Hyundai i30 korimalli 2012-2016 bensakoneella automaattivaihteistolla järkivalinta?

Hakusessa luotettava ja järkevä auto.
 
Apua autoista mitään tietämättömälle! Olisiko Hyundai i30 korimalli 2012-2016 bensakoneella automaattivaihteistolla järkivalinta?

Hakusessa luotettava ja järkevä auto.

Odottelisin ainakin ensi viikon torstaille jos sieltä bernerin suusta tulisi jotain järkevää tietoa miten autoverotus uudistuu ennen lopullisia päätöksiä.

Muutenhan nuo hyundait on kyllä vissiin aika kestäviä ja kohtuu halpoja rempatakin. Paljon tulee kilsoja vuodessa? Ja minkä tyyppistä ajoa?
 
Odottelisin ainakin ensi viikon torstaille jos sieltä bernerin suusta tulisi jotain järkevää tietoa miten autoverotus uudistuu ennen lopullisia päätöksiä.

Muutenhan nuo hyundait on kyllä vissiin aika kestäviä ja kohtuu halpoja rempatakin. Paljon tulee kilsoja vuodessa? Ja minkä tyyppistä ajoa?

Suht vähän tulee kilsoja. Työmatka alle 10km suunta, kaupassa käyntiä yms. Ei juuri mitään pitempää reissua. Eli kauppakassiksi + töihin ja takaisin. Halvempikin auto riittäisi mutta en mitään ihan hirveän rumaa ja vanhaa kelpuuttaisi. n. 10k pintaan pitäisi saada ja kilometrejä oltava mittarissa alle 100k. Itse en hyundaita järkevämpää löytänyt.
 
Suht vähän tulee kilsoja. Työmatka alle 10km suunta, kaupassa käyntiä yms. Ei juuri mitään pitempää reissua. Eli kauppakassiksi + töihin ja takaisin. Halvempikin auto riittäisi mutta en mitään ihan hirveän rumaa ja vanhaa kelpuuttaisi. n. 10k pintaan pitäisi saada ja kilometrejä oltava mittarissa alle 100k. Itse en hyundaita järkevämpää löytänyt.

Kävin tossa syksyllä tyyppamassa i20 1.0 t-gdi:n jos ois ottanut vuoden leasing diilillä mutta päädyin toisenlaiseen vaihtoehtoon.

Autona vaikutti kyllä ihan kelpo peliltä ja sisusta tuntui vähintään yhtä laadukkaalta kuin saman hintaluokan eurooppalaisissa. Ainakin viime vuosikymmeneltä on tullut huomattavaa parannusta. Varusteita sai myös aika reilusti hintaan nähden.
 
Apua autoista mitään tietämättömälle! Olisiko Hyundai i30 korimalli 2012-2016 bensakoneella automaattivaihteistolla järkivalinta?

Hakusessa luotettava ja järkevä auto.

Ei pahaa sanottavaa, diesel i30 automaatissa kohta 200tkm mittarissa ja auto selvinnyt normaaleilla huolloilla, ja näillä kilsoilla toki kuluvaakin osaa vaihdettu, jotani pikku kilkkeitä alustaan, ei mitään kallista kuitenkaan. Laatikossa ei moittimista, ja entisellä hyundailla, bensa automaatti getzillä noin 230tkm kun vaihtui uudempaan i30. Eikä siinäkään mitään vikaa ollut, no takapaksin kahvan joutui vaihtamaan..
 
Olen lähdössä ulkomaille puoleksitoista viikoksi ja heräsi sellanen kysymys, että onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa, että laittaa auton piuhaan (lohkolämmitin) pariksi tunniksi joka päivä ilman? Vai onko parempi antaa olla kylmänä tuo aika?
 
no ei siitä mitään hyötyä ole, mutta sähköä kuluu turhaan, joten ei mitään järkeä jättää piuhaan. Joku siitä sähköstä joutuu kuitenkin maksamaan, joten teet palveluksen ettet kuluta sitä turhaan. Voi esim vähentää (n. 0000,1 %) ihan vähäsen autopaikan tai asunnon vuokran hinnankorotuspainetta. (Jos maksat sähkötolpasta kuukausimaksua)
 
Automaattilaatikoissa on aina ilmotettu joku maksimivääntö minkä ne kestää. Onko manuaaleissa vastaavaa maksimia väännölle, vai onko kytkin se mikä ekana pettää?
 
Automaattilaatikoissa on aina ilmotettu joku maksimivääntö minkä ne kestää. Onko manuaaleissa vastaavaa maksimia väännölle, vai onko kytkin se mikä ekana pettää?

Nyt vetelen aika kaukaa, mutta W124 mesessä manulaali antautuu kun 1000nw löytyy koneesta. Tiedä sitten onko mikään virallinen vai esson baarin juttuja, mutta E300 Twinturbo mesen loota hajosi ja korvattiin jollain kisa-askilla, garret tms emt. Ja juu, oli siinä tehoa ihan riittävästi:eek: Ei siis oma auto, mutta tulipa kerran testattua, ihan hulvatonta.
 
Automaattilaatikoissa on aina ilmotettu joku maksimivääntö minkä ne kestää. Onko manuaaleissa vastaavaa maksimia väännölle, vai onko kytkin se mikä ekana pettää?

Kyllä manuaalilaatikoiden suunnittelussa osat on mitoitettu tietylle maksimi vääntömomentille.

Vakio kytkin yleensä luistaa ennen tätä suunniteltua maksimi momenttia, mutta sitten kun kytkin vaihdetaan parempaan on laatikko seuraava rikkoutuva osa, jos renkaissa on pitoa ja muut voimansiirron osat kestävät.

Esimerkiksi vanhoissa Opeleissa oli muistaakseni 5 pykäläinen F20 laatikko, jonka maksimi väännön kesto on 270 Nm, näihin vehkeisiin on sitten viritysmielessä istutettu C20LET ja vastaavia turbopatoja parempien kytkimien kanssa jonka seurauksena F20 laatikon 5. vaihteen ratas on antautunut, kun on annettu vähän enemmän happea konelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 621
Viestejä
4 493 845
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom