Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten vanteiden muutoskatsastus tehdään käytännössä?
Ajetaanko auto katsastettavat vanteet alla katsastuskonttorille?
Yleistä tietoa
Tuossa nyt jotain aluksi. Silmään pisti tuo nopeusmittarin rukkaaminen, ja nykyäänhän voi olla että vaatii nelipyörämittauksen, kun säännöt on nykyään vedetty hyvinkin tiukalle. Jos ei täältä parempaa vastausta löydy, niin konttorilla osaavat vastata, tai korjaamosta joka mittauksia tekee.
Itse jouduin rakentelemaan offroad rojuun vähän pyöränkaaria lisää, vaikka olikin saatu muutoskatsastettua uusille kumeille jo aikaisemmin...
Se kannattaa käydä aina yhdestä tai kahdesta paikasta kysymässä niin ne kertoo mitä pitää tehä jos pitää. Aina vähän paikasta/katsuristakin kiinni
Ei ole kyllä sääntöjä yhtään sen tiukemmalle vedetty mitä ennen. Muutama vuosi sitten säännöt nimenomaan helpottui verrattuna aikaisempaan. Pyörien osalta ei muutoksia tullut vaan pykälät on ihan ennallaan mitä ne on vuosikausia olleet.
Muutoskatsastusasioissa pykälien mukaan mennään eikä eroja eri konttorien välillä ole, kaikki muutokset merkataan tietokantaan ja muutokset menee trafin tarkastuksen kautta. Vaikka onnistuisi jossain paikassa saamaan jotain sellaista läpi mitä ei pitäisi, niin se pomppaa viimeistään trafista takaisin ja tulee uusintakutsua katsastukseen.
Käytännössä ne ainoat erot on niitä, että jossain paikoissa voi saada asioita läpi ilman muutoskatsastusta, vaikka ne oikeasti pitäisi muutoskatsastaa. Tälläinen hyöty taas on aika turha kun silloin se auto on edelleen muutoskatsastamatta ja voi jatkossa pompata koska vain.
Miten vanteiden muutoskatsastus tehdään käytännössä?
Ajetaanko auto katsastettavat vanteet alla katsastuskonttorille?
18" renkaat menee ilman muutoskatsastusta, mutta 19" vaatii muutoskatsastuksen, kun yli 1 tuuma eroa.Tosiaan suht pieni muutos vissiin, kun otteessa on 225/50R17 7.5JX17 ET38 ja uudet on 255/35R19 8.5X19 ET35. Eli ei sentään mitään offroad rakenteluja kyseessä
Aika samoissa lienevät. Golfit saattaa olla pelleiltään paremmassa kunnossa kun noilla penareilla tuntui olevan ruosteongelmaa.Nyt on paha kyssäri jos pitäisi valita parempi ns. kestävempi/luotettavampi auto näistä kahdesta. BMW 316-318 1.8-2.0 2000-2004 tai VW GOLF IV 1.6 2002-2006. Jos oletetaan, että molemmilla on ajettu noin 130-150tkm. Kumman valitsisit?
Tiedän, että tämä on ns tyhmä kysymys. Pitäisi valita Toyota corola tj. mutta nuo on ne kaksi autoa jotka omaa silmää miellyttävät tällä budjetilla, joka on 4-5 tuhatta euroa. Ajoa tulee ehkä hyvällä säkää 8tkm vuodessa, eli ei kovin paljoa.
Oliko sen jakopään kanssa ongelmia ton ikäluokan bemareissa ja mistä kolopallosta ne helmat katosi
Eiköhän ne ole 19 vuoden aikana jo vaihdettu tai paukkuneet?N-sarjalaisissa koneissa on jakopään kanssa ongelmia. Noissa se tosin on vielä etupäässä.
Joten ei ihan mahdoton urakka vaihtaa, mutta turhaa rahanmenoa.
Mulla oli joku vaihdokki III-koppainen joka oli ainakin huomattavasti pahempi ruosteeltaan kuin nuo 1998-> VAGit.Oliko sen jakopään kanssa ongelmia ton ikäluokan bemareissa ja mistä kolopallosta ne helmat katosi
Ei samanikäinen 3BG Passatti olisi vaihtoehto - tuohan on about nyky Golfin kokoinen, ei ruostu hirveästi ja hinnatkin taitaa olla samalla tasolla kuin Golfissa?Joo siis oletuksena on se, että jokaista autoa pitää huoltaa. Mutta mietin tässä itsekseni kummassa se olisi kivuttomampaa. Öljyt, jarrut, ym "pikkujutut" olen opetellut vaihtamaan itse ja mielelläni pidän sellaisia huolto sunnuntai sessioita. Isommat remontit jätän suosiosta ammattilaisille.
Eiköhän ne ole 19 vuoden aikana jo vaihdettu tai paukkuneet?
Huomion arvoista noissa on se, että vihreää ei ole ollenkaan. Toiseksi nuo on käytössä paikoissa, joissa katu pitää ylittää jalankulkijan valoilla useammassa vaiheessa. Erehtymisen riski valoissa vähenee, kun keskellä risteystä ei loimota vihreä. Kolmanneksi noita saa rakentaa vain poikkeusluvalla.Osaako joku sanoa, miksi on olemassa tämmöisiä alla olevan uutisen kuvassa näkyviä tuplavaloja jalankulkijoille?
Onko tässä Suomen turhin sakko? Katso, kuinka röyhkeästi jalankulkijat rikkovat lakia Helsingin keskustassa
Oikea ketju Excel kysymyksiin: Excel keskusteluMiten Office 365 Excelissä saan solun muuttamaan kyseisen solun taustan väriä? tarkoitus olisi että soluun syötetään tietty päivämäärä. Kun syötetystä päivämäärästä on ajallisesti kulunut 10 kuukautta muuttuisi solun tausta keltaiseksi ja kun täynnä olisi 12 kuukautta muuttuisi se punaiseksi. En tiedä miten tämän toteuttaisi.
Ei samanikäinen 3BG Passatti olisi vaihtoehto - tuohan on about nyky Golfin kokoinen, ei ruostu hirveästi ja hinnatkin taitaa olla samalla tasolla kuin Golfissa?
Motti on pitkittäin, mutta muuten samaa tavaraa osien puolesta - olisiko tuossa faceliftissä 1.8 -> 4.0 moottorivaihtoehdot, joten 1.6:sta ei saa (pre-faceliftinä saa). 2.0:ssa tosin saattaa ilmetä öljynsyöntiä jonkin verran...
Edit, perjantaikevennykseksi:
Ilmeisesti käytettyä autoa halajavan kannattaisi ostaa Saab:
Kuvat: Petri löysi 30 vuodeksi Seinäjoen metsään unohtuneen Saab 99:n maahan uponneena – sitten tapahtui jotain ”sanoinkuvaamatonta”
(TL;DR / clickbait: auto lähti käymään "pienellä vaivalla"...)
Videossa (1:20) ottivat vain tikun käteen ja totesivat että "öljyä on" (oli ihan mustaa, muttei mitään ruoste-vesivelliä).Juttu ei kertonu, vaihdettiinkö ainakin moottoriöljyt tuohon Saabbiin. Voi nimittäin olla aika mielenkiintoisen väriset, mitkä tulee ulos ja saa vaihtaa vaihteistoöljyt sekä tehostinöljyt, jos löytyy.
Tosennäköisesti väärä tikku, niitä on joka liittimelle, koolle ja mallille oma tikku.
Väkisinhän sen saa, mutta silloin se on takuuvarmasti rikki ja sulla on sama kolvata ne piuhat kiinni kohteeseen ilman koko liitintä...
Minkälaisia mahdollisuuksia esim. BMW 320 Gran Turismo A xDrive Sport Line F34 / Suomi-Auto! / Rahoitus / Vaihto Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto tämmöiseen bmw:hen on ohjelmoinnin/lastuttamisen kanssa? Tuntuu että kun noita mainospuheita lukee niin siinä saa lisää tehoa, pienemmän kulutuksen, enemmän luotettavuutta ja isomman peniksen. Jotain tuollaista vakiona 180hp olen katsellut mutta kyllä toiveissa olisi että siihen helposti saisi vähän lisää tehoa, itselläni tietotaitoa ruveta värkkäämään ei kuitenkaan ole.
Kyllä tuossa virityspotentiaalia riittää, jos se oli siis kysymys. Kaksilitraista moottoria käytetään myös 328 mallissa (245hp), mutta en ole varma onko kyseessä kuitenkaan sama moottori ja onko komponenteissa muuten eroa. Jonkinlainen "löysät pois" eli 200+hp tuosta on varmasti otettavissa pelkällä ohjelmalla.Minkälaisia mahdollisuuksia esim. BMW 320 Gran Turismo A xDrive Sport Line F34 / Suomi-Auto! / Rahoitus / Vaihto Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto tämmöiseen bmw:hen on ohjelmoinnin/lastuttamisen kanssa? Tuntuu että kun noita mainospuheita lukee niin siinä saa lisää tehoa, pienemmän kulutuksen, enemmän luotettavuutta ja isomman peniksen. Jotain tuollaista vakiona 180hp olen katsellut mutta kyllä toiveissa olisi että siihen helposti saisi vähän lisää tehoa, itselläni tietotaitoa ruveta värkkäämään ei kuitenkaan ole.
En kyllä 40:stä laittaisi, jos 20 on suositeltu, ellei kone ole jo todella loppuun ajettu. Kannattaa eri öljymerkkiä kokeilla ja vaikka 10w-30, jos ei autoa kovilla pakkasilla tarvitse kylmiltään käynnistellä.
Jos sillä on jotain LL vaihtoväliä käytetty, niin puhdistus voi olla paikallaan.
Tuo olisi ainakin halpaa öljyä, jos ei ole jo kokeiltu.360tkm rullattu, kuitenkin ruotsissa autoon on suositeltu 0w30 niin oletan että tuo nelikymppi ei olisi siitä nyt huomattavasti paksumpaa kuiteskaan.
0w-30 käytin aikaisemmin mutta sitäkin kului, siksi mietin tätä paksumpaa jossa on eri AB luokitukset, koska DPF:ää ei ole niin ei tarvitse olla A5B5
Tuo olisi ainakin halpaa öljyä, jos ei ole jo kokeiltu.
GM/Saab-LongLife 5W-30 5l dexos2 | Motonet Oy
Pieni korjaus.Diesel-moottoriöljyissä on enemmän puhdistavia aineita, mutta ei se kone siitä rikki mene vaikkei käyttäisikään diesel-moottoriöljyä.
Diesel-moottoriöljyissä on puhdistavia aineita, mutta ei se kone siitä heti rikki mene vaikkei käyttäisikään diesel-moottoriöljyä.
Kuten tässä jo muutkin sanonut, niin en laittaisi 5w-40. Vaikka suurin syy liruöljyille on taloudellisuus niin tuokin muutos saattaa jo äkkiä vaikuttaa öljykiertoon -> syö kohta vielä enemmän öljyä. Onko tietoa onko eka kone menossa?Onko TechBBS:läisillä mielipidettä tähän:
Autona V70 D4 2015vm , 2L VEA kone (4 sylinterinen)
Maahantuoja suosittelee 0w-20 öljyä, jota kone tuppaa syömään puoli litraa tonnille, tuota nyt on koneessa koska viimehuollossa käydessä en saanut 0w-30 ostettua jota olen autossa aikaisemmin käyttänyt (0w-30 kului 2.5dl tonnille).
Onko OK jos laitan autoon 5w-40 öljyt? Minulla on EGR sekä DPF disabloitu (DPF tietenkin autossa porattu.) joten hiilestä ongelmaa ei tule.
Talvella käytän webastoa joten tuo winter viskositeetti ei pitäisi tuottaa ongelmia.