Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Seki voi vaikuttaa paljon testeihin, ääniin, käyntiin, katsurin näkemykseen ym missäpäin putkea vuoto on. Esim suoraan pakosarjan jäljeen ennen lambdaa vai takapöntössä.
 
Mitähän öljyä kannattaisi laittaa Passattiin? Auto on (3B6) 2.5 TDI 4motion vm. 2004, 180hv, moottorikoodi BDH. Öljyt olisi tarkoitus vaihtaa 10 - 15tkm välein. Perheen muihin autoihin menee Teboil Diamond Diesel 5w40. Sitä olisi kaikkein helpoin tuohonkin laittaa.

Toinen vaihtoehto Autowikistä katseltuna voisi olla:
VW 504.00/507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).

Teboil Diamond Diesel maksaa noin 6e/l.

Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 puolestaan 10e/l
 
Mitähän öljyä kannattaisi laittaa Passattiin? Auto on (3B6) 2.5 TDI 4motion vm. 2004, 180hv, moottorikoodi BDH. Öljyt olisi tarkoitus vaihtaa 10 - 15tkm välein. Perheen muihin autoihin menee Teboil Diamond Diesel 5w40. Sitä olisi kaikkein helpoin tuohonkin laittaa.

Toinen vaihtoehto Autowikistä katseltuna voisi olla:
VW 504.00/507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).

Teboil Diamond Diesel maksaa noin 6e/l.

Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 puolestaan 10e/l

Valmistaja kertoo tuolle Teboil Diamond Diesel 5w-40 öljyille seuraavaa:

Kevyen kaluston moottoriöljyt / Teboil

Teboil Diamond Diesel 5W-40
Loistavat puhtaanapito-ominaisuudet omaava täyssynteettinen moottoriöljy, joka on räätälöity kaikenikäisiin kevyen kaluston dieselmoottoreihin. Se säilyttää optimaaliset voiteluominaisuutensa raskaassakin ajossa ja se soveltuu erinomaisesti pumppusuutindieselmoottoreille sekä useimpiin partikkelisuodattimilla ja katalysaattoreilla varustettuihin moottoreihin.

Viskositeetti: SAE 5W-40
Suorituskyky:
API SN, SM/CF; ACEA C3; BMW LL-04; MB 229.51; VW 505.01/505.00; Ford M442C917-A; Quality level: ACEA A3/B4; Dexos 2

Ja taas 504.00/507.00 valmistajan mukaan:

Teboil Diamond Carat III 5W-30
Huippuluokan täyssynteettinen moottoriöljy vähäpäästöisille moottoreille. Täyttää useiden autonvalmistajien uusimmat moottoriöljyvaatimukset. Tuotetta suositellaan käytettäväksi Audin,Volkswagenin, Skodan ja Seatin moottoreissa. Sen erityisominaisuuksiin kuuluu myös MB:n ja BMW:n pitkien öljynvaihtovälien luokitukset.

Viskositeetti: SAE 5W-30
Suorituskyky:
API SN; ACEA C3; VW 504.00/507.00; MB 229.51; BMW LL-04; Quality level: ACEA A3/B4, C2
 
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut.
14725666.jpg
Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
 
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut.
14725666.jpg
Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
Hakemasi osa on jarrusatula, löytyy tolla nimellä motonetistä. Neuvottu kyllä hieman epäselvästi, ei tuota sanota missään jarrusylinteriksi joka itsessään voi tarkoittaa aika montaa eri asiaa.
 
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut. Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.
 
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.
Kiitos informatiivisestä vastauksesta!
Osaisitko vielä sanoa, että jos esim Varaosat Nissan - Almera 1996-2000 N15 | Motonet Oy
tuolta käyn hakemassa nuo tuotteet 23-9487 ja 23-9488 niin tuleeko siinä kaikki tarvittava mukana varsinaisesti, ettei tarvitse vielä erikseen noita sylinteriä ja tiivistettä ostaa? Vähän hirvittää kun alunperin ostin osia 180€ edestä, tarkoituksena vain että saisi autoon leiman ja laittaisi eteenpäin mutta nyt kulut nopeasti alkaakin vähän karata käsistä.
 
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.

Ja joskus yhteen entiseen Nissan Primeraan vaihdettiin toinen takasatula, niin korjaaja meinasi, että pienellä varauksella satuloiden korjaus. Ja noissa kannattaa tarkistaa, ettei ole esim. ABSiin liittyvää yms samassa satulassa.

Melkein samanlainen parissa Primerassa ollut nuo sakasatulat kuin tuossa Almerassa ja ainakin talvella tahtoi jumitella käsijarru
 
Kiitos informatiivisestä vastauksesta!
Osaisitko vielä sanoa, että jos esim Varaosat Nissan - Almera 1996-2000 N15 | Motonet Oy
tuolta käyn hakemassa nuo tuotteet 23-9487 ja 23-9488 niin tuleeko siinä kaikki tarvittava mukana varsinaisesti, ettei tarvitse vielä erikseen noita sylinteriä ja tiivistettä ostaa? Vähän hirvittää kun alunperin ostin osia 180€ edestä, tarkoituksena vain että saisi autoon leiman ja laittaisi eteenpäin mutta nyt kulut nopeasti alkaakin vähän karata käsistä.
Vaihtosatulassa tulee kyllä kaikki tarvittava. Jos uusi satulapari vaikuttaa hieman hintavalta tuohon autoosi, niin on tosiaan mahdollista vaihtaa vain männät ja tiivisteet. Se, kuinka hyvään lopputulokseen tällä päästään on mahdotonta arvioida etänä, vaan se on sen asentajan näppituntuman varassa. Kysy häneltä tarkennusta, jos vain mahdollista. Jos et kehtaa kysyä, niin viet mennessäsi mäntä-tiivistessarjat sekä vaihtosatulat ja palautat sitten turhat avaamattomissa paketeissa. Huomasit varmaan myös satuloiden 50€ panttimaksun/satula. Näiden vuoksi joudut jokatapauksessa vierailemaan Motonetissa uudelleen palauttaessasi vanhat satulat sinne tiskille.
Edit: Olikin vain 20€ noiden takasatuloiden pantti.
 
Viimeksi muokattu:
mä en ole koskaan ostanut uusia satuloita, koska vanhat pystyy kunnostamaan halvemmalla itse.
 
mä en ole koskaan ostanut uusia satuloita, koska vanhat pystyy kunnostamaan halvemmalla itse.
Näinhän se enimmäkseen on. Jos työn kuitenkin teettää vieraalle tuntihinnalla, niin uusi satula saattaa olla se kannattavampi vaihtoehto. Esimerkiksi tuo käsijarruvipu voi olla kulmistaan niin kulunut, että se vaatisi hitsillä täyttöä ja uudelleen muotoon hiomista toimiakseen kunnolla.
 
Minä taas olen niin kiireinen/laiska, että en yleensä viitsi kunnostaa satulaa itse, vaan tilaan suosiolla kunnostetut, vaikka ne itse vaihdankin.

Jos alkaisi itse kunnostamaan, niin pitäisi tehdä viimeisen päälle kunnolla ( puhdistukset, hionnat, puhallukset, pulverimaalaukset yms. ), jolloin koko satulan ehostuksesta tulisi oma projektinsa ja romu olisi vähintään kaksi viikkoa hallissa levällään.

Johonkin useampi mäntäisiin motorsport jarruihin jaksaakin tehdä tuollaisen huolellisen kunnostuksen, mutta tavalliset käyttiksen jarrusatulat ovat kunnostettuina niin halpoja, että ei maksa paljon vaivaa.
 
Onko tuo motonetin panttikäytänötä ihan normaalia tuon osan kohdalla? Sylettää kun olen aika varma että noista omista satuloista ei jää jäljelle mitään jos ne hiekkapuhaltaa.
 
Kyllä, laturit, startit, jarrusatulat jne ovat vaihtolaitteita...nekin uudet satulat jotka saat liikkeestä on joku jossain hyvinkin todennäköisesti kunnostanut vanhoista.
 
Vaihtosatulassa tulee kyllä kaikki tarvittava. Jos uusi satulapari vaikuttaa hieman hintavalta tuohon autoosi, niin on tosiaan mahdollista vaihtaa vain männät ja tiivisteet.
Kun käsijarrumekanismi on satulassa, tarvikesatulan hinta on aina satasen tienoilla.
Onko tuo motonetin panttikäytänötä ihan normaalia tuon osan kohdalla? Sylettää kun olen aika varma että noista omista satuloista ei jää jäljelle mitään jos ne hiekkapuhaltaa.
Mulle motonetin myyjä sanoi joskus vanhaa jarrusatulaa takaisin viedessä, että he tsekkaa, ettei satula ole mitenkään haljennut, mutta muuten saa kyllä pantin takaisin satulan kunnosta riippumatta.

Itsekin vaihtaisin kokonaan uudet satulat, kun työ teetetään ulkopuolisella ja nykyiset tuntihinnat on tiedossa.
 
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
 
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.

Etpä taida saada mitään. Ainut mitä ne korvaa on äkillisesti syntynyt kuoppa tiessä :(
 
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.

Mahdollistahan se on, mutta vaatii olosuhteiden dokumentoinnin: Vahingonkorvaukset - ELY-keskus
 
Ridexinä oli itselle karvan päälle 50 €/kpl ja mukana tuli myös jarrupalakehikko jota ei muissa ole tähän mennessä tullut.
Totta, olisi pitänyt lisätä, että Motonetissa.

(omaan Motonetin satula 100e + vaihtolaite, Ridex-satula Autodocissa 67e)

Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
Näitä hakemuksia käsitellyt henkilö on (välikäden kautta) sanonut, että tieto autoja rikkovasta paikasta pitäisi tulla heti, eikä seuraavana päivänä. Tämä siksi, että vastaavat rikkoutumiset pystytään estämään heti ensimmäisen tapauksen tultua ilmi. Muussa tapauksessa korvausta ei tule.

Muutenkin epäilen, että kiveniskemän korjauttaminen ELY-keskuksen laskuun ei tule onnistumaan. Sitä varten on lasivakuutus.
 
ELY-keskus ei korvaa yhtään mitään, vaan vierittää syyn ja korvausvastuun urakoitsijan niskaan, tilanteesta riippuen urakoitsija joko korvaa tai ei korvaa.

Joskus -14 tai -15 kesällä ajoin kohtuu myöhään sunnuntai iltana motarilla Turkua kohden, kun ennen Saloa tiellä oli tehty päällystystöitä ( kalusto oli vielä tien reunassa ) ja noin 100 metrin päässä kalustosta tiellä oli jumalaton määrä jotain epämääräistä metalliromua.
Pimeässä en huomannut tummaa matalaa romua heti, joten en ehtinyt jarruttamaan kunnolla, vaan yritin sitten puikkelehtia romujen välistä, mutta silti yksi korkeampi romu paukahti matalan harrasteauton pohjaan ja liipaisi vaihteensiirtovaijerin irti laatikon päästä.
Pääsin sitten nilkuttamaan 5. vaihde silmässä Piihovin ABC:lle, josta auto piti viedä lavetilla Turkuun ja talliin ihmeteltäväksi.

Tein korvaushakemuksen ELY-keskukselle, joka kyllä otti sen käsittelyyn, mutta käski heti laittamaan saman korvaushakemuksen myös päällystystöitä tehneelle urakoitsijalle, eli NCC:lle.
NCC:ltä joku työpäällikkö vastasi parin päivän sisään, että romut eivät voi olla heidän kalustostaan peräisin, mutta mahdollisesti jonkun heidän alihankkijansa kalustosta kylläkin, lupasi kysellä aliurakoitsijoilta, mutta mitään ei ole tähän päivään mennessä kuulunut.
ELY-keskus lähetti seuraavan vuoden puolella virallisen kirjeen, missä oli tämän saman työpäällikön lausunto, että romu ei ole heidän kalustostaan peräisin.

Eli kukaan ei korvannut mitään, onneksi lavettikyyti meni vakuutuksen piikkiin ja uuden vaihdevaijerin sekä kiinnityshaarukan sai briteistä alle parin sadan ja pohjapanssarin hitsaus hoitui itse ja sen epoksimaalauksesta selvisi parilla kympillä.

Kaveri taas ajeli vuosi pari sitten kehä ykkösellä ja olisiko ollut Pukinmäen kohdilla, kun hänen autosa katolle tipahti noin kananmunan kokoinen betonilohkare remontoitavasta sillasta.
Sillalla oli ollut vesipiikkaus käynnissä ja jostain kaiteen välistä oli puuttunut suojaus, josta murikka oli päässyt tippumaan.
Kaveri valitti ELY-keskukseen ja urakoitsijalle, jolloin urakoitsija korvasi katon maalauksen sijaisautoineen kaikkineen kokonaisuudessaan ja kiitteli vielä että kaveri ilmoitti vahingosta, että osaavat parantaa suojausta ja ettei samanlaisia vahinkoja satu enempää.
ELY-keskus oli sitten lähettänyt kaverille myöhemmin kirjeen, jossa oli vain todettu, että urakoitsija hoitaa mahdolliset vahingonkorvaukset sopimuksensa mukaisesti.
 
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.

Mitään suosituksia hyvästä ja edullisesta paikasta helsingissä/lähellä? Ja mistä näen mitä kylmäainetta autossa on? Ilmeisesti R134A tai r1234yf?

Varsin sekavaa infoa netissä kun jostain luin että vuoden 2017 jälkeen tuota R134A ainetta ei saisi käyttää ollenkaan, mutta sitä silti monessa paikassa myydään?

Autona V60 volvo 2017. Bilia tietysti varmaan varma valinta, mutta hinta 149€ kun muualla mainostetaan esim. 69€. Tosin vaikea vertailla kun sitten taas tuo itse aine ei kuulu hintaan ja niissä eri hinnat kuitenkin jos lisätä tarvitsee.
 
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.

Mitään suosituksia hyvästä ja edullisesta paikasta helsingissä/lähellä? Ja mistä näen mitä kylmäainetta autossa on? Ilmeisesti R134A tai r1234yf?

Varsin sekavaa infoa netissä kun jostain luin että vuoden 2017 jälkeen tuota R134A ainetta ei saisi käyttää ollenkaan, mutta sitä silti monessa paikassa myydään?

Autona V60 volvo 2017. Bilia tietysti varmaan varma valinta, mutta hinta 149€ kun muualla mainostetaan esim. 69€. Tosin vaikea vertailla kun sitten taas tuo itse aine ei kuulu hintaan ja niissä eri hinnat kuitenkin jos lisätä tarvitsee.

Täysin turhaa jos ei ole mitään vikaa ilmastoinnin tehossa. Kyseisessä "huollossa" kun ei käytännössä tehdä yhtään mitään vaan se on vanhat aineet ulos ja samat takaisin sisään + vähän lisää jos on vajausta. R134A käyttökielto koskee vain uusia autoja. Kaikissa missä se on vakiona sitä saa käyttää edelleen ja maailma on täynnä tuota kylmäainetta käyttäviä laitteita.
 
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.
Jos tarkkaan miettii, niin yleensä suosittelijat taitavat olla niitä jotka ilmastointihuoltoja tekevät...?

Käytin itse tänä kesänä huollossa 6 vuotta vanhan auton, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ilmastoinnissa mitään vikaa ollut ja alle 100 grammaa ainetta oli tuossa ajassa kadonnut. En veisi huoltoon 2,5v vanhaa autoa, jos ilmastointi edelleen moitteetta toimii.
 
Jos tarkkaan miettii, niin yleensä suosittelijat taitavat olla niitä jotka ilmastointihuoltoja tekevät...?

Käytin itse tänä kesänä huollossa 6 vuotta vanhan auton, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ilmastoinnissa mitään vikaa ollut ja alle 100 grammaa ainetta oli tuossa ajassa kadonnut. En veisi huoltoon 2,5v vanhaa autoa, jos ilmastointi edelleen moitteetta toimii.
Tehojen hiipumisestahan sen huomaa. Meillä on tuossa 3,5v vanha Rellun paku joka hönkii melko heikosti ja kaipaa täyttöä; täysillä pitää huudattaa kylmällä jos haluaa että on OK vs vanha Audi jossa näin yli 30 asteellakin automaatti antaa 4-5 asteista ilmaa helposti...
 
Skodan kytkin tahmasi hieman ja liikkeen puolivälissä tuntui kova pykälä, eikä meinannut palauttaa kovin nopeasti. Hetken kuluttua lähti toimimaan normaalisti. Nestettä on reilusti ja kytkinpaketti uusittu aiemmin. Pää- vai työsylinteri tai joku muu takkuaa?
 
Retrofit DRL idea. Alkuperäisiin, kirkkaalla linssillä oleviin vilkku-umpioihin lisäksi tehokkaat valkoiset ledit "DRL" valoiksi. Erottuuko vilkun keltainen valo ollenkaan hyvin jos siellä on myös kirkkaat valkoiset polttimot?

Toimiva vaihtoehto olisi kytkeä DRL pois päältä kun vilkuttaa (kuten moni moderni auto tekee), mutta tämä näyttää mielestäni erittäin vammaiselta.

Kaupasta saatavat erilliset DRL valot ei ole oikein vaihtoehto kun eivät sovi auton ulkonäköön.
 
Mulla on Renault Megane Break vm 2000. Mietin tässä että alkaako olla takaluukun kaasujouset tehonsa menettäneinä.
Pitäisikö kaasujousien toimia niin että kun luukun avaa niin kaasujousien voimalla luukku aukeaa kokonaan auki?
Nyt autoni takaluukun kaasujouset toimivat niin että luukku kyllä pysyy siinä asennossa mihin sen laittaa mutta ei aukea kokonaan auki kaasujousien voimalla.

Ei toimi noin kaikissa autoissa. Osassa joudut työntämään sen luukun auki alkuun ja sitten jouset vetää sen luukun ylös. Ne on myös lämpötilariippuvaisia toiminnaltaan ja kylmässä toimivat huonommin, kuin lämpimässä. Jos ostat uusia niin osta stabilus merkkisiä ne on parhaat ja melkein joka autosta löytyy tuon merkkiset.
 
Retrofit DRL idea. Alkuperäisiin, kirkkaalla linssillä oleviin vilkku-umpioihin lisäksi tehokkaat valkoiset ledit "DRL" valoiksi. Erottuuko vilkun keltainen valo ollenkaan hyvin jos siellä on myös kirkkaat valkoiset polttimot?

Toimiva vaihtoehto olisi kytkeä DRL pois päältä kun vilkuttaa (kuten moni moderni auto tekee), mutta tämä näyttää mielestäni erittäin vammaiselta.

Kaupasta saatavat erilliset DRL valot ei ole oikein vaihtoehto kun eivät sovi auton ulkonäköön.
Ideasi ei myöskään ole vaihtoehto, koska se on laiton.

Silti tähänkin löytyy jo kaupallinen vaihtoehto. Ristiriitaista kyllä, että otsikossa puhutaan drl-valoista ja tekstissä parkeista. Toisaalta mitä väliä sillä on, kun kumpaankaan käyttöön noilla ei ole hyväksyntää.
LED DRL-valot ja -vilkut

Oma ehdotus vastaavaksi viritys-drl:ksi on kaukovalopolttimon polttaminen noin 5 voltilla. Tällöin järjestely on vastaava kuin esimerkiksi Audi A6 C6 pre-fl:ssa. Pitkän valon valokuviokin mätsäisi drl:n valokuvioon.
 
Ideasi ei myöskään ole vaihtoehto, koska se on laiton.

Silti tähänkin löytyy jo kaupallinen vaihtoehto. Ristiriitaista kyllä, että otsikossa puhutaan drl-valoista ja tekstissä parkeista. Toisaalta mitä väliä sillä on, kun kumpaankaan käyttöön noilla ei ole hyväksyntää.
LED DRL-valot ja -vilkut

Oma ehdotus vastaavaksi viritys-drl:ksi on kaukovalopolttimon polttaminen noin 5 voltilla. Tällöin järjestely on vastaava kuin esimerkiksi Audi A6 C6 pre-fl:ssa. Pitkän valon valokuviokin mätsäisi drl:n valokuvioon.
Ei siinä mitään laitonta ole, tieliikennehyväksyntä vain puuttuu kuten Bilteman vehkeestäkin. Sen käyttöohjeesta ei vain oikein selviä toimintapa, eli onko se just sellanen vääränlainen eli valkoinen valo sammuu kun vilkutetaan.

Erittäin hyvä ehdotus tuo kaukovalon käyttäminen, pitääpä testailla miltä se näyttäisi.
 
Ei toimi noin kaikissa autoissa. Osassa joudut työntämään sen luukun auki alkuun ja sitten jouset vetää sen luukun ylös. Ne on myös lämpötilariippuvaisia toiminnaltaan ja kylmässä toimivat huonommin, kuin lämpimässä. Jos ostat uusia niin osta stabilus merkkisiä ne on parhaat ja melkein joka autosta löytyy tuon merkkiset.

Stabiliukset on hyvät, joskus pistettiin gastraan jotkut halpikset ja kontti pomppasi alaalta asti auki niin vauhdilla että leuka oli vaarassa.
 
Stabiliukset on hyvät, joskus pistettiin gastraan jotkut halpikset ja kontti pomppasi alaalta asti auki niin vauhdilla että leuka oli vaarassa.

Meniköhän sinne jotkut tehokkaammat tilalle? Niissähän on se työntövoima kerrottu ja itse voisin jopa kelpuuttaa vähän tehokkaammat ettei tarvitsisi avatessa tökätä sitä luukkua. Ostin joskus lesjöforsin kaasujouset ja ne oli ihan roskaa noihin stabiluksiin verrattuna vaikka tuonkin pitäisi olla ihan tunnettu valmistaja.

Stabilus löytyy melkein jokaisesta uudesta autosta jos katsoo mitkä niihin on tehtaalla laitetttu eli se on aina varma valinta.
 
En ole ikinä nähnyt rikkinäisiä Stabiluksen pumppuja. Luultavasti ovat siis laadukkaita.
 
Mistäköhän löytäisi tämän mallisia sisälokarin kiinnikkeitä (kuva netistä)? Reiällisiä löytänyt jotain, mutta juuri tuollaisia en tunnu löytävän.

20141102_195014_zps54ec1e40.jpg
 
Mitä ainetta käytetään yleensä maalatessa rasvan poistoon ja pintojen puhdistukseen? Ja sopisi myös kilikali pulloille eikä vie maaleja mennessään.
 
Jarrukliineriä saa kilikalipullossa, sillä en ainakaan itse ole saanut maaleja irtoamaan. Onhan niitä ihan virallisiakin rasvanpoistoaineita mutta tuota on tullut ite käytettyä jos ei tinneriä uskalla käyttää.
 
Voiko oikeasti jakopäänosat vaikuttaa käyntiin ja ääneen? Uusilla osilla käy tasaisemmin. Ja uuden vesipumpun jälkeen lämpöä tulee aivan eri tavalla eli voiko tuokin vaikutta noin paljon paljonko lämpöä tulee sisälle? Ja nyt menee ylä ja alavesiletku kovaksi eli tuottaa vissiin eri tavalla painetta ja huomasin jopa alavesiletkun lämpeävän ihan eri tavalla nyt kuin entisillä osilla
 
Voiko oikeasti jakopäänosat vaikuttaa käyntiin ja ääneen? Uusilla osilla käy tasaisemmin. Ja uuden vesipumpun jälkeen lämpöä tulee aivan eri tavalla eli voiko tuokin vaikutta noin paljon paljonko lämpöä tulee sisälle? Ja nyt menee ylä ja alavesiletku kovaksi eli tuottaa vissiin eri tavalla painetta ja huomasin jopa alavesiletkun lämpeävän ihan eri tavalla nyt kuin entisillä osilla
Vastaus on tosiaan molempiin kyllä. Tuossa remontissa menee sivutuotteena myös ajoitus kohdalleen ja jäähdytysjärjestelmäkin tulee ilmattua samalla, joten kaikki ei ole pelkästään uusien osien ansiota.
 
Vastaus on tosiaan molempiin kyllä. Tuossa remontissa menee sivutuotteena myös ajoitus kohdalleen ja jäähdytysjärjestelmäkin tulee ilmattua samalla, joten kaikki ei ole pelkästään uusien osien ansiota.

No mitä ite ennen uusia osia jouduin muutaman kerran ilmaamaan konetta, niin sieltä sai aina hetken ajaksi tulemaan paremmin lämmintä. Mutta ei niin kuumaa kuin nyt tulee. Näissä vanhoissa autoissa ei ikinä tiedä, miten on "huollatettu". Hihnassa näki, että toiselta puolen hirveen hyvännäköinen, mutta toiselta puolen pari hammasta kääntäen näki pientä mikromurtumaa.

Mut joo, kyllähän se vanha hihna aina venyy uuteen nähden
 
Autossa on kova kytkettävä neliveto, joten sitä ajetaan pääasiassa takavedolla. Neliveto on ollut käytössä lähinnä pahimmissa talvikeleissä. Takana on tavallinen tasauspyörästö jonkinlaisella lukolla.

Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta viime katsastuksessa annoin inssille tehtäväksi etsiä syyn vastaavalle käytökselle. Se keksi että autossa oli (jäykän taka-akselin) ylätukivarsissa erilaiset puslat eri puolilla. Toisella puolella oli umpikumipusla ja toisellapuolella reijitetty. Nuo saivat ilmeisesti aikaan sen että vedosta moottorijarrulle siirtyminen sai aikaan pienen taka-akselin kierymisen joka tuntui suunnan muutoksena.

Retrofit DRL idea. Alkuperäisiin, kirkkaalla linssillä oleviin vilkku-umpioihin lisäksi tehokkaat valkoiset ledit "DRL" valoiksi. Erottuuko vilkun keltainen valo ollenkaan hyvin jos siellä on myös kirkkaat valkoiset polttimot?

Toimiva vaihtoehto olisi kytkeä DRL pois päältä kun vilkuttaa (kuten moni moderni auto tekee), mutta tämä näyttää mielestäni erittäin vammaiselta.

Kaupasta saatavat erilliset DRL valot ei ole oikein vaihtoehto kun eivät sovi auton ulkonäköön.

Ei siinä mitään laitonta ole, tieliikennehyväksyntä vain puuttuu kuten Bilteman vehkeestäkin. Sen käyttöohjeesta ei vain oikein selviä toimintapa, eli onko se just sellanen vääränlainen eli valkoinen valo sammuu kun vilkutetaan.

Erittäin hyvä ehdotus tuo kaukovalon käyttäminen, pitääpä testailla miltä se näyttäisi.

Mä hommasin aliexpressistä tuollaisen vilkkuihin tarkoitetun kitin. Siinä tulee mukana kaksiväriset polttimot kumikauluksella, se kumikaulus tungetaan vaan siihen vilkkulampun alkuperäisen kannan tilalle, ilmeisen univeraali systeemi. Se automaattinen huomiovalotoiminto piti itse rakentaa releellä, mutta lähivalolta kaapattu sammutusohjaus saa ne sammumaan kun ajovalot kytkee päälle (tosin syttyvät kaukovaloilla ajessa kun on H4 lamput).

Sitä en nyt tiedä mitä tarkoitat "vääränlaisella toimintatavalla", mutta nuo nimenomaan sammuttavat sen puolen huomiovalon siksi aikaa kun vilkku on päällä, kuten sen loogisesti kuuluukin toimia. Autoissa joissa loimottaa yhtäaikaa huomiovalo ja vilkku ihan vierekkäin, ei sitä vilkkua näe. Tuo tosin ei ole mikään jälkiasennusvalojen ongelma, vaan monien tehdashuomiovalojenkin ominaisuus.
 
Monessa kohtaa työmatkaa motarilla saa liu'uteltua motarilla vapaalla parin kilometrin pätkiä vapaalla vauhdin pudotessa vain 10-20km/h. Kuinkahan paljon tuolla säästäisi rahaa? En nyt tietty missää ruuhkissa alkaisi kikkailemaan mutta :D Muuten kierrokset aika korkealla eli ei kovin taloudellista vetää omalla pirssillä 120km/h. Hyvin rullaapi!
 
Monessa kohtaa työmatkaa motarilla saa liu'uteltua motarilla vapaalla parin kilometrin pätkiä vapaalla vauhdin pudotessa vain 10-20km/h. Kuinkahan paljon tuolla säästäisi rahaa? En nyt tietty missää ruuhkissa alkaisi kikkailemaan mutta :D Muuten kierrokset aika korkealla eli ei kovin taloudellista vetää omalla pirssillä 120km/h. Hyvin rullaapi!
Näissä "litralla 3000 km" taloudellisuuskisoissa ajetaan juuri tuolla tavalla eli kiihdytys ja sitten rullausta mahdollisimman pitkälle ja taas kiihdytys.
 
Ei johu jos ei oo jotain ihan ihmeellistä sinne päässy joka sitten mystisesti rikkois öljyrenkaat tai tiivisteet. En keksi miten se ois mahollista. Toki ei ne siellä hyvääkään tee jos ovat jotain joka ei vaan pala pois..
 
Toyotissa taisi ne suurimmat öljynkulutusongelmat liittyä männänrenkaiden materiaaliin.

Juuri avattiin naapurin 215tkm ajettu 1.6vvti öljynkulutuksen vuoksi ja renkaat olivat jumissa urien pohjalla, ne renkaat jotka ehjänä sai pois eivät joustaneet käytännössä lainkaan vaan katkesivat.
 
Mitä ainetta käytetään yleensä maalatessa rasvan poistoon ja pintojen puhdistukseen? Ja sopisi myös kilikali pulloille eikä vie maaleja mennessään.

Tinneri, Ruiskuohenne jne. käy hyvin. Itse käytin viimeksi jotain Motonetin AT Special Cleaneriä kun mainostivat vievän myös silikonit mukanaan. Käytin osat jauhemaalauksessa. Hyvin tarttui kaikkialle ja on jopa pysynyt :D
Lakkabensaa ei kannata käyttää koska kuivuu hitaasti ja sisältää itsessään rasvaa. On täysin maalista riippuvainen viekö liuotin sen mukanaan. Jos osat on maalattu kilikalilla niin liuottimet voi herkästi viedä ne maalit mukanaan.

Jarrucleaneri oli joskus se ultimate myrkky, mutta kuulemma nykyään aika kesyä kamaa eli toiminee sekin. En itse ole hetkeen koittanut.
 
Oon ite kokeillu useita jarrukliinereitä ja mikään sen nimellä ei oo ollu erityisen tehokasta, joku spraymaali saattaa just ehkä vähän lähtä. Jos tarvii tehokkaampaa kamaa niin AT Shot toimii AT-Shot Teholiuotin 500 ml | Motonet Oy


Lähtee maalitussit ja liimanjämät aika äkäseen. Osa muoveistakin sulaa eli vähän saa olla varovainen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 652
Viestejä
4 494 994
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom