Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
On tuo hiukan tyyriimpää, tuttava käyttää itse autossaan tuota 5w-40:iä ja en ole ihan varma millainen ero loppujen lopuksi näillä edes on.

Mutta noh, pitääpä käydä ensviikolla kääntymässä Motonetin tiskillä
Itse saattaisin laittaa pienellä riskillä tuotakin. Pitäisi olla suht ohutta, vaikka onkin 40 öljyä. Siinä on ainakin sama hinta kuin ESP:ssä. Ja pitäisi toimia diesel moottoreillakin, ainakin tekstin mukaan. ESP kumminkin varma vaihtoehto.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
 
Itse saattaisin laittaa pienellä riskillä tuotakin. Pitäisi olla suht ohutta, vaikka onkin 40 öljyä. Siinä on ainakin sama hinta kuin ESP:ssä. Ja pitäisi toimia diesel moottoreillakin, ainakin tekstin mukaan. ESP kumminkin varma vaihtoehto.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

Kävin tota 5W-30 ESP:iä hakemassa tilalle, ei hinnalla niinkään merkitystä kunhan halvempaa kuin 0w-20 castrolli :D
 
kohta olisi 120tkm huolto edessä ja siellä vaihtavat naftasuodattimen. Ajattelin ostaa tuollaisen STP Diesel system kliinerin testiin, niin kannattaako pistää aine ennen vai jälkeen? Voisi ainakin kuvitella, että jos ennen niin tuosta nykyisestä vanhasta likaisesta suodattimesta voisi jotain paskaa irrota systeemin sekaan? :D kunhan mietin
 
Onko ilmastoinnin pihisevä ääni merkki vuodosta? Ilmastointi huollettu kesäkuussa, pitänyt heinäkuusta lähtien pientä ajoittaista pihisevää/pulputtavaa ääntä matkustajan puolella. Nyt ääni tuntuu kuuluvan jatkuvalla syötöllä. Kuskin puolella ilmastointi myös puhaltaa sormituntumalla kylmempää ilmaa.

Auto on pari vuotias ja kaupan kautta jatkotakuu voimassa. Edellisestä autosta kuului ilmastoinnin käynnistyessä samanlainen pihinä, mutta ääni ei ollut jatkuvaa. Kysymys on lähinnä siis onko tämä normaalia, vai onko todennäköisesti jotain vialla? En viitsisi kuitenkaan viedä takuukorjaukseen vain saadakseni laskun, missä lukee ettei löydetty mitään vikaa.
 
Joissakin autoissa ohjataan alipaineella noita ilmastoinnin läppiä joten pihinä saattaisi tulla sieltä, se myös selittäisi tuota lämpötilaeroa.

Tosin, tapausta paremmin tuntematta en sano varmaksi. Itselläni ainoat ilmastoinnista kuuluneet sihinät liittyvät noihin läppiin.
 
Onko ilmastoinnin pihisevä ääni merkki vuodosta? Ilmastointi huollettu kesäkuussa, pitänyt heinäkuusta lähtien pientä ajoittaista pihisevää/pulputtavaa ääntä matkustajan puolella. Nyt ääni tuntuu kuuluvan jatkuvalla syötöllä. Kuskin puolella ilmastointi myös puhaltaa sormituntumalla kylmempää ilmaa.

Auto on pari vuotias ja kaupan kautta jatkotakuu voimassa. Edellisestä autosta kuului ilmastoinnin käynnistyessä samanlainen pihinä, mutta ääni ei ollut jatkuvaa. Kysymys on lähinnä siis onko tämä normaalia, vai onko todennäköisesti jotain vialla? En viitsisi kuitenkaan viedä takuukorjaukseen vain saadakseni laskun, missä lukee ettei löydetty mitään vikaa.

Voi olla vajaa kylmäaineista. Pätkiikö kompura normaalia tiuhempaan?. Valuuko sieltä vedet maahan vai onko se tukossa, jos pulputtaa.
 
Minkälaisia mahdollisuuksia esim. BMW 320 Gran Turismo A xDrive Sport Line F34 / Suomi-Auto! / Rahoitus / Vaihto Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto tämmöiseen bmw:hen on ohjelmoinnin/lastuttamisen kanssa? Tuntuu että kun noita mainospuheita lukee niin siinä saa lisää tehoa, pienemmän kulutuksen, enemmän luotettavuutta ja isomman peniksen. Jotain tuollaista vakiona 180hp olen katsellut mutta kyllä toiveissa olisi että siihen helposti saisi vähän lisää tehoa, itselläni tietotaitoa ruveta värkkäämään ei kuitenkaan ole.

Tuossa on oikeastaan tärkein tieto N47 koneiden sisäisistä eroista ja siitä mitä niistä voi ottaa irti.

2015 eteenpäin on sitten käytössä B47 koneet, joissa on vähän enemmän ohjelmointipotentiaalia, mutta miinuksena urearuiskutus ja sen mahdolliset ongelmat.

Suosittelen ohjelmointia AJ-Techin tai CDI Tuikun ohjelmalla.
 
Kauan pyörien suuntauksessa pitäisi kestää? Anjovikseen etupyörät kävin suuntaamassa niin 2 tuntia sai pyöritellä peukkuja.
 
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.
 
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.

On vähän pikkuisen pitkä aikaa muistaa miten ratkesi lopulta. Mutta vähän syrjäseudulla mopopoika ajoi mun auton kylkeen niin että koko vasen puoli meni maalaukseen, peili ja vähän muutakin...

Jonnella oli käsi sen verran auki että tyrkkäsin mopon pusikkoon ja vein sen terveyskeskukseen noin ensiksi. Sitten siinä kuulin samalla sen iän - 14 vuotias. Tästä sitten heitin sen kotiinsa mikä oli lähellä kolaripaikkaa. Sitten vanhempien kanssa kun asiasta juteltiin, niin jos ihan oikein muistan niin jotenkin heidän vakuutuksiin. Rikosilmoitusta ei tehnyt kumpikaan osapuoli, kun asiat selvisi puhumalla.

Mulla oli suht uusi auto silloin alla, niin vituttihan se, mutta itse en rahallisesti kärsinyt tuosta markkaakaan.

Soitappa numeroon ja kysy miten toimia. Jos tosiaan parin tonnin peli, eikä haitta ole huomattava niin katselee ensin vaikka jotain summaa millä itse korjailee sen minkä parhaaksi näkee. Ja laskeeko bonukset tuosta jos sen vakuutukseen laittaa?

Naapurin kotivakuutukseen mahtaa mennä kuitenkin, tai sitten maksavat jonkun summan. Rehellistä porukkaa kun jättivät lapun ja numeron kuitenkin.
 
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.
 
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.

Mikset pyydä vain niiltä rahallista korvausta jos autolla ei arvoa niin ostat kynsilakkapaikkamaalin ja sillä maalaat piiloon.
 
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.

Jos se on vuokrakämppä, niin eiköhän kotivakuutus ole pakollinen, oletan ainakin. Mutta mikä on vahingon laatu, niin siitä voitte jutella toisen osapuolen kanssa ja katsoa ja laskea mikä on järkevin vaihtoehto.

Normaalistihan kukaan koskaan ei jätä lappua tuollaisen tapahtuessa, joten uskon että ihan hyvään lopputulokseen pääsette.
 
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.
Kotivakuutuksesta menee. Itsellä kävi joskus niin että muksu kaatui pyörällä autoon niin meni perheen kotivakuutuksesta (vastuuvakuutus).

Esim. IF sanoo:
Vastuuvakuutus voi tulla hätiin esimerkiksi, jos lapsesi naarmuttaa leikkiessään naapurin autoa tai jos sinä törmäät polkupyörällä jalankulkijaan, joka loukkaantuu. Vastuuvakuutuksesta on hyötyä myös esimerkiksi silloin, jos sinä aiheutat vuokramökissä vesivahingon.

Edit: jos tyydyt esim. sataseen ja omavastuu on 150, niin toki kannattaa siinä vaiheessa otta käteisenä. Mutta jos haluat maalauksen konepellille, niin se on vähimmilläänkin jotain 400 euron luokkaa esim. kaksikomponenttimaalilla.
 
Sehän menee niin että naapurin vahinkoilmoituksen jälkeen sovit vakuutusyhtiön kanssa missä käyt arvioituttamassa korjauksen arvon. Sieltä lasketaan xxx € sisältäen osat ja työt, sitten valitset että haluat kertakorvauksen. Sen jälkeen maalaat paikkapensselillä ja elämä jatkuu. Rahat tulee joskus tilille
 
Kuka ohjaa motareilla olevia varoituskylttejä? Tulin juuri töistä kotio ja oli varoitus notta hirvi ajotiellä... Tuli vain mieleen jos joskus itse hirven näen ilmoitanko siitä jonnekkin :joy:
 
Kuka ohjaa motareilla olevia varoituskylttejä? Tulin juuri töistä kotio ja oli varoitus notta hirvi ajotiellä... Tuli vain mieleen jos joskus itse hirven näen ilmoitanko siitä jonnekkin :joy:


Jos siellä tiellä on jotakin sinne kuulumatonta ja sitä ei omin avuin saa poistettua niin kannattaa soittaa tienkäyttäjän linjalle ( 0200 2100 ) ja kertoa huolensa sinne. Sieltä sitten hoitavat asian kuntoon.
 
Volvo S60 -09 ilmoitteli aamulla töihin lähtiessä että pitäisi lisäillä jäähdytysnestettä. Ennalta autossa oli ollut sinistä jäähdytysnestettä, tarkemmasta koostumuksesta ei mitään hajua. Oli vain vähän pohjalla entistä. Löin siihen varastosta vihreää tilalle, kunnes vasta töissä tuli mieleen, että olisikohan siihen pitänyt laittaa tarkemmin jotain tiettyä nestettä.

Kävin Motonetistä ostamassa sinivihreää Glysantin BASF G48:a, joka nyt (ehkä) sopisi tuohon.

Pitäisikö minun nyt tyhjentää kokonaan noi vihreät tuolta järjestelmästä? Ei ole tullut ennen noita vaihdettua ja harvemmin tarvinnut täyttääkään.

Edit: no vihreäkin ilmeisesti sopii tuohon. Katsellaan...
 
Viimeksi muokattu:
Volvo S60 -09 ilmoitteli aamulla töihin lähtiessä että pitäisi lisäillä jäähdytysnestettä. Ennalta autossa oli ollut sinistä jäähdytysnestettä, tarkemmasta koostumuksesta ei mitään hajua. Oli vain vähän pohjalla entistä. Löin siihen varastosta vihreää tilalle, kunnes vasta töissä tuli mieleen, että olisikohan siihen pitänyt laittaa tarkemmin jotain tiettyä nestettä.

Kävin Motonetistä ostamassa sinivihreää Glysantin BASF G48:a, joka nyt (ehkä) sopisi tuohon.

Pitäisikö minun nyt tyhjentää kokonaan noi vihreät tuolta järjestelmästä? Ei ole tullut ennen noita vaihdettua ja harvemmin tarvinnut täyttääkään.

Edit: no vihreäkin ilmeisesti sopii tuohon. Katsellaan...

Ainakin itselle opetettu ettei missään nimessä saa erivärejä sekoitella, itse imisin kaiken pois ja laittaisin yhtä sopivaa yksilöä tilalle.
 
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.
 
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.

Näin itsekin tuosta luin, molemmat on etyleeniglykolia (tai näin ainakin olettaisin myös vanhasta sinisestä jota pohjalla vähän oli, kun muistaakseni laitettu huollossa joskus aikoja sitten) niin jospa tuosta ei nyt sen enempää haittaa ole. Aina oppii uutta, itelle ei taas ole koskaan tullu ennen edes vastaan koko asia vaikka kortti ollu jo 15 vuotta.
 
Koneviesti-lehdessä oli taannoin tosi hyvä artikkeli noista jäähynesteistä, harmi kun se on vain tilaajille niin ei voi linkkiä laittaa. Siitä jäi kuitenkin mieleen se yksi perusjuttu, että kaikkien nesteiden väri on vain väriaineilla tehty. Ei siis ole mitään takeita, että minkä värisiä nesteitä oikeasti voi sekoittaa ja mitä ei, elleivät ne ole juuri samalta valmistajalta. Kuten edellä jo hyvä esimerkki olikin.

Perseestä, mutta minkäs teet. :(
 
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.

Ei mene ihan näin. Käytännössä kaikki autojen jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykolipohjaisia (eli myrkyllisiä), mutta lisäaineet tekevät eron.

Perinteiset, halvimmat (yleensä sinivihreät) liemet ovat silikaattipohjaisia. Silikaatit muodostavat korroosiolta suojaavan kalvon kaikille metallipinnoille, mitä neste koskee, mutta täten ne myös "kuluvat" nesteestä pois. Tämän vuoksi näiden vaihtoväliksi suositellaan enimmillään pari vuotta. Voivat aiheuttaa ongelmia mm. vesipumpun tiivisteille, jos valmistaja ei ole suunnitellut moottoria silikaattinesteelle, eli näitä vain vanhempiin autoihin.

Uudempien jäähdytysnesteiden koorroosionesto perustuu karboksylaatteihin (ns. OAT, organic additive technology), jotka käytännössä eivät kulu nesteestä vaan suojaavat kemiallisesti korroosioherkät metallit. Näitä ovat silikaatti- ja fosfaattivapaat yleensä punaiset/pinkit long life-nesteet, joille luvataan ~5 vuoden käyttöikä. Löytyy mm. G30 / G12/G12+(VAG) / G33(PSA, sinivihreä) / G34(GM/Opel, oranssi) -koodilla purkin kyljestä.

Kolmas ryhmä ovat hybridi-OAT-nesteet (H-OAT, Si-OAT), joissa on kevytmetallien suojauksen varmistamiseksi lisätty OAT-nesteeseen silikaatteja (tai muita inorgaanisia korroosionestoaineita). Tietyt vanhemmat sinivihreät nesteet (kuten G48/G11) ovat hybridejä ja niille luvataan vain parin-kolmen vuoden käyttöikä, mutta myös joissain uudemmissa longlife-nesteissä on silikaattilisäaineistus. Tällaisia ovat mm. punaiset/pinkit G40/G12++ ja GG40/G13 sekä Volvon käyttämä keltavihreä G64.

Nippelitietoja lopuksi:
- G13/GG40 -nesteessä osa glykolista on korvattu glyserolilla
- G64:ssä on myös fosfaatteja, jotka suojaavat korroosiolta, mutta kovaan veteen sekoitettuna voivat aiheuttaa sakkaa.
- Raskaaseen kalustoon on olemassa myös nitraattipohjaisia hybdridejä (keltainen G05-neste)

TL;DR Jos autoon pitää lisätä nestettä, etkä ole varma mitä siellä on, niin itse laittaisin
- Punaiseen/oranssiin silikaatitonta G30-nestettä
- Sinivihreään G48-nestettä (pl. PSA-konsernin laitteet, joissa mahdollisesti silikaatiton G33 tai japanilaiset, jotka välttelevät silikaatteja)
- Keltavihreään G64-nestettä, mikäli ollaan Volvon konepellin alla.

Hätätapauksessa paras keino on lisätä pelkkää vettä ja vaihtaa nesteet uusiin vuodon korjauksen jälkeen (tai lisätä myöhemmin 100%-tiivistettä lisätyn vesimäärän verran)

Tässä on pari hyvää lähdettä asiaan liittyen:
Engine Coolant Basics
Home | GLYSANTIN®
 
Hyvä kooste aiheesta. Osasikin olla yllättävän monimutkainen homma tällaiselle sunnuntaiautoilijalle. Ajattelin jäähdytysnesteiden olevan jokseenkin pissapojannesteisiin verrattavissa olevia "ihan sama, ota halvinta" -tason settiä.

No, nyt kun vaihtaa niin tietää jatkossa ainakin mitä siellä omassa autossa jäähdyttäjänä pyörii.
 
Kas, aina sitä oppii uutta, tolla systeemillä oon aina mennyt. Tosin molemmissa preemium-volkkareissa on huollosta ostettu pullo pyörinyt kontissa, toisessa neljä vee ja toisessa kaks, ei oo vielä tarvinnut avata.
 
Kas, aina sitä oppii uutta, tolla systeemillä oon aina mennyt. Tosin molemmissa preemium-volkkareissa on huollosta ostettu pullo pyörinyt kontissa, toisessa neljä vee ja toisessa kaks, ei oo vielä tarvinnut avata.
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...
 
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...
Ei ole itselle tullut vastaan sellaista jossa jäähynesteiden vaihto olisi huolto-ohjelmassa, ainakaan noin tiuhaan. Mikä auto sulla on?
 
Ei ole itselle tullut vastaan sellaista jossa jäähynesteiden vaihto olisi huolto-ohjelmassa, ainakaan noin tiuhaan. Mikä auto sulla on?
4F A6:nen, ja ihan huoltokirjassa seisoo että 2 vuoden välein jäähdytinneste. Mikä siis käytännössä on "joka huollossa". Sama vaihtoväli siis kuin raitisilmasuodattimissa. :D
 
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...

Se on ihan mahollista, huolto-liisareita ni en oo kiinnittäny huomioo heidän huolloissa tekemisiinsä.
 
CLK-Mersussa on sellainen cd-vaihtaja takakontissa. Joka on tietysti jumissa, mitenköhän sen saisi irti, kun ei oikein huvita koko laitetta purkaa. Eject nappulassa vilkkuu kyllä valo kun sitä yrittää avata, mutta siihen jää.
 
Missä kannattaa BMW kuntotarkastaa koeajon yhteydessä? Miten tuossa koeajon aikana ylipäätään ehtii käymään jossain tarkastuksessa, kun autoa pitäisi itsekin ehtiä kokeilemaan?
 
Missä kannattaa BMW kuntotarkastaa koeajon yhteydessä? Miten tuossa koeajon aikana ylipäätään ehtii käymään jossain tarkastuksessa, kun autoa pitäisi itsekin ehtiä kokeilemaan?
Yksi vaihtoehto voisi olla normaali katsastus halvimmalla katsastusasemalla? Sinne vaan itsekin katselemaan, että onko mitään vikoja.
 
Katsastusasemat tarjoaa erikseen niitä kuntotarkastuksia missä käytetään ennemmän aikaa autoon, kuin normikatsastuksessa mikä on semmoista liukuhihnahommaa.
 
Viimeksi muokattu:
A-katsastukseen ja vanhan virasto inssin tarkastettavaksi niin ainakin alustan kunnosta saanut hyvän arvion (=hylsyn väljyydestä)
 
kohta olisi 120tkm huolto edessä ja siellä vaihtavat naftasuodattimen. Ajattelin ostaa tuollaisen STP Diesel system kliinerin testiin, niin kannattaako pistää aine ennen vai jälkeen? Voisi ainakin kuvitella, että jos ennen niin tuosta nykyisestä vanhasta likaisesta suodattimesta voisi jotain paskaa irrota systeemin sekaan? :D kunhan mietin

Älä työnnä sinne mitään puhdistusaineita. Suodattimen vaihto riittää. Pahimmassa tapauksessa järjestelmästä irtoaa epäpuhtautta mikä päätyy suuttimiin. Jos kyseessä on Delphin polttoainejärjestelmä niin suuttimet ovat todella herkkiä menemään jumiin pyörivän venttiilirakenteen ansiosta.

Puhdas polttoaine ja suodattimen vaihto ennen talvea on paras ( ja halvin) tapa säästää polttoainelaitteita.
 
Yleistä asiaa kytkimestä.

Miksi on tehty nestekytkimiä? Siinähän on vaijerikytkimeen verrattuna enemmän hajoavia osia ja ne nesteetkin pitäisi vaihtaa joskus. Nestekytkin voi vuotaa nestettä.
Eikö kuitenkin vaijerikytkin ole toimintavarmempi kuin nestekytkin?
Ihan pelkällä mutulla: samasta syystä kuin hydrauliset vs. mekaaniset jarrut. Hydrauliikalla saadaan enemmän voimaa pienessä tilassa ja mahdollisesti parempi tuntuma.

edit. Ellet sitten tarkoita varsinaisia nestekytkimiä, joissa voima välitetään kitkalevyjen sijasta nesteen välityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuluuko tapoihin että isoissa autoliikkeissä tingataan hinnasta? Tapaavatko siellä antaa edes alennusta yhtään?

BMW 320 Gran Turismo F34 Gran Turismo 320i TwinPower Turbo A xDrive Limited xDrive Edition Modern Porrasperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Houkuttelisi ihan helvetisti mutta vähän on yli budjetin, antaisivatkohan 6k alennusta käteisdiiliin :lol:

Totta kai kuuluu ja oman kokemuksen mukaan antavat sen verran että alennukseksi voi sanoa. Voihan sitä kepillä kokeilla jäätä mutta lopullinen alennus tuskin yli 10 % pyyntihinnasta ilman vaihdokkia ollessa. Pelkästään hintaa kysymällä ilman ”tinkaamista” hinta tod näk tippuu noin 500 €.
 
Kuuluuko tapoihin että isoissa autoliikkeissä tingataan hinnasta? Tapaavatko siellä antaa edes alennusta yhtään?

BMW 320 Gran Turismo F34 Gran Turismo 320i TwinPower Turbo A xDrive Limited xDrive Edition Modern Porrasperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Houkuttelisi ihan helvetisti mutta vähän on yli budjetin, antaisivatkohan 6k alennusta käteisdiiliin :lol:
Jäisi 24 200€ hintaa. Mitään äly alennuksia ne ei kumminkaan anna. Voi olla että täytyy katsella jotain toista vaihtoehtoa. Kannattaa kumminkin käydä "huvikseen" koeajamassa. :)
 
Yleistä asiaa kytkimestä.

Miksi on tehty nestekytkimiä? Siinähän on vaijerikytkimeen verrattuna enemmän hajoavia osia ja ne nesteetkin pitäisi vaihtaa joskus. Nestekytkin voi vuotaa nestettä.
Eikö kuitenkin vaijerikytkin ole toimintavarmempi kuin nestekytkin?
Hydraulinen voimansiirto
+tarvii vähemmän tilaa kummassakin päässä
+välitussuhteen muuttaminen todella helppoa
+letkussa voi olla jyrkkiä mutkia, vaijerissa ei
 
Kyllähän vanhoissa autoissa oli yleinen ongelma, että se kytkinvaijeri meni poikki. Paljon vähemmän vikoja nestesylinterissä on. Jos alkaa vuotamaan, niin ajaminen yleensä vielä onnistuu, mutta katkenneen vaijerin kanssa ajaminen onkin todella v-mäistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 334
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom