Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.
Ei mene ihan näin. Käytännössä kaikki autojen jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykolipohjaisia (eli myrkyllisiä), mutta lisäaineet tekevät eron.
Perinteiset, halvimmat (yleensä sinivihreät) liemet ovat silikaattipohjaisia. Silikaatit muodostavat korroosiolta suojaavan kalvon kaikille metallipinnoille, mitä neste koskee, mutta täten ne myös "kuluvat" nesteestä pois. Tämän vuoksi näiden vaihtoväliksi suositellaan enimmillään pari vuotta. Voivat aiheuttaa ongelmia mm. vesipumpun tiivisteille, jos valmistaja ei ole suunnitellut moottoria silikaattinesteelle, eli näitä vain vanhempiin autoihin.
Uudempien jäähdytysnesteiden koorroosionesto perustuu karboksylaatteihin (ns. OAT, organic additive technology), jotka käytännössä eivät kulu nesteestä vaan suojaavat kemiallisesti korroosioherkät metallit. Näitä ovat silikaatti- ja fosfaattivapaat
yleensä punaiset/pinkit long life-nesteet, joille luvataan ~5 vuoden käyttöikä. Löytyy mm. G30 / G12/G12+(VAG) / G33(PSA, sinivihreä) / G34(GM/Opel, oranssi) -koodilla purkin kyljestä.
Kolmas ryhmä ovat hybridi-OAT-nesteet (H-OAT, Si-OAT), joissa on kevytmetallien suojauksen varmistamiseksi lisätty OAT-nesteeseen silikaatteja (tai muita inorgaanisia korroosionestoaineita). Tietyt vanhemmat sinivihreät nesteet (kuten G48/G11) ovat hybridejä ja niille luvataan vain parin-kolmen vuoden käyttöikä, mutta myös joissain uudemmissa longlife-nesteissä on silikaattilisäaineistus. Tällaisia ovat mm. punaiset/pinkit G40/G12++ ja GG40/G13 sekä Volvon käyttämä keltavihreä G64.
Nippelitietoja lopuksi:
- G13/GG40 -nesteessä osa glykolista on korvattu glyserolilla
- G64:ssä on myös fosfaatteja, jotka suojaavat korroosiolta, mutta kovaan veteen sekoitettuna voivat aiheuttaa sakkaa.
- Raskaaseen kalustoon on olemassa myös nitraattipohjaisia hybdridejä (keltainen G05-neste)
TL;DR Jos autoon pitää lisätä nestettä, etkä ole varma mitä siellä on, niin itse laittaisin
- Punaiseen/oranssiin silikaatitonta G30-nestettä
- Sinivihreään G48-nestettä (pl. PSA-konsernin laitteet, joissa mahdollisesti silikaatiton G33 tai japanilaiset, jotka välttelevät silikaatteja)
- Keltavihreään G64-nestettä, mikäli ollaan Volvon konepellin alla.
Hätätapauksessa paras keino on lisätä pelkkää vettä ja vaihtaa nesteet uusiin vuodon korjauksen jälkeen (tai lisätä myöhemmin 100%-tiivistettä lisätyn vesimäärän verran)
Tässä on pari hyvää lähdettä asiaan liittyen:
Engine Coolant Basics
Home | GLYSANTIN®