Käytännössä kun 2005 ilmestyi kalenteriin ja Passatista sekä Golfista tuli uudet mallit alkoivat VAGin ongelmat.
Jos jätetään ne ruosteet omaan arvoonsa (esim. passatin ovet, ym.), niin ketjuongelmaisia olivat 1.2TSI, 1.4TSI, 1.8TFSI, 2.0TFSI sekä 3.2 FSI. Lisäksi 2.0TFSI:ssä oli ainakin alkupään koneissa öljysumppu-ongema joka tukkeutuessaan sai aikaan konerikon. Vähiten ongelmallisin noista, ketjun osalta, on ollut ilmeisesti tuo 1.8TFSI.
(Varsinkin)
2.0TFSI:n ongelma oli öljynpaineella toimiva ketjunkiristin joka ei alussa saanut painetta tarpeeksi ja joka korvattiin jousiavusteisella myöhemmin (ja korjauksena).
Mitä aikoihin tulee, niin moottorit vaihtelivat mallista riippuen - mutta ensimmäiset hihnakoneet nähtiin vuonna 2011. Ilmeisesti vielä josku 2014-2015 oli ketjuja joissain malleissa.
Euroopassahan virallisesti ei ole mitään vikaa missään, mutta jenkeissä tuosta tehtiin kunnon "class-action suit" ja sieltä näkee kätevästi mallit joita tuo, oikeuden mukaan, koskee:
Volkswagen Timing Chain Settlement - Home
... koska Skodillaccia tai Seattia ei myydä jenkeissä mallit eivät ole listassa, luonnollisesti. Mutta samat viat oli RS Octaviassa kuin GTI Golfissa, jne...
Edit: niin, näissä ei toki kannata tuijottaa pelkästään tuota ketjua, vaan ongelmiahan oli esim. korkeapaine-bensapumpussa jonka mäntä söi tiensä "seinästä läpi".