Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
no kun tota kuvaa katsoo niin toi metallitapin päähän on niinko tulpan pää, eikä tossa oikeestaan ole ees vaihtoehtojakaan..
 
Tuohon metallipäähän tulee tulpanhohto ja toinen pää tulppaan. Ihan kätevä laite joissain tilanteissa (esim paineenalaista kipinää/häiriötä tarkistaessa) nopeammaksi tavaksi etsiä pimeä pytty olen havainnut sen että nuolaisee sormea ja tökkii pakosarjaa, se mikä on kylmä, on myös pimeä.
 
Onko kukaan koittanu sikafleksillä paikata syyläriä? Ei millään kiinnostaisi ettiä sopivaa uutta, kun autolla on ikää yli 50 vuotta. Joskus tuli tuulilasia tiivistettyä jollakin mustalla silikonilla, mikä jämähtää aika hyvin, se on ainakin siinä pitänyt. Vajaa 0,7 bar korkki, joten ei se ainakaan hirveästi painetta kerää.
 
Nuo syylärin paikkailut on aina vähän sellasia että se joko pitää vähän aikaa (viikon-vuosia) tai sitten ei pidä.
 
Eikös noita vanhojen autojen jäähdyttimiä voi korjata ihan juottamalla kuntoon. Luulisin, että ei edes maksa kovin paljoa.
 
Onko kukaan koittanu sikafleksillä paikata syyläriä? Ei millään kiinnostaisi ettiä sopivaa uutta, kun autolla on ikää yli 50 vuotta. Joskus tuli tuulilasia tiivistettyä jollakin mustalla silikonilla, mikä jämähtää aika hyvin, se on ainakin siinä pitänyt. Vajaa 0,7 bar korkki, joten ei se ainakaan hirveästi painetta kerää.
Joskus tuli tonninpommiin sellaisella Motonetin jäähdytin”sementillä”, jota laitetaan nesteeseen, korjattua. Pitihän tuo sen aikaa mitä auto meillä oli (kuukausia). Jatkosta en tiedä. :D
 
Samaisella sementillä korjasin ite joskus 500 euron hintasen vanhan 80 farkku-audin syylärin ja kaks tuntia myöhemmin keula kohti espanjaa täysin vailla kuolemanpelkoa, kesti sen reilun neljä tkm ilman ongelmia ja malagassa myin jose-romikselle 600 eurolla koko paskeen.
 
Joskus tuli tonninpommiin sellaisella Motonetin jäähdytin”sementillä”, jota laitetaan nesteeseen, korjattua. Pitihän tuo sen aikaa mitä auto meillä oli (kuukausia). Jatkosta en tiedä. :D
En rupee klassikkoauton litkuihin lisäämään mitään, voi olla että toimii tai voi olla että moottorin kanavat menee tukkeeseen siitä paskasta. Neljällä pultilla näyttäisi olevan kiinni ja sitä tilaa on ihan riittävästi pellin alla, jos tuon veisi paikattavaksi. Nyt olen lähinnä nestettä lisännyt paikotellen, sitä vaan miettii välillä sopivaa oikotietä.
 
En rupee klassikkoauton litkuihin lisäämään mitään, voi olla että toimii tai voi olla että moottorin kanavat menee tukkeeseen siitä paskasta. Neljällä pultilla näyttäisi olevan kiinni ja sitä tilaa on ihan riittävästi pellin alla, jos tuon veisi paikattavaksi. Nyt olen lähinnä nestettä lisännyt paikotellen, sitä vaan miettii välillä sopivaa oikotietä.
Jooei jos sillä autolla on arvoa. Tarpeeksi arvokas jos on niin tilaamaan uutta osaa ”lähtömaasta” esim vanhalle britille tai jenkille.
 
Onko kukaan koittanu sikafleksillä paikata syyläriä? Ei millään kiinnostaisi ettiä sopivaa uutta, kun autolla on ikää yli 50 vuotta. Joskus tuli tuulilasia tiivistettyä jollakin mustalla silikonilla, mikä jämähtää aika hyvin, se on ainakin siinä pitänyt. Vajaa 0,7 bar korkki, joten ei se ainakaan hirveästi painetta kerää.
Korjasin n. 5 vuotta sitten messinkisestä (?, vm. 86 auto) syylärin päädystä n. 3mm reiän ihan tavallisella juotostinalla, toholla ja jollakin raudan palasella kolvaamalla. Ei ole vuotanut. Jos tekisin uudestaan niin kokeilisin vesitiivistä popniittia jonkun liiman kera, miksei toimis muoviseenkin. Eri asia sitten rivastossa olevat vuodot.


Oma kysymys liittyy perävaunumassoihin. Millä perusteella M1 ja N1 autoilla saa hinata 1,0 kertaa kokonaismassan mutta M1G ja N1G autoilla 1,5 kertaa kokonaismassan (jos ei huomioida muita massarajoituksia)? Nelivetoon se ei voi liittyä kun sitä voi olla kaikki noista, ja maastoautoissa varmasti keskimäärin korkeampi painopiste ja huonommat katuajo-ominaisuudet minkä luulisi puoltavan niille pienempää perävaunumassaa. En ymmärrä.
 
Oma kysymys liittyy perävaunumassoihin. Millä perusteella M1 ja N1 autoilla saa hinata 1,0 kertaa kokonaismassan mutta M1G ja N1G autoilla 1,5 kertaa kokonaismassan (jos ei huomioida muita massarajoituksia)? Nelivetoon se ei voi liittyä kun sitä voi olla kaikki noista, ja maastoautoissa varmasti keskimäärin korkeampi painopiste ja huonommat katuajo-ominaisuudet minkä luulisi puoltavan niille pienempää perävaunumassaa. En ymmärrä.
Kaikki voi olla nelivetoja, mutta M1G ja N1G ajoneuvojen pitää olla vähintään nelivetoja. Lisäksi näille maastoajoneuvoille on asetettu 30 %:n mäennousukykyvaatimus.

Mutuilen, että nämä kaksi asiaa yhdessä nostavat maastoajoneuvojen perävaunumassaa.
 
Onko kukaan koittanu sikafleksillä paikata syyläriä? Ei millään kiinnostaisi ettiä sopivaa uutta, kun autolla on ikää yli 50 vuotta. Joskus tuli tuulilasia tiivistettyä jollakin mustalla silikonilla, mikä jämähtää aika hyvin, se on ainakin siinä pitänyt. Vajaa 0,7 bar korkki, joten ei se ainakaan hirveästi painetta kerää.

Traktorista paikkasin sikaflexillä ison reiän, mikä tuli, kun akun kulman sitä asentaessa sain siitä läpi. Reilusti sikaflexiä tursutin kennon molemmin puolin ja kesti se parikymmentä vuotta, kunnes pari vuotta sitten siihen kennon uusin.

Kennon korjaajiakin löytyy ja hinta arvio korjaukselle oli enemmän, kuin uusi turkkilainen kenno.
 
Mä fiksasin syylärin päätyyn tulleesta osumasta muodostuneen reijän kynnenkokoisella pellinpalalla, jonka liimasin epoksiliimalla kiinni.
 
Kysymys seuraavasta liittymästä:
https://goo.gl/maps/157SxQgXTwN1ZSDw5

Vasenta kaistaa ajava haluaa vaihtaa oikealle kaistalle ja oikeaa kaistaa ajava vasemmalle. Autot lähestyvät katkoviivan aluetta rinnakkain. Kumpi tekee tilaa?

Onko kumpikaan varsinaisesti "velvoitettu" väistämään? Osoittaako oikean kaistan kolmio jotain erityistä väistämisvelvollisuutta omalle kaistalle liittyviä kohtaan vai onko sen tarkoitus vain muistuttaa kuskia siitä, että vaihdettaessa vasemmalla kaistalle on väistettävä sen kaistan muuta liikennettä normaalien väistämissääntöjen mukaisesti?
 
Vieläkö Japsien suunnittelemissa autoissa on ajo-ominaisuudet on huonommat kuin, mitä euroopassa? Esim. Nissan Primeroissahan ajo-ominaisuudet olivat aikanaan aivan eri luokkaa kuin, mitä yleensä Japanilaisissa autoissa oli totuttu saamaan. Eurooppalaista osaamista takana.
 
Vieläkö Japsien suunnittelemissa autoissa on ajo-ominaisuudet on huonommat kuin, mitä euroopassa? Esim. Nissan Primeroissahan ajo-ominaisuudet olivat aikanaan aivan eri luokkaa kuin, mitä yleensä Japanilaisissa autoissa oli totuttu saamaan. Eurooppalaista osaamista takana.

En ole vielä yhdelläkään huonolla japsiautolla ajanut ja niitä on ollut kaikilta vuosikymmeniltä. 70-luvulta eteenpäin.
 
Kysymys seuraavasta liittymästä:
https://goo.gl/maps/157SxQgXTwN1ZSDw5

Vasenta kaistaa ajava haluaa vaihtaa oikealle kaistalle ja oikeaa kaistaa ajava vasemmalle. Autot lähestyvät katkoviivan aluetta rinnakkain. Kumpi tekee tilaa?
Oikealta tuleva liittyjä väistää, koska kolmio.

Asiaa on tässäkin ketjussa sivuttu ainakin sata kertaa.
Onko kumpikaan varsinaisesti "velvoitettu" väistämään? Osoittaako oikean kaistan kolmio jotain erityistä väistämisvelvollisuutta omalle kaistalle liittyviä kohtaan vai onko sen tarkoitus vain muistuttaa kuskia siitä, että vaihdettaessa vasemmalla kaistalle on väistettävä sen kaistan muuta liikennettä normaalien väistämissääntöjen mukaisesti?
Vähän ehkä monitulkintaisempi asia, mutta ei kolmio lakkaa olemasta ja paikassa ei taida normaalisti olla syytä jatkaa suoraan oikealta oikealle eli aika marginaalinen tilanne.

En ole vielä yhdelläkään huonolla japsiautolla ajanut ja niitä on ollut kaikilta vuosikymmeniltä. 70-luvulta eteenpäin.
Entä verrattuna eurooppalaisiin?
 
En ole vielä yhdelläkään huonolla japsiautolla ajanut ja niitä on ollut kaikilta vuosikymmeniltä. 70-luvulta eteenpäin.
Onko ollut muita kuin Japseja?

2012 Avensis oli ainakin aivan hirveä ajaa. Omistaja piti siitä, kunnes ajoi sitten Volvoa ja totesi, että eipä ollutkaan Avensis hyvä ajaa. Ei ollut ikinä ajanut muilla kuin Carinoilla ja Avensiksilla. :vihellys:
 
Onko ollut muita kuin Japseja?

2012 Avensis oli ainakin aivan hirveä ajaa. Omistaja piti siitä, kunnes ajoi sitten Volvoa ja totesi, että eipä ollutkaan Avensis hyvä ajaa. Ei ollut ikinä ajanut muilla kuin Carinoilla ja Avensiksilla. :vihellys:

On. Kannattaa varmaan alustan nivelet vaihtaa ja suunnata, jos ajettavuudessa on vikaa.
 
Eikös tätä ihan uusinta corollaa ole lehdistökin kehunut "oikeasti" hyväksi ajettavaksi eurooppalaisiinkin verrattuna.
 
En tiedä mistä ajasta on ollut kyse mutta ainakin crown vic on koostaan huolimatta erittäin kykenevä poliisiauto, jossain ohjelmassa vertailivat eri maiden poliisikalustoa ja ihan samalla viivalla se oli eurooppalaisten r-mallien kanssa joka testissä.
 
Itse muutaman tuhannen kilometriä aidolla P71(jäykempi alusta, kevlarit ovissa, muistaakseni about 250 heppaa ja hiukan vajaa kaks tonnia painoo) 2003 Police Interceptor-versiolla ajaneena en oikein ymmärrä sen kykenevyyttä, ei se varmaan huonoimmasta päästä jenkkejä ollut mut ni.. Tosin ei mulla oo oikein mairitteleva kuva keskimääräisen jenkin ajotaidoistakaan, kai sillä moiset kiinni sai. Toki uudemmat mallit saattaa olla sit eri asia.
 
Eikös tätä ihan uusinta corollaa ole lehdistökin kehunut "oikeasti" hyväksi ajettavaksi eurooppalaisiinkin verrattuna.
Uusi Corolla oli ihan hyvä ajaa 1.8 hybridinä. Myös uusi Camry oli ihan hyvä. Vanhemmat onkin sitten enemmän tai vähemmän kökköjä. Sitä edellistä Aurista en ole kyllä edes ajanut. Jossain autoissa on myös ajomelussa eroa.
 
En ole vielä yhdelläkään huonolla japsiautolla ajanut ja niitä on ollut kaikilta vuosikymmeniltä. 70-luvulta eteenpäin.

Ja mitä parilla -80luvun japsilla ajanu, niin huomasi kuinka löysä kori autossa voi olla. Mitä ajellu myös -90 luvun alkupuolen Nissan Primeraa, autossa oli useampi sata kg painoeroa ja kori jäykempi eli huomasi esim. eron maantiellä kuljetusfirman ajaessa ohi.

On tainnut moni "kirota" noita -60/70 lukujen autojen hitsausta verrattuna esim. -90 lukuun nähden
 
Vieläkö Japsien suunnittelemissa autoissa on ajo-ominaisuudet on huonommat kuin, mitä euroopassa? Esim. Nissan Primeroissahan ajo-ominaisuudet olivat aikanaan aivan eri luokkaa kuin, mitä yleensä Japanilaisissa autoissa oli totuttu saamaan. Eurooppalaista osaamista takana.
Aikamoinen yleistys. Mazdat esimerkiksi on olleet jo pitkään aivan mainioita ajettavuudeltaan.
 
Eikös tätä ihan uusinta corollaa ole lehdistökin kehunut "oikeasti" hyväksi ajettavaksi eurooppalaisiinkin verrattuna.
Toyotaksi hyvä ajaa. Ainakin se joka minulla oli koeajolla 2 päivää, tykkäsi vähän "hakea" jatkuvasti. Vähemmän kyllä kuin Avensis, mutta kuitenkin.
 
Kyllähän uudemmat japsit (2010->) jo ihan autoja on, mutta esim. kaikki Nissanit Sunnystä lähtien viimeiseen Almeraan on ihan hirveetä paskaa ajettavuudeltaan.
 
Vieläkö Japsien suunnittelemissa autoissa on ajo-ominaisuudet on huonommat kuin, mitä euroopassa? Esim. Nissan Primeroissahan ajo-ominaisuudet olivat aikanaan aivan eri luokkaa kuin, mitä yleensä Japanilaisissa autoissa oli totuttu saamaan. Eurooppalaista osaamista takana.
Ajo-ominaisuuksilla voidaan tarkoittaa montaa asiaa ja ne ovat myös kiinni autojen suunnittelun lähtökohdista ja painotuksista. Jenkeissä ja Aasiassa ohjauksesta halutaan tehdä "tunnoton", niin ettei kaikki tien epätasaisuudet tunnu ohjauksessa, kun taas Saksassa ja Euroopassa halutaan ohjauksesta tarkka ja tunnokas. Eivät kaikki eurooppalaiset autotkaan täydellisiä ole ohjaustuntumaltaan ja ihan useassa europpalaisessa autossa (VAG konsernin vehkeitä tullut lähinnä ajettua) nykyään sähkötehostuksesta on tehty jotenkin liian kevyt omaan makuuni.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään muutaman abikon puristelin ja homma hoitui pääasiassa nätisti kun käytössä tuollaiset automaatti pihdit.

Piti kuitenkin sitten yksi jatkos abiko kanssa laittaa, ja huomasin että nuo kyseiset pihdit ei ehkä ihan noihin sovellu. Onko kyseessä user error vai onko noille olemassa vielä jotkut omat pihdit, vai miten olette jatkokset puristelleet? Niillä perus ohuilla abiko pihdeillä tietty onnistuu.
 
Tänään muutaman abikon puristelin ja homma hoitui pääasiassa nätisti kun käytössä tuollaiset automaatti pihdit.

Piti kuitenkin sitten yksi jatkos abiko kanssa laittaa, ja huomasin että nuo kyseiset pihdit ei ehkä ihan noihin sovellu. Onko kyseessä user error vai onko noille olemassa vielä jotkut omat pihdit, vai miten olette jatkokset puristelleet? Niillä perus ohuilla abiko pihdeillä tietty onnistuu.
Kyllä ne samoilla pihdeillä menee kuin muutkin abikot. En ole vielä sellaisia liittimiä löytänyt, joita en omilla kunnon pihdeillä saisi puristettua.
 
Mistä voi johtua, että auto puoltaa moottorijarrutuksessa? Rattia joutuu kääntämään muutaman asteen vasemmalle, jottei ajaisi ojaan moottorijarrutuksen aikana.
Auto taka/neliveto, jos sillä on merkitystä.
 
Mistä voi johtua, että auto puoltaa moottorijarrutuksessa? Rattia joutuu kääntämään muutaman asteen vasemmalle, jottei ajaisi ojaan moottorijarrutuksen aikana.
Auto taka/neliveto, jos sillä on merkitystä.
Jarru jumittaa oikealla?
Onko jokin vanne / levy kuumempi kuin muut?

Joku Hilux tai vastaava?
 
Toisaalta jos vapaalla ei puolla, niin ei voi johtua jumittavista jarruista.
Niinpä... Toisaalta jos se puoltaa myös pelkkä takaveto päällä, niin luulisi (takaa) löytyvän joku vikapaikka nopsastikin?

Onko siellä perinteinen "tyhmä" murikka takana jakamassa tasauspyörästö -tyyliin voimaa?
 
Jos tuon Virosta auton joka on alunperin tuotu Saksasta, miten varmistan että siitä on vaadittavat todistukset? (Lexus GS 450h vm. 2006-2009)

  • Vaatimuksenmukaisuus Suomessa, esim. typpihyväksyntä ja pakolliset varusteet
  • CO2-päästötieto
 
Jos tuon Virosta auton joka on alunperin tuotu Saksasta, miten varmistan että siitä on vaadittavat todistukset? (Lexus GS 450h vm. 2006-2009)

  • Vaatimuksenmukaisuus Suomessa, esim. typpihyväksyntä ja pakolliset varusteet
  • CO2-päästötieto
Tuo todistus ei ole enää pakollinen ollut hetkeen.

Vaatimustenmukaisuustodistus helpottaa asioiden hoitamista Suomessa
Ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan antama ajoneuvon vaatimustenmukaisuustodistus (esim. COC-todistus (Certificate of Conformity) helpottaa maahantuontiin liittyvien autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Todistuksella voidaan osoittaa mm. ajoneuvon tunnistetiedot ja CO2 arvot.

Ajoneuvon maahantuonti | Traficom
 
Niinpä... Toisaalta jos se puoltaa myös pelkkä takaveto päällä, niin luulisi (takaa) löytyvän joku vikapaikka nopsastikin?

Onko siellä perinteinen "tyhmä" murikka takana jakamassa tasauspyörästö -tyyliin voimaa?
Autossa on kova kytkettävä neliveto, joten sitä ajetaan pääasiassa takavedolla. Neliveto on ollut käytössä lähinnä pahimmissa talvikeleissä. Takana on tavallinen tasauspyörästö jonkinlaisella lukolla.
 
Autossa on kova kytkettävä neliveto, joten sitä ajetaan pääasiassa takavedolla. Neliveto on ollut käytössä lähinnä pahimmissa talvikeleissä. Takana on tavallinen tasauspyörästö jonkinlaisella lukolla.

Käyttäsin silti autoa nelipyöräsuuntauksessa
 
Autossa on kova kytkettävä neliveto, joten sitä ajetaan pääasiassa takavedolla. Neliveto on ollut käytössä lähinnä pahimmissa talvikeleissä. Takana on tavallinen tasauspyörästö jonkinlaisella lukolla.
Niin minkälaisella lukolla? Kytkettävä, automaattinen, torsen? Onko renkaat saman kokoiset, yhtä kuluneet ja samat paineet? Oletko varma että auto puoltaa moottorijarrutuksessa, eikä päinvastoin eteenpäin ajaessa? Pyöriikö renkaat vapaasti kun tunkkaat perän ylös? Ja se suuntaus tosiaan.
 
Missä koneissa ja mistä vuodesta lähtien oli noita jakoketju ja öljynsyönti ongelmia noissa VW / Audi?
 
Missä koneissa ja mistä vuodesta lähtien oli noita jakoketju ja öljynsyönti ongelmia noissa VW / Audi?
Käytännössä kun 2005 ilmestyi kalenteriin ja Passatista sekä Golfista tuli uudet mallit alkoivat VAGin ongelmat.

Jos jätetään ne ruosteet omaan arvoonsa (esim. passatin ovet, ym.), niin ketjuongelmaisia olivat 1.2TSI, 1.4TSI, 1.8TFSI, 2.0TFSI sekä 3.2 FSI. Lisäksi 2.0TFSI:ssä oli ainakin alkupään koneissa öljysumppu-ongema joka tukkeutuessaan sai aikaan konerikon. Vähiten ongelmallisin noista, ketjun osalta, on ollut ilmeisesti tuo 1.8TFSI.

(Varsinkin) 2.0TFSI:n ongelma oli öljynpaineella toimiva ketjunkiristin joka ei alussa saanut painetta tarpeeksi ja joka korvattiin jousiavusteisella myöhemmin (ja korjauksena).

Mitä aikoihin tulee, niin moottorit vaihtelivat mallista riippuen - mutta ensimmäiset hihnakoneet nähtiin vuonna 2011. Ilmeisesti vielä josku 2014-2015 oli ketjuja joissain malleissa.

Euroopassahan virallisesti ei ole mitään vikaa missään, mutta jenkeissä tuosta tehtiin kunnon "class-action suit" ja sieltä näkee kätevästi mallit joita tuo, oikeuden mukaan, koskee:
Volkswagen Timing Chain Settlement - Home

Certain 2012–2014 Beetle Certain
Certain 2012–2014 Beetle Convertible
Certain 2009–2012 CC Certain
Certain 2009–2012 Eos Certain
Certain 2008–2012 GTI Certain
Certain 2008–2010 & 2012–2014 Jetta Sedan
Certain 2009 Jetta SportWagen
Certain 2008–2010 Passat Sedan
Certain 2008–2010 Passat Wagon
Certain 2009–2013 Tigua

Certain 2008–2012 A3
Certain 2009–2012 A4 Avant
Certain 2009–2013 A4 Sedan
Certain 2010–2013 A5 Cabriolet
Certain 2010–2013 A5 Coupe
Certain 2012 A6
Certain 2011–2012 Q5
Certain 2009–2012 TT Coupe
Certain 2009–2012 TT Roadster

... koska Skodillaccia tai Seattia ei myydä jenkeissä mallit eivät ole listassa, luonnollisesti. Mutta samat viat oli RS Octaviassa kuin GTI Golfissa, jne...


Edit: niin, näissä ei toki kannata tuijottaa pelkästään tuota ketjua, vaan ongelmiahan oli esim. korkeapaine-bensapumpussa jonka mäntä söi tiensä "seinästä läpi".
cam_follower_failure.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa tuo öljysihti oli 1.8t koneessa. Ja 2.0tfsi:ssä oli se yhden laahaimen kuluminen.
 
Itseasiassa tuo öljysihti oli 1.8t koneessa. Ja 2.0tfsi:ssä oli se yhden laahaimen kuluminen.
Miten mä muistelisin että myös noissa alkupään 2.0TFSI:ssä oli tuo ongelma. Oliko nuo 1.8T:t edes noilla "30tkm LongLife" ohjelmilla mikä lienee se suurin syy noihin tukkoihin?
 
Noniin siinä tulikin kattava vastaus, kiitän! On kyllä niin kalliitakin nuo vehkeet noihin uhkiin nähden niin taidanpa suodattaa suoraan pois.
 
Miten mä muistelisin että myös noissa alkupään 2.0TFSI:ssä oli tuo ongelma. Oliko nuo 1.8T:t edes noilla "30tkm LongLife" ohjelmilla mikä lienee se suurin syy noihin tukkoihin?
Longlife alkoi muistaakseni 1.8t aikana tai hiukan ennen. Ja juu oli osasyynä ongelmiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 445
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom