Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Onko jotain kikkakolmosta, millä saisi helposti peittoon syviä naarmuja mustasta autosta? Ei varsinaisesti näytä siltä, että joku olisi avainta siinä vedellyt, eli ei vain ole mikään yksi pitkä veto, vaan vähän siellä täällä lyhyitä naarmuja. Oven kahvassa samaten oli kolhu, liekö joku varomattomasti pakkaillut omaa autoaan mun vieressä. Naarmut oli toisaalta osittain ainakin semmosissa paikoissa (etulokarissa aivan alhaalla ja yksi konepellissä) etten tiedä, miten niitä vahingossa saisi aikaiseksi.

Auto ei ole kauaa minulla ollut, mutta sen verran ne nyt pisti silmään siitepölynkin alta, että olisi ne varmaan jo aiemminkin huomannut. Varsinkin auton ollessa liikkeessä puhtaana.

Tai onko voinut olla pinnassa joku auton värinen vaha, mikä on vain kulunut pois kun käytin auton Bilian pesukadulla?
 
Onko jotain kikkakolmosta, millä saisi helposti peittoon syviä naarmuja mustasta autosta? Ei varsinaisesti näytä siltä, että joku olisi avainta siinä vedellyt, eli ei vain ole mikään yksi pitkä veto, vaan vähän siellä täällä lyhyitä naarmuja. Oven kahvassa samaten oli kolhu, liekö joku varomattomasti pakkaillut omaa autoaan mun vieressä. Naarmut oli toisaalta osittain ainakin semmosissa paikoissa (etulokarissa aivan alhaalla ja yksi konepellissä) etten tiedä, miten niitä vahingossa saisi aikaiseksi.

Auto ei ole kauaa minulla ollut, mutta sen verran ne nyt pisti silmään siitepölynkin alta, että olisi ne varmaan jo aiemminkin huomannut. Varsinkin auton ollessa liikkeessä puhtaana.

Tai onko voinut olla pinnassa joku auton värinen vaha, mikä on vain kulunut pois kun käytin auton Bilian pesukadulla?
Varsinkin mikäli auto on ostettu liikkeestä, niin saattaa olla että se on "meikattu" myyntikuntoon. Meikkauksen taso vaihtelee ja osa kestää pesun ja osa ei.

Värivahalla saa naarmuja myös ihan hyvin piiloon, mutta juuri ne eivät kestä kuin pesun tai pari (varsinkin jossain 30 asteessa kun alkavat olemaan konepellillä aika pehmyttä kamaa ilman pesuakin ;) ).
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.
 
Testasin ensin asiaa itse, Autoglym Glass cleaner yms mikä se olikaan, ei lähtenyt naarmu. Sitten kysyin tuulilasiliikkeen mielipidettä, ei mene vakuutuksen piikkiin tuollainen, joten uusi lasi olisi n. 600e. Viimeisenä kävin sitten sellaisessa autonpesuliikkeessä, jossa ihan koneella vedettiin hiontatahnan kanssa, mutta ei sekään onnistunut, ei tosin mitään maksanutkaan.

Nyt siis pitää joko toivoa että lasissa olevassa kiveniskelmästä lähtee lasi halkeamaan tai sitten kustantaa uusi lasi itse.

Jos kiveniskemä löytyy jo valmiiksi niin hellepäivänä suoraan auringonpaisteeseen ja sitten jääkylmää vettä lasille. On aika monet lasit halkaistu noin ihan yrittämättäkin autoa pestessä.
 
Onko jotain kikkakolmosta, millä saisi helposti peittoon syviä naarmuja mustasta autosta? Ei varsinaisesti näytä siltä, että joku olisi avainta siinä vedellyt, eli ei vain ole mikään yksi pitkä veto, vaan vähän siellä täällä lyhyitä naarmuja. Oven kahvassa samaten oli kolhu, liekö joku varomattomasti pakkaillut omaa autoaan mun vieressä. Naarmut oli toisaalta osittain ainakin semmosissa paikoissa (etulokarissa aivan alhaalla ja yksi konepellissä) etten tiedä, miten niitä vahingossa saisi aikaiseksi.

Auto ei ole kauaa minulla ollut, mutta sen verran ne nyt pisti silmään siitepölynkin alta, että olisi ne varmaan jo aiemminkin huomannut. Varsinkin auton ollessa liikkeessä puhtaana.

Tai onko voinut olla pinnassa joku auton värinen vaha, mikä on vain kulunut pois kun käytin auton Bilian pesukadulla?
Riippuu haetaanko väliaikaista vai pidempää apua. Väliaikaisesti auttaa meikkivahat ja pidempiaikaisesti myllytys, ei siihen sen kummempia kikkoja ole. "Myllyttää" voi käsinkin, jos paikallisia maalinaarmuja, jos pellissä asti niin paikkamaalaus.
Jos olis oma auto (ja onkin ollut vastaava tilanne), niin Poorboysin Black Hole -pohjusteella saa hierottua hyvännäköisen ensihätään varsinkin jos kone pysyy kädessä. Menee toki käsinkin ja vaikutus pysyy X viikkoa vahasta ja pesuista riippuen

Ja kyllä, nykyään lähes kaikki liikkeet harrastaa tuota meikkaamista, varsinkin kun markkinoilla on yksi ja sama tuote jonka voi vetää vaikka minkälaiseen kusenpolttamaan pintaan ja tulos on äkkiä katsottuna priimaa. Toki vaikutus loppuu heti ekaan pesuun :tup:
Omakin musta farkku oli liikkeessä lähes virheettömän oloinen ja ekan liuotinpesun jälkeen kiveniskuaknea ja harmaata lakkanaarmua koko keula täynnä...
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään tietoa mikä mahtaa tämä liitin olla bemaria on?
14705233.t.jpg
[/url][/IMG]

Ota irti ja tee autosta parempi.

BMW 3-Series and 4-Series Forum (F30 / F32) | F30POST - View Single Post - Removed phone cradle
 
Polttoaineen hinta on aina korkeimmillaan keskiviikkoisin. Muistan kuulleeni joskus syyn siihen mutta en muista mikä se oli. Onko tietoa mikä tämän "keskiviikon hinnankorotus" syyn aiheuttaa..?
 
Viimeksi muokattu:
joku polttoaineveronmaksupäivä on tiistaina, ja jos on varaa niin sillon lasketaan hintoja, ja keskiviikkona alotetaan rahankeräys uudestaan.
 
Polttoaineen hinta on aina korkeimmillaan keskiviikkoisin. Muistan kuulleeni joskus syyn siihen mutta en muista mikä se oli. Onko tietoa mikä tämä "keskiviikon hinnankorotus" syyn aiheuttaa..?
Nyt oikeasti:
polttoaineen hinta keskiviikko - Google-haku

Ja vastauksena kysymykseen niin urbaanilegendaa ja huuhaalehtien höpötystä. Polttoaineenhinta vaihtelee kun vaihtelee. Pelkästään kuukle antoi kaksi "testiä" joissa iltapulun testin mukaan keskellä viikkoa olisi kalleinta ja aamulehden mukaan tilanne on juuri päinvastainen.
Oikeastihan noihin vaikuttaa maailman markkinatilanteen lisäksi kauppiaitten pelisilmä, esim. Juhannuksen alla kannattaa hintoja ruuvata vähän korkeammaksi, kun ohikulkua paljon eikä reissun päällä välttämättä vahdata sitä halvinta pensaa...
 
Nyt oikeasti:
polttoaineen hinta keskiviikko - Google-haku

Ja vastauksena kysymykseen niin urbaanilegendaa ja huuhaalehtien höpötystä. Polttoaineenhinta vaihtelee kun vaihtelee. Pelkästään kuukle antoi kaksi "testiä" joissa iltapulun testin mukaan keskellä viikkoa olisi kalleinta ja aamulehden mukaan tilanne on juuri päinvastainen.
Oikeastihan noihin vaikuttaa maailman markkinatilanteen lisäksi kauppiaitten pelisilmä, esim. Juhannuksen alla kannattaa hintoja ruuvata vähän korkeammaksi, kun ohikulkua paljon eikä reissun päällä välttämättä vahdata sitä halvinta pensaa...
Urpaanilegendaa tahi ei, mutta eilen hinnat heitteli taas pk -seudulla 1,59-1,65 ja tänään 1,52-1,54/litra 95E.
ABC:t kalleimmat, Neste ja Teboil edullisemmat.
 
Nyt oikeasti:
polttoaineen hinta keskiviikko - Google-haku

Ja vastauksena kysymykseen niin urbaanilegendaa ja huuhaalehtien höpötystä. Polttoaineenhinta vaihtelee kun vaihtelee. Pelkästään kuukle antoi kaksi "testiä" joissa iltapulun testin mukaan keskellä viikkoa olisi kalleinta ja aamulehden mukaan tilanne on juuri päinvastainen.
Oikeastihan noihin vaikuttaa maailman markkinatilanteen lisäksi kauppiaitten pelisilmä, esim. Juhannuksen alla kannattaa hintoja ruuvata vähän korkeammaksi, kun ohikulkua paljon eikä reissun päällä välttämättä vahdata sitä halvinta pensaa...
Radiossa joku aika sitten kerrottiin tutkimuksesta, jossa kerrottiin polttoaineen olevan kalleimmillaan keskiviikkoisin. Johtui siitä, että ihmiset tankkasivät silloin ahkerimmin. Ei ole kyllä mitään linkkiä tutkimukseen ja tietoa sen todenperäisyydestä. Olen kyllä huomannut saman kun ajan vitostietä päivittäin. Keskiviikko-torstai akselilla on kalleinta matkan varella olevilla huoltoasemilla.
 
Nyt on kysyttävä täältä apua.

Auto lähti vaihtoon, Primera p12, ja siitä jäi talvirenkaat vanteineen. Netissä joka paikassa kerrotaan pulttijaon olevan 5×114,3.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa :bored:, no vanteissa on kuitenkin merkintä 5×100? Ne renkaat vanteineen on siis aina olleet siinä. Mitä en nyt ymmärrä? Ei kait 114,3 ja 100 ole yhteensopivia keskenään?

Ideahan oli siis siitä ottaa talvirenkaat Avensikseen jos pulttijako on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kysyttävä täältä apua.

Auto lähti vaihtoon, Primera p12, ja siitä jäi talvirenkaat vanteineen. Netissä joka paikassa kerrotaan pulttijaon olevan 5×114,3.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa :bored:, no vanteissa on kuitenkin merkintä 5×100? Ne renkaat vanteineen on siis aina olleet siinä. Mitä en nyt ymmärrä? Ei kait 114,3 ja 100 ole yhteensopivia keskenään?

Ideahan oli siis siitä ottaa talvirenkaat Avensikseen jos pulttijako on sama.
Kannattaa mitata niin saat täysin varmuuden.
Näin mittaat vanteen Off Set mitan ja pulttijaon  |  Suomen Erikoisvanteet Oy
 
Lähinnä tässä mietityttää se, miksi joka paikassa on kerrottu olevan 114,3 ja vanteen taakse painettu 100 :confused:
 
Jos kiveniskemä löytyy jo valmiiksi niin hellepäivänä suoraan auringonpaisteeseen ja sitten jääkylmää vettä lasille. On aika monet lasit halkaistu noin ihan yrittämättäkin autoa pestessä.
Oli pakko kokeilla ja toimiihan tämä! Oli jo valmiiksi kaksi halkeamaa, toinen noin metrin ja toinen joku 60cm niin molempiin tuli lisää mittaa 20-30cm 1.5 litran pullollisella hanakylmää vettä.
Ainoa mikä harmittaa on se, ettei halkeamat vieläkään kohdanneet vaan toinen alkoi lähteä ylöspäin :(
 
Nyrkillä kun hakkaa ikkunaa sisäpuolelta niin halkeama menee suurin piirtein viivaa pitkin. Tai ainakin itsellä se toimi.
 
Paitsi, että sillä hankalalla tulee 5- pulttisenkin kanssa oikea tulos ja tuo sinun esittämä tapa antaa tulokseksi mitä sattuu tapauksesta riippuen.

Jos ei täysi pöljä ole, niin saa kyllä millin sisään mitattua. Kyllä tuolla monimutkaisella tavallakin saa turattua monella tapaa.

Taisi olla vielä kolmaskin tapa, että mitattiin rinnakkaiset pultit ja siitä jollain kaavalla sai saman tuloksen.
 
Jos ei täysi pöljä ole, niin saa kyllä millin sisään mitattua. Kyllä tuolla monimutkaisella tavallakin saa turattua monella tapaa.

Taisi olla vielä kolmaskin tapa, että mitattiin rinnakkaiset pultit ja siitä jollain kaavalla sai saman tuloksen.

Se vaan, että tuo tarkkuus ei riitä alkuunkaan. Huvikseni mittasin VW:n oem vanteet tuolla tavalla ja mitta oli 114mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että oikea jako on 112 eikä 114,3.
 
Lähinnä tässä mietityttää se, miksi joka paikassa on kerrottu olevan 114,3 ja vanteen taakse painettu 100 :confused:
Ootko sä nyt edelleenkään mitannut sitä jakoa, että mikä se ihan oikeasti on?
Primerassa pitäisi tosiaan olla 5*114.3, ellei joka napaa ole vaihdettu johonkin datsunin napaan (tuskimpa). Kannattanee samalla mitata keskireikä, lottoan ettei Nissanin vanne istu suoraan jos ollenkaa Tojoon...

Pari pointtia:
- Vanteen merkinnät saattaa olla aivan mitä tahansa puutaheinää, varsinkin jos kyseessä jotkin nönnönnöö merkittömät vanteet.
- Oletko varmistanut ettei ko. vanteet ole tuplajaolla (10 reikää), jolloin vanteeseen voi olla merkitty molemmat tai vain toinen jako?
- Ja sitte se viimeinen case: eihän vaan ole väkisin survottu väärällä jaolla olevia vanteita vuositolkulla paikalleen? Onnistuu tuollakin jaolla, joskin kiinni pysyminen on ihan tuurissaan...toki paranee ajan kanssa kun reijät kairautuu sopiviksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Radiossa joku aika sitten kerrottiin tutkimuksesta, jossa kerrottiin polttoaineen olevan kalleimmillaan keskiviikkoisin. Johtui siitä, että ihmiset tankkasivät silloin ahkerimmin. Ei ole kyllä mitään linkkiä tutkimukseen ja tietoa sen todenperäisyydestä. Olen kyllä huomannut saman kun ajan vitostietä päivittäin. Keskiviikko-torstai akselilla on kalleinta matkan varella olevilla huoltoasemilla.
Kuulin myös viime syksynä tästä teoriasta ja mielenkiinnosta aloin seuraamaan tilannetta työmatkan varrella olevien Nesteen ja St1:n kohdalla. Toden totta, keskiviikkoisin hinnat lähes aina pompsahtavat tiistaihin verrattuna, eroa voi olla jopa 10-15 senttiä per litra. Ja hauskana detailina myös se, että Neste on yleensä nostanut hintoja ke-aamuna aikaisemmin kuin St1, jolloin viereisellä St1:llä tankkaa selvästi edullisemmin. Tämä siis Tampereella. Empiiristen havaintojen perusteella olen siis alkanut painottamaan tankkaamista tiistaille ;)
 
Ootko sä nyt edelleenkään mitannut sitä jakoa, että mikä se ihan oikeasti on?
Primerassa pitäisi tosiaan olla 5*114.3, ellei joka napaa ole vaihdettu johonkin datsunin napaan (tuskimpa). Kannattanee samalla mitata keskireikä, lottoan ettei Nissanin vanne istu suoraan jos ollenkaa Tojoon...

Pari pointtia:
- Vanteen merkinnät saattaa olla aivan mitä tahansa puutaheinää, varsinkin jos kyseessä jotkin nönnönnöö merkittömät vanteet.
- Oletko varmistanut ettei ko. vanteet ole tuplajaolla (10 reikää), jolloin vanteeseen voi olla merkitty molemmat tai vain toinen jako?
- Ja sitte se viimeinen case: eihän vaan ole väkisin survottu väärällä jaolla olevia vanteita vuositolkulla paikalleen? Onnistuu tuollakin jaolla, joskin kiinni pysyminen on ihan tuurissaan...toki paranee ajan kanssa kun reijät kairautuu sopiviksi :D

Joo pahoittelut. Mittasin tuolla ohjeella ja 114,3 se on vaikka vanteessa on painettu 100...

Noh minkäs teet, nimimerkki ainakin on oikein :vihellys:

No onneksi ei lynkattu, kiitos ja anteeksi :facepalm:
 
IMG_20190617_194529.jpg

2010 vuoden Fiat Punton tuulilasissa on kiveniskeämä ja siitä on alkanut halkeama etenemään. Voiko tuota halkeaman laajenemista mitenkään estää ja jos pystyy niin paljonkohan sellainen operaatio maksaa jossain tuulilasin korjausliikkeessä?
 
- Ja sitte se viimeinen case: eihän vaan ole väkisin survottu väärällä jaolla olevia vanteita vuositolkulla paikalleen? Onnistuu tuollakin jaolla, joskin kiinni pysyminen on ihan tuurissaan...toki paranee ajan kanssa kun reijät kairautuu sopiviksi :D
Ei tosiaan mene. Tai sitten samalla survomistekniikalla voisi laittaa vaikka nelipulttisen vanteen viisipulttiseen napaan.

Kuvassa 13,5 mm reiät jaolla 114,3 ja 100:
upload_2019-6-17_20-0-33.png
 
Se vaan, että tuo tarkkuus ei riitä alkuunkaan. Huvikseni mittasin VW:n oem vanteet tuolla tavalla ja mitta oli 114mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että oikea jako on 112 eikä 114,3.

Just kävin mittaan VW:n oem vanteet sillä tavalla kuin olen aina tehnyt ja mitta oli 112mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että tapoja taitaa olla aika monta Oon joskus oppinut nimittäin, että mitta on noiden vastakkaisten pultinreikien ulkoreunasta keskelle väli. (Vanteen takaa, ettei kartio sotke mittausta) Nelipulttisissa toki reiän keskeltä keskelle. Edit: ajatuspierun korjasin. Tuo mun mallihan olikin jo täällä esitetty "helppona" mallina.
 
Just kävin mittaan VW:n oem vanteet sillä tavalla kuin olen aina tehnyt ja mitta oli 112mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että tapoja taitaa olla aika monta Oon joskus oppinut nimittäin, että mitta on noiden vastakkaisten pultinreikien ulkoreunasta keskelle väli. (Vanteen takaa, ettei kartio sotke mittausta) Nelipulttisissa toki reiän keskeltä keskelle. Edit: ajatuspierun korjasin. Tuo mun mallihan olikin jo täällä esitetty "helppona" mallina.

Ainoa varma tapa on aina käyttää keskeltä keskelle mittoja (ja tämä siis tarkasti tehtynä onnistuu ulkoreunasta sisäreunaan mittaamalla). Reikien reunoja ei voi käyttää kun ne ei ole millään tapaa standardeja ja reiän koko suhteessa pulttiin heittää tapauksesta riippuen, puhumattakaan siitä että pultitkin voi olla M12 tai M14 tapauksesta riippuen. Varsinkin kun noita yleisiä jakoja on 108, 110, 112 ja 114,3 niin millinkin heitto mitassa tekee liian suuren epävarmuustekijän.
 
Ainoa varma tapa on aina käyttää keskeltä keskelle mittoja (ja tämä siis tarkasti tehtynä onnistuu ulkoreunasta sisäreunaan mittaamalla). Reikien reunoja ei voi käyttää kun ne ei ole millään tapaa standardeja ja reiän koko suhteessa pulttiin heittää tapauksesta riippuen, puhumattakaan siitä että pultitkin voi olla M12 tai M14 tapauksesta riippuen. Varsinkin kun noita yleisiä jakoja on 108, 110, 112 ja 114,3 niin millinkin heitto mitassa tekee liian suuren epävarmuustekijän.
Pitää paikkaansa. Tiedän, ettei oma tapani ole mitenkään oikeasti tarkka, mutta tuota ei ole tarvinnut pohtia enempää, sillä osumatarkkuus on ollut riittävä. Mittaamasi 114mm kuulosti aika reilulta virheeltä ja piti ihan käydä tarkistamassa, miten itse olen tuon mitannut.
 
IMG_20190617_194529.jpg

2010 vuoden Fiat Punton tuulilasissa on kiveniskeämä ja siitä on alkanut halkeama etenemään. Voiko tuota halkeaman laajenemista mitenkään estää ja jos pystyy niin paljonkohan sellainen operaatio maksaa jossain tuulilasin korjausliikkeessä?

Saa sen poruutettua ainakin laseja vaihtavissa firmoissa eikä muistaakseni maksa hirveitä. Tuo halkeama vaan vaikuttaa senverran pitkältä että tulee etuoikealle katsoessa näkökenttään ja siitä taas katsastusmies ei tykkää. Noissakin eroa inssikohtaisesti miten suhtautuvat kun on vänkärin puolella.
 
Parkissa viereinen autoilija paukutti takaovellaan autoani vasten pari kertaa ainakin mitä näin. Tokihan autossani on ovilistaa ja siihen se kait osuikin, kun en erottanut entisistä lommoista oliko uutta vai ei. Otin tietty rekkarin ylös.
Onneksi on paska auto itsellä. Kelailin vaan, että monessa uudessa autossa ei ole kyllä yhtään mitään ovilistoja, että morjens sileille pelleille. Tuulikin voi kiskaista ovesta.

Mites muut on tehnyt, jos viereinen autoilija lepuuttaa oveaan kyljessä?
 
Parkissa viereinen autoilija paukutti takaovellaan autoani vasten pari kertaa ainakin mitä näin. Tokihan autossani on ovilistaa ja siihen se kait osuikin, kun en erottanut entisistä lommoista oliko uutta vai ei. Otin tietty rekkarin ylös.
Onneksi on paska auto itsellä. Kelailin vaan, että monessa uudessa autossa ei ole kyllä yhtään mitään ovilistoja, että morjens sileille pelleille. Tuulikin voi kiskaista ovesta.

Mites muut on tehnyt, jos viereinen autoilija lepuuttaa oveaan kyljessä?

Pari kertaa noin käynyt ja aina pitänyt mennä varmistamaan asia. Omassa autossa ei ole mitään kylkilistoja, niin ekalla kerralla ei mitään (olikin aika pehmonen osuma, ovi enemmänkin nojasi autooni) ja tokallakin selvisi vain myllytyksellä oven aukaisijan piikkiin. Vahapinta meni vain naarmuille vaikka näytti aika pahalta kun tuuli nappasi toisen oven auki.
 
Saa sen poruutettua ainakin laseja vaihtavissa firmoissa eikä muistaakseni maksa hirveitä. Tuo halkeama vaan vaikuttaa senverran pitkältä että tulee etuoikealle katsoessa näkökenttään ja siitä taas katsastusmies ei tykkää. Noissakin eroa inssikohtaisesti miten suhtautuvat kun on vänkärin puolella.

Vein juuri oman autoni tuulilasin vaihtoon samanlaisesta vänkärin puolella olevan halkeaman vuoksi. Kysyin aiemmin halkeaman pysäyttämisestä poraamalla kuin se oli vain n. 10cm mittainen. Lasiliikkeen äijä sanoi että niitä ei enää nykyään tehdä vakuutusten piikkiin kun niin usein se halkeama jatkaa menoaan siitä huolimatta. Tietysti jos maksaa niin kyllähän ne varmasti yrittää. Tuulilasit ei kyllä maksa kauheasti eli lähtisin Puntoon kysymään vaihdon hintaa. Täältä listahinta 240€

Tuulilasi Hjelm
 
Aikoinaan oli Laslo joka myi autoihin korjauspeltejä, vieläkö näitä osia saa jostain? Omega 3000 olis työn alla.
 
Vein juuri oman autoni tuulilasin vaihtoon samanlaisesta vänkärin puolella olevan halkeaman vuoksi. Kysyin aiemmin halkeaman pysäyttämisestä poraamalla kuin se oli vain n. 10cm mittainen. Lasiliikkeen äijä sanoi että niitä ei enää nykyään tehdä vakuutusten piikkiin kun niin usein se halkeama jatkaa menoaan siitä huolimatta. Tietysti jos maksaa niin kyllähän ne varmasti yrittää. Tuulilasit ei kyllä maksa kauheasti eli lähtisin Puntoon kysymään vaihdon hintaa. Täältä listahinta 240€

Tuulilasi Hjelm

Ite poraa niin ei maksa mitään ja ihan lapsellisen helppo toimenpide. Ei näköjään pysähdy halkeaminen, mutta voi vaihtaa suuntaa ettei mene näkökentälle niin katsastuksessa menee aina läpi.
 
Ite poraa niin ei maksa mitään ja ihan lapsellisen helppo toimenpide. Ei näköjään pysähdy halkeaminen, mutta voi vaihtaa suuntaa ettei mene näkökentälle niin katsastuksessa menee aina läpi.
Tuo on tiukentunut aikalailla. Nykyään voivat hylkää myös, jos halkeama on keskilinjan oikealla puolella tai mikäli lasi on vaurioitunut vakavasti. Itsellä tullut kaksi kertaa hylsy tuulilasin takia ja toisella kerralla oli halkeama pelkääjän puolella ja toisella kerralla oli alareunassa noin metrin halkeama mutta ei näkökentässä.
 
Tuo on tiukentunut aikalailla. Nykyään voivat hylkää myös, jos halkeama on keskilinjan oikealla puolella tai mikäli lasi on vaurioitunut vakavasti. Itsellä tullut kaksi kertaa hylsy tuulilasin takia ja toisella kerralla oli halkeama pelkääjän puolella ja toisella kerralla oli alareunassa noin metrin halkeama mutta ei näkökentässä.

Uudet säännöt oli voimassa, kun läpi meni. Käytännössä lasi on puolikas vaakasuunnassa 20 senttiä vajaa vain toisesta reunasta, mutta teki kaarroksen ettei ole enää edennyt, mutta suunta olisi näkökenttä.:D
 
Uudet säännöt oli voimassa, kun läpi meni. Käytännössä lasi on puolikas vaakasuunnassa 20 senttiä vajaa vain toisesta reunasta, mutta teki kaarroksen ettei ole enää edennyt, mutta suunta olisi näkökenttä.:D
Toi lakiteksti on taas niin selkeän epäselvä, että en kyllä yhtään ihmettele mikäli toisessa paikassa menee läpi ja toisessa ei.
Vakava vaurio, kun on vähän katsojasta riippuen aina erilainen.
 
Toi lakiteksti on taas niin selkeän epäselvä, että en kyllä yhtään ihmettele mikäli toisessa paikassa menee läpi ja toisessa ei.
Vakava vaurio, kun on vähän katsojasta riippuen aina erilainen.
Näimpä, ainahan ne säännöt on olleet katsurista kiinni ja sama auto voi eri konttoreilla saada aivan päinvastaisen tuomion.

Uusilla säädöksillä minkäänlainen vaurio tuulilasissa = hylkäysperuste. Onneksi tätä ei katsurit ole kovinkaan natseillen lähtenyt toteuttamaan vaan pysynyt toistaiseksi maalaisjärki päässä.

Toisaalta taas uusien autojen lasivaurioista pitäisikin hylätä kaikki, tuulilasi on nykyautoissa rakenteellinen osa ja vaikuttaa oleellisesti korin turvallisuuteen...
 
Vielä en ole ihan täysin perillä näistä BMW 318dx(2014) ominaisuuksista ja toiminnoista. Yhden illan pläräsin manuaalin, mutta vielä jäi paljon auki.

Eli mulla on autossa idrivessä vanhan käyttäjän profiili ja en saa sitä mitenkään helvettiin ja asennettua oman proffan tilalle. Toinen on että kuinka saan takaledit palaamaan päivävalojen kanssa koko ajan, mielestäni sen verran hyvännäköiset noi takaledit että mielellään niitä esittelisi(tietysti ei toki pakollinen). Lähivalot kun ottaa käyttöön niin silloin tietysti palaa mutta ei niin kirkkaasti mitä olen joskus huomannut palavan(!?).

Mielestäni tuo vanhempi idrive on ainakin aika sekava.

Myös katellut että tohon OBD paikkaan asennettava mötikällä sais vähän twiikattua asetuksia omaan makuun, onko wörthhi Tollanen parin kympin kiinan ihme?
 
Myös katellut että tohon OBD paikkaan asennettava mötikällä sais vähän twiikattua asetuksia omaan makuun, onko wörthhi Tollanen parin kympin kiinan ihme?

Käytin ennen kaapelia ja tietokonetta oman F-sarjalaisen koodaamiseen, mutta siirryin bimmercodeen ja voin suositella varauksetta. https://bimmercode.app/

Hommasin Saksan amazonista n. 30€ noiden listaaman bluetooth mokkulan. En alkaisi tuossa kohtaa säästämään ja kokeilemaan josko se DX mokkula vaikka toimisikin... Tuolla saat ne takavalotkin palamaan. Nopeasti laskin niin yhdeksää eri juttua olen säätänyt eli aika monta juttua on ollut väärillä asetuksilla.
 
Jos maksan ajoneuvoveron joka erääntyy viikon päästä ja päätänkin myydä autoni kuukauden päästä niin saanko palautuksena loput takaisin samalla tyylillä kuin vakuutuksista? Vai miten kannattaisi tehdä? Vero piste fi ei tätä osannut ainankaan yksiselitteisesti kertoa.
 
Jos maksan ajoneuvoveron joka erääntyy viikon päästä ja päätänkin myydä autoni kuukauden päästä niin saanko palautuksena loput takaisin samalla tyylillä kuin vakuutuksista? Vai miten kannattaisi tehdä? Vero piste fi ei tätä osannut ainankaan yksiselitteisesti kertoa.
palauttavat ne loput rahat,tai jos ostat lähiaikoina toisen auton niin hyvittävät sen veroissa.sen veronhan voi maksaa useammassa erässä niin maksaa vaan sen pienimmän erän mikä merkitty laskuun,ei ole niin paljo rahaa turhaa kiinni siellä.
 
Jos maksan ajoneuvoveron joka erääntyy viikon päästä ja päätänkin myydä autoni kuukauden päästä niin saanko palautuksena loput takaisin samalla tyylillä kuin vakuutuksista? Vai miten kannattaisi tehdä? Vero piste fi ei tätä osannut ainankaan yksiselitteisesti kertoa.

Oletus on aina, että sisään jäävät hyvitetään muihin autoihin. Mitään automaattista palautusta tilille ei tule vaan se pitää itse hakea, vuoden kuluttua jos et palautusta ole hakenut niin rahat palautuu maksuosoituksena ts. ei tule silloinkaan suoraan tilille kun ei Traficomilla ole tilinumeroita tiedossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom