Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Todella erikoiselta kuulostaa jäädään kuvia ootteleen :)
Todella todella erikoiselta.

EDIT: Eihän ole jotain tämmöistä.
1722407721833.png
 
Näyttää tolle oikean puoleiselle ainakin tuo kierre
Sitten on ihan normi auton venttiili ja hapettunut/paskottu kierre ja metalli vasten metallia pirun jäykkä kiertää. Pahimmillaan venttiilit vaihtoon aka rengas puoliksi vanteelta ja uusi venttiili sisään ja rengas takaisin vanteelle samaan paikkaan missä oli ennen niin tasapainotusta ei tarvitse tehdä uusiksi.

Anna aluksi teräsharjaa tms ja/tai kokeile jollain muulla puhdistaa venttiiliä.
 
Sitten on ihan normi auton venttiili ja hapettunut/paskottu kierre ja metalli vasten metallia pirun jäykkä kiertää. Pahimmillaan venttiilit vaihtoon aka rengas puoliksi vanteelta ja uusi venttiili sisään ja rengas takaisin vanteelle samaan paikkaan missä oli ennen niin tasapainotusta ei tarvitse tehdä uusiksi.

Anna aluksi teräsharjaa tms ja/tai kokeile jollain muulla puhdistaa venttiiliä.
Ok, jännä vaan tuo kokoero autojen välillä. Täytyy vielä katsoa uudestaan illalla.
 
Ok, jännä vaan tuo kokoero autojen välillä. Täytyy vielä katsoa uudestaan illalla.
En ole koskaan nähnyt miniventtiileitä tai xl venttiileitä henkilöautoissa. Ja olen vaihtanut satoja renkaita vanhoissa hommissani. Ainoa mitä tulee mieleen on nuo mitä mainitsin, tai että joku on lyönyt jonkun raskaan kaluston venttiilin tms...
 
Käyttäjän virhe kyseessä, koska autoissa ei ole olemassa kuin yhden tyyppistä venttiiliä, schrader.
No niin, auto saapui takaisin kotiin vaimolta. Sellainen hauska juttu, että hattujen tiivisteet olivat venttiilien sisällä. Ei tuota pimeällä enää eilen nähnyt. Ilmankos ei kiertynyt..
 
Nyt päästään varsinaiseen kysymykseen. '16 RAV4 ostettiin siis eilen. Talvirenkaat siirrettiin kontista talliin, ja tämän jälkeen TPMS-valo on palanut autossa. Resetoinnin jälkeen se tulee takaisin n. 15 minuutin ajon jälkeen. Ensin vilkkuu ja sitten jää palamaan. Paineet ovat ok. Onkohan kesärenkaissa patteri mennyt, vai liittyykö jotenkin talvirenkaiden poistamisesta kontista?
 
Nyt päästään varsinaiseen kysymykseen. '16 RAV4 ostettiin siis eilen. Talvirenkaat siirrettiin kontista talliin, ja tämän jälkeen TPMS-valo on palanut autossa. Resetoinnin jälkeen se tulee takaisin n. 15 minuutin ajon jälkeen. Ensin vilkkuu ja sitten jää palamaan. Paineet ovat ok. Onkohan kesärenkaissa patteri mennyt, vai liittyykö jotenkin talvirenkaiden poistamisesta kontista?
Auto luuli, että talvirenkaat olivat alla, joten valo ei niiden kanssa palanut. Tuohon resetointiin tuntuu olevan monenlaista ohjetta, Lexus IS300h neuvottiin huollosta resetoimaan valo näin: renkaisiin oikeat paineet, virrat päälle, 4 nopeaa painallusta resetointinapista (kuskin jalkatilassa, aika vaikea löytää jos ei kontilllen mene) ja tämän jälkeen ajamaan yli 80 km/h. Huollon äijä kertoi tuon, että vauhtia pitää olla riittävästi, että tuo onnistuu. Jonkun kerran sain onnistuneesti tuolla keinolla valon sammutettua. Tuossa voi olla kyllä ongelma kesärenkaiden antureissakin.
 
Auto luuli, että talvirenkaat olivat alla, joten valo ei niiden kanssa palanut. Tuohon resetointiin tuntuu olevan monenlaista ohjetta, Lexus IS300h neuvottiin huollosta resetoimaan valo näin: renkaisiin oikeat paineet, virrat päälle, 4 nopeaa painallusta resetointinapista (kuskin jalkatilassa, aika vaikea löytää jos ei kontilllen mene) ja tämän jälkeen ajamaan yli 80 km/h. Huollon äijä kertoi tuon, että vauhtia pitää olla riittävästi, että tuo onnistuu. Jonkun kerran sain onnistuneesti tuolla keinolla valon sammutettua. Tuossa voi olla kyllä ongelma kesärenkaiden antureissakin.
Ohjeiden mukaan tein resetin, mutta valo tosiaan tuli takaisin vartin päästä. Olisikohan patteri mennyt.
 
Käyttäjän virhe kyseessä, koska autoissa ei ole olemassa kuin yhden tyyppistä venttiiliä, schrader.
Käytännössä juu, mutta venttiileitä on ollut ties mitä vuosien saatossa. Plus että reikä on aina reikä ja siihen saa ties mitä mahtumaan ja etenkin pihin autokuskin jäljiltä sieltä voi löytyä vaikka polkupyörän presto tai dunlop...
 
Autoliikkeestä ostetussa autossa tuli mukana talvirenkaat 16" vanteilla, ja kun tiedustelin uusia renkaita rengasliikkeestä niin sanoivat, että valmistajan ilmoittama minimikoko vanteille on 17". Onko kokemusta, että jos nuo 16" mahtuu pyörimään niin onko tuosta mitään haittaa, vai voiko tulla jotain seurauksia? Sen verran googlettelin, että lain mukaan noilla saa ajaa.
 
Autoliikkeestä ostetussa autossa tuli mukana talvirenkaat 16" vanteilla, ja kun tiedustelin uusia renkaita rengasliikkeestä niin sanoivat, että valmistajan ilmoittama minimikoko vanteille on 17". Onko kokemusta, että jos nuo 16" mahtuu pyörimään niin onko tuosta mitään haittaa, vai voiko tulla jotain seurauksia? Sen verran googlettelin, että lain mukaan noilla saa ajaa.

Ei siitä mitään seurauksia tule, toki mittarivirhe voi yllättää mut sekin on nykyään helppo tsekata vaikka luurin gepsillä.
 
Nyt päästään varsinaiseen kysymykseen. '16 RAV4 ostettiin siis eilen. Talvirenkaat siirrettiin kontista talliin, ja tämän jälkeen TPMS-valo on palanut autossa. Resetoinnin jälkeen se tulee takaisin n. 15 minuutin ajon jälkeen. Ensin vilkkuu ja sitten jää palamaan. Paineet ovat ok. Onkohan kesärenkaissa patteri mennyt, vai liittyykö jotenkin talvirenkaiden poistamisesta kontista?

Vanhemmissa Toyotissa tais olla vaan 4 TPMS muistipaikkaa, eli joutuu käydä ohjelmoimassa aina kun vaihtaa kesä/talvirenkaat. Uudemmissa tuli sitten jo 8 paikkaa.
 
Voiko tämän tehdä itse jollain softalla, vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen vai mihin tahansa rengasliikkeeseen?
Renkaiden vaihdon jälkeen joudut viemään uudestaan koodaukseen, itse antaisin olla, tai koodauttaisin kokonaan pois.
 
Eipä tuolla ole kuin tuo reset-nappi, jota jo kokeilin. Vartin ajon jälkeen syttyy takaisin. Pitää viedä paikalliseen liikkeeseen.
Puhuin Toytan mekaanikon kanssa kyselin miksi en saa resetoitua vaan aina syttyi uudestaan, mekaanikko sanoi että omassa on jo kaksille renkaille muistipaikat mutta ollut vain huonoa tuuria resetin yhteydessä. Noihin vanhempiin rajallisen muistin omaaviin on kuulema joku kikkakolmonen noissa vanhemmissakin mutta ei toimi aina vaan vaatii useaa yritystä. Iso osa ajaa kuulema "tyytyväisinä" valo kojetaulussa vs ohjelmointi. Jotkut olivat kuulema hankkineet anturit, ohjelmoineet ne ja lyöneet ne konttiin ja alla olevissa renkaissa ei missään ole antureita.
 
Jos autosta löytyy se nappi ohjelmointiin niin voi tehdä itse. Se on joko kojelaudan alla tai sitten hansikaslokerossa.
Vanhempiin toyotiin ei voi laittaa muistiin kuin yhdet renkaat. Uudempiin menee kaksi rengas-sarjaa.
Mitä te nyt tarkoitatte.
Jos se nyt voi tehdä itse sillä ohjelmointi napilla, niin eikö sillä juurkin taklata tuo ongelma, voi vaihdella itse renkaat ja ohjelmoida.

Tosin missä malleissa tuollainen nappi on ? Ilmeisesti ei kaikissa.
 
Mitä te nyt tarkoitatte.
Jos se nyt voi tehdä itse sillä ohjelmointi napilla, niin eikö sillä juurkin taklata tuo ongelma, voi vaihdella itse renkaat ja ohjelmoida.

Tosin missä malleissa tuollainen nappi on ? Ilmeisesti ei kaikissa.
Sen valon voi vanhemmissa Toyotassa nollata vain yhdestä sarjasta. Kun renkaat vaihtuu valo jää palamaan ja sitä ei saa sammumaan kuin marmori, joko koodaamalla sen toisen rengas sarjan sinne muistiin jolloin se edellinen häviää, tai koodaamalla koko järjestelmän pois käytöstä.
 
Vanhempiin toyotiin ei voi laittaa muistiin kuin yhdet renkaat. Uudempiin menee kaksi rengas-sarjaa.
2016 lähtien pitäisi kyllä onnistua ja vaikka olisi paikka yhdelle niin saa nuokin toimimaan ilman erillistä käyntiä halutessaan. Pitää hankkia anturit mihin vanhan anturin tiedot kloonataan eikä oteta käyttöön täysin uusina niin silloin auton näkökulmasta sulla on vain yksi sarja ohjelmoituna, kun molemmissa on sama koodi käytössä.
 
2016 lähtien pitäisi kyllä onnistua ja vaikka olisi paikka yhdelle niin saa nuokin toimimaan ilman erillistä käyntiä halutessaan. Pitää hankkia anturit mihin vanhan anturin tiedot kloonataan eikä oteta käyttöön täysin uusina niin silloin auton näkökulmasta sulla on vain yksi sarja ohjelmoituna, kun molemmissa on sama koodi käytössä.
Joo, hyvä tarkennus.
 
Sen valon voi vanhemmissa Toyotassa nollata vain yhdestä sarjasta. Kun renkaat vaihtuu valo jää palamaan ja sitä ei saa sammumaan kuin marmori, joko koodaamalla sen toisen rengas sarjan sinne muistiin jolloin se edellinen häviää, tai koodaamalla koko järjestelmän pois käytöstä.
No tulkkaanko niin että sellaisessa autossa ei ole ohjelmointi nappia ?

2016 lähtien pitäisi kyllä onnistua ja vaikka olisi paikka yhdelle niin saa nuokin toimimaan ilman erillistä käyntiä halutessaan. Pitää hankkia anturit mihin vanhan anturin tiedot kloonataan eikä oteta käyttöön täysin uusina niin silloin auton näkökulmasta sulla on vain yksi sarja ohjelmoituna, kun molemmissa on sama koodi käytössä.
Siis onko 2016 ja eteenpäin nyt nappi millä voi ohjelmoida sen alle olevan sarjan. (siis mitä ei aiemmin ohjelmoitu)

Vai ohjelmoiko se nyt yhtään mitään ? eli siis mitä silloin tolla napilla tehdään? auto etsii tuttuja antureita ?
 
No tulkkaanko niin että sellaisessa autossa ei ole ohjelmointi nappia ?


Siis onko 2016 ja eteenpäin nyt nappi millä voi ohjelmoida sen alle olevan sarjan. (siis mitä ei aiemmin ohjelmoitu)

Vai ohjelmoiko se nyt yhtään mitään ? eli siis mitä silloin tolla napilla tehdään? auto etsii tuttuja antureita ?
Kaikissa on nappi, vanhemmissa ei vain saa kahta eri sarjaa muistiin
 
Corollassa ainakin oli semmoinen taikatemppu sen renkaiden vaihto että piti autossa ollessa youtubesta kattoa oman mallin ohjelmointiohje että onnistui. Puoli vuotta myöhemmin ei toivoakaan että olisi muistanut miten se tehdään
 
Kaikissa on nappi, vanhemmissa ei vain saa kahta eri sarjaa muistiin
Ei minulla uudessa camryssä ole mitään nappia. Mittarivalikosta valitaan tpms ja ajetaan pari kilsaa ja uudet paineet on ohjelmoitu. Erittäin helppoa. Kannattaa lukea ohjekirjaa, niin ei tarvitse arvailla.
 
Kaikissa on nappi, vanhemmissa ei vain saa kahta eri sarjaa muistiin
Saako sillä ohjelmoitua sarjan vai ei? ja mistä vuodesta asti.

Kun oli siitä kyse ettei tarvi liikkeessä käydä.

Kommenttisi kahdasta sarjasta tuo mieleen että pitäisi nollata liikkeessä jos kahdensarjan muisti täynnä.
 
Ei minulla uudessa camryssä ole mitään nappia. Mittarivalikosta valitaan tpms ja ajetaan pari kilsaa ja uudet paineet on ohjelmoitu. Erittäin helppoa. Kannattaa lukea ohjekirjaa, niin ei tarvitse arvailla.
2021 Corollassa: Valikko->TPMS tms mikä onkaan Toyotan vastine->reset ja vähän ajoa ja homma selkeä. Muttei aina onnistu ekalla. Nyt pari viimeistä on onnistuneet, mutta en tiedä miksi ovat noin herkkiä. Tuntuu helvetin typerältä että ihan paskimmat ja halvimmat merkit onnistuvat tekemään tuon "oikein" ja Toyota päättää että tehdään se ensin puoliksi ja senkin jälkeen saa välillä arpoa toimiiko. En ole missään muussa autossa joutunut resetoimaan noita niin usein kuin tuossa Corollassa. Okei Tesla sai useamman resetin, mutta siinä oli asennettu perinteiset sensorit BT sensoreiden sijaan, ja ne eivät ole todellakaan yhteensopivia.
 
2021 Corollassa: Valikko->TPMS tms mikä onkaan Toyotan vastine->reset ja vähän ajoa ja homma selkeä. Muttei aina onnistu ekalla. Nyt pari viimeistä on onnistuneet, mutta en tiedä miksi ovat noin herkkiä. Tuntuu helvetin typerältä että ihan paskimmat ja halvimmat merkit onnistuvat tekemään tuon "oikein" ja Toyota päättää että tehdään se ensin puoliksi ja senkin jälkeen saa välillä arpoa toimiiko. En ole missään muussa autossa joutunut resetoimaan noita niin usein kuin tuossa Corollassa. Okei Tesla sai useamman resetin, mutta siinä oli asennettu perinteiset sensorit BT sensoreiden sijaan, ja ne eivät ole todellakaan yhteensopivia.
Sinulla on varmaan joku maanantaikappale corolla kun noin paljon on ongelmia. Itse en ole joutunut resetoimaan, kuin vain renkaanvaihdon yhteydessä.
 
Saako sillä ohjelmoitua sarjan vai ei? ja mistä vuodesta asti.

Kun oli siitä kyse ettei tarvi liikkeessä käydä.

Kommenttisi kahdasta sarjasta tuo mieleen että pitäisi nollata liikkeessä jos kahdensarjan muisti täynnä.
En muista tarkkoja vuosia, 2016 ja vanhemmat ei saa kuin yhden rengassarjan muistiin kerralla, näissä nappi, millä valon saa kuitattua pois jos se syttyy tyhjenemisen tms. takia, mutta kausivaihtoa ei saa nollattua, ellei ole kloonatut anturit.

Uudemmissa saa kaksi rengassarjaa ja nappi ja aivan uusissa 2020 tms eteenpäin mittarin valikoista ja kaksi rengas sarjaa. Näillä saa nollattua valon ja vaihdettua rengassarjan kausivaihdon yhteydessä.
 
Ei minulla uudessa camryssä ole mitään nappia. Mittarivalikosta valitaan tpms ja ajetaan pari kilsaa ja uudet paineet on ohjelmoitu. Erittäin helppoa. Kannattaa lukea ohjekirjaa, niin ei tarvitse arvailla.
Uusissa menee tosiaan näytöstä :tup: lähinnä sitä että vaihto pitää muistaa itse tehdä.
 
En muista tarkkoja vuosia, 2016 ja vanhemmat ei saa kuin yhden rengassarjan muistiin kerralla, näissä nappi, millä valon saa kuitattua pois jos se syttyy tyhjenemisen tms. takia, mutta kausivaihtoa ei saa nollattua, ellei ole kloonatut anturit.

Uudemmissa saa kaksi rengassarjaa ja nappi ja aivan uusissa 2020 tms eteenpäin mittarin valikoista ja kaksi rengas sarjaa. Näillä saa nollattua valon ja vaihdettua rengassarjan kausivaihdon yhteydessä.
Ok, eli ei saa ohjelmoitu rengas(Anturisarjaa) oli muistit tyhjiä tai ei. pitää käydä liikkeessä ohjelmoimassa uusisarja muistiin.
 
Sinulla on varmaan joku maanantaikappale corolla kun noin paljon on ongelmia. Itse en ole joutunut resetoimaan, kuin vain renkaanvaihdon yhteydessä.
Tuo appivanhempien Corolla on just samanlainen. Ei kerro teitkö jotain väärin vai oliko vaan huono päivä mutta huviajelua vaatii että lopulta vaihtuu rengassarja
 
Totta turiset. Näiden kanssa painivien kannattaa katsoa sieltä manuaalista miten tehdään, selkeät ohjeet on.
Mä en edes omista Toyotaa ja joka vuosi työkaverin corollaan saan nollata valon kun hän ei vain osaa?

Monta kertaa yritetty ja ei vain osaa, itsellä menee aina ykkösellä läpi.
 
Omassa tapauksessani tuon resetin teen kyllä ihan ohjekirjan mukaan, ja valo sillä häviääkin vain palatakseen vartin ajamisen päästä takaisin. Täytyy kysyä rengasliikkeestä. Luulisi että jos on väärä sarja niin valo ei lähtisi edes pois.
 
Omassa tapauksessani tuon resetin teen kyllä ihan ohjekirjan mukaan, ja valo sillä häviääkin vain palatakseen vartin ajamisen päästä takaisin. Täytyy kysyä rengasliikkeestä. Luulisi että jos on väärä sarja niin valo ei lähtisi edes pois.
Siinä menee juurikin tietty aika, että se valo syttyy jos se ei tunnista antureita. Kesärenkaat oli kontissa ja jätin ne pois autosta ja ajoin 10-15min niin valo syttyi, kun ohjelmointi oli vielä noille kesärenkaille tehtynä.
 
Onko normaalia, että sulakerasialle menevä laturin virtakaapelin liitin kuumenee polttavan kuumaksi kuormalla? Jos laturia kuormittaa 100A kuormalla hetken tyhjäkäynnillä, ei liittimeen kärsi enää koskea. Jännitehäviö laturin ja akun välillä noin 0.6V.
 
Onko normaalia, että sulakerasialle menevä laturin virtakaapelin liitin kuumenee polttavan kuumaksi kuormalla? Jos laturia kuormittaa 100A kuormalla hetken tyhjäkäynnillä, ei liittimeen kärsi enää koskea. Jännitehäviö laturin ja akun välillä noin 0.6V.

Eikö vagilla ole aikasemminkin ollut näitä, "johdot sulaa" sulakerasialla tapauksia.
 
Eikö vagilla ole aikasemminkin ollut näitä, "johdot sulaa" sulakerasialla tapauksia.
On. Polttavan kuuma koskea on varmaan jossain 50 asteen paikkeilla, eli ei vielä sulata mitään. Mietin vain, pitäisikö kuumentua ollenkaan.
 
98-04 volkkarissa noita on sulanut. Liekkö kontaktit hapettuu ajan myötä ja sit alkaa liitokset lämmetä. Kannattaa vaihtaa uusi.
 
00 Transportterissa eniten vaihdettu yksittäinen osa tais olla ite valojen jälkeen valokatkaisija kun se suli
Tän näkönen siis, purin hajonneen niin sisällä on johtimina kuparilevyt muovinastoilla paikallaan ja ne nastat sulaa irti rungosta. Tuo on siis täysin mekaaninen ja kaikki valojen virta kulkee sen kautta
0070cd4370d168272950447147bd655b-volkswagen_multivan_t4_sviesu_jungtukas.jpg
 
00 Transportterissa eniten vaihdettu yksittäinen osa tais olla ite valojen jälkeen valokatkaisija kun se suli
Tän näkönen siis, purin hajonneen niin sisällä on johtimina kuparilevyt muovinastoilla paikallaan ja ne nastat sulaa irti rungosta. Tuo on siis täysin mekaaninen ja kaikki valojen virta kulkee sen kautta
0070cd4370d168272950447147bd655b-volkswagen_multivan_t4_sviesu_jungtukas.jpg
Jos tuossa on H4, niin samaa vikaa on ollut jo aikojen alusta jenkeissä. Ainut oikea ratkaisu H4-valojen kanssa on releistää ne. Saa paremman valotehon ja katkaisijat ei kärähdä.
 
Uhka vai mahdollisuus? Taloudessa kaksi focusta mk2,5 1.6duratecilla (toisessa muuttuva ajoitus). Molempiin pitäisi tehdä jakopään remppa tässä kohtapuoliin, 160tkm tulee hihnoille tai toisesta meni jo. Onnistuisikohan viikonloppuna urakka, moottoripuolelle en ole koskaan koskenut (mielikuva et rikkoo kuitenkin), alustan osia kylläkin vaihdellut omassa tallissa tunkkien varassa.

250-280tkm ajettuja koneita et ei niitä enää viitsisi liikkeisiin paljoa viedä.

Katselin et jakopään työkalusarja ois n.70e, kaikki jakopään osat pumppuineen n.140e + käyttöhihnat ja kannentiiviste. Liikkeet kun ottaisivat reilu 600e mitä kyselin.
 
Uhka vai mahdollisuus? Taloudessa kaksi focusta mk2,5 1.6duratecilla (toisessa muuttuva ajoitus). Molempiin pitäisi tehdä jakopään remppa tässä kohtapuoliin, 160tkm tulee hihnoille tai toisesta meni jo. Onnistuisikohan viikonloppuna urakka, moottoripuolelle en ole koskaan koskenut (mielikuva et rikkoo kuitenkin), alustan osia kylläkin vaihdellut omassa tallissa tunkkien varassa.

250-280tkm ajettuja koneita et ei niitä enää viitsisi liikkeisiin paljoa viedä.

Katselin et jakopään työkalusarja ois n.70e, kaikki jakopään osat pumppuineen n.140e + käyttöhihnat ja kannentiiviste. Liikkeet kun ottaisivat reilu 600e mitä kyselin.

Eihän jakopäässä muuten mitään ihmeellistä ole kuin että saa koneen lukittua, että jako pysyy kohdallaan ja sekin kannattaa varmistaa ennen starttia pyörittelemällä konetta ainakin pari kierrosta käsin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 266
Viestejä
4 550 384
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom