Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu

mistä saan tilattua tuota ? tilaako suomiputiikki?
 
Akkutesterin mittari näyttää aika tasan 12volttia. Kyseessä agm-akku niin voiko tuosta testerin tuloksesta päätellä akun kunnosta jotain?
 
Täyteen ladattu AGM-akku on jännitteeltään noin 12,8V. Kunnollisen kuormittavan akkutesterin kyllä pitäisi kertoa muutakin kuin pelkän napajännitteen, haiskahtaa lähinnä volttimittarilta.
 
1682847012975.png


osaako kukaa aika tuurilla että ois tieto tai mistä näkis tuon maffikotelon halkasijan?
 
1682847888980.png


venyykö toi kaulus tossa 76mm ja pitäs saada tungettua 83mm eikös toi kumi anna senverranjoustoa ja liukkarilla sisää?
 
1682847888980.png


venyykö toi kaulus tossa 76mm ja pitäs saada tungettua 83mm eikös toi kumi anna senverranjoustoa ja liukkarilla sisää?

Todennäköisesti ei veny noihin mittoihin. Kärsiikö kysyä, että miksi olet tuota värkkäämässä orkkiksen tilalle?
 
kellään kokemusta miten hiukkassuodattimen regenrointi toimii näissä Renault Trafic III ja muissa vastaavissa 1.6 koneella? Tuli tollanen hankittua ja ajellut nyt useita tankillisia enkä ole huomannut tuon kertaakaan vielä tapahtuneen, aiemmista diesel autoista muistan, että asian huomaa kulutusnäytöstä ja tuulettimista melko helposti. Adblue laitteetkin tässä on valitettavasti. Siitä olen melko varma, ettei edellinen omistaja olisi pönttöä mennyt manipuloimaan.
 
Auton moottorinvikavalo palaa. Kuulemma käy liian rikkaalla lambran mukaan (omistajan mukaan virheilmoitus). Pääsi viime kuussa katsastuksesta lävitte normaaleilla päästöissä.

Autoista ku en mittää tiiä, niin kyselen, että onkohan mitään järkeä puheissa? Auto jo paljon ajettu audi.
 
Auton moottorinvikavalo palaa. Kuulemma käy liian rikkaalla lambran mukaan (omistajan mukaan virheilmoitus). Pääsi viime kuussa katsastuksesta lävitte normaaleilla päästöissä.

Autoista ku en mittää tiiä, niin kyselen, että onkohan mitään järkeä puheissa? Auto jo paljon ajettu audi.
No pääsääntöisesti jos vikavalo palaa, niin jotain siellä on vikana. Ei ne muuten vain syty palamaan.

Mutta hankala tuota on arvailla ilman vikakoodien lukemista, että mikä vikana
 
kellään kokemusta miten hiukkassuodattimen regenrointi toimii näissä Renault Trafic III ja muissa vastaavissa 1.6 koneella? Tuli tollanen hankittua ja ajellut nyt useita tankillisia enkä ole huomannut tuon kertaakaan vielä tapahtuneen, aiemmista diesel autoista muistan, että asian huomaa kulutusnäytöstä ja tuulettimista melko helposti. Adblue laitteetkin tässä on valitettavasti. Siitä olen melko varma, ettei edellinen omistaja olisi pönttöä mennyt manipuloimaan.
Tuo adbluehan sen saa aikaan että sitä hiukkaspönttöä ei tarvitse kokoajan olla käryttämässä. Kyllä adblue on parasta mitä dieseleille on tapahtunut sitten sähköisen ohjauksen.

Käytännössä vihollisen valmistamassa vastaavassa laitteessa voi havaita lähinnä sen jos auton sammuttaa kesken polton, auton ympärillä leijailee sellainen palaneen kumin haju.
 
Tuo adbluehan sen saa aikaan että sitä hiukkaspönttöä ei tarvitse kokoajan olla käryttämässä.
Mitenkä se tämä tapahtuisi? Adblue auttaa SCR-pönttöä typen oksidien (NOx) pelkistyksessä eikä sellaisenaan liity mitenkään pienhiukkasia pyydystävään ja polttavaan hiukkassuodattimeen joka on eri asia, vaikka asuvatkin joskus fyysisesti samojen kuorien sisällä. Vai olenko taas missannut jotakin?
 
Mitenkä se tämä tapahtuisi? Adblue auttaa SCR-pönttöä typen oksidien (NOx) pelkistyksessä eikä sellaisenaan liity mitenkään pienhiukkasia pyydystävään ja polttavaan hiukkassuodattimeen joka on eri asia, vaikka asuvatkin joskus fyysisesti samojen kuorien sisällä. Vai olenko taas missannut jotakin?
En mä vaan tiedä, mutta adblue laitteissa se hiukkaspönttö vaan tuntuu pääsevän paljon helpommalla. Olisiko sitten niin että kun moottori säädetään niin ettei se tuota niitä noxeja niin se tuottaa sitten hiukkasia enemmän tms?
 
Ajovalojen korkeudensäätönappi. Tätä painamalla ajovalon asentoa voi muuttaa 1,2 ja 3 asentoon. Milloin tätä nappia pitäisi käyttää ja miksi tälläinen ajovalojen korkeudensäätönappi täytyy edes olla autossa? Kun säätö ei ole edes portaaton, niin mikä tässä on homman nimi?
 
Ajovalojen korkeudensäätönappi. Tätä painamalla ajovalon asentoa voi muuttaa 1,2 ja 3 asentoon. Milloin tätä nappia pitäisi käyttää ja miksi tälläinen ajovalojen korkeudensäätönappi täytyy edes olla autossa? Kun säätö ei ole edes portaaton, niin mikä tässä on homman nimi?
Jos on kovasti takapainoinen kuorma niin tuo laskee valokeilaa ettei häikäise. Mullakin oli jossain autossa mutta en muista ikinä käyttäneeni muuta kuin räpeltääkseni.
 
Ajovalojen korkeudensäätönappi. Tätä painamalla ajovalon asentoa voi muuttaa 1,2 ja 3 asentoon. Milloin tätä nappia pitäisi käyttää ja miksi tälläinen ajovalojen korkeudensäätönappi täytyy edes olla autossa? Kun säätö ei ole edes portaaton, niin mikä tässä on homman nimi?
Se on pakollinen ominaisuus, useimmissa autoissa se vain on nykyään automattinen niin rullaa ei tarvita, ja kuten edeltävä kommentti sanoo sillä säädetään lyhyiden valokeila vaakaan jos se muuten osoittaa liian ylös.

Itse käytän tuota joskus sumulla vähentämään sumun häikäisyä säätämällä ne valot ihan ala-asentoon. On kuitenkin parempi valo kuin sumarit ja parkit
 
En mä vaan tiedä, mutta adblue laitteissa se hiukkaspönttö vaan tuntuu pääsevän paljon helpommalla. Olisiko sitten niin että kun moottori säädetään niin ettei se tuota niitä noxeja niin se tuottaa sitten hiukkasia enemmän tms?
katselin auton pakoputkea, niin yllätyin kyllä siitä, että se on sisäpinnaltaan täysin puhdas, sormeen ei jää mitään nokea. En tiedä sitten voiko nämä SCR dieselit olla noin puhtaita, mutta muistikuvani mukaan aiempi diesel auto jossa oli DPF mutta ei SCR systeemiä ei putki ollut ihan noin puhdas.
 
katselin auton pakoputkea, niin yllätyin kyllä siitä, että se on sisäpinnaltaan täysin puhdas, sormeen ei jää mitään nokea. En tiedä sitten voiko nämä SCR dieselit olla noin puhtaita, mutta muistikuvani mukaan aiempi diesel auto jossa oli DPF mutta ei SCR systeemiä ei putki ollut ihan noin puhdas.
Sanoisin että tekniikasta riippumatta euro6 tason dieselissä ei putki nokeennu. Tosin ei noissa euro5 vehkeissäkään enää varsinaisesti paikat nokeennu, vaikkei se nyt ehkä ihan peltikirkas se putki olekaan.
 
Sanoisin että tekniikasta riippumatta euro6 tason dieselissä ei putki nokeennu. Tosin ei noissa euro5 vehkeissäkään enää varsinaisesti paikat nokeennu, vaikkei se nyt ehkä ihan peltikirkas se putki olekaan.
onhan se aika erikoista, että bensa kone (TSI) nokee putken ihan huolella vaikkei polta öljyä ja diesel on täysin puhdas, jos vielä raaskisi MY dieseliä ajaa, niin eikö diesel auto ole melko ympäristöystävällinen valinta?
 
onhan se aika erikoista, että bensa kone (TSI) nokee putken ihan huolella vaikkei polta öljyä ja diesel on täysin puhdas, jos vielä raaskisi MY dieseliä ajaa, niin eikö diesel auto ole melko ympäristöystävällinen valinta?
Onhan se, mutta eihän faktat saa hyvää mielipidettä pilata.

Tosin se mydiesel ei sinänsä ratkaise mitään, koska se määrä minkä neste myy mydieseliä vaan jätetään lisäämättä normidieselin sekaan. Tai ei nyt vaan mydiesel, vaan mikä tahansa uusiutuva diesel, sellaisenaan myyty uusiutuva polttoaine lasketaan mukaan sekoitevelvoitteeseen.
 
VW huolto-ohjelmassa lukee seuraavasti:

Multi-purpose Additive for Petrol Fuel.
At every service (affected countries only) (see Table 6).
Multi-purpose additive for petrol fuel:- add

Minkälaista tököttiä tämä tarkoittaa ja käytetäänkö täälä härmässä? Minulla on internetin ihmemaasta poimittuna tämä huolto-ohjelma mitä tehdään milläkin aika- tai kilometriväleillä, mutta ei mitään lisätaulukkoa mihin tuossa viitataan "affected countries only".
 
VW huolto-ohjelmassa lukee seuraavasti:

Multi-purpose Additive for Petrol Fuel.
At every service (affected countries only) (see Table 6).
Multi-purpose additive for petrol fuel:- add

Minkälaista tököttiä tämä tarkoittaa ja käytetäänkö täälä härmässä? Minulla on internetin ihmemaasta poimittuna tämä huolto-ohjelma mitä tehdään milläkin aika- tai kilometriväleillä, mutta ei mitään lisätaulukkoa mihin tuossa viitataan "affected countries only".
Todennäköisesti jotain tämän tapaista Bensiinin lisäaine, 200 ml ja kyllä olen itse joskus käyttänyt, mutta hyötyjä vaikeata todeta ainakin perstuntumalla. Kyllähän ne ihan todistetusti suuttimia ainakin putsaavat, kun jotain noiden vertailuja katsonut.
 
Millaisilla kilsoilla olette iskareita vaihdellut? Huomasin myynnissä olevat kiinnostavat iskarit ja aloin miettiä että pitäisikö hankkia ja vaihtaa vaikka autossa alla olevat eivät vaikuta vuotavan ja toistaiseksi menneet katsastuksesta ongelmitta. Autolla ikää 8v ja mittarissa 113tkm. Netistä kun kattoo niin jossain sanotaan että 100tkm on maksimi ja osa ajaa 300tkm kun ei hajoa. Totuus on varmaan siellä jossain välillä. Olen johonkin vanhaan autoon iskarit vaihtanut mutten kuollaksenikaan muista edes mikä auto se oli saati sitten millä kilsoilla :D
 
Millaisilla kilsoilla olette iskareita vaihdellut? Huomasin myynnissä olevat kiinnostavat iskarit ja aloin miettiä että pitäisikö hankkia ja vaihtaa vaikka autossa alla olevat eivät vaikuta vuotavan ja toistaiseksi menneet katsastuksesta ongelmitta. Autolla ikää 8v ja mittarissa 113tkm. Netistä kun kattoo niin jossain sanotaan että 100tkm on maksimi ja osa ajaa 300tkm kun ei hajoa. Totuus on varmaan siellä jossain välillä. Olen johonkin vanhaan autoon iskarit vaihtanut mutten kuollaksenikaan muista edes mikä auto se oli saati sitten millä kilsoilla :D
Vähän päälle 300tkm samoilla jo menty. Varmasti silti uusilla olisi jotain vaikutusta auton käytökseen, mutta, kun ovat ehjänä vielä pysyneet niin ehkä vähän turha vielä vaihtaa.
 
Omalla Kia on ajettu 195tkm ja vaimon skoda yli 300tkm ja molemmissa alkuperäiset iskarit, molemmilla ajetaan paljon sora ja muita huonoja pikiteitä.
 
Vaihdoin omasta autosta ~130tkm kohdalla iskarit uusiin OEM:eihin kun yksi vähän vuosi että katsastuksessa tuli sanomista. Täytyy sanoa mitään huomattavaa eroa en käytöksessä/ajotuntumassa huomannut.
 
Tuo vaihtoväli riippuu todella paljon auton tyypistä ja kuskista. Sporttisemmissa autoissa menee takuulla enemmän iskareita ja/tai niihin tulevat pienimmätkin ongelmat huomaa tuntumassa herkemmin kuin perhevankkurissa jossa mukavuus pääpainona ja sitä miten mutkissa reagoidaan pidon rajalla ei tule liiemmin kokeiltua.
 
Ostin viime kesänä auton, johon myyjä (autoliike) myynti-ilmoituksessaan lupasi tehdä jakopäähuollon ennen luovutusta. Huoltoa ei kuitenkaan koskaan tehty, koska myyjän mielestä "se ei ollut vielä ajankohtainen". Kysyin myyjältä asiasta noin puolen vuoden kuluttua, kun olin saanut auton merkkiliikehuollosta kehotuksen, että huolto pitäisi tehdä. Myyjä ei enää suostunut ottamaan huoltoa vastuulleen, vaan jouduin huollattamaan auton itse. Ja kalliiksi tuli, koska kyseiseen automalliin jakopääremontti on tavallista työläämpi. Onko tällaisessa tilanteessa enää mitään tehtävissä? Tietysti ottaa päähän, että taas annoin heti periksi enkä alkanut auton luovutushetkellä asiaan puuttumaan, vaan annoin asian silloin olla.
 
Ostin viime kesänä auton, johon myyjä (autoliike) myynti-ilmoituksessaan lupasi tehdä jakopäähuollon ennen luovutusta. Huoltoa ei kuitenkaan koskaan tehty, koska myyjän mielestä "se ei ollut vielä ajankohtainen". Kysyin myyjältä asiasta noin puolen vuoden kuluttua, kun olin saanut auton merkkiliikehuollosta kehotuksen, että huolto pitäisi tehdä. Myyjä ei enää suostunut ottamaan huoltoa vastuulleen, vaan jouduin huollattamaan auton itse. Ja kalliiksi tuli, koska kyseiseen automalliin jakopääremontti on tavallista työläämpi. Onko tällaisessa tilanteessa enää mitään tehtävissä? Tietysti ottaa päähän, että taas annoin heti periksi enkä alkanut auton luovutushetkellä asiaan puuttumaan, vaan annoin asian silloin olla.

Jos se on johonkin viestittelyyn tai muuhun kirjallisena tullut että on myyntihintaan luvattu sisällyttää tuo huolto (oli se sitten ennen tai jälkeen varsinaisen myyntihetken) niin varmaankin voit yrittää. Kuluttajariitana kannattanee ensin yrittää ajaa, eri asia noudattaako kyseinen taho niitä ratkaisuja. Jos on ollut vain puheen tasolla niin vaikea tuota on näyttää toteen. Käräjille menossa on aina iso kuluriski, itse en lähtisi ainakaan ennen kuin on kuluttajariitana saanut omaa näkemystä puoltavan päätöksen. Niin ja jos itse olet huollon suostunut jättämään pois ja esim hintaa on vähän siinä tingattu niin et oikeastaan voi mitään ja se jää oppirahoiksi siitä ettet tiennyt kuinka arvokas se huolto olisi ollut.
 
Millaisilla kilsoilla olette iskareita vaihdellut? Huomasin myynnissä olevat kiinnostavat iskarit ja aloin miettiä että pitäisikö hankkia ja vaihtaa vaikka autossa alla olevat eivät vaikuta vuotavan ja toistaiseksi menneet katsastuksesta ongelmitta. Autolla ikää 8v ja mittarissa 113tkm. Netistä kun kattoo niin jossain sanotaan että 100tkm on maksimi ja osa ajaa 300tkm kun ei hajoa. Totuus on varmaan siellä jossain välillä. Olen johonkin vanhaan autoon iskarit vaihtanut mutten kuollaksenikaan muista edes mikä auto se oli saati sitten millä kilsoilla :D
V70 sai yhen iskarin paskaksi 120tkm kohilla taas kakkosautona olevassa transportterissa on tietääkseni toiset menossa 650tkm kohilla
 
Millaisilla kilsoilla olette iskareita vaihdellut? Huomasin myynnissä olevat kiinnostavat iskarit ja aloin miettiä että pitäisikö hankkia ja vaihtaa vaikka autossa alla olevat eivät vaikuta vuotavan ja toistaiseksi menneet katsastuksesta ongelmitta. Autolla ikää 8v ja mittarissa 113tkm. Netistä kun kattoo niin jossain sanotaan että 100tkm on maksimi ja osa ajaa 300tkm kun ei hajoa. Totuus on varmaan siellä jossain välillä. Olen johonkin vanhaan autoon iskarit vaihtanut mutten kuollaksenikaan muista edes mikä auto se oli saati sitten millä kilsoilla :D
Silloin vaihtaa parin kun vikaantuu. Nykyisessä focus farkussa takaiskarit alkoivat vuotaa 160tkm kohdalla ja edessä viel vakiot (225tkm). B-mantaan meni iskareita kerran pariin vuoteen, mut harrasteleluna oli ja käyttö sen mukaista
 
Silloin vaihtaa parin kun vikaantuu. Nykyisessä focus farkussa takaiskarit alkoivat vuotaa 160tkm kohdalla ja edessä viel vakiot (225tkm). B-mantaan meni iskareita kerran pariin vuoteen, mut harrasteleluna oli ja käyttö sen mukaista
Ja itsellä alla 90-luvun alun coiloverit :D. Hyvin rokkaa. Toki koko autolla kilometrejä se ~100tkm mutta on noilla silti ikääkin niin perkuleesti.
 
Oletteko vaihdatelleet jarrunesteitä autoihinne kuinka usein :D? Pystyvätkö huoltoliikkeissä mittaamaan nykyisen nesteen kuntoa jotenkin?
 
Eipä oikeastaan pysty mittaamaan. Satulalla asti on kuitenkin vanhaa ja vettynyttä. Ei ole iso homma eikä kallis vaihdattaa vaan suosiolla.
 
Ja heti perään.
Jos on vanhempi auto niin ne ilmausnipat saattaa olla jumissa ja katketa. Kovin moni korjaamo ei mielellään edes ala vanhempien autojen kanssa vaihtamaan. Voi mennä pahimmillaan jopa jarrusatulat uusiksi.
Lisättyä:
Ja on siis helppo tehdä itsekkin jos saa auton johonkin ylös ettei tarvitse renkaita edes ottaa pois. Letku nippaan ja letkun pää pulloon. Avaa vähän ilmausnippaa ja polttelee tupakin. Tämä kertaa joka pyörä ja pitää huolen ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
2006 vuoden matkailuauto. Arvo noin 15000€. Isäni nimissä. Voinko sen ottaa omiin nimiin ja kauppahinnaksi merkitä isälle ikuinen käyttöoikeus . Rupeeko veroittaja tälläisiä ihmettelemään sen tarkemmin.? Haltijaksi laitan isäni.... nimim. Perintöä suunnitellessa.
 
2006 vuoden matkailuauto. Arvo noin 15000€. Isäni nimissä. Voinko sen ottaa omiin nimiin ja kauppahinnaksi merkitä isälle ikuinen käyttöoikeus . Rupeeko veroittaja tälläisiä ihmettelemään sen tarkemmin.? Haltijaksi laitan isäni.... nimim. Perintöä suunnitellessa.

Omiin nimiin vaan, ellei vakuutus, omistus(käyttövero) syistä ole syytä laittaa isää haltijaksi. Voihan siitä kauppakirjankin tehdä ja hinnaksi 4500€ - maksettu käteisellä eikä tietoa missä rahat on. Eikä siis mitään rahaa tarvi liikuttaa oikeasti. Ketään ei kiinnosta ellei isäsi ole holhouksen alaisena tai kuole about huomenna.
 
Lämmitettävässä tuulilasissa pienen pieni särö alanurkassa joka meni vielä katsastuksesta läpi. Voikohan noita lämmitettäviä tuulilaseja korjauttaa poraamalla, vai meneekö koko tuulilasi vaihtoon?
 
Lämmitettävässä tuulilasissa pienen pieni särö alanurkassa joka meni vielä katsastuksesta läpi. Voikohan noita lämmitettäviä tuulilaseja korjauttaa poraamalla, vai meneekö koko tuulilasi vaihtoon?
Käsittääkseni lämmitys on sisäpuolella lasia että eiköhän niitä samanlailla korjata kuin normilaseja
 
Lämmitettävässä tuulilasissa pienen pieni särö alanurkassa joka meni vielä katsastuksesta läpi. Voikohan noita lämmitettäviä tuulilaseja korjauttaa poraamalla, vai meneekö koko tuulilasi vaihtoon?
Voi korjata mutta jos on todella syvä särö/halkeama niin lämmitys voi lakata toimimasta. Itsellä meni joskus osa lämmityksestä pimeäksi isosta kiveniskusta mutta sekin oli vain pieni kaistale (oli kai jotenkin jaettu paloihin tms).
 
Lämmitettävässä tuulilasissa pienen pieni särö alanurkassa joka meni vielä katsastuksesta läpi. Voikohan noita lämmitettäviä tuulilaseja korjauttaa poraamalla, vai meneekö koko tuulilasi vaihtoon?

Itse vaihdan suoraan uuteen lasiin jos pienikin särö...
 
Tuli ostettua 2019 Seat Leon farkkuna.
Onko Seatilla samantyyppistä ulkomaista kauppaa kuin Skodalla on Kopacek.com? Tarvitsisi ihan ensimmäisenä hommata kangasmatot.
 
Itse vaihdan suoraan uuteen lasiin jos pienikin särö...
No yleensä lasivakuutuksissa on n. 150e omavastuu, kun kiveniskemät paikataan maksutta.

Tai jos ei ole vakuutusta, niin se on aina tonni selällään.

Tosin se lasiliikehän sen loppupeleissä sanoo voiko sitä korjata, vai onko se vaihdettava.
 
No yleensä lasivakuutuksissa on n. 150e omavastuu, kun kiveniskemät paikataan maksutta.

Tai jos ei ole vakuutusta, niin se on aina tonni selällään.

Tosin se lasiliikehän sen loppupeleissä sanoo voiko sitä korjata, vai onko se vaihdettava.
Lasivakuutus on kova, saa helposti ja halvalla naarmuttoman lasin
 
Lasivakuutus on kova, saa helposti ja halvalla naarmuttoman lasin
Riippuu kovasti autosta, tuurista ja siitä kuinka tarkka lasinsa kanssa on. Itsellä 19 vuotta autoilua nyt alla ja oon ostanut 0 tuulilasia. Toki välillä on sitten tullut ajettua hiekkapuhalletun ikkunan kanssa, mutta eihän tuolta ilman petosta uutta saa, jos tuollaista vanhaa kulumaa vaan on. Joskus kun autoon lasia katselin niin 300 - 400 välillä pyöri hinnat asennettuna ja lasivakuutus on 100 - 200 € vuodessa. -> Jos lasin vaihtaa kerran vuodessa ja maksaa 150 € omavastuun, on käytännössä nollasummapeliä pitää vakuutusta tai ostella itse niitä laseja.

Tietysti sitten on näitä > 1000 € tuulilaseja, mutta eiköhän niissä vakuutusmaksutkin nouse. Eikä niitäkään kai joka vuosi tartte ostaa kun ei ihan edellämenevän puskurissa ajele rutiininomaisesti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 250
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom