Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi autojen vanteet ovat lähes poikkeuksetta harmaita?

Tässä jokunen aika sitten panin merkille, että parkkipaikalla jokaisessa autossa vanteet olivat harmaita. Tämän jälkeen sitten seurannut tarkemmin niin käytännössä parissa autossa on ollut mustat vanteet kaikissa muissa harmaat.
 
Miksi autojen vanteet ovat lähes poikkeuksetta harmaita?

Tässä jokunen aika sitten panin merkille, että parkkipaikalla jokaisessa autossa vanteet olivat harmaita. Tämän jälkeen sitten seurannut tarkemmin niin käytännössä parissa autossa on ollut mustat vanteet kaikissa muissa harmaat.

Hopea on neutraali väri joka sopii käytännössä kaikkien korivärien kanssa, varmaan siksi.
 
Miksi autojen vanteet ovat lähes poikkeuksetta harmaita?

Tässä jokunen aika sitten panin merkille, että parkkipaikalla jokaisessa autossa vanteet olivat harmaita. Tämän jälkeen sitten seurannut tarkemmin niin käytännössä parissa autossa on ollut mustat vanteet kaikissa muissa harmaat.
Muoti. Alkoi puulla, vaihtui nopeasti perus alumiini/teräs/tms, siitä kromi josta mustaan ja se jatkui hyvän tovin kunnes tultiin hopeaan ja tuoreimpana tuo prkl:een diamond cut musta hopea paska.

Jos käytännön kannalta miettii, hopea on hyvä kompromissi vähän kaikelta. Ei kätke muotoja, ei näytä likaa niin herkästi, ei vie huomiota kaikesta voiden kuitenkin olla näyttävää, on yleisesti varsin neutraali mutta mielikuvana hopea yhdistetään arvokkaaseen jne jne. Itsellä ollut mustia, hopeisia, kromisia, pronssin värisiä ja satsit gun metal ja neon vihreitä vanteita, joten on tullut nähtyä miten eri värit toimivat oikeassa elämässä.
 
Arvasin, että sieltä löytyy jonkin syy, en vain keksinyt mikä se saattaisi olla.

Nyt kun tuohon kiinnitti huomiota, alkoi se jollakin tavalla häiritä. En nyt välttämättä kaipaisi mitään räikeän värisin vanteita, mutta kyllä mustakin näyttää hyvältä tummemmissa autoissa.
 
Arvasin, että sieltä löytyy jonkin syy, en vain keksinyt mikä se saattaisi olla.

Nyt kun tuohon kiinnitti huomiota, alkoi se jollakin tavalla häiritä. En nyt välttämättä kaipaisi mitään räikeän värisin vanteita, mutta kyllä mustakin näyttää hyvältä tummemmissa autoissa.
Näyttää ehdottomasti hyvältä... kunnes viime pesusta on 5minuuttia. Älä kysy mistä tiedän :D. En ostaisi mustia vanteita käyttikseen kuin pakosta. Otan mielummin vaikka valkoiset joissa lika näyttää jotenkin ööö.... tarkoituksenmukaisemmalta tms. Esim jarrupöly neon vihreissä vanteissa kertoi että autoa oikeasti käytettiin siihen mihin se oli suunniteltu kun taas kura mustassa....
 
Miksiköhän autossa on ilmoitettu korkeampi kantavuusluokka renkaalle kuin auton ilmoitettu kokonaispaino?

Eli autolle ilmoitettu 1923kg kokonaismassa eli riittäisi 480.75kg kantavuusluokka per rengas. Kesärenkaat on 205/55R16 ja kyljessä max 615kg. Eli riittäisi taulukon mukaan lähimmäksi 83 kantavuusluokan rengas eli 483kg.

Rengaskoot on seuraavat:

195/65R15 91H
205/55R16 91V
 
Miksiköhän autossa on ilmoitettu korkeampi kantavuusluokka renkaalle kuin auton ilmoitettu kokonaispaino?

Eli autolle ilmoitettu 1923kg kokonaismassa eli riittäisi 480.75kg kantavuusluokka per rengas. Kesärenkaat on 205/55R16 ja kyljessä max 615kg. Eli riittäisi taulukon mukaan lähimmäksi 83 kantavuusluokan rengas eli 483kg.

Rengaskoot on seuraavat:

195/65R15 91H
205/55R16 91V

Eihän se paino jakaudu tasaisesti, vaan sulla voi olla esim. farkun kontissa kiviä jolloin rasitus kohdistuu suurempana takarenkaille.
 
Kuljettajan ovessa on jos laitetaan kuormaa, niin täydessä lastissa laitetaan takarenkaisiin lisää ilmaa.

Eiks toi nyt oo aika itsestäänselvä juttu? Tosin melko harva niitä paineita muuttelee kuorman mukaan, jää itseltäkin monesti tekemättä jollei oo sit pidempi reissu edessä.
 
Vuoden 2012 Volvo V40:n muovisessa takapuskurissa on noin 10cm pitkä naarmu, joka menee maalikerrosten läpi. Eli musta muovi näkyy alta. Autoa pitäisi laittaa kohta myyntiin tai liikkeeseen vaihdossa. Mietin, että mitä tässä tekisi sen suhteen. Vaihtoehdot taitaa olla seuraavat: en välitä naarmusta mitään, yritän paikkalla itse tai vien korjaamolle. Mitä ajatuksia minkä verran enemmän saan autosta ilman naarmua? Toinen ajatus on, että kannattaako alkaa itse paikkailemaan naarmua jollain muovikitillä ja maalilla vai vienkö suoraan pajalle ja laitan vakuutukseen. Kaskon omavastuu on 150 euroa. Tässä lähinnä mietin, että pitääkö ostaa erilaista purkkia ja purnukkaa jo sen 100 euron edestä ja siihen viikonlopun työt päälle, että kannattaa viedä pajalle vai onnistuisiko tuo näppärästi hieman vähemmällä panostuksella?
 
Vuoden 2012 Volvo V40:n muovisessa takapuskurissa on noin 10cm pitkä naarmu, joka menee maalikerrosten läpi. Eli musta muovi näkyy alta. Autoa pitäisi laittaa kohta myyntiin tai liikkeeseen vaihdossa. Mietin, että mitä tässä tekisi sen suhteen. Vaihtoehdot taitaa olla seuraavat: en välitä naarmusta mitään, yritän paikkalla itse tai vien korjaamolle. Mitä ajatuksia minkä verran enemmän saan autosta ilman naarmua? Toinen ajatus on, että kannattaako alkaa itse paikkailemaan naarmua jollain muovikitillä ja maalilla vai vienkö suoraan pajalle ja laitan vakuutukseen. Kaskon omavastuu on 150 euroa. Tässä lähinnä mietin, että pitääkö ostaa erilaista purkkia ja purnukkaa jo sen 100 euron edestä ja siihen viikonlopun työt päälle, että kannattaa viedä pajalle vai onnistuisiko tuo näppärästi hieman vähemmällä panostuksella?
Kuva naarmusta voisi auttaa. Jonkun millin levyisen naarmun saa kohtuullisesti häivytettyä jo kiveniskemien paikkaukseen tarkoitetulla sarjalla, mutta leveämmät erikseen.
Kaskossa voi joutua myös alemman bonustason uhriksi, jolloin kulu ei jää tuohon 150 euroon.
 
Vuoden 2012 Volvo V40:n muovisessa takapuskurissa on noin 10cm pitkä naarmu, joka menee maalikerrosten läpi. Eli musta muovi näkyy alta. Autoa pitäisi laittaa kohta myyntiin tai liikkeeseen vaihdossa. Mietin, että mitä tässä tekisi sen suhteen. Vaihtoehdot taitaa olla seuraavat: en välitä naarmusta mitään, yritän paikkalla itse tai vien korjaamolle. Mitä ajatuksia minkä verran enemmän saan autosta ilman naarmua? Toinen ajatus on, että kannattaako alkaa itse paikkailemaan naarmua jollain muovikitillä ja maalilla vai vienkö suoraan pajalle ja laitan vakuutukseen. Kaskon omavastuu on 150 euroa. Tässä lähinnä mietin, että pitääkö ostaa erilaista purkkia ja purnukkaa jo sen 100 euron edestä ja siihen viikonlopun työt päälle, että kannattaa viedä pajalle vai onnistuisiko tuo näppärästi hieman vähemmällä panostuksella?

Et välitä naarmusta mitään, jos liikkeessä katsovat ja nupisevat niin tarjoa vaihtoehtoa, että korjaavat kaskosi piikkiin.

Kaskon bonukset saa palautettua yhtiötä vaihtamalla.
 
osaako joku sanoa, miten saisi Nissan NV300:n (tai Renault Trafic 3, Fiat Talento, Opel Vivaro) webaston automaattikäynnin deaktivoitua? Aivan turhaan nollakelissäkin menee päälle moottorin käydessä. Riittäisi ihan esilämmityskäyttöön tuo webasto.
 
Heitetääs tännekin piruuttaan kysymystä, että onko kellään muulla kokemusta siitä kun Toyota Avensis T27 touch & go navi ja audiojärjestelmän (59005) näyttö menee päälle, mutta jää mustaksi?

Päälle laitettaessa Tojon logo tulee esiin ja järjestelmä lähtee käynnistymään normisti. Kun alkaa peruuttaan, niin kameran kuva näkyy pienen hetken ja vaihtuu pois. Samoin jos painaa asetukset, niin näkyy asetusvalikko pienen hetken tai jos paikaa volumepotikasta niin näkyy ilmoitus, että audio off. Ikäänkuin se ei saa ladattua koko systeemiä täysin käyntiin. Esiintyy satunnaisesti, mutta yleensä niin että aamulla kun lähtee liikkeelle niin toimii hyvin, mutta kun käy välissä heittämässä mukulan päiväkotiin niin autoon hypätessä ei toimikaan. Seuraavana täytyy kokeilla toistuuko tämä aina kun on jäänyt bluetoothilla audiot päälle autoa sammuttaessa ja että toistuuko sama radiopuolella.

Osaako kukaan Aven omistaja heittää jotain millä voisi auton resetoida/bootata?
 
Pitääkö rumpujarruille tehdä jotain erityistä vuosihuoltoa ? Ongelmia ei siis ole, mutta on aika vaihtaa renkaat niin menisi samalla.
 
Välttämättä ei, mutta jos intoa ja vuosiin ei ole avattu, niin kannattaa kurkistaa. Näkee kenkien pinnan ja joko on rummussa korkea olkapää (kuluneisuus).

Kurkkasin sinne 1.5v sitten ja hioin kitkapinnat rummuista ja kengistä. Auto tuli minulle perikunnalta niin oli ehtinyt seisoa 2-4 vuotta ja jarrut olivat jumissa (sylinterit) täydellisestä huoltokirjasta huolimatta. Ennen seisontaa kengät ja rummut oli vaihdettu eli olivat paksuudeltaan hyvässä hapessa. Silloin siis selvisi sylinterien vaihdolla. Joskus muistan kuulleeni, että rumpujarruissa pitäisi kerran vuodessa irroittaa rumpu ja puhaltaa pölyt pois + hioa reunus rummusta pois ? Ilmeisesti reunuksen hionta helpottaa vain seuraavaa irrotusta.

Vuosihuolloksi kelpaa painepesurilla huuhtaisu reikiin jos rakenne on irtopulttista mallia.

Mikähän on "irtopulttista mallia" ?
 
Mistäköhän kannattaisi hakea pätkää tuontiautoon? Onko kulutusluotot vakuudella tai ilman ainoa vaihtoehto käden syvälle taskuun laittamiselle? Suomesta liikkeistä löytyy aina sopivan kuukausierän tarjoaja mutta ulkoimailla ei taida vientiin lähtevään saada.
 
Kurkkasin sinne 1.5v sitten ja hioin kitkapinnat rummuista ja kengistä. Auto tuli minulle perikunnalta niin oli ehtinyt seisoa 2-4 vuotta ja jarrut olivat jumissa (sylinterit) täydellisestä huoltokirjasta huolimatta. Ennen seisontaa kengät ja rummut oli vaihdettu eli olivat paksuudeltaan hyvässä hapessa. Silloin siis selvisi sylinterien vaihdolla. Joskus muistan kuulleeni, että rumpujarruissa pitäisi kerran vuodessa irroittaa rumpu ja puhaltaa pölyt pois + hioa reunus rummusta pois ? Ilmeisesti reunuksen hionta helpottaa vain seuraavaa irrotusta.

Helpottaa irroitusta, kyllä.
 
osaako joku sanoa, miten saisi Nissan NV300:n (tai Renault Trafic 3, Fiat Talento, Opel Vivaro) webaston automaattikäynnin deaktivoitua? Aivan turhaan nollakelissäkin menee päälle moottorin käydessä. Riittäisi ihan esilämmityskäyttöön tuo webasto.

Vanhemmissa oli webaston yhteydessä ulkolämpöanturi, jonka irroittamalla weba muuttui käsikäyttöiseksi, mutta ongelma voi olla se että se kellokytkin antaa hyvin pienen virran eikä välttämättä jaksa pitää lämmitintä päällä kun moottori käy, kun virran kulutus lisääntyy, sinne täytyy lisätä rele. Esilämmitys toimii kyllä.

Uudemmissa se weba lienee osa euro6 normin kylmäkäynnistyksen jälkeistä lämmitystä, ja sen irroitus tuottaa vikatilan.. En ole kyllä varma tuosta. Jos vastaava lämpöanturi löytyy mikään tuskin hajoaa jos sen irroittaa ja kokeilee.

Mikähän on "irtopulttista mallia" ?
Pyörät kiinni pulteilla eikä muttereilla?

Mä en sinne kyllä vettä laskisi noin.
 
02 civic oli katalysaattorin vaihdossa. If maksoi varkauden jälkeen laitetun paskan tarvikekatin vaihdon toisen merkkiseen, ja nyt pörisee kiihdytettäessä kuin pakoputkessa olisi reikä. Tyhjäkäynnillä ei ääntä eikä paikallaan kierrätettäessä, vain silloin kun veto päällä ja auto liikkuu. Pintakaasulla ajettaessa ei myöskää pörise, vain kaasua painaessa ja pörinä voimistuu ja "tihenee" kierrosten mukaan vaihteesta riippumatta.
Tietysti soittaisin vaihtopaikkaan mutta kiinni viikonlopun, mikähän siinä röpöttää?
 
02 civic oli katalysaattorin vaihdossa. If maksoi varkauden jälkeen laitetun paskan tarvikekatin vaihdon toisen merkkiseen, ja nyt pörisee kiihdytettäessä kuin pakoputkessa olisi reikä. Tyhjäkäynnillä ei ääntä eikä paikallaan kierrätettäessä, vain silloin kun veto päällä ja auto liikkuu. Pintakaasulla ajettaessa ei myöskää pörise, vain kaasua painaessa ja pörinä voimistuu ja "tihenee" kierrosten mukaan vaihteesta riippumatta.
Tietysti soittaisin vaihtopaikkaan mutta kiinni viikonlopun, mikähän siinä röpöttää?

vuotaa reikä liitoksissa! myin aikoinaan ton katin type r 02 sivikistä sain 400e arvokkaat katit noissa.
 
Hei tuli sellai mieleen, nyt mikä ois hyvä olla ja siihen tarvittas arvon tietäjiltä tietoa.

vuoden 2003 mersu obd liittimeen joku lukija mistä voisin nähä realiaika tietoja moottorista olisi tabeletti ylimääräsenä ja sen kautta ois kiva päästä tutkaileen.
 
Hei tuli sellai mieleen, nyt mikä ois hyvä olla ja siihen tarvittas arvon tietäjiltä tietoa.

vuoden 2003 mersu obd liittimeen joku lukija mistä voisin nähä realiaika tietoja moottorista olisi tabeletti ylimääräsenä ja sen kautta ois kiva päästä tutkaileen.
Tuolta voisi löytyä apua:
 
vuotaa reikä liitoksissa! myin aikoinaan ton katin type r 02 sivikistä sain 400e arvokkaat katit noissa.
Väittävät nyt että lämpösuojapelti rämisee siellä alla että he vain vaihto katin eikä liity heidän tekemisiin. En vain ymmärrä miksi se pelti pörisisi ainoastaan veto päällä ja pörinän taajuus ja äänenvoimakkuus kasvaa 1:1 kierrosten kanssa. Samanlainen ääni kuin putki olisi kokonaan poikki, muutaman pykälän hiljaisempana
 
ääni muuttuu nii paljo kierrosten ohella miks et vie jonnekki ja tarkista asiaa? tai aja pikkurampeille maksaa 30e motonestistä ja kaveri sinne kaasuttelee meet kattoo vuotaako.
 
ääni muuttuu nii paljo kierrosten ohella miks et vie jonnekki ja tarkista asiaa? tai aja pikkurampeille maksaa 30e motonestistä ja kaveri sinne kaasuttelee meet kattoo vuotaako.

Kaveri painaa pakoputken päästä, helpottaa etsimistä jos vuotaa. Viimeistään pakokaasumittaus kertoo tilanteen
 
ääni muuttuu nii paljo kierrosten ohella miks et vie jonnekki ja tarkista asiaa? tai aja pikkurampeille maksaa 30e motonestistä ja kaveri sinne kaasuttelee meet kattoo vuotaako.
Täytyy viedä jonnekkin tutkittavaksi. Pörinä ei kuulu paikallaan ollessa edes kaasua polkemalla, vain liikkeessä kiihdytettässä. Aivan sama onko kierrokset 1500 vai 4000, pörinä alkaa kun kaasua painaa ja loppuu vasta kiihtymisen loppuessa ja ääni nousee kierosten mukana
 
Osaako joku sanoa, miten autovakuutukset yleensä korvaa vahinkoja. Eli autossa OP:n superkasko. Kevään aikana molemmin puoli autoa tullut parkkihallissa pari lommoa (viereinen auto kolauttanut). Nyt sitten kävi vielä pieni vahinko itselle, eli auto laappasi parkkeerattaessa hallin seinässä olleeseen kaiteeseen sen verran, että etupuskuriin tuli ikävä jälki maaliin. Bonukset varmaan laskee, kun tuon jälkimmäisen korjauttaa, mutta saako näitä eriaikaan tullelta kolhuja korjautettua vakuutuksen piikkiin "kerralla?" Voisi sen kai selkeämminkin selittää, mutta josko joku saisi tuosta kiinni?
 
1681734194838.png


meneekö toi miinus3 viel absien ja autolootan kanssa ilman herjaa?
 
Osaako joku sanoa, miten autovakuutukset yleensä korvaa vahinkoja. Eli autossa OP:n superkasko. Kevään aikana molemmin puoli autoa tullut parkkihallissa pari lommoa (viereinen auto kolauttanut). Nyt sitten kävi vielä pieni vahinko itselle, eli auto laappasi parkkeerattaessa hallin seinässä olleeseen kaiteeseen sen verran, että etupuskuriin tuli ikävä jälki maaliin. Bonukset varmaan laskee, kun tuon jälkimmäisen korjauttaa, mutta saako näitä eriaikaan tullelta kolhuja korjautettua vakuutuksen piikkiin "kerralla?" Voisi sen kai selkeämminkin selittää, mutta josko joku saisi tuosta kiinni?

"Huomasit kylkien kolhut samaan aikaan ja siitä harmistuneena lähdit ajamaan puolivaloilla ja hipasit kaiteeseen"?
 
mikäs tää vastaus oli? :D:D:D:D miten eroa voisi edes olla jos kaikki samankokosia? nyt herätys. tossahan on kuvat ja kaikki ja kysymys oli ihan helposti tajuttavissa.

No mitä ne muka vaikuttaa mihinkään muuhun ko nopeusmittariin jos on samankokonen vihannesleikkuri joka nurkassa? Nyt herätys.
 
mikäs tää vastaus oli? :D:D:D:D miten eroa voisi edes olla jos kaikki samankokosia? nyt herätys. tossahan on kuvat ja kaikki ja kysymys oli ihan helposti tajuttavissa.
Dx-corollassa tuskin vaikuttaa, vaikka eri akseleilla eri kokoiset. Jossain muussa autossa saattaa vaikuttaa ratkaisevasti. Nyt herätys, auton tiedot jakoon ja asiallisempaa asennetta, jos haluat saada asiallisia vastauksia.
 
Asiaton käytös
ei jumankekka mitä jengiä täällä vierintänopeus on eri vaikuttaa ei saa olla voi hyvätavton mitä porukkaa
 
ei jumankekka mitä jengiä täällä vierintänopeus on eri vaikuttaa ei saa olla voi hyvätavton mitä porukkaa
Ei se absien eikä minkään muunkaan elekroniikan toimintaan (Paitsi tietysti mittarivirheeseen) ainakaan niin että herjaamaan alkaisi vaikka laittaisit kuinka pienet(tai isot) pyörät sinne alle, kunhan kaikki pyörät ovat halkaisialtaan saman kokoiset ja mahtuvat alle eikä ota mihinkään kiinni. Jos tämä nyt selventäisi. Eli laita vain alle jos haluat. Vierintänopeus toki muuttuu mutta niinhän se vierintänopeus muuttuu myös kaasua painamalla.
 
ei ollu kyse että samat eessä ja taassa ettekö tajua mitää? ette näköjään eikai se nyt herjaakaa jos samat voi luoja
 
tossa on kaks eri kokoa toiset eessä takana ja siks kysyin tuleeko herjaa tollasesta erosta
 
tossa on kaks eri kokoa toiset eessä takana ja siks kysyin tuleeko herjaa tollasesta erosta

Voi luoja millanen trolli.

Tuotahan ei kannattaisi vaikka sisällyttää tuohon kysymykseen. Ei täällä kenelläkään ole mitään kristallipalloa mistä tarkistaa mitähän herra/rouva kimmoko mahtaa tarkoittaa.

Tuossa sinun kysymyksessä kun ei mitenkään selviä että sekottaako jos on eri rengastus eessä ja takaana.

1681734194838.png


meneekö toi miinus3 viel absien ja autolootan kanssa ilman herjaa?
 
Onko Nesteen bensa vielä venäläistä?

Neste on korvannut suurimman osan venäläisen raakaöljyn hankinnastaan muilla raakaöljylaaduilla

Neste Oyj, Uutinen, 1.3.2022

Elinkeinoelämä on yhteisenä rintamana tuominnut Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyksen. Meillä on tilanteesta yhteinen huoli.

Neste on vallitsevasta tilanteesta ja epävarmoista markkinoista johtuen korvannut suurimman osan venäläisen raakaöljyn hankinnastaan muilla raakaöljylaaduilla, kuten Pohjanmeren öljyllä. Seuraamme pakotteiden ja mahdollisten vastapakotteiden kehittymistä tarkasti ja varaudumme erilaisiin vaihtoehtoihin hankinnassa, tuotannossa ja logistiikassa. Nesteen jalostamot toimivat normaalisti, ja pyrimme turvaamaan tuotteidemme saatavuuden kaikissa tilanteissa.
 
Onko kokemusta jos vaihtaa renkaiksi pienemmät mitä rekisteriotteessa lukee? Vanhemmille tulossa Volvo S80 2007 jossa virallinen minimi on 225/55/16, houkuttelisi halvan hinnan puolesta laittaa alle 205/60/16 mutta voiko tuosta tulla vaikkapa katsastusmieheltä sanomista, jos muuten renkaat sopivat auton alle?
 
Onko kokemusta jos vaihtaa renkaiksi pienemmät mitä rekisteriotteessa lukee? Vanhemmille tulossa Volvo S80 2007 jossa virallinen minimi on 225/55/16, houkuttelisi halvan hinnan puolesta laittaa alle 205/60/16 mutta voiko tuosta tulla vaikkapa katsastusmieheltä sanomista, jos muuten renkaat sopivat auton alle?

Saa muuttaa tuon verran ja ei tule sanomista.
 
Onko kokemusta jos vaihtaa renkaiksi pienemmät mitä rekisteriotteessa lukee? Vanhemmille tulossa Volvo S80 2007 jossa virallinen minimi on 225/55/16, houkuttelisi halvan hinnan puolesta laittaa alle 205/60/16 mutta voiko tuosta tulla vaikkapa katsastusmieheltä sanomista, jos muuten renkaat sopivat auton alle?
Tällaisen tiedon löysin:
"Auto on lain mukaan muutoskatsastettava, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden."

Eli ilmeisesti pitäisi käydä nuo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 347
Viestejä
4 553 404
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom