Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen autoillut 20v ilman ainuttakaan lasin vaihtoa. Tällä hetkellä meillä on kaksi 300tkm:ä ajettua autoa ja molemmissa on alkuperäinen tuulilasi. Jos lasit olisikin aikanaan vaihdettu, olisivat ne todennäköisesti vaihdettu jo useasti ja korit olisivat ruosteessa lasin ympäriltä.
 
No kyllähän nuo lämmitetyt tuulilasit ovat yleensä siellä tonnin huitteissa.

Tosin ylivoimaisesti vittumaisintahan siinä lasin vaihdossa on se ylimääräinen härdelli jonka siitä tulee, paikkauksen ne tekee sillä aikaa kun käy kahvilla.

Sinänsä täysin tuuripeliähän se lasin hajoaminen on. 3 kertaa olen nähnyt kuinka kivi tulee vastaantulevan auton renkaasta lasiin ja rikkoo sen. Ei sitä kiveä voi mitenkään väistää.
 
Ehdotuksia mistä voisi saada huomisen päivälle(helatorstai) auton käynnistysakku asennettuna? Sijaintina mieluiten pääkaupunki mutta tarve sen verran kova, että kauempaaki onnistuis
 
Riippuu kovasti autosta, tuurista ja siitä kuinka tarkka lasinsa kanssa on. Itsellä 19 vuotta autoilua nyt alla ja oon ostanut 0 tuulilasia. Toki välillä on sitten tullut ajettua hiekkapuhalletun ikkunan kanssa, mutta eihän tuolta ilman petosta uutta saa, jos tuollaista vanhaa kulumaa vaan on. Joskus kun autoon lasia katselin niin 300 - 400 välillä pyöri hinnat asennettuna ja lasivakuutus on 100 - 200 € vuodessa. -> Jos lasin vaihtaa kerran vuodessa ja maksaa 150 € omavastuun, on käytännössä nollasummapeliä pitää vakuutusta tai ostella itse niitä laseja.

Tietysti sitten on näitä > 1000 € tuulilaseja, mutta eiköhän niissä vakuutusmaksutkin nouse. Eikä niitäkään kai joka vuosi tartte ostaa kun ei ihan edellämenevän puskurissa ajele rutiininomaisesti.
Hyvin vaihtelevaa tuo realistinen hyöty tuulilasivakuutuksesta. Itsellä ei ole mennyt yhtään lasia vaihdossa viimeiseen vajaaseen 20vuoteen ja esim molemmissa omissa autoissa on 30v+ vanhat tuulilasit. Hinta tosiaan pyörii tuolla kuvailemissasi, JOS tuulilasissa ei ole juurikin esim @Pakana n mainitsemat lämmitystä, sensoreita, antenneja, mallina harvinaisempi jne jne jne.
 
Ehdotuksia mistä voisi saada huomisen päivälle(helatorstai) auton käynnistysakku asennettuna? Sijaintina mieluiten pääkaupunki mutta tarve sen verran kova, että kauempaaki onnistuis
Debilillä kertoivat olevansa huomenna auki, mutta perjantaina suljettuna.

 
Mikä ikitahmainen kitti / tuote: Lava-autojen muovisen lavasuojuksen (drop-in bedliner) kiinnittämiseen tai värinän ja maalien hieroutumisen estämiseen käyttävät jotain mustaa lakumaista kittiä mikä pysyy tahmaisena ikuisesti, mitähän tämä kitti mahtaisi olla? Ei siis kuivuva ja pelkästään joustavana pysyvä vaan tahmainen. Koitin googletella englanniksi esim "tacky drop-in bedliner adhesive" mutta eipä tärppää. Kiitos!
 
On tainut katalysaattorien ostohinnat pudota aika roimasti?
Sekä mikä paikka maksaa nykyään parhaimman hinnan?

Viime vuoden helmikuussa kysyin, niin eräät katit ois ollu 165€/kpl arvoiset retekolle myytynä. Nyt hinta oli enää 90€/kpl ja kuulemma pyöristetty ylöspäin ja kuulemma parin kuukauden päästä hinta luultavasti pienempi. Ei maksa vaivaa alkaa särkemään/leikkaamaan ehjiä pakosarjoja noin pienellä hinnalla. Enemmän noista sais myymällä kokonaisena.


Edit. Vein pari "isompaa"/kalliimpaa kattia retekolle, kun maksoi parhaan hinnan (sain 175€/kpl ja netin laskurit/apit näytti n.130€). Noita yllä mainittuja en raaskinut viedä noin pienellä hinnalla, jos tulee tarvetta itselle vaihtaa vakiot takaisin tai myydä jollekin.
 
Viimeksi muokattu:
1684541313514.png


mikä yleensä aiheuttaa jarrut vinkuu häviää jarruttamisella mutta ei aina vingu ja välillä alkaa vinkuna pikkunopeuksessa jos rattia kääntää kunnolla? onkone palat vai palojen asennus raudat? w211 2003 kysessä eikä voi normi pajalla vaihtaa ku sbc
 
1684541313514.png


mikä yleensä aiheuttaa jarrut vinkuu häviää jarruttamisella mutta ei aina vingu ja välillä alkaa vinkuna pikkunopeuksessa jos rattia kääntää kunnolla? onkone palat vai palojen asennus raudat? w211 2003 kysessä eikä voi normi pajalla vaihtaa ku sbc
Molemmat voivat olla syynä, ruostetta raudan alla, kulunut viiste palassa, uudet palat jne. Pitäisi onnistua tänäpäivänä pajalla kuin pajalla sbc Jarruihin palojen vaihto. Tässä kotisepällekin nopeasti googlattu ohje mersufoorumilta.

Ohjeet lyhyesti:
Estä SBC:n toiminta ( selftest ):
- Lukitse auton ovet ja anna olla lukittuna min 30 s.
- Aukaise ovet min 15 s ajaksi.
- Lukitse auton ovet
- 15 sekunnin päästä voit vaihtaa palat, levyt, käsijarrun kengät.
- Pidä avainta varmassa paikassa, ettei kukaan avaa ovia.

Kun palat on vaihdettu:

SBC toimintakuntoon:

- Aja lyhyt lenkki ( SBC ja ESP vikatilat on päällä mutta autolla voi varovasti ajaa )
- Virta pois päältä 1...5 sekunnin ajaksi
- Virta päälle
- Virta pois päältä
- Starttaa moottori ja paina jarrua 5....10 kertaa


Nyt pitäisi SBC ja ESP vikatilan hälytykset poistua.
 
Sbc jarrut aktivoituvat ja ajavat männät ulos kun ovet/lukitus avataan. Jos tuolloin ei ole palat paikallaan tai sormet on välissä niin käy huonosti.

Mersufoorumilta löytynee tarkempia ohjeita.
 
Sbc jarrut saa myös luotettavasti pois päältä vetämällä sen johdon irti siitä pumpun kyljestä. Näkyy esim tästä videolta 58 s kohdalta:
 
Sbc jarrut saa myös luotettavasti pois päältä vetämällä sen johdon irti siitä pumpun kyljestä. Näkyy esim tästä videolta 58 s kohdalta:

no tuohan olisi helpoin tapa palojen vaihdon ajaks perkules kiitos sitte vien kamulle laitettavaks
 
tosin miks tota ohjetta ei joka paikassa sanota meneeköhän jotenki sekasi järjestelmä? miks kaikki käyttää jotai lukijaa sitte jos noi helposti toimis tolla?
 
Sain DOT 5.1 -jarrunestettä. Autoissa on käytössä DOT 4. Voiko tuon uuden sekoittaa joukkoon?
 
Mitäs mieltä olette infotainment-näytöistä ja niiden sijoittelusta? Millä perusteella tehdään irrallinen (esim. ID4) ja millä perusteella kojelautaan integroitu (esim. Polo)?

Oma esteettinen silmä sanoisi, että integroitu on paljon parempi kuin erillinen tabletti. Kokoa ei saada samalla lailla, mutta ei kai sokeat saa autoilla muutenkaan...

1684966765732.png


1684966789641.png
 
Mitäs mieltä olette infotainment-näytöistä ja niiden sijoittelusta? Millä perusteella tehdään irrallinen (esim. ID4) ja millä perusteella kojelautaan integroitu (esim. Polo)?

Oma esteettinen silmä sanoisi, että integroitu on paljon parempi kuin erillinen tabletti. Kokoa ei saada samalla lailla, mutta ei kai sokeat saa autoilla muutenkaan...

1684966765732.png


1684966789641.png

Ainakin Model 3:n joka puolelta ”irti” olevasta näytössä on se hyvä puoli että takaa voi ottaa sormilla tukea ja sitten tehdä kosketusvalinnan, helpottaa liikkuvassa autossa näytön operointia varsinkin huonoilla teillä.
 
Mitäs mieltä olette infotainment-näytöistä ja niiden sijoittelusta? Millä perusteella tehdään irrallinen (esim. ID4) ja millä perusteella kojelautaan integroitu (esim. Polo)?

Oma esteettinen silmä sanoisi, että integroitu on paljon parempi kuin erillinen tabletti. Kokoa ei saada samalla lailla, mutta ei kai sokeat saa autoilla muutenkaan...

1684966765732.png


1684966789641.png

Itse olen mieltänyt irralliset "huonoksi suunnitteluksi". Suunnitellaan kojetaulu perinteiseksi ja sitten loppumetreillä joku nakkaa pöytään tapletin ja sanoo, että tuo pitäisi mahtua..
 
Ainakin Model 3:n joka puolelta ”irti” olevasta näytössä on se hyvä puoli että takaa voi ottaa sormilla tukea ja sitten tehdä kosketusvalinnan, helpottaa liikkuvassa autossa näytön operointia varsinkin huonoilla teillä.
Josta päästään siihen että miksi vitussa epäkäytännöllinen näyttö pitää olla ainoa paikka hallita auton toimintoja :facepalm:

Onneksi saa sentään sormilla tukea

:srofl:
 
Josta päästään siihen että miksi vitussa epäkäytännöllinen näyttö pitää olla ainoa paikka hallita auton toimintoja :facepalm:

Onneksi saa sentään sormilla tukea

:srofl:

Ihan toimiva tapa se on, jos ei tietokoneet lähtökohtaisesti pelota.

On mulla toisessa autossa vaijerivälitteiset vivut lämmitykselle ja lämmityksen kennon hanalle, mutta en kyllä näe tätä mitenkään parempana ratkaisuna.
 
Ihan toimiva tapa se on, jos ei tietokoneet lähtökohtaisesti pelota.

On mulla toisessa autossa vaijerivälitteiset vivut lämmitykselle ja lämmityksen kennon hanalle, mutta en kyllä näe tätä mitenkään parempana ratkaisuna.
Kysehän ei ole pelottaako tietokoneet vai ei, mutta käytännöllinen teslan ratkaisu ei ole.
 
Kysehän ei ole pelottaako tietokoneet vai ei, mutta käytännöllinen teslan ratkaisu ei ole.

Samalla epäilevällä kannalla olin itsekin, mutta sen käytettävyys ei ole muodostunut ongelmaksi.

Itseasiassa täytyy harrastevehkeeseen tehdä hieman samanlainen lähestymistapa, kun tarvitsee kuskin penkille joka suuntaan sähkösäädöt, sähköpeilien säädöt + kääntö, offroad valojen katkaisijat, yms.. Kauhea liuta nappuloita tulisi, taidan laittaa esim. Raspberry pi:n ja jonkun pienen kosketusnäytön taakse ne, mutta en ole vielä oikein löytänyt sopivaa autokäyttöön tehtyä kosketusnäyttöä.
 
Isäukolle pitäisi löytää langattomat peräkärryvalot, mutta minulla ei ole mitään käsitystä, mitkä olisivat hyvät. Osaisiko joku auttaa asiassa täällä?
 
Jep, kun siihen näyttöön tulee vikaa, ei toimi mikään ohjaus.
Tämäkin tietysti yksi näkökulma, mutta itse pidän kosketusnäytön operoimista helppona vain tilanteissa, joissa on katsekontakti näyttöön. Nappularivi, jossa tarvittavat indikaattoriledit toimii myös sokkona, koska sormikopelolla pystyy painamaan oikeaa nappulaa totuttuaan niiden sijainteihin. Vähän samoin kuin kirjoittaminen puhelimella, jossa fyysinen näppäimistö vs. kosketusnäyttö. Pitkänkin viestin voi kirjoittaa vanhalla nokialaisella virheettömästi katsomatta näyttöön, kun taas kosketusnäytöllä tuntuu itsellä tulevan typoja vaikka katsoisikin näyttöä.

Liikenteessä on ihan hyödyllistä, että jotkut toiminnot on helposti tunnusteltavien ja ropeloitavien nappuloiden ja rullien takana. Sinänsä infotainment nykyaikaiseen autoon kuuluu, mutta on ihan perseestä, että jotkut valmistajat yrittävät ympätä kaiken käyttöliittymän siihen tablettiin.
 
IMG_0413.jpeg
IMG_0414.jpegIMG_0415.jpeg

Tommosen kauniin lommon oon miun sotaratsuuni saanut. Joskus vissii käänsin autoani tolppaa päin liian hanakasti ja takaisinveto ei pelastanut tilannetta. Meni muuten pitkään huomaa tämä, vasta auton pesun yhteydessä.

Onkohan miten helppo/halpa korjata ja osaava tyyppi työkaluineen voi ilmoittautua :) Maalipinta ehjä, pieniä kohtia lukuunottamatta.
 
kokeilisin imukupilla vetää ulos, ensin lämmittäen peltiä kuumalla vedellä tai puhaltimella varoen maalin palamista. Voi saada ainakin lievemmäksi, tuohon taitaa myös päästä taakse helposti joten voi kokeilla irroittaa sisälokarin ja painella altapäin.
 
kokeilisin imukupilla vetää ulos, ensin lämmittäen peltiä kuumalla vedellä tai puhaltimella varoen maalin palamista. Voi saada ainakin lievemmäksi, tuohon taitaa myös päästä taakse helposti joten voi kokeilla irroittaa sisälokarin ja painella altapäin.

No en itse menisi tekemään mitään, saa vain pahempaa jälkeä aikaiseksi.
 
Jos halua hyvää niin koko pelti uusiksi tai sitten jonkun hyvän ei ehkä halpa maalaamoon missä on peltiseppä töissä.
 
Saisko jollain vaahdolla tehtyä ilmarenkaasta "kiinteän" halvemmalla kuin hakemalla kaupasta vastaavat?
Kompressorin aina tyhjäksi vuotavat renkaat...

 
töräytä renkaan sisään auton paikkavaahtopullo ?


Tosin ei tuo umpirengas nyt kallis ole .....
 
Saisko jollain vaahdolla tehtyä ilmarenkaasta "kiinteän" halvemmalla kuin hakemalla kaupasta vastaavat?
Kompressorin aina tyhjäksi vuotavat renkaat...

En usko että kannattaa ruveta kikkailemaan vaahtojen kanssa,oikein kevyessä käytössä voisi ehkä toimikkin mutta kun kerran lyö päälle kunnon maa tai sora kuorman niin rengas on lytyssä ja entinen.
 
No en itse menisi tekemään mitään, saa vain pahempaa jälkeä aikaiseksi.

Juu en mä itse tuota rupee korjaa eikä olis edes kiinnostusta. Ei vaikuta ajoon. Enemmänkin että mitä tuollaisen korjaaminen voisi maksaa mm. tulevaisuuden suhteen auton myynnin osalta.
 
Juu en mä itse tuota rupee korjaa eikä olis edes kiinnostusta. Ei vaikuta ajoon. Enemmänkin että mitä tuollaisen korjaaminen voisi maksaa mm. tulevaisuuden suhteen auton myynnin osalta.
Onhan noita lommokorjaamoja jotka painelee pellin taas suoraksi ilman maalausta. Googlaa mikä paikka olisi lähellä itseäsi ja käy kysymässä hinta-arvio. Hinnat taitaa alkaa jostain 200€ ja siitä ylös. Sillain hyvässä paikkaa tuo lommo että se on pellin suoralla osuudella ja pellin taakse pääsee käsiksi. Jos olisi esim pellin taitoksessa niin huomattavasta veemäisempi homma korjata.
 
Onkohan LähiTapiolan vakuutus halvin museoautolle? Laitoin kyllä jo tarjouspyyntöä menemään.

IF sivuilta sai hinnan suoraan, mutta olisi saanut olla vähän halvempikin (en muista enää hintaa).
 
En usko että kannattaa ruveta kikkailemaan vaahtojen kanssa,oikein kevyessä käytössä voisi ehkä toimikkin mutta kun kerran lyö päälle kunnon maa tai sora kuorman niin rengas on lytyssä ja entinen.
No ei ole kyllä tarkoitus kompressorin päälle laittaa kauheasti kuormaa. Mutta jos ois ollut joku ihmevaahto vitosella, niin tähän se ois sopinut.
 
No ei ole kyllä tarkoitus kompressorin päälle laittaa kauheasti kuormaa. Mutta jos ois ollut joku ihmevaahto vitosella, niin tähän se ois sopinut.
Näköjään ymmärsin käyttökohteen väärin kun luulin että kottikärryn pyörästä on kyse.Taitaa kuitenkin olla isompi kompura kyseessä kun on ilmakumirenkaat,jos tuo seisoo pitempiä aikoja paikoillaan niin on tuossakin vaarana että pyörästä tulee kulmikas.Tuo umpikumipyörä on kyllä niin halpa että hommaisin sen tuohonkin käyttöön,enkä kikkailisi muuta.
 
onko noilla eroa suuntaa tai toiseen halvin bosch kuitenki w211 mersun diiselii om646 tulee? vai pitääkö se melkee tuplat maksaa orkkiksesta?

1685519110777.png
 
onko noilla eroa suuntaa tai toiseen halvin bosch kuitenki w211 mersun diiselii om646 tulee? vai pitääkö se melkee tuplat maksaa orkkiksesta?
Tämä nyt ei kerro tietysti suoraan juuri tuosta suodattimesta mitään, mutta ite oon ottanu aina halvimman öljyn-, ilman- ja polttoainesuodattimen enkä oo törmännyt ongelmiin. Kyseessä on kuitenkin aika yksinkertaisia osia, jotka ei kohdistu mitenkään merkittävälle kulumiselle. Bosch on ihan brändituote kuitenkin niin uskaltaisin ottaa sen.

Jossain laakeri- ja jarruasioissa yms. otan yleensä sen mitä myyvät alkuperäislaatuisena, mutta sekin kyllä ihan intuition perusteella, josko mahdollisesti kestäisivät vähän pidempään.
 
Näettekö kristallipallostanne syyn moottoritilassa kuuluva väpättämiseen? Ääni voimistuu eniten tonne moottorin taakse. Hihnat pitäisi olla kunnossa..joten olisko kumityynyt tai joku moottorikiinnikkeen pultteista vähän löysällä? Kaikki pulttit johon käsilläni yletyin niin olivat mielestäni kireällä.
 
Jouduin ottamaan tänään edestä toisen jarrun suojalevyn pois kun se oli hapertunut käytännössä irti, ja oli alkanut aiheuttaa ääntä ajaessa. Onko tuo mitenkään oleellinen osa levyjarrujen kanssa? Tarkoitus on joka tapauksessa käydä öljynvaihtohuollossa niin laitatan uuden samalla käynnillä, mutta tässä saattaa mennä viikko jos toinenkin että aikataulut osuu kohdalleen.
 
Jouduin ottamaan tänään edestä toisen jarrun suojalevyn pois kun se oli hapertunut käytännössä irti, ja oli alkanut aiheuttaa ääntä ajaessa. Onko tuo mitenkään oleellinen osa levyjarrujen kanssa? Tarkoitus on joka tapauksessa käydä öljynvaihtohuollossa niin laitatan uuden samalla käynnillä, mutta tässä saattaa mennä viikko jos toinenkin että aikataulut osuu kohdalleen.

Ei se ole jarrujen toiminnan kannalta olennainen, mut katsastushenkilö rakastaa sitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom