Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
No kun ei näy koko autoa Trafin sivuilla, koska ei ole rekisteröity vielä Suomeen. Helppoahan tämä muuten olisi

Nyt muistaisin että täällä oli joku muukin tuontiauton kanssa samanlaisissa ongelmissa, eikä ole kauaakaan aikaa. Vielä kun muistaisi kuka ja missä topikissa :hmm: Asia kuitenkin taisi ratketa jotenkin.
 
Mikä on paras tapa estää jarrujen juminen kun auto on useamman kuukauden ajamatta?

Liikutella sitä ja parkkeeraa kuivalle paikalle, ei nurmikolle. Itellähän kävi niin hauskasti että pesin auton, sitten ajoin sen vaan katokseen. 48 tunnin aikana ehti jo toinen takajarru vetää niin jumiin että aika pitkä musta viiru jäi asfaltiin ja sitten pamauksen kera aukesi. Olis ehkä pitänyt heittää joku kuivattelulenkki pesun jälkeen...
 
Mikä olisi oiva vikakoodien lukija? Ja jos sil voisi tehdä enemmänkin kuittauksia esim jarrujen huoltotilaan laitto, niin ois aika oiva peli. Lähipiirissä kun tuppaa olemaan audia, mersua, hondaa ja foordia. Varsinkin audin jarrujen vaihdosta meinas tulla tuskaa, kun ei ollu oikeita vehkeitä ja piti sit kikkailla.
 
Jokainen noista merkeistä tarvitsee oman laitteensa jos hyvän haluaa.

Yleismallin vehkeet ovat yleensä tasaisen huonoja joka autossa. Voi olla, että toimiviakin sellaisia löytyy mutta sellaisen hintalapussa on jo neljä numeroa.

Etenkään mersusta ei saa oikein mitään järjellisiä vikakoodeja irti millään muulla kuin mersun omalla testerillä.
 
Mikä olisi oiva vikakoodien lukija? Ja jos sil voisi tehdä enemmänkin kuittauksia esim jarrujen huoltotilaan laitto, niin ois aika oiva peli. Lähipiirissä kun tuppaa olemaan audia, mersua, hondaa ja foordia. Varsinkin audin jarrujen vaihdosta meinas tulla tuskaa, kun ei ollu oikeita vehkeitä ja piti sit kikkailla.
Audiin ainakin piraatti-VAGCOM maksaa joku 20-30 € kaapeleineen. Käy myös muihin VAGeihin ja koodien luku onnistuu kaikista merkeistä.

Noista muista ei ole tietoa merkkispesifeistä laitteista.
 
Audiin ainakin piraatti-VAGCOM maksaa joku 20-30 € kaapeleineen. Käy myös muihin VAGeihin ja koodien luku onnistuu kaikista merkeistä.

Noista muista ei ole tietoa merkkispesifeistä laitteista.
Näissä osassa pitää sitten oikeasti oikeasti muistaa että et käytä WLAN päällä. Itse brikkasin oman VCDS kaapelin ja softan aikanaan koska oletin ettei wifi kantaisi parkkikselle... Onneksi sentään ehdin tehdä tarvittavat muutokset. Mutta piraatteja ovat suurilta osin jos on merkkikohtaisia. Päivittäisessä käytössä oli itsellä halpa OBD bluetooth lukija josta data luurille joka itsellä heitti datan auton näytölle ja sain sillä lisämittarit auton omalle näytölle Android autossa (ahtopaineet, öljynlämpö, GPS nopeus jne jne.). Hyvin on toiminut yhtään vanhemmissa autoissa (sanoisin 4-5v vanhoissa tai vanhemmissa).
 
Mikä on normaali hintahaarukka itse hankittujen xenon polttimoiden vaihtotyölle? Auto on VW Golf mk7 jossa dynamic light assistant. Sain autojerrystä kaksi tarjousta, 160e ja 35e ja häkellyin erosta. Olisin mutulla haarukoinut itse johonkin näiden kahden välimaastoon... Pistää miettimään onko tuossa edullisessa tarjouksessa jokin koira haudattuna vai onko toinen vain törkeästi yläkanttiin vedetty jos sattuisi tarttumaan.
 
Mikä on normaali hintahaarukka itse hankittujen xenon polttimoiden vaihtotyölle? Auto on VW Golf mk7 jossa dynamic light assistant. Sain autojerrystä kaksi tarjousta, 160e ja 35e ja häkellyin erosta. Olisin mutulla haarukoinut itse johonkin näiden kahden välimaastoon... Pistää miettimään onko tuossa edullisessa tarjouksessa jokin koira haudattuna vai onko toinen vain törkeästi yläkanttiin vedetty jos sattuisi tarttumaan.

Sen tarkemmin tietämättä miten golffissa vaihtuu niin jälkimmäinen on ennenkin vaihtanut ja vaihtoon menee aikaa alle puolituntia. 70 € on ihan normaali tunti hinta tavan autokorjaamoilla.
 
Mikä noissa mersujen A sarjassa maksaa? Vuoden 2016 käyttöönotettu mersu hp. keskimäärin 20-21Keur ja japsi merkiset tolla hintapyynnöllä saisi 2018-2019 malliset.
 
Mikä noissa mersujen A sarjassa maksaa? Vuoden 2016 käyttöönotettu mersu hp. keskimäärin 20-21Keur ja japsi merkiset tolla hintapyynnöllä saisi 2018-2019 malliset.

No merssu. Riisikupit ny on.. No niin.
 
Todennäköisesti A-merssunkin huoltoon Veholla on laitettu sen verran rahaa, että käytettynäkin kehtaa pyytää vähän enemmän kuin perus-korollasta.
 
Kannattaako dieselautossa maskisuojaa pitää ylä- vai alasäleikössä tämmöisillä -5 - + 5 keleillä mitä nyt on Etelä-Suomessa ollut?

Alasäleikössä olisi esteettisesti nätimpi ja alasäleikkö omassa autossa on myös avoimempi kuin yläsäleikkö. Mutta kumpi lienee moottorin lämpenemisen kannalta parempi?

E: No pistin nyt alasäleikön umpeen. Ylempi olkoot auki ainakin kunnes pakkasasteita vähintään 10.
 
Viimeksi muokattu:
Yritän jahdata autosta mahdollista sähkövikaa. Maapisteet kokeilin jo ohmipuolella, nollaa kuten pitääkin. Akkuliikkeen akkutesteri herjasi pintajännitettä (?) jonka vuoksi aloin hakemaan vikaa.

Onko se vielä normaalia, että akun plusnavan ja auton eri maapisteiden välillä kulkee jännite?
 
Mikä noissa mersujen A sarjassa maksaa? Vuoden 2016 käyttöönotettu mersu hp. keskimäärin 20-21Keur ja japsi merkiset tolla hintapyynnöllä saisi 2018-2019 malliset.

Ottaisin ehdottomasti japsin. Toi Mersun A-sarja ei kyllä ole mitenkään erikoinen auto millään tasolla.
 
Mikä on normaali hintahaarukka itse hankittujen xenon polttimoiden vaihtotyölle? Auto on VW Golf mk7 jossa dynamic light assistant. Sain autojerrystä kaksi tarjousta, 160e ja 35e ja häkellyin erosta. Olisin mutulla haarukoinut itse johonkin näiden kahden välimaastoon... Pistää miettimään onko tuossa edullisessa tarjouksessa jokin koira haudattuna vai onko toinen vain törkeästi yläkanttiin vedetty jos sattuisi tarttumaan.

Korjausohjeen mukaan puskuri varmaan pitää irrottaa kokonaan. Todellisuudessa tuohon riittää kuitenkin puskurin irroitus päistä, jolloin umpion saa käteen. Veikkaan, että jos noita on vaihdellut niin tuohon menee max 0.5h / puoli. 35e molemmista kuulostaa kyllä melko halvalta.
 
Alasäleikössä olisi esteettisesti nätimpi ja alasäleikkö omassa autossa on myös avoimempi kuin yläsäleikkö. Mutta kumpi lienee moottorin lämpenemisen kannalta parempi?
Ite oon yleensä pistänyt koko syylärin edustan peittoon siten kun nyt helpolla saa väliin ujuteltua. Nykyisessä webasto niin olen sitten kovimmilla pakkasilla laittanut vaan sen päälle, ellei lämmöt pysy normaalissa ajon aikana.
Onko se vielä normaalia, että akun plusnavan ja auton eri maapisteiden välillä kulkee jännite?
Eikös tuossa mittauksessa normaalitulos ole akun nimellisjännite tai mielellään vähän yli?

E: Pintajännitteellä yleensä viitataan siihen, että akun jännite ei ole vielä ajon jäljiltä laskenut = Ei vikaa.

Ennen mittausta voi kytkeä vaikka ajovalot päälle muutamaksi minuutiksi siten, että auto ei käy. Sitten valot pois ja odottaa hetken ennen kuin katsoo jännitteen.
 
Viimeksi muokattu:
Yritän jahdata autosta mahdollista sähkövikaa. Maapisteet kokeilin jo ohmipuolella, nollaa kuten pitääkin. Akkuliikkeen akkutesteri herjasi pintajännitettä (?) jonka vuoksi aloin hakemaan vikaa.

Onko se vielä normaalia, että akun plusnavan ja auton eri maapisteiden välillä kulkee jännite?
Auton akku voi näyttää jonkin aikaa ajon jälkeen tavanomaista korkeampaa jännitettä (laturin tuottama jännite) , jolloin automaattinen akkutesteri tai vaikkapa automaattilaturi näkee raja-arvoa korkeamman jännitteen, eikä lähde mittaamaan latausjärjestelmän kuntoa / lataamaan akkua ennenkuin tämä "pintajännite" on laskenut.
Millaisia oireita tässä autossa oli alunperin vai mittaillaanko tässä nyt vain uteliaisuuttaan? Uteliaisuushan on aina hyvä juttu :)
 
Auton akku voi näyttää jonkin aikaa ajon jälkeen tavanomaista korkeampaa jännitettä (laturin tuottama jännite) , jolloin automaattinen akkutesteri tai vaikkapa automaattilaturi näkee raja-arvoa korkeamman jännitteen, eikä lähde mittaamaan latausjärjestelmän kuntoa / lataamaan akkua ennenkuin tämä "pintajännite" on laskenut.
Millaisia oireita tässä autossa oli alunperin vai mittaillaanko tässä nyt vain uteliaisuuttaan? Uteliaisuushan on aina hyvä juttu :)
Tuo pintajännite terminä nosti huolen auton sähköjärjestelmän kunnosta. Akkuna on jo seitsenvuotias Excide joka on ollut jatkuvalla lyhyellä ajolla, joten ajattelin sen olevan vaihtokunnossa. Täytynee käydä motomaailla kokeilemassa antaisiko heidän testeri jotain tulosta tuon kunnon osalta.
 
Tuo pintajännite terminä nosti huolen auton sähköjärjestelmän kunnosta. Akkuna on jo seitsenvuotias Excide joka on ollut jatkuvalla lyhyellä ajolla, joten ajattelin sen olevan vaihtokunnossa. Täytynee käydä motomaailla kokeilemassa antaisiko heidän testeri jotain tulosta tuon kunnon osalta.

Viime vuoden tai jotain, kun akku kettuili talvella menin akkuliikkeeseen ja akun todettiin olevan kunnossa. Pienenä mutta merkittävänä huomiona miinuksen kaapeli oli huonosti kiinni.
Yksi toinen auto, ei oma mutta samaan liikeeseen, niin akku ok mutta lyhkäisellä ajolla dsl volvon akku vaan starttailtu tyhjäksi. Naisen käytössä kun siirreellään sata metriä kerralla ja noinhan siinä käy.
 
Tuo pintajännite terminä nosti huolen auton sähköjärjestelmän kunnosta. Akkuna on jo seitsenvuotias Excide joka on ollut jatkuvalla lyhyellä ajolla, joten ajattelin sen olevan vaihtokunnossa. Täytynee käydä motomaailla kokeilemassa antaisiko heidän testeri jotain tulosta tuon kunnon osalta.
Kokeile se lepojännite. Jos ei oireile mitään ja jännite yli 12,5 V -> kovaa ajoa. Aamulla yön jäljiltä vaikka kokeilee.

Toinen hyvä testi on mitata jännitettä kun starttaa. Jos laskee hetkellisesti alle 10 voltin niin akku vaihtoon ennen talvea. Tämä toki tarvitsee kaverin tai sitten aika pitkät johdot yleismittariin.

E: Akun kunnon tarkistaminen – AutoWiki
 
Alun perin tässä on jahdattu Hyundaille hyvin tyypillistä "ESP Off" valon satunnaista ilmaantumista. Joskus tuon esp:n valon seuraksi tulee myös EPS:n punainen valo, jolloin ohjaustehostin lopettaa toimintansa. Osia on vaihdeltu tuohon liittyen, täytyy seuraavaksi katsoa taas vikakoodit. Netin syövereissä osalla huono akku aiheutti moista vaivaa.
 
Alun perin tässä on jahdattu Hyundaille hyvin tyypillistä "ESP Off" valon satunnaista ilmaantumista. Joskus tuon esp:n valon seuraksi tulee myös EPS:n punainen valo, jolloin ohjaustehostin lopettaa toimintansa. Osia on vaihdeltu tuohon liittyen, täytyy seuraavaksi katsoa taas vikakoodit. Netin syövereissä osalla huono akku aiheutti moista vaivaa.
Tuohon ESP -ongelmaan en osaa ottaa kantaa, mutta akun kunnon saa kohtuullisen luotettavasti noilla kahdella em mittauksella selville. Ts. jos ne on kunnossa niin vika lienee jossain muualla.

Ärsyttäviä kyllä tuollaiset viat, jotka voi johtua melkein mistä vain.
 
Ongelmia vuoden 2020 Skoda Kodiaq:n kanssa. Auton ilmanvaihto ei puhalla lämmintä ilmaa kuin apukuskin puoleisesta puhaltimesta. Muut puhaltimet puhaltavat haaleaa ilmaa oli asetus mikä tahansa (muutoin ilmanvaihto toimii normaalisti). Normaalit vuosihuollot teetetty ajallaan joten, korjaamolle varmaan pitää lähteä vai onko ideoita mikä voisi olla vikana?
 
Ongelmia vuoden 2020 Skoda Kodiaq:n kanssa. Auton ilmanvaihto ei puhalla lämmintä ilmaa kuin apukuskin puoleisesta puhaltimesta. Muut puhaltimet puhaltavat haaleaa ilmaa oli asetus mikä tahansa (muutoin ilmanvaihto toimii normaalisti). Normaalit vuosihuollot teetetty ajallaan joten, korjaamolle varmaan pitää lähteä vai onko ideoita mikä voisi olla vikana?

Joku läppämoottori sieltä on tod.näk mennyt. Ei ole enää takuita vai ?
 
Edellinen autossa konepellin nurjapuolella oli matto kiinnitettynä mutta tässä nykyisessä autossa sellaista ei ole. Autopurkkaamoilta sellaisen saisi tilailtua. Kysymys on, että mikä ton maton idea on pellissä kiinni? Tuskin vaimentaa ohjaamoon sisälle menevää moottorin ääniä?
 
Edellinen autossa konepellin nurjapuolella oli matto kiinnitettynä mutta tässä nykyisessä autossa sellaista ei ole. Autopurkkaamoilta sellaisen saisi tilailtua. Kysymys on, että mikä ton maton idea on pellissä kiinni? Tuskin vaimentaa ohjaamoon sisälle menevää moottorin ääniä?

Kyllä se vaimentaa moottorin ääniä.
 
Pohdintaa jäähdytysnesteen kanssa.. huomasin jäähdytysnesteen vajausta paisuntasäiliössä.
Paisuntasäiliön kylkeen on merkattu G12-merkkistä ja säiliössä näyttää olevan punaista nestettä. Ohjekirjassa mainittu, että tehtaalla uuteen autoon laitettu G13 violetin väristä. Autona Skoda Octavia 1.8tsi, 2010 vuotinen.

Mitä sinne nyt voi lisätä? Auto ei ole vielä ilmoittanut liian vähästä jäähdytysnesteen määrästä, mutta kylmänä nesteen pinta vähä alle MIN-rajan.
 
Pohdintaa jäähdytysnesteen kanssa.. huomasin jäähdytysnesteen vajausta paisuntasäiliössä.
Paisuntasäiliön kylkeen on merkattu G12-merkkistä ja säiliössä näyttää olevan punaista nestettä. Ohjekirjassa mainittu, että tehtaalla uuteen autoon laitettu G13 violetin väristä. Autona Skoda Octavia 1.8tsi, 2010 vuotinen.

Mitä sinne nyt voi lisätä? Auto ei ole vielä ilmoittanut liian vähästä jäähdytysnesteen määrästä, mutta kylmänä nesteen pinta vähä alle MIN-rajan.
Jos et tiedä mitä siellä on niin tuo on sopivaa kaikkien kanssa Polaric jäähdytinneste 3L käyttövalmis
 
1669554752243.png

Tuossa sanotaan että "loss of corrosion protection", mutta sanoisin ite että silti voi mennä puuroksi riippuen tuotteesta, ja onhan nuo väriltään ihan erilaisia, kannattaa ajatella että kaikki g12-g13 samana (silikaattivapaa).

ongelma kun on että noita luokituksia voi olla vähän löysästi merkattu purkkeihin jos ei marmorilta osta.

Mä olen nyrkkisääntönä pitäny että punaset ja violetit ("g12/g12++/g13") toimii kaikki hyvin keskenään yhteen, mutta ei kannata sekoittaa sinisiin tai vihreisiin (g11). Ja siniset ja vihreät sopii yhteen. Mitään pahaa ei ole tapahtunut omien autojen kanssa tällä systeemillä.
 
Viimeksi muokattu:
Elikkäs ylläolevan mukaan G12 sekä G13 pystyy keskenään sekoittamaan?

Edit. Jäikin muokkausteksti näkemättä. Kiitos tästäkin.
 
Noi on kyllä sellainen viidakko että on saanut moneen kertaan kirota. Pahinta on jos aiemmat omistajat eivät ole vaihtaneet nesteitä tai on muuten vanhempi auto niin pahimmillaan et voi olla varma minkä väristä se neste on alunperin edes ollut. Todennut että helpoin vaan vaihtaa nesteet itse niin ei jää mietityttämään ja onpahan nesteet mistä ei tarvitse huolehtia heti ensi vuonna uudestaan.
 
Haluaisin jonkun vehkeen, jolla voisin mitata akun jännitettä käynnistyksen aikana siten, että saisin tuloksena kuvaajan, jossa x-akselilla aika ja y-akselilla jännite.

Onko ideoita mikä olisi järkevä toteutus, jos olisin harrastuneisuuden nimissä kiinnostunut käyttämään tähän aikaakin jonkun verran?

Piirilevyjen kolvaaminen ja koodin vääntäminen ei tosin ole ihan omalla mukavuusalueella, eli valmiitkin ratkaisut kiinnostaa kohtuuhintaisina. Plussaa, mikäli mittausalue olisi esim. ad 300 V, jolloin tätä voisi halutessaan hyödyntää myös verkkovirran kanssa.
 
Haluaisin jonkun vehkeen, jolla voisin mitata akun jännitettä käynnistyksen aikana siten, että saisin tuloksena kuvaajan, jossa x-akselilla aika ja y-akselilla jännite.

Onko ideoita mikä olisi järkevä toteutus, jos olisin harrastuneisuuden nimissä kiinnostunut käyttämään tähän aikaakin jonkun verran?

Piirilevyjen kolvaaminen ja koodin vääntäminen ei tosin ole ihan omalla mukavuusalueella, eli valmiitkin ratkaisut kiinnostaa kohtuuhintaisina. Plussaa, mikäli mittausalue olisi esim. ad 300 V, jolloin tätä voisi halutessaan hyödyntää myös verkkovirran kanssa.
Oskilloskooppi?
 
Haluaisin jonkun vehkeen, jolla voisin mitata akun jännitettä käynnistyksen aikana siten, että saisin tuloksena kuvaajan, jossa x-akselilla aika ja y-akselilla jännite.

Onko ideoita mikä olisi järkevä toteutus, jos olisin harrastuneisuuden nimissä kiinnostunut käyttämään tähän aikaakin jonkun verran?

Piirilevyjen kolvaaminen ja koodin vääntäminen ei tosin ole ihan omalla mukavuusalueella, eli valmiitkin ratkaisut kiinnostaa kohtuuhintaisina. Plussaa, mikäli mittausalue olisi esim. ad 300 V, jolloin tätä voisi halutessaan hyödyntää myös verkkovirran kanssa.
Eikös millä vaan ODB2 pulikalla ja pulikkaa tukevalla softalla puhelimessa saa luettua akun jännitteen ja piirrettyä graafin? Vai mahtaako olla tarkempi ulkoisella mittarilla?
 
Meni katsastus vähän piukille, onko vielä nykyään niin, että jos menee viimeistään viimeisenä voimassaolopäivänä konttorille niin saa sen kuukauden korjausaikaa? Huomenna loppuu leima ja tänään ei ehtisi hirveästi alkaa itse katsomaan vikalistaa saati korjaamaan, jos löytyy jotain.
 
Meni katsastus vähän piukille, onko vielä nykyään niin, että jos menee viimeistään viimeisenä voimassaolopäivänä konttorille niin saa sen kuukauden korjausaikaa? Huomenna loppuu leima ja tänään ei ehtisi hirveästi alkaa itse katsomaan vikalistaa saati korjaamaan, jos löytyy jotain.

Jep, uusintakatsastus 1kk kuluessa, teknisesti kuitenkin saa ajella 2kk ("viat korjattuna"), mutta vaatii sitten uuden katsastuksen. Tietysti jos pomppaa vaikka toimimattoman käsijarrun takia, niin menee ajokieltoon ja saat ajaa vain korjaamolle.
 
Eikös millä vaan ODB2 pulikalla ja pulikkaa tukevalla softalla puhelimessa saa luettua akun jännitteen ja piirrettyä graafin?
Sen verran hidasta näytteenottoa noilla keinoin, ettei ainakaan ehjän auton ja akun tapauksessa kummoista graafia saa piirreltyä. Jos minuutin sahaa niin sitten varmaan jotain piirtyy.
 
Haluaisin jonkun vehkeen, jolla voisin mitata akun jännitettä käynnistyksen aikana siten, että saisin tuloksena kuvaajan, jossa x-akselilla aika ja y-akselilla jännite.

Onko ideoita mikä olisi järkevä toteutus, jos olisin harrastuneisuuden nimissä kiinnostunut käyttämään tähän aikaakin jonkun verran?

Piirilevyjen kolvaaminen ja koodin vääntäminen ei tosin ole ihan omalla mukavuusalueella, eli valmiitkin ratkaisut kiinnostaa kohtuuhintaisina. Plussaa, mikäli mittausalue olisi esim. ad 300 V, jolloin tätä voisi halutessaan hyödyntää myös verkkovirran kanssa.
Tässä on yksi esimerkkilaite
US $20.02 5% Off | 2022 Newest Bluetooth 12V Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android IOS Phone Free Shipping
20.04€ 5% OFF|2019 Newest Bluetooth 12v Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android Ios Phone Free Shipping - Diagnostic Tools - AliExpress löytyy paljon erilaisia eri valmistajilta
 
Sen verran hidasta näytteenottoa noilla keinoin, ettei ainakaan ehjän auton ja akun tapauksessa kummoista graafia saa piirreltyä. Jos minuutin sahaa niin sitten varmaan jotain piirtyy.
Screenshot_20221204-210954_OBD Car Doctor pro.jpg

Laitoin spoilerin taakse kun tuli aika iso, mutta siis kyllähän tuommoisestakin jotain näkee. Tuossa siis oman auton akun jännite käynnistyksessä, arvon tässä että pitäiskö hommata uusi vai ei =D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom