• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
sit on ehkä hyvä vaihtaa kun alkaa tulla vikakoodia matalasta jännitteestä
 
Laitoin spoilerin taakse kun tuli aika iso, mutta siis kyllähän tuommoisestakin jotain näkee. Tuossa siis oman auton akun jännite käynnistyksessä, arvon tässä että pitäiskö hommata uusi vai ei =D
Kuinkahan paljon mahtaa olla eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen?
 
Kuinkahan paljon mahtaa olla eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen?
No sepä se, hitusen hankalaa mitata ja käynnistää yhtaikaa. Lisäksi yleismittarin näytteistys on tuskin yhtään nopeampi eikä siitä saa mitään graafia pihalle, joten en tiedä.

sit on ehkä hyvä vaihtaa kun alkaa tulla vikakoodia matalasta jännitteestä

En tiedä onko ominaisuus, mutta ainakaan edellinen pösö ei antanut mitään vikakoodia, ei vain enää lähtenyt käyntiin kun startatessa kyykkäsi jännite 5V tienoille. Vikakoodi varmaan vaatii että jännitteen pitää olla tarpeeksi pitkään alle jonkin rajan, mikä tuskin käynnistyksen keston aikana tulee vielä vastaan.
 
Screenshot_20221204-210954_OBD Car Doctor pro.jpg

Laitoin spoilerin taakse kun tuli aika iso, mutta siis kyllähän tuommoisestakin jotain näkee. Tuossa siis oman auton akun jännite käynnistyksessä, arvon tässä että pitäiskö hommata uusi vai ei =D
Hyvin näkee. Oliko mikä sovellus käytössä? Niin ja mikä palikka? Obdlink LX:n näytteistys on jonkun mittausten mukaan 8,25 Hz vs. ELM327-kloonin (wifi) 2,3 Hz. Bluetooth -kloonit olivat nopeampia, 4,6-6,2 Hz.


Jos silmällä vähän suodattelee piikkejä, niin käynnistyksen aikana jännite on kyykännyt 8,7-8,8 volttiin. Akun navoilla on ollut enemmän, koska käynnistysvirta on suuri. Karkea vaihtoraja akulle on noin 10 V navoilta käynnistyksen aikana. Korvakin voi kuulla liian heikon startin pyöritysnopeuden/liian pitkän käynnitysajan. Voit kysyä kaveria yleismittarin kanssa avuksi.


Edit. Lisätty pulikkajuttua.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221205-085218.png
    Screenshot_20221205-085218.png
    554,4 KB · Luettu: 36
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko ominaisuus, mutta ainakaan edellinen pösö ei antanut mitään vikakoodia, ei vain enää lähtenyt käyntiin kun startatessa kyykkäsi jännite 5V tienoille. Vikakoodi varmaan vaatii että jännitteen pitää olla tarpeeksi pitkään alle jonkin rajan, mikä tuskin käynnistyksen keston aikana tulee vielä vastaan.
Yksi vanhempi automies jutteli nykyisten akkujen kyvystä luovuttaa virtaa niin hyvin, että käyttäjälle ei näy sitä vaihetta kun startti pyörii vähän hitaammin ja akku alkaa antautua. Mitattavissa tuo heikentyminen siis olisi, mutta ei korvakuulolla havaittavissa, vaan tilanne näyttäytyy akun äkkikuolemana. Omat kokemukset tuota puoltaa, kahdesti jäänyt käynnistymättä ennalta arvaamatta ja uudella akulla tilanne hoidettu.
No sepä se, hitusen hankalaa mitata ja käynnistää yhtaikaa. Lisäksi yleismittarin näytteistys on tuskin yhtään nopeampi eikä siitä saa mitään graafia pihalle, joten en tiedä.
Joo kaverinhan tuo melkein tarvii. Joskus sain mitattua kyllä niinkin, että virittelin mittarin pystyyn moottoritilaan ja laitoin auton viereen kännykän nauhoittamaan mittarin näyttöä.

Tässä kannattaa katsoa, ettei moottorin käynnistyessä yleismittari pääse putoamaan johonkin remmien väliin tms.
Bluetooth 12V Battery Monitor
Luulen, että tää palvelee parhaiten omia tarkoitusperiä. Plussana tuon saa jättää kiinni autoon ja katsella milloin lystää. Laittelen tämmöisen jostain tilaukseen.
 
Onko jarrujen ilmaukseen mitään parempaa laitetta/tapaa kuin se perinteinen pullo, jossa on venttiili. Grandiksen jarrut on kerran jo ilmattu ja nesteet vaihdettu, mutta ei ole vielä hyvä ja huomenna olisi tarkoitus jatkaa hommia. Kone käynnissä ilmattiin kyllä jarrut, että sekään ei auttanut, kun on se abs-yksikkökin, mutta vieläkin on ilmaa.
 
Onko jarrujen ilmaukseen mitään parempaa laitetta/tapaa kuin se perinteinen pullo, jossa on venttiili. Grandiksen jarrut on kerran jo ilmattu ja nesteet vaihdettu, mutta ei ole vielä hyvä ja huomenna olisi tarkoitus jatkaa hommia. Kone käynnissä ilmattiin kyllä jarrut, että sekään ei auttanut, kun on se abs-yksikkökin, mutta vieläkin on ilmaa.
Paineilmaa säiliöön ja nippoja auki tai pitkä kirkas jarrunesteellä täytetty letku jarrunipalta säiliöön...siinä sitten poljeksii niin kauan ettei ilmaa näy kierrossa. Toki jos abs -yksikölle on pahaan väliin vetänyt ilmat niin taitaa mennä testerihommiksi.
 
Onko jarrujen ilmaukseen mitään parempaa laitetta/tapaa kuin se perinteinen pullo, jossa on venttiili.

Tuohan on suunnilleen kaikista huonoin tapa. Paras on, kuten yllä mainittua, vähän paineilmaa säiliöön ja antaa sen hoitaa hommat samalla kun itse availee nippoja. Tuohon on olemassa automaattinenkin laite joka pitää myös nestepintaa riittävänä samanaikaisesti, mutta pelkällä paineilmallakin pärjää kun muistaa tarkistella että neste ei pääse vähiin.

mä olen käyttäny tohon samaa sarjaa kuin jäähdytinnesteen täyttöön. Eli siis pelkkää korkkiadapteria + käsipumppua. Käsipumpulla joku 0.5 bar sinne..
 
Meni katsastus vähän piukille, onko vielä nykyään niin, että jos menee viimeistään viimeisenä voimassaolopäivänä konttorille niin saa sen kuukauden korjausaikaa? Huomenna loppuu leima ja tänään ei ehtisi hirveästi alkaa itse katsomaan vikalistaa saati korjaamaan, jos löytyy jotain.
Jatkokysymystä pukkaa. Inssi löysi viallisen raidetangon pään ja sain sen kuukauden korjausajan. Vaihdoin osan äsken.

Nyt mietin, että voiko leiman pituutta optimoida menemällä tasan kuukauden päästä näytille, vai onko se joka tapauksessa vuosi tuosta edellisestä varsinaisesta katsastuspäivästä, eli eilisestä?
 
Jatkokysymystä pukkaa. Inssi löysi viallisen raidetangon pään ja sain sen kuukauden korjausajan. Vaihdoin osan äsken.

Nyt mietin, että voiko leiman pituutta optimoida menemällä tasan kuukauden päästä näytille, vai onko se joka tapauksessa vuosi tuosta edellisestä varsinaisesta katsastuspäivästä, eli eilisestä?

Jos en ihan väärin muista niin jälkitarkastus ei muuta alkuperäistä katsastuspäivää. Mutta jos viet auton katsastukseen kun tuo korjausaika on mennyt umpeen (sullahan on siis 2kk aikaa ennen kuin menee ajokieltoon) niin katsastuspäivä siirtyy tuohon uuteen päivään. Tällöin tehdään uusi katsastus ja normaali katsastusmaksu. Pakokaasumittauksia ei tarvitse uudestaan tehdä. Tuolla tavalla itse siirsin katsastuspäivän maaliskuulta toukokuulle niin sai vähän mukavamman sään rempata autoa jatkossa.
 
Jos en ihan väärin muista niin jälkitarkastus ei muuta alkuperäistä katsastuspäivää. Mutta jos viet auton katsastukseen kun tuo korjausaika on mennyt umpeen (sullahan on siis 2kk aikaa ennen kuin menee ajokieltoon) niin katsastuspäivä siirtyy tuohon uuteen päivään. Tällöin tehdään uusi katsastus ja normaali katsastusmaksu. Pakokaasumittauksia ei tarvitse uudestaan tehdä. Tuolla tavalla itse siirsin katsastuspäivän maaliskuulta toukokuulle niin sai vähän mukavamman sään rempata autoa jatkossa.
Eli kun mulla nyt oli katsastuspäivä 5.12.22 ja korjausmääräyksellä annettiin 5.1.23 aikaa ajella niin todellisuudessa voisin ajaa tuolla 5.2.23 saakka, mutta joudun maksamaan uuden katsastusmaksun jos menen 6.1.-5.2. välisenä aikana hakemaan leimaa.

Ymmärsinkö oikein?
 
Eli kun mulla nyt oli katsastuspäivä 5.12.22 ja korjausmääräyksellä annettiin 5.1.23 aikaa ajella niin todellisuudessa voisin ajaa tuolla 5.2.23 saakka, mutta joudun maksamaan uuden katsastusmaksun jos menen 6.1.-5.2. välisenä aikana hakemaan leimaa.

Ymmärsinkö oikein?
Kyllä ja huonoimmassa tapauksessa ne voi löytää autosta jotain muutakin sanottavaa, kun tekevät kokonaan uuden katsastuksen.
 
@Rapilysin Jos menet leimalle alle 3 kk päästä ensimmäisestä leimausyrityksestä, niin voit käyttää silloin ensimmäisellä leimauskerralla otettua päästölappua, eikä sinun tarvitse maksaa enää uudesta päästölapusta.
Säästää ehkä jonkun kympin.
 
@Rapilysin Jos menet leimalle alle 3 kk päästä ensimmäisestä leimausyrityksestä, niin voit käyttää silloin ensimmäisellä leimauskerralla otettua päästölappua, eikä sinun tarvitse maksaa enää uudesta päästölapusta.
Säästää ehkä jonkun kympin.
Taidan käydä tänään näyttämässä ja keräämässä leuanalusrapsutuksia katsastusmieheltä kun nopeasti ja reippaasti sain kuntoon :cigar: Lähinnä yritän välttää @Pertti_Pasanen_Spede mainitseman kauhuskenaarion siitä, että kahden kuukauden päästä vaihdan jotain jarrulevyjä.
 
@Rapilysin Jos menet leimalle alle 3 kk päästä ensimmäisestä leimausyrityksestä, niin voit käyttää silloin ensimmäisellä leimauskerralla otettua päästölappua, eikä sinun tarvitse maksaa enää uudesta päästölapusta.
Säästää ehkä jonkun kympin.

Ite kävin hakemassa juuri päästölapun, niin 15€ halvempi ku katsastuskonttorilla.
 
Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".

Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
 
Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".

Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.

No ne vaihtaa siihen koko takalasin, se maksaa satoja euroja, itse en tekisi mitään...
 
No ne vaihtaa siihen koko takalasin, se maksaa satoja euroja, itse en tekisi mitään...
Ei kiitos :). Been there, done that. Edellisestä autosta takalasi pamahti säpäleiksi kesken ajon moottoritiellä itsestään 10 minuuttia sen jälkeen kun olin pistänyt lämmittimen päälle kylmänä aamuna. Ja se nimenomaan pamahti, ei haljennut. Autolasifirma arvioi että lasissa oli joku mikrohalkeama jota lämmöstä johtuva muutos sitten rasitti liikaa. Vaihto maksoi 220e eikä mennyt lasivakuutukseen kun se koski minulla vain tuulilasia. Taidan tosiaan jättää korjaamatta tässä kun ei siitä vaivaakaan ole.
 
Ei kiitos :). Been there, done that. Edellisestä autosta takalasi pamahti säpäleiksi kesken ajon moottoritiellä itsestään 10 minuuttia sen jälkeen kun olin pistänyt lämmittimen päälle kylmänä aamuna. Ja se nimenomaan pamahti, ei haljennut. Autolasifirma arvioi että lasissa oli joku mikrohalkeama jota lämmöstä johtuva muutos sitten rasitti liikaa. Vaihto maksoi 220e eikä mennyt lasivakuutukseen kun se koski minulla vain tuulilasia. Taidan tosiaan jättää korjaamatta tässä kun ei siitä vaivaakaan ole.
Kyllä he liimaa se takasin kiinni se johto jos meet sellasen korjamoon joka korjaa autosähköjä. Ei sinä mitää lasi vaihdetta.
 
Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".

Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
Saako tästä kuvan niin hahmottaa paremmin minkälaisessa kohdassa vika on?
 
Tässä on yksi esimerkkilaite
US $20.02 5% Off | 2022 Newest Bluetooth 12V Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android IOS Phone Free Shipping
20.04€ 5% OFF|2019 Newest Bluetooth 12v Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android Ios Phone Free Shipping - Diagnostic Tools - AliExpress löytyy paljon erilaisia eri valmistajilta
Tilasin vastaavanlaisen palikan amazonista. Ihan hyvää dataa antaa ja näyttää varmemmin oikeaa jännitettä kuin obd-palikka, koska on suoraan navoissa kiinni. Näytteenottotaajuus ei myöskään ole ongelma, cranking testissä näkyy jokainen moottorinpyörähdys tuolla sahalaitakuviossa. Appsista saa valittua haluaako ilmoituksia auton jännitteestä ihan muuten vaan tietyin väliajoin vai vain silloin, kun se laskee liian alas. Käynnistyksen yhteydessä tapahtuva jännitedroppi mitataan joka kerta, kun autoa starttaa ja puhelimen pitäisi sitten myös sen liiallisesta laskemisesta ilmoittaa.

Talviautoilijalle antaisin tästä suosituksen. Hinta oli 28 € ja jos sillä yhdenkin kerran välttää sen, ettei auto käynnisty niin kyllähän se melkein oli sillä kuitattu. Ja sisäinen nörtti tietysti tykkää, kun voi seurata livenä lataus- ja käynnistysjännitettä.
battery monitor.jpg


E: Laitan vielä linkin tuohon nimenomaiseen minkä tilasin
 
Viimeksi muokattu:
Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".

Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
Hopealiimalla/maalilla on ainakin katkenneita vastuslankoja takalasin lämmittimestä korjattu. Itselle tilasin tuota loctiten hopealiimaa muistaakseni Virosta.
 
Saako tästä kuvan niin hahmottaa paremmin minkälaisessa kohdassa vika on?
Tältä se näyttää. Tuo sormissani oleva liitinosa on ollut juotettuna kiinni taempana näkyvässä vastuksen kiinnityskohdassa. Hopeamaali ei tuossa toiminut, liian heppoista. Voisin ehkä yrittää kolvata tinaa tuohon liittimeen ja ennen kun kovettuu vaan pläntätä se takaisin ikkunaan. En tosin ole kovin toiveikas onnistumisen suhteen.
liitin.jpg
 

Sopisikohan joku tuommoinen? Pintojen karhennus ja hyvä puhdistus ensin.

Kyllä tuo kolvattavaltakin näyttää jos vaan saa hyvin jäämään kiinni. Äkkiä voisi kyllä ajatella, että kylmään lasiin ei hääviä kolvausta saa tehtyä. Minähän en toki tuosta taiteenlajista ymmärrä oikein mitään.
 

Sopisikohan joku tuommoinen? Pintojen karhennus ja hyvä puhdistus ensin.

Kyllä tuo kolvattavaltakin näyttää jos vaan saa hyvin jäämään kiinni. Äkkiä voisi kyllä ajatella, että kylmään lasiin ei hääviä kolvausta saa tehtyä. Minähän en toki tuosta taiteenlajista ymmärrä oikein mitään.
Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen :).
 
Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen :).
Ei tule toimimaan tuo kolvaus. Jäähtyy liian nopeasti ja vaikka toviksi nappaisikin syystä x niin putoaisi ensimmäisessä tärähdyksessä.
 
Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen :).
Tohon on jotain settejä olemassa:

Permatex 09117 Complete Rear Window Defogger Repair Kit for sale online | eBay




Omakohtaista kokemusta ei ole...
 
Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
 
Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Tuossa on sitten semmoinen murhe, että tunnissa tai kahdessa auto lähinnä kastuu. Toki näkyviä suurempia jääkokkareita jää hallin lattialle, mutta tiivisteisiin ja ahtaampiin koloihin jäävä vesi tietysti jäätyy uudelleen kun ajat hallista pihalle. Ainakin kannattaa ovien tiivisteet yrittää kuivata ja levittää vaikka jotain puikkosilaria niihin ennen kuin lähtee hallista pois.

Parasta on, jos saa auton yön yli kuivumaan lämpimään tilaan siten, että avaa kaikki ovet ja luukut jne. Tietysti ei ole aina helposti järjestettävissä. Itsellä töissä mahdollisuus tehdä tämä ja yleensä talvisin viikon tai kahden välein pyrin sen tekemään.

Pahoittelut vastauksesta, jossa en oikeastaan vastannut kysymykseen :D
 
Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Prisma itäkeskus ja ajaa sinne ihan pohjakerrokseen. Vuosaaren columbus parkkihalli. Käytännössähän niitä ei erikseen lämmitetä vaan, kun ovat maanalla niin ovat aina hieman plussalla.
 
Tripla/Redi/joidenkin Lidlien hallit ovat ainakin lämpimiä. Prismat voivat olla plussalla mutta nuo ovat mielestäni lämpimämpiä kuin edellä mainitut.
 
Forumin halli taitaa kans olla aika lämmin, etenkin jos ajaa siihen mistä mennään sisään ite kauppakeskukseen ja missä on se valvojakoppi

Edit: Tämä ei tosin ole ilmainen jos semmosta haettiin.
 
Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Verkkokauppa.comin halli on varmaan aika lämmin Jätkäsaaressa.
Kannattaa varautua siihen, että 30-60 minuuttia menee, että alkaa jäät hiljalleen irtoilemaan autosta. Itsestään sulaminen vie helposti useamman tunnin, mutta 30-60min päästä voi saada enimpiä pois varovasti käsin yms. irrottelemalla.
 
Ensi viikolla pitäisi mennä plussan puolelle ihan ulkonakin jos siihen asti malttaa odotella.
 
Sellon halli ja Kaaren halli ovat myös lämpimiä ja ilmaisia muistaakseni 3h.

Iso Omenaan Espoossa saa 2+2tuntia eli yhteensä 4 tuntia, kunhan lataa niiden ohjelman ja rekisteritunnuksen. Ja Jumbossa vantaalla on 5tuntia ilmaista. Myyrmannin kauppakeskuksessa 2 tuntia ilmaisena.
 
Kappas! Kaippa sitä vois suosiolla odotella siihen asti. Kiitti anyway kaikille vastauksista!

Täällä Helsingissä väittää ilmatieteenlaitoksen sääennuste pakkasta, mutta selvästi plussan puolella ollaan. Puista katosi lumet hetkessä.
Olisiko peräti neljä astetta plussaa?
 
Onko kellään toimivaksi havaittuja wifi smart plugeja joita voisi käyttää auton defalämmitykseen ulkokatoksessa? Löysin jonkun Nediksen ja jotain satunnaisia joissa on kyllä roiskesuoja, mutta yksikään ei kestä pakkasta -10 celsiusta enempää. Pitäisi myös mahtua kaksi vierekkäisiin paikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:


Tunnistaako joku tuota videossa olevaa mersua että mikä malli mahtaa olla kyseessä? Komea auto.
 
Tuli vaihdettua akku autoon. Mitäs mönjää raati suosittelee hapettumisen estämiseksi. Entinen 7v vanha akku oli täysin ilman hapettumia :zoom: , mutta tuli mieleen, kun entisessä autossa vuoteen tuli aikamoiset möykyt.
 
Tuli vaihdettua akku autoon. Mitäs mönjää raati suosittelee hapettumisen estämiseksi. Entinen 7v vanha akku oli täysin ilman hapettumia :zoom: , mutta tuli mieleen, kun entisessä autossa vuoteen tuli aikamoiset möykyt.

akkunaparasva
 
Tuli vaihdettua akku autoon. Mitäs mönjää raati suosittelee hapettumisen estämiseksi. Entinen 7v vanha akku oli täysin ilman hapettumia :zoom: , mutta tuli mieleen, kun entisessä autossa vuoteen tuli aikamoiset möykyt.
Ihan perus vaseliinikin käy jos sitä on tallin nurkassa, riittää sipaisu napojen päälle kenkien ollessa paikallaan.
 
Tullu täs huomattua et +-0 °C & kosteilla keleillä auton jarrut tuntuu pehmeiltä. Tuntuma vähän paranee kun muutaman kerran jarrutellut. Levyt ja palat uusittu 3kk/~6000km sitten ja samalla satulat herkistetty ja tapit rasvattu.
Ei oo ennen tullu tuollaista vastaan, niin onko jarrunesteeseen päässyt kertymään kosteutta vai mikä voisi tuon aiheuttaa? Pakkasilla ja muutenkin tuntuma on hyvä ja pysähtyy voimakkaammin, mut tälläsis loskapaskakeleillä ihan olematon tuntuma.
 
Tullu täs huomattua et +-0 °C & kosteilla keleillä auton jarrut tuntuu pehmeiltä. Tuntuma vähän paranee kun muutaman kerran jarrutellut. Levyt ja palat uusittu 3kk/~6000km sitten ja samalla satulat herkistetty ja tapit rasvattu.
Ei oo ennen tullu tuollaista vastaan, niin onko jarrunesteeseen päässyt kertymään kosteutta vai mikä voisi tuon aiheuttaa? Pakkasilla ja muutenkin tuntuma on hyvä ja pysähtyy voimakkaammin, mut tälläsis loskapaskakeleillä ihan olematon tuntuma.

Jos on avonaiset vanteet ja kaikki suolapaska pääsee levyille näillä nollakeleillä se voisi olla syyllinen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 445
Viestejä
4 556 747
Jäsenet
74 965
Uusin jäsen
jptt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom