Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Kuinkahan paljon mahtaa olla eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen?Laitoin spoilerin taakse kun tuli aika iso, mutta siis kyllähän tuommoisestakin jotain näkee. Tuossa siis oman auton akun jännite käynnistyksessä, arvon tässä että pitäiskö hommata uusi vai ei =D
No sepä se, hitusen hankalaa mitata ja käynnistää yhtaikaa. Lisäksi yleismittarin näytteistys on tuskin yhtään nopeampi eikä siitä saa mitään graafia pihalle, joten en tiedä.Kuinkahan paljon mahtaa olla eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen?
sit on ehkä hyvä vaihtaa kun alkaa tulla vikakoodia matalasta jännitteestä
Hyvin näkee. Oliko mikä sovellus käytössä? Niin ja mikä palikka? Obdlink LX:n näytteistys on jonkun mittausten mukaan 8,25 Hz vs. ELM327-kloonin (wifi) 2,3 Hz. Bluetooth -kloonit olivat nopeampia, 4,6-6,2 Hz.
Laitoin spoilerin taakse kun tuli aika iso, mutta siis kyllähän tuommoisestakin jotain näkee. Tuossa siis oman auton akun jännite käynnistyksessä, arvon tässä että pitäiskö hommata uusi vai ei =D
Yksi vanhempi automies jutteli nykyisten akkujen kyvystä luovuttaa virtaa niin hyvin, että käyttäjälle ei näy sitä vaihetta kun startti pyörii vähän hitaammin ja akku alkaa antautua. Mitattavissa tuo heikentyminen siis olisi, mutta ei korvakuulolla havaittavissa, vaan tilanne näyttäytyy akun äkkikuolemana. Omat kokemukset tuota puoltaa, kahdesti jäänyt käynnistymättä ennalta arvaamatta ja uudella akulla tilanne hoidettu.En tiedä onko ominaisuus, mutta ainakaan edellinen pösö ei antanut mitään vikakoodia, ei vain enää lähtenyt käyntiin kun startatessa kyykkäsi jännite 5V tienoille. Vikakoodi varmaan vaatii että jännitteen pitää olla tarpeeksi pitkään alle jonkin rajan, mikä tuskin käynnistyksen keston aikana tulee vielä vastaan.
Joo kaverinhan tuo melkein tarvii. Joskus sain mitattua kyllä niinkin, että virittelin mittarin pystyyn moottoritilaan ja laitoin auton viereen kännykän nauhoittamaan mittarin näyttöä.No sepä se, hitusen hankalaa mitata ja käynnistää yhtaikaa. Lisäksi yleismittarin näytteistys on tuskin yhtään nopeampi eikä siitä saa mitään graafia pihalle, joten en tiedä.
Luulen, että tää palvelee parhaiten omia tarkoitusperiä. Plussana tuon saa jättää kiinni autoon ja katsella milloin lystää. Laittelen tämmöisen jostain tilaukseen.Bluetooth 12V Battery Monitor
Paineilmaa säiliöön ja nippoja auki tai pitkä kirkas jarrunesteellä täytetty letku jarrunipalta säiliöön...siinä sitten poljeksii niin kauan ettei ilmaa näy kierrossa. Toki jos abs -yksikölle on pahaan väliin vetänyt ilmat niin taitaa mennä testerihommiksi.Onko jarrujen ilmaukseen mitään parempaa laitetta/tapaa kuin se perinteinen pullo, jossa on venttiili. Grandiksen jarrut on kerran jo ilmattu ja nesteet vaihdettu, mutta ei ole vielä hyvä ja huomenna olisi tarkoitus jatkaa hommia. Kone käynnissä ilmattiin kyllä jarrut, että sekään ei auttanut, kun on se abs-yksikkökin, mutta vieläkin on ilmaa.
Onko jarrujen ilmaukseen mitään parempaa laitetta/tapaa kuin se perinteinen pullo, jossa on venttiili.
Jatkokysymystä pukkaa. Inssi löysi viallisen raidetangon pään ja sain sen kuukauden korjausajan. Vaihdoin osan äsken.Meni katsastus vähän piukille, onko vielä nykyään niin, että jos menee viimeistään viimeisenä voimassaolopäivänä konttorille niin saa sen kuukauden korjausaikaa? Huomenna loppuu leima ja tänään ei ehtisi hirveästi alkaa itse katsomaan vikalistaa saati korjaamaan, jos löytyy jotain.
Jatkokysymystä pukkaa. Inssi löysi viallisen raidetangon pään ja sain sen kuukauden korjausajan. Vaihdoin osan äsken.
Nyt mietin, että voiko leiman pituutta optimoida menemällä tasan kuukauden päästä näytille, vai onko se joka tapauksessa vuosi tuosta edellisestä varsinaisesta katsastuspäivästä, eli eilisestä?
Eli kun mulla nyt oli katsastuspäivä 5.12.22 ja korjausmääräyksellä annettiin 5.1.23 aikaa ajella niin todellisuudessa voisin ajaa tuolla 5.2.23 saakka, mutta joudun maksamaan uuden katsastusmaksun jos menen 6.1.-5.2. välisenä aikana hakemaan leimaa.Jos en ihan väärin muista niin jälkitarkastus ei muuta alkuperäistä katsastuspäivää. Mutta jos viet auton katsastukseen kun tuo korjausaika on mennyt umpeen (sullahan on siis 2kk aikaa ennen kuin menee ajokieltoon) niin katsastuspäivä siirtyy tuohon uuteen päivään. Tällöin tehdään uusi katsastus ja normaali katsastusmaksu. Pakokaasumittauksia ei tarvitse uudestaan tehdä. Tuolla tavalla itse siirsin katsastuspäivän maaliskuulta toukokuulle niin sai vähän mukavamman sään rempata autoa jatkossa.
Kyllä ja huonoimmassa tapauksessa ne voi löytää autosta jotain muutakin sanottavaa, kun tekevät kokonaan uuden katsastuksen.Eli kun mulla nyt oli katsastuspäivä 5.12.22 ja korjausmääräyksellä annettiin 5.1.23 aikaa ajella niin todellisuudessa voisin ajaa tuolla 5.2.23 saakka, mutta joudun maksamaan uuden katsastusmaksun jos menen 6.1.-5.2. välisenä aikana hakemaan leimaa.
Ymmärsinkö oikein?
Taidan käydä tänään näyttämässä ja keräämässä leuanalusrapsutuksia katsastusmieheltä kun nopeasti ja reippaasti sain kuntoon Lähinnä yritän välttää @Pertti_Pasanen_Spede mainitseman kauhuskenaarion siitä, että kahden kuukauden päästä vaihdan jotain jarrulevyjä.@Rapilysin Jos menet leimalle alle 3 kk päästä ensimmäisestä leimausyrityksestä, niin voit käyttää silloin ensimmäisellä leimauskerralla otettua päästölappua, eikä sinun tarvitse maksaa enää uudesta päästölapusta.
Säästää ehkä jonkun kympin.
@Rapilysin Jos menet leimalle alle 3 kk päästä ensimmäisestä leimausyrityksestä, niin voit käyttää silloin ensimmäisellä leimauskerralla otettua päästölappua, eikä sinun tarvitse maksaa enää uudesta päästölapusta.
Säästää ehkä jonkun kympin.
Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".
Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
Ei kiitos . Been there, done that. Edellisestä autosta takalasi pamahti säpäleiksi kesken ajon moottoritiellä itsestään 10 minuuttia sen jälkeen kun olin pistänyt lämmittimen päälle kylmänä aamuna. Ja se nimenomaan pamahti, ei haljennut. Autolasifirma arvioi että lasissa oli joku mikrohalkeama jota lämmöstä johtuva muutos sitten rasitti liikaa. Vaihto maksoi 220e eikä mennyt lasivakuutukseen kun se koski minulla vain tuulilasia. Taidan tosiaan jättää korjaamatta tässä kun ei siitä vaivaakaan ole.No ne vaihtaa siihen koko takalasin, se maksaa satoja euroja, itse en tekisi mitään...
Kyllä he liimaa se takasin kiinni se johto jos meet sellasen korjamoon joka korjaa autosähköjä. Ei sinä mitää lasi vaihdetta.Ei kiitos . Been there, done that. Edellisestä autosta takalasi pamahti säpäleiksi kesken ajon moottoritiellä itsestään 10 minuuttia sen jälkeen kun olin pistänyt lämmittimen päälle kylmänä aamuna. Ja se nimenomaan pamahti, ei haljennut. Autolasifirma arvioi että lasissa oli joku mikrohalkeama jota lämmöstä johtuva muutos sitten rasitti liikaa. Vaihto maksoi 220e eikä mennyt lasivakuutukseen kun se koski minulla vain tuulilasia. Taidan tosiaan jättää korjaamatta tässä kun ei siitä vaivaakaan ole.
Saako tästä kuvan niin hahmottaa paremmin minkälaisessa kohdassa vika on?Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".
Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
Tilasin vastaavanlaisen palikan amazonista. Ihan hyvää dataa antaa ja näyttää varmemmin oikeaa jännitettä kuin obd-palikka, koska on suoraan navoissa kiinni. Näytteenottotaajuus ei myöskään ole ongelma, cranking testissä näkyy jokainen moottorinpyörähdys tuolla sahalaitakuviossa. Appsista saa valittua haluaako ilmoituksia auton jännitteestä ihan muuten vaan tietyin väliajoin vai vain silloin, kun se laskee liian alas. Käynnistyksen yhteydessä tapahtuva jännitedroppi mitataan joka kerta, kun autoa starttaa ja puhelimen pitäisi sitten myös sen liiallisesta laskemisesta ilmoittaa.Tässä on yksi esimerkkilaite
US $20.02 5% Off | 2022 Newest Bluetooth 12V Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android IOS Phone Free Shipping
20.04€ 5% OFF|2019 Newest Bluetooth 12v Battery Monitor Car Battery Analyzer Test For Android Ios Phone Free Shipping - Diagnostic Tools - AliExpress löytyy paljon erilaisia eri valmistajilta
Hopealiimalla/maalilla on ainakin katkenneita vastuslankoja takalasin lämmittimestä korjattu. Itselle tilasin tuota loctiten hopealiimaa muistaakseni Virosta.Minun autostani (Suzuki Swift 2014 4x4) on takalasin lämmittimen liitos irronnut vastuksesta. Juotos on siis pettänyt liittimen ja vastuksen välistä. Onkohan mitään kotitekoista kikkaa saada tuo korjattua? Juotoskolvilla ja tinalla en oikein haluaisi mennä arpomaan, liika lämmitys väärin voi rikkoa lasin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla Loctite 3863 Circuit+ mutta sitä ei oikein ainakaan Motonetistä saa, enkä tiedä onko se sähköä johtavaa liimaa vai enemmänkin hopeamaalia (jota olen ostanut Bebekistä, ei toiminut sekään tähän). Vai vienkö vain pajalle ja sanon että "en osaa, korjatkaa pls".
Ei tämä ajoa mitenkään haittaa, ja takalasi kirkastuu kyllä melko nopeasti muutenkin (pieni auto, pieni sisävolyymi), mutta olisihan tuo mukava saada pelittämään jos joskus auton möisinkin. Vaikka parempaa hinta/laatu-suhteen talviautoa en itselleni ihan helpolla keksi.
Tältä se näyttää. Tuo sormissani oleva liitinosa on ollut juotettuna kiinni taempana näkyvässä vastuksen kiinnityskohdassa. Hopeamaali ei tuossa toiminut, liian heppoista. Voisin ehkä yrittää kolvata tinaa tuohon liittimeen ja ennen kun kovettuu vaan pläntätä se takaisin ikkunaan. En tosin ole kovin toiveikas onnistumisen suhteen.Saako tästä kuvan niin hahmottaa paremmin minkälaisessa kohdassa vika on?
Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen .8331D - Silver Conductive Epoxy Adhesive
An economical electrically conductive, silver-filled 2-part epoxy adhesive. It is smooth, non-sagging, thixotropic, and bonds well to a wide variety of substrates.www.mgchemicals.com
Sopisikohan joku tuommoinen? Pintojen karhennus ja hyvä puhdistus ensin.
Kyllä tuo kolvattavaltakin näyttää jos vaan saa hyvin jäämään kiinni. Äkkiä voisi kyllä ajatella, että kylmään lasiin ei hääviä kolvausta saa tehtyä. Minähän en toki tuosta taiteenlajista ymmärrä oikein mitään.
Ei tule toimimaan tuo kolvaus. Jäähtyy liian nopeasti ja vaikka toviksi nappaisikin syystä x niin putoaisi ensimmäisessä tärähdyksessä.Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen .
Tohon on jotain settejä olemassa:Tuo epoxi voisi tosiaan olla hyvä idea, tai sitten googlata joku satunnainen "how to make your own electrically conductive super glue" -ohje. Jotenkin hieman huolestuttaa kuuman juottokolvin tuominen lähelle talvikylmää takalasia, vaikka sillä nyt ei varmasti ihan liikaa pahaa saa aikaiseksi jos ei täysin töpeksi. En minäkään mikään kolvausmestari ole, mutta sen verran olen mm. prätkän sähköjä joutunut korjailemaan ja skidinä jotain piirilevyjä hyppylankoineen viritellyt että tiedän sentään milloin kannattaa olla varovainen .
Tuossa on sitten semmoinen murhe, että tunnissa tai kahdessa auto lähinnä kastuu. Toki näkyviä suurempia jääkokkareita jää hallin lattialle, mutta tiivisteisiin ja ahtaampiin koloihin jäävä vesi tietysti jäätyy uudelleen kun ajat hallista pihalle. Ainakin kannattaa ovien tiivisteet yrittää kuivata ja levittää vaikka jotain puikkosilaria niihin ennen kuin lähtee hallista pois.Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Prisma itäkeskus ja ajaa sinne ihan pohjakerrokseen. Vuosaaren columbus parkkihalli. Käytännössähän niitä ei erikseen lämmitetä vaan, kun ovat maanalla niin ovat aina hieman plussalla.Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Verkkokauppa.comin halli on varmaan aika lämmin Jätkäsaaressa.Mistäpäin Helsinkiä löytyis lämmin pysäköintihalli, jossa sulatella tota jääpuikoksi muuttunutta kiesiä? Vai onko nää kaikki Prismojen ym. kauppakeskusten hallit lämpimiä? Nimim. ensimmäinen autoilutalvi.
Sellon halli ja Kaaren halli ovat myös lämpimiä ja ilmaisia muistaakseni 3h.
Kappas! Kaippa sitä vois suosiolla odotella siihen asti. Kiitti anyway kaikille vastauksista!Ensi viikolla pitäisi mennä plussan puolelle ihan ulkonakin jos siihen asti malttaa odotella.
Kappas! Kaippa sitä vois suosiolla odotella siihen asti. Kiitti anyway kaikille vastauksista!
Tunnistaako joku tuota videossa olevaa mersua että mikä malli mahtaa olla kyseessä? Komea auto.
Tunnistaako joku tuota videossa olevaa mersua että mikä malli mahtaa olla kyseessä? Komea auto.
No onko se nyt sitten huonoin vaihtoehto että jokin vika tulee esiin katsastuksessa eikä jossain hätäjarrutuksessa tms?Kyllä ja huonoimmassa tapauksessa ne voi löytää autosta jotain muutakin sanottavaa, kun tekevät kokonaan uuden katsastuksen.
Tuli vaihdettua akku autoon. Mitäs mönjää raati suosittelee hapettumisen estämiseksi. Entinen 7v vanha akku oli täysin ilman hapettumia , mutta tuli mieleen, kun entisessä autossa vuoteen tuli aikamoiset möykyt.
Ihan perus vaseliinikin käy jos sitä on tallin nurkassa, riittää sipaisu napojen päälle kenkien ollessa paikallaan.Tuli vaihdettua akku autoon. Mitäs mönjää raati suosittelee hapettumisen estämiseksi. Entinen 7v vanha akku oli täysin ilman hapettumia , mutta tuli mieleen, kun entisessä autossa vuoteen tuli aikamoiset möykyt.
Tullu täs huomattua et +-0 °C & kosteilla keleillä auton jarrut tuntuu pehmeiltä. Tuntuma vähän paranee kun muutaman kerran jarrutellut. Levyt ja palat uusittu 3kk/~6000km sitten ja samalla satulat herkistetty ja tapit rasvattu.
Ei oo ennen tullu tuollaista vastaan, niin onko jarrunesteeseen päässyt kertymään kosteutta vai mikä voisi tuon aiheuttaa? Pakkasilla ja muutenkin tuntuma on hyvä ja pysähtyy voimakkaammin, mut tälläsis loskapaskakeleillä ihan olematon tuntuma.