Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvinpä sattui. Meillä meni auto vaihdossa K-autoon ja siitä eivät saaneet loppuvelkaa lunastettua. Kaupat tehtiin onnistuneesti ja samasta liikkeestä tuli uudempi auto rahoituksella pihaan. Ihmettelin kun tulee vielä rahoituslaskuja vanhan auton osalta ja soitin sinne niin 5000e loppuvelka roikkuu edelleen. Asian selvittely otti sen verran että ehti jo muistutuskin tulla ja asiakaspavelu taan totesi että älä mitään maksa, autoliike hoitaa aikanaan.
 
Parin vuoden takainen kokemus k-autosta, sopparissa oli väärä kk-erä siihen nähden mitä allekirjoitettiin. Sen muuttaminen olikin työn ja tuskan takana, ja lähettivät vielä puolen vuoden päästä reilun 16kE kertalaskun, vaikka luulin että asia oli saatu sovittua kuntoon. No lasku tietysti saatiin mitätöityä, mutta ei voi kuin vaan ihmetellä kuinka surkea on palvelu rahoitusyhtiön puolelta (OP)..
 
On kyllä kuviot. Toisaalta autokauppaa ei harmittaisi myydä uudestaa tuollaista autoa mitä on hankala saada. Mainehaitta taas estää tehokkaasti sellaisen toiminnan mikä on hyvä, isolle toimijalle, sinun kannalta siis.

Mikä yhtiö tuossa on rahoittajana?

Soppari ja muut kuitenkin on, niin näillä pitäisi selvitä. Vielä jos trafilta on lasku tulossa niin sekin todistaa että auto on sun.

Rahoittajana on OP. Kumma kun autokauppa ja rahoitusyhtiö pitäs molemmat olla isoja ja luotettavia mutta täällä sitä taas mennään..
 
Lopputulos: Autokauppakaan ei saanut tietoa rahoitusyhtiöltä tapahtuneesta. Ei suostu kommunikoimaan kenenkään kanssa asiasta. Autoni saan tänään huollosta takaisin ja autokauppa hyvitykseks maksaa seuraavan huollon autolle.

Voinko laillisesti mitenkään vaatia rahoitusyhtiöltä selvitystä tapahtuneesta vähän järeemmin voimin? Tällä hetkellä vaan eivät suostu juttelemaan asiasta ja eivät käsittele tätä. Tähän liittyen olen auton haltija ja rahoitusyhtiö on omistaja.
 
Lopputulos: Autokauppakaan ei saanut tietoa rahoitusyhtiöltä tapahtuneesta. Ei suostu kommunikoimaan kenenkään kanssa asiasta. Autoni saan tänään huollosta takaisin ja autokauppa hyvitykseks maksaa seuraavan huollon autolle.

Voinko laillisesti mitenkään vaatia rahoitusyhtiöltä selvitystä tapahtuneesta vähän järeemmin voimin? Tällä hetkellä vaan eivät suostu juttelemaan asiasta ja eivät käsittele tätä. Tähän liittyen olen auton haltija ja rahoitusyhtiö on omistaja.
Kyllä mä uskoisin, että ei rahoitusyhtiö sun auton varmennetta saa luovuttaa, vaikka kuinka olisi omistaja. Muussa tapauksessahan luotottaja voisi vapaasti myydä asiakkaidensa autoja mihin tykkää?

Laillisesti voi kyllä vaatia selostusta, mutta en osaa sitten enää arvioida kuinka pakollista heidän on se selostus antaa.

Olkoonkin, että oma veikkaus on inhimillinen virhe, niin kyllähän tuollainen perseily silti pitäisi selvittää. Kotivakuutuksessa on usein joku oikeusturvavakuutus mukana, voisikohan sieltä saada asianajajan selvittämään?
 
Lopputulos: Autokauppakaan ei saanut tietoa rahoitusyhtiöltä tapahtuneesta. Ei suostu kommunikoimaan kenenkään kanssa asiasta. Autoni saan tänään huollosta takaisin ja autokauppa hyvitykseks maksaa seuraavan huollon autolle.

Voinko laillisesti mitenkään vaatia rahoitusyhtiöltä selvitystä tapahtuneesta vähän järeemmin voimin? Tällä hetkellä vaan eivät suostu juttelemaan asiasta ja eivät käsittele tätä. Tähän liittyen olen auton haltija ja rahoitusyhtiö on omistaja.

Eli saat kuitenkin auton itsellesi, olettaen että toisen rahoitusyhtiön kautta?


En nyt tarkemmin katsonut olisko tuosta hyötyä, mutta ehkä osaavat ohjata eteenpäin.

On kyllä käsittämätöntä touhua OP:lta tuollainen.
 
Eli saat kuitenkin auton itsellesi, olettaen että toisen rahoitusyhtiön kautta?


En nyt tarkemmin katsonut olisko tuosta hyötyä, mutta ehkä osaavat ohjata eteenpäin.

On kyllä käsittämätöntä touhua OP:lta tuollainen.

Sama rahoitusyhtiö eli OP vähin äänin valituksien jälkeen on nyt siirtäny auton takaisin minulle haltuun. Ei mitään ilmoitusta, soittoa, spostia ja viesteihin ei vastata. Jännittävintä tässä on se että Traficomin tiedoissa nyt lukee että autossa on vakuutus mikä minulta katkaistiin, mutta sitä ei oikeasti ole olemassa. Eli voisin ilman vakuutusta ajaa autolla, koska tiedot on väärin ilmoitettu Traficomille sotkun johdosta.

Ei mulla muuta ku et en ota rahoitusta enää OPn kautta.
 
Terves.
Olisko foorumilaisilla antaa tipsejä perheen kakkos autosta.
Täytyy olla bensa ja automaatti, ja mielummin farkku niin mahtuu työkalua ja harrastus kamaa mukaan, hinta haarukka 4000-8000e
Golffin 2010-2013 kattelin mut lukenut niistä pelkkää "hyvää". Aika paljon ajettuja on kaikki, osaan tietysti vaihdettu jakoremmiä yms.. Kokemuksia otetaan vastaan kaikista mitkä menee haitariin.
 
Terves.
Olisko foorumilaisilla antaa tipsejä perheen kakkos autosta.
Täytyy olla bensa ja automaatti, ja mielummin farkku niin mahtuu työkalua ja harrastus kamaa mukaan, hinta haarukka 4000-8000e
Golffin 2010-2013 kattelin mut lukenut niistä pelkkää "hyvää". Aika paljon ajettuja on kaikki, osaan tietysti vaihdettu jakoremmiä yms.. Kokemuksia otetaan vastaan kaikista mitkä menee haitariin.
Jos ei kulutuksella paljon ole väliä = ajomäärä vähäinen, niin joku V70 olis varmaan aika luotettava peli ja mukava.

Avensis lienee kanssa melko varma vaihtoehto. Niiden automaattilaatikoista en kyllä osaa sanoa, mutta luulen, että ovat ihan hyviä ja ainakin varmaan löytyy tietoa sitten netistä.

Yksi mielestäni aliarvostettu laite on Mondeo, joskin näyttää olevan bensiiniautomaattina yllättävän harvinainen tossa hintaluokassa. Jos voi tinkiä automaatista niin valinnanvaraa paljon enemmän.

Mazda 6 on kanssa yksi hyvä vaihtoehto. Niissä taisi olla joku tietty vuosimalli (2003?, kannattaa tarkistaa) mistä eteenpäin ruostuminen huomattavasti vähäisempää, mutta taitaa siitä jo olla kuitenkin sen verran aikaa, että ruostuvammat vuosimallit lienee jo pudonneet hintahaitarin alapuolelle.

Ton ikäistä VAG-laitetta en ottaisi sillä heikommalla dsg:llä, joka on TSI-moottoreissa. Isommissa dieseleissä (2-litrainen ja siitä ylöspäin?) on se kestävämpi vaihteisto, mutta tietysti sitten se ei ole bensalaite, joten jos kriteeri on ehdoton niin melkein ehdotan koko konsernin skippaamista tässä kohtaa.

EDIT: Accordit on muuten kanssa hienoja pelejä. Ei sen enempää kokemusta ole, mutta mielikuva on toimivasta laitteesta ja näyttää tossa hintaluokassa löytyvän kriteereihin sopivia laitteita. En muista ainakaan, että olis kukaan auton omistanut ikinä sen enempää manannut.
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Accordit on muuten kanssa hienoja pelejä. Ei sen enempää kokemusta ole, mutta mielikuva on toimivasta laitteesta ja näyttää tossa hintaluokassa löytyvän kriteereihin sopivia laitteita. En muista ainakaan, että olis kukaan auton omistanut ikinä sen enempää manannut.
Hondat on tekniikan puolesta hyviä jos löytää ruosteettoman yksilön. Tahtoo olla pelti aika heikkoa.
 
Jos ei kulutuksella paljon ole väliä = ajomäärä vähäinen, niin joku V70 olis varmaan aika luotettava peli ja mukava.

Avensis lienee kanssa melko varma vaihtoehto. Niiden automaattilaatikoista en kyllä osaa sanoa, mutta luulen, että ovat ihan hyviä ja ainakin varmaan löytyy tietoa sitten netistä.

Yksi mielestäni aliarvostettu laite on Mondeo, joskin näyttää olevan bensiiniautomaattina yllättävän harvinainen tossa hintaluokassa. Jos voi tinkiä automaatista niin valinnanvaraa paljon enemmän.

Mazda 6 on kanssa yksi hyvä vaihtoehto. Niissä taisi olla joku tietty vuosimalli (2003?, kannattaa tarkistaa) mistä eteenpäin ruostuminen huomattavasti vähäisempää, mutta taitaa siitä jo olla kuitenkin sen verran aikaa, että ruostuvammat vuosimallit lienee jo pudonneet hintahaitarin alapuolelle.

Ton ikäistä VAG-laitetta en ottaisi sillä heikommalla dsg:llä, joka on TSI-moottoreissa. Isommissa dieseleissä (2-litrainen ja siitä ylöspäin?) on se kestävämpi vaihteisto, mutta tietysti sitten se ei ole bensalaite, joten jos kriteeri on ehdoton niin melkein ehdotan koko konsernin skippaamista tässä kohtaa.

EDIT: Accordit on muuten kanssa hienoja pelejä. Ei sen enempää kokemusta ole, mutta mielikuva on toimivasta laitteesta ja näyttää tossa hintaluokassa löytyvän kriteereihin sopivia laitteita. En muista ainakaan, että olis kukaan auton omistanut ikinä sen enempää manannut.
Kai sitä kulutusta vähän täytyy miettiä.
Toyota kävi myös mielessä, joku avensis vois olla tarkoitukseen sopiva.
Vag laitteissa toi kulutus plussaa, mutta on vika herkkiä..
 
Pystyykö nykyaikasilla adaptiivisella ajovaloilla ajelee motarilla pitkät päällä? Huomasin että työmatkat nelikaistasella motarilla alkaa olla jo aika pimeetä eikä katuvaloja joka paikassa. Osaako nuo adaptiiviset lamput jotka sohivat pitkitä päälle ja pois automaattisesti mukauttaa sitä keilaa motarilla niin että näkymä paranee ilman että muut sokaistuu?
 
Sama rahoitusyhtiö eli OP vähin äänin valituksien jälkeen on nyt siirtäny auton takaisin minulle haltuun. Ei mitään ilmoitusta, soittoa, spostia ja viesteihin ei vastata. Jännittävintä tässä on se että Traficomin tiedoissa nyt lukee että autossa on vakuutus mikä minulta katkaistiin, mutta sitä ei oikeasti ole olemassa. Eli voisin ilman vakuutusta ajaa autolla, koska tiedot on väärin ilmoitettu Traficomille sotkun johdosta.

Ei mulla muuta ku et en ota rahoitusta enää OPn kautta.
Kandee pyytää tiedot virallisia kanavia:
 
En löytänyt tälle sopivaa ketjua mutta ihmettelen seuraavaa. Tankkasin eilen st1 asemalla täysin normaalisti pankkikortilla+tunnuksella.
Summa oli karvan verran alle 20eur mutta kun aamulla katsoin tiliäni niin siellä on katevaraus 150eur st1:lle..? Ymmärrän jos käyttää lähimaksua niin silloin tuo katevaraus tulee mutta kun maksaa sen minkä tankkaa ei katevarausta pitäisi tulla.
St1 siis lainaa rahaa asiakkaalta vuorokauden ajan vai mikä juju tässä on. Laitoin palautetta, katsotaan mitä vastaavat.
 
En löytänyt tälle sopivaa ketjua mutta ihmettelen seuraavaa. Tankkasin eilen st1 asemalla täysin normaalisti pankkikortilla+tunnuksella.
Summa oli karvan verran alle 20eur mutta kun aamulla katsoin tiliäni niin siellä on katevaraus 150eur st1:lle..? Ymmärrän jos käyttää lähimaksua niin silloin tuo katevaraus tulee mutta kun maksaa sen minkä tankkaa ei katevarausta pitäisi tulla.
St1 siis lainaa rahaa asiakkaalta vuorokauden ajan vai mikä juju tässä on. Laitoin palautetta, katsotaan mitä vastaavat.

Samaa juttua sisko ihmetteli kun oli käynyt keskiviikkona ST1:llä tankkailemassa ja vieläkin näkyy 150€ varaus kortilla.

EDIT: "Miksi tililtäni on tehty 150€/50€ katevaraus tankkauksen yhteydessä?

Uudet automaattimme ottavat 150 € katevarauksen (lähimaksussa 50 €), jos ennen kortin syöttämistä ei valita maksimisummaa.
Voit valita haluamasi summan tankkaukselle ruudun vasemmasta yläreunasta kohdasta ”Valitse summa” ja tämä tulee tehdä heti ensimmäisenä ennen kortin syöttämistä tai lähimaksua.
Katevaraukset vapautuvat normaalisti 1–3 arkipäivän kuluttua. Jos katevaraus ei vapaudu, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko soittamalla 0800 131 031 tai laittamalla sähköpostia asiakaspalvelu@st1.fi. "
 
Viimeksi muokattu:
Uudet automaattimme ottavat 150 € katevarauksen (lähimaksussa 50 €), jos ennen kortin syöttämistä ei valita maksimisummaa.
Voit valita haluamasi summan tankkaukselle ruudun vasemmasta yläreunasta kohdasta ”Valitse summa” ja tämä tulee tehdä heti ensimmäisenä ennen kortin syöttämistä tai lähimaksua.
Onpa erikoinen systeemi. Minkähän takia ne ei käytä sitä normaalia missä ensin laitetaan kortti ja sitten valitaan summa? Tai ei kai tuossakaan tietysti mitään epäselvää ole, mutta harva varmaan lukee mitään käyttöohjeita automaatista kun menee tankkaamaan..

E: Jos tilillä on alle 150 € ja yrittää laittaa kortin sisään niin laite varmaan ilmoittaa, ettei ole myyntilupaa? Tämä nyt tietysti ei koske foorumilaisia, mutta joku köyhempi voi yllättyä.
 
Onpa erikoinen systeemi. Minkähän takia ne ei käytä sitä normaalia missä ensin laitetaan kortti ja sitten valitaan summa? Tai ei kai tuossakaan tietysti mitään epäselvää ole, mutta harva varmaan lukee mitään käyttöohjeita automaatista kun menee tankkaamaan..

E: Jos tilillä on alle 150 € ja yrittää laittaa kortin sisään niin laite varmaan ilmoittaa, ettei ole myyntilupaa? Tämä nyt tietysti ei koske foorumilaisia, mutta joku köyhempi voi yllättyä.
Noinhan se ennen toimi ainakin kahdella St1:llä, joita olen käyttänyt lähistöllä. Tankkaamaan ei päässyt valitsematta jotain raja-arvoa.
 
Traktoriin uutta majakkavaloa ajattelin, ihan kiinteää.. tuollainen olisi postissa tulossa.


Mutta, miten tuo tappikiinnitys / virta systeemit menee oikein noissa tappikiinnitteisissä? Jos tälläisen laittaisin tapiksi esim:


Niin mitenkä sen virran sinne suap, kun tuolla majakan sisustassa se mihin virta pitää tulla (liitin?). Jotenkin tuohon tappiin vai?

Edit. lukeepi, että tapin kautta pitäisi tulla virta majakalle. Eli menisikö johto tuolta sisältä siihen pikku nysään tuolla majakan varren sisällä, ja tappi toimisi maadoituksena?
 
Viimeksi muokattu:
Samaa juttua sisko ihmetteli kun oli käynyt keskiviikkona ST1:llä tankkailemassa ja vieläkin näkyy 150€ varaus kortilla.

EDIT: "Miksi tililtäni on tehty 150€/50€ katevaraus tankkauksen yhteydessä?

Uudet automaattimme ottavat 150 € katevarauksen (lähimaksussa 50 €), jos ennen kortin syöttämistä ei valita maksimisummaa.
Voit valita haluamasi summan tankkaukselle ruudun vasemmasta yläreunasta kohdasta ”Valitse summa” ja tämä tulee tehdä heti ensimmäisenä ennen kortin syöttämistä tai lähimaksua.
Katevaraukset vapautuvat normaalisti 1–3 arkipäivän kuluttua. Jos katevaraus ei vapaudu, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko soittamalla 0800 131 031 tai laittamalla sähköpostia asiakaspalvelu@st1.fi. "

Keskiviikkoaamuna tehdyn tankkauksen ylimääräinen katevaraus oli tänään vapautettu eli sinällään osui juuri tuohon luvattuun kolmeen arkipäivään, melkoisella varmuudella kyl menettivät yhden asiakkaan vaikka kai tuon voi aasiakkaan syyksikin laskea jollei huomaa ennen kortin masiinaan tunkua ruveta valitseen juttusia.
 
Samaa juttua sisko ihmetteli kun oli käynyt keskiviikkona ST1:llä tankkailemassa ja vieläkin näkyy 150€ varaus kortilla.

EDIT: "Miksi tililtäni on tehty 150€/50€ katevaraus tankkauksen yhteydessä?

Uudet automaattimme ottavat 150 € katevarauksen (lähimaksussa 50 €), jos ennen kortin syöttämistä ei valita maksimisummaa.
Voit valita haluamasi summan tankkaukselle ruudun vasemmasta yläreunasta kohdasta ”Valitse summa” ja tämä tulee tehdä heti ensimmäisenä ennen kortin syöttämistä tai lähimaksua.
Katevaraukset vapautuvat normaalisti 1–3 arkipäivän kuluttua. Jos katevaraus ei vapaudu, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko soittamalla 0800 131 031 tai laittamalla sähköpostia asiakaspalvelu@st1.fi. "
Itse olen tykännyt tuosta uudesta systeemistä. Säästää tuokin hitusen aikaa kun ylimääräinen välivaihe jää pois.
 
Onko porukka kikkaillut säästöjä laittamalla autoa välillä seisontaan?
Itsellä auton käyttö nyt vähentynyt huomattavasti ja keskimäärin kerran viikossa tarvitsee niin mietin saisiko tuolla jotain säästöä aikaan. Sekä onko se kuinka nihkeä prosessi vaihdella edestakas. 10€ minimi menee veroja ilmeisesti aina eli tuolloin ei välttämättä kannata järjestäen viikoksi laittaa mutta jos vähän yrittää optimoida ja saisi vaikka kahden viikon jaksoja niin voisi muutaman pennin jo säästää.
 
On tullut pidettyä toista autoa pois liikennekäytöstä aina kun tietää että pärjää pidemmän jakson yhdellä autolla. Diesel, joten ei tarvitse kuin kolme seisontapäivää niin homma kannattaa jo rahallisesti. Pisimmillään seisonut kuukauden verran ajamatta (kesälomien aikaan).

Prosessi on aika suoraviivainen, traficomin sivuilta sen saa tehtyä. Maksu menee liikenteestä poistettaessa, joten takaisin liikennekäyttöön ottaminen on se nopeampi homma noista kahdesta.

Se on totta, että siltä jaksolta kun auto on liikenteessä, menee aina vähintään tuo kymppi veroja joten päiväksi sitä ei kannata ottaa liikenteeseen vaan samalla rahalla voi pitää useammankin päivän (autosta riippuu kuinka monta).

Jos riittävän pitkiä jaksoja tulee jolloin pärjää ilman autoa, niin kyllä tuolla vähän säästää, isolla dieselillä enemmän ja pikkuisella bensa-autolla vähemmän.
 
Ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kysyisin muutaman kysymyksen vakuutuksen korvausasioista.

Auto on nyt menossa peurakolarin jälkeen merkkihuoltoon. Kuinka helposti kymppitonnin auto vuosimallia 2016 menee lunastukseen, kun vaurioita on koko kyljen matkalla etulokasuojasta takalokasuojaan ja ovissa siinä välillä + tuulilasi rikki? Ja kuinka kauan yleensä kestää, että korjaamo saa auton tutkittua ja vakuutusyhtiö tehtyä päätöksensä?
 
Tragicomilla on tuohon kannattavuuteen ihan laskuri: Autoilijan palvelut

Aika huono laskuri, tuon mukaanhan jäisi voitolle vaikka laittaisi kahden päivän välein vuorotellen seisontaan ja pois seisonnasta :D:DD

Tosta tulee jo melkein 100€ kuukaudessa pelkistä seisontaanlaitoista, ei voi mitenkään pitää paikkansa.

Traficom taitaa nyt vähän koijata.
 
Aika huono laskuri, tuon mukaanhan jäisi voitolle vaikka laittaisi kahden päivän välein vuorotellen seisontaan ja pois seisonnasta :D:DD

Tosta tulee jo melkein 100€ kuukaudessa pelkistä seisontaanlaitoista, ei voi mitenkään pitää paikkansa.

Traficom taitaa nyt vähän koijata.
Laitoitko ajokilometreihin 0? Muutenhan se laskee myös ne ajamattomat kilometrit tuohon säästöksi.
 
Laitoitko ajokilometreihin 0? Muutenhan se laskee myös ne ajamattomat kilometrit tuohon säästöksi.
On kyllä ihan perse laskuri noin. Miksi joku laittaisi auton seisontaan, jos pitää ajaa sillä?

Laskuri ei huomioi taksin tms. käyttökuluja kuitenkaan tuolta ajalta. Tässä tapauksessa ymmärtäisin, että sillä on havainnollistava funktio, että kannattaako esim. kerta viikkoon kaupassa käyvän pitää omaa autoa vai meneekö suosiolla taksilla kauppaan like a boss.
 
Onko porukka kikkaillut säästöjä laittamalla autoa välillä seisontaan?
Itsellä auton käyttö nyt vähentynyt huomattavasti ja keskimäärin kerran viikossa tarvitsee niin mietin saisiko tuolla jotain säästöä aikaan. Sekä onko se kuinka nihkeä prosessi vaihdella edestakas. 10€ minimi menee veroja ilmeisesti aina eli tuolloin ei välttämättä kannata järjestäen viikoksi laittaa mutta jos vähän yrittää optimoida ja saisi vaikka kahden viikon jaksoja niin voisi muutaman pennin jo säästää.
Tässä kannattaa em. maksuissa säästön lisäksi huomioida se, mihin se auto on pysäköity. Omassa pihassa tuskin tulee sanomista, mutta kadun varressa homma voi olla eri, nimittäin tieliikennelain 42 § kertoo:
42 §
Ajoneuvon säilyttäminen tiellä


Tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä.
Tuosta oli joskus uutisia, että tarkoittaisi, että seisonnassa oleva auto rinnastettaisiin tuohon, ettei sitä käytetä liikenteessä. Myös taloyhtiöiden pysäköintisäännöt voivat kieltää seisonnassa olevan auton pysäköinnin.
 
Tässä kannattaa em. maksuissa säästön lisäksi huomioida se, mihin se auto on pysäköity. Omassa pihassa tuskin tulee sanomista, mutta kadun varressa homma voi olla eri, nimittäin tieliikennelain 42 § kertoo:
Tuosta oli joskus uutisia, että tarkoittaisi, että seisonnassa oleva auto rinnastettaisiin tuohon, ettei sitä käytetä liikenteessä. Myös taloyhtiöiden pysäköintisäännöt voivat kieltää seisonnassa olevan auton pysäköinnin.

Ainakin Jyväskylässä kaverille napsahti parkkisakot hyvin pian sen jälkeen, kun laittoi auton seisontaan yleisellä parkkiksella.

Parkkivalvojia ei kiinnostanut, vaikka auto seisoi itsensä syvyisessä hangessa koko talven yli. Loppukeväästä kaveri muisti laittaa auton seisontaan ja ~viikon sisällä oli napsahtanut tiketti ikkunalle. :beye:
 
Ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kysyisin muutaman kysymyksen vakuutuksen korvausasioista.

Auto on nyt menossa peurakolarin jälkeen merkkihuoltoon. Kuinka helposti kymppitonnin auto vuosimallia 2016 menee lunastukseen, kun vaurioita on koko kyljen matkalla etulokasuojasta takalokasuojaan ja ovissa siinä välillä + tuulilasi rikki? Ja kuinka kauan yleensä kestää, että korjaamo saa auton tutkittua ja vakuutusyhtiö tehtyä päätöksensä?
Naapuri tökkäsi 2017? a4 quattro audinsa puuhun liukkaalla, auton arvo oli tuolloin suunnilleen 24k€ ja korjaukset kustansivat 10500€ ja oli vakuutusyhtiön mukaan ihan rajoilla laittavatko lunastukseen. Korjattavaa/vaihdettavaa oli etupuskuri, konepelti ja toinen lokasuoja maalauksineen sekä ajovalo.
 
Ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kysyisin muutaman kysymyksen vakuutuksen korvausasioista.

Auto on nyt menossa peurakolarin jälkeen merkkihuoltoon. Kuinka helposti kymppitonnin auto vuosimallia 2016 menee lunastukseen, kun vaurioita on koko kyljen matkalla etulokasuojasta takalokasuojaan ja ovissa siinä välillä + tuulilasi rikki? Ja kuinka kauan yleensä kestää, että korjaamo saa auton tutkittua ja vakuutusyhtiö tehtyä päätöksensä?
Alalla työskentelevänä jotain perusjuttuja:

Pääsääntöisesti mikäli auton korjauskustannukset ylittävät puolet auton markkina-arvosta alkaa olemaan lunastus edessä. Toki tämäkin hieman riippuu minkälainen vakuutus autossa on yms. Joskus on autoja pajoitettu kuntoon isollakin rahalla koska jollakin kriteerillä se oli vakuutusyhtiön mielestä vielä järkevää vaikka rahallinen lunastuarvo ylittyikin reilusti.

Tarkastuskäynnillä korjaamolla auton vauriot käydään läpi, otetaan valokuvat ja tämän jälkeen auton korjauskustannuksista tehdään vakuutusyhtiölle alustava laskelma (työn osuus, varaosat hintoineen, maalaus, arvioitu korjauksen kesto...) Korjaamokäynti ei kauaa kestä, mutta sen laskelman tekeminen on hieman hitaampaa vaikka siihen onkin ohjelmat olemassa, laskelma lähtee vakuutusyhtiölle päivän sisällä. Vakuutusyhtiöissä on eroja, isoimmilla yhtiöillä on käytössä automaattinen käsittelypalvelu joilta vastaus voi tulla joskus jopa samalla minuutilla, mutta mikäli alkaa kustannukset nousemaan lunarirajoille voi vastauksen saaminen kestää useita päiviä.
 
Ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kysyisin muutaman kysymyksen vakuutuksen korvausasioista.

Auto on nyt menossa peurakolarin jälkeen merkkihuoltoon. Kuinka helposti kymppitonnin auto vuosimallia 2016 menee lunastukseen, kun vaurioita on koko kyljen matkalla etulokasuojasta takalokasuojaan ja ovissa siinä välillä + tuulilasi rikki? Ja kuinka kauan yleensä kestää, että korjaamo saa auton tutkittua ja vakuutusyhtiö tehtyä päätöksensä?


Oma kokemus Elokuulta ajoin Euran nurkilla aamuyön tunteina peura juoksi kylkeen, konepelti, koko kylki ja A pilari lommoilla. Ajoin samana päivänä kuvattavaksi auton ja n. 5 arkipäivää oli lunastus sovittu yms. Auto oli kylläkin vain 2500€ corolla minkä korjaus arvio ponnahti tarvike osilla ja 60% auton maalaus olisi maksanut 7000€ :rolleyes: kovasti tarkasta ehdotti että voisivat korjata ja tehdä tuosta auton. Sanoin että lunnaiksi vaan turha perus corollaa korjata niitä riittää.
 
Onkohan yhtään liian tiheä ilmansuodattimen vaihtoväli, kun on vajaa 1.5v ja 14tkm edellisestä vaihdosta? Suodattimessa näkee, että on kertynyt mustaa likaa.
 
Onkohan yhtään liian tiheä ilmansuodattimen vaihtoväli, kun on vajaa 1.5v ja 14tkm edellisestä vaihdosta? Suodattimessa näkee, että on kertynyt mustaa likaa.
Ei tiheään vaihtamisesta haittaa ole.*

Jos pitää arpoa, niin mieluummin vaihtaisin kuin jättäisin vaihtamatta.
 
Ei tiheään vaihtamisesta haittaa ole.*

Jos pitää arpoa, niin mieluummin vaihtaisin kuin jättäisin vaihtamatta.

Valmistajan takuu ja huoltovihkossa on määräaikaishuolto-ohjelma, niin siellä on ilmansuodattimelle ilmoitettu 60tkm vaihtoväli. Ei kk/vuosiaikaa vaihdolle ja en viitti sen reilun 10€ takia jättää vaihtamatta, kuitenkin ei kallis osa.
 
Valmistajan takuu ja huoltovihkossa on määräaikaishuolto-ohjelma, niin siellä on ilmansuodattimelle ilmoitettu 60tkm vaihtoväli. Ei kk/vuosiaikaa vaihdolle ja en viitti sen reilun 10€ takia jättää vaihtamatta, kuitenkin ei kallis osa.
Juuri näin; jos se on halpa ja helppo vaihtaa, niin voi vaihdella vaikka kerran vuodessa jos vaikuttaa että likaantuu. Ei haittaa, eikä ainakaan kulutus, tms nouse sen takia.
 
Jos on myymässä vanhaa autoa, niin miten varmistaa maksun?
Lukenut juttuja, joissa ihmisiä on kusetettu rahan siirroissa tilille ja nyt kun sen romun myynti lähestyy tajusimme, että kokemukset myynnistä on 20€ lenkkareista käteisellä, joissa suurin ongelma on tuleeko se tyyppi paikalle.
 
Jos on myymässä vanhaa autoa, niin miten varmistaa maksun?
Lukenut juttuja, joissa ihmisiä on kusetettu rahan siirroissa tilille ja nyt kun sen romun myynti lähestyy tajusimme, että kokemukset myynnistä on 20€ lenkkareista käteisellä, joissa suurin ongelma on tuleeko se tyyppi paikalle.

Tilisiirto, MobilePay ja Pivo on maksutapoina sellaisia, ettei niitä saa maksaja peruttua. Eli kun tilisiirrossa rahat näkyy tilillä, homma ok. Ja MobilePayllä/Pivolla kun ilmoitus maksusta näkyy omassa luurissa, on ne rahat peruuttamattomasti matkalla. Millään maksajan lähettämillä screenshoteilla tai kuiteilla ei ole minkäänlaista virkaa yhtään missään, niitä on liian helppo väärentää.

Jos sitten on esim. eri pankki ja summat MP:n/Pivon rajojen yli, niin käteinen toimii. Kun setelit on kourassa, maksu on suoritettu.
 
Tilisiirto, MobilePay ja Pivo on maksutapoina sellaisia, ettei niitä saa maksaja peruttua. Eli kun tilisiirrossa rahat näkyy tilillä, homma ok. Ja MobilePayllä/Pivolla kun ilmoitus maksusta näkyy omassa luurissa, on ne rahat peruuttamattomasti matkalla. Millään maksajan lähettämillä screenshoteilla tai kuiteilla ei ole minkäänlaista virkaa yhtään missään, niitä on liian helppo väärentää.

Jos sitten on esim. eri pankki ja summat MP:n/Pivon rajojen yli, niin käteinen toimii. Kun setelit on kourassa, maksu on suoritettu.

Eikö tilisiirroissa ole enää mitään viivettä, jos vaikka on eri pankki? Heti näkyy omalla tilillä?
Mikä se MobilePayn tai Pivon raja on? (pahoillani, kun ollaan vähän noviiseja?
 
Eikö tilisiirroissa ole enää mitään viivettä, jos vaikka on eri pankki? Heti näkyy omalla tilillä?
Mikä se MobilePayn tai Pivon raja on? (pahoillani, kun ollaan vähän noviiseja?

On pankkien välillä tilisiirroissa viiveitä, siksi tuossa erikseen tuon viimeisen lauseen tuosta eri pankista kirjoitinkin. Riippuu taas sitten sekä lähettävästä että vastaanottavasta pankista kuinka nopeasti raha liikkuu. Esim. Nordea ei ole edelleenkään saanut lähtevän pään SEPA-pikasiirtoja otettua käyttöön, mutta vastaanottavana pankkina toimii kyllä: Nordea - SEPA pikasiirto

MobilePayn päiväraja on 1000e: Kuinka paljon voin siirtää MobilePaylla?

Pivolla (tai nyk. Siirto) maksuraja on 3000e: Siirto-maksu - siirrä rahaa helposti ja turvallisesti puhelinnumerolla
 
On pankkien välillä tilisiirroissa viiveitä, siksi tuossa erikseen tuon viimeisen lauseen tuosta eri pankista kirjoitinkin. Riippuu taas sitten sekä lähettävästä että vastaanottavasta pankista kuinka nopeasti raha liikkuu. Esim. Nordea ei ole edelleenkään saanut lähtevän pään SEPA-pikasiirtoja otettua käyttöön, mutta vastaanottavana pankkina toimii kyllä: Nordea - SEPA pikasiirto

MobilePayn päiväraja on 1000e: Kuinka paljon voin siirtää MobilePaylla?

Pivolla (tai nyk. Siirto) maksuraja on 3000e: Siirto-maksu - siirrä rahaa helposti ja turvallisesti puhelinnumerolla

Rajat ovat liian matalat, joten sama pankki? Silloin rahat näkee tilillä heti?
Tai käteinen? Mitä ihminen tekee kilotolkulla käteistä?
 
Rajat ovat liian matalat, joten sama pankki? Silloin rahat näkee tilillä heti?
Tai käteinen? Mitä ihminen tekee kilotolkulla käteistä?

Sama pankki jos on niin rahat näkyy heti, käteistä saa isomman summan pankin konttorista etukäteen tilaamalla :D Ja sit reiluumman summan tallettajalta kysellään ett mistäs nää rahat on peräsin.. :rolleyes:
 
Rajat ovat liian matalat, joten sama pankki? Silloin rahat näkee tilillä heti?
Tai käteinen? Mitä ihminen tekee kilotolkulla käteistä?

Kyllä, samassa pankissa rahat näkyy tilillä heti. Tai ainakaan ei ole koskaan itsellä tullut vastaan pankkia, missä näin ei olisi.

Käteisen voi tallettaa omalle tilille lähimmällä Talletus-automaatilla tai konttorissa. Sinällään absurdia että vielä nykypäivänäkin tuota tarvitsee välillä tehdä, kun osa pankeista (esim. jo aiemmin mainittu Nordea, mutta myös ainakin S-pankki) eivät saa SEPA-pikasiirtoja otettua käyttöön.
 
Kyllä, samassa pankissa rahat näkyy tilillä heti. Tai ainakaan ei ole koskaan itsellä tullut vastaan pankkia, missä näin ei olisi.

Käteisen voi tallettaa omalle tilille lähimmällä Talletus-automaatilla tai konttorissa. Sinällään absurdia että vielä nykypäivänäkin tuota tarvitsee välillä tehdä, kun osa pankeista (esim. jo aiemmin mainittu Nordea, mutta myös ainakin S-pankki) eivät saa SEPA-pikasiirtoja otettua käyttöön.

Ainakin OP:lla on raja 1000€/kk, jos meinaa rahaa tallentaa:

Mistä voin nostaa käteistä? Missä sitä voi tallettaa?

Talleta käteistä helposti TalletusOtto- ja OttoPlus-automaatilla

Voit käyttää talletusautomaattia käteisen tallettamiseen, kun sinulla on pankkikortti. Syötä kortti automaattiin, minkä jälkeen voit syöttää automaattiin setelit. TalletusOtto-automaatilla voit tallettaa seteleiden lisäksi kolikoita. Rahat tallentuvat pankkikorttiisi kytketylle tilille.

Suurin mahdollinen talletus on 1 000 euroa/kalenterikuukausi. Varaudu esittämään selvitys rahan alkuperästä.
 
Itsellä alkoi tasan 100tkm ajetun Hyundai i30 kytkin luistaa. Korjaamolla huomasivat, että vaihteistosta on vuotanut vähän öljyä kytkimen puolelle. Vaihteiston huohotin oli ainakin tukossa ja korjaamon mielestä tämä oli syynä siihen miksi öljyä oli tullut stefan ohi kytkimen puolelle. Itse stefaa eivät lähteneet vaihtamaan, koska koko vaihtoisto olisi pitänyt purkaa atomeiksi sitä varten.
Kuitenkin netissä olevan tiedon ja merkkiliikkeen mukaan tuo stefa pitäisi vaihtaa, jos vaihteistosta vuotaa öljyä kytkimen puolelle.
Tässä jää vähän sellainen fiilis, että maksan kalliista kytkinrempasta mahdollisesti turhaan, jos pelkkä huohottimen avaus ei lopeta tuota stefan vuotoa.
Mitähän helvettiä tässä tekis, kun ei oikein ole luottoa tuohon korjaamon diagnoosiin ja siihen, että ongelma on nyt ratkaistu vaihtamalla kytkimen osat ja nyppimällä vaihteiston huohottimesta joku kumirengas pois? Ainakaan mistään en löydä vastaavaa tapausta.

PS. Tänä vuonna mennyt noin 3k€ vähän ajetun auton jatkuviin vikoihin. Kantsis vissiin laittaa vaihtoon heti, kun ilmestyy joku vika joka ei ole ajetuille kilometreille tyypillinen, koska kyseessä tod. näk. maanantai-kappale tai huonosti pidetty yksilö, joka on jatkuvasti paskana.
 
Itsellä alkoi tasan 100tkm ajetun Hyundai i30 kytkin luistaa. Korjaamolla huomasivat, että vaihteistosta on vuotanut vähän öljyä kytkimen puolelle. Vaihteiston huohotin oli ainakin tukossa ja korjaamon mielestä tämä oli syynä siihen miksi öljyä oli tullut stefan ohi kytkimen puolelle. Itse stefaa eivät lähteneet vaihtamaan, koska koko vaihtoisto olisi pitänyt purkaa atomeiksi sitä varten.
Kuitenkin netissä olevan tiedon ja merkkiliikkeen mukaan tuo stefa pitäisi vaihtaa, jos vaihteistosta vuotaa öljyä kytkimen puolelle.
Tässä jää vähän sellainen fiilis, että maksan kalliista kytkinrempasta mahdollisesti turhaan, jos pelkkä huohottimen avaus ei lopeta tuota stefan vuotoa.
Mitähän helvettiä tässä tekis, kun ei oikein ole luottoa tuohon korjaamon diagnoosiin ja siihen, että ongelma on nyt ratkaistu vaihtamalla kytkimen osat ja nyppimällä vaihteiston huohottimesta joku kumirengas pois? Ainakaan mistään en löydä vastaavaa tapausta.

PS. Tänä vuonna mennyt noin 3k€ vähän ajetun auton jatkuviin vikoihin. Kantsis vissiin laittaa vaihtoon heti, kun ilmestyy joku vika joka ei ole ajetuille kilometreille tyypillinen, koska kyseessä tod. näk. maanantai-kappale tai huonosti pidetty yksilö, joka on jatkuvasti paskana.
Kuulostaa aika oudolta korjaamo joka ei pyydettyä työtä tee ja laskuta. Veisin toiseen paikkaan. Voi olla ettei siellä riitä asiantuntemus huoltaa vaihteistoa.
 
Itsellä alkoi tasan 100tkm ajetun Hyundai i30 kytkin luistaa. Korjaamolla huomasivat, että vaihteistosta on vuotanut vähän öljyä kytkimen puolelle. Vaihteiston huohotin oli ainakin tukossa ja korjaamon mielestä tämä oli syynä siihen miksi öljyä oli tullut stefan ohi kytkimen puolelle. Itse stefaa eivät lähteneet vaihtamaan, koska koko vaihtoisto olisi pitänyt purkaa atomeiksi sitä varten.
Kuitenkin netissä olevan tiedon ja merkkiliikkeen mukaan tuo stefa pitäisi vaihtaa, jos vaihteistosta vuotaa öljyä kytkimen puolelle.
Tässä jää vähän sellainen fiilis, että maksan kalliista kytkinrempasta mahdollisesti turhaan, jos pelkkä huohottimen avaus ei lopeta tuota stefan vuotoa.
Mitähän helvettiä tässä tekis, kun ei oikein ole luottoa tuohon korjaamon diagnoosiin ja siihen, että ongelma on nyt ratkaistu vaihtamalla kytkimen osat ja nyppimällä vaihteiston huohottimesta joku kumirengas pois? Ainakaan mistään en löydä vastaavaa tapausta.

PS. Tänä vuonna mennyt noin 3k€ vähän ajetun auton jatkuviin vikoihin. Kantsis vissiin laittaa vaihtoon heti, kun ilmestyy joku vika joka ei ole ajetuille kilometreille tyypillinen, koska kyseessä tod. näk. maanantai-kappale tai huonosti pidetty yksilö, joka on jatkuvasti paskana.
aaqeen kommentin lisäksi kuulostaa oudolta, että vaihteisto pitäisi purkaa stefan vaihtoa varten. Kyse lienee vaihteiston sisäänmenoakselin huulitiivisteestä, jonka saa varmaan poikkeuksetta vaihdettua ulkokautta kymmenessä minuutissa kun vaihteisto on pöydällä. Kuvien perusteella i30:n manuaalilaatikko ei poikkea tässä mitenkään tavanomaisesta.

Ja mitä keissiin muuten tulee, niin stefa aivan ehdottomasti vaihtoon jos sieltä on vuotanut öljyä ja mahdollisesti pilannut kytkimen. Oli syy siinä tai ei, niin missään nimessä ei ole järkevää jättää max. muutaman kympin työtä tekemättä tässä tilanteessa.
 
aaqeen kommentin lisäksi kuulostaa oudolta, että vaihteisto pitäisi purkaa stefan vaihtoa varten. Kyse lienee vaihteiston sisäänmenoakselin huulitiivisteestä, jonka saa varmaan poikkeuksetta vaihdettua ulkokautta kymmenessä minuutissa kun vaihteisto on pöydällä. Kuvien perusteella i30:n manuaalilaatikko ei poikkea tässä mitenkään tavanomaisesta.

Ja mitä keissiin muuten tulee, niin stefa aivan ehdottomasti vaihtoon jos sieltä on vuotanut öljyä ja mahdollisesti pilannut kytkimen. Oli syy siinä tai ei, niin missään nimessä ei ole järkevää jättää max. muutaman kympin työtä tekemättä tässä tilanteessa.
Kummassakin korjaamossa (merkkiliike ja toi toinen) sanottiin, että se vaihteiston stefa on sisäpuolelta laitettu ja pitää koko vaihteisto purkaa sen vaihtoa varten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom