Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kummassakin korjaamossa (merkkiliike ja toi toinen) sanottiin, että se vaihteiston stefa on sisäpuolelta laitettu ja pitää koko vaihteisto purkaa sen vaihtoa varten.
No jopas Hyundailla on fiksu design, jos siis kyse tuosta mainitsemastani stefasta.
 
Aina välillä tulee vituttavia ratkaisuja vastaan ja tuo on ehdottomasti yksi niistä. Jossain kohtaa tuon vian korjaauttaminen tuntitaksalla alkaa ylittää auton arvon, vaikka autolla muuten ajaisi vielä kuinka kauan.
 
En usko hetkeäkään siihen että vaihteisto huohottaisi niin paljon että se saisi öljyt tulemaan ihan kunnolla ehjän stefan läpi kytkimelle asti. Ihan sama vaikka olisi kuinka tukossa huohotinreikä. Vaihdettava se tiiviste on...
 
Varasin marmoritiskiltä ajan tuohon vaihteiston räjäyttämiseen. Tuntiveloitus taitaa olla luokkaa 10€ enemmän kuin pienellä pajalla, eli jonkin verran tulee persnettoa lisää, kun äijä purkaa koko auton tuon stefan ympäriltä.
Kuulemma aika harvinaista tässä automallissa tuo stefan vuotaminen, muutamia tullut vastaan. Jossain muissa Hyundain malleissa ollut enemmänkin.
Äärimmäisen huono tuuri sattunut auton kanssa tänä vuonna, alkuvuodesta alkoi ruostetta pukata, kun joku vanha kolarikorjaus oli tehty huonosti (tankkausluukun alapuolella varmaan A4 paperin kokoinen alue rytätty, eipä myyjäliike ollut kolarista tietoinen/kertonut), keväällä meni takajarrut, sitten perään puhkesi rengas, kesällä löysin lisää ruostetta, tällä kertaa takaloosterin ovesta (tämä korjaamatta vielä), sitten sain kiveniskemän lasiin (myöskin korjaamatta), loppukesästä hajosi etujarrut ja nyt alkoi tuo stefa vuotaa ja kytkin tuhoutui. Todennäköisesti ei 4k€ riitä tänä vuonna auton yllättäviin kuluihin ja tuohon päälle se 1k€+ normihuoltoja ja uusia renkaita ja parilla tonnilla bensaa...
Onko nää nykyautot oikeasti paalauskunnossa jo 100tkm kohdalla vai onko tämä nyt ns. poikkeusyksilö? Alkaa jo pohtia, että missä kohtaa kannattaa pistää tappiot poikki ja laittaa auto kiertoon. Joka korjauksen jälkeen ollut sellainen olo, että josko nyt saisi niitä kuuluisia huolettomia kilometreja, mutta kun kuudetta kertaa vie autoa pajalle vuoden sisällä 500-1000€ laskua odottaen, niin alkaa usko loppua.
 
Onko nää nykyautot oikeasti paalauskunnossa jo 100tkm kohdalla vai onko tämä nyt ns. poikkeusyksilö?
100tkm ja 200tkm kohdilla yleensä tulee isompia huoltoja ja kulutusosia, omalla kohdalla ne on olleet suuttimia, turboja, egr-systeemejä, bensapumppua, vesipumppua. Tuommoinen vika jättää monesti tien päälle varoittamatta.. Mitä muuten tarkoittaa että jarrut hajosi?
 
Mitä muuten tarkoittaa että jarrut hajosi?
Takajarrujen viasta en ole satavarma, mutta hirvittävä räminä niistä ainakin lähti (ilmeisesti jarrulevy oli ruostunut pilalle) ja oikea etujarru hirtti kiinni. Joka tapauksessa ajamisen estäviä vikoja molemmat. Pitäisi varmaan ostaa toinen auto, ettei tartteis stressata sitä, että pääseekö tarvittaessa paikasta A paikkaan B vai ei, kuitenkin 3 kertaa tullut tänä vuonna tuollainen normaalin ajamisen estävä vika (4, jos renkaan puhkeaminen lasketaan, onneksi olin kuitenkin kaukaa viisas ja ostin autoon purkaamolta sen tavaratilaan mahtuvan kapean vararenkaan ja tunkin vakiona olleen paikkasarjan tilalle).
 
Melko mielenkiintoista, että normaalissa käytössä olevan auton jarrulevy ruostuu pilalle / etujarru hirttää ajossa kiinni. Vai seisooko auto viikkoja-kuukausia ajamatta jossain kaupungin kadunvarressa parkissa? Yleensähän takajarruja joutuu herkistelemään kun niiden (vähästä käytöstä) johtuva jumittelu on arkipäivää ainakin Alfa-Romeo Mitoissa, mutta myös esimerkiksi Xsaroissa.
 
Jarruvikoja, käytännössä siis niiden jumiutumisia välttää parhaiten kun käyttää niitä jarruja. Aina kun on tilaisuus niin aloittaa sen jarrutuksen 20-200m myöhemmin ja tekee lyhyen tehokkaan jarrutuksen. Ehkä tuo kuluttaa renkaita vähän enemmän, en tiedä, tarkoitus ei ole luistattaa niitä, mutta sen rahan saa kyllä kevyesti takaisin jarruhuolloissa. Ja bonuksena hätätilanteessa autossa on todennäköisemmin oikein toimivat jarrut.
 
Jarruvikoja, käytännössä siis niiden jumiutumisia välttää parhaiten kun käyttää niitä jarruja. Aina kun on tilaisuus niin aloittaa sen jarrutuksen 20-200m myöhemmin ja tekee lyhyen tehokkaan jarrutuksen. Ehkä tuo kuluttaa renkaita vähän enemmän, en tiedä, tarkoitus ei ole luistattaa niitä, mutta sen rahan saa kyllä kevyesti takaisin jarruhuolloissa. Ja bonuksena hätätilanteessa autossa on todennäköisemmin oikein toimivat jarrut.
Sillä jarrulla pitää käytännössä seisoa että saa pidettyä ne takajarrutkin auki. Eli motarin tai kehän rampilla liinat totaali kiinni kun takana ei ketään ja ei päästä pysähtymään vaan löysää juuri ennen.

Tuo takajarrujen paskoontuminen on erittäin erittäin yleinen ongelma koska niin moni ajelee sen verran himmaillen että vain etujarrut ovat käytössä ja moni ei tosiaan tajua miten paljon sitä jarrua pitää painaa että auto jarruttaa oikeasti niin kovaa kun se voi. Sähköautojen kohdalla tuo tulee olemaan vielä isompi ongelma koska jarruja ei kiltisti ajaessa tarvitse. Ellei sitten valmistajan toimesta koodata jarruja aktivoitumaan tasaisin väliajoin ettei jumitu (joku merkki tuon teki mielestäni takajarruihin vuosia sitten).
 
Joskus olen miettinyt auttaisiko pelkkä jarrujen voimakas murjominen paikallaan.. Ehkä ennen ajoon lähtöä.
 
Onneksi on taas tulossa pitkä jakso kelien puolesta, että voi herkistellä jarruja. Talvella saa todella helposti jarruja herkisteltyä jos vaan absin varassa uskaltaa roikkua. Myös ajoavun varassa ajo välillä ihan suotavaa, varsinkin niin, että tarraa perää hieman kiinni.
 
Jos vanhempi kattila niin absin sulake sulake pois jarruttelemaan vaikka hiekkatielle. Sitä en sitten tiedä miten uudemmissa onko edes mahdollista vai sekoaaako auto. Parkissa jarrun polkeminen ei auta mitään.
Muuten kyllä talvella voi vetää liinat lukkoon tilaisuuden salliessa, vaikka absit rapisee, ja sehän se on tarkoituskin.

Pitää myöntää että itsekin himmailen jarrujen käyttöä kuten esmes punaiset valot tulossa tms niin hidastelen mahdollisuuksien mukaan niin ettei tarvi pysähtyä ollenkaan. Asun siis vähän pöndellä ettei haittaa.
 
Jarrujakin pitää vuosittain huoltaa, Toyotalla kuuluu ihan huolto-ohjelmaan.
 
Onneksi on taas tulossa pitkä jakso kelien puolesta, että voi herkistellä jarruja. Talvella saa todella helposti jarruja herkisteltyä jos vaan absin varassa uskaltaa roikkua. Myös ajoavun varassa ajo välillä ihan suotavaa, varsinkin niin, että tarraa perää hieman kiinni.
Motarilta pois rampille ja 120->40 jarrutus niin kyllä aukeaa paikata.

Ja siihen jarrupolkimelle hypätään kunnolla...
 
Motarilta pois rampille ja 120->40 jarrutus niin kyllä aukeaa paikata.

Ja siihen jarrupolkimelle hypätään kunnolla...

Onnistuu näinkin, mutta kun osa ei uskalla edes talvella kaupunkinopeuksissa hypätä absille, vaan liruttelee juuri abs-rajan ulkopuolella.
 
Onnistuu näinkin, mutta kun osa ei uskalla edes talvella kaupunkinopeuksissa hypätä absille, vaan liruttelee juuri abs-rajan ulkopuolella.
Tämä, jarrut ei ole sellainen osa mitä pitää säästellä, vaan käyttää...
 
Onko niin, että vuoden 2015 diesel auton katsastukseen ei vielä kuulu mitään OBD luentaa, eli vikakoodeja saa olla vaikka kuinka paljon, kunhan CE valo vaan toimii oikein? (Ja siis tietty ei saa olla sellaista vikaa, joka CE valon sytyttää)
 
Onko niin, että vuoden 2015 diesel auton katsastukseen ei vielä kuulu mitään OBD luentaa, eli vikakoodeja saa olla vaikka kuinka paljon, kunhan CE valo vaan toimii oikein? (Ja siis tietty ei saa olla sellaista vikaa, joka CE valon sytyttää)
Kyllä näin on.

Eivätkä aina taida olla kovin tarkkoja noista valojen toiminnasta. Itsellä oli joskus 90-luvun lopun transportteri, jossa paloi airbagin valo. Tämänhän kuuluisi käynnistyksen yhteydessä palaa ja sammua sitten, kun auto käy. En löytänyt vikaa ja uusi airbag olisi ollut kallis niin paskoin valon ja inssille tämä järjestely kelpasi. Tietysti vm. 2015 auton mittariston rikkominen kuulostaa kalliimmalta kokeilulta, jos se inssi sattuisikin tuon havaitsemaan.
 
Kyllä näin on.

Eivätkä aina taida olla kovin tarkkoja noista valojen toiminnasta. Itsellä oli joskus 90-luvun lopun transportteri, jossa paloi airbagin valo. Tämänhän kuuluisi käynnistyksen yhteydessä palaa ja sammua sitten, kun auto käy. En löytänyt vikaa ja uusi airbag olisi ollut kallis niin paskoin valon ja inssille tämä järjestely kelpasi. Tietysti vm. 2015 auton mittariston rikkominen kuulostaa kalliimmalta kokeilulta, jos se inssi sattuisikin tuon havaitsemaan.
Hyvä homma, yksi murhe vähemmän. Jos nyt oikein tulkitsen katsastuksen hyväksyntäkriteereitä, niin näköjään bensakoneillakin on nykyään määritetty erikseen ne p-koodit, jotka aiheuttaa suoran hylyn. Dieseleiden kanssa taas vuodesta 2016 eteenpäin lukee vain yksiselitteisesti että vikakoodi on hylkäyperuste.. Aika julmaa. Omassa tapauksessa kyse on hehkutulpasta. Ei nyt kerkeä sitä vaihtamaan, kun näköjään vaatii aika paljon purkamista imusarjasta lähtien.
 
Saisiko tähän tarkennusta miten tämä oikeasti menee.
meillä on -10 vuoden, 6 kopan diesel golffi ja 4 kertaa joka kerta inssi tunkenut tietskan kiinni, kaksi eri yksityistä asemaa ja diesel pakokaasu mittaus lappu otettu joka kerta korjaamolla mukaan.

Tässä on saatettu ottaa kierrosluku tieto vaan obd:n kautta. Tosin kai ihan viimeisimmin määräyksen mukaan sitäkään ei tarvitse savutuskokeessa enää ottaa.
 
Tässä on saatettu ottaa kierrosluku tieto vaan obd:n kautta. Tosin kai ihan viimeisimmin määräyksen mukaan sitäkään ei tarvitse savutuskokeessa enää ottaa.
Eikun nimenomaan dieselin pakokaasumittaus tehty korjaamolla, menty todistus kädessä katsastamaan.
 
Dieselmoottoreilla varustettujen muiden kuin T-luokan ajoneuvojen, jotka on otettu käyttöön 1.9.2016 (Euro 6/VI5) tai sen jälkeen pakokaasupäästöt tarkastetaan lukemalla OBD-järjestelmän vikakoodit. Vakavaksi viaksi (hylkäysviaksi) määritellään MI-valon virheellinen toiminta tai vikamuistissa oleva vikakoodi.

Traficom
 
Saisiko tähän tarkennusta miten tämä oikeasti menee.
meillä on -10 vuoden, 6 kopan diesel golffi ja 4 kertaa joka kerta inssi tunkenut tietskan kiinni, kaksi eri yksityistä asemaa ja diesel pakokaasu mittaus lappu otettu joka kerta korjaamolla mukaan.
Kuten Chaos edellä kirjoitti niin -16 eteenpäin tuo vikamuisti luetaan ainakin ohjeiden mukaan. Tiedä sitten mitä on tutkinut sillä kaapelilla.
 
Eikun nimenomaan dieselin pakokaasumittaus tehty korjaamolla, menty todistus kädessä katsastamaan.
Juu se on inssistä kiinni haluaako silti sen pakokaasutestin ottaa. Toki veloittaa ei voi, mutta hylky voi silti tulla jos pakokaasuissa olisi sanomista.
 
Katsastuksesta kysymys: Määräytyykö tuleva viimeinen katsastuspäivä nykyään aina samalle päiväykselle jolla se katsastetaan? Esim. jos katsastan auton 20.10.22 (viimeinen päivä olisi 1.12.22) niin seuraava katsastus olisi 20.10.24
 
Katsastuksesta kysymys: Määräytyykö tuleva viimeinen katsastuspäivä nykyään aina samalle päiväykselle jolla se katsastetaan? Esim. jos katsastan auton 20.10.22 (viimeinen päivä olisi 1.12.22) niin seuraava katsastus olisi 20.10.24
Max 30 päivän sisällä ennen viimeistä päivää niin päivä ei muutu. Eli yllä mainitsemassasi esimerkissä uusi katsastuspäivä olisi 20.10, jos taas katsastaisit auton vaikka 10.11 niin päivä säilyisi edelleen 1.12.
 
Viikko sitten myin autoni pois. Auton arvo vähän reilu 2k€. Tutkivat autoa hyvin huomasivat että luistoneston valo palaa.

Nyt sitten sattui niin ikävästi, että auto ei enää käynnisty. Ilmeisesti sitten hetken päästä käynnistyy taas.

Itse tuossa mietin, että voisiko vikana olla esim kampiakselin asentotunnistin, joka olisi osittain rikki, että joskus toimii ja joskus ei.

Mutta siis mitkähän on pahimmat skenaariot kuluista ja kelle ne kuuluu? Itsellä ei ole mitään tietoa mikä autolle on tullut, kun se toimi ihan hyvin vielä omassa käytössä. Ei ollut siis siksi myynnissä, että olisi jotain tiedossa olevaa vikaa.
 
Viikko sitten myin autoni pois. Auton arvo vähän reilu 2k€. Tutkivat autoa hyvin huomasivat että luistoneston valo palaa.

Nyt sitten sattui niin ikävästi, että auto ei enää käynnisty. Ilmeisesti sitten hetken päästä käynnistyy taas.

Itse tuossa mietin, että voisiko vikana olla esim kampiakselin asentotunnistin, joka olisi osittain rikki, että joskus toimii ja joskus ei.

Mutta siis mitkähän on pahimmat skenaariot kuluista ja kelle ne kuuluu? Itsellä ei ole mitään tietoa mikä autolle on tullut, kun se toimi ihan hyvin vielä omassa käytössä. Ei ollut siis siksi myynnissä, että olisi jotain tiedossa olevaa vikaa.


"Takuuasiat yksityisessä autokaupassa
Kuten tässä artikkelissa on tullut jo todettua, yksityinen autokauppa ei ole kuluttajansuojan piirissä samalla tavalla kuin autoliikkeiden kanssa tehty kauppa. Tästä huolimatta yksityisten välistä autokauppaa sanelee kauppalaki, minkä myötä myyjä ei voi sanoa tai luvata ihan mitä vain.

Raaka fakta on kuitenkin se, että kauppalakia voidaan tulkita hyvinkin eri tavoin ja esimerkiksi korvauksille ei ole olemassa mitään yhteneväisiä käytäntöjä, joten asiat täytyy ratkaista jollain tavalla sopimalla osapuolten kesken.

Jos autoon tulee vika, tällöin yksityisen ostajan pitää päästä vian ilmetessä sopimukseen myyjän kanssa. Mikäli kyseessä on selkeä tietoinen vika tai petos myyjän toimesta, voi ostaja viedä halutessaan asian oikeuteen. Tässä on kuitenkin hyvä muistaa, että prosessi on yleensä pitkä, hankala ja useimmiten myös kallis, minkä vuoksi osapuolten kannattaa harvemmin päätyä siihen.

Tästä syystä käytetty auto kannattaa tutkia tarkkaan ennen kaupan tekemistä. Ilkeästi sanottuna yksityisten välistä autokauppaa vallitsee “perävalotakuu”, eli takuu on voimassa niin pitkään, kun myyjä näkee auton perävalot."
 
Ei kahden tonnin autosss ole mitään takuuta.

Käytännössä vain oikeusteitse voi jotain korvausta vaatia, ei oikein ole tuossa hintaluolassa paljoa voitettavaa oikeudessa.
 
Is testi

Mä repuutin kohdassa 9/10.. missä suomessa on tommoinen risteys jossa on stop merkki ja liikennevalot ja milloin liikennevlaot on kumonneet pakollisen pysähtymisen merkin?
 
...milloin liikennevlaot on kumonneet pakollisen pysähtymisen merkin?
Ajojärjestykseen vaikuttavat merkit ovat voimassa, kun valo-ohjaus on pois päältä. Koskee siis myös kärkikolmiota. Kärkikolmioita näkee paljon, mutta stop-merkkiä en muista nähneeni valoristeyksessä.
 
Miksi tämä talvirenkaiden käyttöaika pistää mietityttämään joka syksy... :facepalm:

Länsirannikolla huomisyön tunnin kestävää pakkasta lukuunottamatta alin lämpötila on +5c ja päivälämpötilat lähempänä +10c. Ei siis minkäänlaista tarvetta varautua liukkauteen asfaltinraapijoilla.

Iltasanomat kuitenkin uutisoivat tällaisella otsikolla:
4F6F79EB-5291-4E27-8CBB-4939B7DA23EC.jpeg
Pitääkö siis nastat vaihtaa kuitenkin alle viimeistään tiistaina?

Traficom:
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa."

E.
6D24078D-F8F9-4E3D-936B-D1F2B84AA711.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen tapellut tuon vitun adblue järjestelmän kanssa muutaman vuoden ja rahaakin palanut jonkin verran. Mahtaakohan jostain löytyä crafterin kokoista bensa vehjettä?
 
Itse olen tapellut tuon vitun adblue järjestelmän kanssa muutaman vuoden ja rahaakin palanut jonkin verran. Mahtaakohan jostain löytyä crafterin kokoista bensa vehjettä?
Eikös nuo adbluesysteemit saa disabloitua jotenkin kohtuu pienellä vaivalla? Ymmärtääkseni ei ole katsastuksessa ongelma, mutta toki kannattaa enemmän googletella jos tähän päätyy.
 
Eikös nuo adbluesysteemit saa disabloitua jotenkin kohtuu pienellä vaivalla? Ymmärtääkseni ei ole katsastuksessa ongelma, mutta toki kannattaa enemmän googletella jos tähän päätyy.
Ei näköjään kaikista saa. Omalla kohdallani maksoi 400€ ja ei kyllä toimi oikein kunnolla disablointi
 
Ei näköjään kaikista saa. Omalla kohdallani maksoi 400€ ja ei kyllä toimi oikein kunnolla disablointi
No perkele. Bensakoneisiin isoihin pakuihin en oo törmännyt mitkä olisivat tältä vuosituhannelta. Jotain volkkarin LT:tä taisi saada bensakoneisena ysärillä, mut alkavat kyllä olla vanhoja jo.

Tietty ilman adblueta saa vielä dieselkäyttöisiä, jos auto saa olla muutaman vuoden vanhempi kuin nykyinen. Eikös se vasta joskus 2015 tjsp tullut pakolliseksi.

Meillä on töissä kans ollut murhetta kun noi adbluejärjestelmät hyytyy/kuivuu/jäätyy tms. Autohan nimittäin lakkaa kulkemasta x kilometrin jälkeen, jos se on sitä mieltä, että adbluejärjestelmä ei pelaa. Ainakin Sprintereissä näin. Ehdottelin meidän korjaamopuolelle kans tuota disablointia, mut olivat sitä mieltä että eivät uskalla alkaa omin päin ja yläkerrasta ei lupaa heru laittomuuksien harrastamiseen.
 
Käytetty auto tuotu Suomeen elokuussa 2022, käyttöönottoilmoitus tehty ulkomuistista 8.8. ja 9.8. haettu 3kk tarrakilvet sekä luonnollisesti otettu liikennevakuutus. Verot on maksettu mutta rekisteröintikatsastusta ei ole suoritettu.
Kysymys kuuluu, miltä ajalta määräytyy ajoneuvovero ja vakuutusmaksu? Raksuttaako jompikumpi edelleen vaikka autolla ei saa enää ajaa? Vakuutusyhtiön sivuilta ei vakuutusta saanut katkaistua.
 
Käytetty auto tuotu Suomeen elokuussa 2022, käyttöönottoilmoitus tehty ulkomuistista 8.8. ja 9.8. haettu 3kk tarrakilvet sekä luonnollisesti otettu liikennevakuutus. Verot on maksettu mutta rekisteröintikatsastusta ei ole suoritettu.
Kysymys kuuluu, miltä ajalta määräytyy ajoneuvovero ja vakuutusmaksu? Raksuttaako jompikumpi edelleen vaikka autolla ei saa enää ajaa? Vakuutusyhtiön sivuilta ei vakuutusta saanut katkaistua.

Liikennekäytöstäpoisto trafin sivuilta. Silloin katkeaa liikennevakuutus, jos kaskoja niin ne jatkunee. Enempää en osaa auttaa kun ei noi tuontiautot omaa alaa ollut ikinä niin että olisin itse tuonnut.
Näin ensiavuksi, viisaammat kertoo enemmän.
 
Liikennekäytöstäpoisto trafin sivuilta. Silloin katkeaa liikennevakuutus, jos kaskoja niin ne jatkunee. Enempää en osaa auttaa kun ei noi tuontiautot omaa alaa ollut ikinä niin että olisin itse tuonnut.
Näin ensiavuksi, viisaammat kertoo enemmän.
No kun ei näy koko autoa Trafin sivuilla, koska ei ole rekisteröity vielä Suomeen. Helppoahan tämä muuten olisi
 
Ei sen puuttuminen ainakaan ketään kiinnosta, katsastus ei sitä vaadi.

Mutta jos sulla on ihan oikea autokorjaamo ja tekisit tuon jollekin asiakkaalle, niin sen toimenpiteen laillisuus on vaikeampi kysymys johon en osaa vastata.
 
Onko laillista koodata autosta pois turvavyön hälyytin?

Sanoisinpa että ei, laillisuuden näkökulmasta. Ei taida kaikkiin autoihin edes olla koodattavissa millään on/off valinnalla.

Katsastus-äijä yleensä ajaa ilman turvavyötä, kai se saattaa katsoa syttyykö turvavyövalo, en tiedä kiinnittääkö ääneen huomiota. Mutta enemmän kusessa olet jos joku lentää lasin läpi ja onnettomuustutkijoilla on aikaa alkaa selvittämään että miksei ollut vöitä.
 
Ei sen puuttuminen ainakaan ketään kiinnosta, katsastus ei sitä vaadi.

Mutta jos sulla on ihan oikea autokorjaamo ja tekisit tuon jollekin asiakkaalle, niin sen toimenpiteen laillisuus on vaikeampi kysymys johon en osaa vastata.
Niin tämä olikin just se että onkohan se mikään pakollinen laite jota ei saa koodata pois. ajaahan kaikki taxi äijät..no ei ihan kaikki niin että niillä on se sokee tulppa siinä lukossa että ei piippaa.. .. tämä tietty asia erikseen ja oma valinta käyttääkö turvavyötä.
Mut niinkuin lain näkökulmasta saakohan sen koodata pois..
 
Niin tämä olikin just se että onkohan se mikään pakollinen laite jota ei saa koodata pois. ajaahan kaikki taxi äijät..no ei ihan kaikki niin että niillä on se sokee tulppa siinä lukossa että ei piippaa.. .. tämä tietty asia erikseen ja oma valinta käyttääkö turvavyötä.
Mut niinkuin lain näkökulmasta saakohan sen koodata pois..

Pakollinen varuste kuskin penkillä kaikissa 2014 ja uudemmissa autoissa. Syyskuu 2019 eteenpäin pakollinen uusissa malleissa myös takapenkillä ja syyskuu 2021 eteenpäin pakollinen kaikissa henkilöautoissa myös takapenkillä. Tämä nopeasti googlella etsittynä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom