Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
100tkm ja 200tkm kohdilla yleensä tulee isompia huoltoja ja kulutusosia, omalla kohdalla ne on olleet suuttimia, turboja, egr-systeemejä, bensapumppua, vesipumppua. Tuommoinen vika jättää monesti tien päälle varoittamatta.. Mitä muuten tarkoittaa että jarrut hajosi?Onko nää nykyautot oikeasti paalauskunnossa jo 100tkm kohdalla vai onko tämä nyt ns. poikkeusyksilö?
Takajarrujen viasta en ole satavarma, mutta hirvittävä räminä niistä ainakin lähti (ilmeisesti jarrulevy oli ruostunut pilalle) ja oikea etujarru hirtti kiinni. Joka tapauksessa ajamisen estäviä vikoja molemmat. Pitäisi varmaan ostaa toinen auto, ettei tartteis stressata sitä, että pääseekö tarvittaessa paikasta A paikkaan B vai ei, kuitenkin 3 kertaa tullut tänä vuonna tuollainen normaalin ajamisen estävä vika (4, jos renkaan puhkeaminen lasketaan, onneksi olin kuitenkin kaukaa viisas ja ostin autoon purkaamolta sen tavaratilaan mahtuvan kapean vararenkaan ja tunkin vakiona olleen paikkasarjan tilalle).Mitä muuten tarkoittaa että jarrut hajosi?
Sillä jarrulla pitää käytännössä seisoa että saa pidettyä ne takajarrutkin auki. Eli motarin tai kehän rampilla liinat totaali kiinni kun takana ei ketään ja ei päästä pysähtymään vaan löysää juuri ennen.Jarruvikoja, käytännössä siis niiden jumiutumisia välttää parhaiten kun käyttää niitä jarruja. Aina kun on tilaisuus niin aloittaa sen jarrutuksen 20-200m myöhemmin ja tekee lyhyen tehokkaan jarrutuksen. Ehkä tuo kuluttaa renkaita vähän enemmän, en tiedä, tarkoitus ei ole luistattaa niitä, mutta sen rahan saa kyllä kevyesti takaisin jarruhuolloissa. Ja bonuksena hätätilanteessa autossa on todennäköisemmin oikein toimivat jarrut.
Motarilta pois rampille ja 120->40 jarrutus niin kyllä aukeaa paikata.Onneksi on taas tulossa pitkä jakso kelien puolesta, että voi herkistellä jarruja. Talvella saa todella helposti jarruja herkisteltyä jos vaan absin varassa uskaltaa roikkua. Myös ajoavun varassa ajo välillä ihan suotavaa, varsinkin niin, että tarraa perää hieman kiinni.
Motarilta pois rampille ja 120->40 jarrutus niin kyllä aukeaa paikata.
Ja siihen jarrupolkimelle hypätään kunnolla...
Tämä, jarrut ei ole sellainen osa mitä pitää säästellä, vaan käyttää...Onnistuu näinkin, mutta kun osa ei uskalla edes talvella kaupunkinopeuksissa hypätä absille, vaan liruttelee juuri abs-rajan ulkopuolella.
Joskus olen miettinyt auttaisiko pelkkä jarrujen voimakas murjominen paikallaan.. Ehkä ennen ajoon lähtöä.
Kyllä näin on.Onko niin, että vuoden 2015 diesel auton katsastukseen ei vielä kuulu mitään OBD luentaa, eli vikakoodeja saa olla vaikka kuinka paljon, kunhan CE valo vaan toimii oikein? (Ja siis tietty ei saa olla sellaista vikaa, joka CE valon sytyttää)
Hyvä homma, yksi murhe vähemmän. Jos nyt oikein tulkitsen katsastuksen hyväksyntäkriteereitä, niin näköjään bensakoneillakin on nykyään määritetty erikseen ne p-koodit, jotka aiheuttaa suoran hylyn. Dieseleiden kanssa taas vuodesta 2016 eteenpäin lukee vain yksiselitteisesti että vikakoodi on hylkäyperuste.. Aika julmaa. Omassa tapauksessa kyse on hehkutulpasta. Ei nyt kerkeä sitä vaihtamaan, kun näköjään vaatii aika paljon purkamista imusarjasta lähtien.Kyllä näin on.
Eivätkä aina taida olla kovin tarkkoja noista valojen toiminnasta. Itsellä oli joskus 90-luvun lopun transportteri, jossa paloi airbagin valo. Tämänhän kuuluisi käynnistyksen yhteydessä palaa ja sammua sitten, kun auto käy. En löytänyt vikaa ja uusi airbag olisi ollut kallis niin paskoin valon ja inssille tämä järjestely kelpasi. Tietysti vm. 2015 auton mittariston rikkominen kuulostaa kalliimmalta kokeilulta, jos se inssi sattuisikin tuon havaitsemaan.
Saisiko tähän tarkennusta miten tämä oikeasti menee.
meillä on -10 vuoden, 6 kopan diesel golffi ja 4 kertaa joka kerta inssi tunkenut tietskan kiinni, kaksi eri yksityistä asemaa ja diesel pakokaasu mittaus lappu otettu joka kerta korjaamolla mukaan.
Eikun nimenomaan dieselin pakokaasumittaus tehty korjaamolla, menty todistus kädessä katsastamaan.Tässä on saatettu ottaa kierrosluku tieto vaan obd:n kautta. Tosin kai ihan viimeisimmin määräyksen mukaan sitäkään ei tarvitse savutuskokeessa enää ottaa.
Kuten Chaos edellä kirjoitti niin -16 eteenpäin tuo vikamuisti luetaan ainakin ohjeiden mukaan. Tiedä sitten mitä on tutkinut sillä kaapelilla.Saisiko tähän tarkennusta miten tämä oikeasti menee.
meillä on -10 vuoden, 6 kopan diesel golffi ja 4 kertaa joka kerta inssi tunkenut tietskan kiinni, kaksi eri yksityistä asemaa ja diesel pakokaasu mittaus lappu otettu joka kerta korjaamolla mukaan.
Juu se on inssistä kiinni haluaako silti sen pakokaasutestin ottaa. Toki veloittaa ei voi, mutta hylky voi silti tulla jos pakokaasuissa olisi sanomista.Eikun nimenomaan dieselin pakokaasumittaus tehty korjaamolla, menty todistus kädessä katsastamaan.
Max 30 päivän sisällä ennen viimeistä päivää niin päivä ei muutu. Eli yllä mainitsemassasi esimerkissä uusi katsastuspäivä olisi 20.10, jos taas katsastaisit auton vaikka 10.11 niin päivä säilyisi edelleen 1.12.Katsastuksesta kysymys: Määräytyykö tuleva viimeinen katsastuspäivä nykyään aina samalle päiväykselle jolla se katsastetaan? Esim. jos katsastan auton 20.10.22 (viimeinen päivä olisi 1.12.22) niin seuraava katsastus olisi 20.10.24
Viikko sitten myin autoni pois. Auton arvo vähän reilu 2k€. Tutkivat autoa hyvin huomasivat että luistoneston valo palaa.
Nyt sitten sattui niin ikävästi, että auto ei enää käynnisty. Ilmeisesti sitten hetken päästä käynnistyy taas.
Itse tuossa mietin, että voisiko vikana olla esim kampiakselin asentotunnistin, joka olisi osittain rikki, että joskus toimii ja joskus ei.
Mutta siis mitkähän on pahimmat skenaariot kuluista ja kelle ne kuuluu? Itsellä ei ole mitään tietoa mikä autolle on tullut, kun se toimi ihan hyvin vielä omassa käytössä. Ei ollut siis siksi myynnissä, että olisi jotain tiedossa olevaa vikaa.
Aina? 8 § eli liikenteenvalvoja > liikennevalot > väistämismerkitIs testi
Mä repuutin kohdassa 9/10.. missä suomessa on tommoinen risteys jossa on stop merkki ja liikennevalot ja milloin liikennevlaot on kumonneet pakollisen pysähtymisen merkin?
Ajojärjestykseen vaikuttavat merkit ovat voimassa, kun valo-ohjaus on pois päältä. Koskee siis myös kärkikolmiota. Kärkikolmioita näkee paljon, mutta stop-merkkiä en muista nähneeni valoristeyksessä....milloin liikennevlaot on kumonneet pakollisen pysähtymisen merkin?
En minäkään, mutta googlasin yhden Google MapsKärkikolmioita näkee paljon, mutta stop-merkkiä en muista nähneeni valoristeyksessä.
Eikös nuo adbluesysteemit saa disabloitua jotenkin kohtuu pienellä vaivalla? Ymmärtääkseni ei ole katsastuksessa ongelma, mutta toki kannattaa enemmän googletella jos tähän päätyy.Itse olen tapellut tuon vitun adblue järjestelmän kanssa muutaman vuoden ja rahaakin palanut jonkin verran. Mahtaakohan jostain löytyä crafterin kokoista bensa vehjettä?
Ei näköjään kaikista saa. Omalla kohdallani maksoi 400€ ja ei kyllä toimi oikein kunnolla disablointiEikös nuo adbluesysteemit saa disabloitua jotenkin kohtuu pienellä vaivalla? Ymmärtääkseni ei ole katsastuksessa ongelma, mutta toki kannattaa enemmän googletella jos tähän päätyy.
No perkele. Bensakoneisiin isoihin pakuihin en oo törmännyt mitkä olisivat tältä vuosituhannelta. Jotain volkkarin LT:tä taisi saada bensakoneisena ysärillä, mut alkavat kyllä olla vanhoja jo.Ei näköjään kaikista saa. Omalla kohdallani maksoi 400€ ja ei kyllä toimi oikein kunnolla disablointi
Käytetty auto tuotu Suomeen elokuussa 2022, käyttöönottoilmoitus tehty ulkomuistista 8.8. ja 9.8. haettu 3kk tarrakilvet sekä luonnollisesti otettu liikennevakuutus. Verot on maksettu mutta rekisteröintikatsastusta ei ole suoritettu.
Kysymys kuuluu, miltä ajalta määräytyy ajoneuvovero ja vakuutusmaksu? Raksuttaako jompikumpi edelleen vaikka autolla ei saa enää ajaa? Vakuutusyhtiön sivuilta ei vakuutusta saanut katkaistua.
No kun ei näy koko autoa Trafin sivuilla, koska ei ole rekisteröity vielä Suomeen. Helppoahan tämä muuten olisiLiikennekäytöstäpoisto trafin sivuilta. Silloin katkeaa liikennevakuutus, jos kaskoja niin ne jatkunee. Enempää en osaa auttaa kun ei noi tuontiautot omaa alaa ollut ikinä niin että olisin itse tuonnut.
Näin ensiavuksi, viisaammat kertoo enemmän.
Onko laillista koodata autosta pois turvavyön hälyytin?
Niin tämä olikin just se että onkohan se mikään pakollinen laite jota ei saa koodata pois. ajaahan kaikki taxi äijät..no ei ihan kaikki niin että niillä on se sokee tulppa siinä lukossa että ei piippaa.. .. tämä tietty asia erikseen ja oma valinta käyttääkö turvavyötä.Ei sen puuttuminen ainakaan ketään kiinnosta, katsastus ei sitä vaadi.
Mutta jos sulla on ihan oikea autokorjaamo ja tekisit tuon jollekin asiakkaalle, niin sen toimenpiteen laillisuus on vaikeampi kysymys johon en osaa vastata.
Niin tämä olikin just se että onkohan se mikään pakollinen laite jota ei saa koodata pois. ajaahan kaikki taxi äijät..no ei ihan kaikki niin että niillä on se sokee tulppa siinä lukossa että ei piippaa.. .. tämä tietty asia erikseen ja oma valinta käyttääkö turvavyötä.
Mut niinkuin lain näkökulmasta saakohan sen koodata pois..
No kun ei näy koko autoa Trafin sivuilla, koska ei ole rekisteröity vielä Suomeen. Helppoahan tämä muuten olisi
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.