Kysymyksiä sähkömiehille

Ei tuo yksi kW nyt ihan älyttömästi ole.

1619208555308.png
 
Olihan tuolla maininta pelkästä jäähdytyksestä mutta en laittaisi missään tapauksessa kahta pumppua saman suojan taakse. En varsinkaan, jos siellä on tosiaan muutakin kuormaa.
Jäähdytys ei ehkä ole se kriittisin mutta varautuisin myös tilanteeseen, jossa pumppuja on pakko käyttää lämmittämiseen. Ymmärsin tässä olevan kyse nimenomaan laitteista, jotka voivat tehdä myös sen. Ja kahden pumpun kohdalla kustannus vetää yksi syöttö lisää on varsin marginaalinen.

Miettisin myös sitä ulkorasian tarvetta kolmannenkin kerran. Monella "ei ole isoja tarpeita" ja lopulta kuitenkin on aivan kaikkea sähkögrillistä oksasilppuriin ja tehoa tarvitaankin melkoisesti. Kyllä se vaan ottaa päähän pienen säästön takia miettiä "olihan ne pumput poissa päältä" kun haluaa käyttää sitä laitetta x.

Ja vaikka se syöttö on luultavammin mitoitettu oikein, voi silti miettiä toiseen kertaan. Missasinko maininnan, mitä pumppuja on tulossa? Ehkä mutta kovin rajoille en mitottaisi kuitenkaan.
 
Ei tuo yksi kW nyt ihan älyttömästi ole.

1619208555308.png
Juuri näin, eihän se älyttömästi ole. Nuo "25" ja "35" versiot tosin ovat sellaiset tavalliset "pienempi" ja "isompi" kokoluokka. "50" versio taas on järeämpi, jopa epätavallinen.

Tämä siis siihen ajatukseen, että 1 kW kuulostaa "todella alhaiselta". Yleensä tavallisten ilppien ottoteho juuri on noin 0,8 kW. Ilmeisesti jollain mennyt sekaisin ottoteho ja lämmitys- tai jäähdytysteho.
 
Tämä siis siihen ajatukseen, että 1 kW kuulostaa "todella alhaiselta". Yleensä tavallisten ilppien ottoteho juuri on noin 0,8 kW. Ilmeisesti jollain mennyt sekaisin ottoteho ja lämmitys- tai jäähdytysteho.
Kuten edellä, mallia ei kaiketi mainittu. Yleensä siitä ei ainakaan harmia ole, jos on maininta. Helppo tarkistaa speksit.
Ja toki, invertterikonetta on aika iso osa mutta jos pelkkää jäähyä ja joku eksoottinen niin mistäpä niistä voi olla varma. On/off ottaa kuitenkin piikkinä enemmän ja jos taustakuormaa on muutoinkin, onkin taas ongelmia.

Ja loppu, kuten edellä.
 
Kuten edellä, mallia ei kaiketi mainittu. Yleensä siitä ei ainakaan harmia ole, jos on maininta. Helppo tarkistaa speksit.
Ja toki, invertterikonetta on aika iso osa mutta jos pelkkää jäähyä ja joku eksoottinen niin mistäpä niistä voi olla varma. On/off ottaa kuitenkin piikkinä enemmän ja jos taustakuormaa on muutoinkin, onkin taas ongelmia.

Ja loppu, kuten edellä.
En minäkään missään tapauksessa haluaisi laittaa kahta ilppiä samaan syöttöön tai esimerkiksi yhtäkään ryhmään, josta joku käyttää vaikka pölynimuria tai ottaa ulkopistorasiasta autoon sähköä. Maallikkotuntumani perusteella nimenomaan haluaisin laittaa ilpit paitsi eri ryhmiin, toki myös eri vaiheisiin. Kyllähän jo esimerkiksi kolme sähköpatteria(joissa ei ole varsinaisesti käynnistyspiikkiä kuten moottoreissa) pitää taiteen sääntöjen mukaan jakaa eri vaiheille. Saisin pakko-oireita jo ajatuksesta, ettei edes yritetä jakaa kuormaa tasaisesti, siitä huolimatta että melko pienistä koneista on kysymys.
 
En minäkään missään tapauksessa haluaisi laittaa kahta ilppiä samaan syöttöön tai esimerkiksi ryhmään, josta joku käyttää vaikka pölynimuria. Maallikkotuntumani perusteella nimenomaan haluaisin laittaa ilpit paitsi eri ryhmiin, toki myös eri vaiheisiin. Kyllähän jo esimerkiksi kolme sähköpatteria(joissa ei ole varsinaisesti käynnistyspiikkiä kuten moottoreissa) pitää taiteen sääntöjen mukaan jakaa eri vaiheille. Saisin pakko-oireita jo ajatuksesta, ettei edes yritetä jakaa kuormaa tasaisesti, siitä huolimatta että melko pienistä koneista on kysymys.
Kyllä tuossa on ihan hyvää maallikkoajatusta. Ei voi väittää vastaan ollenkaan, pikemminkin se kuuluisa papukaijamerkki hyvistä ajatuksista.

Normaalisti ne pääsulakkeet ovat kuitenkin vain sen 25A joten kyllä niitä vaihekohtaisia on pakko hieman katsella. Ne pari pumppua, uuni ja sähkökiuas on jo paljon jne. Saati sitten piikit. Ja jos noissa pumpuissa on lämmitys, mikä tosiaan estää sen käytön? Lähden vahvasti ajatuksesta niiden olevan toissijainen lämmitys jota voidaan tarvittaessa käyttää ja siihen tulee olla mahdollisuus.
 
Normaalisti ne pääsulakkeet ovat kuitenkin vain sen 25A joten kyllä niitä vaihekohtaisia on pakko hieman katsella. Ne pari pumppua, uuni ja sähkökiuas on jo paljon jne. Saati sitten piikit.
Vaikka minkäänlaista ammattitaitoa talosähköistä minulla ei ole, niin jonkinlainen mielenkiinto ja perusymmärrys tekniikkaan ja luonnontieteisiin. Tällaista optimointia olen miettinyt, kun sattuu olemaan 35 A liittymässä
  • varsinainen asunto 12kW nimellisen antotehon invertteri-MLP:llä(ei ole kyllä näyttänyt jatkuvaa ottotehoa kovalla pakkasellakaan kuin noin 2 kW) ja 6 kW sähkösaunalla feat. 1 kW suorasähkölämmitin kylppärissä sekä sähköliedellä ja -uunilla, tähän tietty päälle mikrot, leivänpaahtimet sun muut tiski-, pyykki- ja kuivauskoneet
  • toinen mökki jossa on suorasähkölämmitys yli 3 kW huipputeholla(joka usein saavutetaan alennettua lämpöä mukavuuslämpöön nostaessa), 2 kW käyttövesivaraani, niinikään sähköuuni ja -liesi ja teoriassa samat pistotulppaliitäntäiset keittiökoneet kuin toisessa asunnossa, sentään vain yksi pyykkikone
  • kiinteistöllä muutamia satoja watteja putkien sulanapitokaapeleita talvikaudella
  • kunnallisen veden takia repivä paskapumppu, toki kolmivaiheinen, ja silti ulkokäyttöön varavesisysteemi porakaivopumppu
  • talli jossa pelkkä valaistus haukkaa toista kilowattia ja varusteena on mm. 3 kW kompressori(tietenkin järjellä ajateltuna kolmivaiheinen), käytetään kaikenlaista rälläkkää, poraa sun muuta pikkukonetta ja teoriassa joskus harvoin sähköhitsataan
  • maataloustoiminnan takia viljankuivaamo, jossa melko isoja sähkömoottoreita
  • näihin kaikkiin liittyen useita monen sadan watin purkausvalaisimia halli- ja pihavalaistukseen
  • lisäksi maajussityyliin kylmäkoneita on noin 7 ja kaikki vähintään keskisuuria, jotka onnistuvat ainakin sähkön pätkiessä nykimään jonkinlaista starttikuormaa
Kaikki on aina toiminut ilman ylikuormitusongelmia, mutta laskematta voi helposti sanoa, että 35 A liittymän ylikuormittaminen jo pienellä varomattomuudella onnistuisi. Tahallaan huudattamalla pääsisi sellaisiin lukemiin että vaikka 63 A ylittyisi.

Nykyisellään en siis ole huolissani, koska peruskuorman vähentämiseksi on tehty viime vuosina paljon jo Carunan sikahinnan takia. Ensinnäkin normaali kodinvalaistus on vaihdettu energiataloudelliseksi eli sen ottama maksimi on laskenut ainakin pari kilowattia hehkulamppuajasta, käytännön tyypillinen hämärän ajan jatkuva tehokin satoja. Toiseksi se MLP ottaa jatkuvaa vähemmän kuin aiemmin käytetyn massavaraajan varavastukset, ja MLP:n varavastukset on estetty hätätilaa lukuunottamatta(ja sekin olisi inhimillisissä lukemissa). Käytännössä sähkösaunaa lämmitetään samalla kun viljankuivaamo käy(ei toki käynnisty), mutta siihen aikaan vuodesta ei vielä mene juurikaan lämmityssähköä tai valaistusta ja muutenkin raskas sähkönkäyttö tällöin tietysti vältetään.

Silti kun tähän yhtälöön pitäisi vielä lisätä yksi pieni ilppi, yritän siis edellä mainitun skenaarion takia ajatuksella miettiä mihin vaiheeseen. Lisäksi sähköpattereiden uusimisen yhteydessä vähennettiin hieman niiden tehoa, koska vähempikin riittää hätätapauksessa kovassakin pakkasessa pitämään kämpän terveellisessä lämmössä ja ilmalämpöpumpun kanssa niiden käyttöaste normaalitilanteessa laskee.

Voi vaan todeta, että täyssähköauto kunnon latausasemalla tulisi kalliiksi. Seuraava liittymäkoko maksaisi kymmeniä euroja lisää perusmaksussa kuukaudessa päivityksen ja laturi-investoinnin päälle.
 
Normaalisti ne pääsulakkeet ovat kuitenkin vain sen 25A joten kyllä niitä vaihekohtaisia on pakko hieman katsella. Ne pari pumppua, uuni ja sähkökiuas on jo paljon jne. Saati sitten piikit. Ja jos noissa pumpuissa on lämmitys, mikä tosiaan estää sen käytön? Lähden vahvasti ajatuksesta niiden olevan toissijainen lämmitys jota voidaan tarvittaessa käyttää ja siihen tulee olla mahdollisuus.
Käytön estää luonnollisesti käyttäjä, toisekseen jos niillä nyt jostain ihmeen syystä talvella lämmittäisi niin voin luvata ettei siellä ulkona silloin käytetä sähkögrilliä ja jonkun imuroinnin tarve on myös joko olematon tai ei ainakaan tarpeellinen. Toisekseen siitä 16A:sta siltikin pyörittänee 2 pumppua + melkeim mitä vaan vapaavalintaista vehjettä. Kolmanneksi jäähdytyksellä nuo vehkeet eivät vie käytännössä mitään kun alkukosteus on kämpästä poistettu.

Itsellä on 16A perässä FD35 kämpän ns. ainoana lämmönlähteenä. Ei ole ollut mitään ongelmia käyttää lohko+1200/1400W lämppäriä tai pölynimuria (käytännössä auto kerran vuoteen :)), painepesuria jonka starttiin ei normaali 10A tötsy riitä, jiiri-, käsisirkkeliä, kulmahiomakonetta...

Toisin sanoen jos/kun puhutaan jäähdytyskäytöstä (kysyjä tätä vielä erikseen painotti niin eiköhän kämpän lämmitys ole muulla tavalla hoidettu) niin vekkaisin uuden rasian vetämisen olevan täysin turhaa hifistelyä, puhutaan hei alle 1kw kuormasta jonka tuo 2. pumppu tuo - vastaa 700W/800W tietokoneen poweria foorumin yksiköillä. Toisekseen jos ei keskus nyt ole ihan siinä seinän takana niin sen uuden vaiheen&rasian veto maksaa nyt yhtäpaljon kuin ensivuonna. 100-300€ lisäkustannus erityisesti tuolla yläpäässä on jo iso osa kokopotista ja kuten yllä perustelin niin hyvin todennäköisesti se on täysin hukkaan heitettyä rahaa.

Joku tolkku pitäisi yrittää pitää optimoinnissakin. Kiistatta pumput eri vaiheissa olisi optimaalisempaa mutta käytännössä oletettavasti tässä tapauksessa turhaa näpertelyä.
 
Tarkoituksena on saada 4 led valaisinta keittiössä toimimaan. Sähkömiehen mukaan tuo mötikkä oli rikki. Kuvassa on uusi jonka tilasin.

Mietin näitä kytkentöjä, miten nämä johdot kytketään toisiinsa?

IMG_20210427_121927.jpgIMG_20210427_121944.jpg
 
Olettaisin että tuo teipattu MMJ-kasa tuohon mötikän hännän liittimiin, ruskeat L-liittimeen ja siniset N-liittimeen. Sitten tuo punainen ja keltainen tuon mötikän luukun alla oleviin plus- ja miinusliittimiin. Mutta noita ei taida saada suoraan kytkeä tuohon kun ei ole kahdelle johdolle paikkaa joten vaatinee jonkun rasian väliin missä nuo MMJ:t yhdistää ja ottaa yhdellä johdolla tuohon powerimurikkaan. Ja sitten tietty sellainen kysymys, että onko tuo varmasti oikeantyyppinen powerimurikka? Tuo on kiinteä 24V 30W poweri ja ledeillä monesti käytetään myös vakiovirtapowereita.
 
Keltaista ja punaista johtoa on vaan yhdet. Yritin laittaa punaisen plussaan ja keltaisen miinus ja loput niin kuin neuvoit, ei lähtenyt toimimaan. :confused2:
 
Keltaista ja punaista johtoa on vaan yhdet. Yritin laittaa punaisen plussaan ja keltaisen miinus ja loput niin kuin neuvoit, ei lähtenyt toimimaan. :confused2:

Laita kuva siitä vanhasta muuntajasta , sekä siitä, miten olet tuon nipun nyt kytkenyt. Nyt ei oikein ole tarpeaksi tietoa mistään.
 
Tarkoituksena on saada 4 led valaisinta keittiössä toimimaan. Sähkömiehen mukaan tuo mötikkä oli rikki. Kuvassa on uusi jonka tilasin.

Mietin näitä kytkentöjä, miten nämä johdot kytketään toisiinsa?

Nyt on kyllä sen näköiset teippiviritykset, että kutsu vaan suosiolla se sähkömies kytkemäänkin.
 
Onko tuosta vanhasta muuntajasta tosiaan lähtenyt tarra kuikkaan, jossa lukee sen speksit? Minkä perusteella ostit tuon uuden muuntajan? Pistää epäilemään, että uusi muuntaja ei ole sovelias, mutta ei kyllä näytä ihan asialliselta tuo 230 V puolikaan, etenkin toi toinen ruskea johtohan irvistää siinä määrin, että lienee irti, kun alunperinkin oli lyhyeksi kuorittu? Onhan tuossa liitinrasiassa nyt varmasti asiallisesti paikat kaikille neljälle johdolle? On vähän semmonen viritys, että huutais varmaan vähän jotain oikeaa jakorasiaa missä saa kaiken kytkettyä kunnolla, sähkäri laittelemaan...
 
Nyt lähti toimimaan! Auttoi kun vielä kerran työnsin pidemmälle johtoja. Kiitos teille kaikille avusta:)
 
Nyt lähti toimimaan! Auttoi kun vielä kerran työnsin pidemmälle johtoja. Kiitos teille kaikille avusta:)

Kato nyt vielä että ne kaikki johdot on 100% varmasti tarpeeksi syvällä liittimessä, etteivät pääse missään tapauksessa irti. Minun silmään näytti, että oli alun alkaenkin vähän lyhyeksi kuorittu noi piuhat, että menevätkö ylipätään tarpeeksi syvälle ja olihan siellä varmasti paikat noille neljälle johdolle? Entä miten meinasit saada kiinni ton rasian kannen, siinä ei varmaan ole tuollaiselle teippijohtokötöstykselle tarpeeksi isoa koloa, vedonpoistosta puhumattakaan? Vaikka saitkin valot palamaan, niin se ei riitä, pahimmillaan seinän sisällä karkaa joku johto irti, alkaa vähän kipinöimään ja kun kansikin on napsahtanut auki, niin hups.
 
Korjaa nyt kuitenkin tuo syöttöpuolen kytkentä, noihin liittimiin ei sovi kahdet johdot joten jossain vaiheessa käy kylmät kun rupeaa kipinöimään ja palaa koko mökki... Juuri tuollaisista niitä tee-se-itse -sähkäreiden sähköpaloja tulee joten ihan vakavissaan mainitsen.
 
Mihin liittimeen ei sovi kahdet johdot? Kutsun sähkärin paikalle siistimään noita, ettei lähde henki koko perheeltä.

En kyllä tiedä mitä se auttaa, kun vastaavia virityksiä on varmaan muuallakin täällä talossa. Kuidun asentamisessakin tuli ammattilaiselta aika paljon kiroilua.
 
1619520329589.png


Siis nämä piuhat tässä, kyse oli, että onko tuossa pikaliittimessä paikat kaikille neljälle piuhalle, vai oletko survonut neljä piuhaa liittimeen, mihin voi laittaa vain kaksi. Minun silmään näyttäisi siltä, että on neljälle paikat, mutta näyttäisi myös siltä, ettei noi piuhat välttämättä ole tarpeeksi syvällä (kuten eivät olleetkaan tuon kuvan ottohetkellä) ja näyttäisi myös siltä, ettei toi rasian kansi mahdu mitenkään kiinni, eikä mitään vedonpoistoja saa ja muutenkin aika hämärä viritys.

Disclaimer, mulla ei ole vielä sähköalalta papereita, mutta veikkaan, että oikea sähkäri tekisi tuolle paketille jotain. Asentaisi kattoon jakorasian, jossa kaikki kytkennät tehdään siististi tms.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä katosta puuttuu jakorasia. Tuon voi tehdä myös asiallisesti samalla vaivalla kuin tuon teippikötöstyksenkin.
 
Niissä joissa on kaksi reikää johdoille, on monesti toinen reikä pienempi jolloin ne eivät ole rinnankytkentää varten vaan eri kokoisille johtimille ja muutenkin nuo tuppaavat löystymään ihan liian herkästi. Töissä vastaavia, tosin hituvirtahommissa, on aika paljon vaihdettu wagoihin tai sokeripaloihin juuri tuon takia että johdot irtoilevat "itsestään" joten en 230V kytkennöissä mielellään moisia käyttäisi.

Tietty jos nuo johdot pysyvät tuossa tiukasti ja saa vielä suojakannenkin päälle niin ehkäpä tuo on kelvollinen. Silti oikea rasia on asiallisempi ratkaisu.
 
Ruskea johto oli joo vähän irronnut sieltä ennenkuin sain toimimaan. Pikaliittimessä on tosiaan kaikille neljälle omat paikat. Siinä olet oikeassa että tuohon ei vedon poistajaa saa ton teipin ja muun takia. Sellanen kyllä löytyy tuohon mötikkään.
 
Niissä joissa on kaksi reikää johdoille, on monesti toinen reikä pienempi jolloin ne eivät ole rinnankytkentää varten vaan eri kokoisille johtimille ja muutenkin nuo tuppaavat löystymään ihan liian herkästi. Töissä vastaavia, tosin hituvirtahommissa, on aika paljon vaihdettu wagoihin tai sokeripaloihin juuri tuon takia että johdot irtoilevat "itsestään" joten en 230V kytkennöissä mielellään moisia käyttäisi.

Tietty jos nuo johdot pysyvät tuossa tiukasti ja saa vielä suojakannenkin päälle niin ehkäpä tuo on kelvollinen. Silti oikea rasia on asiallisempi ratkaisu.
Missä noita eri kokoiselle tarkoitettuja tulee yleisimmin vastaan? Kovin suuresti ei ole tuon tyylisiä tarvinnut ikuisuuteen koskea ja tilaamalla on saanut toki sitä, mitä haluaa.
Tosin tottakai suotavaa on olla ketjuttamatta, jos sitä ei ole hyväksytyksi merkitty. Ja jos ketjuttaa niin oikeasti riittävän pitkät kuorinnat. On aika valitettava vakio jättää lyhyeksi.

Ja loppu yleisemmin, tuo tuossa yllä lainaukseen vastauksena.

Periaatteessa tuo asennus olisi ihan ok jos muuntajalta ei jatkettaisi eteenpäin. Rasiaanhan tuollainen muuntaja ei kuitenkaan mahdu joten siellähän niitä on alaslasketun katon päällä kuten tuossakin. Tuo ei edes vaikuta kovin vanhalta asennukselta joten kyllä siellä jossakin kohtaa rasiakin olisi varmasti välissä joten voisi ottaa sieltä. Valoille lienee tuo jatkokin menevän ja teipin alla on katkaistut suojamaat. Ei siis mitään suuria tehoja oletuksena mutta oikosulkutilanne onkin sitten oma lukunsa.

Teippausta joku tuossa piti riskinä. Jos tai kun siellä katkaistu kevi on, on ihan fiksua teipata hieman peittoon. Mutta sikäli totta, että itse laittaisin pari nippusidettä tuohon pitämään kaapeleita yhdessä. Jos syystä tai toisesta kaapeliin kohdistuisi vetoa, pitää nippuside paljon paremmin vs vähän teippiä ja mahdollisesti huonolaatuinen liitin.

Mutta mitä tuohon muuntajahommaan muuten tulee niin on lopulta aika pieni uhraus ottaa joku oikeasti ammattilainen katsomaan hieman asennuksia läpi jos jo valmiiksi tietää sanomista olevan. Ja asennusten iästä riippuen sitten kysellen edellisen perään "mitähän sitä on tullut tehtyä".
Kaikkea on aika raskas tarkistaa mutta ihan pistokoetyyppisesti jokunen paikka ja kriittisemmät. Jos niissä on sanomista, parempaa tutkimista ja siitä eteenpäin
 
Mä en osaa sanoa kun muutettiin helmikuussa ja en ole noita sähköjä yhtään katsellut kun frendi joka sähkäri lupasi tulla katsomaan kunhan saa työmaan valmiiksi. Mennee vielä reilu 1vko.
Päivitän kyllä tänne mikä oli homman nimi... En ole uskaltanut amazonista tilaa neljättä airfryeriä vielä...
Tähän omaan erikoiseen keissiin sellainen huomio että pesin tuossa pihaa painepesurilla ja pesuri tollanen vähän normaalia järempi 3300W malli.
Ihmetyksekseni huomasin että se polttaa osaa 16A sulakkeita. Kokeilemalla löysin 16A sulakkeen joka kestää.
Otin syötön jatkojohdolla siis eri ryhmästä.

Mikään ryhmistä ei liity tuohon aiempaan keittiön työtason ryhmään.
Enkä tiedä korreloiko nämä muutenkaan keskenään vai voiko se nollavika olla jotenkin jo talolle tulevassa syötössä että vaikuttaa useamaan ryhmään.
Sähkäri onneksi tulossa loppuviikosta niin toivottavasti jotain tolkkua hommaan...
 
Tähän omaan erikoiseen keissiin sellainen huomio että pesin tuossa pihaa painepesurilla ja pesuri tollanen vähän normaalia järempi 3300W malli.
Ihmetyksekseni huomasin että se polttaa osaa 16A sulakkeita. Kokeilemalla löysin 16A sulakkeen joka kestää.
Otin syötön jatkojohdolla siis eri ryhmästä.

Mikään ryhmistä ei liity tuohon aiempaan keittiön työtason ryhmään.
Enkä tiedä korreloiko nämä muutenkaan keskenään vai voiko se nollavika olla jotenkin jo talolle tulevassa syötössä että vaikuttaa useamaan ryhmään.
Sähkäri onneksi tulossa loppuviikosta niin toivottavasti jotain tolkkua hommaan...
Tuon kokoinen pesuri ottaa käynnistyessään reilusti virtaa joten jos ryhmissä on jotain pohjakuormaa, on siellä sulake kovilla. Tosin nyt en muista, oliko sulakkeet vai johdonsuojat. Sulakkeiden tapauksessa mitä luultavammin samaa kokoa, johdonsuojissa saattaa olla tarkoituksella tai ihan epähuomiossakin nopea joukossa.

Jos samaa sulaketta eikä oikeasti pohjakuormaa, on tuossa toki mahdollisuus pielessä olevaan nollapisteeseen. Kyllä se pesuri toimii vaikka saisi nimellistä vähän pienemmän jännitteen mutta toisessa rasiassa nimellistä suuremmalla virtakin kasvaa ja käynnistyshetken piikki voi riittää polttamaan sulakkeen.

Ihan aiheellista kyllä katsoa vähän paremmin. Ei näillä eväillä voi kokonaan sulkea pois sitä, etteikö nollapuolella voisi olla kipua. Ja toki, ihan syötössä voi olla nollakipua, vaikuttaa tottakai silloin kaikkiin ryhmiin.
 
Missä noita eri kokoiselle tarkoitettuja tulee yleisimmin vastaan? Kovin suuresti ei ole tuon tyylisiä tarvinnut ikuisuuteen koskea ja tilaamalla on saanut toki sitä, mitä haluaa.
Tosin tottakai suotavaa on olla ketjuttamatta, jos sitä ei ole hyväksytyksi merkitty. Ja jos ketjuttaa niin oikeasti riittävän pitkät kuorinnat. On aika valitettava vakio jättää lyhyeksi.
Ainakin joissakin (kiina-)valaisimissa ja kaiuttimissa (yleisäänentoisto, 70/100V järjestelmät) olen noita nähnyt ja varsinkin kaiutinpuolella noita on tullut vaihdettua aika paljon.
 
Tarkoituksena on saada 4 led valaisinta keittiössä toimimaan. Sähkömiehen mukaan tuo mötikkä oli rikki. Kuvassa on uusi jonka tilasin.

Mietin näitä kytkentöjä, miten nämä johdot kytketään toisiinsa?

IMG_20210427_121927.jpgIMG_20210427_121944.jpg
Ei tuommoisista teippivirityssykeröistä kukaan kuvien perusteella ota mitään selvää. Pitäisi ymmärtää ja tarvittaessa mitata idea tuon takana.
 
Ainakin joissakin (kiina-)valaisimissa ja kaiuttimissa (yleisäänentoisto, 70/100V järjestelmät) olen noita nähnyt ja varsinkin kaiutinpuolella noita on tullut vaihdettua aika paljon.
Kiitos. Muisti virkistyi kummasti ja jäipä muille myös infoa aiheesta. Hyvä katsoa heti eikä etsiä kalliilla ja aikaavievästi vikaa myöhemmin. Ei se laadukas liitin lopulta maksa tuon kaltaisissa mitään vs työkustannukset.

Kiinalaisista valaisimista olen koittanut pitää sormeni erossa mutta tosiaan jotain yksittäisiä kertoja noihin 100V linja -systeemeihin pidellyt ja vähän kirjavaa se liitinpuoli silloin oli. Ilmeisesti tilanne ei sen parempi ole vieläkään.
 
Ei tuommoisista teippivirityssykeröistä kukaan kuvien perusteella ota mitään selvää. Pitäisi ymmärtää ja tarvittaessa mitata idea tuon takana.
Ei vaan ei pitäisi mennä tilanteeseen, jossa tarvitsee mittaamista. Tuossahan oli vanha muuntaja joten toki siinä kohden katsotaan ja mieluusti kuvataankin tilanne. Sillä selviää tuon kaltaisista. Ja vaikka homman tekisi ammattimies, silti kuva tai muistiinpanot harvoin haittaavat. Tuo nyt on selkeää vielä mutta jos rasian täydeltä on tavaraa, fiksua on vähän merkitä.

Mutta vaikka tuon olisi voinut kauniimminkin tehdä, ei tuossa oikein omasta mielestäni epäselvää ole. Jatkettu muuntajalla ja siinä se. Ja kuten edellä totesin, kevit katkaistu ja kiepattu (joo, huolimattomasti toki) teippiä päällä.
Kevi tuolla on kuitenkin 99,x% varmuudella koska kohde ei ole loputtoman vanha tai ainakin on tehty remonttia. Ei kukaan käytä 2x1,5MMJ:tä yhtään missään nykyaikana jos ei ole oikeasti pakko.
 
Kevi tuolla on kuitenkin 99,x% varmuudella koska kohde ei ole loputtoman vanha tai ainakin on tehty remonttia. Ei kukaan käytä 2x1,5MMJ:tä yhtään missään nykyaikana jos ei ole oikeasti pakko.
Ei tuollaista kaksinkertaista MMJ:tä edes mistään saakaan. Jos tarvitaan vain kahta johdinta, niin kolminkertaista ja jos useampaa, niin käytännössä aina vitosta, koska N-tyyppi on sen verran harvinaisempi, eikä sitä ole juuri koskaan mukana, niin vedetään sillä mitä on, ja ne pari ylimääräistä pitäisi päättää jotenkin asiallisesti, joko potentiaalivapaisiin liittimiin tai wagoihin, mutta ei teipillä tai juuresta katkaisemalla, saati vapaaksi jättämällä, vaikka olisikin kuorimaton.
 
Ei tuollaista kaksinkertaista MMJ:tä edes mistään saakaan. Jos tarvitaan vain kahta johdinta, niin kolminkertaista ja jos useampaa, niin käytännössä aina vitosta, koska N-tyyppi on sen verran harvinaisempi, eikä sitä ole juuri koskaan mukana, niin vedetään sillä mitä on, ja ne pari ylimääräistä pitäisi päättää jotenkin asiallisesti, joko potentiaalivapaisiin liittimiin tai wagoihin, mutta ei teipillä tai juuresta katkaisemalla, saati vapaaksi jättämällä, vaikka olisikin kuorimaton.
Kyllä 2x1,5N on ihan olemassa oleva tuote, tosin harvinainen ja yleensä täysin turha.

Mutta vaikka osin olenkin samaa mieltä tuosta päättämisestä, on esim kuvan tapauksessa kevin katkaisu turvallisempi tapa. Kun tuossakin kohdassa muuntajaa vaihtaa ei-ammattilainen niin maata ei ole ja jos sitä tarvitaan, toivon mukaan soitetaan ammattilainen. Jos se kevi taas on olemassa ja katkaisematta, normaali rane päättelee "edellisessä ei ollut paikkaa, tässä on" ja keviä kiinni.
Tottakai fiksu on kytkenyt sen kevin sieltä syötön päästä mutta koska tässä raneilua ilmeisesti mukana, on turhan varmasti kytkemättä.

Eli tottakai, jätetään katkomatta jos ei ole pakko ja silloin liitintä päähän. Jossain kohdissa kuitenkin kevin katkaiseminen voi olla jatkoa ajatellen turvallisempi vaikka toki omasta mielestäni aika järjetön tapa toimia.
 
Noissa voi tulla mitä vaan vastaan, esim kaverin talossa olikin sininen johto syöttönä :rofl:
 
Kyllä 2x1,5N on ihan olemassa oleva tuote, tosin harvinainen ja yleensä täysin turha.
On varmasti olemassa. Tosin kukaan ei sitä osta, koska jos vain kahta johdinta tarvii niin yhdestä ylimääräisestä kevistä harvoin on ylitsepääsemätöntä haittaa.
 
Standardi vaatii KeVin (suojajohdon) vaikka sitä ei juuri asennus hetkellä hetkellä tarvittaisikaan.
 
Standardi vaatii KeVin (suojajohdon) vaikka sitä ei juuri asennus hetkellä hetkellä tarvittaisikaan.
Ehkä voisi vähän avata paremmin, mihin vaaditaan kevi? Muuten jää täysin auki, mistä puhutaan koska mitään "joka paikkaan kevi"-pakkoa ei ole olemassakaan.
Eli vaikka kohta standardissa?
 
Juuri nyt en pysty standardin kohtaa laittamaan, mutta löytyy kohta jossa vaaditaan vetämään myös suojajohto vaikka esim. suojaeristetyt laitteistot sitä eivät tarvitsekaan, valokytkimille sitä ei vaadita vaikka niistäkin vihjataan että vois olla hyvä.
Koitan koittaa muistaa katsella illemmalla standardin kohdan
 
Mä olen kerran nähnyt kiepin MMJ 2x1,5N kaapelia, ja sekin oli selvästi vanhaa, mutta kyllä tuota näköjään on tukuissa keskusvarastotuotteena, eli jos sellaista tosiaan haluaa, niin tilaamalla sitä saa. Jos se olisi ohuempaa kuin 3x1,5 siitä voisi olla jossain tilanteessa jotain iloa, mutta koska käytännössä se kaapeli tehdään samalla koneella kuin 3x1,5, niin eipä tuossa paljoa järkeä ole.

Periaatteessa se voisi olla kätevää jos esim ketjuttaa suojaeristettyjä kattovaloja, joissa ei ole maa-liitintä, mutta eihän tuollaisen tilanteen takia mitään järkeä ole hankkia jotain erikoiskaapelia.

Sitä en kyllä tiedä vaatiiko pykälä että noissa pitäisi se kevi olla siellä mukana, kaapelissahan se kyllä käytännössä on, ja sen pitäisi olla koko matkalta kytketty.

Nykyään on onneksi helposti saatavilla niitä pieniä jakorasioita joilla pystyy tarvittaessa korvaamaan sen valaisimen oman liianpienen liitäntärasian, tosin eipä niitä liianpienillä rasioilla olevia valaisimia enää juuri ole tullut vastaan, joko rasiaa ei ole, tai sitten se on kohtuu kokoinen. Joskus reilu 10v sitten ne rasiat oli järestään liian pieniä, ja ainoa pieni jakorasia oli se ap6 joka on sitten muuten ihan perseestä.

3x1,5N ja 5x1,5N ei ole mitenkään erityisen harvinaisia kaapeleita, ja esim valokytkimen kaapeloinnissa noita käytetään melko usein, tosin käytännössä tahtoo tuo 3x1,5N olla kalliimpaa kuin 5x1,5S, joten sen käytölle ei oikein ole kunnon perustetta. 5x1,5N on kuitenkin monessa tilanteessa sen kriittisen yhden lisäkarvan tuova kaapeli.
 
Täsäpä tämä, joka käytännössä on aikalailla pakko:

FS 6000-4-41
412.2.3.2
Luokan II laitteita syöttävissä piireissä pitää olla suojamaadoitusjohdin, joka kulkee piirin mukana ja liitetään asennuksen jokaisessa pisteessä ja joka laitteessa.
HUOM. 1 Tämä vaatimuksen on tarkoitus ottaa huomioon käyttäjän tekemä luokan II laitteen vaihtaminen luokan I laitteeksi.
HUOM. 2 Valaisinkytkimille, joissa kosketeltavat osat ovat eristeaineisia, voidaan suojamaadoitusjohdin jättää pois, mutta
tulevia muutoksia esim. kytkimien metallisten peitelevyjen asentamista varten suojamaadoitusjohtimen asentaminen voi
olla tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Täsäpä tämä, joka käytänössä on aikalailla pakko:

FS 6000-4-41
412.2.3.2
Luokan II laitteita syöttävissä piireissä pitää olla suojamaadoitusjohdin, joka kulkee piirin mukana ja liitetään asennuksen jokaisessa pisteessä ja joka laitteessa.
HUOM. 1 Tämä vaatimuksen on tarkoitus ottaa huomioon käyttäjän tekemä luokan II laitteen vaihtaminen luokan I laitteeksi.
HUOM. 2 Valaisinkytkimille, joissa kosketeltavat osat ovat eristeaineisia, voidaan suojamaadoitusjohdin jättää pois, mutta
tulevia muutoksia esim. kytkimien metallisten peitelevyjen asentamista varten suojamaadoitusjohtimen asentaminen voi
olla tarpeen.
Eli ylläoleva teipattu led-valaisin syöttö on yksinkertaisen laiton ratkaisu (eikä keviä myöskään saa katkaista). Ketjutettaessa noita muuntajia/valaisimia joko muuntajassa pitää itsessään olla 2x(L/N/PE) pisteet tai sitten jos ei ole niin haara muuntajalle pitää ottaa jakorasialta josta seuraavalle muuntajalle jatketaan taas kolmella johtimella ja tätä toistetaan kunnes saavutetaan ketjun viimeinen muuntaja.
 
Eli ylläoleva teipattu led-valaisin syöttö on yksinkertaisen laiton ratkaisu (eikä keviä myöskään saa katkaista). Ketjutettaessa noita muuntajia/valaisimia joko muuntajassa pitää itsessään olla 2x(L/N/PE) pisteet tai sitten jos ei ole niin haara muuntajalle pitää ottaa jakorasialta josta seuraavalle muuntajalle jatketaan taas kolmella johtimella ja tätä toistetaan kunnes saavutetaan ketjun viimeinen muuntaja.
Tuli mieleen vanha palavien materiaalien varasto johon vaihdettiin lasiputkivalaisimia (korjattiin). 75% putkien liittimistä hajosi käsiin, puolet kuristimista olivat hajalla ja paikoitellen MMJ valaisimien sisällä oli sulanut kuparille.

Noh, varasto tuli muuhun käyttöön eikä asiakas halunnut maksaa lamppujen vaihtoa, joten vaihdettiin rikkinäiset osat. Pari pakettia tulppasulakkeita kului siinä viikon aikana.
 
Tuli mieleen vanha palavien materiaalien varasto johon vaihdettiin lasiputkivalaisimia (korjattiin). 75% putkien liittimistä hajosi käsiin, puolet kuristimista olivat hajalla ja paikoitellen MMJ valaisimien sisällä oli sulanut kuparille.

Noh, varasto tuli muuhun käyttöön eikä asiakas halunnut maksaa lamppujen vaihtoa, joten vaihdettiin rikkinäiset osat. Pari pakettia tulppasulakkeita kului siinä viikon aikana.
Tuossakin kun olisi vaihtanut uudet valot, ei laskun loppusumma olisi juuri muuttunut mihinkään suuntaan. Tiedän myös tapauksen, missä lisäksi nuuka asiakas toi vanhan keskuksen ja sitä sähkäri sitten viikon korjasi, että sai sen asennettavaan kuntoon. Sähkärin tuntien hinnalla olisi saanut uuden keskuksen :facepalm:

Kyseinen asiakas muuten harmitteli, kun kyproc levyjä ei saanut ehjänä irti seinästä, villat sentään sai kierrätettyä :x3:
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuli sattumalta huomattua, että jenkeissä on vähän erikoisia jakelumuuntamoita. Tuommoisia "pienitehoisia" laatikoita oletettavasti on naapurustossa siellä täällä.
 
Mä olen kerran nähnyt kiepin MMJ 2x1,5N kaapelia, ja sekin oli selvästi vanhaa, mutta kyllä tuota näköjään on tukuissa keskusvarastotuotteena, eli jos sellaista tosiaan haluaa, niin tilaamalla sitä saa. Jos se olisi ohuempaa kuin 3x1,5 siitä voisi olla jossain tilanteessa jotain iloa, mutta koska käytännössä se kaapeli tehdään samalla koneella kuin 3x1,5, niin eipä tuossa paljoa järkeä ole.
Lainasin vain tuon alun mutta hyvä postaus ja ihan asiaa. Ei voi olla kuin samaa mieltä oikeastaan aivan kaikesta.

Täsäpä tämä, joka käytännössä on aikalailla pakko:

FS 6000-4-41
412.2.3.2
Luokan II laitteita syöttävissä piireissä pitää olla suojamaadoitusjohdin, joka kulkee piirin mukana ja liitetään asennuksen jokaisessa pisteessä ja joka laitteessa.
HUOM. 1 Tämä vaatimuksen on tarkoitus ottaa huomioon käyttäjän tekemä luokan II laitteen vaihtaminen luokan I laitteeksi.
HUOM. 2 Valaisinkytkimille, joissa kosketeltavat osat ovat eristeaineisia, voidaan suojamaadoitusjohdin jättää pois, mutta
tulevia muutoksia esim. kytkimien metallisten peitelevyjen asentamista varten suojamaadoitusjohtimen asentaminen voi
olla tarpeen.
Kiitos. Helppo kaivaa itse esille sama kohta kun tietää, mitä etsii. Jokainen sähköalalla oleva kun tietää sen, miten haasteellista on välillä etsiä jotain tiettyä asiaa.

Mutta tuo mainittu... Kun huomioita on useita ja oletetaan jotain niin oikein hyvällä ei aina voi katsoa. Käyttäjän tekemä? Niin, mitä käyttäjä saa tehdä? Entä jos jokaisessa laitteessa ei ole sitä kevin paikkaa?

Eli ylläoleva teipattu led-valaisin syöttö on yksinkertaisen laiton ratkaisu (eikä keviä myöskään saa katkaista). Ketjutettaessa noita muuntajia/valaisimia joko muuntajassa pitää itsessään olla 2x(L/N/PE) pisteet tai sitten jos ei ole niin haara muuntajalle pitää ottaa jakorasialta josta seuraavalle muuntajalle jatketaan taas kolmella johtimella ja tätä toistetaan kunnes saavutetaan ketjun viimeinen muuntaja.
Taisit oikaista aika rankasti.

Oliko tuo vaatimus voimassa kun ko. kohde on rakennettu? Jos ei ollut, ei ongelmaa. Jos oli, ehkä ongelma.
Jos siinä hyväksytyssä laitteessa ei ole keville paikkaa, on katkaisu varsin looginen ratkaisu. Asentaja ei voi kovin paljoa soveltaa jos suunnitelma on olemassa ja laitteet myös.
Ja jos tosiaan keville ei ole paikkaa, onko tuon valossa kyse epäkelvosta laitteesta vai ei? Voiko asentaja määritellä tämän?

Ja mitä mainittuun asennukseen tulee, on joku sen hyväksynyt. Vastuu on lopulta siellä.
 
Tuossakin kun olisi vaihtanut uudet valot, ei laskun loppusumma olisi juuri muuttunut mihinkään suuntaan. Tiedän myös tapauksen, missä lisäksi nuuka asiakas toi vanhan keskuksen ja sitä sähkäri sitten viikon korjasi, että sai sen asennettavaan kuntoon. Sähkärin tuntien hinnalla olisi saanut uuden keskuksen :facepalm:

Kyseinen asiakas muuten harmitteli, kun kyproc levyjä ei saanut ehjänä irti seinästä, villat sentään sai kierrätettyä :x3:
Lamppujen vaihto ja uudelleen kaapelointi luultavasti tullut halvemmaksi.
 
Entä jos jokaisessa laitteessa ei ole sitä kevin paikkaa?
Jos ei ole paikkaa niin ei sitä keviä luonnollisesti silloin kytketä, mutta kytkemättömästä kevistä ketjua ei saa jatkaa (kuten kuvassa oli tehty) vaan se ketju päättyy siihen.

Taisit oikaista aika rankasti.

Oliko tuo vaatimus voimassa kun ko. kohde on rakennettu? Jos ei ollut, ei ongelmaa. Jos oli, ehkä ongelma.
Jos siinä hyväksytyssä laitteessa ei ole keville paikkaa, on katkaisu varsin looginen ratkaisu. Asentaja ei voi kovin paljoa soveltaa jos suunnitelma on olemassa ja laitteet myös.
Ja jos tosiaan keville ei ole paikkaa, onko tuon valossa kyse epäkelvosta laitteesta vai ei? Voiko asentaja määritellä tämän?
Olisi pitänyt varmaan laittaa sulkeisiin (nykyisin), kai se nyt on kaikille selvää ettei yleisellä tasolla oikein voi oikein puhua kuin ”nyt tehtävissä” asennuksissa.

Lue nyt se stanun kohta uusiksi, ”piirin mukana” ja ”jokaisessa pisteessä”. Tuon saa toteutettua kun se ketju tehdään jakorasioilla ja jokaiselle ongelmalliselle laitteelle oma päättyvähaara rasiasta. Sitten kun se laite hajoaa ja otetaan irti niin tilalle jakorasia (kevi pitää olla saatavissa, joka toki on kun kuorii kaapelia 5cm) tai purkaa haaran edeltävältä jakorasialta.

Idea tuossa lienee että laitteen voi ottaa irti ja pistää tilalle toisenlaisen tai pistorasian väri-väriin periaattella ja tuohan nyt kuvan tapauksessa toteudu enää seuraavalla muuntajalla kun kevi on katki edellisessä pisteessä/laitteessa. Joo, eihän sit nyt sokkona väri-väriin voi vetää mutta se on stanun henki tuolta osin ja lisäksi säästetään työtä kun ei tartte alkaa etsimään katkoskohtaa kun mittaukset ei mene läpi.
 
Jos ei ole paikkaa niin ei sitä keviä luonnollisesti silloin kytketä, mutta kytkemättömästä kevistä ketjua ei saa jatkaa (kuten kuvassa oli tehty) vaan se ketju päättyy siihen.
Mitä tekee asentaja? Kuten kuvassa, joka on mielestäni edelleen ok koska tuossa kohdassa uudistusta tekevä luultavammin tarkistaa sen kevin jatkuvuuden.
Onhan tuokin kohde tarkastettu mutta tuollaisia ei kyllä helposti huomioida.

Olisi pitänyt varmaan laittaa sulkeisiin (nykyisin), kai se nyt on kaikille selvää ettei yleisellä tasolla oikein voi oikein puhua kuin ”nyt tehtävissä” asennuksissa.

Lue nyt se stanun kohta uusiksi, ”piirin mukana” ja ”jokaisessa pisteessä”. Tuon saa toteutettua kun se ketju tehdään jakorasioilla ja jokaiselle ongelmalliselle laitteelle oma päättyvähaara rasiasta. Sitten kun se laite hajoaa ja otetaan irti niin tilalle jakorasia (kevi pitää olla saatavissa, joka toki on kun kuorii kaapelia 5cm) tai purkaa haaran edeltävältä jakorasialta.

Idea tuossa lienee että laitteen voi ottaa irti ja pistää tilalle toisenlaisen tai pistorasian väri-väriin periaattella ja tuohan nyt kuvan tapauksessa toteudu enää seuraavalla muuntajalla kun kevi on katki edellisessä pisteessä/laitteessa. Joo, eihän sit nyt sokkona väri-väriin voi vetää mutta se on stanun henki tuolta osin ja lisäksi säästetään työtä kun ei tartte alkaa etsimään katkoskohtaa kun mittaukset ei mene läpi.
Nuo stanut on itselläkin tuossa, joten sikäli tuttua. Mutta monessako kohdassa on "sovella tätä"? Aivan, liian monessa.

Kun asentaja asentaa tuota ei siellä todellakaan mietitä "laitetaas nää kaikki rasialta" tms vaan juurikin, kuten kuvissa oli.
Ja idea toki, mutta tuollaista muutosta ei tee amatööri, jos pykälien mukaan. Oletuksena se kevi oikeasti tarkastetaan koska kohde voi olla ajalta, jolloin ei ole mitään vaatimusta sen osalta.
 
Mitä tekee asentaja? Kuten kuvassa, joka on mielestäni edelleen ok koska tuossa kohdassa uudistusta tekevä luultavammin tarkistaa sen kevin jatkuvuuden.

Nuo stanut on itselläkin tuossa, joten sikäli tuttua. Mutta monessako kohdassa on "sovella tätä"? Aivan, liian monessa.

Kun asentaja asentaa tuota ei siellä todellakaan mietitä "laitetaas nää kaikki rasialta" tms vaan juurikin, kuten kuvissa oli.
Ja idea toki, mutta tuollaista muutosta ei tee amatööri, jos pykälien mukaan. Oletuksena se kevi oikeasti tarkastetaan koska kohde voi olla ajalta, jolloin ei ole mitään vaatimusta sen osalta.
Rasiaahan ei tarvita kuin "vammaisten laitteiden" tapauksessa. Kaiketi tuossa on myös tarkoitus ennakoida tulevia muutostarpeita (helpottaa tarjouspyyntöjä, loppulaskua, jne), mitäs kun siitä sun 100 muuntajan ketjusta kyrvähtää se viimeinen ja markkinoilla ei ole enää kuin luokan I laitteita tarjolla (joo, on mitäs jos jos jos skenaario), revitään kaikki 99 ranettua liitosta auki ja tehdään ne standardin mukaan sitten tässä vaiheessa jotta saadaan sähköt sinne ketjun viimeiselle.

Tuo on ihan väärä lähtökohta "että kyllä se kevi tarkastetaan", niin tarkastetaankin (ja maallikkokin sen tarkistanee jos/kun yleismittari on hyppysissä) ja sitten asentajaa sekä laskun maksajaa vituttaa edellisen ranetukset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 041
Viestejä
4 897 765
Jäsenet
78 904
Uusin jäsen
Vermeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom