No jos tilaaja on määritellyt urakkaan "kaapelointi terminoituna JA mitattuna niin mun mielestä on aika selkeä homma että urakka ei ole valmis ennen kuin mittauspöytäkirjat on tehty ja toimitettu tilaajalle. Silti lähes joka keikalla löytyi vikoja eli mittauksia ei ole tehty sopparin mukaan. Itse olen vielä vanhan koulukunnan väkeä ja sen verran on ammattiylpeyttä että homma hoidetaan kun on sovittu (vaikka joskus sovitut asiat on älyttömiä) ja ollaan ennen luovutusta itse varmoja että homma tosiaan on niinkuin on sovittu. Ja jos löytyy virheitä niin ne oikeasti korjataan välittömästi mukisematta koska se on oma moka.Vituttaa nuo vertaukset urakkamiehien mittauksista jne. Ne jotka tuntee vähänkin kyseisen alan työehtosopimusta tietävät, että mittaukset eivät kuulu urakkaan ja ne tehdään tuntitöinä. Itse ainakin pyrin aina tekemään mittaukset mahdollisimman hyvin, kun niitä tehdään. Sekä on myös kunnia asia luovuttaa työmaa mahdollisimman pienillä puutteilla, koska siitä hyötyvät kaikki!
Virheitä ja unohduksia toki aina sattuu isoilla työmailla mutta jos selkeästi näyttää siltä että on itse sen tehnyt niin se korjataan välittömästi ilman mutinoita. Nykyään vaan on tapana viimeiseen asti koittaa sysätä vikaa jonkun muun tontille ja väittää vaan vastaan. Tuo tuli eräällä keikalla eräälle toiselle urakoitsijalle ERITTÄIN kalliiksi kun oli kiire ja meillä oli kaikki juuri niin kuin oli speksattu ja tuo toinen urakoitsija vaan jaksoi väittää että vika on meidän päässä. Kyseinen paikka oli tietty jo luovutettu kun lisätyöstä oli kyse ja ainoa aikaväli diagnosoida ja testata oli keskellä yötä joten tuli ihan kivasti yölisiä sun muita. Lopulta melkein viikon yötöiden jälkeen toinen urakoitsija myönsi virheensä ja sai ihan mukavan kokoisen laskun kaikesta turhasta työstä vaikka jo heti aluksi sanottiin että vika on heidän päässä.
Ja mainitakoon tässä vaiheessa että minä en enää tuossa vaiheessa ollut samalla osastolla vaan olin tuon diagnoosin aikana toisen osaston leivissä ja asiantuntijatittelillä eli tuosta tuli vielä osastojen väliset "miehen vuokrakulut" lisäksi eikä minun asiantuntija-tuntihintakaan niin edullinen ollut Sanotaanko että koko diagnoosin hinta oli viisinumeroinen eikä tainnut ykkönen olla ensimmäinen numero. Jos kyseinen toinen firma olisi heti käynyt itse omat kytkentänsä läpi ja löytänyt itse heti oman SELKEÄN virhekytkentänsä niin olisivat selvinneet isolta laskulta... (tunnen itse tuon toisen urakoitsijan asentaman järjestelmän ja olisin varmaan välittömästi löytänyt tuon vian mutta kun takuuehdot sun muut niin en edes saanut koskea heidän laitteisiinsa, olisi vaan ollut helpompaa jos olisin itse korjannut tuon vian)