Kysymyksiä sähkömiehille

Mökin sähköistä kysymys:
Mökki siis alunperin 50 lukuinen "rintamamiestalo".
Siellä on sähköremontti tehty kokonaisuudessaan 1987, ja ne toimii hyvin mutta sulakkeet on kierrettävää mallia eikä mitään vikavirtasuojia yms. ole.

Mökillä tarkoitus tehdä pihalle uusi kesäkeittiö pihalle ja samalla kun kaivuri kaivaa pohjat sille, tehdään muutakin kaivuutyötä.
Tarkoituksena laittaa tuohon rakennettavaan pihakeittiöön valaistus ja muutama pistorasia.
Pihavajaan myös valaistus ja muutama pistorasia. Pihalle sähköautolle ainakin varaus.
Lisäykset ei mahtune nykyiseen ryhmäkeskukseen.

Kannattaako vaihtaa vanha ryhmäkeskus uudempaan ja isompaan?
Jotenkin niitä pystyi myös laajentamaan laittamalla viereen toinen keskus. Onko järkevää?
Pystyisikö jakokeskuksesta vetämään toisen syötön tuonne pihakeittiöön ja laittaisi sinne toisen ryhmäkeskuksen johon laittaisi kaikki nämä uudet lisättävät sähköt.

Otan tietty paikalle sähkärin joka tekee mutta se on vähän sellainen kaveri joka tekee mitä pyydän mutta ei oikein sano mielipidettä mikä on aina järkevää ja mikä ei.
 
Muutamia pistorasioita pitäisi uusia koska ovat aika kulahtaneet, ja elämää nähneet. Nämä mallia maadoittamattomia eli tuonne tulee vaan vaihe ja nolla. Kasataan lista kaikesta mitä pitäis tehdä, ja sitten urakoitsijalta tarjousta koko köntästä, mutta vaatiiko tuo nyt uusien johtojen vetämistä keskukselta jotta saa suojamaan? Keskus mallia 60 luvun peltinen tulppasulakekeskus.
 
Muutamia pistorasioita pitäisi uusia koska ovat aika kulahtaneet, ja elämää nähneet. Nämä mallia maadoittamattomia eli tuonne tulee vaan vaihe ja nolla. Kasataan lista kaikesta mitä pitäis tehdä, ja sitten urakoitsijalta tarjousta koko köntästä, mutta vaatiiko tuo nyt uusien johtojen vetämistä keskukselta jotta saa suojamaan? Keskus mallia 60 luvun peltinen tulppasulakekeskus.
Jos tulee vain vaihe ja nolla, niin vaatii uudet kaapelit. Vanhan kansan "nollaus" on erityisesti kiellettyä nykyään.
 
Eli kaapelointi uusiksi ainakin näihin rasioihin, saas nähdä ovatko edes putkeen asennetut. Kalliiksi joka tapauksessa tulee...
Mikäs muuten estää laitattamasta uutta maadoittamatonta rasiaa tohon? Kyseessä käytävän rasia jossa käytetään lähinnä imuria ja muita kaksoiseristettyjä vehkeitä, eikä 4m säteellä ole mitään mihin voisi itsensä maadottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kaapelointi uusiksi ainakin näihin rasioihin, saas nähdä ovatko edes putkeen asennetut. Kalliiksi joka tapauksessa tulee...
Mikäs muuten estää laitattamasta uutta maadoittamatonta rasiaa tohon? Kyseessä käytävän rasia jossa käytetään lähinnä imuria ja muita kaksoiseristettyjä vehkeitä, eikä 4m säteellä ole mitään mihin voisi itsensä maadottaa.
Voi siihen uuden maadoittamattoman vaihtaa. Ei sitä mikään estä.
 
Eli kaapelointi uusiksi ainakin näihin rasioihin, saas nähdä ovatko edes putkeen asennetut. Kalliiksi joka tapauksessa tulee...

Vaihtaa ne uusiin nollaluokan rasioihin ja laittaa keskukseen vvsk:n turvallisuutta parantamaan (jos se järkevästi onnistuu) ?
 
Jos tulee vain vaihe ja nolla, niin vaatii uudet kaapelit. Vanhan kansan "nollaus" on erityisesti kiellettyä nykyään.

Nollaus sallittua, mutta tulee tehdä jakorasiassa esim. Wago liittimillä. Nollaus suoraan pistorasian liittimillä ei ole sallittua.
 
Varsinkin siltä varalta kannattaakin aina neuvoa mahdollisimman tarkasti. Niitä raneasennuksia tehdään jatkuvasti neuvojen panttaamisesta(ja jopa standardien salailusta) huolimatta. Niistä on sitä useammin harmia, mitä vähemmillä eväillä ne on tehty - eikä pelkästään ranelle tai ranen toimeksiantajalle, vaan ehkä peräti useammin seuraavalle asukkaalle tai omistajalle.

Yleensä seuraava ei tiedä ranetuksista mitään tai ainakaan ihan kaikkea. Jos maallikkoasennus onkin oikein tehty, siitä ei seuraa mitään haittaa tai vaaraa. Jos on vain korjattu vanhaa vaihtamalla rasioita, ei edes joku pääse sanomaan että tää o ilmestyny tyhjäst, sää sähköstit tä huaneen itte ja säästit, män suara vankila kulkemat lähtörutu kaut.

Olen tässä tismalleen samaa mieltä, enkä revi verkkareitani jos joku maalliikkoa neuvookin. Samasta syystä myös välillä neuvonkin, ettei sattuisi vahinkoja. Viime kädessä sähkälaitteiston omistaja on vastuussa jos jotain menee munilleen. En minä eikä se asennukset tehnyt "naapurin timokaan".
 
Muutamia pistorasioita pitäisi uusia koska ovat aika kulahtaneet, ja elämää nähneet. Nämä mallia maadoittamattomia eli tuonne tulee vaan vaihe ja nolla. Kasataan lista kaikesta mitä pitäis tehdä, ja sitten urakoitsijalta tarjousta koko köntästä, mutta vaatiiko tuo nyt uusien johtojen vetämistä keskukselta jotta saa suojamaan? Keskus mallia 60 luvun peltinen tulppasulakekeskus.

Saa vaihtaa pistorasiat maadoittamattomiin eikä tarvitse vedellä uusia johtimia.

Myöskin nollaaminen on täysin sallittua, mutta nollattua pistorasiaa ei saa ketjuttaa eteenpäin. Pistorasiasta kuuluu löytyä tähän soveltuvat liittimet.

Itseasiassa rasian "takana" wagoilla nollaaminenkaan ei joidenkin tulkintojen mukaan ole kiellettyä. Nyt en ehdi tässä kirjoja avaamaan ja sen tarkemmin selittämään. Ehkä myöhemmin...
 
Mökin sähköistä kysymys:
Mökki siis alunperin 50 lukuinen "rintamamiestalo".
Siellä on sähköremontti tehty kokonaisuudessaan 1987, ja ne toimii hyvin mutta sulakkeet on kierrettävää mallia eikä mitään vikavirtasuojia yms. ole.

Mökillä tarkoitus tehdä pihalle uusi kesäkeittiö pihalle ja samalla kun kaivuri kaivaa pohjat sille, tehdään muutakin kaivuutyötä.
Tarkoituksena laittaa tuohon rakennettavaan pihakeittiöön valaistus ja muutama pistorasia.
Pihavajaan myös valaistus ja muutama pistorasia. Pihalle sähköautolle ainakin varaus.
Lisäykset ei mahtune nykyiseen ryhmäkeskukseen.

Kannattaako vaihtaa vanha ryhmäkeskus uudempaan ja isompaan?
Jotenkin niitä pystyi myös laajentamaan laittamalla viereen toinen keskus. Onko järkevää?
Pystyisikö jakokeskuksesta vetämään toisen syötön tuonne pihakeittiöön ja laittaisi sinne toisen ryhmäkeskuksen johon laittaisi kaikki nämä uudet lisättävät sähköt.

Otan tietty paikalle sähkärin joka tekee mutta se on vähän sellainen kaveri joka tekee mitä pyydän mutta ei oikein sano mielipidettä mikä on aina järkevää ja mikä ei.
Jup.. jop.. ai sähköauton lataus. Se saattaa määritellä vähän kaikkea, jos haluat tehokkaan latauksen.

Mikä on pääsulakkeen koko kiinteistössä?

Itse alustavasti koittaisin raivata pääkeskukseen jonkin 3x25A lähdön erilliseen alikeskukseen, laittaisin tarpeeks järeällä piuhalla tuon alikeskuksen vedon, jättäisin sinne yhden ryhmän reserviin sähköautoa varten ja esim. 3x10A...3x16A syötön pihakeittiölle. Tarpeeks järeä piuha siksi, että jos pääkeskuksen sulakekokoa tarvitsee nostaa sähköauton latausta varten, niin pientä dinikokoa tulppasulakkeita löytyy muistaakseni ainakin 25, 35 ja 50A, jolla voisi tuota alakeskusta syöttää.

edit: ja jos mahdollista, alikeskus sitten mukavaan paikkaan pihakeittiötä ja sähköauton latausta ajatellen, oikosulkuvirrat pysyy hyvinä kun mahd. pitkälle mennään paksuilla touvveilla ja ohuemmilla piuhoilla lyhyemmät vedot.
 
Jup.. jop.. ai sähköauton lataus. Se saattaa määritellä vähän kaikkea, jos haluat tehokkaan latauksen.

Mikä on pääsulakkeen koko kiinteistössä?

Itse alustavasti koittaisin raivata pääkeskukseen jonkin 3x25A lähdön erilliseen alikeskukseen, laittaisin tarpeeks järeällä piuhalla tuon alikeskuksen vedon, jättäisin sinne yhden ryhmän reserviin sähköautoa varten ja esim. 3x10A...3x16A syötön pihakeittiölle. Tarpeeks järeä piuha siksi, että jos pääkeskuksen sulakekokoa tarvitsee nostaa sähköauton latausta varten, niin pientä dinikokoa tulppasulakkeita löytyy muistaakseni ainakin 25, 35 ja 50A, jolla voisi tuota alakeskusta syöttää.

edit: ja jos mahdollista, alikeskus sitten mukavaan paikkaan pihakeittiötä ja sähköauton latausta ajatellen, oikosulkuvirrat pysyy hyvinä kun mahd. pitkälle mennään paksuilla touvveilla ja ohuemmilla piuhoilla lyhyemmät vedot.

Mä en muista pääsulakkeen kokoa, ja nyt kotosalla en mökillä.
Sen muistan että esim. liesi toimii voimavirralla eli ei kai pääsulake mikään ihan pieni voi olla.

Ymmärränkö oikein että tuossa sun ehdottamassa kuviossa ketju menisi kuitenkin pääkeskus-> ryhmäkeskus (päärakennus)->ryhmäkeskus (pihakeittiö)

Elikkä ei niin että pääkeskukselta lähtisi syöttö molempiin alikeskuksiin erikseen?
 
Sen muistan että esim. liesi toimii voimavirralla eli ei kai pääsulake mikään ihan pieni voi olla.
Voi olla, ja yleisin järjestely on nimenomaan se "pieni" eli 25 A. Kolmivaiheliesi on yleinen tällaisessa kehittyneessä maassa, jossa taloihin yleensä tulee kolmivaiheinen sähköliittymä, ja siitä on nimenomaan apua silloin, kun pääsulakekoko ei ole mikään järeä.
 
LED-lamppujen syttymisvirrat voivat olla pahimmassa tapauksessa useita Ampeereja - Onko realistista, että 10A sulake paukkuu ryhmäkeskuksesta, kun 5 kpl LED-lamppua syttyvät yhtä aikaa, vai onko nykyaikaisissa valaisimissa jonkinlainen ohjauselektroniikka, joka sytyttää lamppuja yksitellen? Näin ollen samaan sulakelähtöön voisi lisätä myös useamman valopisteen, jotka toimisivat saman valokytkimen kautta?
 
LED-lamppujen syttymisvirrat voivat olla pahimmassa tapauksessa useita Ampeereja - Onko realistista, että 10A sulake paukkuu ryhmäkeskuksesta, kun 5 kpl LED-lamppua syttyvät yhtä aikaa, vai onko nykyaikaisissa valaisimissa jonkinlainen ohjauselektroniikka, joka sytyttää lamppuja yksitellen? Näin ollen samaan sulakelähtöön voisi lisätä myös useamman valopisteen, jotka toimisivat saman valokytkimen kautta?

10A B-tyypin johdonsuojakatkaisija kestää käyrän mukaan hetkellisen 3 kertaisen nimellisvirran ennen laukaisua.
 
LED-lamppujen syttymisvirrat voivat olla pahimmassa tapauksessa useita Ampeereja - Onko realistista, että 10A sulake paukkuu ryhmäkeskuksesta, kun 5 kpl LED-lamppua syttyvät yhtä aikaa, vai onko nykyaikaisissa valaisimissa jonkinlainen ohjauselektroniikka, joka sytyttää lamppuja yksitellen? Näin ollen samaan sulakelähtöön voisi lisätä myös useamman valopisteen, jotka toimisivat saman valokytkimen kautta?

Ei ole realistista.

Oletetaan, että sinulla on tämmöiset valaisimet: GLAMOX D35-R180 LED, valmistajan mukaan näitä saat laittaa 30kpl yhden B10A:n sulakkeen perään. Jos siellä sattuu olemaan C-käyrän vastaava sulake, niin määrä on 51.
 
Otan tietty paikalle sähkärin joka tekee mutta se on vähän sellainen kaveri joka tekee mitä pyydän mutta ei oikein sano mielipidettä mikä on aina järkevää ja mikä ei.

Sähkäri jolla on S2 pätevyydet ei kyllä pitäisi käyttäytyä tällä tavalla vaan nimenomaan toimia asiantuntijana joka kertoo miten asennukset pitää toteuttaa jotta ne täyttävät SFS 6000 standardit...
 
Sähkäri jolla on S2 pätevyydet ei kyllä pitäisi käyttäytyä tällä tavalla vaan nimenomaan toimia asiantuntijana joka kertoo miten asennukset pitää toteuttaa jotta ne täyttävät SFS 6000 standardit...

Ei tavan sähkärillä mitään S2-pätevyyksiä ole tai tarvitse olla sähkötyönjohtajalla on ja hän arvioi henkilöstön ammattiosaamisen riittävyyden. Osaava asentaja kyllä osaa kyllä neuvoa käytännön ratkaisuissakin.
 
Ei tavan sähkärillä mitään S2-pätevyyksiä ole tai tarvitse olla sähkötyönjohtajalla on ja hän arvioi henkilöstön ammattiosaamisen riittävyyden. Osaava asentaja kyllä osaa kyllä neuvoa käytännön ratkaisuissakin.

Jos tilaa tuon sähkärin urakointifirman kautta jossa STJ ja pätevyydet niin tottakai asia on näin mutta tässä tapauksessa vaikutti siltä että työllistää itse tuon sähkärin joka muuttaa tilanteen... Tässä tilanteessa sähkärillä pitää olla itsellä pätevyydet ja yritys
 
Jos tilaa tuon sähkärin urakointifirman kautta jossa STJ ja pätevyydet niin tottakai asia on näin mutta tässä tapauksessa vaikutti siltä että työllistää itse tuon sähkärin joka muuttaa tilanteen... Tässä tilanteessa sähkärillä pitää olla itsellä pätevyydet ja yritys


Jos firman tiedät niin tuolta voit tarkastaa kuka toimii STJ:nä.
 
Jos tilaa tuon sähkärin urakointifirman kautta jossa STJ ja pätevyydet niin tottakai asia on näin mutta tässä tapauksessa vaikutti siltä että työllistää itse tuon sähkärin joka muuttaa tilanteen... Tässä tilanteessa sähkärillä pitää olla itsellä pätevyydet ja yritys

Niin pitäisi olla..vai onko tässä joku tuttu joka tekee suoraan näppiin iltoina ja vloppuina. Näitä tapauksia on ja paljon kun yritetään säästää.
 
En ole siis tähän kyseiseen projektiin millään sidoinnainen , vain laitoin kommenttia ja näkökulmaa asioihin miten tuo asennusprojekti pitäisi pykälien mukaan hoitaa...
Siis voihan sen pykälien mukaan hoitaa miljoonalla tavalla, aloitetaan vaikka siitä että yksi tapa on uusia sähköt kokonaisuudessaan koko kiinteistöön. Toinen vaihtoehto on tehdä ihan minimi, yksi vaihtoehto voi olla käyttää 1h enemmän aikaa ja 30e enemmän rahaa materiaaleihin jolloin saadaan helpotettua tulevia laajennoksia.

Jos tekijää ei kiinnosta niin se on ihan tuurista kiinni minkä näistä kaikista pykälien mukaisista toteutuksista saat. Tekijä nyt kuitenkin ilmeisesti on sellainen että jos pyydät tuota viimistä niin sen saat.

En ymmärrä miksi aloit sotketaan jotain pykäliä tähän kun tyypillä ei selvästi ole joko kiinnostusta tai kykyä asioiden ratkaisemiseen "optimaalisella tavalla".
 
Siis voihan sen pykälien mukaan hoitaa miljoonalla tavalla, aloitetaan vaikka siitä että yksi tapa on uusia sähköt kokonaisuudessaan koko kiinteistöön. Toinen vaihtoehto on tehdä ihan minimi, yksi vaihtoehto voi olla käyttää 1h enemmän aikaa ja 30e enemmän rahaa materiaaleihin jolloin saadaan helpotettua tulevia laajennoksia.

Jos tekijää ei kiinnosta niin se on ihan tuurista kiinni minkä näistä kaikista pykälien mukaisista toteutuksista saat. Tekijä nyt kuitenkin ilmeisesti on sellainen että jos pyydät tuota viimistä niin sen saat.

En ymmärrä miksi aloit sotketaan jotain pykäliä tähän kun tyypillä ei selvästi ole joko kiinnostusta tai kykyä asioiden ratkaisemiseen "optimaalisella tavalla".

Itse en ymmärrä miksi täällä kritisoidaan tällä tavalla kommentteja / näkökulmia jotka eivät perustu mutuiluun vaan faktaan , eikös tää pitäis olla avointa keskustelua aiheessa "Kysymyksiä sähkömiehille" ja kun suomessa sähköasennukset ovat SFS 6000 standardin alla niin silloin pykälät kuuluvat asiaan...
 
Itse en ymmärrä miksi täällä kritisoidaan tällä tavalla kommentteja / näkökulmia jotka eivät perustu mutuiluun vaan faktaan , eikös tää pitäis olla avointa keskustelua aiheessa "Kysymyksiä sähkömiehille" ja kun suomessa sähköasennukset ovat SFS 6000 standardin alla niin silloin pykälät kuuluvat asiaan...
Vaikka sillä sähkärillä olisi S2 pätevyys, niin voi olla vaikeaa ottaa kantaa miten kyseiset lisäykset kannattasi kokonaisuutena järkevimmin hoitaa, ellei ole tarpeeksi tietoja. Vaihtoehtoisia toteuttamiskelpoisia ja standardin mukaisia vaihtoehtoja kun voi olla useita.
Esim.
- mikä on mökin sähköliittymän pääsulakekoko
- mikä on budjetti
- mitkä ovat mökin, kesäkeittiön, piharakennuksen ja suunnitellun auton latauspisteen etäisyydet
- mikä on kesäkeittiön ja piharekennuksen tehontarve, onko tarve suuritehoisille laitteile
- millainen kesäkeittiö, IP-luokitus
- millainen sähköauton lataus olisi suunnitelmissa
- mahdolliset laajennustarpeet
- jne.
 
Itse en ymmärrä miksi täällä kritisoidaan tällä tavalla kommentteja / näkökulmia jotka eivät perustu mutuiluun vaan faktaan , eikös tää pitäis olla avointa keskustelua aiheessa "Kysymyksiä sähkömiehille" ja kun suomessa sähköasennukset ovat SFS 6000 standardin alla niin silloin pykälät kuuluvat asiaan...
Alkuperäiseen asiaan vastasit pykälillä (alla) ja näillä sinun pykälilläsi ei ollut mitään tekemistä asian kanssa johon vastasit, koska edelleen sen "saman asian" toteuttaa miljoonalla pykälät täyttävällä tavalla, lopputuloksissa on eroa vain sen laskun maksajan kannalta.
Sähkäri jolla on S2 pätevyydet ei kyllä pitäisi käyttäytyä tällä tavalla vaan nimenomaan toimia asiantuntijana joka kertoo miten asennukset pitää toteuttaa jotta ne täyttävät SFS 6000 standardit...
 
Alkuperäiseen asiaan vastasit pykälillä (alla) ja näillä sinun pykälilläsi ei ollut mitään tekemistä asian kanssa johon vastasit, koska edelleen sen "saman asian" toteuttaa miljoonalla pykälät täyttävällä tavalla, lopputuloksissa on eroa vain sen laskun maksajan kannalta.

Näköjään näin helposti tänne saisi Sähkömiesten väittely threadin :lol::lol:...
 
Hei

Joku varmasti osaa vastata pariin kyssäriin, joita on tullut esille nyt omaan rivitalo-asuntoon muutettua. Olen valoja laitellut kattoon kiinni ja keittiössä rasiassa oli tämän näköinen johtoviritelmä. Vanha asukas oli ilmeisesti irroittanut lamppua siitä ja oli nolla-johdin irronnut mukana, jolloin oli jostain syystä tunkenut sen vain täpärästi kiinni tuohon liittimeen ja se siitä tipahti irti. Eikö tuon irtonaisen nollajohtimen voi kiinnittää tuohon vapaana olevaan reikään, josta sen voi kytkeä valoon? Entäs tuo suojamaadoitusjohto, onko se laillisesti "maadoitettu" jos tuosta yhdistän sen valon suojamaadoitukseen - koko johto on toisesta päästä kuorimatta joten epäilen että edellinen asukas ei ole sitä edes liittänyt omaan valoonsa. Tuo liittimen johtojen sijoittelu ei vaan mene minun logiikkanimukaisesti oikein mitenkään järkevästi, joten ajattelin varmistaa asian joltain ammattilaiselta... :D

1617969641099.png


Toinen sähköasioihin liittyvä asia mikä on mietityttänyt on sähköjohtojen veto väliseinien (ja miksei ulkoseinissä) sisällä (90-luvulla valmistunut rivari), olen laittamassa uusia lattialistoja ja minulla on tuollainen halpa rakenneilmaisin, mitä testailin lattiarajassa; välillä se jostain syystä ilmaisi että aivan lattiarajassa mukamas menisi jännitteellinen johto ja tätä hieman epäilen.. Seinät joiden läpi listoja koitan kiinnittää ovat kipsilevyä - eikö siellä aivan lattiatasossa pitäisi mennä joku alajuoksu eikä mitään sähköjohtoja?
 
Hei

Joku varmasti osaa vastata pariin kyssäriin, joita on tullut esille nyt omaan rivitalo-asuntoon muutettua. Olen valoja laitellut kattoon kiinni ja keittiössä rasiassa oli tämän näköinen johtoviritelmä. Vanha asukas oli ilmeisesti irroittanut lamppua siitä ja oli nolla-johdin irronnut mukana, jolloin oli jostain syystä tunkenut sen vain täpärästi kiinni tuohon liittimeen ja se siitä tipahti irti. Eikö tuon irtonaisen nollajohtimen voi kiinnittää tuohon vapaana olevaan reikään, josta sen voi kytkeä valoon? Entäs tuo suojamaadoitusjohto, onko se laillisesti "maadoitettu" jos tuosta yhdistän sen valon suojamaadoitukseen - koko johto on toisesta päästä kuorimatta joten epäilen että edellinen asukas ei ole sitä edes liittänyt omaan valoonsa. Tuo liittimen johtojen sijoittelu ei vaan mene minun logiikkanimukaisesti oikein mitenkään järkevästi, joten ajattelin varmistaa asian joltain ammattilaiselta... :D

Noita 2273-sarja wagoja ei ole ollut markkinoilla kuin kymmenisen vuotta, joten aika hankala sanoa koko rasian sisältöä näkemättä että onko tuo sähkärin vai sen edellisen vuokralaisen tekosia mutta väreistä ja taustalla möllöttävistä huppuliittimistä päätellen tuonne on jossain vaiheessa tehty kytkentämuutos ja niinsanottu nollaus joko vahingossa tai tarkoituksella. Eli sen verran varoitan tässä vaiheessa että jos sulake on paikallaan ja tuosta liittimestä irtoaa keskukselta tuleva pen-johdin (joku sinisistä) niin kaikki ryhmään liitetyt maadoitetut laitteet ja pistorasioiden suojakoskettimet muuttuvat jännitteisiksi ja runkoon koskeminen johtaa sähköiskuun ja mahdollisesti kuolemaan.

Mutta joo, jos tilassa olevat pistorasiat ovat maadoitettuja niin tuostahan se valaisimen maadoitus otetaan. Mikäli tilassa ei ole maadoitetuja kalusteita niin myöskään valaisimeen ei tule maadoitusta kytkeä.
 
Mitäs mieltä arvon raati on tästä sähköpatterin kytkennästä?
IMG_20210409_174230.jpg

Vedonpoisto? Mitä turhaa.

Saako noin edes vetää kipsiseinän läpi?

Toi toinen mmj taitaa mennä viereisen huoneen patterille. Eikö tuossa pitäisi olla kytkentä rasia mistä jaettu?

Ja sitten vielä tuo aukko alareunassa on niin iso että sormet mahtuu tai mitä ikinä lapsi keksisikään työntää sinne.
 
Mitäs mieltä arvon raati on tästä sähköpatterin kytkennästä?
IMG_20210409_174230.jpg

Vedonpoisto? Mitä turhaa.

Saako noin edes vetää kipsiseinän läpi?

Toi toinen mmj taitaa mennä viereisen huoneen patterille. Eikö tuossa pitäisi olla kytkentä rasia mistä jaettu?

Ja sitten vielä tuo aukko alareunassa on niin iso että sormet mahtuu tai mitä ikinä lapsi keksisikään työntää sinne.

Eihän toi nätti ole ja ikävä kyllä näyttäisi menevän kastiin hyväksytty, mutta olisihan tuon voinut toisellakin tapaa tehdä yhtä toimivaksi...

-kiinteä asennus, turhaa
-kyseinen kytkentärasia on tarkoitettu ketjutuksiin, erillinen jako-/kojerasia turhaa
-no toi kosketussuojaus, on vähän niin ja näin, jos tuossa on kansi paikoillaan ja patteri on asennettu tuon kyseisen rasian päälle kuten yleensä, niin enemmän olisin huolissani lapsen palovammoista, kuin sähköiskusta. Osaahan ne juniorit työntää esim. sukkapuikot lapsilukolliseen pistorasiaan, joten...
 
Mitäs mieltä arvon raati on tästä sähköpatterin kytkennästä?
IMG_20210409_174230.jpg

Vedonpoisto? Mitä turhaa.

Saako noin edes vetää kipsiseinän läpi?

Toi toinen mmj taitaa mennä viereisen huoneen patterille. Eikö tuossa pitäisi olla kytkentä rasia mistä jaettu?

Ja sitten vielä tuo aukko alareunassa on niin iso että sormet mahtuu tai mitä ikinä lapsi keksisikään työntää sinne.

Enemmän olisin huolissaan miksi kansi on auki. Kansi kuuluis olla paikoillaan ja vain sähköasentajat avata.
 
Eihän toi nätti ole ja ikävä kyllä näyttäisi menevän kastiin hyväksytty, mutta olisihan tuon voinut toisellakin tapaa tehdä yhtä toimivaksi...

-kiinteä asennus, turhaa
-kyseinen kytkentärasia on tarkoitettu ketjutuksiin, erillinen jako-/kojerasia turhaa
-no toi kosketussuojaus, on vähän niin ja näin, jos tuossa on kansi paikoillaan ja patteri on asennettu tuon kyseisen rasian päälle kuten yleensä, niin enemmän olisin huolissani lapsen palovammoista, kuin sähköiskusta. Osaahan ne juniorit työntää esim. sukkapuikot lapsilukolliseen pistorasiaan, joten...

No hyvä tietää. Pisti vaan silmään tämä tapaus kun muut asennukset olleet siistejä. Ja siis loput yläkerran patterit on asennettu "kunnolla" silleen että toi johto tulee tuon takaseinän leikatun aukon kautta läpi.

Enemmän olisin huolissaan miksi kansi on auki. Kansi kuuluis olla paikoillaan ja vain sähköasentajat avata.

Toi kansi roikku yläreunasta auki pelkän alhaalla olevan ruuvin varassa, sen takia alunperin otinkin patterin irti ja irroitin koko kannen. Kauhea rikollinen olen kyllä kun sen kiinnitin kunnolla.
 
Onpa mielenkiintoinen yhteensattuma. Varmaan on mahdollista sekin, että kaikki kolme olisivat viallista erää (huonoja juotoksia/liitoksia/komponentteja tms.), mutta sen verran erikoista kuitenkin, että herää kysymys myös talon sähköistä.

Ns. nollavika voi rikkoa laitteita, mutta se olisi varmaan ilmennyt muidenkin laitteiden toiminnassa tai valojen vilkkumisena.

Mitenkäs tämä homma on suttaantunut?

Tuli vain mieleeni, kun tässä juuri tällä viikolla kävin yhden nollavian korjaamassa. Vika ilmeni juurikin satunnaisena keittiön sähkölaitteiden hajoamisena ja sähköt olivat kuitenkin muutaman vuoden vanhat sekä jo kertaalleen sähkärin tarkistamat ja mittaamat. Vika paikallistui sitten, kun asiakas vikahetkellä mikron hajotessa kuuli sirinää yhdeltä jakorasialta.

Tällä jakorasialla oli jaettu 3-vaiheryhmä 1-vaiheisiin pistorasiaryhmiin. Tässähän oli sitten syötön puolen nollajohdin huonosti kiinni, joka aiheutti nollan "kellumisen" ja todennäköisesti jonkin tehokkaamman laitteen käydessä (esim. astianpesukone) suuren vaihtelun jännitteisiin eri ryhmissä, hajottaen nämä laitteet. Vika ilmeni siis vain tämän jakorasian jälkeisissä laitteissa, eikä talon muissa osissa, esim. valaistuksessa.

@ddude Onko sulla keittiön pistorasiat ja laitteet kuinka monen sulakkeen/johdonsuojakatkaisijan perässä? Esim. pistorasiat, apk, mikro, jääkaappi tms? Osaatko sanoa että meneekö sulla 5x2,5 kaapeli keittiöön ensiksi yhdelle jakorasialle, josta kaapelointi olisi jaettu näille laitteille?

Nollavika on siitä viheliäinen, että se saattaa ilmetä vasta kun laitteita kuormitetaan, eikä lauo johdonsuojia/sulakkeita tai vikavirtasuojia. Eikä myöskään välttämättä ilmene perusmittauksissakaan, jos nollajohdin on vain löysällä eikä kokonaan irti.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Mitenkäs tämä homma on suttaantunut?

Tuli vain mieleeni, kun tässä juuri tällä viikolla kävin yhden nollavian korjaamassa. Vika ilmeni juurikin satunnaisena keittiön sähkölaitteiden hajoamisena ja sähköt olivat kuitenkin muutaman vuoden vanhat sekä jo kertaalleen sähkärin tarkistamat ja mittaamat. Vika paikallistui sitten, kun asiakas vikahetkellä mikron hajotessa kuuli sirinää yhdeltä jakorasialta.

Tällä jakorasialla oli jaettu 3-vaiheryhmä 1-vaiheisiin pistorasiaryhmiin. Tässähän oli sitten syötön puolen nollajohdin huonosti kiinni, joka aiheutti nollan "kellumisen" ja todennäköisesti jonkin tehokkaamman laitteen käydessä (esim. astianpesukone) suuren vaihtelun jännitteisiin eri ryhmissä, hajottaen nämä laitteet. Vika ilmeni siis vain tämän jakorasian jälkeisissä laitteissa, eikä talon muissa osissa, esim. valaistuksessa.

@ddude Onko sulla keittiön pistorasiat ja laitteet kuinka monen sulakkeen/johdonsuojakatkaisijan perässä? Esim. pistorasiat, apk, mikro, jääkaappi tms? Osaatko sanoa että meneekö sulla 5x2,5 kaapeli keittiöön ensiksi yhdelle jakorasialle, josta kaapelointi olisi jaettu näille laitteille?

Nollavika on siitä viheliäinen, että se saattaa ilmetä vasta kun laitteita kuormitetaan, eikä lauo johdonsuojia/sulakkeita tai vikavirtasuojia. Eikä myöskään välttämättä ilmene perusmittauksissakaan, jos nollajohdin on vain löysällä eikä kokonaan irti.
Mä en osaa sanoa kun muutettiin helmikuussa ja en ole noita sähköjä yhtään katsellut kun frendi joka sähkäri lupasi tulla katsomaan kunhan saa työmaan valmiiksi. Mennee vielä reilu 1vko.
Päivitän kyllä tänne mikä oli homman nimi... En ole uskaltanut amazonista tilaa neljättä airfryeriä vielä...
 
Mä en osaa sanoa kun muutettiin helmikuussa ja en ole noita sähköjä yhtään katsellut kun frendi joka sähkäri lupasi tulla katsomaan kunhan saa työmaan valmiiksi. Mennee vielä reilu 1vko.
Päivitän kyllä tänne mikä oli homman nimi... En ole uskaltanut amazonista tilaa neljättä airfryeriä vielä...
Joo luin sun viimeisen viestinkin vasta kun olin kirjotellut omani. Jos osakaan noista mun kysymyksistä pitää paikkansa, niin neuvoisin kyllä kiirehtimään tota sähkäriä tai tilaamaan jonkun nopeammin paikalle kykenevän. Tai ainakin lopettaan kaikkien keittiön pistorasioiden ja laitteiden käytön siksi aikaa.
 
Jos on nollavika niin ainakin omien kokemuksien mukaan tuo rupeaa aika nopeasti hajottamaan vähän kaikissa vaiheissa olevia laitteita varsin tehokkaasti. Kun yhdessä vaiheessa oleva laite paistuu ja hajoaa niin sen jälkeen muissa vaiheissa jännite nousee ja toisessa vaiheessa olevat laitteet kuolee ja riippuen miten nuo laitteet kuolevat niin kolmannessakin vaiheessa tuon jälkeen paukkuu laitteita joko samaan aikaan toisen kanssa tai erikseen kolmannen vaiheen ottaessa kahden edellisen jäljiltä hepulin. Tai tuurilla saattaa käydä niin että yhden vaiheen laitteet säästyvät tuholta jos sulakkeet ja vikavirtasuojat paukkuvat tai kaksi ensimmäistä räjähtänyttä vaihetta palavat täysin poikki.

Oikeassa nollaviassa siis käytännössä aina paistuu ainakin kahden vaiheen laitteet ellei joku sulake tai vikis onnistu katkomaan sähköjä ajoissa. Tai ainakin näin olen itse ymmärtänyt.
 
Mökin sähköistä kysymys:
Mökki siis alunperin 50 lukuinen "rintamamiestalo".
Siellä on sähköremontti tehty kokonaisuudessaan 1987, ja ne toimii hyvin mutta sulakkeet on kierrettävää mallia eikä mitään vikavirtasuojia yms. ole.

Mökillä tarkoitus tehdä pihalle uusi kesäkeittiö pihalle ja samalla kun kaivuri kaivaa pohjat sille, tehdään muutakin kaivuutyötä.
Tarkoituksena laittaa tuohon rakennettavaan pihakeittiöön valaistus ja muutama pistorasia.
Pihavajaan myös valaistus ja muutama pistorasia. Pihalle sähköautolle ainakin varaus.
Lisäykset ei mahtune nykyiseen ryhmäkeskukseen.

Kannattaako vaihtaa vanha ryhmäkeskus uudempaan ja isompaan?
Ehkä, ehkä ei. Onko talossa muuten lisäysten tarvetta? Esim ILP tai jotain muuta ajatuksissa? Halutaanko lisäsuojausta, esim vikavirtasuojia tms. tulevaisuudessa? Jos halutaan niin ehdottomasti kannattaa tässä vaiheessa uusia keskus. Jos ei niin ei helvetissä. Keskuksen uusiminen maksaa kuitenkin noin 1000€

Jotenkin niitä pystyi myös laajentamaan laittamalla viereen toinen keskus. Onko järkevää?
Jos vieressä on tilaa, niin voi olla järkeväkin vaihtoehto. Tähän pystyy myös lisäämään tulevaisuudessa muita vehkeitä, jos jätetään hieman laajennusvaraa laittamalla isompi keskus

Pystyisikö jakokeskuksesta vetämään toisen syötön tuonne pihakeittiöön ja laittaisi sinne toisen ryhmäkeskuksen johon laittaisi kaikki nämä uudet lisättävät sähköt.
Riippuu kuinka pitkä matka on jakokeskukselta tai pääkeskukselta pihakeittiölle sekä minkälaiset asennusolosuhteet keskukselle olisi sekä kuinka hyvät/huonot oikosulkuvirrat ovat jako- tai pääkeskuksella. Jos etäisyys on pitkä tai oikosulkuvirta edellisellä keskuksella on huono, niin tuohon joutuu pistään paksumpaa kaapelia eli hinta nousee. Jos pihakeittiön keskus on myös säälle alttiina, niin siihen joudutaan ottaan rakenteeltaan kalliimpi keskus. Jos taas etäisyys on lyhyt, oikosulkuvirta hyvä ja olosuhteet hyvät, niin tämä voisi olla paras ja edullisin vaihtoehto, kerta kaivinkone on paikalla muutenkin
 
Sehän tässä erikoista on että mitään vikaa ei ole ollut aiemmin eikä nykyäänkään minkään muiden laitteiden kanssa, kun vain ja ainoastaan noiden Princess Airfryereiden kanssa.
 
Ehkä, ehkä ei. Onko talossa muuten lisäysten tarvetta? Esim ILP tai jotain muuta ajatuksissa? Halutaanko lisäsuojausta, esim vikavirtasuojia tms. tulevaisuudessa? Jos halutaan niin ehdottomasti kannattaa tässä vaiheessa uusia keskus. Jos ei niin ei helvetissä. Keskuksen uusiminen maksaa kuitenkin noin 1000€

Jos vieressä on tilaa, niin voi olla järkeväkin vaihtoehto. Tähän pystyy myös lisäämään tulevaisuudessa muita vehkeitä, jos jätetään hieman laajennusvaraa laittamalla isompi keskus

Riippuu kuinka pitkä matka on jakokeskukselta tai pääkeskukselta pihakeittiölle sekä minkälaiset asennusolosuhteet keskukselle olisi sekä kuinka hyvät/huonot oikosulkuvirrat ovat jako- tai pääkeskuksella. Jos etäisyys on pitkä tai oikosulkuvirta edellisellä keskuksella on huono, niin tuohon joutuu pistään paksumpaa kaapelia eli hinta nousee. Jos pihakeittiön keskus on myös säälle alttiina, niin siihen joudutaan ottaan rakenteeltaan kalliimpi keskus. Jos taas etäisyys on lyhyt, oikosulkuvirta hyvä ja olosuhteet hyvät, niin tämä voisi olla paras ja edullisin vaihtoehto, kerta kaivinkone on paikalla muutenkin
Todella informatiivinen vastaus. Kiitoksia!
 
Jos on nollavika niin ainakin omien kokemuksien mukaan tuo rupeaa aika nopeasti hajottamaan vähän kaikissa vaiheissa olevia laitteita varsin tehokkaasti. Kun yhdessä vaiheessa oleva laite paistuu ja hajoaa niin sen jälkeen muissa vaiheissa jännite nousee ja toisessa vaiheessa olevat laitteet kuolee ja riippuen miten nuo laitteet kuolevat niin kolmannessakin vaiheessa tuon jälkeen paukkuu laitteita joko samaan aikaan toisen kanssa tai erikseen kolmannen vaiheen ottaessa kahden edellisen jäljiltä hepulin. Tai tuurilla saattaa käydä niin että yhden vaiheen laitteet säästyvät tuholta jos sulakkeet ja vikavirtasuojat paukkuvat tai kaksi ensimmäistä räjähtänyttä vaihetta palavat täysin poikki.

Oikeassa nollaviassa siis käytännössä aina paistuu ainakin kahden vaiheen laitteet ellei joku sulake tai vikis onnistu katkomaan sähköjä ajoissa. Tai ainakin näin olen itse ymmärtänyt.
Sulake tai vikis ei laukea nollaviassa. Tai laukeaa siinä vaiheessa kun jokin laite "räjähtää" ja menee oikosulkuun. Omassa esimerkissäni minkä kävin korjaamassa oli sähköt asennettu neljä vuotta sitten ja vika tajuttiin vasta nyt. Neljän vuoden aikana oli kodinkoneita muutama hajonnutkin, mutta nekin pantiin "tuurin" piikkiin kunnes alko omistajaa ihmetyttämään, että uusiakin laitteita hajoaa "erikoisen" usein. Nyt hän vielä kuuli samaan aikaan tämän sirinän jakorasiasta ja tilasi sähkärin melko hätäsesti paikalle.

Edit: Ja siis jos nolla on kokonaan poikki niin sen huomaa kyllä heti. Nyt oli vain huonosti kiinni.
 
Toinen sähköasioihin liittyvä asia mikä on mietityttänyt on sähköjohtojen veto väliseinien (ja miksei ulkoseinissä) sisällä (90-luvulla valmistunut rivari), olen laittamassa uusia lattialistoja ja minulla on tuollainen halpa rakenneilmaisin, mitä testailin lattiarajassa; välillä se jostain syystä ilmaisi että aivan lattiarajassa mukamas menisi jännitteellinen johto ja tätä hieman epäilen.. Seinät joiden läpi listoja koitan kiinnittää ovat kipsilevyä - eikö siellä aivan lattiatasossa pitäisi mennä joku alajuoksu eikä mitään sähköjohtoja?

Sieltä varmaan tulee lattian alitse kaapeleita seinän sisään, eli rakenneilmaisin piippaa tällä kohdin. Lattialistojen takanakin saattaa mennä kaapeleita. En nyt ottanut selvää, että olitko jo irroittanut lattialistat. Halvat rakenneilmaisimet saattavat myös näyttää puutaheinää. Otin kerran testiin Lidlin 5€:n rakenneilmaisimen, niin se ei kyllä erottanut edes metallia puusta. Sai heittää roskiin viiden minuutin kokeilun jälkeen :lol:
 
Sulake tai vikis ei laukea nollaviassa. Tai laukeaa siinä vaiheessa kun jokin laite "räjähtää" ja menee oikosulkuun. Omassa esimerkissäni minkä kävin korjaamassa oli sähköt asennettu neljä vuotta sitten ja vika tajuttiin vasta nyt. Neljän vuoden aikana oli kodinkoneita muutama hajonnutkin, mutta nekin pantiin "tuurin" piikkiin kunnes alko omistajaa ihmetyttämään, että uusiakin laitteita hajoaa "erikoisen" usein. Nyt hän vielä kuuli samaan aikaan tämän sirinän jakorasiasta ja tilasi sähkärin melko hätäsesti paikalle.

Edit: Ja siis jos nolla on kokonaan poikki niin sen huomaa kyllä heti. Nyt oli vain huonosti kiinni.
Jep, sulake tai vikis ei välttämättä laukea nollaviassa mutta aika monesti laitteet hajoavat oikosulkuun tai roiskivat sulaa kuparia ympäristöön jolloin on mahdollista että jompikumpi laukeaa.

Itse aikanaan kävin firman laitteita eräällä keskellä mitään olevalla mökillä tarkastamassa kun tuli vikailmoitus että ne eivät toimi. Samalla reissulla paikalle pöllähti sähkäri joka totesi että mihinkään ei kannata koskea koska vika on todennäköisimmin nollavika kuten se olikin. Syynä oli kiristämätön nollajohdin keskuksessa, se oli nojannut sopivasti että kaikki oli muka toiminut normaalisti mutta kun oli aloitettu kilometrin päässä räjäytystyöt jossain kalliolla niin nolla oli ruvennut tärinästä pätkimään jolloin oli ruvennut satunnaisesti laitteita hajoamaan yksi kerrallaan.

Hauskasti oli kyllä ensin kaikki meidän laitteet hajottanut kunnes viimeinen antautunut laite oli meidän osalta polttanut ryhmän sulakkeen. Meni rikkari, sen muuntaja, GSM-modeemi, SIM-kortti, pari ilmaisinta, käyttölaite ja sireeni vaihtoon, ainoana taisi säästyä yksi ovimankkari joka ei mennyt rikki tuossa tapauksessa. Aikamoisen tällin on laitteet kyllä tuossa ottaneet itseensä kun nuo ilmaisimetkin ovat sentään aika hyvin suojattuja monesta kohti.
 
Todella informatiivinen vastaus. Kiitoksia!
Vaikka sillä sähkärillä olisi S2 pätevyys, niin voi olla vaikeaa ottaa kantaa miten kyseiset lisäykset kannattasi kokonaisuutena järkevimmin hoitaa, ellei ole tarpeeksi tietoja. Vaihtoehtoisia toteuttamiskelpoisia ja standardin mukaisia vaihtoehtoja kun voi olla useita.
Esim.
- mikä on mökin sähköliittymän pääsulakekoko
- mikä on budjetti
- mitkä ovat mökin, kesäkeittiön, piharakennuksen ja suunnitellun auton latauspisteen etäisyydet
- mikä on kesäkeittiön ja piharekennuksen tehontarve, onko tarve suuritehoisille laitteile
- millainen kesäkeittiö, IP-luokitus
- millainen sähköauton lataus olisi suunnitelmissa
- mahdolliset laajennustarpeet
- jne.

Nämä vastaukset kyllä myös erittäin hyviä!

S2 pätevyyksiin sen verran otan kantaa, että sähkömaailmassa on oikeastaan kolmenlaista koulukuntaa. Jokainen on omalla sarallaan päteviä, mutta voi olla että eivät tajua hevonpeetä toistenta asioista vaikka kaikilla onkin S2 pätevyys tai jopa S1.

Se on helppoa olla tekemässä uusia kerrostaloja, jossa sähkösuunnittelija on piirtänyt kaikki kuvat ja ottanut tarpeelliset lait ja pykälät huomioon. Senkun menet ja toteutat, mutta kun osaat urakat hoitaa vauhdilla mutta laadukkaasti, niin lompakko ei ole ainakaan tyhjä.

Teollisuudessa taas rassaat erinäkösiä vehkeitä ja koneita. Ovatkin aika velhoja mm. sähkömoottoreiden yms. kanssa.

Saneeraushommissa yms. muuttujia ja muita ongelmia voi tulla metrin välein. Välillä olonsa tuntee enemmänkin timpuriksi kuin sähkäriksi.
 
Noita 2273-sarja wagoja ei ole ollut markkinoilla kuin kymmenisen vuotta, joten aika hankala sanoa koko rasian sisältöä näkemättä että onko tuo sähkärin vai sen edellisen vuokralaisen tekosia mutta väreistä ja taustalla möllöttävistä huppuliittimistä päätellen tuonne on jossain vaiheessa tehty kytkentämuutos ja niinsanottu nollaus joko vahingossa tai tarkoituksella. Eli sen verran varoitan tässä vaiheessa että jos sulake on paikallaan ja tuosta liittimestä irtoaa keskukselta tuleva pen-johdin (joku sinisistä) niin kaikki ryhmään liitetyt maadoitetut laitteet ja pistorasioiden suojakoskettimet muuttuvat jännitteisiksi ja runkoon koskeminen johtaa sähköiskuun ja mahdollisesti kuolemaan.

Mutta joo, jos tilassa olevat pistorasiat ovat maadoitettuja niin tuostahan se valaisimen maadoitus otetaan. Mikäli tilassa ei ole maadoitetuja kalusteita niin myöskään valaisimeen ei tule maadoitusta kytkeä.

Okei, kiitos varoituksesta. Mutta siis kun sulake on irti voi tuossa operoida ilman sen kummempaa vaaraa varmistaen että nuo muut liittimeen tulevat siniset johtimet ovat tukevasti paikoillaan? Ja voinko siis lisätä tyhjänä olevaan napaan sen nollaliittimen, joka sieltä oli lähtenyt irti, kytkeä sen valaisimeen ja ottaa tuosta suojamaadoituksesta valaisimeen sitten suojamaadoituksen. Kyseinen rasia on keittiössä, jossa on kaikki muut laitteet ainakin suojamaadoitetuissa rasioissa kiinni. Keittiö on remontoitu ~8 vuotta sitten, jolloin sähköjen vetoja/kytkentöjä on varmaan muutettu... En viitsisi tämän kytkennän takia enää kutsua sähkömiestä, kun kaikkialla muualla on talossa miltei vain perus nolla & vaihe johtimet valoissa ja niiden kanssa nyt pärjää.


Sieltä varmaan tulee lattian alitse kaapeleita seinän sisään, eli rakenneilmaisin piippaa tällä kohdin. Lattialistojen takanakin saattaa mennä kaapeleita. En nyt ottanut selvää, että olitko jo irroittanut lattialistat. Halvat rakenneilmaisimet saattavat myös näyttää puutaheinää. Otin kerran testiin Lidlin 5€:n rakenneilmaisimen, niin se ei kyllä erottanut edes metallia puusta. Sai heittää roskiin viiden minuutin kokeilun jälkeen :lol:

Vanhat listat poistettiin ennen kun noita seiniä koitin skannailla; tämä rakenneilmaisin taisi tosin ulvoa ihan mistä tahansa metallisesta esineestä, kun testailin sen toimintaa vähän lisää. Listat saatiin jo tosin paikoilleen..
 
Okei, kiitos varoituksesta. Mutta siis kun sulake on irti voi tuossa operoida ilman sen kummempaa vaaraa varmistaen että nuo muut liittimeen tulevat siniset johtimet ovat tukevasti paikoillaan? Ja voinko siis lisätä tyhjänä olevaan napaan sen nollaliittimen, joka sieltä oli lähtenyt irti, kytkeä sen valaisimeen ja ottaa tuosta suojamaadoituksesta valaisimeen sitten suojamaadoituksen. Kyseinen rasia on keittiössä, jossa on kaikki muut laitteet ainakin suojamaadoitetuissa rasioissa kiinni. Keittiö on remontoitu ~8 vuotta sitten, jolloin sähköjen vetoja/kytkentöjä on varmaan muutettu... En viitsisi tämän kytkennän takia enää kutsua sähkömiestä, kun kaikkialla muualla on talossa miltei vain perus nolla & vaihe johtimet valoissa ja niiden kanssa nyt pärjää.

Noo... Sähköjen kanssa ei voi ikinä operoida ilman vaaraa, ilman että luotettavasti pystyt toteamaan työskentelykohteen jännitteettömyyden (ihan vain näin pienenä disclaimerina).

Mutta voit siis tehdä juurikin näin, kunhan tosiaan varmistut että ne johtimet ovat varmasti siinä liittimessä kunnolla kiinni sekä olet varma että kytket suojamaan oikeaan paikkaan. Valaisimissa voi myös noi johdinten värit olla välillä mitä sattuu.
 
Vanhat listat poistettiin ennen kun noita seiniä koitin skannailla; tämä rakenneilmaisin taisi tosin ulvoa ihan mistä tahansa metallisesta esineestä, kun testailin sen toimintaa vähän lisää. Listat saatiin jo tosin paikoilleen..
Osassa rakenneilmaisimia on eri moodeja eli ilmaisee joko metallia tai sähköä tai molempia. Ja tosiaan jos jonnekin seinän sisään on jäänyt joku naulanpätkä niin jotkut rakenneilmaisimet piippaavat jo siitä. Ja tietty ainakin nykyään rangat ovat monesti peltiä joten ilmaisin ilmoittaa niidenkin olemassaolosta. Tietty saattaahan siellä seinän sisässä olla joku (putkittamaton) sähköjohtokin...
 
Tuli vain mieleeni, kun tässä juuri tällä viikolla kävin yhden nollavian korjaamassa. Vika ilmeni juurikin satunnaisena keittiön sähkölaitteiden hajoamisena ja sähköt olivat kuitenkin muutaman vuoden vanhat sekä jo kertaalleen sähkärin tarkistamat ja mittaamat. Vika paikallistui sitten, kun asiakas vikahetkellä mikron hajotessa kuuli sirinää yhdeltä jakorasialta.

Tällä jakorasialla oli jaettu 3-vaiheryhmä 1-vaiheisiin pistorasiaryhmiin. Tässähän oli sitten syötön puolen nollajohdin huonosti kiinni, joka aiheutti nollan "kellumisen" ja todennäköisesti jonkin tehokkaamman laitteen käydessä (esim. astianpesukone) suuren vaihtelun jännitteisiin eri ryhmissä, hajottaen nämä laitteet. Vika ilmeni siis vain tämän jakorasian jälkeisissä laitteissa, eikä talon muissa osissa, esim. valaistuksessa.
Perustelit muuten oikein mainosti sen, miksi en oikein pidä 5x syötöistä ilman todellista syytä. Samasta oli vähän aikaa sitten puhetta ja silloin totesin, ettei tarvita kuin varomaton lampun laittaja jos se nolla on juuri ko rasiassa haaroitettu.

Eikä näitä nollavikoja helpota yhtään se, että normaalille sähkön käyttäjälle hyvinkin outo tilanne ja kun monessa laitteessa hakkuria laajalla jännitealueella tms niin eipä välttämättä pieni vino tule missään vastaan. Pahimmillaan esiintyy muutoinkin vain jossain yksittäisessä, harvemmin toistuvassa tilanteessa joten eipä se vian etsiminen helpointa ole.
Puhumattakaan tosiaan hukassa olevista kuvista tai "no kyllä tää vedetään viiskertasella" vaikka kuvissa on ihan muuta. Saa hetken jos toisenkin etsiä syytä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom