Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä hyötyä tuolla saavutetaan, että esim. Suomen - Viron välinen sähkökaapeli on tasavirta verrattuna vaihtosähköön? Tuossa tule häviöitä, kun noita isompia virtoja muunnetaan?
Kyllä tuollaisia lamppuja on olemassa, joissa on tuo toiminto. Nimenomaan lamppuja, eli toiminto on integroitu siihen polttimoon. Niiden liikkeentunnistusominaisuuksista varsinkaan ulkotiloissa en tiedä.Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.
Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.
Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?
Juu ymmärsin kyllä että lediputki ei sellaisenaan ole ratkaisu. Tarkoitus siis että löytyisi valaisin, joka mahtuisi sinne nykyisen rungon sisään.Jos se uusi putki ei syty, niin valaisimen elektroninen liitäntälaite on luultavimmin rikki eikä lediputkikaan tule asiaa muuttamaan.
Liitäntälaite pitää joko korvata uudella tai vaihtoehtoisesti sähköalan ammattihenkilö voi muuttaa valaisimen sisäistä johdotusta ja ohittaa vanhan liitäntälaitteen, jonka jälkeen valaisinrungossa voidaan käyttää lediputkea.
Juu ymmärsin kyllä että lediputki ei sellaisenaan ole ratkaisu. Tarkoitus siis että löytyisi valaisin, joka mahtuisi sinne nykyisen rungon sisään.
Ainut mitä google löysi tuosta alkuperäisestä lampusta oli https://www.100outlets.com/eastfield-kl-402-230v-8w.html (aukeaa tosi hitaasti, linkissä on tosin vissiin pykälää pienempi laite kyseessä kuin nuo mitä itsellä on). Jos hinta on $2 jossain kiinapuljussa niin kertoo kyllä millaista "laatua" käytetty. Järkyttävää miten kalliilla myydään romua kuluttajille. Tuo olisi siis tarkoitus nakata mäkeen sieltä ja kytkeä tilalle LED-valaisin joka ottaisi suoraan 230V, kunhan löytyisi sopivan kokoinen tai asentaa sinne driverin ja jonkun LED-listan.
Menekö oikeasti niin että yhden johdon poikkaisu ja liittäminen uuteen laitteeseen vaatii sähkärin? Siinä menee koko "tein-itse-ja-säästin" homma vähän puihin.
Mitenkäs kun vanha talo kyseessä, meinasin vaihtaa takapihan vanhan seinässä olevan ulkovalon tilalle Philips hue welcome led valaisimen. Ulkovalaisimeen ei johdossa tule maata ollenkaan. Nykyisessä valossa oli toinen karva vedetty oman kytkennän kautta maaliittimeen myös ns. Hyppylanka viritelmä ilmeisesti?
voiko tuon uuden kytkeä ilman maata? Kytkee hue valaisimen sokeripalaan vain + ja -
Voi kytkeä ilman suojamaata. Eihän siinä muutakaan vaihtoehtoa ole koska valaisin on kaksoiseristetty.
Niin mitenkäs tämä nyt menikään. Ymmärsin ensin asian siten, että olisin vastannut samoin.
Jäi kuitenkin häiritsemään oliko tässä väärinkäsitys. Ilmeisesti kysyjä tarkoitti, että valaisimen asennuspaikkaan tuleva johdotus on kaksinapainen, ja vastaaja käsitti, että valaisimessa olisi vain kaksi liitintä.
Kävin katsomassa valmistajan sivuilta. Welcome Hue White EU | Hue
Kohdasta "tekniset tiedot" löytyy maininta "Turvallisuusluokka I - maadoitettu". Laite ei siis olekaan kaksoiseristetty vaan suojamaadoitettu. Tämän perusteella se kyllä käsittääkseni pitää ainakin normaalisti ulos asentaessa kytkeä suojamaahan. Niinikään kun vaihdetaan vain valaisin, olen siinä käsityksessä että vanha johdotus voidaan säästää ja asentaa uusikin nollaamalla. Onko näin? Ainakin tavanomaista huoneiston kattovalaisinta koskien löytyy tämän suuntainen kannanotto.
Nollaus
Kappas vaan, katsoin valaisimen speksit jostain toiselta sivulta ja siellä väitettiin tuon olevan luokan 2 sähkölaite. Olisi näemmä pitänyt luottaa viralliseen lähteeseen, kiitokset korjauksesta!
Tässä tapauksessa nollaus todellakin tulee tehdä siellä valaisimen kytkentärasiassa, eli aivan kuten sanoit.
Ja tämä olettaen että kytkijällä on kyky mittaamalla varmistua siitä että nollajohdin todellakin on nollajohdin eikä vaihe. Pelkkien värien tai vanhan kytkennän perusteella yhdistystä ei tulisi tehdä, koska vanhakin nollaus on voinut olla väärin tehty.
Minulla on asennettu kaikki ulkovalojen liiketunnistimet niin, että niitä voidaan ohjata / ohittaa 2-osaisella kytkimellä. Eli toisella kytkimellä on mahdollista kytkeä liiketunnistin päälle ja pois ja toisella taasen pakottaa valot päälle. Paperillahan tämä toimii täydellisesti, mutta todellisessa elämässä ei lainkaan (riippuen vähän tilanteesta, niin aika usein tulee vahingossa lämäistyä myös liiketunnistimet pois päältä samalla kun kytkee muita valoja pois).
Jotenka onko olemassa 1-osaista 3-asentoista kytkintä, jolla kytkennän voisi tehdä siis malliin auto-off-on tai off-auto-on tms.? Yritin googailla varovasti, enkä löytänyt kertakaikkisesti mitään tällaista esim ABB:ltä.
Ongelma on itseasiassa niin vittumainen, että parempi ratkaisu olisi melkein että liiketunnistimet on aina käytössä ja ainoastaan valojen päällepakotuksen voi tehdä kytkimestä. Toisaalta haluan, että liiketunnistimetkin voi kytkeä pois päältä, esim tälläkin hetkellä on yksi tunnistin rikki ja polttaa valoja jatkuvasti - ja tämä nimenomainen tunnistin on nimenomaan kytketty aina päällä olevaksi, eli mulla palaa puolet ulkovaloista nytkin, kun en ole jaksanut asialle mitään tehdä... Sekin toimisi, että kytkimellä voi ohjata liiketunnistinta ja päälle pakotusta ei ole lainkaan, mutta paras olisi tuollainen 3-osainen kytkin...
Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.
Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.
Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?
Ratkaisin asian niin että ohitin kokonaan valaisimen oman liiketunnistimen ja kytkin sen pistokkeella Osramin älypistorasiaan. Liiketunnistimeksi ostin Philips Huen ulkokäyttöön sopivan liiketunnistimen ja katkasijana toimii Huen kytkin. Älyhubina toimii Cozify.
Nyt kytkintä painalla ulkovalaisin palaa jatkuvasti. Tähän asetin vielä ajan että viimeistään tunnin päästä lamppu palaa normaaliin liiketunnistintilaan.
Ei tarvitse käyttää sähkäriä paikalla vaan kaikki asennukset onnistuu ihan omin keinoin. Eivätkä nuo älylaitteet mahdottomia maksa.
Jos on kovin tärkeää, että jokainen liiketunnistin polttaa valoja tismalleen saman ajan niin joo, sitten tarvii olla ajastin ja rele.ajastin päälle joka vetää releellä kaikki ulostulot (pihavalot) päälle
Tuossa oli alkuperäisellä kysyjällä ideana että jokainen liiketunnistin vetää päälle kaikki pihavalot.Jos on kovin tärkeää, että jokainen liiketunnistin polttaa valoja tismalleen saman ajan niin joo, sitten tarvii olla ajastin ja rele.
Toisaalta jos ei se ole niin sekunnin päälle, niin ei tarvita välttämättä kumpaakaan. Mulla on hämäräkytkin, liiketunnistin sekä katkaisija kaikki rinnan ohjaamassa pihavaloja, releitä on käytetty 0 kpl...
Tarkkaanottaen haluaisin, että KAIKKI ulkovalot syttyvät, kun mikä tahansa tunnistin tunnistaa liikettä. Lisäksi vielä niin, että yksi tunnistin olisi kaukana pihatien alussa ja sytyttäisi valot, kun taloa lähestytään näköetäisyyden tuolta puolen (eli tehokkaasta varaskarkoittimesta olisi kyse).
Niin? Noin se minullakin toimii, jokainen laite sytyttää joka ikisen pihavalon eikä siihen ole pakko käyttää yhtäkään relettä.Tuossa oli alkuperäisellä kysyjällä ideana että jokainen liiketunnistin vetää päälle kaikki pihavalot.
Ok. Hyvä että toimii noin. En tienny että noita valoja/antureita on ketjutettavinaki.Niin? Noin se minullakin toimii, jokainen laite sytyttää joka ikisen pihavalon eikä siihen ole pakko käyttää yhtäkään relettä.
Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa.En tienny että noita valoja/antureita on ketjutettavinaki.
Kiitos vastauksista, hyviä ideoita. Toistaiseksi sähköteippi on pitänyt. Olen kuitenkin käsittänyt että yleensä noissa muuntajissa on joku suojaus oikosulun varalta (12V päässä, ei 230V)?Jos ei se aiemmin mainittu kutistesukka tuohon sovellu (liitin voi olla lian iso tms ettei saa pujotettua) niin vaihtoehtona, tai jopa parempi muutenkin, on Sugru tai Loctiten Kintsuglue.
Ihmeaine Sugru | Erä
Kintsuglue
Noilla saa kätevästi murtosuojauksenkin tehtyä, siis murtosuoja kaapelille liittimen juureen, ei murtosuojausjärjestelmää kotiin.![]()
Kysymys vikavirtasuojasta...
Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.
Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.
Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?
Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...
Peilikaapissa ei ole sisällä omaa vikavirtasuojaa?Kysymys vikavirtasuojasta...
Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.
Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.
Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?
Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...
Peilikaapissa ei ole sisällä omaa vikavirtasuojaa?
Meillä on metsästysmaja pitkien vetojen päässä viiminen talo linjassa. ainakun kaivon pumppu on päällä valot vaihtelee sekuntti kirkas, sekuntti himmeä. kovin heikkoa aaltoilua ja jos hanan avaa niin pysyy himmeinä. tuo putkisto on tyhjenevä että ei jäädy jos on pitkään käyttämättä niin pitää ylläpitää sitä painetta tuon pumpun.Valojen välkkyminen ei suoraan viittaa mihinkään vikaan. Jos on järeä pesuri ja kovin hoikka syöttö talolle (maaseudulla?) niin jännite notkahtaa väkisinkin pikkaisen ja sen kyllä huomaa valaistuksesta.
Pesurissa voi kyllä olla jotain vikaa jos moottori kuulostaa pumppailevan jotain vaikka vettä ei käytetä, lähinnä sisäinen vesivuoto venttiilistössä. Tai sitten pienen pieni vuoto letkusta/kahvasta ulospäin, sekin aiheuttaa vastaavaa. Sähkövikaan ei minusta viittaa mikään.
Ja ballasti pitää ohittaa. Eli ei ehkä kuitenkaan helpoin tapa.
No täytyy tätäkin vaihtoehtoa tutkia kun tuollaisen jossain vaiheessa irroittaa. Yhteensä näitä on siis 10kpl mutta kaikkia en ole välttämättä nyt heti vaihtamassa.
Onkohan painepesurissa jotain vikaa, kun virran ollessa päällä sen mottori "sykkiii" vaikka vettä ei käytettäisi? Pesuri myös aiheuttaa virtapiikkejä, yliaaltoja tms. talon sähköverkkoon, sillä sisällä valot välkkyvät aina kun painepesuria käytetään. Kiinnostaisi tietää mistä se johtuu. Jokin moottorin komponenttiko sitä aiheuttaa?
DIN-KAIUTINLIITIN UROS RUUVATTAVA - PARTCO verkkokauppa![]()
Millä nimellä tuollaista liitintä kannattaisi etsiä? Menee Led-valon virtalähteeseen. Tuo pienempi piikki noin millin, isomman leveys noin 4mm.
Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa.Ketjutettava nyt ei ehkä ole oikea sana kuitenkaan, sen ketjuttamisenhan voi tehdä vaikka jakorasiassa.
Tai en oikeastaan tiedä vieläkään, mutta ehkä sellaisiakin on olemassa.
Väärällä henkilölle vittuilet kun minä sen ketjutettava-sanan sinne laitoin. Meisseli vaan jatkoi saman termin käyttöä. Eiköhän se kuitenkin ollut selvä mitä tässä tarkoitettiin.En tiedä ymmärsinkö väärin mutta huvitti niin paljon että oli pakko tulla kommentoimaan.
Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy. Mitäköhän siellä jakorasiassa olisi tarkoitus ketjutta?
Jos jaksoit lukea koko viestin, niin puhuin kuitenkin rinnankytkennästä joten oletin jokaisen ymmärtävän millaisesta "ketjuttamisesta" on kyse, vaikka termi ei täsmällinen ollutkaan, olisi pitänyt puhua vain kytkennästä jakorasiassa.Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy.
Kyllähän ne voi kytkeä niin että syöttö ensinmäiselle liiketunnistimelle josta kaapeli seuraavalle jne... jostain sitten välissä olevasta tai viimeisestä tai useammasta liiketunnistimesta lampulle (monikko?)Väärällä henkilölle vittuilet
Kyllä ja samalla joku ajattelee että niitä ei voi ketjuttaa. Ei nyt mene ihan yhteen.Ihan samalla tavoin puhutaan mm. pistorasioiden ketjutuksesta eikä kukaan oleta että ne olisivat sarjaan kytkettyjä.
Kyllä ja samalla joku ajattelee että niitä ei voi ketjuttaa. Ei nyt mene ihan yhteen.