Kysymyksiä sähkömiehille

Electroluxin kiertoilmauunista ei kiertoilma enää toimi, olisiko vastus sökönä?

Vastuksia näyttää saavan varaosana, onkohan iso homma vaihtaa?

Electrolux EKI 54500 taisi olla lieden malli
Toimiiko normaali uuni siis ilman kiertoilmaa? Kiertoilmahan toimii niin, että siellä on tuuletin mikä sitä uunin ilmaa kierrättää ja lämpö tulee samoista vastuksista, kuin ilman kiertoilmaa.
 
Mitenkäs kun vanha talo kyseessä, meinasin vaihtaa takapihan vanhan seinässä olevan ulkovalon tilalle Philips hue welcome led valaisimen. Ulkovalaisimeen ei johdossa tule maata ollenkaan. Nykyisessä valossa oli toinen karva vedetty oman kytkennän kautta maaliittimeen myös ns. Hyppylanka viritelmä ilmeisesti?

voiko tuon uuden kytkeä ilman maata? Kytkee hue valaisimen sokeripalaan vain + ja -
 
Toimiiko normaali uuni siis ilman kiertoilmaa? Kiertoilmahan toimii niin, että siellä on tuuletin mikä sitä uunin ilmaa kierrättää ja lämpö tulee samoista vastuksista, kuin ilman kiertoilmaa.

Tuuletin pyörii ja normivastukset kuumenee, tässä uunissa on ilmeisesti erikseen myös puhaltimen kanssa oma vastus.

Edit: vastus oli hiukan kulahtanut. Uusi Electroluxin nettikaupasta 54,90€ ja kohta taas pizza paistuu.

20191112_164825.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs kun vanha talo kyseessä, meinasin vaihtaa takapihan vanhan seinässä olevan ulkovalon tilalle Philips hue welcome led valaisimen. Ulkovalaisimeen ei johdossa tule maata ollenkaan. Nykyisessä valossa oli toinen karva vedetty oman kytkennän kautta maaliittimeen myös ns. Hyppylanka viritelmä ilmeisesti?

voiko tuon uuden kytkeä ilman maata? Kytkee hue valaisimen sokeripalaan vain + ja -

Voi kytkeä ilman suojamaata. Eihän siinä muutakaan vaihtoehtoa ole koska valaisin on kaksoiseristetty.
 
Terve,

Löytyisikö vinkkejä, kun 15v vanhassa talossa varaavalla sähkölämmityksellä nyt tuntuu olevan jotain häikkää. Varaajana Jäspi sähköovaali 16kW ja käyttövedelle 300l 3kW jäspi, kumpikin yösähköllä. 35A sulakkeet kiinteistössä.

Ensin, voiko osan sähköovaalin vastuksista kytkeä pois päältä, jos ei tarvitse koko lämmitystehoa? Aikaisempi asukas oli ilmeisesti kytkenyt yhden neljästä vastuksesta "F4" pois sulakkeilla. Varaajassa 3xC16 jokaiselle vastukselle. Sähkönkulutuksesta nyt vasta tajusin, että viime talvenkin varaaja lämpeni vain 10kW teholla kun maksimi 16kW. Varaajassa kahden sulakkeen takana on ilmeisesti eri vastukset päivä- ja yösähköille. Pääosin tuo 10kW riitti, mutta kylmimpinä aikoina ei varaaja ehtinyt enää lämmetä kokonaan yöllä.

Vaikuttaisi siltä, että kaksi kertaa palanut lämmitysvastuksesta "F3" kolmesta sulakkeesta kaksi. Voiko samassa palaa sulake myös sähkökaapista? Huomasin ongelman, kun "lämmityspaketin" sulakkeet palaneet (2xC25) minkä tähden kiertovesipumput olivat myös pysähtyneet, ja käyttövesivaraaja on jotenkin samojen sulakkeiden takana. Lisäksi sulakekaapista löytyy 3xB10 (tai 3xB10 + 3xB10 toiset nimeämättä) sulakkeet lämminvesivaraajalle. En ole testannut kumpaan varaajaan ne menevät.

En ehtinyt tutkia pystynkö mittaamaan yleimittarilla meneekö varaajan lämmitysvastuksista maihin. Mikä muu voisi sulaketta polttaa? Ensimmäisen kerran, kun olin huomannut että varaajasta oli sulakkeita palanut meni pari päivää ennen kuin sulakkeita meni uudestaan. Ilman tuota "F2" vastusta nyt taas pari päivää ilman ongelmaa. Ilmeisesti piirikorttia näihin sähköovaaleihin ainakin vaihdettu.

E: Talvi pitäisi ainakin selvitä tällä, harkinnassa jonkinlaiseen lämpöpumppuun siirtyminen myöhemmin.
 
12V muuntajan johtoon tuli nirhauma laitteeseen menevän plugin ja mötikän välille. Suht pieni mutta kuparia näkyy toisesta piuhasta. Sähköteippiä ja antaa mennä vaan?

Jos ei se aiemmin mainittu kutistesukka tuohon sovellu (liitin voi olla lian iso tms ettei saa pujotettua) niin vaihtoehtona, tai jopa parempi muutenkin, on Sugru tai Loctiten Kintsuglue.

Ihmeaine Sugru | Erä
Kintsuglue

Noilla saa kätevästi murtosuojauksenkin tehtyä, siis murtosuoja kaapelille liittimen juureen, ei murtosuojausjärjestelmää kotiin. :D
 
Mitä hyötyä tuolla saavutetaan, että esim. Suomen - Viron välinen sähkökaapeli on tasavirta verrattuna vaihtosähköön? Tuossa tule häviöitä, kun noita isompia virtoja muunnetaan?
 
Mitä hyötyä tuolla saavutetaan, että esim. Suomen - Viron välinen sähkökaapeli on tasavirta verrattuna vaihtosähköön? Tuossa tule häviöitä, kun noita isompia virtoja muunnetaan?
Toki häviöitä tulee. Suurjännitesiirron toteuttaminen tasavirralla tarjoaa ensinnäkin sen edun, että se voidaan (helposti ja tehokkaalla muunnoksella) tehdä kahden ei toisiinsa synkronoidun verkon välillä. Jopa eri taajuutta käyttävien verkkojen välillä. Muitakin etuja on, kuten kapasitiivista häviötä ei pitkässä siirrossa tapahdu.
 
Liittyy ilmeisesti loistehoon, joka alkaa nousta merikaapelissa merkittäväksi tekijäksi suht lyhyilläkin matkoilla. Tasasähkö ei tästä kärsi ja ilmeisesti tuo keikauttaa hyötysuhteen tasasähkön hyväksi vaikka jotain muunnoshäviöitä tuleekin.
 
Tekijöitä on hyvinkin paljon kokonaisuutta arvioitaessa. Yksi aika ilmeinen juttu on myös se, että vaikka muunnokset tulisivat kalliimmiksi, niin se pitkä veto itsessään on halvempi tasavirtalinjassa vs. kolmivaihelinja.
 
Eikös Suomi ja Viro tosiaan kuulu eri synkronisaatio "vyöhykkeeseen" sähköverkon osalta.
 
Mitä hyötyä tuolla saavutetaan, että esim. Suomen - Viron välinen sähkökaapeli on tasavirta verrattuna vaihtosähköön? Tuossa tule häviöitä, kun noita isompia virtoja muunnetaan?

Kaapelissa on aina kapasitanssia, x Faradia metrille. Pitkillä matkoilla se tulee ongelmaksi vaihtosähköllä. Kaapelin voi ajatella kondensaattorina, jonka napaisuus vaihtuu koko ajan verkon taajuudella. Toisin sanoen sitä ladataan ja puretaan koko ajan. Riittävän pitkällä matkalla syötetty virta kuluu kaapelihäviöihin ja näin ollen sähkö ei vain mene perille.

Toinen etu sitten on tuo jo aiemmin mainittu tahdistus, jota ei tarvitse tehdä.
 
Meriyhteyksissä vaihtosähkö on huono vaihtoehto pitkillä matkoilla (yli 80km). Pidemmillä yhteyksillä kaapelin tuottama loisteho vie kapasiteetin ja pätötehoa ei voida siirtää. Voisi ja pitäisi käyttää lisänä 50-80km välein kompensointilaitteistoja. DC-kaapelilla terminen kapasiteetti ja eristyskoordinaatio määrää siirrettävän maksimitehon.
Ja sitten myös tuo synkronisuus, DC:llä ei tarvitse välittää ja esim. Venäjä olisi liian suuri verkon epästabiiliutta aiheuttava tekijä (heiluttaisi koko Pohjoismaista järjestelmää), joten parempi pitää erillään vaikka sama taajuushan siellä on. Esim. Suomen ja Venäjän välinen Viipurin yhteys on ilman kaapeleita, ns. Back-to-back yhteys, jossa tasa- ja vaihtoyhteys samalla asemalla.

Ylipäänsä alkaa olla riesana loistuotto verkoissa, kiitos kaapeleiden.
 
Minulla on asennettu kaikki ulkovalojen liiketunnistimet niin, että niitä voidaan ohjata / ohittaa 2-osaisella kytkimellä. Eli toisella kytkimellä on mahdollista kytkeä liiketunnistin päälle ja pois ja toisella taasen pakottaa valot päälle. Paperillahan tämä toimii täydellisesti, mutta todellisessa elämässä ei lainkaan (riippuen vähän tilanteesta, niin aika usein tulee vahingossa lämäistyä myös liiketunnistimet pois päältä samalla kun kytkee muita valoja pois).

Jotenka onko olemassa 1-osaista 3-asentoista kytkintä, jolla kytkennän voisi tehdä siis malliin auto-off-on tai off-auto-on tms.? Yritin googailla varovasti, enkä löytänyt kertakaikkisesti mitään tällaista esim ABB:ltä.

Ongelma on itseasiassa niin vittumainen, että parempi ratkaisu olisi melkein että liiketunnistimet on aina käytössä ja ainoastaan valojen päällepakotuksen voi tehdä kytkimestä. Toisaalta haluan, että liiketunnistimetkin voi kytkeä pois päältä, esim tälläkin hetkellä on yksi tunnistin rikki ja polttaa valoja jatkuvasti - ja tämä nimenomainen tunnistin on nimenomaan kytketty aina päällä olevaksi, eli mulla palaa puolet ulkovaloista nytkin, kun en ole jaksanut asialle mitään tehdä... Sekin toimisi, että kytkimellä voi ohjata liiketunnistinta ja päälle pakotusta ei ole lainkaan, mutta paras olisi tuollainen 3-osainen kytkin...
 
Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.

Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.

Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?
 
Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.

Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.

Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?
Kyllä tuollaisia lamppuja on olemassa, joissa on tuo toiminto. Nimenomaan lamppuja, eli toiminto on integroitu siihen polttimoon. Niiden liikkeentunnistusominaisuuksista varsinkaan ulkotiloissa en tiedä.
 
Mulla on pihalla vanha korkea elohopeapihavalo. saiskohan tuon tilalle tommosen tornin jossa olisi hämärä/liiketunnistin integroituna tolppaan. nyt hämärätunnistin on talon seinässä ja se näkee liikaa talosta tulevaa valoa. ja liiketunnistimena se ei tuossa edes toimis.

myös 180 astetta valaiseva toimisi
 
Mikähän olisi oikea paikka hakea valmiiseen valaisimeen asennettavaa LED/loisteputkilamppua?

Tällä hetkellä keittiössä on kolme Massiven työtasovalaisinta, joista 2 on pimeänä. Kävin jo kokeilemassa uutta loisteputkeakin, mutta ei syty silti. Mitään sytytintä ei ole näkyvissä. Purin yhden, siellä on sisällä jotain 2 markan loisteputkilamppu, johon tulee vain johto ja kytkin on siinä itse valaisimessa.

Ihan periaatteesta en haluaisi vaihtaa koko valaisimia, noissa on "lisäpalikoina" liitettynä pistorasiat ja koko homma maksaisi vissiin useamman satasen uusia (ellei halua käyttää niitä halvempia ja rumempia valaisimia). Lisäksi pistorasioiden johdot menevät tuon valaisimen kautta (vaikka kytkin ei niitä ohjaakaan) ja niissä ei mitään vikaa ole. Vituttaa tuollainen "kertakäyttöinen" ratkaisu aikanaan suht kalliissa valaisimessa.

Hommahan vaikuttaisi todella yksinkertaiselta, vanha hässäkkä irti sieltä, piuha poikki ja uusi tilalle. Mutta mistä noita saa ja voisiko sinne tunkea esim jonkun LED-ratkaisun tilalle? Vanhojen tyyppi on eastfield KL402-14L, mitat l 58cm, s 4cm, p 2cm. Jos jotain LEDiä katsoo niin niissä on vissiin mallista riippuen virtalähde erillisenä tai integroituna, minkä tarvitsee tuohon väliin (piuhaan tulee vain se 230V eikä muuta ohjauselektroniikkaa itse valaisimessa tällä hetkellä).

Edit: esim joku tällainen sen loisteputken tilalle? Ärsyttävästi ei ole annettu paksuutta ja syvyyttä tuolla. LED-työpistevalaisin 9W 560mm IP20 3000K 1,2m johto
 
Viimeksi muokattu:
Jos se uusi putki ei syty, niin valaisimen elektroninen liitäntälaite on luultavimmin rikki eikä lediputkikaan tule asiaa muuttamaan.
Liitäntälaite pitää joko korvata uudella tai vaihtoehtoisesti sähköalan ammattihenkilö voi muuttaa valaisimen sisäistä johdotusta ja ohittaa vanhan liitäntälaitteen, jonka jälkeen valaisinrungossa voidaan käyttää lediputkea.
 
Jos se uusi putki ei syty, niin valaisimen elektroninen liitäntälaite on luultavimmin rikki eikä lediputkikaan tule asiaa muuttamaan.
Liitäntälaite pitää joko korvata uudella tai vaihtoehtoisesti sähköalan ammattihenkilö voi muuttaa valaisimen sisäistä johdotusta ja ohittaa vanhan liitäntälaitteen, jonka jälkeen valaisinrungossa voidaan käyttää lediputkea.
Juu ymmärsin kyllä että lediputki ei sellaisenaan ole ratkaisu. Tarkoitus siis että löytyisi valaisin, joka mahtuisi sinne nykyisen rungon sisään.

Ainut mitä google löysi tuosta alkuperäisestä lampusta oli https://www.100outlets.com/eastfield-kl-402-230v-8w.html (aukeaa tosi hitaasti, linkissä on tosin vissiin pykälää pienempi laite kyseessä kuin nuo mitä itsellä on). Jos hinta on $2 jossain kiinapuljussa niin kertoo kyllä millaista "laatua" käytetty. Järkyttävää miten kalliilla myydään romua kuluttajille. Tuo olisi siis tarkoitus nakata mäkeen sieltä ja kytkeä tilalle LED-valaisin joka ottaisi suoraan 230V, kunhan löytyisi sopivan kokoinen tai asentaa sinne driverin ja jonkun LED-listan.

Menekö oikeasti niin että yhden johdon poikkaisu ja liittäminen uuteen laitteeseen vaatii sähkärin? Siinä menee koko "tein-itse-ja-säästin" homma vähän puihin.
 
Juu ymmärsin kyllä että lediputki ei sellaisenaan ole ratkaisu. Tarkoitus siis että löytyisi valaisin, joka mahtuisi sinne nykyisen rungon sisään.

Ainut mitä google löysi tuosta alkuperäisestä lampusta oli https://www.100outlets.com/eastfield-kl-402-230v-8w.html (aukeaa tosi hitaasti, linkissä on tosin vissiin pykälää pienempi laite kyseessä kuin nuo mitä itsellä on). Jos hinta on $2 jossain kiinapuljussa niin kertoo kyllä millaista "laatua" käytetty. Järkyttävää miten kalliilla myydään romua kuluttajille. Tuo olisi siis tarkoitus nakata mäkeen sieltä ja kytkeä tilalle LED-valaisin joka ottaisi suoraan 230V, kunhan löytyisi sopivan kokoinen tai asentaa sinne driverin ja jonkun LED-listan.

Menekö oikeasti niin että yhden johdon poikkaisu ja liittäminen uuteen laitteeseen vaatii sähkärin? Siinä menee koko "tein-itse-ja-säästin" homma vähän puihin.

Ok, ymmärsin viestisi ilmeisesti hieman väärin. Sopisiko esim. tämä sinne rungon sisään? Hirveästi tuosta pienempiä ei oikein tahdo löytyä.
LINEAR COMPACT HIGH OUTPUT | Tuotteet

Pituus 573,0 mm
Leveys 24,0 mm
Korkeus 36,0 mm

Löytyy myynnistä esim. Lamppuexpressiltä, Ledvance LED Linear Compact HO 10W 840 60cm | Kylmä Valkoinen Osta verkosta | Lamppuexpress
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs kun vanha talo kyseessä, meinasin vaihtaa takapihan vanhan seinässä olevan ulkovalon tilalle Philips hue welcome led valaisimen. Ulkovalaisimeen ei johdossa tule maata ollenkaan. Nykyisessä valossa oli toinen karva vedetty oman kytkennän kautta maaliittimeen myös ns. Hyppylanka viritelmä ilmeisesti?

voiko tuon uuden kytkeä ilman maata? Kytkee hue valaisimen sokeripalaan vain + ja -

Voi kytkeä ilman suojamaata. Eihän siinä muutakaan vaihtoehtoa ole koska valaisin on kaksoiseristetty.

Niin mitenkäs tämä nyt menikään. Ymmärsin ensin asian siten, että olisin vastannut samoin.

Jäi kuitenkin häiritsemään oliko tässä väärinkäsitys. Ilmeisesti kysyjä tarkoitti, että valaisimen asennuspaikkaan tuleva johdotus on kaksinapainen, ja vastaaja käsitti, että valaisimessa olisi vain kaksi liitintä.

Kävin katsomassa valmistajan sivuilta. Welcome Hue White EU | Hue

Kohdasta "tekniset tiedot" löytyy maininta "Turvallisuusluokka I - maadoitettu". Laite ei siis olekaan kaksoiseristetty vaan suojamaadoitettu. Tämän perusteella se kyllä käsittääkseni pitää ainakin normaalisti ulos asentaessa kytkeä suojamaahan. Niinikään kun vaihdetaan vain valaisin, olen siinä käsityksessä että vanha johdotus voidaan säästää ja asentaa uusikin nollaamalla. Onko näin? Ainakin tavanomaista huoneiston kattovalaisinta koskien löytyy tämän suuntainen kannanotto.

Nollaus
 
Niin mitenkäs tämä nyt menikään. Ymmärsin ensin asian siten, että olisin vastannut samoin.

Jäi kuitenkin häiritsemään oliko tässä väärinkäsitys. Ilmeisesti kysyjä tarkoitti, että valaisimen asennuspaikkaan tuleva johdotus on kaksinapainen, ja vastaaja käsitti, että valaisimessa olisi vain kaksi liitintä.

Kävin katsomassa valmistajan sivuilta. Welcome Hue White EU | Hue

Kohdasta "tekniset tiedot" löytyy maininta "Turvallisuusluokka I - maadoitettu". Laite ei siis olekaan kaksoiseristetty vaan suojamaadoitettu. Tämän perusteella se kyllä käsittääkseni pitää ainakin normaalisti ulos asentaessa kytkeä suojamaahan. Niinikään kun vaihdetaan vain valaisin, olen siinä käsityksessä että vanha johdotus voidaan säästää ja asentaa uusikin nollaamalla. Onko näin? Ainakin tavanomaista huoneiston kattovalaisinta koskien löytyy tämän suuntainen kannanotto.

Nollaus


Kappas vaan, katsoin valaisimen speksit jostain toiselta sivulta ja siellä väitettiin tuon olevan luokan 2 sähkölaite. Olisi näemmä pitänyt luottaa viralliseen lähteeseen, kiitokset korjauksesta!
Tässä tapauksessa nollaus todellakin tulee tehdä siellä valaisimen kytkentärasiassa, eli aivan kuten sanoit.

Ja tämä olettaen että kytkijällä on kyky mittaamalla varmistua siitä että nollajohdin todellakin on nollajohdin eikä vaihe. Pelkkien värien tai vanhan kytkennän perusteella yhdistystä ei tulisi tehdä, koska vanhakin nollaus on voinut olla väärin tehty.
 
Kappas vaan, katsoin valaisimen speksit jostain toiselta sivulta ja siellä väitettiin tuon olevan luokan 2 sähkölaite. Olisi näemmä pitänyt luottaa viralliseen lähteeseen, kiitokset korjauksesta!
Tässä tapauksessa nollaus todellakin tulee tehdä siellä valaisimen kytkentärasiassa, eli aivan kuten sanoit.

Ja tämä olettaen että kytkijällä on kyky mittaamalla varmistua siitä että nollajohdin todellakin on nollajohdin eikä vaihe. Pelkkien värien tai vanhan kytkennän perusteella yhdistystä ei tulisi tehdä, koska vanhakin nollaus on voinut olla väärin tehty.

mitä nyt tuosta nollaus sivulta ymmärsin niin ei ollut pakollista nollata tuota? Mittasin ennen asennusta nuo johdot kyllä, en tosin nyt tehnyt tuota nollausta siihen. Helpostihan tuon korjannee mikä tuo olisi hyvä olla.
 
Minulla on asennettu kaikki ulkovalojen liiketunnistimet niin, että niitä voidaan ohjata / ohittaa 2-osaisella kytkimellä. Eli toisella kytkimellä on mahdollista kytkeä liiketunnistin päälle ja pois ja toisella taasen pakottaa valot päälle. Paperillahan tämä toimii täydellisesti, mutta todellisessa elämässä ei lainkaan (riippuen vähän tilanteesta, niin aika usein tulee vahingossa lämäistyä myös liiketunnistimet pois päältä samalla kun kytkee muita valoja pois).

Jotenka onko olemassa 1-osaista 3-asentoista kytkintä, jolla kytkennän voisi tehdä siis malliin auto-off-on tai off-auto-on tms.? Yritin googailla varovasti, enkä löytänyt kertakaikkisesti mitään tällaista esim ABB:ltä.

Ongelma on itseasiassa niin vittumainen, että parempi ratkaisu olisi melkein että liiketunnistimet on aina käytössä ja ainoastaan valojen päällepakotuksen voi tehdä kytkimestä. Toisaalta haluan, että liiketunnistimetkin voi kytkeä pois päältä, esim tälläkin hetkellä on yksi tunnistin rikki ja polttaa valoja jatkuvasti - ja tämä nimenomainen tunnistin on nimenomaan kytketty aina päällä olevaksi, eli mulla palaa puolet ulkovaloista nytkin, kun en ole jaksanut asialle mitään tehdä... Sekin toimisi, että kytkimellä voi ohjata liiketunnistinta ja päälle pakotusta ei ole lainkaan, mutta paras olisi tuollainen 3-osainen kytkin...

Itsellä myös kiinnostaisi tämmöinen @jarp tyyppinen pakottaminen pihavalolle jossa tunnistin.

Nyt ku tekee lumihommia vähän kauempana niin pitää käydä aina lähempänä valoa jotta valo taas syttyy.

Mulla on ulkopistorasia kytkimen takana, jossa Led valo tunnistimella. Ei ole tehty sellaista valoa jossa voisi pakottaa valon päälle esim niin että painaa nopeasti kytkimestä valon on-off-on jolloin valo palaisi kokoajan?

Itselläkin oli tämä ongelma.

Ratkaisin asian niin että ohitin kokonaan valaisimen oman liiketunnistimen ja kytkin sen pistokkeella Osramin älypistorasiaan. Liiketunnistimeksi ostin Philips Huen ulkokäyttöön sopivan liiketunnistimen ja katkasijana toimii Huen kytkin. Älyhubina toimii Cozify.

Nyt kytkintä painalla ulkovalaisin palaa jatkuvasti. Tähän asetin vielä ajan että viimeistään tunnin päästä lamppu palaa normaaliin liiketunnistintilaan.

Ei tarvitse käyttää sähkäriä paikalla vaan kaikki asennukset onnistuu ihan omin keinoin. Eivätkä nuo älylaitteet mahdottomia maksa.
 
Ratkaisin asian niin että ohitin kokonaan valaisimen oman liiketunnistimen ja kytkin sen pistokkeella Osramin älypistorasiaan. Liiketunnistimeksi ostin Philips Huen ulkokäyttöön sopivan liiketunnistimen ja katkasijana toimii Huen kytkin. Älyhubina toimii Cozify.

Nyt kytkintä painalla ulkovalaisin palaa jatkuvasti. Tähän asetin vielä ajan että viimeistään tunnin päästä lamppu palaa normaaliin liiketunnistintilaan.

Ei tarvitse käyttää sähkäriä paikalla vaan kaikki asennukset onnistuu ihan omin keinoin. Eivätkä nuo älylaitteet mahdottomia maksa.

Itselläni olisi mielihaluna, että pääsisin täysin määrittelemään toimintalogiikan ulkovaloille. Tarkkaanottaen haluaisin, että KAIKKI ulkovalot syttyvät, kun mikä tahansa tunnistin tunnistaa liikettä. Lisäksi vielä niin, että yksi tunnistin olisi kaukana pihatien alussa ja sytyttäisi valot, kun taloa lähestytään näköetäisyyden tuolta puolen (eli tehokkaasta varaskarkoittimesta olisi kyse).

Nyt valot syttyy vain sillä kulmalla, missä tunnistin tunnistaa liikettä ja kulmiahan täällä piisaa. Liiketunnistimia on ulkona öö 6 kappaleta. Noilla älyratkaisuillahan tämä onnistuisi (joskaan ei ilman sähkäriä koska kaikki on kiinteitä asennuksia täällä), mutta sen vähän mitä niiden kanssa olen pelannut, niin olen todennut ainakin kulutajatason zigbee käkättimet liian epäluotettaviksi ja kantaman liian heikoksi, että viitsisin niiden kanssa enää leikkiä (leikin siis niiden kanssa aikani, sisäkäytössä).

Jos tällaiseen ei käytetä langattomia älyratakaisuja, niin pitäisi varmaan olla jossain jonkinlainen logiikkakeskus, jonne toiminnallisuus toteutettaisiin erillisin komponentein (releitä, aikakytkimiä jne.) sinänsä ilman tietokonetta. Taitaapi jäädä pelkäksi haaveeksi, ei varmaan ihan halpaa ole tällaista teetättää. No, on kyllä niin paljon kaikkea sähköhommaa mitä ois kiva tehdä, että hain vittumaisuuttani sähköinsinöörikoulutukseen monimuotototeutuksena, saas kattoo miten käy.
 
juuh, eihän siinä ole kuin nippu tuloja (liiketunnistimet) joilla lyyään ajastin päälle joka vetää releellä kaikki ulostulot (pihavalot) päälle. Jokaisen liiketunnistimen herkkyys pitää olla laitteesta itsestään säädettävissä että ei tuu sit valoshowta jokaiselle rusakolle. Johtoahan tuossa kuluu mutta jos ite tekee maahan kaivuut tai välikattoläpiviennit niin ei se nyt mahoton suo oo tehä.
 
ajastin päälle joka vetää releellä kaikki ulostulot (pihavalot) päälle
Jos on kovin tärkeää, että jokainen liiketunnistin polttaa valoja tismalleen saman ajan niin joo, sitten tarvii olla ajastin ja rele.

Toisaalta jos ei se ole niin sekunnin päälle, niin ei tarvita välttämättä kumpaakaan. Mulla on hämäräkytkin, liiketunnistin sekä katkaisija kaikki rinnan ohjaamassa pihavaloja, releitä on käytetty 0 kpl...
 
Jos on kovin tärkeää, että jokainen liiketunnistin polttaa valoja tismalleen saman ajan niin joo, sitten tarvii olla ajastin ja rele.

Toisaalta jos ei se ole niin sekunnin päälle, niin ei tarvita välttämättä kumpaakaan. Mulla on hämäräkytkin, liiketunnistin sekä katkaisija kaikki rinnan ohjaamassa pihavaloja, releitä on käytetty 0 kpl...
Tuossa oli alkuperäisellä kysyjällä ideana että jokainen liiketunnistin vetää päälle kaikki pihavalot.

Tarkkaanottaen haluaisin, että KAIKKI ulkovalot syttyvät, kun mikä tahansa tunnistin tunnistaa liikettä. Lisäksi vielä niin, että yksi tunnistin olisi kaukana pihatien alussa ja sytyttäisi valot, kun taloa lähestytään näköetäisyyden tuolta puolen (eli tehokkaasta varaskarkoittimesta olisi kyse).
 
Niin? Noin se minullakin toimii, jokainen laite sytyttää joka ikisen pihavalon eikä siihen ole pakko käyttää yhtäkään relettä.
Ok. Hyvä että toimii noin. En tienny että noita valoja/antureita on ketjutettavinaki.
 
En tienny että noita valoja/antureita on ketjutettavinaki.
Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa. :confused2: Ketjutettava nyt ei ehkä ole oikea sana kuitenkaan, sen ketjuttamisenhan voi tehdä vaikka jakorasiassa.

Tai en oikeastaan tiedä vieläkään, mutta ehkä sellaisiakin on olemassa.
 
Jos ei se aiemmin mainittu kutistesukka tuohon sovellu (liitin voi olla lian iso tms ettei saa pujotettua) niin vaihtoehtona, tai jopa parempi muutenkin, on Sugru tai Loctiten Kintsuglue.

Ihmeaine Sugru | Erä
Kintsuglue

Noilla saa kätevästi murtosuojauksenkin tehtyä, siis murtosuoja kaapelille liittimen juureen, ei murtosuojausjärjestelmää kotiin. :D
Kiitos vastauksista, hyviä ideoita. Toistaiseksi sähköteippi on pitänyt. Olen kuitenkin käsittänyt että yleensä noissa muuntajissa on joku suojaus oikosulun varalta (12V päässä, ei 230V)?
 
Kysymys vikavirtasuojasta...

Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.

Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.

Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?

Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...
 
Kysymys vikavirtasuojasta...

Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.

Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.

Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?

Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...

Lyhyesti kyllä, uusien asennuksien pitää olla vvsk:n takana.
 
Kysymys vikavirtasuojasta...

Talo on alunperin rakennettu jonkinlaiseksi sairaalaksi ~1930 ja siihen on nyt parivuotta takaperin rakennettu kymmenkunta asuntoa, jotka siis myytiin uusina. Kylpyhuoneeseen pitäisi vaihtaa peilikaappi toisenlaiseen, ja rupesin tutkimaan sähkövetoja vähän tarkemmin.

Vessassa on pistorasia pesukoneelle ja kuivausrummulle kumpikin omien sulakkeiden takana, jotka ovat myös vikavirtasuojan takana. Peilikaappi, kattovalo ja kolmas pistorasia(peilin vieressä, 140cm lattiasta) ovat kolmannen sulakkeen takana, joka ei ole vikavirtasuojan takana.

Kysymys kuuluu, että pitäisikö "pykälien mukaan" kaikki kylpyhuoneen pistorasiat ja valot olla kuitenkin vikavirtasuojan takana uudessa asunnossa..?

Vaikuttaa vähän erikoiselta ratkaisulta, lähinnä tulee mieleen, että on koitettu säästää tuosta(kin) kun on huomattu että eipäs (vikavirtasuojan takana olevat) sulakkeet riitäkkään...
Peilikaapissa ei ole sisällä omaa vikavirtasuojaa?
 
Peilikaapissa ei ole sisällä omaa vikavirtasuojaa?

Ei tuossa mallissa...

Enemmän kuitenkin ihmetyttää se, kun tuo kolmas pistorasia, joka on 50cm päässä noista pesukoneen/kuivaimen rasioista, ei ole vikavirtasuojan takana. Todennäköisemmin se lavuaariin tiputettava hiustenkuivain on siinä peilikaapin vieressä olevassa töpselissä... :rolleyes:
 
Eikai tuossa ole sen kummallisemmasta asiasta kyse kuin että siinä on uusia ja vanhoja asennuksia kylppärissä sekaisin.. Suomi on täynnä näitä vanhoja tönöjä missä sähköasennukset on kuin tilkkutäkki kun tehdään lisäyksiä ja sitten pitää sille uudelle pistorasialle saada vikavirtasuoja. Ja nykyään kun valaistuskin pitää olla vikavirtasuojattua niin nuo vanhat talot alkaa olla kyllä yksi helvetti sähkömiehelle.
 
Kuulostaa vähän erikoiselta jos kylppäriin olisi vanha ryhmä jätetty, mutta eipä kohdetta näkemättä voi oikein sanoa että onko asennus laillinen vaiko ei. Kohde on kuitenkin oletettavasti varmennustarkastettu, joten eiköhän se asennus ihan ok ole.

SFS6000-8-802 antaa vähän pelivaraa noihin remppakohteisiin kuten ylempänä jo mainittiin, ihan kaikkea ei voi eikä edes tarvitse vikavirtasuojata.
 
Jos tuossa nyt kuitenkin on muutettu sairaala asunnoiksi niin käytännössä tuo vastaa uudisrakennusta - ainakin rakennuslupa mielessä, joten ei tuossa kyllä ole ainakaan enää mitään perustetta säästää/laajentaa yhtäkään vanhaa ryhmää. On vähän eri asia rempata talosta olohuone kuin tehdä rakennukseen 10 asuntoa...
 
Joo kyllä sinne on kaikki vedetty uusiksi, kun rakennus on muutettu aivan eri käyttötarkoitukseen. Ja se tuossa ihmetyttääkin että mitähän tuossa on mahdettu ajatella, kylppäri kun nyt periaatteessa on viimeinen kohta missä kannattaa sähköissä säästää. No, ei ole kyllä ainoa kohta missä on "säästetty" :rolleyes:. Nyt on 1v tarkastuskorjaukset rullaamassa ja josko noita ollaan muutenkin ropaamassa niin tuon saisivat fiksata samalla...
 
Onkohan painepesurissa jotain vikaa, kun virran ollessa päällä sen mottori "sykkiii" vaikka vettä ei käytettäisi? Pesuri myös aiheuttaa virtapiikkejä, yliaaltoja tms. talon sähköverkkoon, sillä sisällä valot välkkyvät aina kun painepesuria käytetään. Kiinnostaisi tietää mistä se johtuu. Jokin moottorin komponenttiko sitä aiheuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Valojen välkkyminen ei suoraan viittaa mihinkään vikaan. Jos on järeä pesuri ja kovin hoikka syöttö talolle (maaseudulla?) niin jännite notkahtaa väkisinkin pikkaisen ja sen kyllä huomaa valaistuksesta.

Pesurissa voi kyllä olla jotain vikaa jos moottori kuulostaa pumppailevan jotain vaikka vettä ei käytetä, lähinnä sisäinen vesivuoto venttiilistössä. Tai sitten pienen pieni vuoto letkusta/kahvasta ulospäin, sekin aiheuttaa vastaavaa. Sähkövikaan ei minusta viittaa mikään.
 
Valojen välkkyminen ei suoraan viittaa mihinkään vikaan. Jos on järeä pesuri ja kovin hoikka syöttö talolle (maaseudulla?) niin jännite notkahtaa väkisinkin pikkaisen ja sen kyllä huomaa valaistuksesta.

Pesurissa voi kyllä olla jotain vikaa jos moottori kuulostaa pumppailevan jotain vaikka vettä ei käytetä, lähinnä sisäinen vesivuoto venttiilistössä. Tai sitten pienen pieni vuoto letkusta/kahvasta ulospäin, sekin aiheuttaa vastaavaa. Sähkövikaan ei minusta viittaa mikään.
Meillä on metsästysmaja pitkien vetojen päässä viiminen talo linjassa. ainakun kaivon pumppu on päällä valot vaihtelee sekuntti kirkas, sekuntti himmeä. kovin heikkoa aaltoilua ja jos hanan avaa niin pysyy himmeinä. tuo putkisto on tyhjenevä että ei jäädy jos on pitkään käyttämättä niin pitää ylläpitää sitä painetta tuon pumpun.
 
Ja kyseisen ryhmän jännitetaso/johdon/kaapelin mitoitus vaikuttaa myös. Ensimmäiseksi lähtisin ihmettelemään jännitetasoa/-alenemaa yleismittarilla kyseisestä ryhmästä. Kannattaa myös kokeilla, että pudotat kaiken "ylimääräisen" kuorman talosta pois ja jätät valaistuksen päälle ja kokeilet uudelleen. Jos vielä välkkyy, niin luultavasti verkko käymässä pieneksi nykykuormille.
 
Ja ballasti pitää ohittaa :tdown:. Eli ei ehkä kuitenkaan helpoin tapa.

No täytyy tätäkin vaihtoehtoa tutkia kun tuollaisen jossain vaiheessa irroittaa. Yhteensä näitä on siis 10kpl mutta kaikkia en ole välttämättä nyt heti vaihtamassa.

Jotenkin ajattelin että nuo olisi kuristimella olevia valoja, tuollaiset 85-250V lamput pitäisi toimia vaikka kuristin olisikin välissä.

Lisäksi ainakin osa noista elektronisella ballastilla olevista on käytännössä johdotettu niin että niihin laitimmaisiin nastoihin tulee suoraan nolla ja vaihe, ja se varsinainen ballastin toiminta on niissä keskimmäisissä, jolloin nuo toimivat ihan heittämällä ja disabloivat ballastin automaattisesti.

Onkohan painepesurissa jotain vikaa, kun virran ollessa päällä sen mottori "sykkiii" vaikka vettä ei käytettäisi? Pesuri myös aiheuttaa virtapiikkejä, yliaaltoja tms. talon sähköverkkoon, sillä sisällä valot välkkyvät aina kun painepesuria käytetään. Kiinnostaisi tietää mistä se johtuu. Jokin moottorin komponenttiko sitä aiheuttaa?

Pumpun tiivisteet kun alkaa vuotaa, niin pesuri alkaa sykkimään. Noissa ei ole yleensä mitään erillistä takaisuventtiiliä, vaan se letkupaine on pelkästään pumpun varassa.
 
20191123_125040.jpg

Millä nimellä tuollaista liitintä kannattaisi etsiä? Menee Led-valon virtalähteeseen. Tuo pienempi piikki noin millin, isomman leveys noin 4mm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 508 254
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom