Kysymyksiä sähkömiehille

20191123_125040.jpg

Millä nimellä tuollaista liitintä kannattaisi etsiä? Menee Led-valon virtalähteeseen. Tuo pienempi piikki noin millin, isomman leveys noin 4mm.
DIN-KAIUTINLIITIN UROS RUUVATTAVA - PARTCO verkkokauppa
 
Minä taas en tiennyt että olisi olemassa sellaista liiketunnistinta jota EI voisi kytkeä rinnakkain muiden samanlaisten tai kytkimien tai hämärätunnistimien kanssa. :confused2: Ketjutettava nyt ei ehkä ole oikea sana kuitenkaan, sen ketjuttamisenhan voi tehdä vaikka jakorasiassa.

Tai en oikeastaan tiedä vieläkään, mutta ehkä sellaisiakin on olemassa.

En tiedä ymmärsinkö väärin mutta huvitti niin paljon että oli pakko tulla kommentoimaan.

Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy. Mitäköhän siellä jakorasiassa olisi tarkoitus ketjutta?
 
En tiedä ymmärsinkö väärin mutta huvitti niin paljon että oli pakko tulla kommentoimaan.

Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy. Mitäköhän siellä jakorasiassa olisi tarkoitus ketjutta?
Väärällä henkilölle vittuilet kun minä sen ketjutettava-sanan sinne laitoin. Meisseli vaan jatkoi saman termin käyttöä. Eiköhän se kuitenkin ollut selvä mitä tässä tarkoitettiin.
 
Ketjuttamalla tosiaan jokaisen liiketunnistimen on ensin aktivoiduttava ennen kuin ne valot syttyy.
Jos jaksoit lukea koko viestin, niin puhuin kuitenkin rinnankytkennästä joten oletin jokaisen ymmärtävän millaisesta "ketjuttamisesta" on kyse, vaikka termi ei täsmällinen ollutkaan, olisi pitänyt puhua vain kytkennästä jakorasiassa. :)
 
Sen verran kannattaa selvittää niille liiketunnistimille tulevaa kytkentää, että kaikki saavat sähkön saman sulakkeen takaa. Eri sulake ja vieläpä eri vaihe saa aikaan mielenkiintoisia sulakkeen laukeamisia...
Kaikkihan toimivat oikein, kun vain yksi liiketunnistin on aktiivinen, mutta kun on useampi niin ... :-)
 
Väärällä henkilölle vittuilet
Kyllähän ne voi kytkeä niin että syöttö ensinmäiselle liiketunnistimelle josta kaapeli seuraavalle jne... jostain sitten välissä olevasta tai viimeisestä tai useammasta liiketunnistimesta lampulle (monikko?)

Kaapelin johtimet ketjutettaan kojeella, itse kojetta ei ketjuteta.

Viimeisenä: Ei ollut tarkoitus vittuilla.
Kunhan naureskelin tapaukselle joka voisi hyvinkin olla ihan mahdollinen, niin outoja juttuja sitä aina välillä tapaa. Tämäkin asia niin yksikertainen että tällainen ihmettely vain kertoo sen että sitä tietämystä ei oikeasti ole tarpeeksi asiasta ja kehdataan vielä sanoa että kyllä JOKAINEN varmasti ymmärsi mitä tarkoitettiin.

:facepalm:

Olettamus on kaikkien...
 
Ihan samalla tavoin puhutaan mm. pistorasioiden ketjutuksesta eikä kukaan oleta että ne olisivat sarjaan kytkettyjä.
 
Kyllä ja samalla joku ajattelee että niitä ei voi ketjuttaa. Ei nyt mene ihan yhteen.

No sinun ajatusvirheellesi ei kukaan muu voi mitään kuin sinä itse. En nyt pysy kärryillä mitä edes haet tällä?
 
No vaikka se olisikin minun ajatusvirhe? niin se vain todistaa sen että sinun olettamuksesi "ei kukaan" on väärin. :btooth:

No joo.. ei tässä. Mulle o ihan yks ja sama, kunhan nauroin mielikuvalle "juokse talon ympäri ja valot syttyy". Ajatusvirhe löytyy edelliseltä sivulta.
 
Eihän ketjuttaminen oikeastaan tarkoita sarjaankytkemistä.. Kyllähän esim jokin käytävän valaistuskin on "ketjutettu" eikä ne ole sarjassa, kuten nuo mainitut pistorasiaketjutkin.

Antennipuolella tehtiin ennen ketjuverkkoja, jotka nyt tkeniikasta johtuen ovat tavallaan sarjaankytkettyjä, mutta se sisäinen rakenne on kuitenkin sellainen että siinä pyritään siihen että ne olisi rinnan.

Puhtaasti sarjaankytkettyjä voi olla esim saunan valoja jotka on kytketty niin että ne palavat vain kun myös pesuhuoneessa on valo, tuossa ovat kytkimet sarjassa..
Lisäksi esim pihavalaistus on usein toteutettu sarjaan kytketyn hämärätunnistimen ja valokytkim(i)en yhdistelmällä, mutta ei noistakaan oikeastaan koskaan puhuta sarjaankytkettyinä, vaikka ne teknisesti sitä ovatkin.

Käytäväkytkimet ovat tietysti myös sarjaankytkettyjä, tosin niissä kulkee kaksi linjaa rinnakkain, joiden välillä vaihdellaan, jolloin saadaan se haluttu toiminne, eli valot syttymään ja sammumaan jokaisesta kytkimestä.
 
Onko kukaan muuta väittänyt?

Jakorasia
Syöttö
Viisi liiketunnistinta
Lamppu

Mitä tarkoittaa jos ketjutat liiketunnistimet tuossa jakorasiassa?

Tuossa ylempänä minulla on esimerkki miten ne voidaan myöskin ketjuttaa. Toiminta eroaa sitten vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko valaisimen jossa on N ja L johdot, liittää sokeripalan ja pistotulpan kanssa suojamaadoitettuun pistorasiaan? Onko tämä laillista / turvallista jne?

Eli tälläinen KOPPLA Pistotulppa - maadoittamaton valkoinen - IKEA ja pistorasiassa on nuo kaksi reikää ja sitten se metalli/kupari "tikku"
Valaisin missä ei ole metallista runkoa ei oikein voi käyttää suojamaadoitusta niin sitä ei silloin ole. Saa kytkeä kaks napaisen valaisimen maadotettuun pistorasiaan. Sama kuin radioissa on vain kaksnapanen johto ja sen saa kytkeä maadoitettuun rasiaan.
 
Valaisin missä ei ole metallista runkoa ei oikein voi käyttää suojamaadoitusta niin sitä ei silloin ole. Saa kytkeä kaks napaisen valaisimen maadotettuun pistorasiaan. Sama kuin radioissa on vain kaksnapanen johto ja sen saa kytkeä maadoitettuun rasiaan.

Okei, kiitoksia. Tämähän selvensi asiaa. Eli jos tuohon haluaisi esim. spottivalon niin vaatisi sitten erilaisen tulpan, koska siinä on metallinen runko ja näin ollen myös se kevi löytyy ?
 
Okei, kiitoksia. Tämähän selvensi asiaa. Eli jos tuohon haluaisi esim. spottivalon niin vaatisi sitten erilaisen tulpan, koska siinä on metallinen runko ja näin ollen myös se kevi löytyy ?
Juu, jos se maadoitus on molemmissa päissä niin se pitää kytkeä
 
Maallikkona en tiedä onko sinänsä minkään säädöksen vastainen, mutta tuntuu jotenkin viritykseltä kytkeä tuollainen tynkäjohdolla varutstettu pistotulppa sokeripalaan ja sokeripalasta taas piuhat valaisimeen? Kai nyt jostain löytyy valaisinpistotulppa, jossa on valmiiksi tarpeeksi pitkä johto. Tai jos kyse oli siitä, että valaisimessa on jo valmiiksi johto, mutta siinä ei ole pistotulppaa, niin ostaa pistotulpan jonka voi kytkeä valmiiseen johtoon.

Edit: Tai sit tajusin väärin ja valaisimessa itsessään oli kiinteä sokeripala ja toi tynkäjohto riittää siihen kytkettynä.
 
Maallikkona en tiedä onko sinänsä minkään säädöksen vastainen, mutta tuntuu jotenkin viritykseltä kytkeä tuollainen tynkäjohdolla varutstettu pistotulppa sokeripalaan ja sokeripalasta taas piuhat valaisimeen? Kai nyt jostain löytyy valaisinpistotulppa, jossa on valmiiksi tarpeeksi pitkä johto. Tai jos kyse oli siitä, että valaisimessa on jo valmiiksi johto, mutta siinä ei ole pistotulppaa, niin ostaa pistotulpan jonka voi kytkeä valmiiseen johtoon.

Edit: Tai sit tajusin väärin ja valaisimessa itsessään oli kiinteä sokeripala ja toi tynkäjohto riittää siihen kytkettynä.

Juuri näin. Voi olla, että selitin vähän huonosti. Valaisimessa on itsessään kiinteä sokeripala johon on tarkoitus kiinnittää tuo tulppa.
 
Usein lampuissa on sokeripala valmiiksi ruuvattuna, jonka voi sitten asennuksen ajaksi vaikkapa ruuvata irti. Jos lamppu on suojaeristetty, eli vikatilanteessa jännite ei pääse laitteen runkoon, voi sen linkkaamallasi johdolla kytkeä. Tällöin myös sokeripalaan tulee vain kaksi johdinta ruskea/musta ja sininen. Jos esim. metallirunkoinen lamppu kyseessä, siihen sokeripalaan tulee myös maadoitusjohto(keltavihreä) lampun rungosta. Silloin tarvitset myös siihen kuuluvan johdon, jossa se kevi on mukana. Toki kattorasiasta on hyvä tarkistaa, että siellä on se metallinen maadoistusliuska/tappi olemassa.
 
Usein lampuissa on sokeripala valmiiksi ruuvattuna, jonka voi sitten asennuksen ajaksi vaikkapa ruuvata irti. Jos lamppu on suojaeristetty, eli vikatilanteessa jännite ei pääse laitteen runkoon, voi sen linkkaamallasi johdolla kytkeä. Tällöin myös sokeripalaan tulee vain kaksi johdinta ruskea/musta ja sininen. Jos esim. metallirunkoinen lamppu kyseessä, siihen sokeripalaan tulee myös maadoitusjohto(keltavihreä) lampun rungosta. Silloin tarvitset myös siihen kuuluvan johdon, jossa se kevi on mukana. Toki kattorasiasta on hyvä tarkistaa, että siellä on se metallinen maadoistusliuska/tappi olemassa.
Ja mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?

SKURUP Kattovalaisin - musta - IKEA

Jos nyt haluaisi vaikka tuollaisen IKEAN lampun niin ainakaan ohjeen perusteella sokeripalaa ei saa irti?
 
Ja mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?

SKURUP Kattovalaisin - musta - IKEA

Jos nyt haluaisi vaikka tuollaisen IKEAN lampun niin ainakaan ohjeen perusteella sokeripalaa ei saa irti?

Kaikki nykyaikaiset valaisimet (ja muutkin sähkölaitteet) lienevät joko suojamaadoitettuja (luokka I) tai suojaeristettyjä (luokka II). Joten kuten Dzeeta sanoi, jos valaisimessa on vain kaksi kytkettävää johtoa, niin se lienee suojaeristetty ja jos kolme eli kevi lisäksi, niin suojamaadoitettu... Yleensä (aina?) sähkölaitteisiin on myös merkitty jollain tavalla suojausluokka tarralla tms. (myös pakettiin), katso symbolit esim: Sähkölaitteiden suojausluokat

Sitten on tietenkin aataminaikuiset luokan 0 laitteet. Tällaisissa laitteissa (muissa kuin valaisimissa) on pistotulppa pyöreä ja se ei käy mihinkään nykyakaiseen pistorasiaan. Jengi näitä sitten kuitenkin kytkee seinään vuolemalla pistotulpasta sivuilta siivut pois ja näin tulevat tehneeksi hengenvaarallisia virityksiä. Näistä kannattaa aina välittömästi pistää piuha poikki ja antaa sapiskaa tekijälle. Vanhuksilta näitä monesti löytyy, kun on pitänyt saada vanhat valaisimet uuteen kämppään ja kuka nyt sähkömiestä tähän tarttisi...

Luokan 0 valaisimissa sitten on vain sokeripala ja kaksi piuhaa, että sen teknisesti ottaen voi kyllä kytkeä kattoon ilman mitään vuolemisia tms, mutta en kyllä itse haluaisi itselleni mitään luokan 0 laitetta yhtään mihinkään. Jos on rakas laite, niin sähkömies varmaan voi tämmöisen suojamaadoittaa.
 
Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.

Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.

1574935758571227167582308286333.jpg 15749357945286666918038732690958.jpg
 
Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.

Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.

1574935758571227167582308286333.jpg 15749357945286666918038732690958.jpg
Omaan silmään tuo lampun pääty näyttää ihan hyvältä. Itse vaihtaisin koko johdon kun se nyt on jo aika vanha ja eristysten kunnosta ei oikein ole varmuutta.

Ja mistäs sen sitten tietää, että onko se suojaeristetty?

SKURUP Kattovalaisin - musta - IKEA

Jos nyt haluaisi vaikka tuollaisen IKEAN lampun niin ainakaan ohjeen perusteella sokeripalaa ei saa irti?
Koska tuote on nykyaikainen niin tuo

upload_2019-11-28_12-22-10.png


kuva joka näyttää että vain kaksi johtoa katosta tarkoittaa että se on suojaeristetty.
 
Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.

Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.

1574935758571227167582308286333.jpg 15749357945286666918038732690958.jpg
Vaihtaisin kaiken mahdollisen. Näyttää niin vanhalta että tiedä kuinka haperot kaikki osat sisällä on.
 
Oman tietämykseni mukaan vaihdettavia laillisia europistokkeita ei ole olemassa joten koko johto joudutaan vaihtamaan, olenko väärässä?

Tämä tuli nyt täysin persmuistista :)
Joten älkää pitäkö faktana, en nyt pääse itse asiaa ihan heti tarkistamaan. Jos joku muu muistaisi miten on. Myydään niitä kyllä.
 
Onkos kipsilevyseinässä irralleen päässeelle kotelolle jotain korjaussysteemeitä? Entinen asukki on jo hajottanut reikää vähän lisääkin laittaen pistorasian kulmiin kipsilevyruuvit, jotka ovat tehneet enemmän pahaa kuin hyvää.
 
Onkos kukaan hommannut hiljattain SETI:n myöntämää kelpoisuuspätevyyttä, jolla saa itsenäisesti tehdä vähäisiä sähkötöitä kotonaan?

Vaatimuksissa mainitaan, että työkokemus tulisi olla kiinteistöjen sähkötöistä. Mulla on aika paljon kokemusta mm. merikonttimallisten järjestelmien ja ajoneuvoihin tehtyjen 230V sähköjärjestelmien huolto- ja korjaustöistä. Nuo eivät ole varsinaisesti kiinteistöjä, mutta samoja standardeja ja määräyksiä niiden kanssa noudatetaan, kun asennukset kuitenkin on kiinteitä.

Mahtaako olla turha laittaa hakemusta sisään? Tuo kelppari kun maksaa ~320€ vaikka sitä ei edes hyväksyttäisi, niin ei kiinnostaisi lähteä kokeilemaan onneakaan. Pelkästä työkokemuksen ja opintojen soveltuvuuden arvioinnistakin veloittavat yli 200€...
 
Onkos kukaan hommannut hiljattain SETI:n myöntämää kelpoisuuspätevyyttä, jolla saa itsenäisesti tehdä vähäisiä sähkötöitä kotonaan?

Vaatimuksissa mainitaan, että työkokemus tulisi olla kiinteistöjen sähkötöistä. Mulla on aika paljon kokemusta mm. merikonttimallisten järjestelmien ja ajoneuvoihin tehtyjen 230V sähköjärjestelmien huolto- ja korjaustöistä. Nuo eivät ole varsinaisesti kiinteistöjä, mutta samoja standardeja ja määräyksiä niiden kanssa noudatetaan, kun asennukset kuitenkin on kiinteitä.

Mahtaako olla turha laittaa hakemusta sisään? Tuo kelppari kun maksaa ~320€ vaikka sitä ei edes hyväksyttäisi, niin ei kiinnostaisi lähteä kokeilemaan onneakaan. Pelkästä työkokemuksen ja opintojen soveltuvuuden arvioinnistakin veloittavat yli 200€...


Itse sain sähköpätevyys 2:n, vaikka olen käytännössä teollisuudessa urakoinut pelkästään. Työtodistuksissa tais olla vain yhdellä lauseella sähkö ja automaatioasennuksia. Eivät kyselleet sen tarkempaan mitään.
 
Seti veloittaa S2:n arvioinnista tällä hetkellä nelisen sataa euroa, sähköpätevyyksien haussa hylkäävä päätös ei maksa käsitykseni mukaan mitään, aika outoa jos kelpoisuustodistukselle on eri linjaus.

Kelpoisuusluvilla tehdyt isommat asennukset vaativat joka tapauksessa kolmannen osapuolen varmennustarkastuksen eli onko koko hommassa hirveästi järkeä kun niitä vähäisiä sähkötöitä saa tehdä maallikkokin opastettuna. Jos kerta löytyy korjauskokemusta ja työtodistukset niin parempi hakea vaikka S3.

Työkokemuksessa tärkeintä on painottaa niitä verkkojännitteellä tehtyjä asennuksia, hituhommien mainitsemisesta ei ole kuin haittaa. Jos on tehnyt vuokrafirmojen kautta, niin työtodistus pitää saada siltä asiakasyrityksen sähkötöiden johtajalta.
 
Pitäisi valita sähköpatteri kahden väliltä. Toinen on 1500w ja 95cm leveä. Toinen on 2000w ja 125cm. Ikkunalasi n. 110cm. Onko haittaa jos patteri on liian tehokas tai vaihtoehtoisesti onko haittaa jos ikkuna on jokin verran patteria leveämpi?
 
Pitäisi valita sähköpatteri kahden väliltä. Toinen on 1500w ja 95cm leveä. Toinen on 2000w ja 125cm. Ikkunalasi n. 110cm. Onko haittaa jos patteri on liian tehokas tai vaihtoehtoisesti onko haittaa jos ikkuna on jokin verran patteria leveämpi?

...epäilemättä joku fiksumpikin vastaa, mut eipä oo kyllä mitään väliä että ikkuna on (noin vähän) patteria leveempi. Ja yhtä lailla, "liian tehokas" patteri ei oo myöskään haitaks (kunhan vaan sulakkeet kestää...).
 
Seti veloittaa S2:n arvioinnista tällä hetkellä nelisen sataa euroa, sähköpätevyyksien haussa hylkäävä päätös ei maksa käsitykseni mukaan mitään, aika outoa jos kelpoisuustodistukselle on eri linjaus.

Kelpoisuusluvilla tehdyt isommat asennukset vaativat joka tapauksessa kolmannen osapuolen varmennustarkastuksen eli onko koko hommassa hirveästi järkeä kun niitä vähäisiä sähkötöitä saa tehdä maallikkokin opastettuna. Jos kerta löytyy korjauskokemusta ja työtodistukset niin parempi hakea vaikka S3.

Työkokemuksessa tärkeintä on painottaa niitä verkkojännitteellä tehtyjä asennuksia, hituhommien mainitsemisesta ei ole kuin haittaa. Jos on tehnyt vuokrafirmojen kautta, niin työtodistus pitää saada siltä asiakasyrityksen sähkötöiden johtajalta.

Näköjään tuolla lukee, että lasku lähetetään vain hyväksytyistä päätöksistä ainakin sähköpätevyyksien osalta. Sähköpätevyyksiin vaaditaan tuo sähköturvallisuustutkinto, joka myös maksaa ja on siitä oma lisävaivansa. Vähän hämää, kun tuolla on erikseen hinta sille, että kokemus ja koulutus arvioidaan pätevyyksiä varten.

Mulla olisi tarvetta laittaa lisää pistorasioita ja valaisimia, sekä katkaisijoita yms. Näitä ei taida maallikko saada tehdä opastettuna tai ainakin siihen vaadittaisiin lisäksi sähkärin hyväksyntä. Ne osaa kyllä veloittaa siitäkin, eikä mulla ole tuttua sähkäriä, jolla olisi pätevyys.

Kyllä mä noita vaihtoehtoja olen punninnut ja nuo kelpparit olisi ihan riittävät ja pienimmän vaivan tie. Pitää varmaan kysyä suoraan sieltä SETI:ltä noista veloituksista ja soveltuvuuksista.
 
Näköjään tuolla lukee, että lasku lähetetään vain hyväksytyistä päätöksistä ainakin sähköpätevyyksien osalta. Sähköpätevyyksiin vaaditaan tuo sähköturvallisuustutkinto, joka myös maksaa ja on siitä oma lisävaivansa. Vähän hämää, kun tuolla on erikseen hinta sille, että kokemus ja koulutus arvioidaan pätevyyksiä varten.

Mulla olisi tarvetta laittaa lisää pistorasioita ja valaisimia, sekä katkaisijoita yms. Näitä ei taida maallikko saada tehdä opastettuna tai ainakin siihen vaadittaisiin lisäksi sähkärin hyväksyntä. Ne osaa kyllä veloittaa siitäkin, eikä mulla ole tuttua sähkäriä, jolla olisi pätevyys.

Kyllä mä noita vaihtoehtoja olen punninnut ja nuo kelpparit olisi ihan riittävät ja pienimmän vaivan tie. Pitää varmaan kysyä suoraan sieltä SETI:ltä noista veloituksista ja soveltuvuuksista.

Juu, SETIltä varmasti saa sen tarkimman tiedon kustannuksista.

Katselin itsekin vähän noita juttuja mihin S3 nykypäivänä oikeuttaa ja näköjään sieltä on napattu pois oikeus lisätä edes se yksi ryhmä keskukseen joten eipä tuon hankkimisessa ole tosiaankaan enää juurikaan etua verrattuna kelpoisuustodistukseen jos itselleen tekee.
Kustannuksiakin tulee reippaanlaisesti, kirjoista n.460e (STM tutkintopaketti 3, Sähköinfo) ja päälle pari sataa tutkintomaksusta jos käy pelkässä kokeessa ilman valmentavaa koulutusta. Ja tähän tietty lisäksi se 390e setille pätevyyden arvioinnista eli reilussa tonnissa mennään jo siinä vaiheessa...
 
Läpiviennillä autotallin jakorasialta tuotu ulkopistorasia hajottaa ilmeisesti led -valaisimien liike/hämärätunnistimen. Tämä on nyt kolmas lamppu. Eka ja toinen toimivat jonkin aikaa, mutta nyt vain välähti, eikä toimi enää. Jos tunnistimen ohittaa, niin itse led -paneeli toimii kyllä. Avasin yhdestä tunnistimen, mutta ei siellä mitään näkyvää ollut vialla, en ehtinyt mittailla mitään. Mikähän lie vikana. Suko -testeri näyttää rasian olevan kunnossa, niin myös yleismittari antaa tasaisen 230v. Pistorasia on sähkärin asentama.
 
Läpiviennillä autotallin jakorasialta tuotu ulkopistorasia hajottaa ilmeisesti led -valaisimien liike/hämärätunnistimen. Tämä on nyt kolmas lamppu. Eka ja toinen toimivat jonkin aikaa, mutta nyt vain välähti, eikä toimi enää. Jos tunnistimen ohittaa, niin itse led -paneeli toimii kyllä. Avasin yhdestä tunnistimen, mutta ei siellä mitään näkyvää ollut vialla, en ehtinyt mittailla mitään. Mikähän lie vikana. Suko -testeri näyttää rasian olevan kunnossa, niin myös yleismittari antaa tasaisen 230v. Pistorasia on sähkärin asentama.

Ovatko kaikki kolme valaisinta olleet samaa mallia? Jos kyllä, niin kannattaa vaihtaa merkkiä :D
Käytännössä ainoa kiinteisiin asennuksiin liittyvä ongelma mikä tunnistimen voisi hajottaa on kolmivaiheryhmän nollavika, mutta laitteiden/valaisimien hajoamisia olisi silloin muuallakin.
 
Ovatko kaikki kolme valaisinta olleet samaa mallia? Jos kyllä, niin kannattaa vaihtaa merkkiä :D
Käytännössä ainoa kiinteisiin asennuksiin liittyvä ongelma mikä tunnistimen voisi hajottaa on kolmivaiheryhmän nollavika, mutta laitteiden/valaisimien hajoamisia olisi silloin muuallakin.

Muualla ei ole hajonneet, mutta tallin sähköt olivat jonkin verran kesken, kun sähkäri ne veti pakettiin(eri, kuin alkup asentaja). Piuhoja siellä täällä ja keskuskin kamalan näköinen viritys. Ne on olleet kaikki tuollaisia halpoja samanmallisia, mutta ei ihan saman merkkisiä. Esim harjun joku 30w paneeli, nyt en edes muista mitä merkkiä viimeisin oli, mutta samanmoisia ovat.
 
Kun nyt kerran lampuista puhutaan ja eukko tommosen tänne raahasi niin kysytäämpä samalla.

Eli tossa olisi tollanen puinen jalkalamppu johon on perus lampunpidike (vai mikälie lampunkanta tjsp) laitettu päähän ja toki maadoittamattomalla pistokkeella.. Vaihdanko a: pelkän pistokkeen b: koko lampunpidikkeen ja johdot.

1574935758571227167582308286333.jpg 15749357945286666918038732690958.jpg

Ehjä puurunkoinen valaisin ja muovipintainen lampun kanta, jos kaapeli on siistin näköinen ja notkea, niin ei tuossa ole estettä vaihtaa pelkkää pistotulppaa.

Läpiviennillä autotallin jakorasialta tuotu ulkopistorasia hajottaa ilmeisesti led -valaisimien liike/hämärätunnistimen. Tämä on nyt kolmas lamppu. Eka ja toinen toimivat jonkin aikaa, mutta nyt vain välähti, eikä toimi enää. Jos tunnistimen ohittaa, niin itse led -paneeli toimii kyllä. Avasin yhdestä tunnistimen, mutta ei siellä mitään näkyvää ollut vialla, en ehtinyt mittailla mitään. Mikähän lie vikana. Suko -testeri näyttää rasian olevan kunnossa, niin myös yleismittari antaa tasaisen 230v. Pistorasia on sähkärin asentama.

Ettei se liiketunnistin olisi niitä vanhoja hehkulampun eteen taroitettuja transistorilla (tms) toimivia? Niitä oli aiemmin aika yleisesti käytössä kun liiketunnistimilla ohjattiin käytännössä vain hehkulankalamppuja. Vaihda uusi releellinen tunnistin niin pitäisi toimia taas.

Jos tarkoitat että jossain ledheittimessä on oma kiinteä tunnistimensa, niin unohda tuo.
 
Mulla on mökillä muutama 2 osainen pinta-asennettu pistorasia. Nykypäivän mukaan pistorasioita on aivan liian vähän. Voiko noihin vain vaihtaa tilalle 4 osaiset rasiat, vai pitääkö samalla vaihtaa jotain muutakin?
 
Mulla on mökillä muutama 2 osainen pinta-asennettu pistorasia. Nykypäivän mukaan pistorasioita on aivan liian vähän. Voiko noihin vain vaihtaa tilalle 4 osaiset rasiat, vai pitääkö samalla vaihtaa jotain muutakin?
Kyllä voi, kun vaihdat vastaavan tilalle. Eli esim uusikin on maadoittamaton.

Siihen voi kyllä asentaa myös toisen rinnalle, ei siinä ole pakko neliosaista käyttää.
 
Oman tietämykseni mukaan vaihdettavia laillisia europistokkeita ei ole olemassa joten koko johto joudutaan vaihtamaan, olenko väärässä?

Tämä tuli nyt täysin persmuistista :)
Joten älkää pitäkö faktana, en nyt pääse itse asiaa ihan heti tarkistamaan. Jos joku muu muistaisi miten on. Myydään niitä kyllä.
Kyllä nykyään on. Jossain vaiheessa ne olivat kiellettyä ja kai sillä ajettiin takaa sitä, ettei vaihdella 0-luokan pistotulppaa europistotulppaan suojaeristämättä laitetta, mutta maadoitettuun pistotulppaan vaihtaminen ilman maadoittamista on ihan sama asia. Suojaeristetyn laitteen pistotulpan saa vaihtaa myös 1-luokan, eli maadoitettuun pistotulppaan. Maadoitus jätetään silloin kytkemättä.

Monet vanhoista laitteista, joissa on 0-luokan pistotulppa, todennäköisesti täyttää sellaisenaan suojaeristyksen vaatimukset, jotka eivät kovin kummoiset ole. Ennen niihin vain lyötiin se 0-luokan tulppa, kun suurin osa pistorasioista oli maadoittamattomia, ja kun vikavirtasuojia ei ollut, niin samalla estettiin niiden käyttö vaarallisissa tiloissa, joissa oli maadoitetut pistorasiat.
 
Ettei se liiketunnistin olisi niitä vanhoja hehkulampun eteen taroitettuja transistorilla (tms) toimivia? Niitä oli aiemmin aika yleisesti käytössä kun liiketunnistimilla ohjattiin käytännössä vain hehkulankalamppuja. Vaihda uusi releellinen tunnistin niin pitäisi toimia taas.

Jos tarkoitat että jossain ledheittimessä on oma kiinteä tunnistimensa, niin unohda tuo.

Joo siis oma kiinteä tunnistin on. On kyllä erikoinen vika. Vein heti suivaantuneena lampun takaisin motonettiin, jossa myyjä testasi ja kas kummaa, kun toimi. Takaisin kotiin ja testiä toisessa rasiassa -> toimii. Vaihdoin piruuttani sen ulkorasian, ei vaikutusta. L1 ja N välillä 230v, L1 ja maa 230, N ja maa 0v. Eli pitäisi toimia, kuten pitää.. ei jaksa ymmärtää. Rasian vaihdon jälkeen lamppu paloi n. 5sek, jonka jälkeen millään säädöillä ei enää. Otin rasian vaihdon ajaksi johdonsuojat alas, testasin jännitteettömäksi ja silti laukaisi vvsk:n ulkokeskuksesta. Jotain häikkää nyt tuntuu olevan, mutta en keksi mitä...

Edit. Ainut mikä tulee mieleen, on jonkinlainen nollavika, eli nolla jossain päin irti. Pitää tutkiskella.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nykyään on. Jossain vaiheessa ne olivat kiellettyä ja kai sillä ajettiin takaa sitä, ettei vaihdella 0-luokan pistotulppaa europistotulppaan suojaeristämättä laitetta, mutta maadoitettuun pistotulppaan vaihtaminen ilman maadoittamista on ihan sama asia. Suojaeristetyn laitteen pistotulpan saa vaihtaa myös 1-luokan, eli maadoitettuun pistotulppaan. Maadoitus jätetään silloin kytkemättä.

Monet vanhoista laitteista, joissa on 0-luokan pistotulppa, todennäköisesti täyttää sellaisenaan suojaeristyksen vaatimukset, jotka eivät kovin kummoiset ole. Ennen niihin vain lyötiin se 0-luokan tulppa, kun suurin osa pistorasioista oli maadoittamattomia, ja kun vikavirtasuojia ei ollut, niin samalla estettiin niiden käyttö vaarallisissa tiloissa, joissa oli maadoitetut pistorasiat.

Ymmärtääkseni europistokkeen käyttöä rajoittaa myös virta. Standardissa mielestäni on myös jotain mainintaa vedonpoistosta ja itse rakenteesta. Joku voisi kirjasta tarkistaa, varmaan joltain löytyy?

edit: Liitäntä- ja jatkojohtojen korjaus
Suojaeristetyn laitteen pistotulppa on valettu tai yhteen puristettu liitäntäjohtoon valmistusvaiheessa (pistotulppaa ei voi avata sitä rikkomatta). Koska suojaeristetyssä ei luokan II laitteessa ei tarvita suojamaadoitusta, pistotulpassa ei ole suojamaadoitus-koskettimia, mutta se on muodoltaan sellainen, että se sopii sukopistorasiaan. Pistotulppia on kahdenlaisia:

• pienissä laitteissa käytettävä litteä ns. europistotulppa, joka kestää 2,5 A virran
• suuremmissa laitteissa kuten pölynimureissa ja tukankuivaimissa käytettävä profiilipistotulppa, joka kestää 16 A virran.

Mikäli suojaeristetyn laitteen pistotulppa vaurioituu, sen voi vaihtaa suojamaadoitettuun pistotulppaan, jolloin suojamaadoitusliitin jätetään kytkemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis uuni, induktiotaso sekä tiskikone virittää muuan asuntoon. Siellä ei vetoa tiskikoneelle, mutta putkipuolen voin hoitaa itse, mutta näistä sähköistä vähän hukassa. Taulussa lukee 2x6mm 20A liedelle, pääkytkin 25A. Tiskikone varmaan menee maadoitettujen rasioiden 16A kiinni, mutta kun nuo keittotaso ja uuni ovat erillisiä ja vaatinevat molemmat(?) voimavirran.

Lattialla seisovia liesiä ja liesi+taso yhdistelmiä laitellut joskus kiinni, mutta jotenkin tuntuu että tuolla kämpässä nyt näiden erillisten settien kanssa joutuisi tekemään ns. "oikeita" sähkötöitä. Pitääkö paikkansa?
 
Voisko joku kerrata miten kuvassa näkyvä valokatkaisija tulisi kytkeä?
Kattovalaisimelta tulee jakorasialle sininen, kevi ja musta. Ei vielä kytkettynä.
Jakorasiassa on virrat, sininen ja musta omilla paikoillaan rimalla. Keviä ei ole kytkettynä.

Kytkenkö valaisimen ja katkaisimen siniset rimalle yhteen?
Tämän jälkeen jakorasiasta musta katkaisimen P:hen, ja katkaisimen vasemmasta nuolesta uusi musta valaisimen mustaan rimalla?

Sieppaaee.PNG
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 508 254
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom