Kysymyksiä sähkömiehille

Pistorasiasta haaroitettu toiseen rasiaan pienemmällä johtimella (1.5mm2, 2.5mm2). Kun liittimen kiristää ei pienempi johdin kiristy kunnolla ja lähtee vetämällä aika helposti irti. Pitäisikö tämän saada hyvä kontakti vaikka johtimet eri kokoisia?

10A ryhmä eli 1.5mm2 riittää, mutta onko sallittua vaihtaa pienempään johtimeen kesken kaiken? Toinen johdin 2.5mm2. Asia ilmeni siis siten, että toinen rasia lakkasi toimimasta ja toisesta löytyi löysä johdin joka menee haaroitettuun. 20v sitten rakennettu.
rasia-50%.jpg
Pienempään ei saa vaihtaa, pitäisi jatkaa samalla
 
Onkohan kuvan rasian liittimet edes hyväksytty kahden johtimen kiinnittämiseen?
On siinä ainakin kaksi paikkaa eri puolilla ruuvia johtimille. Mutta vähän tuntuu ikävältä huono kontakti rasiassa, sama homma muissa johtimissa, niin nollassa kuin maassa. Vaikka normaalikuormalla ei ongelmia aiheuttaisikaan, niin vikatilanteessa miten mahtaisi toimia...

Mitenköhän huolissaan pitäisi olla, kun tämän perusteella näyttää siltä että samanlaisia mökläyksiä löytyy muualtakin. Ainakin jos keskuksesta lähtee 2.5mm2 karva 10A valaisinryhmässä voi arvata, että pienempään on vaihdettu jossain.
 
Onkohan kuvan rasian liittimet edes hyväksytty kahden johtimen kiinnittämiseen?
joo, harrastelija täällä mietti, että josko voi vaihtaa pistorasian, jossa on tarpeeksi erillisiä johdinpaikkoja tai sitten wagoilla tms tehdä sen haaroituksen erikseen, jos mahtuu kytkentärasiaan.
Se pienempi johdin (irtojohto putkessa?) lienee pienempi paha kuin pyhällä hengellä oleva on-off liitos. Kestäähän nuo piuhat hetken vaikka mitä, jos vaan liitokset olisi kunnossa. (juutuubissa mielenkiintoinen video, kun testaa 100-200 A:lla .. pitkään toimii lyhyt johto ilmassa tuollakin virralla - toki johdonsuojakin laukeaa vasta n ajan kuluttua vs virta)
 
Viimeksi muokattu:
On siinä ainakin kaksi paikkaa eri puolilla ruuvia johtimille. Mutta vähän tuntuu ikävältä huono kontakti rasiassa, sama homma muissa johtimissa, niin nollassa kuin maassa. Vaikka normaalikuormalla ei ongelmia aiheuttaisikaan, niin vikatilanteessa miten mahtaisi toimia...

Mitenköhän huolissaan pitäisi olla, kun tämän perusteella näyttää siltä että samanlaisia mökläyksiä löytyy muualtakin. Ainakin jos keskuksesta lähtee 2.5mm2 karva 10A valaisinryhmässä voi arvata, että pienempään on vaihdettu jossain.
Nyt kuulostaa sellaiselta ranetukselta että kannattaa varmaan vähän tutkia ammattilaisen kanssa enemmänkin.
 
Pistorasiasta haaroitettu toiseen rasiaan pienemmällä johtimella (1.5mm2, 2.5mm2). Kun liittimen kiristää ei pienempi johdin kiristy kunnolla ja lähtee vetämällä aika helposti irti. Pitäisikö tämän saada hyvä kontakti vaikka johtimet eri kokoisia?

10A ryhmä eli 1.5mm2 riittää, mutta onko sallittua vaihtaa pienempään johtimeen kesken kaiken? Toinen johdin 2.5mm2. Asia ilmeni siis siten, että toinen rasia lakkasi toimimasta ja toisesta löytyi löysä johdin joka menee haaroitettuun. 20v sitten rakennettu.
rasia-50%.jpg

Haaroituksella tarkoitetaan tilannetta jossa kojerasiasta lähtee kolme tai useampia kaapeleita, ketjutus sen sijaan on ihan normaali tapa asentaa ja kaapeloida pistorasiaryhmiä, mutta tosiaan pienempään poikkipinta-alaan ei saisi vaihtaa kesken kaiken eikä tuon strömforssin liittimet oikein tykkää eri paksuisista kuparijohtimista ruuvien eri puolilla.
Standardi ei poikkipinta-alan pienentämistä muistaakseni suoraan kiellä, mutta se on hyvän asennustavan vastaista eikä sille ole olemassa mitään hyvää syytä normaalin omakotitalon sähköistyksessä.

Onko se ohuempi lisäys putkitettu? Mikäli on niin sinne voisi mahdollisesti vetää paksummat johtimet tai vaikka MMJ3x2,5S:n.
Mikäli sitä ohuempaa kaapelia ei saa vaihdettua niin yhtenä vaihtoehtona on tehdä ketjutus 3os wagoilla rasian pohjalla ja tuoda sieltä erilliset johtimet tuolle pistorasialle kuten tuossa jo ehdotettiinkin, mutta kaapelin kuormitettavuuttahan tämä ei paranna eli maksimi johdonsuojan koko tuolle ryhmälle olisi C10A.
Mitään muuta rikollistahan tuossa asennuksessa ei ole kuin tuo eri poikkipinta-alat saman liittimen alla.
 
Haaroituksella tarkoitetaan tilannetta jossa kojerasiasta lähtee kolme tai useampia kaapeleita, ketjutus sen sijaan on ihan normaali tapa asentaa ja kaapeloida pistorasiaryhmiä, mutta tosiaan pienempään poikkipinta-alaan ei saisi vaihtaa kesken kaiken eikä tuon strömforssin liittimet oikein tykkää eri paksuisista kuparijohtimista ruuvien eri puolilla.
Standardi ei poikkipinta-alan pienentämistä muistaakseni suoraan kiellä, mutta se on hyvän asennustavan vastaista eikä sille ole olemassa mitään hyvää syytä normaalin omakotitalon sähköistyksessä.

Onko se ohuempi lisäys putkitettu? Mikäli on niin sinne voisi mahdollisesti vetää paksummat johtimet tai vaikka MMJ3x2,5S:n.
Mikäli sitä ohuempaa kaapelia ei saa vaihdettua niin yhtenä vaihtoehtona on tehdä ketjutus 3os wagoilla rasian pohjalla ja tuoda sieltä erilliset johtimet tuolle pistorasialle kuten tuossa jo ehdotettiinkin, mutta kaapelin kuormitettavuuttahan tämä ei paranna eli maksimi johdonsuojan koko tuolle ryhmälle olisi C10A.
Mitään muuta rikollistahan tuossa asennuksessa ei ole kuin tuo eri poikkipinta-alat saman liittimen alla.
Suoraan en päässyt näkemään onko putkitettu, mutta epäilys on ettei ole. Pitää tutkia myöhemmin lisää. Rasia on sen verran ahdas omaan makuun, että pitää ottaa ammattilainen katsomaan josko tuo wagoilla onnistuisi. Ja samalla tutkailla löytyykö vastaavia lisää.

Mahdolliset huonot liitokset sähköissä tuntuisi aika tarpeelliselta selvittää. Mutta valaisinryhmiä ei kyllä varmasti tule tarpeen päivittää isommalle virralle.
 
Pistorasiasta haaroitettu toiseen rasiaan pienemmällä johtimella (1.5mm2, 2.5mm2). Kun liittimen kiristää ei pienempi johdin kiristy kunnolla ja lähtee vetämällä aika helposti irti. Pitäisikö tämän saada hyvä kontakti vaikka johtimet eri kokoisia?

10A ryhmä eli 1.5mm2 riittää, mutta onko sallittua vaihtaa pienempään johtimeen kesken kaiken? Toinen johdin 2.5mm2. Asia ilmeni siis siten, että toinen rasia lakkasi toimimasta ja toisesta löytyi löysä johdin joka menee haaroitettuun. 20v sitten rakennettu.
rasia-50%.jpg
Laita 3 osainen wagoliitin tuonne rasian taakse, niin että pistorasialle tulee vain yksi lanka.

Nuo ruuvikiristeiset ei toimi jos johtimet ovat eri paksuisia.

Noita 2,5mm2 johtimia kyllä näkee säännöllisesti tuolla 1,5mm2 johtimien seassa, eli sinänsä siinä ei ole mitään ainutlaatuista, mutta nuo tuon tyyppiset liittimet ei vaan sovellu sekajohdotukselle.
 
Standardi ei poikkipinta-alan pienentämistä muistaakseni suoraan kiellä, mutta se on hyvän asennustavan vastaista eikä sille ole olemassa mitään hyvää syytä normaalin omakotitalon sähköistyksessä.
Joo ei ole kiellettyä, hyvän asennustavan vastaista joo, -jos tuollasta kuitenkin niin allaolevassa huomiota

Lainaus jostain STUL ry:n kysymyksiä ja vastauksia kirjasesta koskien poikkipinnan muuttamista:
"
Ryhmäjohdon poikkipintaa voi periaatteessa muuttaa, jos oikosulkusuojausta ja ylikuormitussuojausta koskevat vaatimukset toteutuvat koko ryhmässä. Tämä ei kuitenkaan edusta hyvää asennuskäytäntöä ja mikäli näin tehdään, tulee alkupäässä olla merkinnät siitä, että ryhmän poikkipinta muuttuu. Samoin dokumentit on oltava ajan tasalla.
"
 
Miten tällaiseen ristikytkimeen laitetaan Hue wall switch? Eli pitäis saada jatkuva jännite menemään läpi. Mitkä noista laitetaan nyt yhteen?

PXL_20250928_141121431.jpg
 
Miten tällaiseen ristikytkimeen laitetaan Hue wall switch? Eli pitäis saada jatkuva jännite menemään läpi. Mitkä noista laitetaan nyt yhteen?

PXL_20250928_141121431.jpg
Musta ja sininen yhteen, sekä ruskea ja valkoinen.

Toki, jos ryhmä muuttuu hue lampuille, niin voit laittaa myös kaikki yhteen, silloin valoja ei saa pois päältä, vaikka kuinka naksuttelisi.
 
Viimeksi muokattu:
Musta ja sininen yhteen, sekä ruskea ja valkoinen.

Toki, jos ryhmä muuttuu hue lampuille, niin voit laittaa myös kaikki yhteen, silloin valoja ei saa pois päältä, vaikka kuinka naksuttelisi.

Saman vinkin sain veljeltä joka sähkömies, ja ehdin kokeilla niin ei toimi, ei pala mikään valo eli jännite katoaa kaikilta katkasimilta. Toinen oli ilmeisesti, että kaikki muut yhteen ja sininen pois. En ehtinyt tänään kokeilemaan, mutta hyvä tietää, että mahdollisesti kaikki voi laittaa yhteen. Eli siis tuossa on ns. käytävä jossa 4 valoa ja kaikkia voi ohjata kolmella katkaisijalla. Kahdessa katkaisijassa mulla on jo tuo Huen moduuli, eikä niiden kytkemisessä ollut mitään erikoista.

Se tuossa Huen moduulissa onkin ainut miinus, eli ainut tapa katkaistu sähköt valolta on kääntää sulake pois päältä.
 
Nuo ruuvikiristeiset ei toimi jos johtimet ovat eri paksuisia.

Noita 2,5mm2 johtimia kyllä näkee säännöllisesti tuolla 1,5mm2 johtimien seassa, eli sinänsä siinä ei ole mitään ainutlaatuista, mutta nuo tuon tyyppiset liittimet ei vaan sovellu sekajohdotukselle.
Lähtökohtaisesti siellä kalusteella ei poikkipintaa muuteta mutta kuten totesit, kyllähän tuollaisia olemassa on

Ruuvikiristeisten osalta en kuitenkaan sanoisi yksiselitteistä "ei toimi eri paksuisilla". Siinä halvimmassa mahdollisessa voi olla mitä vaan ja kaksi samankin paksuista voi tällaisissa olla ongelma jos toinen jää sinne "kitaan" eri tavalla vs toinen. Laadukkaissa taas ruuvin alla on erikseen "keikkuva" aluslevy jolloin kiristys jakaantuu tasaisesti molemmille puolille. Eli samaan tapaan kuin monissa pienemmille kaapeleille tarkoitetuissa kontaktoreissa.

Sikäli toisaalta olen samaa mieltä, että "ranetukseen" jousimallit ovat selvästi ruuveja parempia. Vaikea jättää löysälle, jatkamisen sijaan haaroitusten teko on monesti vaikeampaa joten jää tekemättä jne.

Saman vinkin sain veljeltä joka sähkömies, ja ehdin kokeilla niin ei toimi, ei pala mikään valo eli jännite katoaa kaikilta katkasimilta. Toinen oli ilmeisesti, että kaikki muut yhteen ja sininen pois. En ehtinyt tänään kokeilemaan, mutta hyvä tietää, että mahdollisesti kaikki voi laittaa yhteen.
Kyllähän tuon Pakanan mainitseman pitäisi toimia jos asennus on tehty oikein. Mutta mitä siis tarkkaan ottane tarkoitat "jännite katoaa kaikilta kytkimiltä"?

Ja kyllä ne normaalisti voi kaikki yhteen laittaa jos tosiaan haluaa kaikki kytkimet pois pelistä. Ehkäpä veljesi voisi kuitenkin katsomaan niin tulee katsottua paremmin.
 
Toinen oli ilmeisesti, että kaikki muut yhteen ja sininen pois. En ehtinyt tänään kokeilemaan, mutta hyvä tietää, että mahdollisesti kaikki voi laittaa yhteen.

Sininen ei ole nolla tuossa kytkennässä, eikä sen irti jättämisen pitäisi vaikuttaa mihinkään.

Tuon "676" kytkennän voi toteuttaa myös toisella epätyypillisellä tavalla jos esim jossain on johtimia liian vähän, mutta yhdistämällä nuo kaikki 4 lankaa samaan wagoon senkin kytkennän pitäisi mielestäni pakottaa valot päälle.
 
Sininen ei ole nolla tuossa kytkennässä, eikä sen irti jättämisen pitäisi vaikuttaa mihinkään.

Tuon "676" kytkennän voi toteuttaa myös toisella epätyypillisellä tavalla jos esim jossain on johtimia liian vähän, mutta yhdistämällä nuo kaikki 4 lankaa samaan wagoon senkin kytkennän pitäisi mielestäni pakottaa valot päälle.
Kyllä se on juurikin noin. 6-kytkimien asennolla ei ole mitään merkitystä, jos seiskan kaikki karvat ovat yhdessä. Valot pitäisi palaa, vaikka miten naputtelee noita kytkimiä. Jos ei pala niin tarkistaisin, että valo on varmasti kunnossa.
 
Kyllähän tuon Pakanan mainitseman pitäisi toimia jos asennus on tehty oikein. Mutta mitä siis tarkkaan ottane tarkoitat "jännite katoaa kaikilta kytkimiltä"?

Ja kyllä ne normaalisti voi kaikki yhteen laittaa jos tosiaan haluaa kaikki kytkimet pois pelistä. Ehkäpä veljesi voisi kuitenkin katsomaan niin tulee katsottua paremmin.

Niin, pitäisi toimia, samaa itsekin oletin. Ja tarkoitin siis sitä, että kun laitan noi kuvatulla tavalla yhteen eli musta - sininen ja ruskea - valkoinen yhteen niin mikään valo ei syty, ei mistään katkaisijasta. Ei vaikka kahdesta muusta katkaisijasta on jo pakotettu virrat päälle ja niissä on siis jo hue-moduulit toiminnassa.

Ja tulisi varmasti jos ei olisi 500 kilometriä välissä. :D Mutta kaikki yhteen ja nyt toimii kuten kuuluu.
 
Niin, pitäisi toimia, samaa itsekin oletin. Ja tarkoitin siis sitä, että kun laitan noi kuvatulla tavalla yhteen eli musta - sininen ja ruskea - valkoinen yhteen niin mikään valo ei syty, ei mistään katkaisijasta. Ei vaikka kahdesta muusta katkaisijasta on jo pakotettu virrat päälle ja niissä on siis jo hue-moduulit toiminnassa.

Ja tulisi varmasti jos ei olisi 500 kilometriä välissä. :D Mutta kaikki yhteen ja nyt toimii kuten kuuluu.
Jos ne laitimmaiset kytkimet on ohitettu vain kaksi johdinta yhdistämällä, voisi selittyä miksi kaikki 4 lankaa pitää laittaa yhteen.
 
Onko ihan business as usual porata tommoseen kiinteästi asennettavaan pinta-asennusrasiaan sivuun reikä johdolle, jos ei tule suoraan takaa seinän läpi, vai vähintään sähköturvallisuussäädösten vastaista/suorastaan laitonta? Tarvittaessa läpivientireiän ja johdon välin tiivistys tuubisilikonilla.

Siis tämmöisten:

Esim. tässä videolla johdon kolo rasian kyljessä näyttää omaan silmään itse jälkikäteen tehdyltä:
 
Onko ihan business as usual porata tommoseen kiinteästi asennettavaan pinta-asennusrasiaan sivuun reikä johdolle, jos ei tule suoraan takaa seinän läpi, vai vähintään sähköturvallisuussäädösten vastaista/suorastaan laitonta? Tarvittaessa läpivientireiän ja johdon välin tiivistys tuubisilikonilla.

Siis tämmöisten:

Esim. tässä videolla johdon kolo rasian kyljessä näyttää omaan silmään itse jälkikäteen tehdyltä:
Aika harvoin noihin pintarasioihin sieltä takaa se johto tulee, pinnassa nekin kulkee. Yleensä se reikä tehdään siihen kylkeen, ja niissä rasioissa on yleensä paikatkin katsottuina mahdollisille reijille ohkaisemman seinän muodossa. Eli iha normihomma. Eikä niitä mitään tiivistellä silikonilla, ainakaan kuivissa sisätiloissa.
 
Onko ihan business as usual porata tommoseen kiinteästi asennettavaan pinta-asennusrasiaan sivuun reikä johdolle, jos ei tule suoraan takaa seinän läpi, vai vähintään sähköturvallisuussäädösten vastaista/suorastaan laitonta? Tarvittaessa läpivientireiän ja johdon välin tiivistys tuubisilikonilla.

Siis tämmöisten:

Esim. tässä videolla johdon kolo rasian kyljessä näyttää omaan silmään itse jälkikäteen tehdyltä:

Asennusohje taitaa neuvoa käyttämään rasiapihtejä, jotta ip-luokka täytyy. Mutta yksittäisten takia ei hirveästi kannata erikoistyökaluja hankkia. Eikö puuilostakin saisi ihan laatu asennustarvikkeitakin abb/schneider?
 
Eikö puuilostakin saisi ihan laatu asennustarvikkeitakin abb/schneider?
Joo, sieltä saa myös oikeita. Itse olen amatöörinä todennut, että noita viiden markan yökiinalaisia ei kannata käyttää mihinkään. Jos ranettaa, hommaa ei pidä tahallaan vaikeuttaa. Jos taas maksettu ammattimies joutuu halpiksia turaamaan, menee siinä kallista aikaa ja saavat selvästi noista paskoista jotain ihottumaa jo nähdessään.
 
Joo, sieltä saa myös oikeita. Itse olen amatöörinä todennut, että noita viiden markan yökiinalaisia ei kannata käyttää mihinkään. Jos ranettaa, hommaa ei pidä tahallaan vaikeuttaa. Jos taas maksettu ammattimies joutuu halpiksia turaamaan, menee siinä kallista aikaa ja saavat selvästi noista paskoista jotain ihottumaa jo nähdessään.
Pakko sanoa sähkömiehenä että harvinaisen totta. Tämä siis oma mielipide. Joskus saa ihan passelia edullisestikkin.
 
Varausta sähköauton lataukselle samalla, kun laitan eri rakennukseen sähköjä. Tuli vedettyä mittauskeskukselta toiseen rakennukseen kaksi suojaputkea, joista toisessa on 4x6+6 ja toisessa on cat 6 S/SFP.

Ilmeisesti olisi pitänyt vielä saada mittauskeskukselta toiseen rakennukseen myös MMO kaapeli, kuorman hallintaa varten. Tuleeko ongelmia jos laitan tuon MMO ja verkkokaapelin samaan suojaputkeen?

Harmittavasti vähän pienet suojaputket, niin isompi homma, ellei mahdoton laittaa tuon mcmk kaapelin kans samaan kyseinen MMO kaapeli.
 
Varausta sähköauton lataukselle samalla, kun laitan eri rakennukseen sähköjä. Tuli vedettyä mittauskeskukselta toiseen rakennukseen kaksi suojaputkea, joista toisessa on 4x6+6 ja toisessa on cat 6 S/SFP.

Ilmeisesti olisi pitänyt vielä saada mittauskeskukselta toiseen rakennukseen myös MMO kaapeli, kuorman hallintaa varten. Tuleeko ongelmia jos laitan tuon MMO ja verkkokaapelin samaan suojaputkeen?

Harmittavasti vähän pienet suojaputket, niin isompi homma, ellei mahdoton laittaa tuon mcmk kaapelin kans samaan kyseinen MMO kaapeli.
Jos putkeen on vaikea saada piuhaa enää niin toimiva vaihtoehto on hommata vaikka OCPP protokollaa tukeva laturi ja yhdistää laturi sillä esim Home Assistanttiin joko wifillä tai ethernetillä eli ei tarvitse tuota MMO kaapelia. Sähkömittarista jos löytyy HAN portti niin sillä tiedolla ja HA:lla voi toteuttaa helposti toimivan kuormanhallinan ja samalla saa myös datan keruut ja pätevät ohjauksen milloin ladata ja kuinka paljon on ladattu minuutti/tunti/kk/vuosi tasolla. Eli mielestäni ainakin parempi kun pelkkä kuormanhallinta. Riippuu tietenkin sitten itsestä näkeekö tuon tarpeelliseksi ja jaksaako itse tuon Home Assistantin konffata.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 554
Viestejä
4 943 937
Jäsenet
79 510
Uusin jäsen
AlexT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom