Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole sähkömies, mutta:![]()
Lampussa sininen ja ruskea johto, miten ne kuuluisi liittää tähän? 70-luvun kerrostalo kyseessä.
Voiko 230V polttimolle tarkotettua valaisinta käyttää 12V polttimoilla? Tarkotus ois uusia asuinrakennuksen ulkovalaisimet jotka on hapertunu 35v ikäsinä huonoon kuntoon, ja samalla ostaa yhtenevät valot tulevaa piharakennuksen seinää varten. Talossa saa olla 230V polttimot, mutta piharakennukseen ois tarkotus tehdä valaistus mahdollisimman pitkälle aurinkopaneeleita silmällä pitäen 12V järjestelmään.
Valaisin on Airam Alppila XL-W, joka käyttää GU10 polttimoita. Niitä on saatavilla näköjään sekä 12V että 230V versioina. Itse rungossa tuskin on mitään sen kummempaa älyä tai virtamuuntimia?
Ja toinen huomionarvoinen asia on merkata huolellisesti että on muutettu 12V järjestelmälle niin sitten tulevaisuudessa kenenkään ei tarvitse ihmetellä kun 12V polttimot räjähtää kun joku kytkee 230V syöttöön tms. Kaikenlaisia jänniä DIY-muutoksia on meinaan tullut vastaan kun joku kaveri on muuttanut uuteen asuntoon ja ollaan alettu ihmettelemään sähköjä...Voi käyttää, muutoksia ei tarvita. Osa 12V polttimoista on nuukia polariteetista, eli kun kytket, niin kytkw kaikki samallalailla (plus vaikka vasemmalle).
Suojamaa ei ole koskaan ollut musta.En ole sähkömies, mutta:
Vuosina 1952-1972
L1: keltainen
L2: vihreä
L3: violetti
N: harmaa tai valkoinen maadoitettuna, maadoittamattomana punaisin poikkijuovin
PE: musta
Juu, ei kannata olettaa mitään. Itse asun 70-luvun alkupuolella rakennetussa talossa ja täällä on ollut aika kirjavaa (pun intended) tuo värien käyttö, kattolampuille taitaa pääsääntöisesti tulla musta ja harmaa, johonkin tuli keltainen ja harmaa ja maadoitetuissa pistorasioissa taisi olla käytetty vihreä, harmaa ja punainen ja olikohan olkkarin kruunuvalaisinpisteessä violetti, keltainen ja harmaa ellen väärin muista. Eli ainakin tässä asunnossa on harmaata käytetty nollana ja muuten aikalailla random-väreillä menty mutta olen kyllä aina mittaillut nuo ennen kytkentöjä.Suojamaa ei ole koskaan ollut musta.
Värien perusteella ei voi olettaa yhtään mitään vaan on aina tunnistettava johdin mittaamalla se luotettavalla jännitteenkoettimella.
Joskyseessä on muovirunkoinen kaksoiseristetty valaisin (siinä merkki jossa kaksi sisäkkäistä neliötä), kytke violetti ruskeaan ja harmaa siniseen.![]()
Lampussa sininen ja ruskea johto, miten ne kuuluisi liittää tähän? 70-luvun kerrostalo kyseessä.
Värit ovat sinänsä ihan aikansa standardin mukaiset, ja todennäköisesti ihan loogisesti kytkettykin, pahin tilanne on silloin kun niitä on hämmentäneet maallikot, jotka eivät ole perillä noista vanhoista värikoodeista.Juu, ei kannata olettaa mitään. Itse asun 70-luvun alkupuolella rakennetussa talossa ja täällä on ollut aika kirjavaa (pun intended) tuo värien käyttö, kattolampuille taitaa pääsääntöisesti tulla musta ja harmaa, johonkin tuli keltainen ja harmaa ja maadoitetuissa pistorasioissa taisi olla käytetty vihreä, harmaa ja punainen ja olikohan olkkarin kruunuvalaisinpisteessä violetti, keltainen ja harmaa ellen väärin muista. Eli ainakin tässä asunnossa on harmaata käytetty nollana ja muuten aikalailla random-väreillä menty mutta olen kyllä aina mittaillut nuo ennen kytkentöjä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.