Kysymyksiä sähkömiehille

Jees. Pitänee sitten kai viritellä siirtokansi valaisimen ja rasian väliin, jotta saa katossa olevan reiän piiloon.

Kannattaa laittaa tällainen tähtilevy rasian päälle niin valaisimen saa haluamaansa asentoon eikä valaisimen alle jäävä rasia paista sieltä reunoilta.


Noita löytyy myös muista kaupoista ja eri merkkisiä.
Loppuun perus disclaimer että sähkötyöt ovat luvanvaraista toimintaa jne jne...
 
Olisi kaksi katkaisijaa jotka palaavat takaisin oletusasentoon klikatessa ja ne ohjaa yhtä valoa molemmat. Nyt molempiin katkaisijoihin tulee vain ruskea ja sininen johto, jotka menevät releelle, mikä taas ohjaa valoa. Onnistuuko tuon releen vaihto Shelly 2PM gen4 versioon ja saisi saman homman toimimaan ilman lisäjohtojen vetelyä? Kuinka tuo tulisi johdottaa?
 
Olisi kaksi katkaisijaa jotka palaavat takaisin oletusasentoon klikatessa ja ne ohjaa yhtä valoa molemmat. Nyt molempiin katkaisijoihin tulee vain ruskea ja sininen johto, jotka menevät releelle, mikä taas ohjaa valoa. Onnistuuko tuon releen vaihto Shelly 2PM gen4 versioon ja saisi saman homman toimimaan ilman lisäjohtojen vetelyä? Kuinka tuo tulisi johdottaa?
Onnistuu sysärin tilalle, shellyn kytkentä yksinkertainen ja määrittää vain toggle tilaan.
Muistaa vaan että,;
Loppuun perus disclaimer että sähkötyöt ovat luvanvaraista toimintaa jne jne...
Kannata edes koskea jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.
 
Olisi kaksi katkaisijaa jotka palaavat takaisin oletusasentoon klikatessa ja ne ohjaa yhtä valoa molemmat. Nyt molempiin katkaisijoihin tulee vain ruskea ja sininen johto, jotka menevät releelle, mikä taas ohjaa valoa. Onnistuuko tuon releen vaihto Shelly 2PM gen4 versioon ja saisi saman homman toimimaan ilman lisäjohtojen vetelyä? Kuinka tuo tulisi johdottaa?
Sun pitää tarkistaa kuinka päin se nykyinen sysäri on kytketty.
Eli onko sysärin A1 ja A2 liittimissä kokoajan 230V maata vasten mitattuna ja nappia painaessa toinen menee 0V, vai jatkuvasti 0V ja napilla tulee 230V. Jälkimmäinen tapaus shelly toimii heittämällä, mutta ekassa tapauksessa tarvitsee apupiirin.
 
Tuli erikoinen keissi vastaan, käydessäni kaupassa: yhden "sulakepiirin" vikavirtasuoja oli lauennut. Kokeilin laittaa uudestaan päälle, mutta ei pysynyt, vaan laukesi heti. Kävin yksitellen läpi kaikki sen takana olevat automaattisulakkeet ja näyttäisi siltä, että terassin toinen ulkopistorasia on sulakkeen takana, joka laukaisee tuon vikavirtasuojan. Em. pistorasiaan ei ole koskaan laitettu mitään, koska kyseessä on uudiskohde, eikä pistorasialla ole ollut vielä käyttöä. Jostain syystä tuo nyt kuitenkin laukaisee vikavirtasuojan, jos sen sulakkeen yrittää kytkeä päälle. Terassilla on kaksi oman sulakkeen takana olevaa ulkopistorasiaa ja niihin pääsee kyllä hieman satamaan vettä, jos oikein urakalla sataa. Rasiat olivat päältä hieman kosteat, mutta ne eivät tulvineet vettä. Mietin, että voikohan siellä rasiassa olla nyt vettä, joka aiheuttaa oikosulun tai ainakin tuon vikavirtasuojan laukeamisen? En nyt muutakaan syytä keksi ja tätä ennen pistorasia on kyllä ollut virrassa, mutta ei käytössä.
 
Tuli erikoinen keissi vastaan, käydessäni kaupassa: yhden "sulakepiirin" vikavirtasuoja oli lauennut. Kokeilin laittaa uudestaan päälle, mutta ei pysynyt, vaan laukesi heti. Kävin yksitellen läpi kaikki sen takana olevat automaattisulakkeet ja näyttäisi siltä, että terassin toinen ulkopistorasia on sulakkeen takana, joka laukaisee tuon vikavirtasuojan. Em. pistorasiaan ei ole koskaan laitettu mitään, koska kyseessä on uudiskohde, eikä pistorasialla ole ollut vielä käyttöä. Jostain syystä tuo nyt kuitenkin laukaisee vikavirtasuojan, jos sen sulakkeen yrittää kytkeä päälle. Terassilla on kaksi oman sulakkeen takana olevaa ulkopistorasiaa ja niihin pääsee kyllä hieman satamaan vettä, jos oikein urakalla sataa. Rasiat olivat päältä hieman kosteat, mutta ne eivät tulvineet vettä. Mietin, että voikohan siellä rasiassa olla nyt vettä, joka aiheuttaa oikosulun tai ainakin tuon vikavirtasuojan laukeamisen? En nyt muutakaan syytä keksi ja tätä ennen pistorasia on kyllä ollut virrassa, mutta ei käytössä.

Jos rasian sisälle pääsee vettä niin laukoo vikavirtasuojaa. Jos roiskevedelle alttiissa paikassa niin pitäisi olla vähintään ip44 rasia asennettuna ip44 luokan mukaan.
 
Siirretääs tänne parempaan ketjuun.

Tuo ups kun on, niin näyttää sisääntulevan + lähtövirran.

Näyttää lähtevän puhaltelemaan, kun laskee verkkojännite n. 212V tai alle. Ja sitten lopettaa vasta kun nousee sinne väh n. 215V tasolle.

Eipä ole ennen tullut mietittyäkää, että noin paljon voi heitellä tuo jännite pistorasiasta?

Ja en tiedä pitääkö paikkansa, mutta välillä näyttää noissa tilanteissa, että ups puskisi sitten ulos n. 245-250V, kun sisään tulee se 209V. Jotain tasausta kait? (etupaneelissa näkyy lukemat koko ajan)
 
Jos rasian sisälle pääsee vettä niin laukoo vikavirtasuojaa. Jos roiskevedelle alttiissa paikassa niin pitäisi olla vähintään ip44 rasia asennettuna ip44 luokan mukaan.
Kyseessä on ip44 rasia. On tässä ehtinyt jo aiemminkin olla sateita, mutta vasta nyt sitten kävi näin. Ihan sata varma vedestä rasian sisällä ei ole, mutta se nyt oli ainoa asia mikä tuli mieleen, kun rasiaan ei ollut kytketty mitään ja tokkopa sille saapuva johtokaan on nyt tässä välissä mennyt rikki tai oikosulkuun, kun ei tässä ole enää hetkeen mitään rakennustöitä tehty.
 
Siirretääs tänne parempaan ketjuun.

Tuo ups kun on, niin näyttää sisääntulevan + lähtövirran.

Näyttää lähtevän puhaltelemaan, kun laskee verkkojännite n. 212V tai alle. Ja sitten lopettaa vasta kun nousee sinne väh n. 215V tasolle.

Eipä ole ennen tullut mietittyäkää, että noin paljon voi heitellä tuo jännite pistorasiasta?

Ja en tiedä pitääkö paikkansa, mutta välillä näyttää noissa tilanteissa, että ups puskisi sitten ulos n. 245-250V, kun sisään tulee se 209V. Jotain tasausta kait? (etupaneelissa näkyy lukemat koko ajan)
Muistelen että virallinen verkkojännite olisi 230V -10%...+5% eli noin 207 - 242V.

Ja viilauksena, ups näyttää jännitteen eikä virtaa.
 
Katossa valmiina valaisinpistorasia. Kattovalaisimessa on kuvan mukainen sokeripalaliitäntä, eli myös maadoitusjohdolle paikka.. Laitoin kolme johtoisen pistotulpan, mutta ei tullut valoon eloa. Huomasin, että nykyisessä lampussahan on ollut vain kaksi johtoa pistotulpan ja sokeripalan välissä = valaisinpistorasia onkin mallia maadoittamaton. Koitin niin, että en kytkenyt keltavihreää maadoitusjohtoa valaisimen sokeripalaan lainkaan - nyt uusikin lamppu toimii. Ei kukaan tietenkään vastuuta toisten virityksistä ota netin välityksellä ja ilmaiseksi, mutta keksiikö joku onko tässä jotain aivan perustuvanlaatuisesti pielessä? Jos ei pistorasiassakaan ole maadoitusta niin ei kai lampun sokeripalalla ole mitään merkitystä vaikka maadoitus jäisi tyhjäksi. Miksi lamppu toimii vasta kun jättää maadoitusjohdon täysin kytkemättä? Ilmeisesti on olemassa jonkinlaisia kaksoissuojattuja valaisimia maadoittamattomiin paikkoihin, mutta jotenkin oudolta tuntuu että pitäisi sellaisia metsästää.

IMG_6742.jpeg
 
Katossa valmiina valaisinpistorasia. Kattovalaisimessa on kuvan mukainen sokeripalaliitäntä, eli myös maadoitusjohdolle paikka.. Laitoin kolme johtoisen pistotulpan, mutta ei tullut valoon eloa. Huomasin, että nykyisessä lampussahan on ollut vain kaksi johtoa pistotulpan ja sokeripalan välissä = valaisinpistorasia onkin mallia maadoittamaton. Koitin niin, että en kytkenyt keltavihreää maadoitusjohtoa valaisimen sokeripalaan lainkaan - nyt uusikin lamppu toimii. Ei kukaan tietenkään vastuuta toisten virityksistä ota netin välityksellä ja ilmaiseksi, mutta keksiikö joku onko tässä jotain aivan perustuvanlaatuisesti pielessä? Jos ei pistorasiassakaan ole maadoitusta niin ei kai lampun sokeripalalla ole mitään merkitystä vaikka maadoitus jäisi tyhjäksi. Miksi lamppu toimii vasta kun jättää maadoitusjohdon täysin kytkemättä? Ilmeisesti on olemassa jonkinlaisia kaksoissuojattuja valaisimia maadoittamattomiin paikkoihin, mutta jotenkin oudolta tuntuu että pitäisi sellaisia metsästää.

IMG_6742.jpeg
Ei tuolla maadoitusjohdon ruuvaamisella sokeripalaan tai sen ruuvaamatta jättämisellä pitäisi olla mitään tekemistä itse valaisimen toimintaan. Suosittelisin tarkistamaan että kaikki johdot ovat oikeasti kunnolla kiinni sokeripalassa sun muissa liitoksissa, ainakin itselleni tuli ensimmäisenä mieleen että jossain on huono liitos joka on ollut ensimmäisellä yrityksellä irti mutta kun irroitit maadoituksen, kyseinen liitos on "korjaantunut" samalla tms.
 
Pihaan pitäisi uusia kaksi pollarivalaisinta, ketjun kaksi viimeistä valoa.

Entiset valot oli aika luokattomasti kytketty. Hommasin tilalle Eglo Helsinki perus pylväsvalot, edulliset.

Pyöväsvalossa on sisällä hemmetin pieni kytkentärasia jossa läpimeno vain yhdelle kaapelille, ja epäilen ettei siitäkään mcmk mene läpi.

Millä ihmeellä porukka oikeaoppisesti asentaa ja ketjuttaa näitä, kun tuntuisi että fiksuin olisi laittaa kalvorasia lampun sisälle ja ketjuttaa siinä? Jos vaan löytyisi rasia joka mahtuu.

Toinen vaihtoehto on geelirasia, ketjuttaa siinä valon ulkopuolella ja ottaa rasialta yksi kaapeli pollarille. Tuo geelirasia vaan maksaa saman verran kun lamppu.

Miten ammattilaiset asentaa näitä pollarivaloja?
 
Muistelen että virallinen verkkojännite olisi 230V -10%...+5% eli noin 207 - 242V.

Ja viilauksena, ups näyttää jännitteen eikä virtaa.

Ookkeit :tup:
Tänään käyny taasen välillä n. 209V ja alimmillaan 207V.
En älynny silloi kuvaa ottoo, mutta tuosta 211V otin kun ol tuase pitemmä aikko.
Nimetön.png
 
Pihaan pitäisi uusia kaksi pollarivalaisinta, ketjun kaksi viimeistä valoa.

Entiset valot oli aika luokattomasti kytketty. Hommasin tilalle Eglo Helsinki perus pylväsvalot, edulliset.

Pyöväsvalossa on sisällä hemmetin pieni kytkentärasia jossa läpimeno vain yhdelle kaapelille, ja epäilen ettei siitäkään mcmk mene läpi.

Millä ihmeellä porukka oikeaoppisesti asentaa ja ketjuttaa näitä, kun tuntuisi että fiksuin olisi laittaa kalvorasia lampun sisälle ja ketjuttaa siinä? Jos vaan löytyisi rasia joka mahtuu.

Toinen vaihtoehto on geelirasia, ketjuttaa siinä valon ulkopuolella ja ottaa rasialta yksi kaapeli pollarille. Tuo geelirasia vaan maksaa saman verran kun lamppu.

Miten ammattilaiset asentaa näitä pollarivaloja?
Ap9/ap75/ap45 pollarista riippuen ja mukana tuleva kytkentäperkele penkkaan
 
Ap9/ap75/ap45 pollarista riippuen ja mukana tuleva kytkentäperkele penkkaan
Jotain tämmöstä arvelinkin. Tuossa lampussa vaan on pohjassa vielä n. 30x40 aukko josta alkuperänen kytkentäperkele sujautetaan sisään, täytyy katella olisiko jotain siitä mahtuvaa rasiaa tarjolla jossa ip luokitusta myös. Ei kehtaisi puukottaa sitä lampun runkoa. Kiitos!
 
Ookkeit :tup:
Tänään käyny taasen välillä n. 209V ja alimmillaan 207V.
En älynny silloi kuvaa ottoo, mutta tuosta 211V otin kun ol tuase pitemmä aikko.
Nimetön.png

Jos kuva pitää paikkansa että tulo on 211V ja bypass (lähtö = tulo) käytössä niin 250V on silloin invertterin lähtö joka ei ole kytketty lähtöön eikä sillä jännitetiedolla tee mitään.
Jos bypass ei ole käytössä niin kuva on väärin/hyvin hämäävä.
Mittarilla selviäisi.
 
Jos kuva pitää paikkansa että tulo on 211V ja bypass (lähtö = tulo) käytössä niin 250V on silloin invertterin lähtö joka ei ole kytketty lähtöön eikä sillä jännitetiedolla tee mitään.
Jos bypass ei ole käytössä niin kuva on väärin/hyvin hämäävä.
Mittarilla selviäisi.

Bypass on käytössä tuolla hetkellä, jos sähköt katkeaisivat tai virtapistokkeen ottaa irti seinästä, niin sitten menisi tuon inverterin kautta.
 
Ei tuolla maadoitusjohdon ruuvaamisella sokeripalaan tai sen ruuvaamatta jättämisellä pitäisi olla mitään tekemistä itse valaisimen toimintaan. Suosittelisin tarkistamaan että kaikki johdot ovat oikeasti kunnolla kiinni sokeripalassa sun muissa liitoksissa, ainakin itselleni tuli ensimmäisenä mieleen että jossain on huono liitos joka on ollut ensimmäisellä yrityksellä irti mutta kun irroitit maadoituksen, kyseinen liitos on "korjaantunut" samalla tms.

Heh, näin sen myös ajattelin, mutta olin jo koittanut kahdella eri pistotulpalla ja ongelma oli sama. No koitin vielä eilen kolmannella ja sillä toimii, kai sitten oli joku huono liitos jossain. Tämä "outous" siis ratkesi. Ja ei kai siis tuolla maadoitusjohdolla ole mitään merkitystä sinänsä, jos rasia on maadoittamaton? Olen asunut sen verran uusissa taloissa, että (valaisin)pistorasiat ovat pääsääntöisesti olleet maadoitettuja. Lueskelin valaisimista tuota, että ilmeisesti on olemassa jonkinlaisia kaksoissuojattuja valaisimia maadoittamattomiin paikkoihin. Kai tuollaisia kattovalaisimia on kuitenkin suht vähän ja vaikea ajatella, että tämä nyt suuri riski olisi mutta voin olla väärässäkin.
 
Heh, näin sen myös ajattelin, mutta olin jo koittanut kahdella eri pistotulpalla ja ongelma oli sama. No koitin vielä eilen kolmannella ja sillä toimii, kai sitten oli joku huono liitos jossain. Tämä "outous" siis ratkesi. Ja ei kai siis tuolla maadoitusjohdolla ole mitään merkitystä sinänsä, jos rasia on maadoittamaton? Olen asunut sen verran uusissa taloissa, että (valaisin)pistorasiat ovat pääsääntöisesti olleet maadoitettuja. Lueskelin valaisimista tuota, että ilmeisesti on olemassa jonkinlaisia kaksoissuojattuja valaisimia maadoittamattomiin paikkoihin. Kai tuollaisia kattovalaisimia on kuitenkin suht vähän ja vaikea ajatella, että tämä nyt suuri riski olisi mutta voin olla väärässäkin.
Siis idea on se että maadoittamattomia pistorasioita on vain maadoittamattomissa tiloissa, jolloin sen viallisen laitteen kuoreen tuleva jännite ei ole välittömästi vaarallinen.

Sen sijaan jos maadoittamattoman laitteen laittaa maadoitettuun tilaan itse laitteen pitää olla kaksoiseristetty, jolloin sen runkoon ei tule jännitettä vaikka se hajoaisi.
 
Siis idea on se että maadoittamattomia pistorasioita on vain maadoittamattomissa tiloissa, jolloin sen viallisen laitteen kuoreen tuleva jännite ei ole välittömästi vaarallinen.

Sen sijaan jos maadoittamattoman laitteen laittaa maadoitettuun tilaan itse laitteen pitää olla kaksoiseristetty, jolloin sen runkoon ei tule jännitettä vaikka se hajoaisi.

No niin, tämä selvensi. Kiitos. Pääsääntöisesti sähköhommat paras jättää ne osaaville, mutta ajattelin että ehkä nyt sentään lamput pitäisi kattoon saada :geek:
 
Kävi asentaja laittamassa Daikin perfera N 30 -ilpin, jolle ilmeisesti suositeltiin 16A sulaketta. Ainut järkevästi tavoitettava rasia oli taulussa vain 10A tulppasulakkeen takana ja edellisen omistajan mukaan tuossa ryhmässä on 1,5m2 johtimet. Mitään muuta kuormaa tällä ryhmällä ei ole, poislukien led-jouluvalot talvella, joten varmaan 10A riittäisi todellisuudessa ilpille. Mutta asentaja sitten näki parhaaksi korottaa sulakekoon 10A->16A, johon kysyin perusteita ja vastaus oli: "soitin juuri pääsähkösuunnittelijalle ja hänen luvallaan tämä on mahdollista." Meniko tämä nyt ihan oikein, onko tällainen ylipäätään sallittu muutos? Mitään johtoja ei vaivauduttu ottamaan esille tai rasiaa avaamaan, kun asensivatkin laitteen pistotulpalla vastoin puheita. Myöskään asennustodistuksessa ei ole tästä mitään mainintaa sulakkeen korotuksesta. Rivien välistä oli ehkä luettavissa ettei tainnut asentajalla olla kaikkia riittäviä pätevyyksiä.
 
Jos sulakkeelta lähtevä kaapeli / johtimet asennustapansa osalta tarjoaa riittävän kuormitettavuuden ja oikosulkuvirta rasialla riittää niin esteitä sulakekoon suurentamiselle ei ole. Eikä 1.5 mm2 automaattisesti kerro minkä kokoiset sulakkeet sopivat.

Tavan sähköasentajalta ei vaadita mitään pätevyyksiä. Ainoastaan koulutus ja työkokemus itsenäistä työskentelyä varten eli sähköalan ammattihenkilö. Firman sähkötöiden johtajalla on pätevyys ja hänen luvillaan töitä tehdään ja hän vastaa töitä tekevän henkilöstön osaamistasosta. Suunnittelijalla ei lähtökohtaisesti ole mitään vastuuta vaatimusten mukaisuudesta vaan vastuu on asennukset tekevällä firmalla. Tässä tapauksessa molemmat taisi kyllä olla saman firman edustajia.

Laitteen asennustodistus on kyseistä laitetta varten. Jos sulakkeen vaihdosta olisit paperia kaivannut niin olisi pitänyt pyytää käyttöönottopöytäkirjaa tai mittauspöytäkirjaa. Näitä ei pienistä asennuksista tarvitse dokumentoida jos asiakas ei erikseen pyydä (ja maksa). Kyseessä oli ilmeisesti ihan laskulla toimiva firma, joten en hirveästi yksityisenä murehtisi.
 
Kävi asentaja laittamassa Daikin perfera N 30 -ilpin, jolle ilmeisesti suositeltiin 16A sulaketta. Ainut järkevästi tavoitettava rasia oli taulussa vain 10A tulppasulakkeen takana ja edellisen omistajan mukaan tuossa ryhmässä on 1,5m2 johtimet. Mitään muuta kuormaa tällä ryhmällä ei ole, poislukien led-jouluvalot talvella, joten varmaan 10A riittäisi todellisuudessa ilpille. Mutta asentaja sitten näki parhaaksi korottaa sulakekoon 10A->16A, johon kysyin perusteita ja vastaus oli: "soitin juuri pääsähkösuunnittelijalle ja hänen luvallaan tämä on mahdollista." Meniko tämä nyt ihan oikein, onko tällainen ylipäätään sallittu muutos? Mitään johtoja ei vaivauduttu ottamaan esille tai rasiaa avaamaan, kun asensivatkin laitteen pistotulpalla vastoin puheita. Myöskään asennustodistuksessa ei ole tästä mitään mainintaa sulakkeen korotuksesta. Rivien välistä oli ehkä luettavissa ettei tainnut asentajalla olla kaikkia riittäviä pätevyyksiä.
Mua fiksummat tietävät neuvoa :)

Onko sulake sellainen pyöreä vanhan mallinen? Vai sitten joku automaattisulake?


Tuo 13A siis sopii 10A sulakkeen tilalle ja 16A ei enää sovi.

Täällä Daikin Perfera 40N ja siinä on 1300W kompressori. Samoin ons tuossa teidänkin ILPissä. Ilmeisesti siis 10A ei välttämättä täysin riitä? Siksi vaatimus on 16A sulake.

Mutta mitä itse Shellystä katsonut, niin lähes kaksi Daikinia saattaisi mennä 16A sulakkeella? Mutta en kyllä muista paljonko on olleet maksimi ampeerit (virta).


Ainakin tuo 16A sulakekoko vaatii jo paksummat kaapelit. Jos siis ILPin lisäksi on muutakin kuormaa.

Ja mitä itse testaillut, niin 10A sulake kyllä toimisi vielä 13A virralla sähköauton latauksessa. Mutta 13A sulake palaa ihan heti, jos kokeilee 16A virtaa. Eli ei oikein käytännön eroa 10A ja 13A sulakkeiden välillä (ehkä)? Siis tuollainen vanhan mallin sulake kyseessä.

Riskinä teillä se, että kaapelit voi olla liian ohuet 16A sulakkeelle?

Edit:
Tulppasulake teillä tosiaan onkin.


Edellisessä talossa oli autotallin voimavirta 3 x 25A sulakkeilla (pääsulakkeet 3 x 25A). Satuin huomaamaan tuon kun tutkin sulaketaulua ja sulakkeita. Vaihdoin tilalle 16A sulakekeet. Eli joku "neropatti" oli vaihtanut sulaketaulun pohjat, että mahtui isompi 25A sulake paikoilleen. Voimavirrasta toimi kyllä hyvin sähköauton lataus 3 x 16A.
 
Jos tuon kyseisen sulakkeen takana on vain tuo ilp, niin en olisi huolissani, koska tuo 16 A on ilpin kompuran käynnistysvirran takia vaadittu ja jatkuva virta käyttötilanteessa jää reilusti alle 10 ampeerin.

Oikosulkutilanteessa 16 A sulake kyllä palaa 1,5 mm2 kaapelillakin ja kun ryhmässä ei muuta mainittavaa kuormaa ole, niin ihan ok tuo on. Mikäli muuta kuormaa olisi, niin silloin johtimia voisi olla mahdollista ylikuormittaa, jolloin ne lämpenevät ja niiden resistanssi kasvaa niin, että oikosulku ei välttämättä polttaisi enää sulaketta.

Ihan virallisesti tehtynä urakoitsijan pitäisi tehdä tuosta asiakkaalle kirjallisena standardista poikkeamailmoitus, jossa käy ilmi toteutettu ratkaisu ja miten se silti täyttää turvallisuusvaatimukset.
Kahdeksas pykälä
Pykälät 34 ja 85
 
Jos tuon kyseisen sulakkeen takana on vain tuo ilp, niin en olisi huolissani, koska tuo 16 A on ilpin kompuran käynnistysvirran takia vaadittu ja jatkuva virta käyttötilanteessa jää reilusti alle 10 ampeerin.

Oikosulkutilanteessa 16 A sulake kyllä palaa 1,5 mm2 kaapelillakin ja kun ryhmässä ei muuta mainittavaa kuormaa ole, niin ihan ok tuo on. Mikäli muuta kuormaa olisi, niin silloin johtimia voisi olla mahdollista ylikuormittaa, jolloin ne lämpenevät ja niiden resistanssi kasvaa niin, että oikosulku ei välttämättä polttaisi enää sulaketta.

Ihan virallisesti tehtynä urakoitsijan pitäisi tehdä tuosta asiakkaalle kirjallisena standardista poikkeamailmoitus, jossa käy ilmi toteutettu ratkaisu ja miten se silti täyttää turvallisuusvaatimukset.
Kahdeksas pykälä
Pykälät 34 ja 85

Omakotitalossa pistorasia liitäntäisen ilp:n kohdalla standardista poikeaminen ei lähtökohtaisesti ole ok, koska riittävää turvallisuustasoa ei saavuteta. Kiinteällä asennuksella joo ja jos pistorasiaan merkattu ”Vain ILP käyttöön” tai muuten vastaavasti niin ehkä perusteltavissa.

Omakotitalossa joku kuitenkin käyttää sitä pistorasia muuhun, kun ilp:n syöttöä varten. Siitä saa pihalle roikan vedettyä kätevästi tai muuta vastaavaa.

Mitään puhetta ei ollut miten tuo rasia oli kaapeloitu, kuitenkin asennustavoilla C, D ja E 1,5 mm2 on riittävä myös 16 A.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 241
Viestejä
4 882 641
Jäsenet
78 780
Uusin jäsen
Coderover

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom