Toi lamppu peittää sen kolon siJees. Pitänee sitten kai viritellä siirtokansi valaisimen ja rasian väliin, jotta saa katossa olevan reiän piiloon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toi lamppu peittää sen kolon siJees. Pitänee sitten kai viritellä siirtokansi valaisimen ja rasian väliin, jotta saa katossa olevan reiän piiloon.
Ei kaikki peitä, tai edes käy tuo rauta rasian reikiin. Pieni pohjaiset käy jos katosta tulee pelkkä mmj/putki.Toi lamppu peittää sen kolon si
Juu. Näin tässä tapauksessa.Ei kaikki peitä, tai edes käy tuo rauta rasian reikiin. Pieni pohjaiset käy jos katosta tulee pelkkä mmj/putki.
Jees. Pitänee sitten kai viritellä siirtokansi valaisimen ja rasian väliin, jotta saa katossa olevan reiän piiloon.
Onnistuu sysärin tilalle, shellyn kytkentä yksinkertainen ja määrittää vain toggle tilaan.Olisi kaksi katkaisijaa jotka palaavat takaisin oletusasentoon klikatessa ja ne ohjaa yhtä valoa molemmat. Nyt molempiin katkaisijoihin tulee vain ruskea ja sininen johto, jotka menevät releelle, mikä taas ohjaa valoa. Onnistuuko tuon releen vaihto Shelly 2PM gen4 versioon ja saisi saman homman toimimaan ilman lisäjohtojen vetelyä? Kuinka tuo tulisi johdottaa?
Kannata edes koskea jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.Loppuun perus disclaimer että sähkötyöt ovat luvanvaraista toimintaa jne jne...
Sun pitää tarkistaa kuinka päin se nykyinen sysäri on kytketty.Olisi kaksi katkaisijaa jotka palaavat takaisin oletusasentoon klikatessa ja ne ohjaa yhtä valoa molemmat. Nyt molempiin katkaisijoihin tulee vain ruskea ja sininen johto, jotka menevät releelle, mikä taas ohjaa valoa. Onnistuuko tuon releen vaihto Shelly 2PM gen4 versioon ja saisi saman homman toimimaan ilman lisäjohtojen vetelyä? Kuinka tuo tulisi johdottaa?
Tuli erikoinen keissi vastaan, käydessäni kaupassa: yhden "sulakepiirin" vikavirtasuoja oli lauennut. Kokeilin laittaa uudestaan päälle, mutta ei pysynyt, vaan laukesi heti. Kävin yksitellen läpi kaikki sen takana olevat automaattisulakkeet ja näyttäisi siltä, että terassin toinen ulkopistorasia on sulakkeen takana, joka laukaisee tuon vikavirtasuojan. Em. pistorasiaan ei ole koskaan laitettu mitään, koska kyseessä on uudiskohde, eikä pistorasialla ole ollut vielä käyttöä. Jostain syystä tuo nyt kuitenkin laukaisee vikavirtasuojan, jos sen sulakkeen yrittää kytkeä päälle. Terassilla on kaksi oman sulakkeen takana olevaa ulkopistorasiaa ja niihin pääsee kyllä hieman satamaan vettä, jos oikein urakalla sataa. Rasiat olivat päältä hieman kosteat, mutta ne eivät tulvineet vettä. Mietin, että voikohan siellä rasiassa olla nyt vettä, joka aiheuttaa oikosulun tai ainakin tuon vikavirtasuojan laukeamisen? En nyt muutakaan syytä keksi ja tätä ennen pistorasia on kyllä ollut virrassa, mutta ei käytössä.
Kyseessä on ip44 rasia. On tässä ehtinyt jo aiemminkin olla sateita, mutta vasta nyt sitten kävi näin. Ihan sata varma vedestä rasian sisällä ei ole, mutta se nyt oli ainoa asia mikä tuli mieleen, kun rasiaan ei ollut kytketty mitään ja tokkopa sille saapuva johtokaan on nyt tässä välissä mennyt rikki tai oikosulkuun, kun ei tässä ole enää hetkeen mitään rakennustöitä tehty.Jos rasian sisälle pääsee vettä niin laukoo vikavirtasuojaa. Jos roiskevedelle alttiissa paikassa niin pitäisi olla vähintään ip44 rasia asennettuna ip44 luokan mukaan.
Muistelen että virallinen verkkojännite olisi 230V -10%...+5% eli noin 207 - 242V.Siirretääs tänne parempaan ketjuun.
Tuo ups kun on, niin näyttää sisääntulevan + lähtövirran.
Näyttää lähtevän puhaltelemaan, kun laskee verkkojännite n. 212V tai alle. Ja sitten lopettaa vasta kun nousee sinne väh n. 215V tasolle.
Eipä ole ennen tullut mietittyäkää, että noin paljon voi heitellä tuo jännite pistorasiasta?
Ja en tiedä pitääkö paikkansa, mutta välillä näyttää noissa tilanteissa, että ups puskisi sitten ulos n. 245-250V, kun sisään tulee se 209V. Jotain tasausta kait? (etupaneelissa näkyy lukemat koko ajan)
viilaan toiseen suuntaan ja sanon ettänäyttää jännitteen, virran, hertzit, watit, yms ymsJa viilauksena, ups näyttää jännitteen eikä virtaa.
Osa näyttää vaikka mitä ja osa ei...viilaan toiseen suuntaan ja sanon ettänäyttää jännitteen, virran, hertzit, watit, yms yms
Sori, piti lukea kolme kertaa ennenkuin huomasin missä lukihärö, luin sisääntulevan&lähtevän yleisesti enkä huomannut virran mainintaa.Osa näyttää vaikka mitä ja osa ei...
Olisi tietysti pitänyt sanoa että tuossa kysyjän tapauksessa oli jännite.
Ei tuolla maadoitusjohdon ruuvaamisella sokeripalaan tai sen ruuvaamatta jättämisellä pitäisi olla mitään tekemistä itse valaisimen toimintaan. Suosittelisin tarkistamaan että kaikki johdot ovat oikeasti kunnolla kiinni sokeripalassa sun muissa liitoksissa, ainakin itselleni tuli ensimmäisenä mieleen että jossain on huono liitos joka on ollut ensimmäisellä yrityksellä irti mutta kun irroitit maadoituksen, kyseinen liitos on "korjaantunut" samalla tms.Katossa valmiina valaisinpistorasia. Kattovalaisimessa on kuvan mukainen sokeripalaliitäntä, eli myös maadoitusjohdolle paikka.. Laitoin kolme johtoisen pistotulpan, mutta ei tullut valoon eloa. Huomasin, että nykyisessä lampussahan on ollut vain kaksi johtoa pistotulpan ja sokeripalan välissä = valaisinpistorasia onkin mallia maadoittamaton. Koitin niin, että en kytkenyt keltavihreää maadoitusjohtoa valaisimen sokeripalaan lainkaan - nyt uusikin lamppu toimii. Ei kukaan tietenkään vastuuta toisten virityksistä ota netin välityksellä ja ilmaiseksi, mutta keksiikö joku onko tässä jotain aivan perustuvanlaatuisesti pielessä? Jos ei pistorasiassakaan ole maadoitusta niin ei kai lampun sokeripalalla ole mitään merkitystä vaikka maadoitus jäisi tyhjäksi. Miksi lamppu toimii vasta kun jättää maadoitusjohdon täysin kytkemättä? Ilmeisesti on olemassa jonkinlaisia kaksoissuojattuja valaisimia maadoittamattomiin paikkoihin, mutta jotenkin oudolta tuntuu että pitäisi sellaisia metsästää.
![]()
Muistelen että virallinen verkkojännite olisi 230V -10%...+5% eli noin 207 - 242V.
Ja viilauksena, ups näyttää jännitteen eikä virtaa.
Ap9/ap75/ap45 pollarista riippuen ja mukana tuleva kytkentäperkele penkkaanPihaan pitäisi uusia kaksi pollarivalaisinta, ketjun kaksi viimeistä valoa.
Entiset valot oli aika luokattomasti kytketty. Hommasin tilalle Eglo Helsinki perus pylväsvalot, edulliset.
Pyöväsvalossa on sisällä hemmetin pieni kytkentärasia jossa läpimeno vain yhdelle kaapelille, ja epäilen ettei siitäkään mcmk mene läpi.
Millä ihmeellä porukka oikeaoppisesti asentaa ja ketjuttaa näitä, kun tuntuisi että fiksuin olisi laittaa kalvorasia lampun sisälle ja ketjuttaa siinä? Jos vaan löytyisi rasia joka mahtuu.
Toinen vaihtoehto on geelirasia, ketjuttaa siinä valon ulkopuolella ja ottaa rasialta yksi kaapeli pollarille. Tuo geelirasia vaan maksaa saman verran kun lamppu.
Miten ammattilaiset asentaa näitä pollarivaloja?
Jotain tämmöstä arvelinkin. Tuossa lampussa vaan on pohjassa vielä n. 30x40 aukko josta alkuperänen kytkentäperkele sujautetaan sisään, täytyy katella olisiko jotain siitä mahtuvaa rasiaa tarjolla jossa ip luokitusta myös. Ei kehtaisi puukottaa sitä lampun runkoa. Kiitos!Ap9/ap75/ap45 pollarista riippuen ja mukana tuleva kytkentäperkele penkkaan
Ookkeit
Tänään käyny taasen välillä n. 209V ja alimmillaan 207V.
En älynny silloi kuvaa ottoo, mutta tuosta 211V otin kun ol tuase pitemmä aikko.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.