Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oikeastaan 444.4.3 tuon sanelee aika nätisti koko homman.Määräysten valossa jos ja kun siellä tontilla on jo TN-S, niin TN-C:tä et sinne luvallisesti enää tee.
No nyt löytyi yllättäen standardit...543.1.3 koskee tapauksia jossa suojajohdin kulkee asennusputken ulkopuolella, ja koska tarkoitus on vetää AXMK ja Kevi samaan putkeen niin pykälä ei ole oleellinen
Eli olet vetämässä kaapelia maahan välittämättä asiaan liittyvistä standardeista? Etkä viitsi edes lukea jos joku kertoo, mitä tulisi lukea? Katsoitko edes kyseisen kohdan?814 koskee koskee kaivantoa ja suojaputkea jota en periaatteessa kysynyt. Piha-alueilla riittää SN8-luokan suojaputki. En ole ikinä nähnyt SN4-luokan putkia, mutta en kiellä etteikö näitäkin voisi olla olemassa joten ihan hyvä huomioida. Tosin Tarkoitus tehdä suojaus normaalilla SN8-luokitellulla putkella.
Siis oikeasti suunnittelet näitä mutta kysyt foorumilta täysin perusasioita?Mutta yhtä asiaa en tajunnut huomioida, eli siellä AXMK:ssahan on tosissaan yksi johdin merkitty keltavihreällä jonka takia homma ei onnistu. (jotenkin takaraivossa oli AMCMK:n johdinvärit kun AXMK:ta tulee vähemmän minnekään suunniteltua)
Kerroit itse heti alkuun kaapelissa olevan kevi.reilun pätkän AXMK 4x35S kaapelia
Olisi toki ollut helpompi kun olisit todennut tämän niin ei olisi tarvinnut kaivaa pykäliä.
Kaksi keviä joista toinen merkitty nollaksi ei kyllä oikea tapa ole toimia.
Teippaaminen on tehtävä tietyissä tilanteissa, standardi kertoo sen eikä silloin puhuta raneilusta.Sen lisäksi että teippailu on pahimman luokan raneilua niin tämä liittyy osin mun edelliseen kysymykseen mistä tuli kasa vittuilua ilman kunnollisia vastauksia, mutta kerrotaan nyt miten asia ratkesi. Sähkölaitoksen omistaman mittarikeskuksen ja ryhmäkeskuksen välinen johto pitää olla TN-S järjestelmän mukainen ja ryhmäkeskus varustettuna omalla maadoituksellaan. Tieto löytyi verkon omistavan sähkölaitoksen liittymisohjeista
Tästä on varsin vaikea lukea, että oletkin vetämässä mittauskeskukselta sitä kaapelia....olisi laittaa ryhmäkeskuksen ja autokatoksen...
Kysymys esitetty 15:35 ja samana päivänä vähän myöhemmin kommentti on tämä. Taisi siis olla trollausta koko asia.Mutta homma kunnossa ja tehty ohjeiden mukaan. kyselen jatkossa korkeintaan lampunvaihtoon liittyviä kysymyksiä ettei "raneiluni" hermotstuta niin paljoa palstan pesunkestäviä ammattilaisia.
Kun tuota vähän laajentaa niin....Jos luotat nettifoorumiin niin eihän siinä mitään, mutta itse tarkistaisin asiat lisäksi vielä luotettavasta lähteestä. Varsinkin kun kyse on ilmeisesti talonrakennusprojektista eikä pelkästään mistään yksittäisen valaisimen johtojen ruuvaamisesta sokeripalaan... (voihan siinäkin toki mennä vikaan jos ei tiedä mitä tekee).
Valitettavasti sähköala ei ole sellainen, joka antaa mahdollisuuksia arpoa asioita. Se ei ole vittuilua jos kysytään tarkentavia kysymyksiä niin paljon kuin on tarpeen. Ja jo vastaukset ovat ristiriitaisia, aika harva viitsii kovin paljon käyttää aikaa vastaamiseen. Varsinkaan jos kysyjä kertoo "en viitsinyt itse".Huomaa vaan sen että ei täällä mtään kannata kysyä. Joko et kysynyt oikein tai sitten et lukenut standardeista. Ihan sama laittaa vaikka ketju lukkoon ja alotuspostaukseen isolla lukekaa standardit.
Kuuluu. Yleensä vedetään päälle kevisukka ja teipataan se siten ettei kaapelista törrötä mitään ja että sukka pysyy hyvin paikoillaan.Kuuluuko maakaapelin suojavaippa/maa teipata tai merkata muulla tapaa?
Kuuluu. Yleensä vedetään päälle kevisukka ja teipataan se siten ettei kaapelista törrötä mitään ja että sukka pysyy hyvin paikoillaan.
Juurikin näin. Pitkälti ja huonosti teipattu on muutaman vuoden jälkeen yleensä aika kauhean näköinen ja tahmeakin vielä.Suurin osa asentajista tuntuu teippaavan konsentrisen johtimen keviteipillä mutta kevi kutistesukka/suojaletku ja musta teippi vaipan ympäri on ehdottomasti se nopeampi ja siistimpi tapa ja itsekin tätä suosin.
Voi täällä myös olla sähkötöiden johtajia, insinöörejä ym. joilla pykälät on paremmin hallussa kuin rivisähkäreillä.No toisaalta, kyllä täällä foorumeilla tuntuu olevan jonkunverran koulunpenkiltä pykäliä lainaavia besserwissereitäkin, joille ranetusta on kaikki muu kuin oppikirjassa kuvatut periaatekytkennät.
Muistan joskus lukeneeni mielipiteen jonka mukaan ei ole olemassa tilannetta jossa olisi tarve käyttää merkkausteippiä (tai merkkausteipin käyttö pitäisi olla kielletty tms), joka kertoo lähinnä siitä että stripperit ovat tuttu lähinnä oppikirjan kuvasta.
Maallikot eivät välttämättä tajua, että kaikkiin kysymyksiin ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan muuttujia on useampia. Ja puutteellisilla lähtötiedoilla menee arpomiseksi. Tästä on ollut keskustelua aiemminkin.Huomaa vaan sen että ei täällä mtään kannata kysyä. Joko et kysynyt oikein tai sitten et lukenut standardeista. Ihan sama laittaa vaikka ketju lukkoon ja alotuspostaukseen isolla lukekaa standardit.
En ole sähkökuvia itse tutkinut (en ole sähkäri enkä sähkösuunnittelija), mutta kaverin itsensä mukaan asennukset ei vastaa kuvia mm. valaisimien ja kytkimien suhteen. Eli arvaus että asennusvaiheessa ei ole noudatettu kuvaa tai sitten kuvat on tehty vastauksesi mukaisesti asennuksien jälkeen, tällä kertaa niin ettei vastaa asennuksia. Siellä on siis mm. valokytkimiä samassa tilassa kaksi ja toinen ei tee mitään vaikka siihen on kytkin jätetty paikoilleen eikä vaivauduttu edes peitelevyä laittamaan. Toisessa huoneessa jakorasialla on varmaan säästetty wagoja kun valokatkaisijasta menee päälle sekä valaisin, että tilan pistorasia. Talo on rakennettu 90-luvun alkupuoliskolla.Kiinostaisi tietää minkä ikäinen talo on kyseessä? Ja mikä niissä sähköissä on vialla?
Pikkukylällä ei ollut 90 luvullakaan harvinaista että kylän paras ja ainoa sähköasentaja piirtää käsin kuvat jahka on saanut hommat tehtyä
Sori kun kristallipallo on just nyt huollossa. Mutta jos jotain pitää veikata niin tuosta on ketjutettu nolla jonnekkin. Jatkoveikkaus on että tuo on joku jälkeenpäin tehty muutos jossa on käytetty olevia johtimia. Tämä ilman kristallipalloa.Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle
Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
Ihme sähkäri.. kyllä aina yks varapallo pitäis olla siin fluken viressä etteitarttee flukeen koskeaSori kun kristallipallo on just nyt huollossa. Mutta jos jotain pitää veikata niin tuosta on ketjutettu nolla jonnekkin. Jatkoveikkaus on että tuo on joku jälkeenpäin tehty muutos jossa on käytetty olevia johtimia. Tämä ilman kristallipalloa.
Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle
Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
Tämä väittää, että AC/DC, niin kuin noi kaikki yleensä onkin.Minkälaista muuntajaa pitäisi olla näille lampuille LED SUPERSTAR MR11 12 V (olisi 3 kpl)? Entinen painava muuntaja joka alun perin oli käytössäni 20W x 3 perinteiselle halogeenille tarkoitettu, mutta sen perässä on ollut jo vuosia vastaavia MR11 ledi lamppuja ja se toimi ok niilläkin.
Onko todellankin niin, että vaikka tuon muuntajan korvaisi elektronisella muuntajalla, niin sen pitäisi antaa ulos AC? Näyttää useimmat kaupoissa olevat ns. led muuntajat olevan nimenomaan 12v DC. Ledvancen spekseissä kyllä puhutaan, että tuo niiden MR11 LED olisi AC.
Vastauksia ei tuohon vielä tullut mutta...Onko tilassa kruunukytkintä? Eli ohjaako tuota valaisinpistorasiaa sellainen kaksiosainen kytkin?
Maadoitus on jostain syystä jätetty kytkemättä. Onko huoneessa maadoitettuja pistorasioita?
Mun kristallipallossa näyttää ihan siltä että kruunulytkimen tilalle on vaihdettu himmennin jolle menee myös nollajohto.Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle
Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
Tässähän sen näkee, miten pienestäkin asiasta voi olla monta tulkintaa eikä kaikkea yksinkertaisesti tule edes mieleen jos et ole vastaavia itse tehnyt.Mun kristallipallossa näyttää ihan siltä että kruunulytkimen tilalle on vaihdettu himmennin jolle menee myös nollajohto.
En nyt tiedä mitä hyötyä on spekuloida tuollaisen kuvan mahdollisilla virheillä.Tosin tuollakin (jos on oikea) jää silti vielä auki, onko sinne kytkymelle vedetty ml:ää vai mmj:tä ja olisiko värit voinut valita paremmin. Samoin toki se, pitäisikö maa olla kytketty.
Oikeastaan on ihan yhtä puhtaasti spekulointia sekin, miksi on kytketty noin. Varmuushan tulisi vasta sitten kun tuon käy paikan päällä katsomassa. Ja sitähän alkuperäinen kysymys olikin, eli onko tarvetta soittaa sähkäriä paikalle.En nyt tiedä mitä hyötyä on spekuloida tuollaisen kuvan mahdollisilla virheillä.
Jakorasia on musta, eli asennus on 0-luokan aikakaudelta, eli on todennäköisempää että maan ei pidäkkään ole kytkettyvä valaisinrasiaan, mutta ihan yhtä hyvin se pitäisi olla.
Sen ruskean tilalle olisi tietysti voinut vetää sinisen, mutta eipä näköjään ole vedetty. Ei ole edes merkattu. Tosin on myös mahdollista että se nollattu ruskea ei ole lainkaan käytössä, vaan on vaan tökätty nollaan ettei pyöri irtonaisena rasiassa... Ei voi tietää.
Suojamaadoitettua kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilaan niin, että suojamaadoitus jätetään kytkemättä. Jos asennetaan, kevi pitää myös kytkeä aina, josta aiheutuu kaikkea pientä kivaa kuten, että kaikki muutkin tilan pistorasiat ja valaisinpisteet (4m sisällä) täytyy vaihtaa suojamaadoitetuiksi ja niihin kevit kytkeä.Jakorasia on musta, eli asennus on 0-luokan aikakaudelta, eli on todennäköisempää että maan ei pidäkkään ole kytkettyvä valaisinrasiaan, mutta ihan yhtä hyvin se pitäisi olla.
Oikeastaan 444.4.3 tuon sanelee aika nätisti koko homman.
No tuo valaisinkansihan on 0lk kansi, joten asiat on ihan kunnossa. Ei pidä etsiä ongelmia sieltä missä niitä ei ole.Suojamaadoitettua kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilaan niin, että suojamaadoitus jätetään kytkemättä. Jos asennetaan, kevi pitää myös kytkeä aina, josta aiheutuu kaikkea pientä kivaa kuten, että kaikki muutkin tilan pistorasiat ja valaisinpisteet (4m sisällä) täytyy vaihtaa suojamaadoitetuiksi ja niihin kevit kytkeä.
Jos näin ei haluta, pitää asentaa 0-luokan kaluste. Ja tähänhän tuli vastikää jotain uusia rajoituksia, että vain vanhan olemassa olevan rikkoutuneen 0-luokan kalusteen saa korvata vastaavalla, mutta uutta 0-luokan kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilassa paikkaan, jossa sellaista ei ole aiemmin ollut.
Tuo on 80-luvun valopiste, joten siinä ei ole ollut valaisinpistorasiakantta, vaan sokeripala. Siihen ei saisi siis edes sitä 0-luokan kantta laittaa, saati suojamaadoittettua johon kevi jätetään kytkemättä.
No näinpäs olikin. Tässä vaan puhuttiin "maan kytkemisestä/kytkemättä jättämisestä", niin siitä sen tarkemmin kuvaa katsomatta tein virheellisen johtopäätösen, että maadoitettu valaisinkansi, johon maadoitus jätetty kytkemättättä. Mutta tosiaan 0-luokan kansi, niin eihän sitä silloin ole "jätetty kytkemättä", kun siihen sitä edes voi kytkeä.No tuo valaisinkansihan on 0lk kansi, joten asiat on ihan kunnossa. Ei pidä etsiä ongelmia sieltä missä niitä ei ole.
Muovivalussa on maalle paikka, mutta kyllä tuo mun silmään näyttää tyhjältä.Onhan tuossa selkeästi paikka maadoitusliittimelle joten näkemättä kannen toista puolta ja tilan pistorasioita ei voida sanoa asiasta juuta eikä jaata etenkään kun aloittaja ei antanut mitään lisätietoa tuohon. Minulla on ainakin tarkastella tilaa kokonaisuutena ja päätellä sitten että onko kansi oikea vai väärä mutta tarvitsee varmaan luottaa jatkossa niiden tyhjänpäiväisten kirjojen sijaan kristallipalloon.
Enkä tiedä mikä pykälä estäisi kannen asentamisen sokeripalan tilalle, aika paljon väärää informaatiota ja mutuilua täällä mutta sehän ei ole mitään uutta.
En minäkään tiedä mikä pykälä, kun en pykälien numeroita osaa ulkoa, mutta näin se kuitenkin kiristyi, että:Enkä tiedä mikä pykälä estäisi kannen asentamisen sokeripalan tilalle, aika paljon väärää informaatiota ja mutuilua täällä mutta sehän ei ole mitään uutta.
Eipä taida olla mahdollistaItsellä olisi hiukan saman tapainen ongelma. Nolla ja maa erotettu talon mittakeskuksella ja autotallille vedetty joskus vuosia sitten varauksena AXMK. Onko nykypykälissä vielä jotain porsaan reikää vetää talon PEN-kiskolta ilman erillistä nollaa autotallille ja tehdä nollan ja vaiheen erotus myös siellä? Joskus taisi olla mahdollista, jos muita johtimia rakennusten välillä ei mene? Taisi olla vielä joku etäisyysvaatimus?
Aikomuksena oli kyllä itsellä kaivaa pihaa auki ja vaihtaa kuparikaapeli tilalle, mutta kun jossittelun tielle päästiin, niin...
Niinpä kyllä näyttää. Tuoko on siis todella yleensä kaikissa MR11 halogeenien tilalle olevissa LED-versioissa käytäntönä, että kelpaa AC ja DC?Tämä väittää, että AC/DC, niin kuin noi kaikki yleensä onkin.
Valaisimen saa itse rakentaa.Pitääkö tuohonkin olla muka sähkömies kytkemään, vai riittääkö, että tuohon laittaa pistotulppajohdon?
Laita sinne vaan jokin yleismallinen "12v muuntaja". Esimerkkejä:Olisi joku tällainen esimerkiksi sopiva tarkoitukseeni?
LED muuntaja 220-240V 20W 12VDC IP20 | Motonet Oy
Pitääkö tuohonkin olla muka sähkömies kytkemään, vai riittääkö, että tuohon laittaa pistotulppajohdon?
Löytyisikö helposti jotain tunnetumman merkistä, jossa muutakin kuin vain CE-merkki hyväksyntänä?
Alaslasketun katon sisään asennus, tarkistusluukku tietysti mistä pääsee muuntajaan käsiksi.
OK, eli muuntajaan saa pistotulpallisen johdon itse liittää mutta muuntajaa et saa suoraan kytkeä vain johtoihin joista tulee verkkojännite (vaikka silti saat valaisimen kytkeä itse vanhanaikaiseen sokeripalalla olevaan kattorasiaan)? Ei siinä, osaan kyllä tehdä kytkennät turvallisesti ja oikein mutta pitää vähän katsoa mitä oikeasti saisi tehdä ja mitä ei.Valaisimen saa itse rakentaa.
Noissa vaan tuo toisipuoli on valmiilla liittimellä. Paras olisi muuntaja, jossa on ruuviliittimet toisiopuolen johdoille, kun tuossa valaisimessani monisäikeiset 0.75mm2 piuhat on jo ennestään. Oisko vain jokin tuollainen (kuten se linkittämäni axxel) johon pistotulpallinen johto silti paras?Laita sinne vaan jokin yleismallinen "12v muuntaja". Esimerkkejä:
Valvontakameraliitin. Kätevä tarvike pitää varalla erilaisissa pienoisjänniteharrasteluissa.Noissa vaan tuo toisipuoli on valmiilla liittimellä. Paras olisi muuntaja, jossa on ruuviliittimet toisiopuolen johdoille, kun tuossa valaisimessani monisäikeiset 0.75mm2 piuhat on jo ennestään. Oisko vain jokin tuollainen (kuten se linkittämäni axxel) johon pistotulpallinen johto silti paras?
Siis tuo AXXEL toimisi, sitäkö tarkoitit?Ehkä hieman likainen ratkaisu valaistusmuuntajalle omaan makuuni, mutta toisaalta saan ihottumaa jo tuosta läppärin muuntajan tai pistorasian piilottamisesta kattopaneelien päälle. Kyllä tuo toimisi.
Kyllä. Valaisimen kytkentä sokeripalalla tai vastaavalla on sallittu maallikolle siksi, että se kattovalaisin on siellä katossa väärinkytkettynäkin kohtalaisen vaaraton ja valaisinpiste saadaan jännitteettömäksi valokytkimellä. Vaikka siihen valaisimeen olisi onnistuttu kytkemään jännite kuoreen, niin epätodennäköistä että siihen kosketaan valon päällä ollessa samalla, kun ollaan maapotentiaalissa johonkin pisteeseen.OK, eli muuntajaan saa pistotulpallisen johdon itse liittää mutta muuntajaa et saa suoraan kytkeä vain johtoihin joista tulee verkkojännite (vaikka silti saat valaisimen kytkeä itse vanhanaikaiseen sokeripalalla olevaan kattorasiaan)? Ei siinä, osaan kyllä tehdä kytkennät turvallisesti ja oikein mutta pitää vähän katsoa mitä oikeasti saisi tehdä ja mitä ei.
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?
Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.
Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.
Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.
Olisko liian vaikeaa, jos siihen lattialle laittaisi vaikka muovipussin tai pahvilaatikon ja nakkais ne paskat sinne, eikä pisin tonttia? Yhdellä sähkömiehellä näin kerran tikkaisiin teipattuna pienen pussin, johon roskat laittoi, arvostan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.