Kysymyksiä sähkömiehille

Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?

Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.

Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.

Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.
 
Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.

Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.

Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.

Olisko liian vaikeaa, jos siihen lattialle laittaisi vaikka muovipussin tai pahvilaatikon ja nakkais ne paskat sinne, eikä pisin tonttia? Yhdellä sähkömiehellä näin kerran tikkaisiin teipattuna pienen pussin, johon roskat laittoi, arvostan.
 
Olisko liian vaikeaa, jos siihen lattialle laittaisi vaikka muovipussin tai pahvilaatikon ja nakkais ne paskat sinne, eikä pisin tonttia? Yhdellä sähkömiehellä näin kerran tikkaisiin teipattuna pienen pussin, johon roskat laittoi, arvostan.

Kuten tuossa jo yllä viittasin niin kyllä niitä varmaan mukaan mahtuu sellaisiakin jotka siivoaa ja maksattaa sen siivoamisen sinulla.
 
Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.

Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.

Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.

Jää jo kupariakin sen verran lattialle, että yksi siivooja kerää sillä päiväpalkkansa :lol:
 
Ei kuulu urakkaan :sgottarun:

Edit: No olishan tässä noita esimerkkejä. Esim. yhteen kohteeseen piti mennä asentamaan ~50kpl sisäverkon antennit. Oltiin ilmoitettu, että ENNEN kuin alatte maalaamaan, tekemään lattioita ja välikaton paneeleita asentamaan, niin ilmoittakaa. Asennetaan itse 1kpl antenni ja 1kpl välikaton paneeli. Niin saadaan ne mitattua samalla. Eiköhän työt ollut joka kerroksessa puolessa välissä. Lattiat imuroitu ja pölyt poistettu jne. Siellä me sitten heiteltiin paneeleja alas viikon verran, porattiin niihin reikiä jne. Joutuivat tekemään imuroinnit/siivoukset ja ~150kpl paneeli asennukset uusiksi.
Ainakin redditissä on subi "electricians" jossa näyttää olevan kaikenlaisten karmeiden asennusten lisäksi näitä hassuja työmaan ristiriitoja ja peräti riitojen seurauksia. Yhdessä oli sähkäri kostona tehnyt kaapelivedon maalarin(?) alumiinitikkaiden välistä. :rofl2: :smoke: Kuva saattoi tietysti olla feikki mutta tämän kokoisella pallolla ihmettelisin ellei näin ole oikeastikin käynyt.
Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.

Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.

Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.
Ehkä tässä on ajateltu että näin se kuuluukin maailmassa mennä. Tekeväthän lääkäritkin sihteerin työtä nykyään puolet työajastaan ja hoitajat laitoshuoltajien hommat.

Minä ainakin haluan työn tilaajana että urakat tehdään ammattitaitoa vaativilta osin ja paskat siivoaa sitten joku joutomies kuten minä itse. Kattofirma ei todellakaan rupea siivoamaan poistettavien kattotiilten jämiä vuohenputkien seasta takatunkiolta saati pakkaamaan niitä alas laskettaviin laatikoihin, vaan heittää ne maahan paskaksi ja unohtaa siihen jos se on nopeinta. Jos olen kiireinen, selästä kipeä tai niin vitun laiska etten voi itse tehdä, niin sitten varmaan hommaan jonkun tekemään sen halvemmalla kuin nostureineen paikalle tuotu asentajatiimi.

E: Esimerkkini siis mitenkään väheksymättä siistimisalan ammattiosaamista tai työpanosta ja sillä painotuksella, että roskien keräämiseen pihamaalta en tarvitse myöskään ammattitaitoista siivoojaa vaan sen voin tehdä itse joutaessani.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko liian vaikeaa, jos siihen lattialle laittaisi vaikka muovipussin tai pahvilaatikon ja nakkais ne paskat sinne, eikä pisin tonttia? Yhdellä sähkömiehellä näin kerran tikkaisiin teipattuna pienen pussin, johon roskat laittoi, arvostan.

Vaikka tuossa aikaisemmin annoin paskan esimerkin. Niin on sitten täysin päin vastaisiakin työmaita ollut. Missä LVIS-jätkät soittelee, että nyt menis putkea/kaapelia. Tuokaahan ne omatkin tänne niin menee samalla vedolla.
Sitten on ollut itse harjan varressa, ja vain kertonut mitä ja mihin. Kytkennät kun tehnyt, niin se roskapussi sitten mukana. Ja ne prkl kaapelin pätkät heitellyt sitten vaikka taskuun.
 
Keittiössä työtason ja yläkaappien välitilassa madoitettu 2-paikkainen pistorasia. No eihän ne kaksi paikkaa riitä välillä mihinkään, joten onko sallittua laittaa siihen tämmöinen haaroitin tai vaikka kaksi haaroitinta (yksi kumpaankin paikkaan että saa 4 paikkaa) ja millaisella yhteisteholla tuollaista 2-paikkaista rasiaa voi kuormittaa ilman ongelmia? Laitteita kiinni olisi kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin, joskus ehkä leipägrilli ja jotain pienempää sälää (puhelimen laturi tms). Mikrouunille on oma rasiansa eri kohdassa.

Jotenkin mulle on jäänyt mielikuva että jossain vaiheessa näiden haaroittimien käyttö kiellettiin, mutta olenkohan nähnyt unta tai oliko kyseessä vain maadoittamattomat haaroittimet?


Kysytään vielä samalla onko väliä onko siinä tiskipöytä ja vesipiste vai ei? Ja entä onko tämmöiset yhdistetyt haaroittimet joissa europistokkeita myös ok?

 
Jotenkin mulle on jäänyt mielikuva että jossain vaiheessa näiden haaroittimien käyttö kiellettiin, mutta olenkohan nähnyt unta tai oliko kyseessä vain maadoittamattomat haaroittimet?

No siis joku sääntö tuosta tais olla että noi jatkoroikat sun muut on tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön.

Eli jos oikein kunnon pilkunhässintään aletaan niin jossain olohuoneessa mikäli pistorasiat loppuu kesken niin pitäisi tilata sähkäri paikalle lisäämään pistorasioita.

Mutta kuka tuota on vahtimassa? Muutenkin älytön sääntö kun miettii että jossain vuokrakämpässä ei edes saa tehdä mitään muutoksia omatoimisesti vaikka ammattilaisen tilaisi sen tekemään.
Joten jos asuu asunnossa vain "väliaikaisesti" niin silloinhan noi roikat ja haaroittimet on ihan ok.
 
No siis joku sääntö tuosta tais olla että noi jatkoroikat sun muut on tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön.

Eli jos oikein kunnon pilkunhässintään aletaan niin jossain olohuoneessa mikäli pistorasiat loppuu kesken niin pitäisi tilata sähkäri paikalle lisäämään pistorasioita.

Mutta kuka tuota on vahtimassa? Muutenkin älytön sääntö kun miettii että jossain vuokrakämpässä ei edes saa tehdä mitään muutoksia omatoimisesti vaikka ammattilaisen tilaisi sen tekemään.
Joten jos asuu asunnossa vain "väliaikaisesti" niin silloinhan noi roikat ja haaroittimet on ihan ok.
Tuo on muutenkin ihan mielisairas ajatus. Roikka on usein työpisteessä ihan syystä ja sille on funktio, oli se sitten johtosotkun vähentäminen tai kytkin. Mää alkamassa vetää jokaista pikkulaitetta työpöydältä omaan läpeensä seinään. Ei koti ole mikään äärivarusteltu toimisto jossa on 12 schukoa joka työpöydän takana sopivasti seinää kiertävässä kourussa.

Jos ei jakoroikkaa saisi käyttää kuin tilapäisesti, niin varmaan myös pistotulppaan kytkettävää siirrettävää UPSia koskisi sama periaate. Jos haluat jatkuvan UPS-toiminnallisuuden tietokonepöydälle, niin ei muuta kuin rakentamaan akkuhuonetta. Paska tilapäisratkaisu tuollainen laatikko. :smoke:

Taitaa taas "sääntö" olla jonkun yksittäisen ihmisen mielipide joka on päästetty pörisemään ilmaa pilaamaan jonkun lainsäätäjäksi itseään luulevan firman tai yhdistyksen arvovallalla.

Laitteita kiinni olisi kahvinkeitin, vedenkeitin, leivänpaahdin, joskus ehkä leipägrilli
Tätä minäkään en kyllä tekisi ihan riippumatta säännöistä tai ammattilaisen mielipiteestä. Vahinkojahan ei satu jos on varovainen, mutta tuossa pitää kuitenkin olettaa että kaikki kytketään päälle samaan aikaan, sulakkeena ei toimi ensimmäiseksi varsinainen sulake ja sulanutta mötikkää menee ensimmäisenä irrottamaan lapsi.
 
Viimeksi muokattu:
Electronic transformer Halogen+LED max. 0-65W 220-240/12V 65VA White
Olisiko tuo sittenkin paras? Antaa 12v (tai siis 11.5v) AC:ta ulos ja käy niin halogeenille kuin ledille, eli myös valosarjan alkuperäiset halogeenit sopisivat (tuo ollut 3 x 20W MR11 halogeeni alun perin). Alkuperäinen muuntaja oli 12V, 5A, 60VA.

Tuo on kai ihan luotettavan merkkinenkin?
Onko elektronisen muuntajan kanssa aina rajoitus, että samassa virtapiirissä ei saa olla esimerkiksi induktiivista kuormaa kuten loisteputkilamppua? Eli olisi samalta virtakatkaisijalta syöttö loisteputkivalaisimelle ja elektroniselle led-virtalähteelle.
LED and fluorescent lights on the same circuit? - Lumitex LED Lighting
Vastaava huomautus oli myös Paulmannin elektronisessa muuntajassa, että tuollainen voi aiheuttaa useiden tuhansien volttien piikkejä elektroniselle virtalähteelle. Jos noin on, eikö sama ongelma koskisi käytännössä kaikkia saman sulakkeen alla olevia laitteita?

Poistuuko tuo ongelma, jos loisteputkivalaisimeen vaihtaa loisteputken tilalle led-putken (esim. Osram Substitube T8) joka on yhteensopiva vanhanmallisen magneettisen ballastin kanssa? Vai onko se magneettinen ballast (kuristin) se ongelma vaikka olisi led-putki siinä kiinni?
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?

Jotkut pitää kyllä roskalaatikko mukanaan koko ajan, siivouspyyheet ja imuri autossa millä viimeistelee.

Mutta sitten on asiakkaat jotka suuttuvat jos sähkömies siivoaa ja valittaa sähkömiehen pomolle vaatien alennusta urakan hintaan. Jossain välissä sähkömies kypsyy siihen ja lopettaa siivoamiset.
 
No siis joku sääntö tuosta tais olla että noi jatkoroikat sun muut on tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön.
Tarkoitin oikeastaan sitä, että muistelen nimenomaan noiden "johdottomien" haaroittimien kohdalta jotain kieltoa. Jatkoroikka ei oikein ole hyvä idea omassa tilanteessa, sillä se lisää sotkua johtonsa kanssa ja pitäisi kiinnittää johonkin seinään tai yläkaapin pohjaan kun työtasolle voi aina kaatua nesteitä.

Tätä minäkään en kyllä tekisi ihan riippumatta säännöistä tai ammattilaisen mielipiteestä. Vahinkojahan ei satu jos on varovainen, mutta tuossa pitää kuitenkin olettaa että kaikki kytketään päälle samaan aikaan, sulakkeena ei toimi ensimmäiseksi varsinainen sulake ja sulanutta mötikkää menee ensimmäisenä irrottamaan lapsi.
Voitko vähän tarkentaa miksi näin? Miksi varsinainen sulake toimisi huonommin haaroittimen kanssa?

Ja tarkennetaan nyt vielä ne varsinaiset kysymykset, jos jollain olisi varma tieto:

1) Liittyykö noihin haaroittimiin jotain kieltoja tai rajoituksia?

2) Paljonko tehoa on ok ottaa tuommoisesta 2-paikkaisesta rasiasta joko ilman haaroitinta tai sen kanssa?

3) Uusi kysymys: onko haaroitin jotenkin huonompi kuin jatkojohto, jossa vaikka 3-4 paikkaa?
 
Jotkut pitää kyllä roskalaatikko mukanaan koko ajan, siivouspyyheet ja imuri autossa millä viimeistelee.

Mutta sitten on asiakkaat jotka suuttuvat jos sähkömies siivoaa ja valittaa sähkömiehen pomolle vaatien alennusta urakan hintaan. Jossain välissä sähkömies kypsyy siihen ja lopettaa siivoamiset.
Vaikea kuvitella, että joku suuttuisi omien jälkiensä korjaamisesta. Kyllä pitää päässä vikaa olla, jos suuttuu siitä, että paikat on jätetty työn jäljiltä siistiksi.
 
2) Paljonko tehoa on ok ottaa tuommoisesta 2-paikkaisesta rasiasta joko ilman haaroitinta tai sen kanssa?

Kannattaa sitä huoroitinta käydä hypistelemässä ja tsekata siitä merkinnät että miten paljon luvataan ampeereita. Itte tuohon mihin suunnittelet, valitsisin sellaisen joka kestää 16A koska keittiössä suurella todennäköisyydellä on 16A sulakkeen takana ne rasiat.

3) Uusi kysymys: onko haaroitin jotenkin huonompi kuin jatkojohto, jossa vaikka 3-4 paikkaa?

Ei. ne on ihan yhtä hyviä taikka huonoja. Valmistajia on monia, joten myös monenlaista laatua mahtuu sitten mukaan.
 
Vastaava huomautus oli myös Paulmannin elektronisessa muuntajassa, että tuollainen voi aiheuttaa useiden tuhansien volttien piikkejä elektroniselle virtalähteelle. Jos noin on, eikö sama ongelma koskisi käytännössä kaikkia saman sulakkeen alla olevia laitteita?

Koskisi, jos katkoisit sähköjä aina siitä sulakkeesta, eikä ryhmässä olisi muuta erityisempää pohjakuormaa. Ongelma syntyy siis siitä, että katkaisimen taakse jää vain induktiivinen kuorma ja elektroninen virtalähde.
 
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?
Laiskuus, välinpitämättömyys, kiire, ym.

Sehän vasta olis jos sähkärin pitäisi kaiken muun lisäksi alkaa roudaamaan mukana pölynimuria ja moppia.

Johan siinä siivoojat suuttuisi jos sähkärit alkais niiden tontille menemään.

Eiköhän se ole sullekin halvempaa että siivoat itte. Sähkärin työaikaa se lisää jos vielä siivoomaan ruvetaan. Ehkä joku sähkäri voi vaikka koko kämpän siivota jos asiakas pyytää ja on siitä valmis maksamaan.
Tämä mentaliteetti tuntuu monella sähkärillä olevan ja sitten niitä johtimen pätkiä ym. löytyy sieltä täältä ja joskus jopa sähkökeskusten sisältä.

Ihan samalla vaivalla ne roskat siivoaa kuin nakkelee ympäriinsä. Ei tässä ollut kyse mistään lattioiden moppaamisesta.

Tilaajankaan ei tarvitse kaikkea hyväksyä. Työmaita on erilaisia, mutta esim. verkostorakentamisessa urakoitsija käy tarvittaessa siivoamassa roskansa vaikka jälkikäteen.
 
Koskisi, jos katkoisit sähköjä aina siitä sulakkeesta, eikä ryhmässä olisi muuta erityisempää pohjakuormaa. Ongelma syntyy siis siitä, että katkaisimen taakse jää vain induktiivinen kuorma ja elektroninen virtalähde.
Auttaisiko tässä valaisimessa loisteputken vaihto led-putkeen tähän ongelmaan?
Tai millainen virtalähde pitäisi olla 12v halogeeni/led valaisimella, että se kestäisi loisteputkilamppua saman virtapiirin alla? Mitä ylipäänsä tapahtuu tuollaisessa yhdistelmässä elektroniselle virtalähteelle? Hajoaako ne sivistyneesti vai kunnon poksaus?

Elektroniset virtalähteet ei ole koskaan suojattu kestämään tuollaista?
Entä esim. GU10 230v ledit? Niissäkin on jokin sisäinen muuntaja mutta onko ne suunniteltu paremmin yhteensopiviksi?
 
Laiskuus, välinpitämättömyys, kiire, ym.

Tämä mentaliteetti tuntuu monella sähkärillä olevan ja sitten niitä johtimen pätkiä ym. löytyy sieltä täältä ja joskus jopa sähkökeskusten sisältä.

Ihan samalla vaivalla ne roskat siivoaa kuin nakkelee ympäriinsä. Ei tässä ollut kyse mistään lattioiden moppaamisesta.

Tilaajankaan ei tarvitse kaikkea hyväksyä. Työmaita on erilaisia, mutta esim. verkostorakentamisessa urakoitsija käy tarvittaessa siivoamassa roskansa vaikka jälkikäteen.
No tämä, onhan se siisti työmaa myös osa ammattitaitoa
 
Auttaisiko tässä valaisimessa loisteputken vaihto led-putkeen tähän ongelmaan?
Tai millainen virtalähde pitäisi olla 12v halogeeni/led valaisimella, että se kestäisi loisteputkilamppua saman virtapiirin alla? Mitä ylipäänsä tapahtuu tuollaisessa yhdistelmässä elektroniselle virtalähteelle? Hajoaako ne sivistyneesti vai kunnon poksaus?

Elektroniset virtalähteet ei ole koskaan suojattu kestämään tuollaista?
Entä esim. GU10 230v ledit? Niissäkin on jokin sisäinen muuntaja mutta onko ne suunniteltu paremmin yhteensopiviksi?
Itselleni vastaten ja kysyen. :)
Taitaa olla järkevintä muuttaa magneettisella ballastilla oleva loisteputkilamppu suoraan T8 ledille niin, että ballast ohitetaan?

Ilmeisesti simppelein ratkaisu on katkaista 2 kpl (nuo johdot on siis L-sisään ja kuristettu ulos loisteputkelle, eikös niin) magneettiselle ballastille menevään johtoa ja kytkeä ne toisiinsa Wagolla? Ballastin kai voi sinne jättää sisään kylmäksi tai ottaa pois (ei liene väliä kummin tekee?). Miten tuon sytyttimen kanssa, kannattaisiko tuokin ohittaa katkomalle sen johdot irti sytyttimen kannasta ja Wagolla yhteen, vai jättääkö vain ennalleen ja laittaa sen led-putken mukana tulevan oikosulkupalikan siihen?
Riittänee ilmeisesti, että tarratulostimella esim. tekee valaisimen sisälle selvästi näkyvän tekstin, että tähän saa laittaa vaan led-valoputkia?
Jos tuon teettää sähkärillä, tekeekö ne tuota hommaa jotenkin eri tavalla ja antaako ne siitä jonkin hyväksyntäpaperin?

Käsittääkseni tuon ballastin ohituksen jälkeen tuon elektronisen led-muuntajan kanssa ei oli enää sitä vaaraa, että saman valokatkaisimen alla oleva loisteputkivalaisin antaisi sinne tuhansien volttien piikkejä joista elektronisen muuntajan valmistaja varoittelee?

Tietty koko valaisimen voisi vaihtaa nykyaikaiseen mutta koska tuo on valaisinpeilikaappi, niin hommassa on aika montakin muuttujaa feng shuin osalta. Eikä kyllä huvittaisi alkaa tuohon hommaan, kun joutuisi käytännössä koko seinustan remppaamaan maalauksineen, jos uusi kaappi olisi eri kokoinen jne.
 
No tämä, onhan se siisti työmaa myös osa ammattitaitoa
Samaa mieltä. Ja on jopa työturvallisuuskysymys kun ei tarvitse polvia myöten kahlata jossain kaapelinpätkä"suossa". Jossain isommalla työmaalla ei ole suuri vaiva hakea jotain roskakärryä työkohteen viereen ja heitellä roskat siihen sitä mukaa kun sitä syntyy. Ja sitä roskaa syntyy joskus melkoisesti, erään äänievakuointijärjetelmän liitoskoteloiden kytkemisen aikana syntyi yhdessä työkohteessa yli kaksi kärryllistä sitä johdonpätkää, kuorta, nippusiteen pätkiä, sidoslankoja sun muita muovisuikaleita kun päätteli kasan 24-parisia JAMAKkeja liitoskoteloihin kun sähkärit oli vetäneet pari metriä ylimääräistä joka naruun. Tuon kun olisi kaikki viskonut lattialle niin eihän siinä enää olisi voinut töitä tehdä kun olisi koko ajan kompuroinut niihin roskiin.
 
Samaa mieltä. Ja on jopa työturvallisuuskysymys kun ei tarvitse polvia myöten kahlata jossain kaapelinpätkä"suossa". Jossain isommalla työmaalla ei ole suuri vaiva hakea jotain roskakärryä työkohteen viereen ja heitellä roskat siihen sitä mukaa kun sitä syntyy. Ja sitä roskaa syntyy joskus melkoisesti, erään äänievakuointijärjetelmän liitoskoteloiden kytkemisen aikana syntyi yhdessä työkohteessa yli kaksi kärryllistä sitä johdonpätkää, kuorta, nippusiteen pätkiä, sidoslankoja sun muita muovisuikaleita kun päätteli kasan 24-parisia JAMAKkeja liitoskoteloihin kun sähkärit oli vetäneet pari metriä ylimääräistä joka naruun. Tuon kun olisi kaikki viskonut lattialle niin eihän siinä enää olisi voinut töitä tehdä kun olisi koko ajan kompuroinut niihin roskiin.

En tiedä sitten onko nykyisin isoilla työmailla säästetty mutta 2000 luvun alussa kerrostalo työmaalla oli kyllä ihan siivoojat. Toki se nyt ei ole vaiva eikä mikään että ottaa viereen pahvilaatikon ja kuorii johdot siihen, mutta että pitäisi jokainen kuorenpätkä alkaa noukkia ja nippusiteen pätkä jotka väistämättä lentelee minne sattuu niin ehkä joku sellaiseen ryhtyy, toiset ei. Eikä ole missään kyllä velvoitettukaan.
Koulussakin silloin aikoinaan oli että työmaa pidetään silleen perus siistinä että sen minkä helposti korjaa pois niin se korjataan mutta ei aleta nysväämään niin että mitään ei jää jälkeen.
 
Voitko vähän tarkentaa miksi näin? Miksi varsinainen sulake toimisi huonommin haaroittimen kanssa?
En minä sitä tarkoittanutkaan, mutta minusta on epämiellyttävä ajatus kytkeä oletetusti huonolaatuiseen kiinalaiseen roikkaan esimerkiksi 7 kilowatin edestä laitteita. Aivan varmasti nainen tai lapsi laittaa kaikki yhtä aikaa päälle, viimeistään sähkökatkon aikana. :smoke:

Vielä kun niitä Tokmannin markan jatkojohtovarusteita käytetään vuosikaudet, kolhitaan, jatketaan käyttöä vaikka on näkyviä murtumia, aurinko raiskaa muovin ja keittiökäytössä tietysti lisäksi kaadetaan kaikkea paskaa sisään.
 
En tiedä sitten onko nykyisin isoilla työmailla säästetty mutta 2000 luvun alussa kerrostalo työmaalla oli kyllä ihan siivoojat. Toki se nyt ei ole vaiva eikä mikään että ottaa viereen pahvilaatikon ja kuorii johdot siihen, mutta että pitäisi jokainen kuorenpätkä alkaa noukkia ja nippusiteen pätkä jotka väistämättä lentelee minne sattuu niin ehkä joku sellaiseen ryhtyy, toiset ei. Eikä ole missään kyllä velvoitettukaan.
Koulussakin silloin aikoinaan oli että työmaa pidetään silleen perus siistinä että sen minkä helposti korjaa pois niin se korjataan mutta ei aleta nysväämään niin että mitään ei jää jälkeen.
Juu, kyllähän niitä siivoojia oli silloin kun itse asennushommia tein joskus ennen 2015, mutta ei nekään joka paikkaan kerinneet ja olihan se jo itsellekin mukavampi kun heitti roskat heti johonkin pahvilaatikkoon/jätesäkkiin/jassikkaan niin ei tarvinnut nilkkoja myöten kahlata siinä silpussa. En minäkään nyt jokaista roskiksesta ohi lentänyttä pätkää noukkinut takaisin roskikseen mutta oli sekin jo paljon jos 90% roskasta sai suoraan jonkinlaiseen roskikseen. Ja esim kiviporan puruistakin menee suurin osa kivasti suoraan roskiin kun laittaa pahvilootan porattavan kohdan alle, ne mitä menee lootasta ohi on sitten siivoojan hommia.

Monessa urakkasopparissakin on tainnut olla että urakoitsijan pitää siivota työalueensa "lastapuhtaaksi" eli käytännössä on aikalailla pakko käyttää jotain roskista ettei joudu käyttämään puolta tuntia tontin siistimiseen. Joku yksittäinen nippusiteen pätkä tai pari johtimen kuorta ei ole vielä aiheuttanut valitusta mutta itse olen aina ollut sen verran pedantti että mahdollisuuksien mukaan olen jättänyt työkohteen vähintään yhtä siistiksi kuin se on ollut kun olen aloittanut työt.

Aikanaan kun tuli oikein yksityisasiakkaiden kodeissa asennuksia tehtyä niin olin vähän tarkempi, yritin sentään kaiken mahdollisen roskan ja kiviporan muhjun saada roskiin ja silti tulee eräs tapaus mieleen kun eräs asiakas oli ottanut kuvan YHDESTÄ MHS-kaapelin johtimen kuoren pätkästä ja tehnyt siitä reklamaation että asentaja oli ollut "kauhean epäsiisti". Kaikki muut porauspurut ja useampi sata kuorittua johtimen päätä olin kyllä ihan itse keräillyt tarkkaan roskiin ja yhdestä hiton kuoren palasesta jaksoi tehdä ison numeron. Tuota kyllä naurettiin pitkään firmassa.
 
Aikanaan kun tuli oikein yksityisasiakkaiden kodeissa asennuksia tehtyä niin olin vähän tarkempi, yritin sentään kaiken mahdollisen roskan ja kiviporan muhjun saada roskiin ja silti tulee eräs tapaus mieleen kun eräs asiakas oli ottanut kuvan YHDESTÄ MHS-kaapelin johtimen kuoren pätkästä ja tehnyt siitä reklamaation että asentaja oli ollut "kauhean epäsiisti". Kaikki muut porauspurut ja useampi sata kuorittua johtimen päätä olin kyllä ihan itse keräillyt tarkkaan roskiin ja yhdestä hiton kuoren palasesta jaksoi tehdä ison numeron. Tuota kyllä naurettiin pitkään firmassa.
Näitä käsitinkin alkuperäisessä kommentissa tarkoitetun. Saatoin erehtyä ja ehkä tässä tarkoitettiinkin jotain monialaisella työmaalla tapahtuvaa toisten urakoitsijoiden huomioimista, mikä onkin sitten ihan eri juttu ja jollaiseen tuli epähuomiossa toisessa tarkoituksessa viitattua.

Itse ainakin lähden siitä, että kun haluan sähkärin tai muun ammattimiehen tekemään jonkin asennuksen tai rakennustyön itselleni, niin en kaipaa siivouspalvelua. Tietenkään mitään huonoa jälkeä tai sotkemista ei ole joululistalla, mutta roskat voin poimia ihan itse ja se kuuluu ikään kuin tarjouspyyntöön jollaista ei yleensä virallisesti edes tehdä. Sen takiahan se ammattilaisen asennus tilataan, että homma tulee tehtyä oikein, turvallisesti, laillisesti ja siinä sivussa yleensä nopeammin kuin ranetus.
 
En minä sitä tarkoittanutkaan, mutta minusta on epämiellyttävä ajatus kytkeä oletetusti huonolaatuiseen kiinalaiseen roikkaan esimerkiksi 7 kilowatin edestä laitteita. Aivan varmasti nainen tai lapsi laittaa kaikki yhtä aikaa päälle, viimeistään sähkökatkon aikana. :smoke:

Vielä kun niitä Tokmannin markan jatkojohtovarusteita käytetään vuosikaudet, kolhitaan, jatketaan käyttöä vaikka on näkyviä murtumia, aurinko raiskaa muovin ja keittiökäytössä tietysti lisäksi kaadetaan kaikkea paskaa sisään.
No nyt ymmärrän paremmin. Tässä tilanteessa ei meillä kyllä varmaan noin isoa kuormaa saa aikaan, mutta siksi yritänkin haarukoida että mikä on vielä turvallista.
 
No nyt ymmärrän paremmin. Tässä tilanteessa ei meillä kyllä varmaan noin isoa kuormaa saa aikaan, mutta siksi yritänkin haarukoida että mikä on vielä turvallista.
Jos ajatellaan, että se on 16 ampeerin sulakkeen takana niin 3680 wattia sieltä saa otettua ja tuosta ei sulake vielä laukea vaan kestää enemmänkin ottaa hetkellisesti mikä ei tietenkään ole kannattavaa, mutta parempi on, että pysyt alle tuon rajan. Lisäksi jos saman sulakkeen takana on muitakin rasioita niin niidenkin laitteiden kulutus pitää huomioida tuossa maksimi tehossa mitä on käytettävissä.
 
Näitä käsitinkin alkuperäisessä kommentissa tarkoitetun. Saatoin erehtyä ja ehkä tässä tarkoitettiinkin jotain monialaisella työmaalla tapahtuvaa toisten urakoitsijoiden huomioimista, mikä onkin sitten ihan eri juttu ja jollaiseen tuli epähuomiossa toisessa tarkoituksessa viitattua.

Itse ainakin lähden siitä, että kun haluan sähkärin tai muun ammattimiehen tekemään jonkin asennuksen tai rakennustyön itselleni, niin en kaipaa siivouspalvelua. Tietenkään mitään huonoa jälkeä tai sotkemista ei ole joululistalla, mutta roskat voin poimia ihan itse ja se kuuluu ikään kuin tarjouspyyntöön jollaista ei yleensä virallisesti edes tehdä. Sen takiahan se ammattilaisen asennus tilataan, että homma tulee tehtyä oikein, turvallisesti, laillisesti ja siinä sivussa yleensä nopeammin kuin ranetus.
Pointtihan tässä on se, että esim kuluttaja-asiakkaille tehdyissä keikoissa mitä aikanaan tein ei sillä "siivouksen" osuudella ollut käytännössä merkitystä työaikaan, tuo että tekee roskaamatta ja siististi menee ehkä minuutin enemmän kuin "tiputan kaikki roskat asiakkaan siivottavaksi" -tyylillä eli rahallista säästöä asiakas ei siitä juurikaan saa. Kuluttaja vaan yleensä on tyytyväisempi kun työn jälkeen kämppä ei näytä kaatopaikalta.

Monesti oli myös keikkoja joissa asiakkaalle oli myyty keikka tiettyyn urakkahintaan eli asiakas maksoi saman olin minä paikalla tunnin tai kuusi tuntia ja silti asiakas joskus rupesi hoputtamaan. Tuollaisissa hoputuskeikossa tuli kyllä jätettyä kaikki roskat asiakkaan vastulle (vaikka "perussiivous" kuuluikin keikkaan) ja sitten sopparin kirjoituksen jälkeen monesti asiakas tajusi yhtäkkiä että "v*ttu, pitikin hoputtaa... olisi saanut siistimmän asennuksen (työnjäljeltäänkin) kun ei olisi turhaan hoputtanut. Mutta kun nimi oli paperissa niin siinä vaiheessa kävelin ovesta ulos.

tl;dr: Kuluttaja-asiakas on mulkku eikä ymmärrä parastaan
 
No nyt ymmärrän paremmin. Tässä tilanteessa ei meillä kyllä varmaan noin isoa kuormaa saa aikaan, mutta siksi yritänkin haarukoida että mikä on vielä turvallista.
Jos ajatellaan, että se on 16 ampeerin sulakkeen takana niin 3680 wattia sieltä saa otettua ja tuosta ei sulake vielä laukea vaan kestää enemmänkin ottaa hetkellisesti mikä ei tietenkään ole kannattavaa, mutta parempi on, että pysyt alle tuon rajan. Lisäksi jos saman sulakkeen takana on muitakin rasioita niin niidenkin laitteiden kulutus pitää huomioida tuossa maksimi tehossa mitä on käytettävissä.
Juuri tähän liittyen se normaali pistorasiakin kestää pidemmän päälle vähemmän kuin 16 ampeerin sulake. Kun siihen laitetaan jatkoksi joku väsynyt kiinalainen lattarautaroikka, ja siihen helvetisti erilaisia vastuslaitteita, niin alkaa kuumottaa. Tietysti vahinkojahan ei tapahdu jos tietää mitä tekee ja on varovainen. Normin mukainen yleinen varovaisuus (saati yli-innokkaat standardit) ei kuitenkaan perustu näille oletuksille.

Kestääkö sen roikan rasioiden lasten tekemä johdinrauta, joka samalla toimii jousena kaikille rasioille, muoviin valetuissa niittauksissaan kovin suurta kuormaa luotettavasti ja turvallisesti? En ole otsikon tarkoittama sähkäri eikä tämän kysymyksen pohdinta edes varsinaisesti kuulu sen nimikkeen ammattitaidon alle vaan jollekin muulle suunnittelijalle, tavarantarkastajalle, materiaalien tuntijalle tai onnettomuustutkinnan ylifakiirille. Osaako siihen kukaan vastata saatavilla olevin tiedoin muuta kuin "en tiedä, ei välttämättä"?
 
Juuri tähän liittyen se normaali pistorasiakin kestää pidemmän päälle vähemmän kuin 16 ampeerin sulake. Kun siihen laitetaan jatkoksi joku väsynyt kiinalainen lattarautaroikka, ja siihen helvetisti erilaisia vastuslaitteita, niin alkaa kuumottaa. Tietysti vahinkojahan ei tapahdu jos tietää mitä tekee ja on varovainen. Normin mukainen yleinen varovaisuus (saati yli-innokkaat standardit) ei kuitenkaan perustu näille oletuksille.

Kestääkö sen roikan rasioiden lasten tekemä johdinrauta, joka samalla toimii jousena kaikille rasioille, muoviin valetuissa niittauksissaan kovin suurta kuormaa luotettavasti ja turvallisesti? En ole otsikon tarkoittama sähkäri eikä tämän kysymyksen pohdinta edes varsinaisesti kuulu sen nimikkeen ammattitaidon alle vaan jollekin muulle suunnittelijalle, tavarantarkastajalle, materiaalien tuntijalle tai onnettomuustutkinnan ylifakiirille. Osaako siihen kukaan vastata saatavilla olevin tiedoin muuta kuin "en tiedä, ei välttämättä"?
Pistorasialle jossa pidetään suurta kuormaa pitkiä aikoja käy yleensä näin (kts. kuva). Hyvä esimerkki on vaikka sähköauton lataaminen. Suurta kuormaa pidetään päällä pitkiä aikoja jolloin pistorasia ja kaapelit kuumenee. Tavallinen pistorasia ei ole tähän tarkoitukseen vaan suosittelisin karavaani pistorasiaa joka kestää pitkää kuormittamista paremmin.
 

Liitteet

  • IMG_1244.png
    IMG_1244.png
    1,8 MB · Luettu: 88
  • IMG_1245.jpeg
    IMG_1245.jpeg
    192,2 KB · Luettu: 86
Itselleni vastaten ja kysyen. :)
Taitaa olla järkevintä muuttaa magneettisella ballastilla oleva loisteputkilamppu suoraan T8 ledille niin, että ballast ohitetaan?

Se nyt kannattaa muuttaa muutenkin. Muistaakseni noi vanhat kymmeniä vuosia lämmössä paistuneet magneettikuristimet oli yksi yleisistä tulipalon aiheuttajista plus uusien loistputkien myyntihän on kielletty ja astuu jossain vaiheessa voimaan, joten led-putket pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa laittaa.

Ilmeisesti simppelein ratkaisu on katkaista 2 kpl (nuo johdot on siis L-sisään ja kuristettu ulos loisteputkelle, eikös niin) magneettiselle ballastille menevään johtoa ja kytkeä ne toisiinsa Wagolla? Ballastin kai voi sinne jättää sisään kylmäksi tai ottaa pois (ei liene väliä kummin tekee?). Miten tuon sytyttimen kanssa, kannattaisiko tuokin ohittaa katkomalle sen johdot irti sytyttimen kannasta ja Wagolla yhteen, vai jättääkö vain ennalleen ja laittaa sen led-putken mukana tulevan oikosulkupalikan siihen?
Riittänee ilmeisesti, että tarratulostimella esim. tekee valaisimen sisälle selvästi näkyvän tekstin, että tähän saa laittaa vaan led-valoputkia?
Jos tuon teettää sähkärillä, tekeekö ne tuota hommaa jotenkin eri tavalla ja antaako ne siitä jonkin hyväksyntäpaperin?

En nyt päässäni hahmota miten kytkentä menisi jos piuhoja katkottaisiin kuristimelta ja sytyttimeltä ja yhdisteltäsiin wagolla (disclaimer: en ole sähkäri), mutta siis led-putken valmistajan ohjeiden mukaan, minusta niiden mukana on aina tullut vihko jossa kytkentäohjeet... Ja yksi mahdollinen kytkentä on että valaisimesta riivitään kaikki mahdollinen roju (piuhat kuristin, sytytin, ehkä konkkakin jne.) pois ja tuodaan L ja N lampun kannoille (toiset pään kannat jää kytkemättä kokonaan). Sopivasti katkoo vanhoja piuhoja niin ei tartte uusia kantoja eikä mitään (mutta siis kattoo ne valmistajan kaaviot kytkennöistä, sanallisesti aina menee selityksessä jotain väärin tai ymmärretään vääin)... Itse oon tehnyt näin, kun ärsyttää ajatus, että valaisin on täynnä kaikkea rojua joka ei ole edes käytössä.

Itse oon laittanut tarratulostimella tarran että vain LED putkille ja merkinnän L N siihen päähän mihin putken L ja N tulee. Riippuen putkesta niin siellä toisessa päässä voi olla oikosulku tai vähintäänkin sulake, eli vaikka laittaisi LED putken mutta väärin päin, niin voi paukkua ja kipunoida. Ai mistäkö tiedän (piti uusia putken kannat kun nekin meni mustaksi)? Sähkäri joka mulle asennuksia tekee (ja tarkisteli nää omat viritykset) naureskeli kun kyselin noista todistuksista joita jotkut nettisivut sanoo että pitäisi olla, että sähköliikkeen nimet ja kaikki, että ei hän oo kyllä kuullut että ikinä tehtäisiin. Näin täällä maalla, en tiedä onko virallisesti tarkempaa...
 
Se nyt kannattaa muuttaa muutenkin. Muistaakseni noi vanhat kymmeniä vuosia lämmössä paistuneet magneettikuristimet oli yksi yleisistä tulipalon aiheuttajista plus uusien loistputkien myyntihän on kielletty ja astuu jossain vaiheessa voimaan, joten led-putket pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa laittaa.



En nyt päässäni hahmota miten kytkentä menisi jos piuhoja katkottaisiin kuristimelta ja sytyttimeltä ja yhdisteltäsiin wagolla (disclaimer: en ole sähkäri), mutta siis led-putken valmistajan ohjeiden mukaan, minusta niiden mukana on aina tullut vihko jossa kytkentäohjeet... Ja yksi mahdollinen kytkentä on että valaisimesta riivitään kaikki mahdollinen roju (piuhat kuristin, sytytin, ehkä konkkakin jne.) pois ja tuodaan L ja N lampun kannoille (toiset pään kannat jää kytkemättä kokonaan). Sopivasti katkoo vanhoja piuhoja niin ei tartte uusia kantoja eikä mitään (mutta siis kattoo ne valmistajan kaaviot kytkennöistä, sanallisesti aina menee selityksessä jotain väärin tai ymmärretään vääin)... Itse oon tehnyt näin, kun ärsyttää ajatus, että valaisin on täynnä kaikkea rojua joka ei ole edes käytössä.

Itse oon laittanut tarratulostimella tarran että vain LED putkille ja merkinnän L N siihen päähän mihin putken L ja N tulee. Riippuen putkesta niin siellä toisessa päässä voi olla oikosulku tai vähintäänkin sulake, eli vaikka laittaisi LED putken mutta väärin päin, niin voi paukkua ja kipunoida. Ai mistäkö tiedän (piti uusia putken kannat kun nekin meni mustaksi)? Sähkäri joka mulle asennuksia tekee (ja tarkisteli nää omat viritykset) naureskeli kun kyselin noista todistuksista joita jotkut nettisivut sanoo että pitäisi olla, että sähköliikkeen nimet ja kaikki, että ei hän oo kyllä kuullut että ikinä tehtäisiin. Näin täällä maalla, en tiedä onko virallisesti tarkempaa...
Jos loisteputken muuttaa led putkelle se tulisi johdottaa niin että sähkö kiertää kummankin pään kautta, juurikin siksi että kipinät ei sinkoile jos putken laittaa väärin päin. Joissain ledputkissa ei ole merkitty mitenkään sitä virransyöttöpäätä.
 
Jos loisteputken muuttaa led putkelle se tulisi johdottaa niin että sähkö kiertää kummankin pään kautta, juurikin siksi että kipinät ei sinkoile jos putken laittaa väärin päin. Joissain ledputkissa ei ole merkitty mitenkään sitä virransyöttöpäätä.

No jeps näinhän se pitää tehdä kun asiaa ajattelee ja katsoo (esim. https://valtavalo.fi/wp-content/upl...tos-LED-valoputkille-sopivaksi-FIN-062020.pdf). Onko tämä määräys vai hyvä käytäntö? Kysyn kun minulla on ihan kaupassa ostetuissa T8 LED valaisimissa (liekkö tämmösiä enää edes markkinoilla, tuntuvat olevan nykyään kiinteillä valonlähteillä) tuotu syöttö vain putken toiseen päähän, josta sitten itse apinoin kytkennän muihin vanhoihin valaisimiin (ja sähkäri ei korvaansa lotkauttanut aiheelle)... Nimim. alkanko muuttamaan näiden kytkentöjä.

Edit: Taisin ottaa mallia myös tästä dokkarista, joka kuvaaa tuon "suorakytkennän": https://www.sylvania.fi/images/pdf/T8_LED-putkien_kytkentäohje.pdf .
 
Viimeksi muokattu:
Voiko tavallinen pulliainen vaihtaa itse verkkovirtaan kytketyn palovaroittimen? Alkaa olla kymmenen vuotta täynnä ja vissiin vaihtaa pitäisi.
 
Voiko tavallinen pulliainen vaihtaa itse verkkovirtaan kytketyn palovaroittimen? Alkaa olla kymmenen vuotta täynnä ja vissiin vaihtaa pitäisi.
Kuuluvat taloyhtiölle/vuokranantajalle. Jos saat jostain samanlaisen niin ettei sitä asennuspohjaa tarvitse vaihtaa niin voi sen silloin itse vaihtaa, kun jännitteiset osat jää sinne asennuspohjan sisään eikä niihin tarvitse koskea vaihtaessa. Ei eroa käytännössä mitenkään siitä, että vaihtaisit sen varmistuspatterin siihen tuo toimenpide.
 
Se nyt kannattaa muuttaa muutenkin. Muistaakseni noi vanhat kymmeniä vuosia lämmössä paistuneet magneettikuristimet oli yksi yleisistä tulipalon aiheuttajista plus uusien loistputkien myyntihän on kielletty ja astuu jossain vaiheessa voimaan, joten led-putket pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa laittaa.
Tuokin on hyvä pointti. Tosin vähän epäilen, että syttyykö tuollainen Helvarin metallikuorinen magneettinen kuristin juuri mitenkään, jos nyt käyttäjä ei ole niin välinpitämätön, että antaa vioittuneen ja vanhanaikaisella sytkärillä olevan loisteputken välkkyä päivästä toiseen tekemättä mitään.
Itselläni ollut elektroniset sytyttimet jotain 5-6 vuotta. Eipä muuten ole yhtään putkea edes tarvinnut tuon jälkeen vaihtaa. Tuo elektroninen sytytinhän huolehtii, että vioittunut/vanha loisteputki ei enää jää sytytyslooppiin vaan katkaisee syötön sille.

Lähinnä noissa LED-putkissa itseäni epäilyttää niiiden valoteho ja valon laatu. Ensinnäkin kaikki putket on joko 3000K (830) tai vielä kylmempiä. Saako mistään 2700k LED-putkia (en tarkoita mitään nimettömiä jostain ulkomaisesta verkkokaupasta)?
Toiseksi valoteho on esim. 600mm T8:ssa luokkaa 700 lumenia tai hieman yli?!?! Vertailun vuoksi Osramin 827 loisteputki mikä nyt on käytössäni on 1350 lumenia. Valaisin on Polarian peilikaappi. Sisältä valaisin on valkoiseksi maalattua peltiä, joten kai tuo sitä putken taustapuolen valoakin ohjaa näkyville. Edessä lampun suojana on 90 asteen kulmassa oleva muovi (ABS? sellainen maitolasimainen) mistä valo tulee ulos.
Joten onko tuollainen LED-putki valoteholtaan yhtä hyvä tuossa tilanteessa?


En nyt päässäni hahmota miten kytkentä menisi jos piuhoja katkottaisiin kuristimelta ja sytyttimeltä ja yhdisteltäsiin wagolla (disclaimer: en ole sähkäri), mutta siis led-putken valmistajan ohjeiden mukaan, minusta niiden mukana on aina tullut vihko jossa kytkentäohjeet... Ja yksi mahdollinen kytkentä on että valaisimesta riivitään kaikki mahdollinen roju (piuhat kuristin, sytytin, ehkä konkkakin jne.) pois ja tuodaan L ja N lampun kannoille (toiset pään kannat jää kytkemättä kokonaan). Sopivasti katkoo vanhoja piuhoja niin ei tartte uusia kantoja eikä mitään (mutta siis kattoo ne valmistajan kaaviot kytkennöistä, sanallisesti aina menee selityksessä jotain väärin tai ymmärretään vääin)... Itse oon tehnyt näin, kun ärsyttää ajatus, että valaisin on täynnä kaikkea rojua joka ei ole edes käytössä.
Mitä itse muutaman lampunvalmistajan kytkentäkaavion katsoin niin kyllä molemmat päät pitäisi olla kytkettynä valaisimessa. Juuri tuo kuristimen johtojen katkaisu ja niiden päiden yhdistäminen tulkintani mukaan on tuollaisen ohjekaavion mukainen. Toki siinä jää valaisimesta riippuen joku 10cm tai enemmänkin "ylimääräistä" johtoa sisään. Tuossa on vain se, että valaisimen voisi myös helposti palauttaa alkuperäiseksi, kun jättää kuristimen johdot sen verran tyngäksi, että ne saa vaikka Wagolla liitettyä takaisin. Tai saako noista Helvarin kuristimista peräti nuo johdot irti ja takaisin jotenkin katkomatta?

Toinen juttu miksi tuota katkaisu/yhdistysjuttua mietin on se, että muistaakseni tuossa valaisimessani nuo sisäiset lampun johdotukset oli kaikki ihan valkoisella piuhalla. Jossain uudemmissa vastaavissa mitä on keittiössäni, oli ihan ruskea ja sinistä johtoa käytetty.

Ja kolmas asia, että onko nuo alkuperäiset kuristimelle menevät ja lähtevät johdot (kuten kaikki muutkin lampunkannoille kulkevat) tarpeeksi paksuja suoraan verkkojännitteelle? Nuohan on tosi ohutta johtoa, ainakin tuossa vanhimmassa. Millaiset jännitteet ja virrat kuristimen kautta kulkevissa menee verrattuna suoraan 230v verkkojännitteeseen? Joka tapauksessa suoralla johdotuksellahan LED-putken kanssa virtamäärä putoaa paljon, alle puoleen.
(Paljonkohan tuollainen Helvarin kuristin 18W loisteputken kanssa vetää virtaa verkosta?)

Lähinnä itseäni mietityttää tuo sykäripään johdotus, että onko sen paras antaa jäädä ennalleen ja käyttää sitä ledin mukana tulevaa "sytkäriä" eli oikosulkupalikkaan, vaiko ohittaa tuokin ja pistä yhteen. Oisko tuossa oikosulkupalissa käytännössä sulake sisällä? Jossain ohjeissa oli nimittäin, että käyttää mukana tulevaa sytkäriä tai korvata se sulakkeella. Tuossa Polarian kaapissa tosin sytkäri on toisessa lampunkannattimessa kiinni suoraan, joten eipä tuota oikeastaan edes voisi ohittaa kuvaamallani tavalla, ainakaan aukomatta liitintä josko sittenkään siististi tehtyä.

Sähkäri joka mulle asennuksia tekee (ja tarkisteli nää omat viritykset) naureskeli kun kyselin noista todistuksista joita jotkut nettisivut sanoo että pitäisi olla, että sähköliikkeen nimet ja kaikki, että ei hän oo kyllä kuullut että ikinä tehtäisiin. Näin täällä maalla, en tiedä onko virallisesti tarkempaa...
Tätä itsekin mietin, että tulisiko tuossa sähkärin teettämänä sen kummemmin mitään virallista paperia? Mitä olen sähköhommia teettänyt joskus täällä niin sähkäri on tehnyt asennuksistaan mittauspöytäkirjat mutta ei niissä koskaan ole eritelty, että mitä tarkalleen on tehty tai lisätty, vain mittauspisteet ja tulokset. Omat asennukset olen myös yleensä tarkistuttanut ja sähkäri todennut aina, että ne on täysin oikein tehty. Siksi vähän mietin, että miten jälkikäteen nähdään edes mitkä on sähkärin ja mitkä on ranen tekemiä, jos molemmat on tehty oikein?
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin on hyvä pointti. Tosin vähän epäilen, että syttyykö tuollainen Helvarin metallikuorinen magneettinen kuristin juuri mitenkään, jos nyt käyttäjä ei ole niin välinpitämätön, että antaa vioittuneen ja vanhanaikaisella sytkärillä olevan loisteputken välkkyä päivästä toiseen tekemättä mitään.

Tästä kai ne tulipalot pääosin lähtee joo jos oikein muistan aiheesta lukemani artikkelin. Kotona nyt välkkyviä putkia jaksa katsoa, mutta toimistossa aina välkkyy joku putki ja se tai sytkä vaihdetaan ehkä sitten joskus kenties vuosittaisen huoltokierroksen aikana...

Lähinnä noissa LED-putkissa itseäni epäilyttää niiiden valoteho ja valon laatu. Ensinnäkin kaikki putket on joko 3000K (830) tai vielä kylmempiä. Saako mistään 2700k LED-putkia (en tarkoita mitään nimettömiä jostain ulkomaisesta verkkokaupasta)?
Toiseksi valoteho on esim. 600mm T8:ssa luokkaa 700 lumenia tai hieman yli?!?! Vertailun vuoksi Osramin 827 loisteputki mikä nyt on käytössäni on 1350 lumenia. Valaisin on Polarian peilikaappi. Sisältä valaisin on valkoiseksi maalattua peltiä, joten kai tuo sitä putken taustapuolen valoakin ohjaa näkyville. Edessä lampun suojana on 90 asteen kulmassa oleva muovi (ABS? sellainen maitolasimainen) mistä valo tulee ulos.

Minulla oli täsmälleen samat epäilyt valotehon kanssa, kunnes päätin kokeilla LED-putkia. Tämän jälkeen ei ole paluuta, niin paljon parempi valoteho niissä on. En nyt osaa sanoa just jostain peilikaapista, mutta autotallissa oli 8x 59W loisteputkea valoteholtaan 8x 5250 lumenia. Vaihdoin tilalle LED putket 8x 4500 lumenia (nää nyt toki on poikkeuksellisen tehokkaat ja täten poikkeuksellisen kalliit, mutta siltikin valoteholtaan paperilla vähäisemmät) ja ihan törkeen paljon enemmän noista valoa lähtee. Hankala tietty silmämääräisesti arvioida, mutta varmaan tuplat tms. Sama homma varastotilojen jne. T8 valaisimissa, laitoin aluksi "teho" LED putkia mutta osaan joutui vaihtamaan jopa vähemmän tehokkaat, kun oli vähän turhan paljon potkua.

Äkkiä googlattuna Airamin T8 loisteputkissa CRI 80, noissa tehokkaissa ledeissä sama, eli pitäisi laadunkin olla riittävä. En tiedä jos mennään sitten graafiseen työhön suuniteltuihin putkiin joissa CRI yli 90, että löytyykö ledeistä vastaavia mutta aika varmaan löytyy, en jaksa googletella. Värilämpötilasta en tiiä, luulis kai? Itse käytän 4000K putkia kun ne on työtiloissa, missä saakin olla.

Itse kytkennöistä en uskalla sanoa mitään kun kävi ilmi, että toi mun tekemä suorakytkentäkin ei ole paras mahdollinen, vaikka jonkun LED-putken valmistajan ohjeiden mukainen se olikin.
 
Tästä kai ne tulipalot pääosin lähtee joo jos oikein muistan aiheesta lukemani artikkelin. Kotona nyt välkkyviä putkia jaksa katsoa, mutta toimistossa aina välkkyy joku putki ja se tai sytkä vaihdetaan ehkä sitten joskus kenties vuosittaisen huoltokierroksen aikana...
Kaipa se kuumentuessaan voi jotain palavaa sytyttää ennen pitkää. Tosiaan lienee suurin ongelma jossain yrityskäytössä. Kotona ei tuollaista kyllä voi kestää.

Minulla oli täsmälleen samat epäilyt valotehon kanssa, kunnes päätin kokeilla LED-putkia. Tämän jälkeen ei ole paluuta, niin paljon parempi valoteho niissä on. En nyt osaa sanoa just jostain peilikaapista, mutta autotallissa oli 8x 59W loisteputkea valoteholtaan 8x 5250 lumenia. Vaihdoin tilalle LED putket 8x 4500 lumenia (nää nyt toki on poikkeuksellisen tehokkaat ja täten poikkeuksellisen kalliit, mutta siltikin valoteholtaan paperilla vähäisemmät) ja ihan törkeen paljon enemmän noista valoa lähtee. Hankala tietty silmämääräisesti arvioida, mutta varmaan tuplat tms. Sama homma varastotilojen jne. T8 valaisimissa, laitoin aluksi "teho" LED putkia mutta osaan joutui vaihtamaan jopa vähemmän tehokkaat, kun oli vähän turhan paljon potkua.
Esimerkissäsi ledien valoteho on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä putkea. Nuo 18W T8:n korvikkeet epäilyttää, kun valoteho on sentään vain puolet loisteputkesta. Kai tuo näkyy aivan helvetin selvästi?
Olisiko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisista?

Toiseksi onkohan jotain tehoversioita olemassa 18W T8 putkesta kuluttajille saatavana?
Katsoin tuossa Polarian nyt myymään mallin samanlevyisestä ja kokoisesta kaapista tietoja ja olin katsovinani, että G13 ledit siinä olisi ollut mutta valotehoksi mainittiin 1500 lumenia. Kaapin leveyden perusteella ei tuonne kyllä yli 590mm leveä putki voi mennä, joten mahtaa olla jokin tehoversio tai useampi mutta epäilen kaapin koon perusteella ettei sinne kahta mahdu järkevästi.

Äkkiä googlattuna Airamin T8 loisteputkissa CRI 80, noissa tehokkaissa ledeissä sama, eli pitäisi laadunkin olla riittävä. En tiedä jos mennään sitten graafiseen työhön suuniteltuihin putkiin joissa CRI yli 90, että löytyykö ledeistä vastaavia mutta aika varmaan löytyy, en jaksa googletella. Värilämpötilasta en tiiä, luulis kai? Itse käytän 4000K putkia kun ne on työtiloissa, missä saakin olla.
Tuota CRI 80 nuo on listattu kaikki led-putket mitä katselin mutta 3000k. En oikein tykkää kummastakaan. Kaikki led-lamput mitä olen hehkujen korvikkeeksi ostellut ovat 2700k CRI 90 tai yli. Nuo CRI 80 on omaan silmään sellaisia ruumishuonelamppuja, kun ei ne punaista väriä toista juuri yhtään.

Itse kytkennöistä en uskalla sanoa mitään kun kävi ilmi, että toi mun tekemä suorakytkentäkin ei ole paras mahdollinen, vaikka jonkun LED-putken valmistajan ohjeiden mukainen se olikin.
Uteliaisuudesta, kun varmaan ihan koulutetut sähkärit lukee tätä ketjua, että miten he tekisivät tuollaiset magneettisella kuristimella olevan T8 18W loisteputkivalaisimen muunnostyön LED-putkelle? Kokonaan uudet johdot vai pelkkä kuristimen ohitus ja siihen meneet johdot yhteen? Vai jokin muu tapa, mikä? Jättäisittekö vanhan kuristimen valaisimen sisään kylmäksi vain otatteko sen pois? Teettekö valaisimeen merkinnät muutostyöstä ja maininnasta vain LED-putkille tms?
 
Vielä tästä elektroninen LED-muuntaja saman valokatkaisimen alla magneettisella kuristimella varustetun loisteputken kanssa, että onko 12v ledeille virtalähteeksi olemassa vielä jotain (edelleen saatavissa olevaa) mikä kestäisi tuon loisteputken aiheuttamat tuhansien volttien piikit muille laitteille?
Rupesi tuo Paulmannin elektroninen muuntaja vähän itseäni arveluttamaan. Näköjään jopa virransyöttöä ei voi pistotulpalla tehdä, kun on L ja N merkitty erikseen sisääntulossa. Esim. vastaavat Osramin virtalähteet mitä selaisin, ei näkynyt merkintöjä napaisuudesta syötön puolella. Olisivatko muutenkin vähemmän ranttuja tuon loisteputken kanssa?

Tai jos nuo 12v ledit korvaisi GU10 LEDeillä niin onko nuo suunniteltu kestämään samassa virtapiirissä olevien loisteputkilamppujen piikit?
Kuvittelisi, että tuollaiset 230v halogeenien korvauslamput olisi suunniteltu kestämään kaikissa tilanteissa. Vai onko sama ongelma niissäkin?
 
Tuota CRI 80 nuo on listattu kaikki led-putket mitä katselin mutta 3000k. En oikein tykkää kummastakaan. Kaikki led-lamput mitä olen hehkujen korvikkeeksi ostellut ovat 2700k CRI 90 tai yli. Nuo CRI 80 on omaan silmään sellaisia ruumishuonelamppuja, kun ei ne punaista väriä toista juuri yhtään.

En tabletilla hirveästi jaksa googletella mutta näkyishän noita CRI 90+ putkia olevan, eos miten hyvin löytyy laatuvalmistajilta. Itse en jaksaisi stressata 2700K vs 3000K kun ero on niin pieni, ettei sitä huomaa kuin vierekkäin olevista valonlähteistä (oletan että tää oli joku WC peilikaappi eikä mikään graafisen työn alue)...En mäkään CRI 80 valonlähteitä ostaisi sisälle, varastotiloissa ne taas menee hyvin. Tosin CRI oli aika paska mittari muistaakseni, pitäisi oikeastaan tarkistaa vielä spektritkin.
 
Elektroniset virtalähteet ei ole koskaan suojattu kestämään tuollaista?
Entä esim. GU10 230v ledit? Niissäkin on jokin sisäinen muuntaja mutta onko ne suunniteltu paremmin yhteensopiviksi?

Olisi kaupallisesti ihan liian kallista tukea tuollaisia erikoistilanteita. Helpompi vaan kirjoittaa käyttöohjeisiin, että älä tee näin. Teknisesti yksinkertaista kuitenkin poistaa ne rautakuristimet - vaatii vaan luvat, että suorituksen saa tehdä.

Poksauksen näyttävyys sitten taas on vaihtelevaa. Saattaapa tuo tulipalonkin sytyttää tai sitten vain lakata toimimasta. Kokeilematta et tiedä.
 
Esimerkissäsi ledien valoteho on kuitenkin aika lähellä alkuperäistä putkea. Nuo 18W T8:n korvikkeet epäilyttää, kun valoteho on sentään vain puolet loisteputkesta. Kai tuo näkyy aivan helvetin selvästi?

Suotta epäilet, kyllä niistä lediputkista potku lähtee. Kannattaa muistaa että LED putkissa se valon tuotto on maksimissaan about 180 kun taas loisteputkessa tasaisesti 360 astetta josta osa menee väkisin hukkaan vaikka olis millainen reflektori siellä putken takana kun sellaista peiliä ei ole olemassa joka ei hukkaisi. Eli LED putkessä käytännössä kaikki valoteho tulee hyötykäyttöön kun taas loisteputkessa osa menee hukkaan.
 
Suotta epäilet, kyllä niistä lediputkista potku lähtee. Kannattaa muistaa että LED putkissa se valon tuotto on maksimissaan about 180 kun taas loisteputkessa tasaisesti 360 astetta josta osa menee väkisin hukkaan vaikka olis millainen reflektori siellä putken takana kun sellaista peiliä ei ole olemassa joka ei hukkaisi. Eli LED putkessä käytännössä kaikki valoteho tulee hyötykäyttöön kun taas loisteputkessa osa menee hukkaan.
Tämä se oleellinen juttu taitaa olla. Ei perustasoisia lediputkikorvikkeita numeroilla pääse myymään, ja utelias varovaisuus valon määrästä kokeillessa oli. Havainto on kuitenkin ollut, että selvästi pienempi lumenien määrä antaa saman tai ehkä kirkkaamman valaistuksen kuin alkuperäinen. Yleensä hankala arvioida kun vertailukohtana on ollut loppuun käytetty jo oireileva putki, tai ainakin iäkäs putki jonka kaverina on raihnainen sytytin.
 
Meillä on mökillä aurinkosähkö ja tuommoinen invertteri. Se on ollut jo monta vuotta ja kaikki laitteet on porakoneen akkulaturia lukuunottamaat toiminut hienosti. Nyt hankittiin edellisen painepesurin hajottua uusi Nilfisk. Se ei toimi tuolla invertterillä ja invertteri menee heti overload tilaan. Ajattelin hankkia pykälää isomman ivertterin, mutta työkaveri kertoi, että on mahdollista, että jos pesurissa on kolmivaihemoottori ja siinä on kondensaattorit, tarvitaan puhdasta siniaaltosähköä sen käyttöön. Osaako kukaan sanoa, onko tuossa mitään perää?
 
Led putkia myydään eri valovoimalla. Eli jos haluaa enemmän potkua siitä valaisimesta, niin hankkii ledputken josta irtoaa enemmän luumeneita.
 
Olisi kaupallisesti ihan liian kallista tukea tuollaisia erikoistilanteita. Helpompi vaan kirjoittaa käyttöohjeisiin, että älä tee näin. Teknisesti yksinkertaista kuitenkin poistaa ne rautakuristimet - vaatii vaan luvat, että suorituksen saa tehdä.

Poksauksen näyttävyys sitten taas on vaihtelevaa. Saattaapa tuo tulipalonkin sytyttää tai sitten vain lakata toimimasta. Kokeilematta et tiedä.
Siis tuoko koskee myös GU10 LEDejä? Koska luulisi, että noita asennellaan vähän joka paikkaan eikä kyllä yhdessäkään ostamassani lampussa ole ollut ukaasia varoittamassa loisteputkilampuista saman kytkimen alla.

Tuosta rautakuristimen poistosta. Tekeekö niitä kaikki sähkärit vai onko joku kodinkonekorjauliike se taho? Tekeekö ne niistä merkinnät ja kirjaukset vastuuhenkilöstä valaisimeen? Niin ja uteliaisuudesta, johdottaako ne nuo uusiksi vai jättääkö kuristimen sisään ja ohittaa sen yhdistämällä johdot?
Tuo jännite ja virta on kai vähän eri mitä kuristimen kautta tulee, että onko nuo alkuperäiset johdot enää riittävät?

Onko tuollainen sokeripalan kokoinen L ja N välissä valaisimeen tulevan virtaliittimen pinneissä pelkkä häiriönpoistokonkka vai onko tuo se kompensaatiokonkka? Ilmeisesti vain tuo kompensaatiokonkka olisi poistettava vai tarviiko kumpaakaan, jos kuristinta ei enää ole?
 
Led putkia myydään eri valovoimalla. Eli jos haluaa enemmän potkua siitä valaisimesta, niin hankkii ledputken josta irtoaa enemmän luumeneita.
Mistähän tällaisia sitten saa 590mm pituisena? En minä kyllä löytänyt yhtään 3000k T8 590mm LED-putkea , jossa olisi yli 1000 lumenia, vaan ne on luokkaa 700-800 lumenia. Ilmeisesti ne on vain noita 4000k tai yli ja nekin taitaa olla kaikki speksattu avoimeen valaisimeen, että ei kannata edes yrittää mihinkään tavanomaiseen keittiön työtasovalaisimeen tai valaisinkaappiin, jossa lamppu on kuvun sisällä.

Niin Sylvania taisi olla ainoa, jolla oli 1000 lumenin 3000k, mutta se oli juuri avoimeen valaisimeen tarkoitettu.

Ei taida olla kellään valmistalla 2700k versiota tarjolla?
 
En mäkään CRI 80 valonlähteitä ostaisi sisälle, varastotiloissa ne taas menee hyvin. Tosin CRI oli aika paska mittari muistaakseni, pitäisi oikeastaan tarkistaa vielä spektritkin.
Sepä tässä on, kun kaikki T8 LED-putket on CRI 80 (en nähnyt yhtään CRI 90 merkittyä).
Tiedän, että tuo CRI on vajavainen mittari mutta katsonkin yleensä, jos on tieto R9 (punainen) arvosta (tuo paketissa oleva CRI on arvoista 1-8 keskiarvo). Kuitenkin yleensä nuo CRI 80 speksatut on R9 osalta todella huonoja, voi olla jopa negatiivinen arvo sille, eli punaista ei toista juuri lainkaan. Taas nuo CRI 90 merkityt yleensä on ihan kohtuullisia R9:n osalta. Litterön lampuissa on muuten usein tosi hyvä CRI luokkaa 97.
 
Mistähän tällaisia sitten saa 590mm pituisena? En minä kyllä löytänyt yhtään 3000k T8 590mm LED-putkea , jossa olisi yli 1000 lumenia, vaan ne on luokkaa 700-800 lumenia. Ilmeisesti ne on vain noita 4000k tai yli ja nekin taitaa olla kaikki speksattu avoimeen valaisimeen, että ei kannata edes yrittää mihinkään tavanomaiseen keittiön työtasovalaisimeen tai valaisinkaappiin, jossa lamppu on kuvun sisällä.

Niin Sylvania taisi olla ainoa, jolla oli 1000 lumenin 3000k, mutta se oli juuri avoimeen valaisimeen tarkoitettu.

Ei taida olla kellään valmistalla 2700k versiota tarjolla?
Tuo "18w" on kyllä vähän tuollainen paitsiossa oleva pituus, mutta on noita nyt jotain tuossa 830/1000lm luokassa. Tässä pikaisesti onnisen haulla:

4970096 Aura light opti hf 8w 830 1050lm
4970079 aura light opti 7,5w 830 1050lm
4941341 Sylvania toledo avant 6,6w 3000k 1000lm
4723718 Philips master vle 8w 830 1000lm
4923628 philips master hf 8w 830 1000lm
4933320 Ledvance performance 7,5w 830 1000lm

Mutta tosiaan 3000k ja tuo lyhyt putki on kyllä sellaiset speksit ettei niille reilusti kirkkaammille ole juuri kysyntää. 1,5m ja 4000k niin on jo aika paljon enemmän valikoimaa.
 
Tuo "18w" on kyllä vähän tuollainen paitsiossa oleva pituus, mutta on noita nyt jotain tuossa 830/1000lm luokassa. Tässä pikaisesti onnisen haulla:

4970096 Aura light opti hf 8w 830 1050lm
4970079 aura light opti 7,5w 830 1050lm
4941341 Sylvania toledo avant 6,6w 3000k 1000lm
4723718 Philips master vle 8w 830 1000lm
4923628 philips master hf 8w 830 1000lm
4933320 Ledvance performance 7,5w 830 1000lm

Mutta tosiaan 3000k ja tuo lyhyt putki on kyllä sellaiset speksit ettei niille reilusti kirkkaammille ole juuri kysyntää. 1,5m ja 4000k niin on jo aika paljon enemmän valikoimaa.
Tuo Sylvania oli ainakin vain avoimeen valaisimeen tarkoitettu. Miten lie nuo muut tuossa listassa.
Saako noita normi kuluttajakaupoista? Näyttää olevan vain näitä 700-800 lumenisia mitä selaisin tutuimpia kauppoja.

Mitenhän tuo Osramin Substitube 720 lumenia (T8 590mm) pärjää 1350 lumenin loisteputkelle kuvullisessa valaisimessa?

Toiseksi onkohan kaikilla merkeillä suorakytkennässä (ilman kuristinta) eroja? Esim. nyt vasta huomasin, että Osram/Ledvance ohjeessa "sytyttimen" paikka (joko se led-oikosulku tai sulake) pitäisi olla lampulle tulevan vaiheen (L) välissä, eikä vasta siinä lampulta lähtevän toiseen lampunkiinnikkeeseen menevän johdon välissä kuten alun perin kuristimen kanssa on.
Onko tuolla väliä oikeasti? Tosiaan joillain muilla se oli ohituksessakin jätetty alkuperäiselle paikalleen. Liekö ne oikosulkupalikat todellisuudessa sittenkin sulakkeita, jolloin tuo Osram/Ledvancen ohje kyllä kuulostaa järkevimmältä.

Osram/Ledvance myös huomautti, että johtojen pitää olla 0.5mm2 vahvuisia tarvittavalla virrankestolla.
Liekö nuo vanhat piuhat edes riittävän vahvuisia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 409
Viestejä
4 511 556
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom