Kysymyksiä sähkömiehille

Eli siis olet ns ammattilainen ja standardit on käytettävissä muttet jaksa niitä lukea?

Koska D1 löytyy niin:
Keviä ei saa käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin suojajohtimeksi.
Nollajohdin taas on tunnistettava koko pituudeltaan sinisellä värillä.

Kuustonnisesta:
543.1.3 määrittelee suojajohtimesta, joka ei ole kaapelivaipan sisällä. Jää kotitehtäväksi lukea se itse kirjasta.
814.5 Maakaapelin sijoitus ja suojaaminen, mukaan lukien putkituksen värit

Ei tähän kovin paljon jää jo edellä kirjoittamani jälkeen epäselvää. Jos totetutat kysymäsi, käytät keviä väärin. Mutta tässä vähän haisee nyt se, että teet joka tapauksessa. Toivottavasti et työnantajan nimissä ole aikeissa lopputarkastaa näitä virityksiä.
Kohta 1, Keviä on tarkoitus tosissaan käyttää suojajohtimena eli tämä kohta on ok (AXMK:ssa L1,L2,L3 ja Nolla joka on A)
543.1.3 koskee tapauksia jossa suojajohdin kulkee asennusputken ulkopuolella, ja koska tarkoitus on vetää AXMK ja Kevi samaan putkeen niin pykälä ei ole oleellinen
814 koskee koskee kaivantoa ja suojaputkea jota en periaatteessa kysynyt. Piha-alueilla riittää SN8-luokan suojaputki. En ole ikinä nähnyt SN4-luokan putkia, mutta en kiellä etteikö näitäkin voisi olla olemassa joten ihan hyvä huomioida. Tosin Tarkoitus tehdä suojaus normaalilla SN8-luokitellulla putkella.

Mutta yhtä asiaa en tajunnut huomioida, eli siellä AXMK:ssahan on tosissaan yksi johdin merkitty keltavihreällä jonka takia homma ei onnistu. (jotenkin takaraivossa oli AMCMK:n johdinvärit kun AXMK:ta tulee vähemmän minnekään suunniteltua) Olisi toki ollut helpompi kun olisit todennut tämän niin ei olisi tarvinnut kaivaa pykäliä. En huomannut asiaa kun piuha on nyt voimapihdeillä katkottu molemmista päistä. kiitokset kuitenkin vastauksesta. Teen sähkötyöt kelpoisuustodistuksella joten ne pitää tarkastuttaa ulkopuolisella taholla johon on tähän pätevyys.
 
Jos sillä asennetaan ryhmäkeskus, niin eikö PEN ole suojajohdin johon vedetään sininenteippaus molempiin päihin? Tällöin se on TN-C mallin mukainen asennus. Toki jos se on aiemmin TN-S, ei niitä saa enää myöhemmin yhdistää.
 
Jos sillä asennetaan ryhmäkeskus, niin eikö PEN ole suojajohdin johon vedetään sininenteippaus molempiin päihin? Tällöin se on TN-C mallin mukainen asennus. Toki jos se on aiemmin TN-S, ei niitä saa enää myöhemmin yhdistää.
Sen lisäksi että teippailu on pahimman luokan raneilua niin tämä liittyy osin mun edelliseen kysymykseen mistä tuli kasa vittuilua ilman kunnollisia vastauksia, mutta kerrotaan nyt miten asia ratkesi. Sähkölaitoksen omistaman mittarikeskuksen ja ryhmäkeskuksen välinen johto pitää olla TN-S järjestelmän mukainen ja ryhmäkeskus varustettuna omalla maadoituksellaan. Tieto löytyi verkon omistavan sähkölaitoksen liittymisohjeista, ja syy tähän on että vähentää runkoverkkoon kohdistuvia häiriöitä. Määräysten valossa tuon voisi vetää käsittääkseni TN-C kaapelointina ja tähän viittaa myös tuo sähkölaitoksen perustelu häiriöistä. Tontille jo rakennettu mittarikeskus oli tosissaan Carunan ja sinetöinnin syy selvisi kun tilasin mittarisiirron työmaakeskuksesta mittarikeskukseen. Carunan asentaja avasi sinetöinnin ja keskuksessa on jo mittari valmiiksi asennettuna ja pistorasia toiminnassa (tuli vähän yllätyksenä verkkoyhtiön asentajallekin) Mutta homma kunnossa ja tehty ohjeiden mukaan. kyselen jatkossa korkeintaan lampunvaihtoon liittyviä kysymyksiä ettei "raneiluni" hermotstuta niin paljoa palstan pesunkestäviä ammattilaisia.
 
Määräysten valossa jos ja kun siellä tontilla on jo TN-S, niin TN-C:tä et sinne luvallisesti enää tee.
 
543.1.3 koskee tapauksia jossa suojajohdin kulkee asennusputken ulkopuolella, ja koska tarkoitus on vetää AXMK ja Kevi samaan putkeen niin pykälä ei ole oleellinen
No nyt löytyi yllättäen standardit...

Ja kyllä se liittyy asiaan. Kun muukin on arpomista, ei voi olla mitenkään vakuuttunut, miten ne johdot lopulta maassa ovat.

814 koskee koskee kaivantoa ja suojaputkea jota en periaatteessa kysynyt. Piha-alueilla riittää SN8-luokan suojaputki. En ole ikinä nähnyt SN4-luokan putkia, mutta en kiellä etteikö näitäkin voisi olla olemassa joten ihan hyvä huomioida. Tosin Tarkoitus tehdä suojaus normaalilla SN8-luokitellulla putkella.
Eli olet vetämässä kaapelia maahan välittämättä asiaan liittyvistä standardeista? Etkä viitsi edes lukea jos joku kertoo, mitä tulisi lukea? Katsoitko edes kyseisen kohdan?

Mutta yhtä asiaa en tajunnut huomioida, eli siellä AXMK:ssahan on tosissaan yksi johdin merkitty keltavihreällä jonka takia homma ei onnistu. (jotenkin takaraivossa oli AMCMK:n johdinvärit kun AXMK:ta tulee vähemmän minnekään suunniteltua)
Siis oikeasti suunnittelet näitä mutta kysyt foorumilta täysin perusasioita?

reilun pätkän AXMK 4x35S kaapelia
Kerroit itse heti alkuun kaapelissa olevan kevi.

Olisi toki ollut helpompi kun olisit todennut tämän niin ei olisi tarvinnut kaivaa pykäliä.
Kaksi keviä joista toinen merkitty nollaksi ei kyllä oikea tapa ole toimia.

Sen lisäksi että teippailu on pahimman luokan raneilua niin tämä liittyy osin mun edelliseen kysymykseen mistä tuli kasa vittuilua ilman kunnollisia vastauksia, mutta kerrotaan nyt miten asia ratkesi. Sähkölaitoksen omistaman mittarikeskuksen ja ryhmäkeskuksen välinen johto pitää olla TN-S järjestelmän mukainen ja ryhmäkeskus varustettuna omalla maadoituksellaan. Tieto löytyi verkon omistavan sähkölaitoksen liittymisohjeista
Teippaaminen on tehtävä tietyissä tilanteissa, standardi kertoo sen eikä silloin puhuta raneilusta.

Ja voisiko olla niin, että vastaukset saa sen mukaan, miten kysyy? Jos alalla työskentelevä ei viitsi edes oman talonsa kohdalla lukea standardeja niin kyllä vika on silloin täysin itsessä.
Mitä verkkoyhtiön ohjeistuksiin tulee niin kukaan ei voi tietää, minkä verkon alueella olet jos sitä et kerro.
...olisi laittaa ryhmäkeskuksen ja autokatoksen...
Tästä on varsin vaikea lukea, että oletkin vetämässä mittauskeskukselta sitä kaapelia.

Mutta homma kunnossa ja tehty ohjeiden mukaan. kyselen jatkossa korkeintaan lampunvaihtoon liittyviä kysymyksiä ettei "raneiluni" hermotstuta niin paljoa palstan pesunkestäviä ammattilaisia.
Kysymys esitetty 15:35 ja samana päivänä vähän myöhemmin kommentti on tämä. Taisi siis olla trollausta koko asia.

Mutta tämä tästä. Oikeastaan tuota yllä olevaakaan ei olisi tarvinnut vastata mutta ehkä joku seuraava kysyjä huomaa, millainen merkitys on kysymisen tyylillä, annettujen tietojen puutteellisuudella ja kaikkien muiden haukkumisella.
 
Huomaa vaan sen että ei täällä mtään kannata kysyä. Joko et kysynyt oikein tai sitten et lukenut standardeista. Ihan sama laittaa vaikka ketju lukkoon ja alotuspostaukseen isolla lukekaa standardit.
 
Jos luotat nettifoorumiin niin eihän siinä mitään, mutta itse tarkistaisin asiat lisäksi vielä luotettavasta lähteestä. Varsinkin kun kyse on ilmeisesti talonrakennusprojektista eikä pelkästään mistään yksittäisen valaisimen johtojen ruuvaamisesta sokeripalaan... (voihan siinäkin toki mennä vikaan jos ei tiedä mitä tekee).
Kun tuota vähän laajentaa niin....

Osa ranettaa joka tapauksessa, oli vastaus mitä tahansa. Sille ei voi mitään. Eikä netissä kerrottuja tarkisteta mutta menee ehkä silti paremmin oikein vs kysymättä. Olkoonkin nimimerkkien takana.
Aika usein vastaus on kuitenkin "ei onnistu / laiton ratkaisu" joten osa jättää tekemättä. Pelkästään positiivinen asia.
Ja moni haluaa tietää ennen sitä sähkärin soittamista, onko joku asia mahdollinen. Kyllä se paikalle soitettu sitten vielä tarkistaa, oliko foorumivastaus kelvollinen.

Ammattilaisen taas voisi olettaa automaattisesti tarkistavan mutta onhan ala varsin laaja, joku osa-alue on outo ja sitä voi kysyä. Toisaalta... Mitä simppelimpi asia, sitä enemmän toki herää epäily, ettei kysyjä olekkaan ammattilainen.

Muttet kieltämättä haluaisi kyseistä okt:ta ainakaan tarkistaa. Jos rane tekisi, olisi kaikki mahdollinen pakko tarkistaa ajatuksella "väärin on kuitenkin". Jos taas alalla toimiva tekee ja varsinkin itselleen, liian helposti oletus on "kyllä nämä varmasti on tehty kunnolla". Toki tästä huolimatta ihan oikeasti tarkistetaan mutta kyllähän tuo kasvattaa riskiä jäädä asioita huomaamatta.

Huomaa vaan sen että ei täällä mtään kannata kysyä. Joko et kysynyt oikein tai sitten et lukenut standardeista. Ihan sama laittaa vaikka ketju lukkoon ja alotuspostaukseen isolla lukekaa standardit.
Valitettavasti sähköala ei ole sellainen, joka antaa mahdollisuuksia arpoa asioita. Se ei ole vittuilua jos kysytään tarkentavia kysymyksiä niin paljon kuin on tarpeen. Ja jo vastaukset ovat ristiriitaisia, aika harva viitsii kovin paljon käyttää aikaa vastaamiseen. Varsinkaan jos kysyjä kertoo "en viitsinyt itse".

Eikä varmasti kukaan oleta amatööreillä olevan standardena käytettävissä joten varsinkin epäselvässä kohdassa vastauksen on pakko olla "soita sähkäri" ja jos se ei käy, toinen vaihtoehto on "ei voi tehdä, on laiton".
 
No toisaalta, kyllä täällä foorumeilla tuntuu olevan jonkunverran koulunpenkiltä pykäliä lainaavia besserwissereitäkin, joille ranetusta on kaikki muu kuin oppikirjassa kuvatut periaatekytkennät.

Muistan joskus lukeneeni mielipiteen jonka mukaan ei ole olemassa tilannetta jossa olisi tarve käyttää merkkausteippiä (tai merkkausteipin käyttö pitäisi olla kielletty tms), joka kertoo lähinnä siitä että stripperit ovat tuttu lähinnä oppikirjan kuvasta.
 
Kuuluuko maakaapelin suojavaippa/maa teipata tai merkata muulla tapaa?
 
Kuuluu. Yleensä vedetään päälle kevisukka ja teipataan se siten ettei kaapelista törrötä mitään ja että sukka pysyy hyvin paikoillaan.

Suurin osa asentajista tuntuu teippaavan konsentrisen johtimen keviteipillä mutta kevi kutistesukka/suojaletku ja musta teippi vaipan ympäri on ehdottomasti se nopeampi ja siistimpi tapa ja itsekin tätä suosin.
 
Suurin osa asentajista tuntuu teippaavan konsentrisen johtimen keviteipillä mutta kevi kutistesukka/suojaletku ja musta teippi vaipan ympäri on ehdottomasti se nopeampi ja siistimpi tapa ja itsekin tätä suosin.
Juurikin näin. Pitkälti ja huonosti teipattu on muutaman vuoden jälkeen yleensä aika kauhean näköinen ja tahmeakin vielä.
 
Mä kun en mitenkään jatkuvasti noita konsentrisia joudu asentamaan vedän sen kyllä aina teipillä. Eihän ne sukat tietysti autossa mahdottomasti tilaa veisi, mutta sitä kamaa jita olisi hyvä olla mukana on ihan loputtomiin, ja jo nykyisellään auton kuorna hätyyttelee jatkuvasti tonnia.

Varsinkin isommissa kaapeleissa se sukka olisi varmasti myös nopeampikin tapa asentaa kuin teippaaminen, joka ottaa kuitenkin oman aikansa kun siivosti tekee.
 
No toisaalta, kyllä täällä foorumeilla tuntuu olevan jonkunverran koulunpenkiltä pykäliä lainaavia besserwissereitäkin, joille ranetusta on kaikki muu kuin oppikirjassa kuvatut periaatekytkennät.

Muistan joskus lukeneeni mielipiteen jonka mukaan ei ole olemassa tilannetta jossa olisi tarve käyttää merkkausteippiä (tai merkkausteipin käyttö pitäisi olla kielletty tms), joka kertoo lähinnä siitä että stripperit ovat tuttu lähinnä oppikirjan kuvasta.
Voi täällä myös olla sähkötöiden johtajia, insinöörejä ym. joilla pykälät on paremmin hallussa kuin rivisähkäreillä. ;)

Huomaa vaan sen että ei täällä mtään kannata kysyä. Joko et kysynyt oikein tai sitten et lukenut standardeista. Ihan sama laittaa vaikka ketju lukkoon ja alotuspostaukseen isolla lukekaa standardit.
Maallikot eivät välttämättä tajua, että kaikkiin kysymyksiin ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan muuttujia on useampia. Ja puutteellisilla lähtötiedoilla menee arpomiseksi. Tästä on ollut keskustelua aiemminkin.
 
Kiinostaisi tietää minkä ikäinen talo on kyseessä? Ja mikä niissä sähköissä on vialla?
Pikkukylällä ei ollut 90 luvullakaan harvinaista että kylän paras ja ainoa sähköasentaja piirtää käsin kuvat jahka on saanut hommat tehtyä
En ole sähkökuvia itse tutkinut (en ole sähkäri enkä sähkösuunnittelija), mutta kaverin itsensä mukaan asennukset ei vastaa kuvia mm. valaisimien ja kytkimien suhteen. Eli arvaus että asennusvaiheessa ei ole noudatettu kuvaa tai sitten kuvat on tehty vastauksesi mukaisesti asennuksien jälkeen, tällä kertaa niin ettei vastaa asennuksia. Siellä on siis mm. valokytkimiä samassa tilassa kaksi ja toinen ei tee mitään vaikka siihen on kytkin jätetty paikoilleen eikä vaivauduttu edes peitelevyä laittamaan. Toisessa huoneessa jakorasialla on varmaan säästetty wagoja kun valokatkaisijasta menee päälle sekä valaisin, että tilan pistorasia. Talo on rakennettu 90-luvun alkupuoliskolla.

Edit: työn ohessa olen oppinut sähköstä sitä sun tätä, mutta pätevä henkilö en ole sähkötöihin tai -suunnitteluun. Tuosta työkaverin ostamasta talosta tulee tutut vibat kun esim. yli 70v isäni on aikoinaan tehnyt kaikki omakotitalonsa sähköt pois lukien keskustyöt.
 
Aika yleistä että talon tuleva emäntä ei ole otettu mukaan kun on keskusteltu piirustuksista, ja sitten paikan päällä piirtäjän ja isännän suunnitelmat menee uusiksi ja rivisähkäri toteuttaa.
 
Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle

Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
 

Liitteet

  • 7d101c6f-3c8f-4150-a4a0-6c5c1603f13a.jpg
    7d101c6f-3c8f-4150-a4a0-6c5c1603f13a.jpg
    213,7 KB · Luettu: 239
Viimeksi muokattu:
Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle

Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
Sori kun kristallipallo on just nyt huollossa. Mutta jos jotain pitää veikata niin tuosta on ketjutettu nolla jonnekkin. Jatkoveikkaus on että tuo on joku jälkeenpäin tehty muutos jossa on käytetty olevia johtimia. Tämä ilman kristallipalloa.
 
Sori kun kristallipallo on just nyt huollossa. Mutta jos jotain pitää veikata niin tuosta on ketjutettu nolla jonnekkin. Jatkoveikkaus on että tuo on joku jälkeenpäin tehty muutos jossa on käytetty olevia johtimia. Tämä ilman kristallipalloa.
Ihme sähkäri.. kyllä aina yks varapallo pitäis olla siin fluken viressä etteitarttee flukeen koskea :D
 
Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle

Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti

Onko tilassa kruunukytkintä? Eli ohjaako tuota valaisinpistorasiaa sellainen kaksiosainen kytkin?
Maadoitus on jostain syystä jätetty kytkemättä. Onko huoneessa maadoitettuja pistorasioita?
 
Minkälaista muuntajaa pitäisi olla näille lampuille https://www.ledvance.com/consumer/p...ed-superstar-mr11-12-v-c6861?productId=165013 (olisi 3 kpl)? Entinen painava muuntaja joka alun perin oli käytössäni 20W x 3 perinteiselle halogeenille tarkoitettu, mutta sen perässä on ollut jo vuosia vastaavia MR11 ledi lamppuja ja se toimi ok niilläkin.

Onko todellankin niin, että vaikka tuon muuntajan korvaisi elektronisella muuntajalla, niin sen pitäisi antaa ulos AC? Näyttää useimmat kaupoissa olevat ns. led muuntajat olevan nimenomaan 12v DC. Ledvancen spekseissä kyllä puhutaan, että tuo niiden MR11 LED olisi AC.
 
Minkälaista muuntajaa pitäisi olla näille lampuille LED SUPERSTAR MR11 12 V (olisi 3 kpl)? Entinen painava muuntaja joka alun perin oli käytössäni 20W x 3 perinteiselle halogeenille tarkoitettu, mutta sen perässä on ollut jo vuosia vastaavia MR11 ledi lamppuja ja se toimi ok niilläkin.

Onko todellankin niin, että vaikka tuon muuntajan korvaisi elektronisella muuntajalla, niin sen pitäisi antaa ulos AC? Näyttää useimmat kaupoissa olevat ns. led muuntajat olevan nimenomaan 12v DC. Ledvancen spekseissä kyllä puhutaan, että tuo niiden MR11 LED olisi AC.
Tämä väittää, että AC/DC, niin kuin noi kaikki yleensä onkin.
 
Onko tilassa kruunukytkintä? Eli ohjaako tuota valaisinpistorasiaa sellainen kaksiosainen kytkin?
Maadoitus on jostain syystä jätetty kytkemättä. Onko huoneessa maadoitettuja pistorasioita?
Vastauksia ei tuohon vielä tullut mutta...

Kruunukytkimen vaikutusta asiaan jäin miettimään. Toki, sellaisen kanssa voisi olla kytketty molemmat puolet kytkimestä tuohon kuvan tapaan mutta tässä kohdassa ei siltä näytä. Nolla näyttäisi tulevan saman hupun alta muiden nollien kanssa.
Eli kyllähän tuo merkitsemätön ruskea nollan kanssa samassa ja vielä tuon kannen kautta pistää ihan aiheesta silmään.

Maadoituksen osalta taas ihan validi pointti. Jos maadoitettuja rasioita on mutta valaisinpistorasialta puuttuu, on siinäkin syy vähän katsoa asennuksia paremmin. Ja kyllähän se olisi maadoittamattoman kannen paikka jos tilassa ei muutkaan rasiat maadoitettuja ole.
 
Kertoisko joku mitä tässä valaisinrasian liitännässä tapahtuu ja että onko ihan oikeaoppinen kytkentä? Eli siis lähinnä miksi ruskea vaihejohto menee nollajohtimen kanssa samaan?
Ostin talon ja tässä vähän tarkemmin tutkailen kaikkia paikkoja heti alkuun. Pitääkö sitä heti alkaa sähkäriä kutsumaan paikalle

Edit: valaisin rasiassa kyllä oli kiinni ja toimi normaalisti
Mun kristallipallossa näyttää ihan siltä että kruunulytkimen tilalle on vaihdettu himmennin jolle menee myös nollajohto.
 
Mun kristallipallossa näyttää ihan siltä että kruunulytkimen tilalle on vaihdettu himmennin jolle menee myös nollajohto.
Tässähän sen näkee, miten pienestäkin asiasta voi olla monta tulkintaa eikä kaikkea yksinkertaisesti tule edes mieleen jos et ole vastaavia itse tehnyt.

Eli onhan tuo omasi ihan järkeenkäyvä ja taitaapi olla se oikea vastaus. Nykyään alkaa olla himmentimissä ties mitä wlanista alkaen joten nollaahan ne vaativat, toisin kuin moni vanha.
Tosin tuollakin (jos on oikea) jää silti vielä auki, onko sinne kytkymelle vedetty ml:ää vai mmj:tä ja olisiko värit voinut valita paremmin. Samoin toki se, pitäisikö maa olla kytketty.
 
Tosin tuollakin (jos on oikea) jää silti vielä auki, onko sinne kytkymelle vedetty ml:ää vai mmj:tä ja olisiko värit voinut valita paremmin. Samoin toki se, pitäisikö maa olla kytketty.
En nyt tiedä mitä hyötyä on spekuloida tuollaisen kuvan mahdollisilla virheillä.

Jakorasia on musta, eli asennus on 0-luokan aikakaudelta, eli on todennäköisempää että maan ei pidäkkään ole kytkettyvä valaisinrasiaan, mutta ihan yhtä hyvin se pitäisi olla.

Sen ruskean tilalle olisi tietysti voinut vetää sinisen, mutta eipä näköjään ole vedetty. Ei ole edes merkattu. Tosin on myös mahdollista että se nollattu ruskea ei ole lainkaan käytössä, vaan on vaan tökätty nollaan ettei pyöri irtonaisena rasiassa... Ei voi tietää.
 
En nyt tiedä mitä hyötyä on spekuloida tuollaisen kuvan mahdollisilla virheillä.

Jakorasia on musta, eli asennus on 0-luokan aikakaudelta, eli on todennäköisempää että maan ei pidäkkään ole kytkettyvä valaisinrasiaan, mutta ihan yhtä hyvin se pitäisi olla.

Sen ruskean tilalle olisi tietysti voinut vetää sinisen, mutta eipä näköjään ole vedetty. Ei ole edes merkattu. Tosin on myös mahdollista että se nollattu ruskea ei ole lainkaan käytössä, vaan on vaan tökätty nollaan ettei pyöri irtonaisena rasiassa... Ei voi tietää.
Oikeastaan on ihan yhtä puhtaasti spekulointia sekin, miksi on kytketty noin. Varmuushan tulisi vasta sitten kun tuon käy paikan päällä katsomassa. Ja sitähän alkuperäinen kysymys olikin, eli onko tarvetta soittaa sähkäriä paikalle.
Ihan sinällään tyyppiesimerkki, kukaan ei halua vastata kyllä / ei varsinkaan nettifoorumilla mutta samasta asiasta on silti monta eri katsantokantaa ja ajatusta.

Mutta varsinkin, jos tuollasia maallikonkin silmään oudolta näyttäviä on muuallakin, en itse pitäisi ollenkaan pahana sitä sähkärin soittamista jossakin kohdassa tarkistamaan. Kyllä sillä mielenrauhan saa ja lopulta talokaupan yhteydessä aika pieni kuluerä. Ja jos nyt sattuisi löytymään suurempia raneiluja, pääsisi toki keskustelemaan myyjän kanssa. Vuosien päästä on haastavampi näyttää montaa asiaa toteen.
 
Jakorasia on musta, eli asennus on 0-luokan aikakaudelta, eli on todennäköisempää että maan ei pidäkkään ole kytkettyvä valaisinrasiaan, mutta ihan yhtä hyvin se pitäisi olla.
Suojamaadoitettua kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilaan niin, että suojamaadoitus jätetään kytkemättä. Jos asennetaan, kevi pitää myös kytkeä aina, josta aiheutuu kaikkea pientä kivaa kuten, että kaikki muutkin tilan pistorasiat ja valaisinpisteet (4m sisällä) täytyy vaihtaa suojamaadoitetuiksi ja niihin kevit kytkeä.

Jos näin ei haluta, pitää asentaa 0-luokan kaluste. Ja tähänhän tuli vastikää jotain uusia rajoituksia, että vain vanhan olemassa olevan rikkoutuneen 0-luokan kalusteen saa korvata vastaavalla, mutta uutta 0-luokan kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilassa paikkaan, jossa sellaista ei ole aiemmin ollut.

Tuo on 80-luvun valopiste, joten siinä ei ole ollut valaisinpistorasiakantta, vaan sokeripala. Siihen ei saisi siis edes sitä 0-luokan kantta laittaa, saati suojamaadoittettua johon kevi jätetään kytkemättä.
 
Oikeastaan 444.4.3 tuon sanelee aika nätisti koko homman.

Itsellä olisi hiukan saman tapainen ongelma. Nolla ja maa erotettu talon mittakeskuksella ja autotallille vedetty joskus vuosia sitten varauksena AXMK. Onko nykypykälissä vielä jotain porsaan reikää vetää talon PEN-kiskolta ilman erillistä nollaa autotallille ja tehdä nollan ja vaiheen erotus myös siellä? Joskus taisi olla mahdollista, jos muita johtimia rakennusten välillä ei mene? Taisi olla vielä joku etäisyysvaatimus?

Aikomuksena oli kyllä itsellä kaivaa pihaa auki ja vaihtaa kuparikaapeli tilalle, mutta kun jossittelun tielle päästiin, niin...
 
Suojamaadoitettua kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilaan niin, että suojamaadoitus jätetään kytkemättä. Jos asennetaan, kevi pitää myös kytkeä aina, josta aiheutuu kaikkea pientä kivaa kuten, että kaikki muutkin tilan pistorasiat ja valaisinpisteet (4m sisällä) täytyy vaihtaa suojamaadoitetuiksi ja niihin kevit kytkeä.

Jos näin ei haluta, pitää asentaa 0-luokan kaluste. Ja tähänhän tuli vastikää jotain uusia rajoituksia, että vain vanhan olemassa olevan rikkoutuneen 0-luokan kalusteen saa korvata vastaavalla, mutta uutta 0-luokan kalustetta ei saa asentaa edes 0-luokan tilassa paikkaan, jossa sellaista ei ole aiemmin ollut.

Tuo on 80-luvun valopiste, joten siinä ei ole ollut valaisinpistorasiakantta, vaan sokeripala. Siihen ei saisi siis edes sitä 0-luokan kantta laittaa, saati suojamaadoittettua johon kevi jätetään kytkemättä.
No tuo valaisinkansihan on 0lk kansi, joten asiat on ihan kunnossa. Ei pidä etsiä ongelmia sieltä missä niitä ei ole.

Tosin tässä nyt kun tuli mieleen, pitääkö pykälä tulkita niin että vanhaa sokeripalaliitäntää ei myöskään saa päivittää turvallisenpaan 0lk kanteen, vaan sen saa vaihtaa vain uuteen sokeripalaan jos vanha on viallinen?

No käytännössä mä kyllä asentaisin 0lk kannen sokeripalan tilalle, vaikka se olisikin vastoin pykälän kirjainta.
 
No tuo valaisinkansihan on 0lk kansi, joten asiat on ihan kunnossa. Ei pidä etsiä ongelmia sieltä missä niitä ei ole.
No näinpäs olikin. Tässä vaan puhuttiin "maan kytkemisestä/kytkemättä jättämisestä", niin siitä sen tarkemmin kuvaa katsomatta tein virheellisen johtopäätösen, että maadoitettu valaisinkansi, johon maadoitus jätetty kytkemättättä. Mutta tosiaan 0-luokan kansi, niin eihän sitä silloin ole "jätetty kytkemättä", kun siihen sitä edes voi kytkeä.
 
Onhan tuossa selkeästi paikka maadoitusliittimelle joten näkemättä kannen toista puolta ja tilan pistorasioita ei voida sanoa asiasta juuta eikä jaata etenkään kun aloittaja ei antanut mitään lisätietoa tuohon. Minulla on ainakin tarkastella tilaa kokonaisuutena ja päätellä sitten että onko kansi oikea vai väärä mutta tarvitsee varmaan luottaa jatkossa niiden tyhjänpäiväisten kirjojen sijaan kristallipalloon.
Enkä tiedä mikä pykälä estäisi kannen asentamisen sokeripalan tilalle, aika paljon väärää informaatiota ja mutuilua täällä mutta sehän ei ole mitään uutta.
 
Onhan tuossa selkeästi paikka maadoitusliittimelle joten näkemättä kannen toista puolta ja tilan pistorasioita ei voida sanoa asiasta juuta eikä jaata etenkään kun aloittaja ei antanut mitään lisätietoa tuohon. Minulla on ainakin tarkastella tilaa kokonaisuutena ja päätellä sitten että onko kansi oikea vai väärä mutta tarvitsee varmaan luottaa jatkossa niiden tyhjänpäiväisten kirjojen sijaan kristallipalloon.
Enkä tiedä mikä pykälä estäisi kannen asentamisen sokeripalan tilalle, aika paljon väärää informaatiota ja mutuilua täällä mutta sehän ei ole mitään uutta.
Muovivalussa on maalle paikka, mutta kyllä tuo mun silmään näyttää tyhjältä.

Jos uusien 0lk pistorasioiden asennus on kielletty, niin eikö tuo 0lk valaisinpistorasia kuulu siihen?
 
Enkä tiedä mikä pykälä estäisi kannen asentamisen sokeripalan tilalle, aika paljon väärää informaatiota ja mutuilua täällä mutta sehän ei ole mitään uutta.
En minäkään tiedä mikä pykälä, kun en pykälien numeroita osaa ulkoa, mutta näin se kuitenkin kiristyi, että:


0-luokan pistorasia se 0-luokan valaisinpistorasiakin, joten mutulla arvailisin ja olettaisin tuon koskevan myös niitä.
 
Itsellä olisi hiukan saman tapainen ongelma. Nolla ja maa erotettu talon mittakeskuksella ja autotallille vedetty joskus vuosia sitten varauksena AXMK. Onko nykypykälissä vielä jotain porsaan reikää vetää talon PEN-kiskolta ilman erillistä nollaa autotallille ja tehdä nollan ja vaiheen erotus myös siellä? Joskus taisi olla mahdollista, jos muita johtimia rakennusten välillä ei mene? Taisi olla vielä joku etäisyysvaatimus?

Aikomuksena oli kyllä itsellä kaivaa pihaa auki ja vaihtaa kuparikaapeli tilalle, mutta kun jossittelun tielle päästiin, niin...
Eipä taida olla mahdollista
 
Tämä väittää, että AC/DC, niin kuin noi kaikki yleensä onkin.
Niinpä kyllä näyttää. Tuoko on siis todella yleensä kaikissa MR11 halogeenien tilalle olevissa LED-versioissa käytäntönä, että kelpaa AC ja DC?

Minulla oli ennestään tuossa käytössä Osramin 3,7W ledit (3kpl) malliltaan AA57342. Näissä ei lampussa itsessään lue onko AC vai DC mutta ovat olleet sen nyttemmin hajonneen (toimi vuosia noiden kanssa moitteetta) 12V 5A 60VA (AC) muuntajan perässä. Uskaltaisi näillekin lampuille tarjota DC muuntajaa tilalle?

Miten tuo uusi muuntaja kannattaisi mitoittaa? Alun perin tuo oli siis 20W x 3 halogeeneille mutta ei tuntuisi järkevältä 60W muuntajaa laittaa, kun tuohon jatkossa tulee enintään luokkaa 5W ledit x 3 eli 15W, joten tuntuisi, että joku 20W DC muuntaja olisi sopivin? Onko tuossa muuten jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon säädösten puitteissa?

Toiseksi onko kellään suositella tuohon jotain helposti saatavissa olevaa muuntajaa, ja mieluiten sellainen jossa olisi pistotulppajohto valmiina. Sinänsä minulle ei ole ongelma liittää 230v virtaa tuohon itsekään mutta jostain kumman syystä maallikoille ei muka olisi sallitua tuo mutta pistotulpallisen muuntajan saisi itse kytkeä. Siitä huolimatta vaikka maallikko saa katossa olevaan sokeripalaan ruuvailla itse paljaita johtoja... :geek:
 
Olisi joku tällainen esimerkiksi sopiva tarkoitukseeni?
LED muuntaja 220-240V 20W 12VDC IP20 | Motonet Oy
Pitääkö tuohonkin olla muka sähkömies kytkemään, vai riittääkö, että tuohon laittaa pistotulppajohdon?
Löytyisikö helposti jotain tunnetumman merkistä, jossa muutakin kuin vain CE-merkki hyväksyntänä?

Alaslasketun katon sisään asennus, tarkistusluukku tietysti mistä pääsee muuntajaan käsiksi.
 
Olisi joku tällainen esimerkiksi sopiva tarkoitukseeni?
LED muuntaja 220-240V 20W 12VDC IP20 | Motonet Oy
Pitääkö tuohonkin olla muka sähkömies kytkemään, vai riittääkö, että tuohon laittaa pistotulppajohdon?
Löytyisikö helposti jotain tunnetumman merkistä, jossa muutakin kuin vain CE-merkki hyväksyntänä?

Alaslasketun katon sisään asennus, tarkistusluukku tietysti mistä pääsee muuntajaan käsiksi.
Laita sinne vaan jokin yleismallinen "12v muuntaja". Esimerkkejä:


 
Valaisimen saa itse rakentaa.
OK, eli muuntajaan saa pistotulpallisen johdon itse liittää mutta muuntajaa et saa suoraan kytkeä vain johtoihin joista tulee verkkojännite (vaikka silti saat valaisimen kytkeä itse vanhanaikaiseen sokeripalalla olevaan kattorasiaan)? Ei siinä, osaan kyllä tehdä kytkennät turvallisesti ja oikein mutta pitää vähän katsoa mitä oikeasti saisi tehdä ja mitä ei.
 
Laita sinne vaan jokin yleismallinen "12v muuntaja". Esimerkkejä:
Noissa vaan tuo toisipuoli on valmiilla liittimellä. Paras olisi muuntaja, jossa on ruuviliittimet toisiopuolen johdoille, kun tuossa valaisimessani monisäikeiset 0.75mm2 piuhat on jo ennestään. Oisko vain jokin tuollainen (kuten se linkittämäni axxel) johon pistotulpallinen johto silti paras?
 
Noissa vaan tuo toisipuoli on valmiilla liittimellä. Paras olisi muuntaja, jossa on ruuviliittimet toisiopuolen johdoille, kun tuossa valaisimessani monisäikeiset 0.75mm2 piuhat on jo ennestään. Oisko vain jokin tuollainen (kuten se linkittämäni axxel) johon pistotulpallinen johto silti paras?
Valvontakameraliitin. Kätevä tarvike pitää varalla erilaisissa pienoisjänniteharrasteluissa.

Ehkä hieman likainen ratkaisu valaistusmuuntajalle omaan makuuni, mutta toisaalta saan ihottumaa jo tuosta läppärin muuntajan tai pistorasian piilottamisesta kattopaneelien päälle. Kyllä tuo toimisi.
 
Ehkä hieman likainen ratkaisu valaistusmuuntajalle omaan makuuni, mutta toisaalta saan ihottumaa jo tuosta läppärin muuntajan tai pistorasian piilottamisesta kattopaneelien päälle. Kyllä tuo toimisi.
Siis tuo AXXEL toimisi, sitäkö tarkoitit?

Mikä olisi järkevin wattimäärä, jos ajatellaan, että siihen tulee 3 kpl MR11 Ledejä enintään yht. 15W (aluksi tulee vanhat yht: 10W)?
Kai 20W riittäisi vai pitääkö laittaa extraa inrush currentin takia? Osram listaa muka 10A inrushia tuollaisille, ei kai sentään voi olla?
Toiseksi onko todella kaikki MR11 lamput DC-yhteensopivia, siis LEDit nimenomaan?
 
OK, eli muuntajaan saa pistotulpallisen johdon itse liittää mutta muuntajaa et saa suoraan kytkeä vain johtoihin joista tulee verkkojännite (vaikka silti saat valaisimen kytkeä itse vanhanaikaiseen sokeripalalla olevaan kattorasiaan)? Ei siinä, osaan kyllä tehdä kytkennät turvallisesti ja oikein mutta pitää vähän katsoa mitä oikeasti saisi tehdä ja mitä ei.
Kyllä. Valaisimen kytkentä sokeripalalla tai vastaavalla on sallittu maallikolle siksi, että se kattovalaisin on siellä katossa väärinkytkettynäkin kohtalaisen vaaraton ja valaisinpiste saadaan jännitteettömäksi valokytkimellä. Vaikka siihen valaisimeen olisi onnistuttu kytkemään jännite kuoreen, niin epätodennäköistä että siihen kosketaan valon päällä ollessa samalla, kun ollaan maapotentiaalissa johonkin pisteeseen.

Jos taas maallikko alkaa muuta räpeltämään, esim. keittiön työtasovaloja kiinteästi tai pistorasioita (kun jotkut noistakin ihmettelee, että kun kattovalaisimenkin saa kytkeä, niin miksei noitakin), niin siinä on tiskipöytä (maapotentiaali) ja vesikin siinä holleilla, niin työtasovalojen tai pistorasian väärinkytkentä on äkkiä heti hengenvaarallinen.

Muinaisjäännehän tuo sokeripalaan kytkemisen salliminen maallikolle silti on. Uutena asiana tuotakaan ei enää sallittaisi, mutta se nyt pysyy sallittuna, kun valaisinpistorasiattomia valopisteitä on Suomi täynnä edelleen miljoonittain.
 
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?
 
Minkä takia sähkömiehen jäljiltä lattiat on aina täynnä nippusiteitä ja johdonpätkiä? Ettekö te osaa siivota jälkiänne?

Ei kuulu urakkaan :sgottarun:

Edit: No olishan tässä noita esimerkkejä. Esim. yhteen kohteeseen piti mennä asentamaan ~50kpl sisäverkon antennit. Oltiin ilmoitettu, että ENNEN kuin alatte maalaamaan, tekemään lattioita ja välikaton paneeleita asentamaan, niin ilmoittakaa. Asennetaan itse 1kpl antenni ja 1kpl välikaton paneeli. Niin saadaan ne mitattua samalla. Eiköhän työt ollut joka kerroksessa puolessa välissä. Lattiat imuroitu ja pölyt poistettu jne. Siellä me sitten heiteltiin paneeleja alas viikon verran, porattiin niihin reikiä jne. Joutuivat tekemään imuroinnit/siivoukset ja ~150kpl paneeli asennukset uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 432
Viestejä
4 512 071
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom