Asia ei ole noin yksinkertainen.
3-vaihejärjestelmä on luonnollinen ratkaisu oikosulkumoottorien kannalta ja 1-vaihejärjestelmässä suurempi virta tarkoittaa suurempaa jännitteen alenemaa. Lisäksi tehohäviöt riippuvat neliöllisesti virrasta eli 1-vaihejärjestelmässä tehohäviöt olisivat suuremmat. Lisäksi jakeluverkon puolista vinokuormaa lienee helpompi hallita, jos liittymät eivät ole yksivaiheisia.
Ihan asiallinen näkemys, helppo olla samaa mieltä. Kolmivaiheisessa on monta hyvää puolta, yksivaiheisessa ei oikeastaan ainoatakaan järkevää.
Vinokuormasta saadaan myös helposti ongelma jos asiaa ei hoideta hallitusti.
Ainoa että niitä kolmivaihemoottoreita ei enää tänäpäivänä kovinkaan usein kytketä sellaisenaan verkkoon, vaan jollain invertterillä, mutta kyllä mä tiedän sen taustan miksi kolmivaiheisiin liittymiin on päädytty.
En varsinaisesti ymmärrä pointtiasi. Miten tamu mielestäsi siis muuttaa tilannetta vaiheiden kuormituksen osalta? Pienimpiä moottoreita lukuun ottamatta ne invertteritkin kytketään kolmeen vaiheeseen ja suoraan kytkemiseen verrattuna merkittävin ero on käynnistyksen piikin osalta.
Lisäksi suoria käyttöjä on edelleen paljon ja tulee myös olemaan. Se tamu maksaa kuitenkin rahaa ja jos mitään hyötyä siitä ei saavuteta, ei sellaista kannata laittaa.
Jakeluverkon vinokuormaa esiintyy hieman nykyisinkin, ja tuskin se mitenkään valtavan radikaalisti muuttuisi, jos verkkoyhtiö tekisi tasauksen suoraan liittyimien välillä, sen sijaan että se tehdään jokaisessa liittymässä erikseen. No ehkä jossain harvaanasutulla seudulla, jossa muuntajan takana on hyvin vähän liittymiä.
Toki, vinokuormaa on aina, siitä on lähes mahdoton päästä eroon. Mutta nykyinen malli on huomattavasti parempi jos kohteet suunnitellaan järkevästi. Siis ihan pienkohteista / okt-puolesta puhuttaessa.
Aikaisemmin yksivaihetoteutus olisi mennyt pieleen helposti lämmityksen osalta. Yksi lämmittää suoralla sähköllä, toinen esim öljyllä. Ja nykyisellään sähköautot toisivat omat ongelmansa. Huonossa tapauksessa verkossa olisi samassa muuntopiirissä useampi tekokas laturi samassa vaiheessa ja vinokuormaa reilusti.
Toki Z-kytkentäisillä muuntajilla voidaan asiaa korjata mutta myös siihen on syynsä, miksi tuota ei välttämättä haluta. Toki riippuu hieman siitä, puhutaanko jostain pientaloalueesta vai suuresta yksittäisestä kohteesta mutta joka tapauksessa.
Viimeistään sitten kyseenalaistaa koko mokoman kun joku on keksinyt laittaa useamman muuntajan kohteeseen yhden tuollaisen ja "katoppa tuohon takasyötöt jos joku muuntaja hajoaa". Vaatii vielä toisenkin varmistelukierroksen jottei varmasti missään kohdassa ole samanaikaista syöttöä ja yhteyttä.