- Liittynyt
- 19.04.2017
- Viestejä
- 448
Varmaan tämä? Vikavirtapistorasia SUVI 30 | Etherma tuotteet | Etherma Skandinavia OyNäin oli.huomasin juuri. Mutta messuilla oli esillä tosiaankin ihan vikavirtasuojapistorasia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan tämä? Vikavirtapistorasia SUVI 30 | Etherma tuotteet | Etherma Skandinavia OyNäin oli.huomasin juuri. Mutta messuilla oli esillä tosiaankin ihan vikavirtasuojapistorasia.
Eikös ne sinänsä sallittuja ole, eivät vaan täytä VVS-vaatimusta. Jos käsitän oikein millaista tuotetta tarkoitetaan enkä ole ihan väärin ymmärtänyt.Mutta esittelisikö ne Suomessa tuotteita jotka eivät ole sallittuja Suomessa?
Elikä mitä sillä sitten tekee? Ei saa asentaa mihinkään, koska kaikki pistorasiat pitää olla vikavirtasuojattuja.Eikös ne sinänsä sallittuja ole, eivät vaan täytä VVS-vaatimusta. Jos käsitän oikein millaista tuotetta tarkoitetaan enkä ole ihan väärin ymmärtänyt.![]()
Osta julmetun kallis vikavirtapistorasia ja asenna se vikiksen taakse? Järki ja hyöty?No voihan sen asentaa vikavirtasuojan taakse.
Löytyykö mistään 2-osaista vikavirtasuojallista pinta-asennettavaa pistorasiaa, joka istuisi keittiöön? Muutama mitä löytyy ovat kannellisia ja eivät mitään sisustajan unelmia.
No eihän. Voi vanhan rasian vaihtaa uuteen tai jopa lisätä yksittäisen rasian, eikä koko taloon välttämättä muutoksen jälkeen tule yhtään VVSK. Joku voi haluta parantaa turvallisuutta palvomatta normeja. En minä haluaisi paskaa turvalaitetta mutta joku ehkä haluaa.Elikä mitä sillä sitten tekee? Ei saa asentaa mihinkään, koska kaikki pistorasiat pitää olla vikavirtasuojattuja.
Se olikin että mihin tuon saisi laittaa ja millä perusteella myydäOsta julmetun kallis vikavirtapistorasia ja asenna se vikiksen taakse? Järki ja hyöty?
Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?Ei-oota taitaa kaikki valmistajat myydä tällä hetkellä, nuo 2-osaiset kalusteet ovat muutenkin aika pienessä osassa euroopan markkinoilla.
Tuttavilleni laitoin äskettäin keittiörempassa muutaman Exxact -kulmapistorasian ja ketjun ensimmäiseksi samanlaisen kulmamallisen pintakojerasian johon laitoin lisäksi kojerasiaan asennettavan vikavirtasuojan sekä 3-osaisen europistorasian 2-os combipeitelevyllä.
Vikavirtasuojanhan voi sijoittaa myös johonkin kaapiston sisään omaan erilliseen pintakoteloonsa.
Vatkaimia, teroittimia, sauvoja ym. sekoittajia on paljon euroliitännällä. Mutta joo, harva pöydällä kiinteästi lojuva kone on euroliittimellä.Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?
Lähinnä itsellä ainakin kaikki keittiön laitteet on schukolla eikä yhtään eurolla. Toki jotain jouluvaloja tjsp voisi olla.
Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?
Lähinnä itsellä ainakin kaikki keittiön laitteet on schukolla eikä yhtään eurolla. Toki jotain jouluvaloja tjsp voisi olla.
Ei-oota taitaa kaikki valmistajat myydä tällä hetkellä, nuo 2-osaiset kalusteet ovat muutenkin aika pienessä osassa euroopan markkinoilla.
Tuttavilleni laitoin äskettäin keittiörempassa muutaman Exxact -kulmapistorasian ja ketjun ensimmäiseksi samanlaisen kulmamallisen pintakojerasian johon laitoin lisäksi kojerasiaan asennettavan vikavirtasuojan sekä 3-osaisen europistorasian 2-os combipeitelevyllä.
Vikavirtasuojanhan voi sijoittaa myös johonkin kaapiston sisään omaan erilliseen pintakoteloonsa.
Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?No eihän. Voi vanhan rasian vaihtaa uuteen tai jopa lisätä yksittäisen rasian, eikä koko taloon välttämättä muutoksen jälkeen tule yhtään VVSK. Joku voi haluta parantaa turvallisuutta palvomatta normeja. En minä haluaisi paskaa turvalaitetta mutta joku ehkä haluaa.
En kai ole ihan noin vajaan maineessa? Ilmaisin itseäni toki epäselvästi, ja tarkoitin että elektroninen vikavirtasuojakytkin on heikko vaihtoehto mekaaniselle, kuten epämääräinen turvalaite on huono korvike normin mukaiselle yleisemminkin.Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?
Minä ainakin heti ymmärsin tuosta, että sitä mistä puhuttiin pidettiin huonona turvalaitteena, eli VVSK:ta, joka ei kelpaa VVSK:ksi silloin kun sitä vaaditaan, eli sitä elektronista VVSK:ta.Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?
Mutta siis "kentällä" voi tehdä muutoksia muuttamatta kaikkea. Tai keskuksen voi vaihtaa jos "kentällä" ei tehdä muuta. Jos molemmat, on pakko mennä nykynormien mukaan. Näin siis karkeasti yleistäen.
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?
Eipä se muuta kuin otti yhden sisäpistorasian takaa ylimääräisen vedon ulkoyksikölle.
Kiinteä asennus juu, ei pistotulppaa. Turvakytkimen laittoi ihan oikein ulkoseinään.
Kyllähän tuo MCMK:lta, eli maakaapelilta haiskahtaa. Ei tarvitse (yleensä) suojaputkea, kunhan on tarpeeksi syvälle kaivettu. Voi laittaa valaisimet pistotulpilla. Tosin jos sinne uusia pistorasioita asennetaan ulos, niin täytyy vikavirtasuoja johonkin väliin lisätä.Onkohan tämä ihan hyväksytty kaapeli maan alle asennettavaksi? Muita merkintöjä en tuosta akkiseltään löytänyt.
Kyseinen johto lähtee omakotitalon terassin valaisimesta ja menee maan alta pihan keskellä olevaan koriste-tier valaisimeen. Lähtöpäässä ei ainakaan näy mitään suojaputkea, loppupäässä tulee tolpan sisällä ylös. Vikavirtasuojia ei taida tuosta 70-luvun sähkökaapista löytyä.
Tarkoitus olisi laittaa tuon valaisimen viereen korkeampi tolppa ja sinne led valonheittimet ja sähkäri käy sitten kytkemässä uuteen tolppaan, vanha tolppa siis kokonaan pois.
Ja oliko se niin, että kiinteät valaisimet voi laittaa pistorasioilla? Helpottais sitten jos/kun tarvii lisätä tai vaihtaa valaisimia, tarkoitus valaista ~koko piha tuolla yhdellä tolpalla. Hattu tulee tolpan nokkaan niin ei ole sateen armoilla.
Noissa pistorasioissa taitaa olla lähes pääsääntöisesti 16A sulakkeet, joten tuskin tossa mitään ongelmaa sulle tulee. Ne johdot on värikoodattu, joten todella vaikeaa kuvitella, että voisi kytkeä vääriin niin (ja laite toimii) että ei sulake palaisi tai jo väärin asentaessaan olisi saanut näpeilleen. Vaikka siinä 16A ryhmässä olisi sulla kasa koneita, niin sen sijaan, että 2,5mm2 johto lämpeäisi niin, että tulipalo syttyy. Se sulake palaisi sitä varten ne ovat, vanhoista nauloista sulakkeina en enempää muistele.Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?
Ihan vaan takennuksena, että esim. ilmalämpöpumppu, oli sitten roikka-asenteinen tai kiinteä, ei tarvitse turvakytkintä, eikä sitä ole pakko asentaa.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Usein valmistaja ohjeissa vaatii turvakytkimen. Myös huoltotoimenpiteiden takia turvakytkin olisi hyvä olla.
Ootko varma tosta? Asentamisen turvallisuuden kannalta tietenkin hyvä, mutta onko jossain asetus joka ton vaatisi?Tämähän ei pidä paikkaansa. Usein valmistaja ohjeissa vaatii turvakytkimen. Myös huoltotoimenpiteiden takia turvakytkin olisi hyvä olla.
Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.Valmistaja voi vaatia toki mitä haluaa.
En tiedä miten tökkeli eroaa turvakytkimestä?
Olisiko tässä sama, kun esim. mainosvaloissa, että asentaja pääsee korjaamaan ja tekemään huoltoa ulkoyksikölle ilman tarvetta päästä kiinteistöön sisälle ja löytää sieltä oikea keskus ja löytää sieltä oikea sulake. Paikallisella erotuksella päästään heti hommiin ja omilla aikatauluilla.Ootko varma tosta? Asentamisen turvallisuuden kannalta tietenkin hyvä, mutta onko jossain asetus joka ton vaatisi?
Näkeehän se asentaja tuleeko virtaa ja voi ensin kytkeä laitteen irti (esim. sulake pois) noita kuitenkin korjataan todella harvoin.
Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.
Tokihan se periaatteessa toimii eikä varmaan monille aiheuta mitään harmia. Minua kuitenkin vituttaisi, jos joku ranettaisi kämppääni ilpin pistorasiaryhmästä jatkamalla. Odotan ja edellytän, että pistorasiaryhmä kestää sen 10 tai 16 A, ja aivan erityisesti ärsyttäisi että tätä rajoittava tekijä olisi osa lämmitysjärjestelmää. Kyllä se olisi hyvin suotavaa, että ILP on omassa syötössään keskukselta asti.Noissa pistorasioissa taitaa olla lähes pääsääntöisesti 16A sulakkeet, joten tuskin tossa mitään ongelmaa sulle tulee.
Missäs tosta on asetus joka siihen velvottaisi? Oheita ja toiveita voi aina antaa.Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.
Joo toi on ihan hyväkin tapa ja lisää asentajan turvallisuutta, noihin suunnittelija turvakytkimen määrääkin lähes poikkeuksetta. Ymmärsin tän niin, että laitettiin asunnon sisään jatkaen pistorasialta, jolloin paremmin näkee mitä ympärillä tapahtuu. Fiksu asentaja ottaa sen sulakkeen taskuunsa ja automaattisulakkeella lappu, että "älä koske asentaja töissä", tarvittaessa irottaa vielä koneesta johdan töiden ajaksi.Olisiko tässä sama, kun esim. mainosvaloissa, että asentaja pääsee korjaamaan ja tekemään huoltoa ulkoyksikölle ilman tarvetta päästä kiinteistöön sisälle ja löytää sieltä oikea keskus ja löytää sieltä oikea sulake. Paikallisella erotuksella päästään heti hommiin ja omilla aikatauluilla.
Olen samaa mieltä suunnitteluohjeena, mutta joskus jälkikäteen sen syötön tuominen keskukselta on niin iso homma aukirepimisineen, ettei siihen halua löydy.Tonnin Seteli sanoi:Tokihan se periaatteessa toimii eikä varmaan monille aiheuta mitään harmia. Minua kuitenkin vituttaisi, jos joku ranettaisi kämppääni ilpin pistorasiaryhmästä jatkamalla. Odotan ja edellytän, että pistorasiaryhmä kestää sen 10 tai 16 A, ja aivan erityisesti ärsyttäisi että tätä rajoittava tekijä olisi osa lämmitysjärjestelmää. Kyllä se olisi hyvin suotavaa, että ILP on omassa syötössään keskukselta asti.
En ole nähnyt yhtään joka ei olisi joko pistotulpalla tai turvakytkimellä.Ok. Ei itsellä mitään hajua tuosta.
Eli käytännössä sadat tuhannet pumput suomessa ovat periaatteessa laittomia sähköjen puolesta?
En ole nähnyt yhtään joka ei olisi joko pistotulpalla tai turvakytkimellä.
En ole nähnyt yhtään joka ei olisi joko pistotulpalla tai turvakytkimellä.
Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.Osaako kukaan sanoa pelkän sähkötaulun perusteella että kuinka vittumainen urakka tulisi sähköauton latauspisteen asennuksesta? Itse en tiedän näistä sen verran että tarvittaessa osaan sulakkeen vaihtaa.
![]()
Sähkötaulusta sinänsä menee piuha ja sukopistoke on seinässä että niitä läpivientejä voi hyödyttää mutta KOTILATURI.FI latausasema 11kW dynaaminen kuormanhallinta | KOTILATURI tuollaisesta olin haaveillut mutta eihän tuossa ole edes noita kiskoja kun on niin aatamin aikaiset sähköt.
Tuosta tajuan ainoastaan sen verran että ilmeisesti on siis mahdollista tuo asema asentaa niin se riittää! Osaatko heittää paljonkohan tuo koko keskuksen uusiminen sitten maksaisi noin suurinpiirtein? Muutamalla saturaisella varmaan pääsisi tuolla jos vain laajentaisi mutta toki nyt jos sähkärin paikalle pyytää niin samalla se kai menisi jos siitä jotain käytännön hyötyä olisi.Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.
80-luvun alun keskus sinänsä alkaa olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella, niin jos itsellä olisi tuollainen tilanne, niin varmaankin vaihtaisin koko keskuksen uuteen, mutta se toki maksaa.
Tuosta tajuan ainoastaan sen verran että ilmeisesti on siis mahdollista tuo asema asentaa niin se riittää! Osaatko heittää paljonkohan tuo koko keskuksen uusiminen sitten maksaisi noin suurinpiirtein? Muutamalla saturaisella varmaan pääsisi tuolla jos vain laajentaisi mutta toki nyt jos sähkärin paikalle pyytää niin samalla se kai menisi jos siitä jotain käytännön hyötyä olisi.
Ei ole mitään hyötyä laittaa niitä 25A sulakkeita väliin. Suoraan sieltä kiskoilta vaan syöttö sille alakeskukselle.Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.
80-luvun alun keskus sinänsä alkaa olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella, niin jos itsellä olisi tuollainen tilanne, niin varmaankin vaihtaisin koko keskuksen uuteen, mutta se toki maksaa.
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.Ei ole mitään hyötyä laittaa niitä 25A sulakkeita väliin. Suoraan sieltä kiskoilta vaan syöttö sille alakeskukselle.
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.
Eikös dynaaminen kuormanhallinta ole juuri tuota ongelmaa varten että minä saan sitten käyttää latausta ja muita laitteita ihan normaalisti eikä tarvitse nalleja miettiä? Puolisohan ei kiinnosta nämä asiat yhtään, eli hän laittaa saunan ja uunin ja hellan päälle samaan aikaan jos siltä tuntuu eli pitää olla kyllä siinä mielessä foolproof. https://www.kotilaturi.fi/tuote/kotilaturi-fi-latausasema-11kw-dynaaminen-kuormanhallinta/ tuota olen juuri siitä syystä ajatellut.Varmaan kantsis toi kiuas siirtää tuosta siihen uuteen boxiin jolloin on helpompi viritellä systeemi jossa kiuasta ja latausta ei voi käyttää samanaikaisesti. Nalli napsahtaa varmasti jos kiuas ja lataus on samaan aikaan päällä. Siihen ei tartte kun lieden menee laittamaan päälle.
Eikös dynaaminen kuormanhallinta ole juuri tuota ongelmaa varten että minä saan sitten käyttää latausta ja muita laitteita ihan normaalisti eikä tarvitse nalleja miettiä? Puolisohan ei kiinnosta nämä asiat yhtään, eli hän laittaa saunan ja uunin ja hellan päälle samaan aikaan jos siltä tuntuu eli pitää olla kyllä siinä mielessä foolproof. KOTILATURI.FI latausasema 11kW dynaaminen kuormanhallinta | KOTILATURI tuota olen juuri siitä syystä ajatellut.
Niin ja noi vanhat keskukset ovat niin yksinkertaisia/vahvaa tavaraa, että ne kestävät vielä vuosikymmeniä. Ongelmia tulee jos ryhmiä joutuu kuormittamaan (lisätään pisteitä ryhmiin) niin, että sulakkeet palavat. Iselläni on 30-vuoden aikana muistaakseni 2 kpl 10A sulaketta pitänyt vaihtaa. Noihin vanhoihin ei edes vaadita vikavirtasuojia, joiden todellinen käytännön hyöty vs vain sulkkeella suojaus on kyllä aika teoreettinen varsinkin OK-taloissa.Koko keskuksen uusiminen tulee kyllä hintavaksi joten siihen ei kannata ryhtyä kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole. Siinä nimittäin joutuu sähkölaitoksen kanssa asioimaan myös hyvin suurella todennäköisyydellä. Joskus täällä oli sähkäreillä laitoksen kanssa sopimus että voivat tehdä mittarin vaihdon uuteen keskukseen mutta eiköhän sellaiset ajat ole ollu ohi jo jonkin aikaa. Toki jos mittari on jossain muualla ja toi on vaan ryhmäkeskus, niin sitten hommassa voisi olla jotain järkeä.
Joo, din kotelo vaan kylkeen, ihan normaali toimenpide kun vanha keskus tulee täyteen.Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.
Jos se on mittauskeskus, niin joutuu varmasti asioimaan verkonhaltijan ("sähkölaitoksen") kanssa. Mittarin irroitus hintaan x ja toiset x mittarin kytkennästä. Lisäksi, jos mittauskeskus on nyt sisällä mihin ei ole lukkoa, joka on heidän sarjassaan, niin ne suurella todennäköisyydellä vaatii mittauskeskuksen ulos ja vanhan paikalle sitten ryhmäkeskus. Eli tulee todellakin kalliimmaksi, kun voisi kuvitella.Koko keskuksen uusiminen tulee kyllä hintavaksi joten siihen ei kannata ryhtyä kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole. Siinä nimittäin joutuu sähkölaitoksen kanssa asioimaan myös hyvin suurella todennäköisyydellä. Joskus täällä oli sähkäreillä laitoksen kanssa sopimus että voivat tehdä mittarin vaihdon uuteen keskukseen mutta eiköhän sellaiset ajat ole ollu ohi jo jonkin aikaa. Toki jos mittari on jossain muualla ja toi on vaan ryhmäkeskus, niin sitten hommassa voisi olla jotain järkeä.
Hyvällä tuurilla noiden kytkinten vieressä DIN-kiskossa olisi tilaa tuolle, joten siihenhän se menisi. Usein noissa ulospäin "tyhjissä" paikoissa on kuitenkin jotain siellä kannen alla, kuten kontaktoria, välirelettä, riviliitintä tai ihan vaan johdinhässäkkää. Jos ei mahdu, niin pieni DIN-kotelo viereen.Kysytäänpä täältä arvon sähkömiehiltä ennen kuin alan soittlemaan alan miestä paikalle.
Onnistuuko vanhaan sähkökaappiin tuommoisen asennus ilman hirveää remonttia?
Sähkökaappi 90-luvulta mallia kierrettävät sulakkeet. 10A sulake LVVllä
![]()
Tahtotilana olisi saada lämminvesivaraajan ajastus tuommoisen shellyn taakse. Nyt varaaja menee päälle ilmeisesti mittarilta tulevalla signaalilla? kello 22. Tuo on liian aikaista pörssisähkölle.
Ilmeisesti se ohjaussignaalikin pitäisi jotenkin estää että saisi vapaasti ajastella tuon shellyn kanssa varaajaa?
![]()