Kysymyksiä sähkömiehille

Jos se on mittauskeskus, niin joutuu varmasti asioimaan verkonhaltijan ("sähkölaitoksen") kanssa. Mittarin irroitus hintaan x ja toiset x mittarin kytkennästä. Lisäksi, jos mittauskeskus on nyt sisällä mihin ei ole lukkoa, joka on heidän sarjassaan, niin ne suurella todennäköisyydellä vaatii mittauskeskuksen ulos ja vanhan paikalle sitten ryhmäkeskus. Eli tulee todellakin kalliimmaksi, kun voisi kuvitella.

Näinhän se on. Itte olin 20v sitten hommissa yrittäjällä jolla oli paikallisen laitoksen kanssa diili että voi mittarin vaikka vaihtaa uuteen tauluun, sillä oli sinetit ja kaikki laitokselta saatu sitä varten. Mutta kuten sanoin niin nykyään tuskin moiset diilit tulee enää kysymykseen. Olihan se näppärä diili kun sama ukko sai tehtyä kaiken niin katkon pituus oli tasan sen pituinen mitä hommassa aikaa meni.
Nyt kun tarttee saada sähkölaitoksen ukko purkamaan ensin vanha mittari pois, sitten sähkäri vaihtaa taulun ja sähkölaitoksen ukko tulee taas sitten joskus kytkemään mittarin niin jos aikataulut ei natsaa hyvin niin voi olla pitkäkin katko. Tosin joku laitos voi vaikka suostuakin vielä siihen että sähkäri purkaa sen vanhan mittarin pois että siinä yksi vaihe voi säästyä.
 
Näinhän se on. Itte olin 20v sitten hommissa yrittäjällä jolla oli paikallisen laitoksen kanssa diili että voi mittarin vaikka vaihtaa uuteen tauluun, sillä oli sinetit ja kaikki laitokselta saatu sitä varten. Mutta kuten sanoin niin nykyään tuskin moiset diilit tulee enää kysymykseen. Olihan se näppärä diili kun sama ukko sai tehtyä kaiken niin katkon pituus oli tasan sen pituinen mitä hommassa aikaa meni.
Nyt kun tarttee saada sähkölaitoksen ukko purkamaan ensin vanha mittari pois, sitten sähkäri vaihtaa taulun ja sähkölaitoksen ukko tulee taas sitten joskus kytkemään mittarin niin jos aikataulut ei natsaa hyvin niin voi olla pitkäkin katko. Tosin joku laitos voi vaikka suostuakin vielä siihen että sähkäri purkaa sen vanhan mittarin pois että siinä yksi vaihe voi säästyä.
Näin on. Tosin jos uusi mittauskeskus vaaditaan eri paikkaan, kuin vanha, niin uusi voidaan asentaa jo valmiiksi ja mittarin poiskytkentä ja kytkentä uuteen menee samalla käynnillä, eli käytännössä siirretään mittari vanhasta keskuksesta uuteen. Voi mennä jopa samalla maksulla jos laskutusperuste on "käyntikerta". Sen jälkeen sitten urakoitsija rauhassa purkamaan vanhaa keskusta pois ja asentelemaan uutta ryhmistä tilalle.
 
Kysytäänpä täältä arvon sähkömiehiltä ennen kuin alan soittlemaan alan miestä paikalle.

Onnistuuko vanhaan sähkökaappiin tuommoisen asennus ilman hirveää remonttia?


Sähkökaappi 90-luvulta mallia kierrettävät sulakkeet. 10A sulake LVVllä
1663350007113.png


Tahtotilana olisi saada lämminvesivaraajan ajastus tuommoisen shellyn taakse. Nyt varaaja menee päälle ilmeisesti mittarilta tulevalla signaalilla? kello 22. Tuo on liian aikaista pörssisähkölle.

Ilmeisesti se ohjaussignaalikin pitäisi jotenkin estää että saisi vapaasti ajastella tuon shellyn kanssa varaajaa?

1663349934752.png
Kyllä tuonne saa järjestettyä paikan tuolle shellylle, todennäköisesti tuon suorasähkökytkimem viereen.

Yksinkertaisinta on siirtää se yöajastusjohto siihen shellyyn mittarilta tulevan ohjauksen sijaan.
 
Tuulikaapin lattiaremontin myötä poistin melko uuden lattialämmitysmaton. Tilalle tarkoitus laittaa seinään rättipatteri.

Lattialämmityksestä jäi seinään vikavirtakytkin ja termostaatti - saisiko niiden perään suorilta rättipatterin?

Tämä kiikarissa: Pyyhekuivain Musta 138 x 60 cm QBad Edge | Rörfokus
 

Liitteet

  • ED23AA2A-8ED9-499D-9DA4-5F1EC84A8EC0.jpeg
    ED23AA2A-8ED9-499D-9DA4-5F1EC84A8EC0.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 37
Tuulikaapin lattiaremontin myötä poistin melko uuden lattialämmitysmaton. Tilalle tarkoitus laittaa seinään rättipatteri.

Lattialämmityksestä jäi seinään vikavirtakytkin ja termostaatti - saisiko niiden perään suorilta rättipatterin?

Tämä kiikarissa: Pyyhekuivain Musta 138 x 60 cm QBad Edge | Rörfokus
Miten meinasit vesipatterin kytkeä sähköisen lattialämmityksen termostaattiin? Tuo linkissä oleva on vesikiertoinen ja vaikka siihen sähköisen vastuksen laittaisi niin silti sinne tarvitaan putket vettä varten ja noissa on omat termostaatit mistä säätö tapahtuu suoraan patterista.
 
Viimeksi muokattu:
Miten meinasit vesipatterin kytkeä sähköisen lattialämmityksen termostaattiin? Tuo linkissä oleva on vesikiertoinen ja vaikka siihen sähköisen vastuksen laittaisi niin silti sinne tarvitaan putket vettä varten ja noissa on omat termostaatit mistä säätö tapahtuu suoraan patterista.
Oletin tuon toimivan joko sähkövastuksella, vesikiertoon yhdistettynä tai molemmilla ja vastukseksi joko on/off tyylinen tai esim. 1-4 pykäläisenä tehosäädöllä. Tuosta mallista aika vähän tietoa löytyi niin annetaanpa sen olla.


”Mattamusta sähkölämmitteinen Dry-pyyhekuivain virtakytkimellä. Liitetään pistotulppaliitännällä (vakiovaruste) tai kiinteällä sähköasennuksella ilman näkyvää liitäntäjohtoa (lisävaruste FB720).”

Tämä nyt äkkiseltään vaikuttaa on/off mallilta eli meniskö piiloasennussarjalla suoraan lattialämmityksen johtoihin vikavirtakytkimen ja termostaatin perään?
 
Miten meinasit vesipatterin kytkeä sähköisen lattialämmityksen termostaattiin? Tuo linkissä oleva on vesikiertoinen ja vaikka siihen sähköisen vastuksen laittaisi niin silti sinne tarvitaan putket vettä varten ja noissa on omat termostaatit mistä säätö tapahtuu suoraan patterista.
On rättipattereita ihan sähköisiäkin. Mielestäni nimi tulee siitä muodosta, että siinä on tarkoitus kuivatella "rättejä" eikä siitä että se olisi nimenomaan vesikiertoisen käyttövesipatterin nimitys.
 
Oletin tuon toimivan joko sähkövastuksella, vesikiertoon yhdistettynä tai molemmilla ja vastukseksi joko on/off tyylinen tai esim. 1-4 pykäläisenä tehosäädöllä. Tuosta mallista aika vähän tietoa löytyi niin annetaanpa sen olla.


”Mattamusta sähkölämmitteinen Dry-pyyhekuivain virtakytkimellä. Liitetään pistotulppaliitännällä (vakiovaruste) tai kiinteällä sähköasennuksella ilman näkyvää liitäntäjohtoa (lisävaruste FB720).”

Tämä nyt äkkiseltään vaikuttaa on/off mallilta eli meniskö piiloasennussarjalla suoraan lattialämmityksen johtoihin vikavirtakytkimen ja termostaatin perään?
Tuo on ihan sähkökäyttöinen. Ei mitään tekemistä veden kanssa vaikka ulkoisesti samannäköinen onkin, kuin vesikiertoiset "rättipatterit".
 
Tämä nyt äkkiseltään vaikuttaa on/off mallilta eli meniskö piiloasennussarjalla suoraan lattialämmityksen johtoihin vikavirtakytkimen ja termostaatin perään?
Maallikon ymmärryksellä 74 watin seinäpatteria ei kytketä lattialämmityksen termostaattiin. Teholuokka kuulostaa muutenkin siltä, että se on päällä 24/7/365 ellei nyt erikseen kinosta sammuttaa.
 
Maallikon ymmärryksellä 74 watin seinäpatteria ei kytketä lattialämmityksen termostaattiin. Teholuokka kuulostaa muutenkin siltä, että se on päällä 24/7/365 ellei nyt erikseen kinosta sammuttaa.
Joo, etenkin talvella tuo termostaatti turha noin tuhnulle laitteelle - tässä haetaan ensisijaisesti helppoa tapaa saada rättipatteri (lasten hanskoja ym. varten) tuulikaappiin ja helpoin olisi tuon lattialämmityksestä jääneen systeemin hyödyntäminen.
 
Joo, etenkin talvella tuo termostaatti turha noin tuhnulle laitteelle - tässä haetaan ensisijaisesti helppoa tapaa saada rättipatteri (lasten hanskoja ym. varten) tuulikaappiin ja helpoin olisi tuon lattialämmityksestä jääneen systeemin hyödyntäminen.
Pistää termostaatin tilalle pistorasian ja tökkää patterin siihen?
 
Pistää termostaatin tilalle pistorasian ja tökkää patterin siihen?
Vaikkakin helppo ratkaisu tuokin niin esteettisesti huono.

Tuulikaappi ehkä huono nimi huoneelle nyt kun väliovi poistettiin (ilmanvaihdon ja ILP:n vuoksi), mutta rättipatteri olisi ainoa lämmitin huoneessa tukemassa ilmalämpöpumppua kovemmilla pakkasilla ja sikäli tuo termostaattikin huokuttelis. Tuo yllä oleva 74W on kieltämättä turhan tuhnu, löytyy näitä tujumpiakin ja myyntipuhekkin sopiva:


Pinta-asennetun pistorasian tarvittaessa helposti asentaa.
 
Kivasti taas tulleet ilmot säikeestä... Eli siis ei ollenkaan. Mutta vastataanpa kuitenkin...

Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.
Valmistaja voi vaatia aivan mitä tahansa mutta ei, ne eivät todellakaan aina mene edelle.
Tilaatko ilpille 125A liittymän jos valmistaja vaatii? Tai jotain aivan yhtä älytöntä. Eli jos ostovaiheessa ei ole TARKKAAN tiedossa jokin aivan kohtuuton vaatimus, on kuluttajansuoja onneksi tässä maassa kuluttajan puolella. Toisaalta toki ammattilainen voi ehdottaa palauttamista kohtuuttomuuteen vedoten. Sekin on aivan mainio ratkaisu.

Tokihan se periaatteessa toimii eikä varmaan monille aiheuta mitään harmia. Minua kuitenkin vituttaisi, jos joku ranettaisi kämppääni ilpin pistorasiaryhmästä jatkamalla. Odotan ja edellytän, että pistorasiaryhmä kestää sen 10 tai 16 A, ja aivan erityisesti ärsyttäisi että tätä rajoittava tekijä olisi osa lämmitysjärjestelmää. Kyllä se olisi hyvin suotavaa, että ILP on omassa syötössään keskukselta asti.
Niin... Kysehän ei ole ranettamisesta vaan aivan normaalista toiminnasta. Ne ilpit nyt vaan kytketään lähimpään pistorasiaan tai vedetään lähimmästä uusi rasia (jos siis sattuu olemaan jotain oikeuksia). Ensinmainittu on normia varsinkin niillä, joilla ei ole sähköpuolen oikkia.

Seuraava on asiakas. "asennetaanko sähköt hintaan 50€ vai hintaan 500€?". Helppo valinta monelle joten voi katso peiliin. Toisaalta toki ammattilainen osaa / kertoo vaikutukset.

Vähemmän rane tottakai tarkistaa sulake / suojakoon. Jos 16A jossain olkkarin nurkassa, on mitä luultavammin varaa ilpille. Keittiössä vastaava taas ei tulisi ammattilaisen tekemänä kyseeseenkään. Ja mitä ryhmäjakoihin tulee, ei vanhemmissa ole mitään omia ryhmiään automaattisesti kuin ehkä pesukone. Valaistusta ja pistorasioita on samassa ja varsinkin ulkorasiat ovat painajainen. Haaroitettu mistä sattuu ja siinä se. Eli ongelmia on valmiiksi ilman ilppiäkin.

Eli kyllä tuo vaatii maksuvalmiin ja fiksun asiakkaan ja osaavan asentajan (jolla luvat). Muuten saat mitä sattuu. Ja kyllä niitä "osaavan" tekemiäkin on nähty. Pinta-asennusta todella rumasti jne. Toisaalta myös asiakkaan olisi syytä ymmärtää, ettei kaikkea vaan voi tehdä järkevällä rahalla kovinkaan siististi. Pakko on pintana vetää jne. Tärkein olisi silti sopia ennalta kaikki tällaiset mutta kun asiakas haluaa kiinteän hinnan ja asentaja nopeimman tavan asentaa........

Edittti... Typo pois.
 
Viimeksi muokattu:
Niin... Kysehän ei ole ranettamisesta vaan aivan normaalista toiminnasta.
Anteeksi liioittelu. Ei se kyllä kivaa silti olisi.
Vähemmän rane tottakai tarkistaa sulake / suojakoon. Jos 16A jossain olkkarin nurkassa, on mitä luultavammin varaa ilpille. Keittiössä vastaava taas ei tulisi ammattilaisen tekemänä kyseeseenkään.
Niin, eihän se kivaa olisi. Kuten sanoin.
Seuraava on asiakas. "asennetaanko sähköt hintaan 50€ vai hintaan 500€?"
Jos pistotulpan työntäminen maksaa 50 euroa ja yksinkertainen uuden syötön veto 500 euroa, olen vahvasti sitä mieltä että sähköalan jumalasema poistetaan ja jokainen saa tehdä kotiinsa sähkötyöt itse. Sama koskien kylmäkoneita. Aivan kuten putkitöissäkin ja kuten pitäisi kaikessa olla.
 
Tuskin se pistotulpan asentaminen 50e kustantaa, mutta kyllä se uusi syöttö sinne ryhmikselle voi 500e maksaa.

Lisäksi monesti sinne ryhmikselle sitä ei saa kuin pintavetona, ja aika usein ihmiset ei pidä pintavedoista, vaan hyväksyvät sen että olohuoneessa yksi pistorasia on ilpin käytössä, eikä sinne olkkariin voi enää kytkeä lisälämmitintä suoraan töpseliin.
 
Kivasti taas tulleet ilmot säikeestä... Eli siis ei ollenkaan. Mutta vastataanpa kuitenkin...


Valmistaja voi vaatia aivan mitä tahansa mutta ei, ne eivät todellakaan aina mene edelle.
Tilaatko ilpille 125A liittymän jos valmistaja vaatii? Tai jotain aivan yhtä älytöntä. Eli jos ostovaiheessa ei ole TARKKAAN tiedossa jokin aivan kohtuuton vaatimus, on kuluttajansuoja onneksi tässä maassa kuluttajan puolella. Toisaalta toki ammattilainen voi ehdottaa palauttamista kohtuuttomuuteen vedoten. Sekin on aivan mainio ratkaisu.
No ei ne tuollaisia vaadikaan. Kyllä ne valmistajan vaatimuksetkin yleensä ihan järjellisiä on.
 
Onko mitään järkevää kokonaisratkaisua kiinteistön sähkön kulutuksen seurantaan? Olisi hyvä olla mittarit ihan pääkatkaisimelle ja yksittäisille laitteille. Budjetin kannalta Shellyn laitteet 3EM - 120 € ja 4PM - 100€ karannee hieman liian kauas ja releominaisuuksille ei kuitenkaan ole tarvetta. Shellyn energiankäytön seuranta tosin kätevä.
Kyselläänpä tälläkin puolella kulutuksen mittauksesta. Onko kenelläkään laajempaa mittauskalustoa?
 
Meillä ois tilanne sellainen, että asumme paritalossa ja ei ole taloyhtiö. Naapurin kanssa yhteinen nousukeskus jossa 35A pääsulakkeet. Omassa keskuksessa on 25A pääsulakkeet. Nyt ollaan tilattu sähköauto, joka ymmärtää 11kW latausta. Naapuri aikoo ilmeisesti hankkia ladattavan hybridin. Kysymys olisi, että laitetaanko yhteiseen keskukseen 50A sulakkeet vai 63A sulakkeet? Ja omiin siis 32A. Ilmeisesti dynaamisella kuormanhallinnalla varustetuilla latureilla pärjäisi noilla 50A sulakkeilla?
 
Meillä ois tilanne sellainen, että asumme paritalossa ja ei ole taloyhtiö. Naapurin kanssa yhteinen nousukeskus jossa 35A pääsulakkeet. Omassa keskuksessa on 25A pääsulakkeet. Nyt ollaan tilattu sähköauto, joka ymmärtää 11kW latausta. Naapuri aikoo ilmeisesti hankkia ladattavan hybridin. Kysymys olisi, että laitetaanko yhteiseen keskukseen 50A sulakkeet vai 63A sulakkeet? Ja omiin siis 32A. Ilmeisesti dynaamisella kuormanhallinnalla varustetuilla latureilla pärjäisi noilla 50A sulakkeilla?
Sulakkeen valinta riippuu mm. kaapeleiden kuormitettavuuksista, keskuksen nimellisvirrasta, oikosulkuvirroista ym.
 
Meillä ois tilanne sellainen, että asumme paritalossa ja ei ole taloyhtiö. Naapurin kanssa yhteinen nousukeskus jossa 35A pääsulakkeet. Omassa keskuksessa on 25A pääsulakkeet. Nyt ollaan tilattu sähköauto, joka ymmärtää 11kW latausta. Naapuri aikoo ilmeisesti hankkia ladattavan hybridin. Kysymys olisi, että laitetaanko yhteiseen keskukseen 50A sulakkeet vai 63A sulakkeet? Ja omiin siis 32A. Ilmeisesti dynaamisella kuormanhallinnalla varustetuilla latureilla pärjäisi noilla 50A sulakkeilla?

Ömm mikä jottei pärjäisi nykyisillä sulakkeillakin? Dynaamisella kuormanhallinnalla mulla on riittänyt 25A sulakkeet isossa sähkölämmotteisessä okt:ssa 11kW latausteholla, niin kyllähän 35A:lla yhden hybridinkin vielä lataa lisäksi, jos on tosiaan kuormanhallinnat?

Tietty jos ei maksa isommat sulakkeet merkittävästi lisää, niin toki sit...
 
Sulakkeen valinta riippuu mm. kaapeleiden kuormitettavuuksista, keskuksen nimellisvirrasta, oikosulkuvirroista ym.
Kaappien nimellisvirrat on 63A se yhteinen ja 50A oma. Sähköyhtiö epäili ettei muutoksia kaapelointiin tarvittaisi jos päivittää noihin jompaan kumpaan eli oletan, että kuormitettavuudet on ok. Naapurin kanssa keskusteltua tulimme tulokseen päivittää tuo yhteinen keskus 50A ja pitää omat 25A ja asennetaan kuormanhallinnalla varustetut laturit.
 
Täysi tulppasulakemittauskeskus 80-luvulta, eli varokepesillä jotka on DIN-kiskoissa. Kaksoismittarikeskus, joista toisessa mittariristikossa ollut alunperin kaksiaikasähkön tariffinohjauslaite. Toinen mittariristikko siis tyhjänpanttina, kun AMR-mittari on hoitanut tariffinohjauksen jo yli kymmenen vuotta.

Onko keskuksen muutostyötä ja "ehdottomasti kiellettyä" laittaa tuohon mittariristikkoon sen kokoinen DIN-kotelo, kun mahtuu, johon saisi johdonsuojia, vikavirtasuojia ja muuta mahdollista kalustetta, jos tulee tarve? Miten käytännössä eroaa, laittaako DIN-kotelon keskuksen viereen vai kiinnittääkö sen mittariristikkoon? Keskustahan ei siinä "puukoteta" mitenkään.

Tuli mieleen eräästä Tukesin varoituksesta, jossa keskuksia oli modattu purkamalla tulppavarokkeet pois, laittamalla peltilätkä päälle ja sen päälle DIN-kotelo ja se oli Tukesin mielestä "ehdottomasti kiellettyä ja vaarallista". Varmaan tässäkin ketjussa joskus ollut, mutta en tähän hätään löytänyt.
 
Onkos täällä valokuituhommista tietäviä?
Mitä tapahtuu jos katkaisee OK-taloon menevän valokuidun. Olen ymmärtänyt niin, että kustakin talosta menee valokaapeli kadulla n. 5- 150m päässä olevaan "jakokeskuskaappiin" virallinien nimitys täysin hakusessa.
Eli tuleeko katkaisusta, tossa keskuskaapissa, jotain ongelmia muille käyttäjille, jos toi OK-talon piuha katkeaa.

Olen kyllä nähnyt, että katkenneita (jossa useita valokaapelisäikeitä) voi kyllä "hitsata" siihen tehdyllä laitteella. (Hienomekaanikon hommaa :) ).

Entä miten toi katkenneet valokaapelin pää pitää suojata (sehän on n. 1mm + joku suojakuori?
 
Onkos täällä valokuituhommista tietäviä?
Mitä tapahtuu jos katkaisee OK-taloon menevän valokuidun. Olen ymmärtänyt niin, että kustakin talosta menee valokaapeli kadulla n. 5- 150m päässä olevaan "jakokeskuskaappiin" virallinien nimitys täysin hakusessa.
Eli tuleeko katkaisusta, tossa keskuskaapissa, jotain ongelmia muille käyttäjille, jos toi OK-talon piuha katkeaa.

Olen kyllä nähnyt, että katkenneita (jossa useita valokaapelisäikeitä) voi kyllä "hitsata" siihen tehdyllä laitteella. (Hienomekaanikon hommaa :) ).

Entä miten toi katkenneet valokaapelin pää pitää suojata (sehän on n. 1mm + joku suojakuori?
Voi katkaista eikä tartte suojata - meidän naapuri ei valokuitua halunnut mutta sen tontin reunalle jätettiin maan alle kelattuna valokuituveto eli jatkossa naapurille riittää omalle tontille maatyöt jos valokuidun haluaa.
 
Voiko yhdessä sähköliittymässä olla kaksi invertteriä (3 kW ja 6 kW)? Sulakkeet 3x25. Meillä on siis tällä hetkellä kymmenen aurinkopaneelia ja niille 3 kW invertteri. Mahdollista laajennusta varten mietitään, että onko nykyinen invertteri suoraan vaihdettava suurempaan vai voiko rinnalle ottaa toisen.
 
Paikallinen siirroyhtiö sanoi että oikosulkuvirta määrää kuinka paljon tuotantotehoa voi laittaa.
Jos liittymä muuten kestäisi 6kWin inverteriä, eiköhän sinne saa laittaa 2x3kW...
 
Voiko yhdessä sähköliittymässä olla kaksi invertteriä (3 kW ja 6 kW)? Sulakkeet 3x25. Meillä on siis tällä hetkellä kymmenen aurinkopaneelia ja niille 3 kW invertteri. Mahdollista laajennusta varten mietitään, että onko nykyinen invertteri suoraan vaihdettava suurempaan vai voiko rinnalle ottaa toisen.
Kannattaa varmastaa verkkoyhtiöltä paljonko saa olla tehoa yhteensä. Teknisella toteutuksella, eli montako rinnan, ei varmaan ole väliä vaan se yhteisteho ratkaisee.
 
Mökillä 60-luvulla tehty laajennus puretaan ja koko talon maadoitus on tehty tuon laajennuksen perustuksiin. Koska maadoitus häviää rakennuksen mukana niin uusi pitää tehdä. Millä tavalla saisi helpoiten 40 luvulla rakennettuun kalliolla olevaan taloon maadoituksen? Perustukseen en alkaisi kytkemään, sillä raudoituksen kunnosta ei ole tietoa, kun pula-aikana roskavaluna tehty.
 
Mökillä 60-luvulla tehty laajennus puretaan ja koko talon maadoitus on tehty tuon laajennuksen perustuksiin. Koska maadoitus häviää rakennuksen mukana niin uusi pitää tehdä. Millä tavalla saisi helpoiten 40 luvulla rakennettuun kalliolla olevaan taloon maadoituksen? Perustukseen en alkaisi kytkemään, sillä raudoituksen kunnosta ei ole tietoa, kun pula-aikana roskavaluna tehty.

Tuosa linkistä löytyy vaihtoehtoja jälkeenpäin asennettavalle maadoituslektrodille --> Maadoituksentoteutusohje.pdf (ksoy.fi)
 
Tyhmä kysymys sähköisen lattialämmityksen termostaateista. Nykyiset vanhat Enston 10A tremostaatit pitäis vaihtaa vähän älyllisempiin termostaatteihin mutta saatavuutta ei 10A termostaateille oikein ole tai ne on todella kalliita. 16A termostaatteja olisi hyvin saatavilla. Kysymys kuuluu voiko tuommoisen 16A termostaatin laittaa jos sulakekaapissa on vain 10A sulakkeet lattialämmityksille?
 
Tyhmä kysymys sähköisen lattialämmityksen termostaateista. Nykyiset vanhat Enston 10A tremostaatit pitäis vaihtaa vähän älyllisempiin termostaatteihin mutta saatavuutta ei 10A termostaateille oikein ole tai ne on todella kalliita. 16A termostaatteja olisi hyvin saatavilla. Kysymys kuuluu voiko tuommoisen 16A termostaatin laittaa jos sulakekaapissa on vain 10A sulakkeet lattialämmityksille?

16A termostaatin voi laittaa 10A sulakkeen taakse, 10A termostaattia sen sijaan ei voi laittaa 16A sulakkeen taakse.
 
tälleen teoriassa niin huomaisiko sähkölaitos että jos joku tekisi sähkömittarin ohituksen?. asentaisi ohituskytkimen...?

Etäluettavassa mittarissa kulutuksen yllättävä putoaminen laskutusjaksolla saattaa herättää sähkönmyyjän mielenkiinnon.
 
tälleen teoriassa niin huomaisiko sähkölaitos että jos joku tekisi sähkömittarin ohituksen?. asentaisi ohituskytkimen...?
Olettaisin kyllä, mikäli "ohitettu kulutus" on vähänkään suurempi. Lisäksi sähköverkkoyhtiöt todennäköisesti vertaa alueen kohteiden yhteenlaskettua mittausta muuntajalla tapahtuvaan mittaukseen ja jos erotusta on niin se kertoo siitä että sähkö menee joko vuotona maahan tai jonnekkin muualle kuin loppukäyttäjälle.
 
Onkos täällä valokuituhommista tietäviä?
Mitä tapahtuu jos katkaisee OK-taloon menevän valokuidun. Olen ymmärtänyt niin, että kustakin talosta menee valokaapeli kadulla n. 5- 150m päässä olevaan "jakokeskuskaappiin" virallinien nimitys täysin hakusessa.
Eli tuleeko katkaisusta, tossa keskuskaapissa, jotain ongelmia muille käyttäjille, jos toi OK-talon piuha katkeaa.

Olen kyllä nähnyt, että katkenneita (jossa useita valokaapelisäikeitä) voi kyllä "hitsata" siihen tehdyllä laitteella. (Hienomekaanikon hommaa :) ).

Entä miten toi katkenneet valokaapelin pää pitää suojata (sehän on n. 1mm + joku suojakuori?

En ihan hahmota miten katkaisua ollaan tekemässä, mutta tässä parit tärkeät pointit;
- valokuituliittymät ovat tähti verkkoja, eli joka käyttöpisteelle tulee oma yksilöllinen kuitunsa.
- pitkien etäisyyksien takia käytössä on yksimuotokuitu, jonka ytimen paksuus on 7 nanometriä ja sen sisällä kulkee suoraan etenevä "laser" - tämä laser ei näy silmälle, mutta voi polttaa silmän pohjalta valoa havaitsevat solut rikki. Sokeutumisen vaara on suuri jos kuitu on kytketty, käsittele kuitua kuin se olisi kytketty.
- jos kuitu katkeaa tai kuori vaurioituu, se pitää suojata niin ettei kosteus pääse sen sisälle. Kosteus jäätyy pakkasessa ja laajenee, hajoittaen lasisen johtimen.
 
Lisäksi kuidun kanssa on riski että jos siihen tökkää sormensa se kuitu menee ihosta läpi ja päätyy verenkiertoon.
 
En ihan hahmota miten katkaisua ollaan tekemässä, mutta tässä parit tärkeät pointit;
- valokuituliittymät ovat tähti verkkoja, eli joka käyttöpisteelle tulee oma yksilöllinen kuitunsa.
- pitkien etäisyyksien takia käytössä on yksimuotokuitu, jonka ytimen paksuus on 7 nanometriä ja sen sisällä kulkee suoraan etenevä "laser" - tämä laser ei näy silmälle, mutta voi polttaa silmän pohjalta valoa havaitsevat solut rikki. Sokeutumisen vaara on suuri jos kuitu on kytketty, käsittele kuitua kuin se olisi kytketty.
- jos kuitu katkeaa tai kuori vaurioituu, se pitää suojata niin ettei kosteus pääse sen sisälle. Kosteus jäätyy pakkasessa ja laajenee, hajoittaen lasisen johtimen.
Hain tietoa sille, että huomaan muutaman vuoden päästä, etten haluakaan enää käyttää valokaapelia joko korkean yhteys hinnan takia tai talon laajennuksen tai purkamisen takia valokaapeli pitää poistaa käytöstä tai se vaan korjaustöitä tehdessä katkeaa.
- siellä kadulla on se jakokaappi, josta se tähtiverkko siihen kaappiin liitetyistä taloista muodostuu.
Hain myös vastausta mitä siellä kaapissa pitää tehdä (etteivät toiset yhteydet häiriinny), jos valokaapeli katkeaa?
Vai eikö tarvitse tehdä mitään? eli ruuttaa silikonia valokaapelin päähän ja jättää maan sisään?
 
Hain tietoa sille, että huomaan muutaman vuoden päästä, etten haluakaan enää käyttää valokaapelia joko korkean yhteys hinnan takia tai talon laajennuksen tai purkamisen takia valokaapeli pitää poistaa käytöstä tai se vaan korjaustöitä tehdessä katkeaa.
- siellä kadulla on se jakokaappi, josta se tähtiverkko siihen kaappiin liitetyistä taloista muodostuu.
Hain myös vastausta mitä siellä kaapissa pitää tehdä (etteivät toiset yhteydet häiriinny), jos valokaapeli katkeaa?
Vai eikö tarvitse tehdä mitään? eli ruuttaa silikonia valokaapelin päähän ja jättää maan sisään?
Hinnat tulevat ennemminkin halpenemaan, vrt adsl yhteyksien kehittyminen.

Kenenkään yhteydet eivät häiriinny yhtään mihinkään jos oman kaapelin katkot, kaapilla ei tarvi tehdä yhtään mitään.

Jos sen jostain kumman syystä? haluais katkoa maan sisään, niin oikein vaihtoehto ois sulattaa kuidun päähän kutistemuovinen päätesukka. Muut vaihtoehdot voi soveltaa teipistä liimaan mitä milloinkin on käsillä. Ei se vesi sielä sisällä loputtomiin etene, voi katkaista päästä jonkun metrin pois ja tehdä normaalisti jatko.

Jos purkaa talon, jättäisin varalta kuidun rullalle pään tulpattuna, jos ja kun sen kuitenkin joku joskus haluaa käyttöön.
 
Hinnat tulevat ennemminkin halpenemaan, vrt adsl yhteyksien kehittyminen.

Kenenkään yhteydet eivät häiriinny yhtään mihinkään jos oman kaapelin katkot, kaapilla ei tarvi tehdä yhtään mitään.

Jos sen jostain kumman syystä? haluais katkoa maan sisään, niin oikein vaihtoehto ois sulattaa kuidun päähän kutistemuovinen päätesukka. Muut vaihtoehdot voi soveltaa teipistä liimaan mitä milloinkin on käsillä. Ei se vesi sielä sisällä loputtomiin etene, voi katkaista päästä jonkun metrin pois ja tehdä normaalisti jatko.

Jos purkaa talon, jättäisin varalta kuidun rullalle pään tulpattuna, jos ja kun sen kuitenkin joku joskus haluaa käyttöön.
Hinnoissa olen perus-pessimisti, jos kilpailua ei ole. (vrt. sähköhinnan räjähdysmäinen nousu). Ei ole mitään tietoa, mitä 24kk jälkeen hinnalle tapahtuu. Ainut kilpailija tollaselle kiinteälle verkolle taitaa olla 5G-verkko sen jälkeen kun puhelinlanka on poistettu?

Teidätkö millainen talokeskus noiden OK talojen valokaapeliliittymien mukana yleensä asennetaan. Monelleko koneelle siinä on ethernet portti ja tarvitaanko / onko siihen mitään asukkaan tietoturvaa parantavia laitteita?
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi kuidun kanssa on riski että jos siihen tökkää sormensa se kuitu menee ihosta läpi ja päätyy verenkiertoon.

Tuo on urbaani legenda jota jostain syystä paljon faktana levitetään, enpä ole koskaan kuullut kenestäkään jolle olisi käynyt noin.

Siis ihan perinteinen tornari että "kuitu menee verenkierron kautta sydämeen ja pumppu pysähtyy." Jopa sähköalan kouluttajat viljelevät tuota totuutena mutta kukaan ei osaa antaa lähteeksi edes yhtä lehtiartikkelia tunnetusta tapauksesta.

e. Tekstiä muotoiltu vähän selvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on urbaani legenda jota jostain syystä paljon faktana levitetään, enpä ole koskaan kuullut kenestäkään jolle olisi käynyt noin.

Siis ihan perinteinen tornari että "kuitu menee verenkierron kautta sydämeen ja pumppu pysähtyy." Jopa sähköalan kouluttajat viljelevät tuota totuutena mutta kukaan ei osaa antaa lähteeksi edes yhtä lehtiartikkelia tunnetusta tapauksesta.

e. Tekstiä muotoiltu vähän selvemmin.
Joo oudolta tuntuu ton valokaapelin päällä on suojaputki, jonka materiaaliksi arvaisin muovin. Eikös sa kaapeli ole lasia?
Jos viilto sormeen lienee suurin "terveysongelma"?
 
Hinnoissa olen perus-pessimisti, jos kilpailua ei ole. (vrt. sähköhinnan räjähdysmäinen nousu). Ei ole mitään tietoa, mitä 24kk jälkeen hinnalle tapahtuu. Ainut kilpailija tollaselle kiinteälle verkolle taitaa olla 5G-verkko sen jälkeen kun puhelinlanka on poistettu?

Teidätkö millainen talokeskus noiden OK talojen valokaapeliliittymien mukana yleensä asennetaan. Monelleko koneelle siinä on ethernet portti ja tarvitaanko / onko siihen mitään asukkaan tietoturvaa parantavia laitteita?
Yleensä pieni jakorasia seinään mihin kuitu päättyy, seinän läpi porataan reikä mistä otetaan kuitu sisälle. Vieressä sitten jokin aktiivilaite yhteyttä jakamassa/mediamuuntimena. Porttien määrää en pysty sanomaan mitä on missäkin. Eipä siinä sen erikoisempia tietoturvaominaisuuksia kuin muissakaan nettipäätelaitteissa. Onko sulle tulossa kuitu? Vai onko kysely menossa otetaanko vai ei?
 
Yleensä pieni jakorasia seinään mihin kuitu päättyy, seinän läpi porataan reikä mistä otetaan kuitu sisälle. Vieressä sitten jokin aktiivilaite yhteyttä jakamassa/mediamuuntimena. Porttien määrää en pysty sanomaan mitä on missäkin. Eipä siinä sen erikoisempia tietoturvaominaisuuksia kuin muissakaan nettipäätelaitteissa. Onko sulle tulossa kuitu? Vai onko kysely menossa otetaanko vai ei?
Pähkäilen ottaako vai ei, en edes miettisi muuten, mutta tarjous näyttää asialliselta. Vaikka pitää ottaa 24KK soppari.
Nykyinen kyllä riittää, mutta ei ehkä seuraavalle asukkaalle.
Kiinnostaa tietää mitä ton lisäksi tarvitaan ja mitä sopparin loppumisen jälkeen tapahtuu.
Tiedätkö Mikä ton asuntoon tulevan päätteen nimi on, niin vois netistä katsella miltä se näyttää.
 
Pähkäilen ottaako vai ei, en edes miettisi muuten, mutta tarjous näyttää asialliselta. Vaikka pitää ottaa 24KK soppari.
Nykyinen kyllä riittää, mutta ei ehkä seuraavalle asukkaalle.
Kiinnostaa tietää mitä ton lisäksi tarvitaan ja mitä sopparin loppumisen jälkeen tapahtuu.
Tiedätkö Mikä ton asuntoon tulevan päätteen nimi on, niin vois netistä katsella miltä se näyttää.

No se kuitu päätetään ihan vaan vaikka esim. tällaiseen päätekoteloon ja päätekotelo sijoitetaan huoneistojakamoon/sähkökeskuksen it-osaan jos sellainen on. Isommissa järjestelmissä kuiduille laitetaan räkkiin omat rimat. Erillisessä teknisessä tilassa sen kotelon voi läntätä ihan vaan vaikka seinälle koska esteettiset seikat eivät useimmiten ole haittaamassa.
Päätekotelon sisälle tulee siis ne runkokuituun hitsattavat hännät liitimineen tai pelkkä tulpattu kuitu jos sitä ei päätetä.
 
No se kuitu päätetään ihan vaan vaikka esim. tällaiseen päätekoteloon ja päätekotelo sijoitetaan huoneistojakamoon/sähkökeskuksen it-osaan jos sellainen on. Isommissa järjestelmissä kuiduille laitetaan räkkiin omat rimat. Erillisessä teknisessä tilassa sen kotelon voi läntätä ihan vaan vaikka seinälle koska esteettiset seikat eivät useimmiten ole haittaamassa.
Päätekotelon sisälle tulee siis ne runkokuituun hitsattavat hännät liitimineen tai pelkkä tulpattu kuitu jos sitä ei päätetä.
Tosta kyllä tarvitaan vielä jokin laite (HuB?) mikä muuttaa ton valokaapeli kuidun ethernet-kaapeleille sopivaksi.
Ei ainakaan minulla ole valkuituliittymää kuin äänentoistolaitteissa, ei tietokoneissa.
Muuten tollanen sopii hyvin vaikka puhelinjakorasian (300x300) sisään.

Kiinnostaisi tieto mitä ton lisäksi tarvitaan jos, esim. haluaa sisäisesti jakaa tota yhteyttä useammalle tietokoneelle.
Wifiähän ei voine enää ton jälkeen käyttää?
 
Tosta kyllä tarvitaan vielä jokin laite (HuB?) mikä muuttaa ton valokaapeli kuidun ethernet-kaapeleille sopivaksi.
Ei ainakaan minulla ole valkuituliittymää kuin äänentoistolaitteissa, ei tietokoneissa.
Muuten tollanen sopii hyvin vaikka puhelinjakorasian (300x300) sisään.

Kiinnostaisi tieto mitä ton lisäksi tarvitaan jos, esim. haluaa sisäisesti jakaa tota yhteyttä useammalle tietokoneelle.
Wifiähän ei voine enää ton jälkeen käyttää?

Kyllä se kuluttajalle oletuksena tarjottava liitäntä on aina kupari-ethernet, liittimenä RJ45. Mutta riippuu palveluntarjoajasta tuoko ne sisälle pelkän mediamuuntimen vaiko nattireitittimen, joka tarjoaa huonon wifinkin.

Eli liittymään tarvitaan jokseenkin aina reititin. Jos tietotaso tietoliikenteestä on nolla, niin se operaattorin tarjoama all-in-one-purkki lienee sopivin vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Wifiähän ei voine enää ton jälkeen käyttää?
Mikäs sen estäisi? :confused: Jos saat homman siihen kuntoon, että siellä ei ole pelkkä kuitukieppi komeron nurkassa vaan sinulla on reititin ja siinä(tai sen vieressä kytkimessä) portteja, ja osaat kytkeä näitä yleiskaapelointiin(tai vaikka pitkällä narulla mattojen alta ja ties mitä listaa pitkin) liittääksesi pc:n ja tulostimen langalliseen lähiverkkoon, niin ei se wifitukiaseman lisääminen ole kovin ihmeellinen temppu.
 
Mikäs sen estäisi? :confused: Jos saat homman siihen kuntoon, että siellä ei ole pelkkä kuitukieppi komeron nurkassa vaan sinulla on reititin ja siinä(tai sen vieressä kytkimessä) portteja, ja osaat kytkeä näitä yleiskaapelointiin(tai vaikka pitkällä narulla mattojen alta ja ties mitä listaa pitkin) liittääksesi pc:n ja tulostimen langalliseen lähiverkkoon, niin ei se wifitukiaseman lisääminen ole kovin ihmeellinen temppu.
Joo ei ole noi valokaapelihommat oikein hallussa, ethernetistäkin vaan sen verran että olen tehnyt taloon tähtiverkon.
Puhelin verkon viereen. Ei vaan käynyt aikoinaan edes mielessä, että samaan huoneeseen tarvitaan 3-ethernet pistettä
(2 tietokoneille +1 TV:lle)
Toi päätelaite sisälsi vain ton valokaapelin joten siinä ei ollut Wifiä. Joten arvelin että tarvitsee erillisen wifi laitteen.
-Sitä millainen on on hyvä "hintalaatu toimivuus suhteessa" ei ole mitään käsitystä liitettäessä valokaapeliin järjestelmiin.

Eli tartteis samaan tilaan kolme linjaa (on vain 2kaksi ja se toinen väärässä paikassa) eikä johdot näkyviin asennus hirveästi innostaisi ja olen ikääntyessä laiskistunutkin tekemään isoja muutoksia.
Kyllä se kuluttajalle oletuksena tarjottava liitäntä on aina kupari-ethernet, liittimenä RJ45. Mutta riippuu palveluntarjoajasta tuoko ne sisälle pelkän mediamuuntimen vaiko nattireitittimen, joka tarjoaa huonon wifinkin.

Eli liittymään tarvitaan jokseenkin aina reititin. Jos tietotaso tietoliikenteestä on nolla, niin se operaattorin tarjoama all-in-one-purkki lienee sopivin vaihtoehto.
Arvelinkin jotain "reititintä" tohon vielä tarvittavan, halvahkossa tarjouksessa tuskin on kuin minimi, että toimii.
Olisko jotain järkihintaista " nattireitittimen, joka tarjoaa huonon wifinkin".
Suositella?
iltanen sanoi:
Normaalikäytössä tuo Inteno olisi varmasti "soiva peli", mutta vähän nihkeästi wifin saa kuulumaan talon nurkalta teknisestä tilasta.
Tarkoittanet EG400 wifi-reititintä? Onko tossa niin huono wifi ettei mene 2-seinän läpi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 506 180
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom