Kysymyksiä sähkömiehille

No voihan sen asentaa vikavirtasuojan taakse.

Tuo etherman suvi30 oli ainakin aiemmin elektronisella vikiksellä, mutta onhan se mahdollista että ovat tuomassa markkinoille uutta versiota, jos se on juuri ollut messuilla, missään tuota ei vielä myynnissä ole näkynyt.
 
Löytyykö mistään 2-osaista vikavirtasuojallista pinta-asennettavaa pistorasiaa, joka istuisi keittiöön? Muutama mitä löytyy ovat kannellisia ja eivät mitään sisustajan unelmia.

Ei-oota taitaa kaikki valmistajat myydä tällä hetkellä, nuo 2-osaiset kalusteet ovat muutenkin aika pienessä osassa euroopan markkinoilla.

Tuttavilleni laitoin äskettäin keittiörempassa muutaman Exxact -kulmapistorasian ja ketjun ensimmäiseksi samanlaisen kulmamallisen pintakojerasian johon laitoin lisäksi kojerasiaan asennettavan vikavirtasuojan sekä 3-osaisen europistorasian 2-os combipeitelevyllä.

Vikavirtasuojanhan voi sijoittaa myös johonkin kaapiston sisään omaan erilliseen pintakoteloonsa.
 
Elikä mitä sillä sitten tekee? Ei saa asentaa mihinkään, koska kaikki pistorasiat pitää olla vikavirtasuojattuja.
No eihän. Voi vanhan rasian vaihtaa uuteen tai jopa lisätä yksittäisen rasian, eikä koko taloon välttämättä muutoksen jälkeen tule yhtään VVSK. Joku voi haluta parantaa turvallisuutta palvomatta normeja. En minä haluaisi paskaa turvalaitetta mutta joku ehkä haluaa.
 
Enpä ole koskaan asiaa ajatellut, mutta kyllähän tuokin käytännössä turvallisuutta parantaa, jos sen laittaa esim johonkin jossa ei pykälät vaadi vikistä. Itse tuotehan on ihan ok, syy miksi se on kielletty on se että se vikavirtasuojaus ei toimi jos sähkö katkeaa.

Osta julmetun kallis vikavirtapistorasia ja asenna se vikiksen taakse? Järki ja hyöty?
Se olikin että mihin tuon saisi laittaa ja millä perusteella myydä :)
 
Ei-oota taitaa kaikki valmistajat myydä tällä hetkellä, nuo 2-osaiset kalusteet ovat muutenkin aika pienessä osassa euroopan markkinoilla.

Tuttavilleni laitoin äskettäin keittiörempassa muutaman Exxact -kulmapistorasian ja ketjun ensimmäiseksi samanlaisen kulmamallisen pintakojerasian johon laitoin lisäksi kojerasiaan asennettavan vikavirtasuojan sekä 3-osaisen europistorasian 2-os combipeitelevyllä.

Vikavirtasuojanhan voi sijoittaa myös johonkin kaapiston sisään omaan erilliseen pintakoteloonsa.
Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?

Lähinnä itsellä ainakin kaikki keittiön laitteet on sukolla eikä yhtään eurolla. Toki jotain jouluvaloja tjsp voisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?

Lähinnä itsellä ainakin kaikki keittiön laitteet on schukolla eikä yhtään eurolla. Toki jotain jouluvaloja tjsp voisi olla.
Vatkaimia, teroittimia, sauvoja ym. sekoittajia on paljon euroliitännällä. Mutta joo, harva pöydällä kiinteästi lojuva kone on euroliittimellä.
 
Oliko joku syy asentaa tuo europistokkeellinen pistorasia? Eikö 2-os.vino valkoinen olisi ollut parempi keittiöön?

Lähinnä itsellä ainakin kaikki keittiön laitteet on schukolla eikä yhtään eurolla. Toki jotain jouluvaloja tjsp voisi olla.

Tuossa ylempänä arvattiin jo ihan oikein eli kyseisellä tasolla oli paljon pieniä sähkölaitteita kuten kahvimylly ja blenderi ja asiakas itse näin halusi kun molempia vaihtoehtoja esittelin. Otin siis varalta myös vinosukon kassiin ja tuosta syystä päädyin myös combikehykseen primon sijaan koska se käy niihin molempiin.
 
Ei-oota taitaa kaikki valmistajat myydä tällä hetkellä, nuo 2-osaiset kalusteet ovat muutenkin aika pienessä osassa euroopan markkinoilla.

Tuttavilleni laitoin äskettäin keittiörempassa muutaman Exxact -kulmapistorasian ja ketjun ensimmäiseksi samanlaisen kulmamallisen pintakojerasian johon laitoin lisäksi kojerasiaan asennettavan vikavirtasuojan sekä 3-osaisen europistorasian 2-os combipeitelevyllä.

Vikavirtasuojanhan voi sijoittaa myös johonkin kaapiston sisään omaan erilliseen pintakoteloonsa.

Kiitos vastauksista. Huonosti tosiaan tuntuu löytyvän. Kyseessä on betoniseinä ja siksi omistaja halusi pinta-asennuksena mahdollisimman pienellä vaivalla. Pintakoteloon varmasti laitettava vikis kuten edellä.
 
No eihän. Voi vanhan rasian vaihtaa uuteen tai jopa lisätä yksittäisen rasian, eikä koko taloon välttämättä muutoksen jälkeen tule yhtään VVSK. Joku voi haluta parantaa turvallisuutta palvomatta normeja. En minä haluaisi paskaa turvalaitetta mutta joku ehkä haluaa.
Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?

Mutta siis "kentällä" voi tehdä muutoksia muuttamatta kaikkea. Tai keskuksen voi vaihtaa jos "kentällä" ei tehdä muuta. Jos molemmat, on pakko mennä nykynormien mukaan. Näin siis karkeasti yleistäen.
 
Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?
En kai ole ihan noin vajaan maineessa? Ilmaisin itseäni toki epäselvästi, ja tarkoitin että elektroninen vikavirtasuojakytkin on heikko vaihtoehto mekaaniselle, kuten epämääräinen turvalaite on huono korvike normin mukaiselle yleisemminkin.

Joka tapauksessa, kuten edellä sanoin, se olisi ihan mahdollinen vaihtoehto vaikka vanhaan keittiöön pelkkiä rasioita vaihtaessa, kun on siis kyseessä tila jossa VVSK ei ole pakollinen eikä asia muutu vähäisellä korjauksella. Minua siis häiritsisi turvalaitteen vajavaisuus, eli jos en tyytyisi vain vaihtamaan kuluneita rasioita, haluaisin että tila varustetaan yleisen normin mukaisella VVSK.

Näissähän ei ole pelkästään ongelmana vähäisempi turvallisuushyöty vaan myös muut häiriöt. Ainakin joskus käyttämissäni irrotettavissa pistorasiaan työnnettävissä.
 
Kiinnostaisi tietää, miksi pidät VVSK:ta jotenkin paskana turvalaitteena?

Mutta siis "kentällä" voi tehdä muutoksia muuttamatta kaikkea. Tai keskuksen voi vaihtaa jos "kentällä" ei tehdä muuta. Jos molemmat, on pakko mennä nykynormien mukaan. Näin siis karkeasti yleistäen.
Minä ainakin heti ymmärsin tuosta, että sitä mistä puhuttiin pidettiin huonona turvalaitteena, eli VVSK:ta, joka ei kelpaa VVSK:ksi silloin kun sitä vaaditaan, eli sitä elektronista VVSK:ta.
 
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?
 
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?

Firmalla/sähkötöiden johtajalla oltava vähintään S3. Mikäli tarvii tehdä keskuksella isompia muutoksia niin S2, jolla saakin jo tehdä vaikka sen koko talon sähköt. Asentajan tarvitsee olla vain "pätevä".
 
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?

No mitä sinne nyt sitten kytkettiin sähköjen osalta tarkkaanottaen? Monestihan sähkökysymys kierretään sillä, että asennusliike suostuu asentamaan pumpun pistotulpalla vain lähistöllä olevaan pistorasiaan ja jos ei onnistu, niin artisti maksaa sähkömiehen paikalle. Näin itsellä kun tilasin juuri yhteen luukkuun ilpin. Sopivan pituisen kaapelin pistotulppineen taitaa saada ihan maallikkotyönä tehdä kuka tahansa ml. ilp asentaja, mutta siihen se sit jääkin.
 
Eipä se muuta kuin otti yhden sisäpistorasian takaa ylimääräisen vedon ulkoyksikölle.
 
Eipä se muuta kuin otti yhden sisäpistorasian takaa ylimääräisen vedon ulkoyksikölle.

Siis kiinteänä asennuksena, ei pistotulpalla? Kyllähän toi jo pätevyydet vaatii, mutta onhan se mahdollista että ne pätevyydet kuitenkin asentajalla tai työnantajallaan on ollut? Toki ne Tukesin rekisterissä näkyy, vaan millä hakusanalla nyt sitten osaat etsiä. Pistä firmaan sähköpostia ja kysy, että olihan teillä varmasti tarvittavat pätevyydet sähköasennuksiin?
 
Kiinteä asennus juu, ei pistotulppaa. Turvakytkimen laittoi ihan oikein ulkoseinään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteä asennus juu, ei pistotulppaa. Turvakytkimen laittoi ihan oikein ulkoseinään.

Ihan vaan takennuksena, että esim. ilmalämpöpumppu, oli sitten roikka-asenteinen tai kiinteä, ei tarvitse turvakytkintä, eikä sitä ole pakko asentaa.
 
Onkohan tämä ihan hyväksytty kaapeli maan alle asennettavaksi? Muita merkintöjä en tuosta akkiseltään löytänyt.

Kyseinen johto lähtee omakotitalon terassin valaisimesta ja menee maan alta pihan keskellä olevaan koriste-tier valaisimeen. Lähtöpäässä ei ainakaan näy mitään suojaputkea, loppupäässä tulee tolpan sisällä ylös. Vikavirtasuojia ei taida tuosta 70-luvun sähkökaapista löytyä.

Tarkoitus olisi laittaa tuon valaisimen viereen korkeampi tolppa ja sinne led valonheittimet ja sähkäri käy sitten kytkemässä uuteen tolppaan, vanha tolppa siis kokonaan pois.

Ja oliko se niin, että kiinteät valaisimet voi laittaa pistorasioilla? Helpottais sitten jos/kun tarvii lisätä tai vaihtaa valaisimia, tarkoitus valaista ~koko piha tuolla yhdellä tolpalla. Hattu tulee tolpan nokkaan niin ei ole sateen armoilla.
 

Liitteet

  • photo_2022-09-15_20-35-51.jpg
    photo_2022-09-15_20-35-51.jpg
    232,1 KB · Luettu: 95
Onkohan tämä ihan hyväksytty kaapeli maan alle asennettavaksi? Muita merkintöjä en tuosta akkiseltään löytänyt.

Kyseinen johto lähtee omakotitalon terassin valaisimesta ja menee maan alta pihan keskellä olevaan koriste-tier valaisimeen. Lähtöpäässä ei ainakaan näy mitään suojaputkea, loppupäässä tulee tolpan sisällä ylös. Vikavirtasuojia ei taida tuosta 70-luvun sähkökaapista löytyä.

Tarkoitus olisi laittaa tuon valaisimen viereen korkeampi tolppa ja sinne led valonheittimet ja sähkäri käy sitten kytkemässä uuteen tolppaan, vanha tolppa siis kokonaan pois.

Ja oliko se niin, että kiinteät valaisimet voi laittaa pistorasioilla? Helpottais sitten jos/kun tarvii lisätä tai vaihtaa valaisimia, tarkoitus valaista ~koko piha tuolla yhdellä tolpalla. Hattu tulee tolpan nokkaan niin ei ole sateen armoilla.
Kyllähän tuo MCMK:lta, eli maakaapelilta haiskahtaa. Ei tarvitse (yleensä) suojaputkea, kunhan on tarpeeksi syvälle kaivettu. Voi laittaa valaisimet pistotulpilla. Tosin jos sinne uusia pistorasioita asennetaan ulos, niin täytyy vikavirtasuoja johonkin väliin lisätä.
 
Ostin ilmalämpöpumpun asennuksineen niitä asentelevalta firmalta. Nyt vasta jälkijättöisesti huomasin kaverin vastaavan tapauksen kautta, että asentajalla ei ole Tukesin rekisterin mukaan kuin kylmäluvat. Kai sähköluvatkin olisi pitänyt olla, vai eikö ne välttämättä näy Tukesin sivuilta? Pitääkö nyt tilata erikseen luvallinen sähkömies tarkastamaan kytkentä? Pumppu toimii kyllä oikein ja asentaja näytti siltä, että osaa kyllä sähköhommat niin en osannut kyseenalaistaa siinä hetkessä asiaa. Jos nyt kuitenkin torppa kärähtää, niin meneekö se minun piikkiin ja kotivakuutuksia olen maksellut turhaan?
Noissa pistorasioissa taitaa olla lähes pääsääntöisesti 16A sulakkeet, joten tuskin tossa mitään ongelmaa sulle tulee. Ne johdot on värikoodattu, joten todella vaikeaa kuvitella, että voisi kytkeä vääriin niin (ja laite toimii) että ei sulake palaisi tai jo väärin asentaessaan olisi saanut näpeilleen. Vaikka siinä 16A ryhmässä olisi sulla kasa koneita, niin sen sijaan, että 2,5mm2 johto lämpeäisi niin, että tulipalo syttyy. Se sulake palaisi sitä varten ne ovat, vanhoista nauloista sulakkeina en enempää muistele.
Itse nukkuisin rauhallista yöunta.
 
Ihan vaan takennuksena, että esim. ilmalämpöpumppu, oli sitten roikka-asenteinen tai kiinteä, ei tarvitse turvakytkintä, eikä sitä ole pakko asentaa.

Tämähän ei pidä paikkaansa. Usein valmistaja ohjeissa vaatii turvakytkimen. Myös huoltotoimenpiteiden takia turvakytkin olisi hyvä olla.
 
Tämähän ei pidä paikkaansa. Usein valmistaja ohjeissa vaatii turvakytkimen. Myös huoltotoimenpiteiden takia turvakytkin olisi hyvä olla.
Ootko varma tosta? Asentamisen turvallisuuden kannalta tietenkin hyvä, mutta onko jossain asetus joka ton vaatisi?
Näkeehän se asentaja tuleeko virtaa ja voi ensin kytkeä laitteen irti (esim. sulake pois) noita kuitenkin korjataan todella harvoin.
 
Ootko varma tosta? Asentamisen turvallisuuden kannalta tietenkin hyvä, mutta onko jossain asetus joka ton vaatisi?
Näkeehän se asentaja tuleeko virtaa ja voi ensin kytkeä laitteen irti (esim. sulake pois) noita kuitenkin korjataan todella harvoin.
Olisiko tässä sama, kun esim. mainosvaloissa, että asentaja pääsee korjaamaan ja tekemään huoltoa ulkoyksikölle ilman tarvetta päästä kiinteistöön sisälle ja löytää sieltä oikea keskus ja löytää sieltä oikea sulake. Paikallisella erotuksella päästään heti hommiin ja omilla aikatauluilla.
 
Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.

Ok. Ei itsellä mitään hajua tuosta.
Eli käytännössä sadat tuhannet pumput suomessa ovat periaatteessa laittomia sähköjen puolesta?
 
Noissa pistorasioissa taitaa olla lähes pääsääntöisesti 16A sulakkeet, joten tuskin tossa mitään ongelmaa sulle tulee.
Tokihan se periaatteessa toimii eikä varmaan monille aiheuta mitään harmia. Minua kuitenkin vituttaisi, jos joku ranettaisi kämppääni ilpin pistorasiaryhmästä jatkamalla. Odotan ja edellytän, että pistorasiaryhmä kestää sen 10 tai 16 A, ja aivan erityisesti ärsyttäisi että tätä rajoittava tekijä olisi osa lämmitysjärjestelmää. Kyllä se olisi hyvin suotavaa, että ILP on omassa syötössään keskukselta asti.
 
Ja valmistajan vaatimuksethan menevät standardinkin edelle. Jos valmistaja vaatii jotain standardia tiukempaa, sitä tulee periaatteessa noudattaa.
Missäs tosta on asetus joka siihen velvottaisi? Oheita ja toiveita voi aina antaa.
Olisiko tässä sama, kun esim. mainosvaloissa, että asentaja pääsee korjaamaan ja tekemään huoltoa ulkoyksikölle ilman tarvetta päästä kiinteistöön sisälle ja löytää sieltä oikea keskus ja löytää sieltä oikea sulake. Paikallisella erotuksella päästään heti hommiin ja omilla aikatauluilla.
Joo toi on ihan hyväkin tapa ja lisää asentajan turvallisuutta, noihin suunnittelija turvakytkimen määrääkin lähes poikkeuksetta. Ymmärsin tän niin, että laitettiin asunnon sisään jatkaen pistorasialta, jolloin paremmin näkee mitä ympärillä tapahtuu. Fiksu asentaja ottaa sen sulakkeen taskuunsa ja automaattisulakkeella lappu, että "älä koske asentaja töissä", tarvittaessa irottaa vielä koneesta johdan töiden ajaksi.
Tonnin Seteli sanoi:
Tokihan se periaatteessa toimii eikä varmaan monille aiheuta mitään harmia. Minua kuitenkin vituttaisi, jos joku ranettaisi kämppääni ilpin pistorasiaryhmästä jatkamalla. Odotan ja edellytän, että pistorasiaryhmä kestää sen 10 tai 16 A, ja aivan erityisesti ärsyttäisi että tätä rajoittava tekijä olisi osa lämmitysjärjestelmää. Kyllä se olisi hyvin suotavaa, että ILP on omassa syötössään keskukselta asti.
Olen samaa mieltä suunnitteluohjeena, mutta joskus jälkikäteen sen syötön tuominen keskukselta on niin iso homma aukirepimisineen, ettei siihen halua löydy.
 
En ole nähnyt yhtään joka ei olisi joko pistotulpalla tai turvakytkimellä.

Itse olen nähnyt satoja, ellei peräti mennä yli tuhannen. Tokikin töissä, ja asennettuna sellaiseen paikkaan, että ilkivallan vuoksi turvakytkintä ei voi ulos asentaa. Tällöin "turvakytkimenä" toimii ihan hyvin ne johdonsuojakatkaisimet.
 
Osaako kukaan sanoa pelkän sähkötaulun perusteella että kuinka vittumainen urakka tulisi sähköauton latauspisteen asennuksesta? Itse en tiedän näistä sen verran että tarvittaessa osaan sulakkeen vaihtaa.
15088092.jpg

Sähkötaulusta sinänsä menee piuha ja sukopistoke on seinässä että niitä läpivientejä voi hyödyttää mutta KOTILATURI.FI latausasema 11kW dynaaminen kuormanhallinta | KOTILATURI tuollaisesta olin haaveillut mutta eihän tuossa ole edes noita kiskoja kun on niin aatamin aikaiset sähköt.
Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.

80-luvun alun keskus sinänsä alkaa olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella, niin jos itsellä olisi tuollainen tilanne, niin varmaankin vaihtaisin koko keskuksen uuteen, mutta se toki maksaa.
 
Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.

80-luvun alun keskus sinänsä alkaa olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella, niin jos itsellä olisi tuollainen tilanne, niin varmaankin vaihtaisin koko keskuksen uuteen, mutta se toki maksaa.
Tuosta tajuan ainoastaan sen verran että ilmeisesti on siis mahdollista tuo asema asentaa niin se riittää! Osaatko heittää paljonkohan tuo koko keskuksen uusiminen sitten maksaisi noin suurinpiirtein? Muutamalla saturaisella varmaan pääsisi tuolla jos vain laajentaisi mutta toki nyt jos sähkärin paikalle pyytää niin samalla se kai menisi jos siitä jotain käytännön hyötyä olisi.
 
Tuosta tajuan ainoastaan sen verran että ilmeisesti on siis mahdollista tuo asema asentaa niin se riittää! Osaatko heittää paljonkohan tuo koko keskuksen uusiminen sitten maksaisi noin suurinpiirtein? Muutamalla saturaisella varmaan pääsisi tuolla jos vain laajentaisi mutta toki nyt jos sähkärin paikalle pyytää niin samalla se kai menisi jos siitä jotain käytännön hyötyä olisi.

Koko keskuksen uusiminen tulee kyllä hintavaksi joten siihen ei kannata ryhtyä kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole. Siinä nimittäin joutuu sähkölaitoksen kanssa asioimaan myös hyvin suurella todennäköisyydellä. Joskus täällä oli sähkäreillä laitoksen kanssa sopimus että voivat tehdä mittarin vaihdon uuteen keskukseen mutta eiköhän sellaiset ajat ole ollu ohi jo jonkin aikaa. Toki jos mittari on jossain muualla ja toi on vaan ryhmäkeskus, niin sitten hommassa voisi olla jotain järkeä.
 
Keskus näkyy olevan täynnä. Tuonhan voisi tehdä niin että purkaa tuosta jotkut ryhmät pois kaikilta vaiheilta (toki vaihtoehtona on haaroittaa lisäkeskukselle syöttö suoraan vaihekiskoilta), vaikka nuo viimeiset valaistusryhmät ja asentaa keskuksen viereen pienen lisäkeskuksen, jolle 25A (sulakesuojaus ei ole selektiivinen mutta en katso ongelmaksi tässä tapauksessa) syöttö noista vapautuvista paikoista ja siirtää siihen uuteen keskukseen nuo valoryhmät ja samaten siitä ottaa sen sähköauton latausaseman syötön. Tuo uuden keskuksen kalustus vaikkapa 2x3-vaiheinen VVSK ja näiden molempien taakse 3 kpl 10A ja 3 kpl 16A johdonsuojat.

80-luvun alun keskus sinänsä alkaa olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella, niin jos itsellä olisi tuollainen tilanne, niin varmaankin vaihtaisin koko keskuksen uuteen, mutta se toki maksaa.
Ei ole mitään hyötyä laittaa niitä 25A sulakkeita väliin. Suoraan sieltä kiskoilta vaan syöttö sille alakeskukselle.
 
Ei ole mitään hyötyä laittaa niitä 25A sulakkeita väliin. Suoraan sieltä kiskoilta vaan syöttö sille alakeskukselle.
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.
 
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.

Vähän riippuu hinta missä päin asuu + haluaako sen keskuksen heti nykyisen viereen, vai viedäänkö pihalle. Tyhjän moduulikotelon hinnat alkaa >~20€, siihen VVS+sulakkeet >~100€ + MMJ 5x6mm2 ~10€/m ja asennus päälle.
 
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.

Varmaan kantsis toi kiuas siirtää tuosta siihen uuteen boxiin jolloin on helpompi viritellä systeemi jossa kiuasta ja latausta ei voi käyttää samanaikaisesti. Nalli napsahtaa varmasti jos kiuas ja lataus on samaan aikaan päällä. Siihen ei tartte kun lieden menee laittamaan päälle.
 
Varmaan kantsis toi kiuas siirtää tuosta siihen uuteen boxiin jolloin on helpompi viritellä systeemi jossa kiuasta ja latausta ei voi käyttää samanaikaisesti. Nalli napsahtaa varmasti jos kiuas ja lataus on samaan aikaan päällä. Siihen ei tartte kun lieden menee laittamaan päälle.
Eikös dynaaminen kuormanhallinta ole juuri tuota ongelmaa varten että minä saan sitten käyttää latausta ja muita laitteita ihan normaalisti eikä tarvitse nalleja miettiä? Puolisohan ei kiinnosta nämä asiat yhtään, eli hän laittaa saunan ja uunin ja hellan päälle samaan aikaan jos siltä tuntuu eli pitää olla kyllä siinä mielessä foolproof. https://www.kotilaturi.fi/tuote/kotilaturi-fi-latausasema-11kw-dynaaminen-kuormanhallinta/ tuota olen juuri siitä syystä ajatellut.
 
Eikös dynaaminen kuormanhallinta ole juuri tuota ongelmaa varten että minä saan sitten käyttää latausta ja muita laitteita ihan normaalisti eikä tarvitse nalleja miettiä? Puolisohan ei kiinnosta nämä asiat yhtään, eli hän laittaa saunan ja uunin ja hellan päälle samaan aikaan jos siltä tuntuu eli pitää olla kyllä siinä mielessä foolproof. KOTILATURI.FI latausasema 11kW dynaaminen kuormanhallinta | KOTILATURI tuota olen juuri siitä syystä ajatellut.

Toki tuollaisella onnistuu helposti.
 
Koko keskuksen uusiminen tulee kyllä hintavaksi joten siihen ei kannata ryhtyä kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole. Siinä nimittäin joutuu sähkölaitoksen kanssa asioimaan myös hyvin suurella todennäköisyydellä. Joskus täällä oli sähkäreillä laitoksen kanssa sopimus että voivat tehdä mittarin vaihdon uuteen keskukseen mutta eiköhän sellaiset ajat ole ollu ohi jo jonkin aikaa. Toki jos mittari on jossain muualla ja toi on vaan ryhmäkeskus, niin sitten hommassa voisi olla jotain järkeä.
Niin ja noi vanhat keskukset ovat niin yksinkertaisia/vahvaa tavaraa, että ne kestävät vielä vuosikymmeniä. Ongelmia tulee jos ryhmiä joutuu kuormittamaan (lisätään pisteitä ryhmiin) niin, että sulakkeet palavat. Iselläni on 30-vuoden aikana muistaakseni 2 kpl 10A sulaketta pitänyt vaihtaa. Noihin vanhoihin ei edes vaadita vikavirtasuojia, joiden todellinen käytännön hyöty vs vain sulkkeella suojaus on kyllä aika teoreettinen varsinkin OK-taloissa.
 
Mutta ilmeisesti tuollaisesta taulusta kuitenkin saa sen 11kW kiskottua ulos (kuormanhallinnan kanssa toki) kun tekee vain pienemmän sähkökaapin kaveriksi tuohon johon DIN kiskot? Ei luulisi olevan iso ja hintava urakka sitten verrattuna koko kaapin uusimiselle sähkärille joka tietää mitä tekee.
Joo, din kotelo vaan kylkeen, ihan normaali toimenpide kun vanha keskus tulee täyteen.

E: hemmetti täällä oli vielä yksi sivu viestejä joissa tuo sama asia todettiin moneen kertaan.
 
Kysytäänpä täältä arvon sähkömiehiltä ennen kuin alan soittlemaan alan miestä paikalle.

Onnistuuko vanhaan sähkökaappiin tuommoisen asennus ilman hirveää remonttia?


Sähkökaappi 90-luvulta mallia kierrettävät sulakkeet. 10A sulake LVVllä
1663350007113.png


Tahtotilana olisi saada lämminvesivaraajan ajastus tuommoisen shellyn taakse. Nyt varaaja menee päälle ilmeisesti mittarilta tulevalla signaalilla? kello 22. Tuo on liian aikaista pörssisähkölle.

Ilmeisesti se ohjaussignaalikin pitäisi jotenkin estää että saisi vapaasti ajastella tuon shellyn kanssa varaajaa?

1663349934752.png
 
Koko keskuksen uusiminen tulee kyllä hintavaksi joten siihen ei kannata ryhtyä kun ei mitään pakottavaa tarvetta ole. Siinä nimittäin joutuu sähkölaitoksen kanssa asioimaan myös hyvin suurella todennäköisyydellä. Joskus täällä oli sähkäreillä laitoksen kanssa sopimus että voivat tehdä mittarin vaihdon uuteen keskukseen mutta eiköhän sellaiset ajat ole ollu ohi jo jonkin aikaa. Toki jos mittari on jossain muualla ja toi on vaan ryhmäkeskus, niin sitten hommassa voisi olla jotain järkeä.
Jos se on mittauskeskus, niin joutuu varmasti asioimaan verkonhaltijan ("sähkölaitoksen") kanssa. Mittarin irroitus hintaan x ja toiset x mittarin kytkennästä. Lisäksi, jos mittauskeskus on nyt sisällä mihin ei ole lukkoa, joka on heidän sarjassaan, niin ne suurella todennäköisyydellä vaatii mittauskeskuksen ulos ja vanhan paikalle sitten ryhmäkeskus. Eli tulee todellakin kalliimmaksi, kun voisi kuvitella.
 
Kysytäänpä täältä arvon sähkömiehiltä ennen kuin alan soittlemaan alan miestä paikalle.

Onnistuuko vanhaan sähkökaappiin tuommoisen asennus ilman hirveää remonttia?


Sähkökaappi 90-luvulta mallia kierrettävät sulakkeet. 10A sulake LVVllä
1663350007113.png


Tahtotilana olisi saada lämminvesivaraajan ajastus tuommoisen shellyn taakse. Nyt varaaja menee päälle ilmeisesti mittarilta tulevalla signaalilla? kello 22. Tuo on liian aikaista pörssisähkölle.

Ilmeisesti se ohjaussignaalikin pitäisi jotenkin estää että saisi vapaasti ajastella tuon shellyn kanssa varaajaa?

1663349934752.png
Hyvällä tuurilla noiden kytkinten vieressä DIN-kiskossa olisi tilaa tuolle, joten siihenhän se menisi. Usein noissa ulospäin "tyhjissä" paikoissa on kuitenkin jotain siellä kannen alla, kuten kontaktoria, välirelettä, riviliitintä tai ihan vaan johdinhässäkkää. Jos ei mahdu, niin pieni DIN-kotelo viereen.

Kytkennällisestikään ei ole erikoinen juttu. Nyt LVV:n kontaktoria ohjaa mittarilta tuleva tariffinohjaussignaali. Sitten vain vaihdetaan tuo Shelly ohjaamaan kyseistä kontaktoria.
 
Parhaalla tuurilla verkkoyhtiö on avaruusajassa, enkä nyt tarkoita Carunan tähtitieteellistä laskutusta, vaan sitä että esim. heillä pystyy apista valitsemaan tietyissä rajoissa tuon signaalin ajankohdan. Kannattaa tsekata paikallinen tilanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom