Kysymyksiä sähkömiehille

Offtopic, mutta eikai tuo saunan ovi oikeasti ole asennettu noinpäin?
Offtopic:
Itse asiassa ei ole. Mutta ei ole tuossa pytyn vieressä tota seinääkään. Vissiin joskus ollut joku suihkuseinä. Tässä talossa on muitakin suunnittelun kukkasia.. niinkuin tossa vaatehuoneellisessa makkarissa. Sauna on jätetty pienemmäks mikä jätti semmosen ihmeellisen kolon makkarin ja vaatehuoneen seinään missä oli laattalattia kun muualla on parkettia. Siinä on saunan seinää vedetty pienemmäks. Me purettiin toi vaatehuoneen yksi seinä ovineen ja laajennettiin vaatekaappia makkarin puolelle niin että ovi on olohuonetta vasten ja vastaavasti tuota olohuoneen makkarin ovea siirrettiin ihan tohon saunan seinän viereen. Näin saatiin olohuoneeseen enemmän seinätilaa ja makkarista yksityisempi niin että ei näy sängyt vaikka ovi olis auki. Huippuratkaisu.

Sitten eteisessä toi eteisen ja olkkarin välinen kummalline pikkuseinä on purettu ja samoin KHH ja eteisen välinen niin että eteisestä pääsee KHH. Tosin keittiö on menossa seuraavaks remppaan ja KHH ja keittiö yhdistetään yhdeksi isoksi tilaksi.

Mutta kaiken komein suunnittelun kukkanen on tuo pikkuvessa. Tuulikaapista on haluttu isompi joten vessan seinää on hiukka vedetty sisään. Ja pytylle kun menit niin polvet melkein kolahti seinään. Ja ihan kun se ei olisi riittänyt niin pytyn eteen oli laitettu vielä lämpöpatteri. Eli sen lisäks että polvet kolhi seinää niin ne myös palo. Lisäks siellä oli perinteiset 90-luvun sähköt eli pistokkeet toimi vain jos oli valot päällä. Sitten latailtiin sähköhammasharjoja sun muita keittiössä..
Mutta muutama vuosi rempattiin koko pikkuvessa. Käännettiin pytty niin että se on polvet ovea kohti ja pytyn tilalla on korkea kaappi. Lattia piti piikata ja viemäri kääntää mutta oli sen väärtti. Lisäksi tonne vedettiin uudet sähköt niin että pistokkeet toimii ilman että valot on päällä.

Kyllä tää tästä pikkuhiljaa :D
 
Jos löydätte ketjutettavia GU10 valaisimia niin kertokaa toki (E27 löytyy kyllä). Tai edes sellaisia, joihin saa kunnolla piuhan pintavetona. Täälläkin on aika monta valaisinta hirsiseinässä niin, että seinään on jouduttu jyrsimään ura, jonka kautta piuhat on saatu menemään valaisimen takaa. Osa on saatu asennettua hirsiseinän luontaisia viisteitä käyttäen. En tiedä onko nää edes sääntöjen mukaisia asennuksia kun on jouduttu virittämään, mutta enpä keksi toisaalta miksi eikään?

Bonuskyssäri; estääkö mikään määräys tai turvallisuusseikka asennuskauluksen 3D tulostamista tällaisille valaisimille? Etenkin G10 valaisimille olisi triviaalia tulostaa kunnon asennuskaulus, jonka läpi voidaan tuoda piuha pintavetona josta piuha käännetään valaisimen sisälle? En nyt heti keksi miksi tämä olisi ongelmallista, kunhan tuloste on matskua, joka kestää lämpenemisen.

Mä' en puolestaan ole löytänyt sopivia ketjutettavia E27 valaisimia jotka toimisi alas- tai "ylös-alas-valoina" :hmm:.

K-raudan haulla löysin muutaman GU10 valaisimen (näistä vielä eri värejä):
https://www.k-rauta.fi/tuote/ulkoseinavalaisin-konstsmide-modena-valkoinen-gu10-ip44/7318307511253 (vastaava alasvalo)

Konstsmide taitaa valikoitua, niin ei tarvitse arpoa soveltuuko asennukseen ja pystyykö sähkäri kytkemään hankitut valaisimet.

E: Bauhausin sivuilla ei puolestaan ketjutettavuudesta ole mainintaa.
En kyllä mene takuuseen noiden Konstsmide valaisinten ketjutettavuudesta, vaikka muuallakin lukee että on.
 
Viimeksi muokattu:
Asunnossamme on 11kpl Airamin LUMI II 320 valaisimia. Valaisimet ovat 4-5v vanhoja ja joihinkin vaihdettiin jo takuuaikana led driver. Tällä hetkellä on jälleen viisi kpl valaisimia rikki ja jokaisesta pelkkä led driver. Kyseessä on ilmeisesti vakiovirtalähde(?), jonka ulostulojännite on 36-48V ja virta 250mA. Teho 13W. Minkälainen tarvikemuuntaja sopisi alkuperäisen tilalle ja mistä sellaisen saisi hankittua? Googlella löytyy useita 250mA vakiovirtamuuntajia, mutta niiden ilmoitettu teho tuntuu olevan alle 13W ja ulostulojännitettä ei välttämättä ole ilmoitettu.

IMG_20220824_134333.jpg IMG_20220824_142954.jpg
 
Asunnossamme on 11kpl Airamin LUMI II 320 valaisimia. Valaisimet ovat 4-5v vanhoja ja joihinkin vaihdettiin jo takuuaikana led driver. Tällä hetkellä on jälleen viisi kpl valaisimia rikki ja jokaisesta pelkkä led driver. Kyseessä on ilmeisesti vakiovirtalähde(?), jonka ulostulojännite on 36-48V ja virta 250mA. Teho 13W. Minkälainen tarvikemuuntaja sopisi alkuperäisen tilalle ja mistä sellaisen saisi hankittua? Googlella löytyy useita 250mA vakiovirtamuuntajia, mutta niiden ilmoitettu teho tuntuu olevan alle 13W ja ulostulojännitettä ei välttämättä ole ilmoitettu.

IMG_20220824_134333.jpg IMG_20220824_142954.jpg
Tuo on ns. kertakäyttövalaisin, idea on että vaihdat koko valaisimen kun tulee jokin vika.

Eipä sinänsä alitehoinen poweri pitäisi muuta ongelmaa aiheuttaa kuin hieman himmeämpi valo.
 
Pikkusen offtopiccia mutta onko tässä kohteessa tehty sähköt ihan koodin mukaan? Katoin että mitään ei käytännössä ole putkitettu vaan menee piuhoina pitkin villoja siellä täällä. Onks toi sallittua?
 
Pikkusen offtopiccia mutta onko tässä kohteessa tehty sähköt ihan koodin mukaan? Katoin että mitään ei käytännössä ole putkitettu vaan menee piuhoina pitkin villoja siellä täällä. Onks toi sallittua?
Tuo on nykyään ihan normaali asennustapa. Kaksoiseristetyt kaapelit on tarkoitettu jätettäväksi rakenteisiin, kunhan niitä ei johonkin valuun sellaisenaan jätä.

Tietysti huollettavuuden kannalta putkitus on järkevämpää, mutta se on kaksinkertainen työ ja kolminkertainen hinta, ei ketään kiinnosta se mahdollinen huolto joskus kymmenien vuosien päässä.
 
Tuo on nykyään ihan normaali asennustapa. Kaksoiseristetyt kaapelit on tarkoitettu jätettäväksi rakenteisiin, kunhan niitä ei johonkin valuun sellaisenaan jätä.

Tietysti huollettavuuden kannalta putkitus on järkevämpää, mutta se on kaksinkertainen työ ja kolminkertainen hinta, ei ketään kiinnosta se mahdollinen huolto joskus kymmenien vuosien päässä.
Onks normi MMJ kaksoiseristetty?
 
Et vissiin ole MMJ:tä koskaan kuorinut.

Kai ammattilainen tulee tekemään valaisinkytkennät? :hmm: :D
Olen kyllä kuorinut ja MMJtä käyttänyt. Olen myös kuorinut LiYY ja LiYCYä ja satoja muita eri mallisia kaapeleita, mä oon kuorinu 7v elämästäni pelkkiä kaapeleita. Kunhan varmistin vain asian että suojalla tarkoitetaan tuota. Teen kyllä kytkykset ite. Ei toi ole kuin piuhan vetoa. Yhteen huoneeseen kävi sähkäri vetämässä spotit niin katoin mitä piuhaa käytti ja teen muissa huoneissa samalla lailla. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Kuhan nyansseja selvittelen kuten juurikin tuota kaapelin putkiin vetämistä jne. Ja jos tollainen villojen sekaan kätkeminen on sallittua niin mun omat viritykset on paljon parempia kuin ne.
Muuten olen kyllä tehnyt kytkentöjä ja kasannut johtosarjoja ja suurjännitekaapeleita että kyllä mulla sinällään on homma ihan hanskassa enkä tee mitään ranetteluja vaan pyrin menemään ihan koodin mukaan.
Pysyy kyllä vaseri kädessä.
 
Tuo on nykyään ihan normaali asennustapa. Kaksoiseristetyt kaapelit on tarkoitettu jätettäväksi rakenteisiin, kunhan niitä ei johonkin valuun sellaisenaan jätä.

Tietysti huollettavuuden kannalta putkitus on järkevämpää, mutta se on kaksinkertainen työ ja kolminkertainen hinta, ei ketään kiinnosta se mahdollinen huolto joskus kymmenien vuosien päässä.
Onko varma tieto? Mulle sähkäri väitti että ihan parin vuoden sisään ois tullut tuo putkitusvaatimus lisäksi. Kun tuo blogi on 2017. Toki voi olla että on tulkannut tukesin ohjeet väärin, ei ole lukumiehiä…

Tuo putkitushomma toisaalta voi olla hyödyllinen aika piankin, jos tarttee vaihtaa kaapeli toiseen, vaikka johtimien takia. Ja putkien asennus ite voi säästää sähkärin työaikaa osien hintaa enemmän. Toki voi olla ok että johdotkin laittaa maallikko paikalleen ja sähkäri vaan kytkee… tai miten kukin nyt toimii…
 
Onko varma tieto? Mulle sähkäri väitti että ihan parin vuoden sisään ois tullut tuo putkitusvaatimus lisäksi. Kun tuo blogi on 2017. Toki voi olla että on tulkannut tukesin ohjeet väärin, ei ole lukumiehiä…

Tuo putkitushomma toisaalta voi olla hyödyllinen aika piankin, jos tarttee vaihtaa kaapeli toiseen, vaikka johtimien takia. Ja putkien asennus ite voi säästää sähkärin työaikaa osien hintaa enemmän. Toki voi olla ok että johdotkin laittaa maallikko paikalleen ja sähkäri vaan kytkee.
Mitä tosta sähkärin kytkemisestä PERIAATTEESSA on hyötyä? Jos sä tiedät mitä pitää kytkeä niin miks sähkärin pitää olla siinä välissä? Jos talo palaa ja kytkennät on ollu oikein niin se on ihan sama onko ne kytkenyt sähkäri vai itse, ei niiltä sähkäreiltä koskaan mitään todistuksia saa että se on jotain kytkenyt.
 
Onko varma tieto? Mulle sähkäri väitti että ihan parin vuoden sisään ois tullut tuo putkitusvaatimus lisäksi. Kun tuo blogi on 2017. Toki voi olla että on tulkannut tukesin ohjeet väärin, ei ole lukumiehiä…

Tuo putkitushomma toisaalta voi olla hyödyllinen aika piankin, jos tarttee vaihtaa kaapeli toiseen, vaikka johtimien takia. Ja putkien asennus ite voi säästää sähkärin työaikaa osien hintaa enemmän. Toki voi olla ok että johdotkin laittaa maallikko paikalleen ja sähkäri vaan kytkee.
Putkituksenkin voi tehdä huonosti, josta on kokemusta 80-luvun talosta. Putket taivutetuilla nauloilla "kiinnitetty", että saatu juuri ja juuri pysymään seinässä ennen umpeen laittamista, liikaa 90 asteen mutkia, niin pariinkin kertaan käynyt niin että ei ne vanhat johdot siellä putkessa liiku mihinkään ja väkisin kiskottaessa ne huonosti kannakoidut ja kiinnitetyt putket on irronneet siellä seinän sisällä mutka- ja jatkokappaleistaan ja sitten putki on käyttökelvoton ja pintahommiksi mennyt.
 
Onko varma tieto? Mulle sähkäri väitti että ihan parin vuoden sisään ois tullut tuo putkitusvaatimus lisäksi. Kun tuo blogi on 2017. Toki voi olla että on tulkannut tukesin ohjeet väärin, ei ole lukumiehiä…

Tuo putkitushomma toisaalta voi olla hyödyllinen aika piankin, jos tarttee vaihtaa kaapeli toiseen, vaikka johtimien takia. Ja putkien asennus ite voi säästää sähkärin työaikaa osien hintaa enemmän. Toki voi olla ok että johdotkin laittaa maallikko paikalleen ja sähkäri vaan kytkee… tai miten kukin nyt toimii…
Siis jossain 90 luvun alussa sallittiin tuo putketon asennus, eikä mitään eritysen hyvää perustetta sen vaatimuksen takaisin tuomiselle ole.

Tietoliikennekaapelit vaaditaan putkitettavaksi, mutta ne nyt oletettavasti eivät kestäkään talon elinikää, toisin kuin sähkökaapelit.
 
Enpä ollut itsekään ikinä kuullut, mielenkiintoinen tieto. Olen kyllä omassa tönössä putkittanut kaikki, kun eihän noita muuten pysty pirukaan vaihtamaan jos tulee joskus tarvetta.
 
Kuhan nyansseja selvittelen kuten juurikin tuota kaapelin putkiin vetämistä jne. Ja jos tollainen villojen sekaan kätkeminen on sallittua niin mun omat viritykset on paljon parempia kuin ne.

Villojen sekaan tai väliin ei saa vetää mmj ilman putkea, mutta villan ja levyn väliin saa.

Mitä tosta sähkärin kytkemisestä PERIAATTEESSA on hyötyä? Jos sä tiedät mitä pitää kytkeä niin miks sähkärin pitää olla siinä välissä? Jos talo palaa ja kytkennät on ollu oikein niin se on ihan sama onko ne kytkenyt sähkäri vai itse, ei niiltä sähkäreiltä koskaan mitään todistuksia saa että se on jotain kytkenyt.

Jos ei käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa halua ja ei tee asioita stantardien mukaan (voi vaikeuttaa esim talon myyntiä), niin ei varmaan mitään hyötyä.
Pienemmistäkin hommista voi (ja pitäisi) pyytää aina pyötäkirja.

Jos se palo syttyy, niin vakuutusyhtiön helppo kieltäytä maksamasta mitään, jos on itse tehnyt, eikä pyötäkirjoja ole.

Tuo putkitushomma toisaalta voi olla hyödyllinen aika piankin, jos tarttee vaihtaa kaapeli toiseen, vaikka johtimien takia. Ja putkien asennus ite voi säästää sähkärin työaikaa osien hintaa enemmän. Toki voi olla ok että johdotkin laittaa maallikko paikalleen ja sähkäri vaan kytkee… tai miten kukin nyt toimii…

Osa asentajista voi (muutamasta tapauksesta kuullut) kieltäytyä pelkästeen kytkemästä, perusteena kun pyötäkirjassa on ekana aistinvarainen tarkastus, niin vaikea tarkistaa että tehty oikein jos seinät levytetty ja muuta jo. Toki suurimmalla osalla töitä taitas olla liikaakin, niin moni suostuu tuohon
 
Olen siis käsityksessä että aiemmin just sai villan ja esim. kipsin välissä olla johto ilman putkea, mutta nykyään ei. Kai ne tukesin sivuilta löytyy.
Noista mittauspöytäkirjoista tulikin jo kommentit. Jos on vanhassa talossa uudet piuhat niin palon tai tapaturman jälkeen voi olla vähän hankalaa selitellä. Toki vanhassa talossa on ylipäätään moni rempannut kaikenlaista ja kuka tietää jälkikäteen mitä siellä on puuhattu ja millaisilla byrokratioilla… mutta sähköistä mulla on mittauspöytäkirjat vimpan päälle. Tosin vähän isommin niitä on uusittukin. Mutta henk. koht. tykkään että vastuujutut on selvät ja kytkennät mitatusti turvalliset. Vaikka on ne vikavirrat yms.

Meillä sähkärille aika monessa kohtaa ollut ok että johdot on paikoillaan ja hän kytkee. Tosin seiniä auki yleensä silti, mutta ”yksiselitteiset” lattian alitukset yms. ei ole nekään aiheuttanut nikottelua. Tosin jos se putki on vedetty niin eihän siinä kauaa nokka tuhise sähkärilläkään vetää johdot.
 
Olen siis käsityksessä että aiemmin just sai villan ja esim. kipsin välissä olla johto ilman putkea, mutta nykyään ei. Kai ne tukesin sivuilta löytyy.
Noista mittauspöytäkirjoista tulikin jo kommentit. Jos on vanhassa talossa uudet piuhat niin palon tai tapaturman jälkeen voi olla vähän hankalaa selitellä. Toki vanhassa talossa on ylipäätään moni rempannut kaikenlaista ja kuka tietää jälkikäteen mitä siellä on puuhattu ja millaisilla byrokratioilla… mutta sähköistä mulla on mittauspöytäkirjat vimpan päälle. Tosin vähän isommin niitä on uusittukin. Mutta henk. koht. tykkään että vastuujutut on selvät ja kytkennät mitatusti turvalliset. Vaikka on ne vikavirrat yms.

Meillä sähkärille aika monessa kohtaa ollut ok että johdot on paikoillaan ja hän kytkee. Tosin seiniä auki yleensä silti, mutta ”yksiselitteiset” lattian alitukset yms. ei ole nekään aiheuttanut nikottelua. Tosin jos se putki on vedetty niin eihän siinä kauaa nokka tuhise sähkärilläkään vetää johdot.
Mitä virheitä maallikko voi noissa vedoissa tehdä?
 
Jos ei käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa halua ja ei tee asioita stantardien mukaan (voi vaikeuttaa esim talon myyntiä), niin ei varmaan mitään hyötyä.
Pienemmistäkin hommista voi (ja pitäisi) pyytää aina pyötäkirja.

Jos se palo syttyy, niin vakuutusyhtiön helppo kieltäytä maksamasta mitään, jos on itse tehnyt, eikä pyötäkirjoja ole.

Luultavasti palon kohdalla paperit ja pöytäkirjat kuitenkin menevät tönön mukana. Enemmän huolettaisi jos epämääräisten viritysten seurauksena menee joltain henki siihen ei vakuutuskaan auta.
 
Luultavasti palon kohdalla paperit ja pöytäkirjat kuitenkin menevät tönön mukana. Enemmän huolettaisi jos epämääräisten viritysten seurauksena menee joltain henki siihen ei vakuutuskaan auta.
Mua kyllä ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi tietää mitä nämä "viritykset" ovat..? Tyyliin käytetty väärää kaapelityyppiä vai tehty liitäntä vääränlaisella liittimellä/sokeripalalla kytketty värit väärin, huolimaton liitäntä (karvoja jää roikkumaan) vai mitä noissa sähköissä maallikko yleensä voi munata?
 
Missäs moinen vaatimus on? En ole aiemmin kuullut.

Muistin että M65 olisi vaatinut, mutta olikin vain suosituksissa.

Olen siis käsityksessä että aiemmin just sai villan ja esim. kipsin välissä olla johto ilman putkea, mutta nykyään ei. Kai ne tukesin sivuilta löytyy.
Mitä hyötyä tuosta putkituksesta olisi siellä villan ja levyn välissä?

Syy miksi niitä kaapelwita ei saa jättää villan sisään on se että se kaapeli ei pääse jäähtymään ja voi ylikuumentua siellä. Kun kaapeli on villan ja levyn välissä se levy toimii samalla lämmönjohtimena kaapelille, sen suojaputken asentaminen ei paranna kaapelin jäähtymistä, vaan heikentää sitä.
 
Mua kyllä ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi tietää mitä nämä "viritykset" ovat..? Tyyliin käytetty väärää kaapelityyppiä vai tehty liitäntä vääränlaisella liittimellä/sokeripalalla kytketty värit väärin, huolimaton liitäntä (karvoja jää roikkumaan) vai mitä noissa sähköissä maallikko yleensä voi munata?

Ainakin pistorasiat jotka on "nollattu" virheellisesti vaiheeseen ovat aiheuttanut kuolemia Suomessa. Ja tietysti vialliset tai väärin tehdyt jatkojohdot. Jollain tavalla näihin aina liittyy suojamaan ja vaiheen yhdistyminen.

Mielenkiintoista, mutta valitettavaa, luettavaa lisää:

 
Ja jos ymmärtää vaiheen nollan ja kevin, niin sit väärät kaapelit, vääränlaiset liitokset, huolimattomat liitokset, kytkentöjä ei tarkistettu tai mitattu, paskoilla työkaluilla hajotettu jotain tai vaikka taivuteltu kaapelit liian pienelle säteelle, jne.

Jos osaa kaiken tehdä kunnolla ja ymmärtää mitä tekee, niin ei ole enää iso rutistus käydä kouluja. Nimim. Harrastuksena sähköinssiksi (ja sillä tutkinnollakaan ei saa vielä mitään kytkeä) .
 
Ainakin pistorasiat jotka on "nollattu" virheellisesti vaiheeseen ovat aiheuttanut kuolemia Suomessa. Ja tietysti vialliset tai väärin tehdyt jatkojohdot. Jollain tavalla näihin aina liittyy suojamaan ja vaiheen yhdistyminen.

Mielenkiintoista, mutta valitettavaa, luettavaa lisää:


Tässä enemmän ja tuoreempia.


Ja nämä sisältävät vain sähkötapaturmat näiden lisäksi useita tönöjä on palanut sähköistä lähteneissä paloissa.

esim. Tämä muutaman vuoden takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin pistorasiat jotka on "nollattu" virheellisesti vaiheeseen ovat aiheuttanut kuolemia Suomessa. Ja tietysti vialliset tai väärin tehdyt jatkojohdot. Jollain tavalla näihin aina liittyy suojamaan ja vaiheen yhdistyminen.

Mielenkiintoista, mutta valitettavaa, luettavaa lisää:

No ainakaan noitten suhteen itellä ei ole mitään hätää tehdä kytkentöjä. Väri väriin ja kevi keviin eikä yhdistellä ja varmistetaan oikeat kaapelit. Mitään lattialämityksiä tai sen sellaisia en kyllä lähtis harrastuspohjalta tekemään mutta joku pistorasian haaroitus tai valokatkaisijan kytkentä nyt ei ole sitä korkeinta matematiikkaa..
 
Mitä tosta sähkärin kytkemisestä PERIAATTEESSA on hyötyä? Jos sä tiedät mitä pitää kytkeä niin miks sähkärin pitää olla siinä välissä? Jos talo palaa ja kytkennät on ollu oikein niin se on ihan sama onko ne kytkenyt sähkäri vai itse, ei niiltä sähkäreiltä koskaan mitään todistuksia saa että se on jotain kytkenyt.
VASTUU. Siinä se on kokonaisuudessaan. Jos teet itse, vakuutus voi pestä kätensä täysin. Ja jos tapat jonkun virityksilläsi, maksat loppuikäsi.
Jokainen asiallinen sähkäri taas tekee mittaukset ja pöytäkirjan, ihan millä tahansa ranella ei ole edes tarvittavia välineitä moiseen joten virheitä jää etsimättä. Ja kyllä se asiallinen tietää, mitä on tehnyt. Siis jos palaa paperit torpan mukana, tietää silti.

Ei kiinteistösähköjen osalta toki kovin ihmeellisiä normaaleissa asennuksissa tule vastaan mutta kun se rane voi ranettaa silti. Ihan jo vaikka @Pakana kirjoittaman mukaan ei tajuta, mihin kaapelit voi vetää jne. Ja kuten @jarp totesi, edes sillä pelkällä koulullakaan ei saa tehdä mitään.

Eli ei niitä kouluja lopulta turhaan käydä ja pätevyyksiä hankita. Samaten sitä ajantasaista kirjallisuutta ei joka ranella taatusti ole. Eikä todellakaan tulisi mieleenkään itse vetää nimeä alle mihinkään, minkä on rane tehnyt. Ei sen asiansa osaavan sähkärinkään jäljiltä voi kaikkea tarkistaa mutta voi luottaa riittävästi tekemisen laatuun ja mittauksiin.

Jos kaikesta muusta selviää niin asuntojen myynnissä on riittävän pitkä vastuu. Toki aina vastuullisen etsiminen ei ole helppoa mutta jos seuraava omistaja kuolee ranetettujen sähköjen vuoksi niin on paljon mukavampi, jos edellisellä on esittää faktaa, kuka teki.

Sitä taas on turha käydä läpi, mitä virheitä voi rane tehdä. Voi tehdä aivan mitä tahansa ja kaikkien pois sulkeminen tarkoittaa oikeastaan kaiken tekoa uudelleen. Muutoinkin kannustaisi lähinnä tekemään "osaan välttää nämä, osaan kaiken".

Disclaimer... En ota kantaa omaan osaamiseesi eli yleisellä tasolla. Mutten kyllä ottaisi vastuuta sinunkaan virityksistä ilman ihan oikeaa ja uskottavaa todistetta osaamisen tasosta.
 
Näistä tuleekin taas jälleen kerran mieleen että mikä on, eikö sähkäreillä ole ammattiylpeyttä tehdä kerralla hommaa kunnolla vai onko 230V järjestelmät vaan menneet tuurilla käyttöönottomittauksista läpi. Useammallakin työmaalla on ollut hätäkuulutusjärjestelmän kaiutinkaapelointi tehty sillä MMJ:n palosuojatulla versiolla, en nyt muista tyyppiä (punainen kuori) ja käyttöönottovaihessa löytyy pahimmillaan kymmeniä virheitä kaapeloinnissa. On katkoksia verkostossa, huonoja liitoksia, kevi ja kaiuttimen kuuma karva ristissä jne. Tuo evak-kaiutinjärjestelmä kuitenkin on 70V/100V -järjestelmä ja pitäisi ehdotomasti toimia jos esim kiinteistössä tulee tulipalo. Luulisi että jos sähköjä kytkee samalla kaapelilla niin kaiutinjärjestelmäkin tehtäisiin samalla tarkkuudella ja huolellisuudella vai onko ihan oikeasti sähköpuolellakin kaikenlaisia vikoja mutta jostain syystä ne eivät tule testauksessa ilmi (vai eikö niitä testata tarpeeksi tarkkaan).
 
Mitä hyötyä tuosta putkituksesta olisi siellä villan ja levyn välissä?

Syy miksi niitä kaapelwita ei saa jättää villan sisään on se että se kaapeli ei pääse jäähtymään ja voi ylikuumentua siellä. Kun kaapeli on villan ja levyn välissä se levy toimii samalla lämmönjohtimena kaapelille, sen suojaputken asentaminen ei paranna kaapelin jäähtymistä, vaan heikentää sitä.
No sitä minäkin ihmettelin... Joko sähkäri tai minä käsittänyt väärin, selitti jotain viimeisistä muutoksista tai täsmennyksistä. Vai liittyikö eristeen tyyppiin, purut/puhallusvilla muovilla tai ilman/levyvilla olisi eri kohtelu - milloin johto eristeen sisällä vs. pinnalla. No, aivan sama, jos jossain on turha putken pätkä niin saa olla, läpivientejä ja mutkia muutenkin riittävästi. Tuntuu silti että ns. rauhallisemmin remppaillessa muutoksia tai täsmennyksiä ehtii tulemaan.

Vastuuasioista tulikin kommenttia. Ammattilaisillakin on kalliit vakuutukset, jokin peruste niille on.
 
No ainakaan noitten suhteen itellä ei ole mitään hätää tehdä kytkentöjä. Väri väriin ja kevi keviin eikä yhdistellä ja varmistetaan oikeat kaapelit. Mitään lattialämityksiä tai sen sellaisia en kyllä lähtis harrastuspohjalta tekemään mutta joku pistorasian haaroitus tai valokatkaisijan kytkentä nyt ei ole sitä korkeinta matematiikkaa..

Myös mittaamalla varmistat eristysresistanssit, kevin jatkuvuudet, riittävät oikosulkuvirrat, ym? Ilman mittauksia et voi olla varma, että on tehty oikein ja kojeet/kaapelit on kunnossa, vain silmämääräisesti noita ei voi varmistaa
 
No ainakaan noitten suhteen itellä ei ole mitään hätää tehdä kytkentöjä. Väri väriin ja kevi keviin eikä yhdistellä ja varmistetaan oikeat kaapelit. Mitään lattialämityksiä tai sen sellaisia en kyllä lähtis harrastuspohjalta tekemään mutta joku pistorasian haaroitus tai valokatkaisijan kytkentä nyt ei ole sitä korkeinta matematiikkaa..

Mitä jos ruskea ei olekkaan vaihe, sininen nolla ja kevi suojamaa? Tai jos vedettynä onkin täysin eriväriset johtimet? Millä varmistat, että käytetty kaapeli on oikea 10 A sulake on 1.5 mm^2 ja 16 A 2.5 mm^2 toki voit ennen asennusta laskea jos tiedät liittymispisteen tai pääkeskuksen oikosulkuvirran mutta asennuksen jälkeen täytyy silti mitata. Entä henkilösuojaus ja vikavirtasuojan toiminta mutta nämä on onneksi helppo varmistaa jos käytössä on asennustesteri.
 
Mitä jos ruskea ei olekkaan vaihe, sininen nolla ja kevi suojamaa? Tai jos vedettynä onkin täysin eriväriset johtimet? Millä varmistat, että käytetty kaapeli on oikea 10 A sulake on 1.5 mm^2 ja 16 A 2.5 mm^2 toki voit ennen asennusta laskea jos tiedät liittymispisteen tai pääkeskuksen oikosulkuvirran mutta asennuksen jälkeen täytyy silti mitata. Entä henkilösuojaus ja vikavirtasuojan toiminta mutta nämä on onneksi helppo varmistaa jos käytössä on asennustesteri.
No silloin en ainakaan itse tiedä mitä teen joten jätän homman tekemättä.
 
vikavirtasuojan toiminta
Aasinsillan kautta ihan uteliaisuuden tyydyttämiseksi, onko teille ammattilaisille tullut minkä verran vastaan vikavirtasuojakytkimiä jotka ei mene testistä läpi? Tai sellaisia jotka eivät toimi ollenkaan?

Mä en ole nähnyt yhtäkään mutta testaamani määrä on niin pieni ettei siitä voi päätellä yhtään mitään.
 
VASTUU. Siinä se on kokonaisuudessaan. Jos teet itse, vakuutus voi pestä kätensä täysin. Ja jos tapat jonkun virityksilläsi, maksat loppuikäsi.
Jokainen asiallinen sähkäri taas tekee mittaukset ja pöytäkirjan, ihan millä tahansa ranella ei ole edes tarvittavia välineitä moiseen joten virheitä jää etsimättä. Ja kyllä se asiallinen tietää, mitä on tehnyt. Siis jos palaa paperit torpan mukana, tietää silti.

Ei kiinteistösähköjen osalta toki kovin ihmeellisiä normaaleissa asennuksissa tule vastaan mutta kun se rane voi ranettaa silti. Ihan jo vaikka @Pakana kirjoittaman mukaan ei tajuta, mihin kaapelit voi vetää jne. Ja kuten @jarp totesi, edes sillä pelkällä koulullakaan ei saa tehdä mitään.

Eli ei niitä kouluja lopulta turhaan käydä ja pätevyyksiä hankita. Samaten sitä ajantasaista kirjallisuutta ei joka ranella taatusti ole. Eikä todellakaan tulisi mieleenkään itse vetää nimeä alle mihinkään, minkä on rane tehnyt. Ei sen asiansa osaavan sähkärinkään jäljiltä voi kaikkea tarkistaa mutta voi luottaa riittävästi tekemisen laatuun ja mittauksiin.

Jos kaikesta muusta selviää niin asuntojen myynnissä on riittävän pitkä vastuu. Toki aina vastuullisen etsiminen ei ole helppoa mutta jos seuraava omistaja kuolee ranetettujen sähköjen vuoksi niin on paljon mukavampi, jos edellisellä on esittää faktaa, kuka teki.

Sitä taas on turha käydä läpi, mitä virheitä voi rane tehdä. Voi tehdä aivan mitä tahansa ja kaikkien pois sulkeminen tarkoittaa oikeastaan kaiken tekoa uudelleen. Muutoinkin kannustaisi lähinnä tekemään "osaan välttää nämä, osaan kaiken".

Disclaimer... En ota kantaa omaan osaamiseesi eli yleisellä tasolla. Mutten kyllä ottaisi vastuuta sinunkaan virityksistä ilman ihan oikeaa ja uskottavaa todistetta osaamisen tasosta.
Joo siis korjataan sen verran että ei ollut tarkoitus mollata missään nimessä sähkömiehiä ja että heidän työnsä osaisi kuka tahansa tehdä eikä mulle tulisi itselleni mieleenkään esmes vetää uuden omakotialon sähköjä itse tai muutenkaan ranetella jotain noin monimutkaista. Mittauksista puhumattakaan.
Itse lähinnä tarkoitin suht yksinkertaisia sähkötöitä kuten valokatkaisijan paikan siirtoa vaikka jakorasiaa käyttäen tai jos seinä on avattun niin uuden pistorasian tekimistä jakamalla vanhan tai lisäämällä yhden kytkimen ja pari kattolamppua lisää kun katto on auki jne. Mielestäni siis suht simppeleitä hommia. Eihän noita tietenkään ole silloin mitattu kuormia tai muuta, mutta veikkaukseni on että pisotrasian tai kahden lisääminen tai muutaman kattolampun lisääminen ei tuo niin merkittävää kuormaa että esmes nallit poksuisi. Kaikki hommat mitä en itse ns. heti osaa jää kyllä sähkärille, esmes viimeisin kiukaan asennus.
 
Myös mittaamalla varmistat eristysresistanssit, kevin jatkuvuudet, riittävät oikosulkuvirrat, ym? Ilman mittauksia et voi olla varma, että on tehty oikein ja kojeet/kaapelit on kunnossa, vain silmämääräisesti noita ei voi varmistaa
Se on ihan totta, olen tähän saakka luottanut ihan siihen että kytkennät kun tekee huolellisesti niin luotan että kaikki on kunnossa. Mittaushan se toki olis kaikista turvallisin.
 
Aasinsillan kautta ihan uteliaisuuden tyydyttämiseksi, onko teille ammattilaisille tullut minkä verran vastaan vikavirtasuojakytkimiä jotka ei mene testistä läpi? Tai sellaisia jotka eivät toimi ollenkaan?

Mä en ole nähnyt yhtäkään mutta testaamani määrä on niin pieni ettei siitä voi päätellä yhtään mitään.
Tulee noita viallisia vikiksiä vastaan testeissä, toki uudet toimii aina ,mutta ikä tekee noillekkin hallaa
 
Niitä uusia lähinnä tarkoitinkin, että tuleeko niiden kanssa koskaan vastaan sellaisia jotka ei mene spekseihin testerillä.

Se on selvää, että vanhemmista alkaa löytymään myös toimimattomia.

Tuleehan niitä aina silloin tällöin vastaan, varsinkin Chintin vikiksien kanssa kannattaa olla tarkkana. Eilen juuri kävin vaihtamassa uuteen Jäspin splitboxiin Eatonin yhdistelmäsuojan Chintin tilalle.
 
Niitä uusia lähinnä tarkoitinkin, että tuleeko niiden kanssa koskaan vastaan sellaisia jotka ei mene spekseihin testerillä.

Se on selvää, että vanhemmista alkaa löytymään myös toimimattomia.

Vaikea sanoa jostain toimimattomasta vikiksestä toimisiko se jos sitä testaisi speksin ulkopuolisella alueella. Mittari kun ei mittaa kuin 15-30mA alueen.. Tai jos se ei laukea niin mittari sanoo >33mA ja jos laukeaa heti siihen jää vaan 0.

Mitä tulee viallisiin vikiksiin, niin vanhoista on perstuntumalla jotain 2% viallisia, uusissa vähemmän, mutta kyllä mä olen 10 vuoden aikana ehkä 5 viallista vikistä uutena todennut. Lisäksi joskus mulle sattui erä ge vikiksiä joissa oli satunnaisesti mekaaninen vika niissä ruuvikiinnikkeissä.
 
Aasinsillan kautta ihan uteliaisuuden tyydyttämiseksi, onko teille ammattilaisille tullut minkä verran vastaan vikavirtasuojakytkimiä jotka ei mene testistä läpi? Tai sellaisia jotka eivät toimi ollenkaan?

Mä en ole nähnyt yhtäkään mutta testaamani määrä on niin pieni ettei siitä voi päätellä yhtään mitään.

ABB:n vanhan F362 -sarjan kanssa pitää olla todella tarkkana, noista oli joskus muinoin ihan tehtaan takuuvaihtokamppis muutaman valmistuserän kohdalla mutta rikkinäisiä tulee siltikin vastaan aina silloin tällöin.
Tässä osa saldosta yhdestä ainoasta ryhmiksestä vuosi sitten, iso osa ei lauennut enää edes napista ja kyseessä kuitenkin lääkintätila johon muka tehty määräaikaistarkistus aiemmin.
Kai se testaaja on ajatellut että pidetään tilat käytössä ja jätetään tuollainen perusasia kuten vikiksen toiminta toteamatta.

F362.jpg

Silloin tällöin tulee muitakin jotka eivät toimi ollenkaan tai jäävät laukaisuvirrassa 30mA ulkopuolelle mutta yleisesti ottaen vikikset toimivat todella hyvällä prosentilla valmistajasta riippumatta. Toki joku chint on aina chint ja sitä kannattaa muutenkin välttää.
 
Toki mitatessa VVS, on noilla yllättävän suuri sallittu vaihteluväli:
Screenshot_20220826-111844.png

Tuo alapaan 10 mA on kyllä jo niin pieni, että aika herkästi saattaa laukoa. Varmaan menisi monella hylkyyn, kun puolikkaalla testivirralla laukeisi.
 
Oman kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että harva sähköfirma tekee töitä täällä esitellyllä tavalla. Meillä on 4 eri asentajaa käynyt lisäämässä ja muuttamassa mm. pistorasioita 4 vuoden aikana ja ainoastaan viimeinen teki pöytäkirjan töistään. Itse en osannut sellaista edes vaatia eikä esimerkiksi talon hankinnan yhteydessä kuntotarkastuksessa tarkastaja tuntunut näin jälkikäteen lainkaan kiinnostuneelta esimerkiksi käyttöönottopapereista. Ainoa käyttöönottodokumentti rakennusajalta on, kun sähkötyöt olleet vielä keskeneräiset. Ja suunnitelma on jonkinlainen kopio, en tiedä onko alkuperäistä ollutkaan. Rakennusvalvonnassa ei ilmeisesti sähkösuunnitelmaa tarvitse käyttää. (20v okt)

Viimeksi isompia sähkötöitä keittiörempan yhteydessä tehnyt kaveri ei edes pyynnöstä tullut lisätöinä kytkemään sähköjä vikiksen taakse, vaikka rakennettiin uusi ryhmä. Ilmeisesti töitä riitti muutenkin. Noh tämä viimeinen rasian lisännyt sitten vaati sitä, vaikka oli muutenkin listalla.

Hiljattain uutisoitiin, että Naantalissa löytyi useasta 10-15v aikana rakennetusta talosta merkittäviä virheitä sähköasennuksissa. En tarkemmin muista tiedä, mutta ilmeisesti jotain nollan ja kevin väärinkytkentöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Oman kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että harva sähköfirma tekee töitä täällä esitellyllä tavalla. Meillä on 4 eri asentajaa käynyt lisäämässä ja muuttamassa mm. pistorasioita 4 vuoden aikana ja ainoastaan viimeinen teki pöytäkirjan töistään. Itse en osannut sellaista edes vaatia eikä esimerkiksi talon hankinnan yhteydessä kuntotarkastuksessa tarkastaja tuntunut näin jälkikäteen lainkaan kiinnostuneelta esimerkiksi käyttöönottopapereista. Ainoa käyttöönottodokumentti rakennusajalta on, kun sähkötyöt olleet vielä keskeneräiset. Ja suunnitelma on jonkinlainen kopio, en tiedä onko alkuperäistä ollutkaan. Rakennusvalvonnassa ei ilmeisesti sähkösuunnitelmaa tarvitse käyttää. (20v okt)

Viimeksi isompia sähkötöitä keittiörempan yhteydessä tehnyt kaveri ei edes pyynnöstä tullut lisätöinä kytkemään sähköjä vikiksen taakse, vaikka rakennettiin uusi ryhmä. Ilmeisesti töitä riitti muutenkin. Noh tämä viimeinen rasian lisännyt sitten vaati sitä, vaikka oli muutenkin listalla.
Vähäisiksi luokiteltavista sähkötöistä, kuten yksittäisen asennuskalusteen vaihdosta tai lisäyksestä ei edellytetä pöytäkirjaa ellei tilaaja sitä vaadi. Käyttöönottomittaukset on silti tehtävä.

 
Se on ihan totta, olen tähän saakka luottanut ihan siihen että kytkennät kun tekee huolellisesti niin luotan että kaikki on kunnossa. Mittaushan se toki olis kaikista turvallisin.

Sähköjen kanssa kun on tekemisissä niin ei koskaan pitäisi olettaa tai luottaa että se edellinen on tehnyt oikein. Eli että ne värit on oikein. Itse mittaamalla varmistan aina.
Kyseessä on kuitenkin asia jossa on välillisesti ihmis henkiä pelissä.

Mitäs jos siellä on ollut rane hommissa ja sinä luotat sokeasti että oikein on tehty. Tai joku on kevi:n ottanu muuhun käyttöön, sitä kun ei saisi käyttää mihinkään muuhun kuin maa vetoihin, ei vaikka sen merkkaisi. Tussi voi haalistua, teippi voi irrota, ei oikein ole luotettavaa tapaa merkata muu kuin kutiste sukka mutta tuskin kukaan sukan kanssa alkaa turaamaan.

On niin paljon asioita joita maallikko ei tule ajatelleeksi, aina ei edes ammattilainen.
 
Osaako joku sähkäri sanoa onnistuuko tällaisen 90-luvun alun lattialämmitystermarin vaihtaa uuteen älytermariin eli tähän:

Vanha terma on tällainen:
2022-08-27 14.18.57.jpg

2022-08-27 14.19.16.jpg


En ole siis itse vaihtamassa vaan sähkäri saa sen tehdä mutta kiinnostaa että saako tuollaista edes vaihdettua ja jos ei, niin saako tuohon minkäänlaista älytermaria?
 
Osaako joku sähkäri sanoa onnistuuko tällaisen 90-luvun alun lattialämmitystermarin vaihtaa uuteen älytermariin eli tähän:

Vanha terma on tällainen:
2022-08-27 14.18.57.jpg

2022-08-27 14.19.16.jpg


En ole siis itse vaihtamassa vaan sähkäri saa sen tehdä mutta kiinnostaa että saako tuollaista edes vaihdettua ja jos ei, niin saako tuohon minkäänlaista älytermaria?
Periaatteessa saa, kyllähän tuo ehdotettu sopii kunhan vaan fyysinen asennus onnistuu. Käytännön osalta on vaikeampi sanoa varmaksi.

Tuon vanhan lämpöanturi näyttää olevan ML:ää käyttäen johdotettu eli syystä tai toisesta johtoa on ollut ilmeisesti pakko jatkaa. Jos putkitus on tehty anturia varten järkevästi, saanee vanhan sujuvasti pois ja uuden tilalle. Mutta varmaksi voi sanoa vasta kun kokeilee. Toisaalta, jos kohteeseen riittää pelkkä ilman lämpötila, silloin tuolla anturilla ei ole merkitystä.
Anturin lisäksi toki vanhan johdotuksen pituus vaikuttaa. Jos tuon termarin takana ei ole rasiaa / yhtään varaa johdoissa niin kyllä se ainakin haastetta hieman lisää.
 
Periaatteessa saa, kyllähän tuo ehdotettu sopii kunhan vaan fyysinen asennus onnistuu. Käytännön osalta on vaikeampi sanoa varmaksi.

Tuon vanhan lämpöanturi näyttää olevan ML:ää käyttäen johdotettu eli syystä tai toisesta johtoa on ollut ilmeisesti pakko jatkaa. Jos putkitus on tehty anturia varten järkevästi, saanee vanhan sujuvasti pois ja uuden tilalle. Mutta varmaksi voi sanoa vasta kun kokeilee. Toisaalta, jos kohteeseen riittää pelkkä ilman lämpötila, silloin tuolla anturilla ei ole merkitystä.
Anturin lisäksi toki vanhan johdotuksen pituus vaikuttaa. Jos tuon termarin takana ei ole rasiaa / yhtään varaa johdoissa niin kyllä se ainakin haastetta hieman lisää.
Luulisin että on putkitettu. Ainakin tässä talossa kaikki muut piuhat on putkitettu. Pitää käydä tossa sähkärillä juttelemassa tai jos se ehtis tulla piipahtaa ja kattoo ennen ostoa.
 
Pitäisi ovikytkintä varten asentaa sopiva aikarele. Minkälainen sen tulisi olla, kun tarkoitus olisi viivästyttää virtojen katkaisua esim. 30 min. Osaako mikään älyrele tällaista hoitaa?

Kyseessä aamiaiskaapissa oleva ovikytkin, joka oven sulkeutuessa katkaisee sähköt kaapissa olevilta pistorasioilta. Tulee jatkuvasti vahingossa suljettua ovi ja esim. kahvinkeitin ei enää lämmitä keitettyä kahvia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 982
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom