Kysymyksiä sähkömiehille

Arvon viisaat Tiedemiehet!

Tapaus ilmalämpöpumppu(Ultimate Market 13 Solar 3D Inverter). Eli reilut vajaa 9v ikäinen ilp on alkanut polttamaan sulaketta. Pumppu toimii kyllä ja +30 asteen pyynnillä huristelee oikein mukavasti(lämmittää kuin saunan) mutta jossain vaiheessa (10min-60min) polttaa sulakkeen. Sulake on 10a ja kytketty taulun mukaan saunan ja kodinhoitohuoneen valaistuksen kanssa samaan. Ulkoa löytyy pistoke joka menee vikavirtasuojan kautta mutta tämä ei ole napsahtanut kertaakaan pois päältä. Tuo 10a sulake pitäisi riittää pumpulle kun on ennenkin riittänyt mutta on varmaan mahdollista että laitteen ikääntyessä kuluttaa piikkinä enemmän virtaa kuin uutena? Sähkäriähän tilanne vaatii mutta miltä tämä mielestänne kuulostaa?
 
Arvon viisaat Tiedemiehet!

Tapaus ilmalämpöpumppu(Ultimate Market 13 Solar 3D Inverter). Eli reilut vajaa 9v ikäinen ilp on alkanut polttamaan sulaketta. Pumppu toimii kyllä ja +30 asteen pyynnillä huristelee oikein mukavasti(lämmittää kuin saunan) mutta jossain vaiheessa (10min-60min) polttaa sulakkeen. Sulake on 10a ja kytketty taulun mukaan saunan ja kodinhoitohuoneen valaistuksen kanssa samaan. Ulkoa löytyy pistoke joka menee vikavirtasuojan kautta mutta tämä ei ole napsahtanut kertaakaan pois päältä. Tuo 10a sulake pitäisi riittää pumpulle kun on ennenkin riittänyt mutta on varmaan mahdollista että laitteen ikääntyessä kuluttaa piikkinä enemmän virtaa kuin uutena? Sähkäriähän tilanne vaatii mutta miltä tämä mielestänne kuulostaa?
Oisko sulatusvastuksissa vikaa? Kuulostaa siltä
 
Tukesin sivuilla sanotaan "Vikavirtasuojakytkin lisätään yleensä ryhmäkeskukseen tai erilliseen koteloon keskuksen yhteyteen. Tällöin johdotukset laitteille joudutaan monesti uusimaan, koska vikavirtasuojatuissa piireissä käytetään nollajohtimesta erotettua erillistä suojajohdinta, jota ei välttämättä ole ennen 90-lukua tehdyissä asennuksissa." Onko tuo linkittämäni kytkimen käyttö mahdollista jos ei ole nollajohtimesta erotettua erillistä suojajohdinta, vai onko tuo vain hienompi tapa sanoa että maadoitettu? Ovatko kylppärin pistorasiat yleensä sarjassa? Eikö silloin riitä että eka on vikavirtasuojattu, niin sen perään laitetuissakin on suoja, vai eikö niitä voi tuolla tavalla laittaa sarjaan?

Vahingossa taisin olettaa että märkätilassa on jo nyt myös erillinen maa. Silloin pitäisi olla ok. Jos menee vain 2 johdinta niin pitäisi vaihtaa tulo keskukselta niin että on maa mukana.
Tietääkseni vikavirran voisi laittaa keskukseen tai radiaan matkan varrelle.

Monessa on vaikka mitä sarjassa vielä nykyäänkin. Eli vikavirta ensimmäisen rasian ja keskuksen tulon välille hoitaa tietysti loput.

Ja onhan sinulla luvat omaava sähkäri tekemässä kytkennät, sellaisen pitäisi kyllä tietää.
 
Vahingossa taisin olettaa että märkätilassa on jo nyt myös erillinen maa. Silloin pitäisi olla ok. Jos menee vain 2 johdinta niin pitäisi vaihtaa tulo keskukselta niin että on maa mukana.
Tietääkseni vikavirran voisi laittaa keskukseen tai radiaan matkan varrelle.

Monessa on vaikka mitä sarjassa vielä nykyäänkin. Eli vikavirta ensimmäisen rasian ja keskuksen tulon välille hoitaa tietysti loput.

Ja onhan sinulla luvat omaava sähkäri tekemässä kytkennät, sellaisen pitäisi kyllä tietää.

Vanhan pistorasian paikalle vvsk pistorasia, jonka perään johdottaa uudet pistorasiat. Tämä tässä tilanteessa helpoin ja järkevin. Uudet pistorasiat täytyy joka tapauksessa suojata vvsk:lla, vanhaa ei määräysten mukaan ole pakko. Tässä tilanteessa toki järkevää.
 
Kylppärin peilikaapin pistorasiat on samassa vaiheessa kun valot, eli kun sammuttaa valot katkaisijasta, lähtee virta myös pistorasiasta. kylppärin kattorasiasta lähtee 5x1.5mm kaapeli peilikaapille, mutta 2 muuta vaihetta on katkaistu ja 1 vaihe ohjaa valoa ja pistorasioita. Onko tässä mahdollisesti joku järkevä syy miksi näin on toimittu. Nyt valot joutuu jättämään päälle jos haluaa ladata trimmereitä ja hammasharjoja.
 
Kylppärin peilikaapin pistorasiat on samassa vaiheessa kun valot, eli kun sammuttaa valot katkaisijasta, lähtee virta myös pistorasiasta. kylppärin kattorasiasta lähtee 5x1.5mm kaapeli peilikaapille, mutta 2 muuta vaihetta on katkaistu ja 1 vaihe ohjaa valoa ja pistorasioita. Onko tässä mahdollisesti joku järkevä syy miksi näin on toimittu. Nyt valot joutuu jättämään päälle jos haluaa ladata trimmereitä ja hammasharjoja.
Säästö. Noin ollaan tehty iät ja ajat. Meillä oli omakotitalossa sama, mutta vessarempan yhteydessä vedettiin uudet sähköt niin että on jatkuva sähkö.
 
Kylppärin peilikaapin pistorasiat on samassa vaiheessa kun valot, eli kun sammuttaa valot katkaisijasta, lähtee virta myös pistorasiasta. kylppärin kattorasiasta lähtee 5x1.5mm kaapeli peilikaapille, mutta 2 muuta vaihetta on katkaistu ja 1 vaihe ohjaa valoa ja pistorasioita. Onko tässä mahdollisesti joku järkevä syy miksi näin on toimittu. Nyt valot joutuu jättämään päälle jos haluaa ladata trimmereitä ja hammasharjoja.

Äkkiseltään kun muistelen, se on kaikissa kylppäreissä mitä on vastaan tullut juuri noin. Se hammasharja voi olla siellä kaapin päällä koko ajan telineessään latauksessa eikä tarvitse pelata pistokkeiden kanssa ja latautuu kyllä hyvin. Mennessäsi pois sammutat valot eikä mikään niistä neljästä hammasharjasta, partakoneesta, trimmereistä jne jää sinne päälle. Tuo kytkentätapa olisi mahdollisesti ihan hyvä monessa muussakin huoneessa. Ja miksi siellä vessassa pimeässä ilman valoja kukaan sähköa tarvitsisikaan?
 
Säästö. Noin ollaan tehty iät ja ajat. Meillä oli omakotitalossa sama, mutta vessarempan yhteydessä vedettiin uudet sähköt niin että on jatkuva sähkö.
Kerrotko, mitä tuossa säästettiin? Kysyjä kertoi johtimia olevan riittävästi mutta katkotun.
Eli syy on sähkäri, jolla järjen valo ollut melko himmeä.

Äkkiseltään kun muistelen, se on kaikissa kylppäreissä mitä on vastaan tullut juuri noin. Se hammasharja voi olla siellä kaapin päällä koko ajan telineessään latauksessa eikä tarvitse pelata pistokkeiden kanssa ja latautuu kyllä hyvin. Mennessäsi pois sammutat valot eikä mikään niistä neljästä hammasharjasta, partakoneesta, trimmereistä jne jää sinne päälle. Tuo kytkentätapa olisi mahdollisesti ihan hyvä monessa muussakin huoneessa. Ja miksi siellä vessassa pimeässä ilman valoja kukaan sähköa tarvitsisikaan?
Tuo kytkentä on älytön eikä sille omasta mielestäni ole mitään järkevää perustelua. Johtaa monella haaraan / jatkojohtoon tms sieltä pesukoneen rasiasta ja tätä taas ei voi pitää mitenkään suotavana. Toinen vaihtoehto on polttaa valoja koko ajan ja osassa peilikaapeista on oma kytkin valolle joten käytetään sitä.

Kun puhutaan yhtään vanhemmasta kytkennästä, ei se hammasharja tai muukaan laite todellakaan ehdi latautua siinä hetkessä, mitä valot palavat. Ja toisaalta, hammasharjan kaltainen laite on niitä, joiden tulee sietää jatkuva latauksessa olo. Ei siis tarvita mitään pistokkeiden irroittelua.

Ja ei, tuollainen kytkentä ei ole järkevä juuri missään jos sille ei ole ihan oikeaa tarvetta ja tiedetä, miksi sellainen on tehty. Ei sen kytkimen läpi ole järkevää vetää jatkuvasti kovin suuria tehoja. Siitä huolimatta tällasia on tyyliin parvekepistorasioissa tms, joihin laitetaan se markkinoiden tehokkain sähkögrilli tai vastaava.
 
Mietin myös miksi sinne on laitettu 5x1.5 kaapeli, eikö 3x1.5 olisi riittänyt. No onneks kaapelissa on hiukan ylimääräistä nii sähkäri pystyy kuorimaan ja kytkemään jatkuvan vaiheen suoraa pistorasiaan.
 
Tuo kytkentä on älytön eikä sille omasta mielestäni ole mitään järkevää perustelua. Johtaa monella haaraan / jatkojohtoon tms sieltä pesukoneen rasiasta ja tätä taas ei voi pitää mitenkään suotavana. Toinen vaihtoehto on polttaa valoja koko ajan ja osassa peilikaapeista on oma kytkin valolle joten käytetään sitä.

Kun puhutaan yhtään vanhemmasta kytkennästä, ei se hammasharja tai muukaan laite todellakaan ehdi latautua siinä hetkessä, mitä valot palavat. Ja toisaalta, hammasharjan kaltainen laite on niitä, joiden tulee sietää jatkuva latauksessa olo. Ei siis tarvita mitään pistokkeiden irroittelua.

Kylpyhuoneen pesukoneliitäntä erikseen, siellä toki pitäisi olla jatkuva virta, ajattelin itse enemmän wc-kylpyhuonetta, jossa ei ole pesukonetta. Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat. Laitteissa on eroja, mutta keskimäärin (hammasharjat, partakoneet tms ladattavat) laitteet käyvät melko kuumana jatkuvasti virroissa ollessaan -> turhaa sähkönkulutusta ja todennäköisesti huomattavasti lyhyempi laitteen/akun kestoikä.


Ja ei, tuollainen kytkentä ei ole järkevä juuri missään jos sille ei ole ihan oikeaa tarvetta ja tiedetä, miksi sellainen on tehty. Ei sen kytkimen läpi ole järkevää vetää jatkuvasti kovin suuria tehoja. Siitä huolimatta tällasia on tyyliin parvekepistorasioissa tms, joihin laitetaan se markkinoiden tehokkain sähkögrilli tai vastaava.

Tuollainen kytkentä ei automaattisesti tarkoita, että ne sähköt on vedetty saman kytkimen läpi suoraan, vaikka se tavallisesti juuri näin tehdäänkin sinne kylppäriin. Itse ottaisin esimerkiksi autotalliin ja verstaalle tuollaisen kytkennän mielellään, kun lähdet ulos ja sammutat valot, voit olla varma että ei jäänyt mitään mihinkään päälle turhanpäiten.
Ja mitä siihen parvekegrilliin tulee, kyllähän yksi kytkin pääsääntöisesti kestää kaiken mitä siihen yhteen pistorasiaan liittää, vaikka sen yhden markkinoiden tehokkaimman grillin ja vaikka lampun ja radionkin vielä.
 
Kylpyhuoneen pesukoneliitäntä erikseen, siellä toki pitäisi olla jatkuva virta, ajattelin itse enemmän wc-kylpyhuonetta, jossa ei ole pesukonetta. Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat. Laitteissa on eroja, mutta keskimäärin (hammasharjat, partakoneet tms ladattavat) laitteet käyvät melko kuumana jatkuvasti virroissa ollessaan -> turhaa sähkönkulutusta ja todennäköisesti huomattavasti lyhyempi laitteen/akun kestoikä.
Käytän kylppäriä 5min päivässä kun käyn suihkussa, siinä ajassa ei ehdi koneet latautua.
 
Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat.
Toki, jos niitä säilytetään lataustelineessä. Ei ole ollut tapana tilankäytöllisistä syistä ja koska akkukapasiteettia alkaa olla sopivasti. Siispä harja laitetaan vain tarvittaessa erikseen latautumaan. Tällöin jatkuva sähkö on tarpeen.
 
Tuota löytyy vaatimukset suihkuhuoneen pistorasian kytkemiseksi. Vikavirtasuojaus, kotelointiluokka ja suojaetäisyydet vesipisteisiin ovat määrättyjä --> Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset - Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Semmoista sääntöä, että pistorasian sähköt pitäisi katketa valaisinkytkimestä, ei ole. Semmoisella asennuksella säästää yhden johtimen materiaalikustannuksen ja niitä on ennen tehty noin, koska mitään akkulaitteita ei ole ollut olemassa.

Tuota suihkuhuoneen valkokatkaisijasta katkeavaa pistorasiakytkentää on käsitelty tämän ketjun sivulla 86. Sieltä löytyy enemmänkin keskustelua siitä.
 
Kylpyhuoneen pesukoneliitäntä erikseen, siellä toki pitäisi olla jatkuva virta, ajattelin itse enemmän wc-kylpyhuonetta, jossa ei ole pesukonetta. Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat. Laitteissa on eroja, mutta keskimäärin (hammasharjat, partakoneet tms ladattavat) laitteet käyvät melko kuumana jatkuvasti virroissa ollessaan -> turhaa sähkönkulutusta ja todennäköisesti huomattavasti lyhyempi laitteen/akun kestoikä.
Nyt vedetään reilusti mutkia suoraksi ja sähkäri tuskin olet. Siltä vaikuttaa.

Aloita lukemalla, mitä @P3kko kommentoi. Ja seuraavaksi ota huomioon näitä mainitun kaltaisia kytkentöjä tehdyn todella pitkään. Vähänkin vanhempien laitteiden latausajat ovat varsin pitkiä eikä vielä nykyäänkään latausajassa puhuta mistään minuuteista. Ja jo ihan yhden ihmisen taloudessa on hammasharjan lisäksi partakonetta (jos siis mies) ja mahdollisesti muutakin laitetta. Ei, niitä ei ladata siinä pienessä hetkessä, mitä vessassa palaa valot. Siitä taas seuraa virittelyä, kuten jo kerroin.

Uusien osalta jo EU asettaa omat vaatimuksensa joten energian kulutuksella on rajansa. Ja selkeästi puutteellista laitetta ei kyllä ainakaan omasta mielestäni tule korjata tekemällä sähköt päin jotakin. Järkevyys todella kaukana.
Osalla on myös vessassa ikkuna joten kesäaikaan poltetaan valoja pakon edestä jos muutoin ei lataudu se laite x. Ei kovin järkevää. Samoin yllättävänkin moni haluaa sinne vessaan himmentimen joten pakkokin saada pistorasioille suoraan sähkö. Todella mukavaa jos sähkäri on vetänyt mutkat suoraksi ja putkittamatonta mmj:tä seinässä ilman mitään laajennusmahdollisuuksia.

Muutoinkin tämä aihe herättää keskustelua niin täällä kuin monessa muussakin paikassa / yhteydessä jatkuvasti. Näin ei olisi, jos kyseessä ei olisi monelle selkeä ongelma.

En lopulta oikeastaan edes ymmärrä, mistä kekseit nuo kaikki väitteesi.

Tuollainen kytkentä ei automaattisesti tarkoita, että ne sähköt on vedetty saman kytkimen läpi suoraan, vaikka se tavallisesti juuri näin tehdäänkin sinne kylppäriin. Itse ottaisin esimerkiksi autotalliin ja verstaalle tuollaisen kytkennän mielellään, kun lähdet ulos ja sammutat valot, voit olla varma että ei jäänyt mitään mihinkään päälle turhanpäiten.
Ja mitä siihen parvekegrilliin tulee, kyllähän yksi kytkin pääsääntöisesti kestää kaiken mitä siihen yhteen pistorasiaan liittää, vaikka sen yhden markkinoiden tehokkaimman grillin ja vaikka lampun ja radionkin vielä.
Kirjoitat yhtä ja tarkoitat toista. En tiedä, onko kyse tarkoituksellisesta keskustelun sekoittamisesta vai väärin ymmärryksestä.

Sanoisin 99,x% kytkimellä ohjattavista pistorasioista olevan kotikäytössä suoraan sen kytkimen perässä. Koko talli tai muu on täysin eri asia eikä sellasia tehdä ilman, että käyttäjä erikseen niin haluaa. Monella tallissa lisäksi 3~joten kytkin ei edes suoraan riitä, tarvitaan se kontaktori. Eikä toisaalta mikään estä sinua haluamasta tällaista. Toteutettavissa tottakai mutta kaikkia ei palvele eikä ole mikään automaattisesti toteutettava asia ilman sitä spesifia tarvetta / halua.

Ja toki, kytkimelle on speksattu tietyt lukemat. Mutta niin on myös pistorasioille. Siitä huolimatta jatkuva käyttö maksimilla ei ole oikein tapa. On siis varsin turha hakea sen kytkimen rajoja kytkennät / katkaisun osalta kovemmilla kuormilla. Sopivassa paikassa siellä perässä on kuitenkin pari autoa kera sisätilan lämppärit tms ja kytkintä rasitetaan reilusti.
Toki huomattava seikka on myös se, että valaisinpiireissä on monesti 10A sulake/johdonsuoja, pistorasioille 16A. Johdotuksen ja koko toteutuksen järkevyys on sitäkin taustaa vasten omasta mielestäni kyseenalainen. Fiksumpiakin tapoja on.
 
Tuota suihkuhuoneen valkokatkaisijasta katkeavaa pistorasiakytkentää on käsitelty tämän ketjun sivulla 86. Sieltä löytyy enemmänkin keskustelua siitä.
Kuten jo tuossa totesinkin, tämä herättää keskustelua täälläkin melko usein. Näin ei olisi, jos asiaa ei koettaisi ongelmaksi. Ja ongelma on nimenomaan se, että sähkäreillä(kin) on valitettavasti tapana tehdä asioita helpoimman mukaan, ei niinkään ajatellen käytettävyyttä.
 
Mulla on rasia johon tulee syöttö 16A sulakkeen takaa.
Sieltä lähtee 2,5MMJ:llä syöttö pistorasialle.
Tarve olisi ottaa syöttö myös pelkästään valaisimelle samasta rasiasta.
Mulla on kieppi 1,5MMJ:ä saako syötön valolle vetää tuolla vai pitääkö tuonkin olla 2,5MMJ kun sulake 16A?
(Ja kyllä, sähkäri tulee tekee lopullisen kytkennän)
 
Mulla on rasia johon tulee syöttö 16A sulakkeen takaa.
Sieltä lähtee 2,5MMJ:llä syöttö pistorasialle.
Tarve olisi ottaa syöttö myös pelkästään valaisimelle samasta rasiasta.
Mulla on kieppi 1,5MMJ:ä saako syötön valolle vetää tuolla vai pitääkö tuonkin olla 2,5MMJ kun sulake 16A?
(Ja kyllä, sähkäri tulee tekee lopullisen kytkennän)
Et voi vaihtaa tuossa kohdassa pienempään poikkipintaan eli kyllä, pitää olla 2,5mm2 myös sinne valolle.
 
Nyt tulee melko spesifi kysymys tämmöisestä pienestä DIY projektista. IKEAssa annettiin ihan vääriä ohjeita tuotteeseen liittyen ja pitäisi tehdä vähän modifikaatioita, mutta sähkön ollessa kyseessä ei ihan hirveästi viitsisi arvailujen varassa mennä.

Elikkäs:

IKEAssa neuvottiin että nämä valaisimet saadaan liitettyä toisiinsa piuhoilla jos ne eivät tule vierekkäin, no eihän niitä saa vaan pitää olla kiinni toisissaan. Tätä varten paketissa on tarvikkeet.

Olen nyt miettinyt pääni puhki miten saisin nuo siististi esim useammalla IKEAn ohjaimella tai muulla tavon kiinni, mutta tuun aina samaan umpikujaan, pitäisi saada ketjutettua johdoilla ja ainoa tapa tehdä tämä järkevästi on saada johto kiinni suoraan valon liittimeen.

Liitteenä kuva valon liittimestä johon pitäisi saada kaksi ihan normaalia kuparikaapelia kiinni. Eli kuvassa näkyvään kahteen reikään kaksi johtoa. Onko jotain valmiita kaksipinnisiä liittimiä joihin juottaa johto kiinni ja törkätä tuohon tai onko jotain muuta tapaa jolla saada johdot kiinni noihin? Osahan on muovia ja vaan kosketuspinta metallia joten suoraan juottaminen kuulostaa huonolta idealta.

IMG_20211117_170454.jpg


Miksi en vaihda johonkin toiseen tuotteeseen tai tee jotain muuta? Uskokaa pois, oon miettinyt tätä pitkään ja hartaasti. Olen katsonut koko IKEAn katalogin läpi eikä oikein ole muuta järkevää vaihtoehtoa ja lisäksi koko muu kämppä on viritetty IKEAn valoilla joten ei kiinnostaisi etsiä toisen valmistajan tuotteita jos nämä saisi helposti toimimaan.

Jos tämä ei mitenkään onnistu niin sitten katson jotain toista vaihtoehtoa.
 
Liitteenä kuva valon liittimestä johon pitäisi saada kaksi ihan normaalia kuparikaapelia kiinni. Eli kuvassa näkyvään kahteen reikään kaksi johtoa. Onko jotain valmiita kaksipinnisiä liittimiä joihin juottaa johto kiinni ja törkätä tuohon tai onko jotain muuta tapaa jolla saada johdot kiinni noihin? Osahan on muovia ja vaan kosketuspinta metallia joten suoraan juottaminen kuulostaa huonolta idealta.
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.
kuva.png


Jos ei onnistu noin, niin osta 3 pinniset Wago liittimet ja ketjuta niillä kahdelle virtalähteelle.
 
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.
kuva.png


Jos ei onnistu noin, niin osta 3 pinniset Wago liittimet ja ketjuta niillä kahdelle virtalähteelle.

Oli jo linkki kopioitu leikepöydälle mutta en näköjää tajunnu liittää sitä tähän. Eli tämä tuote: STRÖMLINJE Led-työtasovalaisin, valkoinen, 60 cm - IKEA

Ja oonpas kyllä tosiaan hämäävän kuvan onnistunut ottamaan. Ei ole kuin kaksi reikää. Nämä voi siis ketjuttaa laittamalla ne vierekkäin ja väliin semmoisen liittimen mikä tulee mukana, itsellä kun ne ei tule vierekkäin niin tässä se ongelma.

Tästä tulikin sitten mieleen että onkohan jotain vaaraa/ongelmaa laittaa näitä kolme kappaletta ketjuun niin että välissä on johtoa eivätkä ole suoraan toisissaan kiinni vierekkäin?
 
Tästä tulikin sitten mieleen että onkohan jotain vaaraa/ongelmaa laittaa näitä kolme kappaletta ketjuun niin että välissä on johtoa eivätkä ole suoraan toisissaan kiinni vierekkäin?
Kaksi tai kolme, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä tuossa, paitsi jos liikaa ketjuttaa niin ajurin teho ei riitä enää niin usealle valaisimelle.

Toisesta päästä virta sisään ja toisesta päästä johdot toisen valaisimen sisääntulevaan liittimeen.
 
Kaksi tai kolme, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä tuossa, paitsi jos liikaa ketjuttaa niin ajurin teho ei riitä enää niin usealle valaisimelle.

Toisesta päästä virta sisään ja toisesta päästä johdot toisen valaisimen sisääntulevaan liittimeen.

Just tätä mietinkin, kiitoksia vastauksesta. Nyt vaan just se että miten kiinnitän noi johdot.
 
Just tätä mietinkin, kiitoksia vastauksesta. Nyt vaan just se että miten kiinnitän noi johdot.

No mitä itte tsekkasin ton valaisimen manuskaa niin et mitenkään. Marssi sinne ikeaan kyselemään että onko niillä sellaisia välijohtoja olemassa joissa on molemmissa päissä toi liitin joka käy valaisimeen. Sellaisella onnistuisi.
Mutta miksi et voi siihen jakopurkkiin vetää suoraan jokaiselta valaisimelta sen valaisimen mukana tulevaa johtoa?
 
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.
kuva.png


Jos ei onnistu noin, niin osta 3 pinniset Wago liittimet ja ketjuta niillä kahdelle virtalähteelle.
Vertaile vähän mittoja, mutta näyttäs äkkiseltään käyvän?
 
Arvon viisaat Tiedemiehet!

Tapaus ilmalämpöpumppu(Ultimate Market 13 Solar 3D Inverter). Eli reilut vajaa 9v ikäinen ilp on alkanut polttamaan sulaketta. Pumppu toimii kyllä ja +30 asteen pyynnillä huristelee oikein mukavasti(lämmittää kuin saunan) mutta jossain vaiheessa (10min-60min) polttaa sulakkeen. Sulake on 10a ja kytketty taulun mukaan saunan ja kodinhoitohuoneen valaistuksen kanssa samaan. Ulkoa löytyy pistoke joka menee vikavirtasuojan kautta mutta tämä ei ole napsahtanut kertaakaan pois päältä. Tuo 10a sulake pitäisi riittää pumpulle kun on ennenkin riittänyt mutta on varmaan mahdollista että laitteen ikääntyessä kuluttaa piikkinä enemmän virtaa kuin uutena? Sähkäriähän tilanne vaatii mutta miltä tämä mielestänne kuulostaa?
Oisko sulatusvastuksissa vikaa? Kuulostaa siltä
Laitetaan tähän nyt jos joku etsii vastaavaan ongelmaan ratkaisua. Eli ulkoyksikön johdoituksesta löytyi vika, johto oli rispaantunut ja sai satunnaisesti kontaktia metalliin jonka vuoksi löi solmuun myllyn polttaen sulakkeen.
On saattanut olla jo valmiiksi huono ja ajanmittaan päässyt liikkumaan mutta pääasia että nyt toimii ja korjauskin oli erittäin edullinen. Eli vastaavanlaisen ongelman kohdatessa varmaan fiksua tarkistaa myös kaikki johdot kaiken varalta.
 
No mitä itte tsekkasin ton valaisimen manuskaa niin et mitenkään. Marssi sinne ikeaan kyselemään että onko niillä sellaisia välijohtoja olemassa joissa on molemmissa päissä toi liitin joka käy valaisimeen. Sellaisella onnistuisi.
Mutta miksi et voi siihen jakopurkkiin vetää suoraan jokaiselta valaisimelta sen valaisimen mukana tulevaa johtoa?

Joo näin itse päättelin kanssa kun asiaa syvemmin tutkin tässä ja käyn varmaan ostamassa pari halvinta vastaavaa valaisinta ja otan niistä vaan ne piuhat jos ei löydy varaosina Ikeasta.

Jos pystyis järkevästi vetämään jokaiselta oman piuhan ni oisin vetäny jo. Vaatis aika isoja muutoksia ja poraamista. Jos haluaa jokaisen vetää erikseen.
 
Joo näin itse päättelin kanssa kun asiaa syvemmin tutkin tässä ja käyn varmaan ostamassa pari halvinta vastaavaa valaisinta ja otan niistä vaan ne piuhat jos ei löydy varaosina Ikeasta.
Elä nyt mene valaisinta ostamaan. Osta kaksi kappaletta noita liitäntäjohtoja ja käytä niistä nuo valaisimien jatkoon sopivat päät. Katkaise sopivan mittaiseksi ja juota johdot toisiinsa.
 
Elä nyt mene valaisinta ostamaan. Osta kaksi kappaletta noita liitäntäjohtoja ja käytä niistä nuo valaisimien jatkoon sopivat päät. Katkaise sopivan mittaiseksi ja juota johdot toisiinsa.

Se ratkes tällä. Yritin just tämmöstä johtoa ettiä ja kyselinkin löytyykö mutta ei Ikean aspakaan näköjään tienny että löytyy erikseen.

Käynpä ostamassa. Tänks!
 
Ekaa kertaa törmään tälläiseen --->
vm. 2000 taitaa olla talo. Katossa pistokerasia. Seinässä "himmenninkytkin".
Ei sammu valo ollenkaan himmentimestä ja katkaisijana on tosiaan tuo pyörivä himmennin. Mikä avuksi? Johtuuko led-polttimosta vai mistä?
Eli kai sinne joku virta koko ajan kulkee?? Eli olisiko vika sitten siinä himmenninkytkimessä.
 
Himmentimen täytyy olla LED yhteensopiva, muuten se vain vilkkuu ja välähtelee. Tämä ihan ilman sähkömiehen tutkintoa.
 
Vanha kiuas 7.5kW 380V 3N ~, uusi kiuas 9.6kW 400V 3N ~. 4x2,5 piuha 16A. Meneekö samoihin piuhoihin kyllä/ehkä/ei?
 
Niin, kysymyksenhän voi ymmärtää kahdella tavalla.

Saako pistorasian vaihtaa maallikkotyönä? No ei saa. Kannen saa avata tapetointia varten, jos ymmärtää mitä tekee, avaa sulakkeen ja toteaa jännitteettömyyden.

Voiko maallikko vaihtaa pistorasian? Voi, eihän se rakettitiedettä ole.

Jos pitää kysyä, lienee viisainta jättää se tekemättä.

Ylipäänsä luvattomat maallikkotyöt ovat oikeusturvariski. Tämäkin toki riippuu kohteesta. Omissa tai muuten perhepiirin kiinteistöissä enin osa sähköistä on alunperin sellaisia, että minulla ei ole tekijästä mitään tietoa, eikä mitään papereita ole missään. Yksittäinen oikein itse tehty luvaton asennus ei siis tilannetta muuta miksikään. Jo ennen ranetusta olen siinä tilanteessa, että jos joku päättäisi minun tehneen talon kaikki sähköt itse, en millään todista muuta. Lähinnä voisin yrittää väittää etten osaa. Jos taas jollain on uusi tai uudehko kämppä, josta on tarkat piirrokset ja käyttöönottopaperit, raneasennuksen tekeminen muuttaa tilannetta kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on rakenteilla rakennus, johon on sähköt vedetty mcmk4x6+6s maakaapelilla. Eli talolta lähtee 3*25A sulakkeilta maakapeli, joka menee ensin autotallin keskukseen ja sieltä lähtee uuteen rakennukseen. Autotallissa lämmitysvastuksia 6kw + ILP ja uudessa rakennuksessa lämmitysvastuksia 3.4kw+lämminvesivaraaja (teho?). Lisäksi valaistukset päälle, eli maksimikuorma reilu 10kw jos sattuu kaikki menemään päälle yhtäaikaa. Maakaapelin pituus talolta autotalliin n. 20m ja autotallilta uuteen rakennukseen n. 55m, eli yhteensä n. 75m. Lisäksi jossain vaiheessa uuteen rakennukseen on tarkoitus laittaa ulkoporeamme.

Nyt sähkäri mittasi oikosulkuvirtoja ja sanoi, että näytti pihamökissä liian pieniltä, tosin epäili mittarin olevan viallinen, kun akut olivat lähes lopussa, kuulemma tehnyt samaa aiemminkin. Puhui oikosulkuvirrasta 221 ja kun pihamökin ulkovalot laittoi päälle, oikosulkuvirta laski pienemmäksi. Tämä on outoa, kun kuitenkin uudessa rakennuksessa oli kaikki lämmitysvastukset päällä (3.4kw), niin miten 150w ulkovalot voivat vaikuttaa noin?

Lisäksi mittailin itse Fluken True RMS mittarilla jännitteitä pistorasioista uuden rakennuksen sisällä. Jännitteet vaihtelivat 230v-234v välillä riippuen mistä pistorasiasta mittasin. Mittausta tehdessä ihmettelin, miten jännitemäärä pistorasioissa kasvoi hieman, kun laittoi kaikki lämmitysvastukset päälle uudesta rakennuksesta. Tuntuisi, että jännitteiden pitäisi kai pienentyä, kun kuorma lisääntyy?

Eli kysymyksenä lähinnä tuo oikosulkuvirtamittaus, maakaapelin riittävyys jos syöttökaapelin pituus n. 75m, jännitteiden vaihtelu eri pistorasioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on rakenteilla rakennus, johon on sähköt vedetty mcmk4x6+6s maakaapelilla. Eli talolta lähtee 3*25A sulakkeilta maakapeli, joka menee ensin autotallin keskukseen ja sieltä lähtee uuteen rakennukseen. Autotallissa lämmitysvastuksia 6kw + ILP ja uudessa rakennuksessa lämmitysvastuksia 3.4kw+lämminvesivaraaja (teho?). Lisäksi valaistukset päälle, eli maksimikuorma reilu 10kw jos sattuu kaikki menemään päälle yhtäaikaa. Maakaapelin pituus talolta autotalliin n. 20m ja autotallilta uuteen rakennukseen n. 55m, eli yhteensä n. 75m. Lisäksi jossain vaiheessa uuteen rakennukseen on tarkoitus laittaa ulkoporeamme.

Nyt sähkäri mittasi oikosulkuvirtoja ja sanoi, että näytti pihamökissä liian pieniltä, tosin epäili mittarin olevan viallinen, kun akut olivat lähes lopussa, kuulemma tehnyt samaa aiemminkin. Puhui oikosulkuvirrasta 221 ja kun pihamökin ulkovalot laittoi päälle, oikosulkuvirta laski pienemmäksi. Tämä on outoa, kun kuitenkin uudessa rakennuksessa oli kaikki lämmitysvastukset päällä (3.4kw), niin miten 150w ulkovalot voivat vaikuttaa noin?

Lisäksi mittailin itse Fluken True RMS mittarilla jännitteitä pistorasioista uuden rakennuksen sisällä. Jännitteet vaihtelivat 230v-234v välillä riippuen mistä pistorasiasta mittasin. Mittausta tehdessä ihmettelin, miten jännitemäärä pistorasioissa kasvoi hieman, kun laittoi kaikki lämmitysvastukset päälle uudesta rakennuksesta. Tuntuisi, että jännitteiden pitäisi kai pienentyä, kun kuorma lisääntyy?

Eli kysymyksenä lähinnä tuo oikosulkuvirtamittaus, maakaapelin riittävyys jos syöttökaapelin pituus n. 75m, jännitteiden vaihtelu eri pistorasioissa.
Käyttöönoton mittaukset kannattaisi tehdä ladatuilla akuilla ja tehdä päätelmät vasta sitten. En osaa sanoa miten paljon se voi vaikuttaa, mutta asennustereiden käyttöohjeissakin on maininta, että paristot pitäisi vaihtaa heti väärien lukemien välttämiseksi.
 
Meillä on rakenteilla rakennus, johon on sähköt vedetty mcmk4x6+6s maakaapelilla. Eli talolta lähtee 3*25A sulakkeilta maakapeli, joka menee ensin autotallin keskukseen ja sieltä lähtee uuteen rakennukseen. Autotallissa lämmitysvastuksia 6kw + ILP ja uudessa rakennuksessa lämmitysvastuksia 3.4kw+lämminvesivaraaja (teho?). Lisäksi valaistukset päälle, eli maksimikuorma reilu 10kw jos sattuu kaikki menemään päälle yhtäaikaa. Maakaapelin pituus talolta autotalliin n. 20m ja autotallilta uuteen rakennukseen n. 55m, eli yhteensä n. 75m. Lisäksi jossain vaiheessa uuteen rakennukseen on tarkoitus laittaa ulkoporeamme.

Nyt sähkäri mittasi oikosulkuvirtoja ja sanoi, että näytti pihamökissä liian pieniltä, tosin epäili mittarin olevan viallinen, kun akut olivat lähes lopussa, kuulemma tehnyt samaa aiemminkin. Puhui oikosulkuvirrasta 221 ja kun pihamökin ulkovalot laittoi päälle, oikosulkuvirta laski pienemmäksi. Tämä on outoa, kun kuitenkin uudessa rakennuksessa oli kaikki lämmitysvastukset päällä (3.4kw), niin miten 150w ulkovalot voivat vaikuttaa noin?

Lisäksi mittailin itse Fluken True RMS mittarilla jännitteitä pistorasioista uuden rakennuksen sisällä. Jännitteet vaihtelivat 230v-234v välillä riippuen mistä pistorasiasta mittasin. Mittausta tehdessä ihmettelin, miten jännitemäärä pistorasioissa kasvoi hieman, kun laittoi kaikki lämmitysvastukset päälle uudesta rakennuksesta. Tuntuisi, että jännitteiden pitäisi kai pienentyä, kun kuorma lisääntyy?

Eli kysymyksenä lähinnä tuo oikosulkuvirtamittaus, maakaapelin riittävyys jos syöttökaapelin pituus n. 75m, jännitteiden vaihtelu eri pistorasioissa.

Uusi rakennus on ilmeisesti sama kuin tuo tekstissä mainittu pihamökki?
No onhan toi 6mm2 vähän alamittainen, en ala sormilla osoittelemaan ketään mutta vedon pituutta ei ole kyllä mietitty ollenkaan kaapelia valitessa ja vielä vähemmän laskettu. Heitellään poreammeita sinne tänne ja pihistellään syöttökaapelissa.

En tiedä että onko lähdössä perinteiset gG-tulppasulakkeet vaiko johdonsuojat, mutta koska keskusten välille riittää 5,0s poiskytkentäaika niin 221A on riittävä oikosulkuvirta 25A tulpille mutta ei C25 johdonsuojalle (D1-2017 luku 4).
Mökin ryhmissäkään tämä asia ei haittaa koska kaikki valaistusryhmiä myöten on vikavirtasuojattua koska nykysäädökset niin vaativat, tällöin oikosulkuvirtaa ei tarvitse mittauksissa huomioida.
Mutta se asennuksen tehnyt sähkärihän varmastikin tietää jo kaikki nämä jutut koska on ammattilainen.
 
No onhan toi 6mm2 vähän alamittainen
Minä mietin vähän samaa. Ei ole laskentaan tarvittavia lähtötietoja, joten en kuitenkaan ala laskemaan enkä ota kantaa. Onko sinulla jotain perusteluja esittää?

En tiedä että onko lähdössä perinteiset gG-tulppasulakkeet vaiko johdonsuojat, mutta koska keskusten välille riittää 5,0s poiskytkentäaika niin 221A on riittävä oikosulkuvirta 25A tulpille mutta ei C25 johdonsuojalle (D1-2017 luku 4).
Mökin ryhmissäkään tämä asia ei haittaa koska kaikki valaistusryhmiä myöten on vikavirtasuojattua koska nykysäädökset niin vaativat, tällöin oikosulkuvirtaa ei tarvitse mittauksissa huomioida.
Mutta se asennuksen tehnyt sähkärihän varmastikin tietää jo kaikki nämä jutut koska on ammattilainen.
Nythän sanottiin, että autotallin keskusta syöttävän kaapelin suojana on 3 x 25 A, mutta ei sanottu mitkä sulakkeet/JSK on autotallin keskuksessa uudelle rakennukselle menevässä lähdössä.
 
Minä mietin vähän samaa. Ei ole laskentaan tarvittavia lähtötietoja, joten en kuitenkaan ala laskemaan enkä ota kantaa. Onko sinulla jotain perusteluja esittää?

Mietit samaa muttet ota kantaa? Voihan noilla tiedoilla laskeskella vaikka mitä mutta mitä merkitystä sillä on koska lopputulos on joka tapauksessa se, että siellä narun päässä ik on 221A mikä on melko vähän kun huomioidaan miten paljon kuormaa sinne on tulossa. Itse ainakin olisin vetänyt vähän paksummalla alumiinilla nuo vedot.

Nythän sanottiin, että autotallin keskusta syöttävän kaapelin suojana on 3 x 25 A, mutta ei sanottu mitkä sulakkeet/JSK on autotallin keskuksessa uudelle rakennukselle menevässä lähdössä.

Ei sanottu ja ainakin itse olettaisin että niitä ei ole vaan syöttö on ketjutettu. Kovin pieneksi menisi jos halutaan edes jonkinlainen selektiivisyys suojien välille.
 
Mietit samaa muttet ota kantaa? Voihan noilla tiedoilla laskeskella vaikka mitä mutta mitä merkitystä sillä on koska lopputulos on joka tapauksessa se, että siellä narun päässä ik on 221A mikä on melko vähän kun huomioidaan miten paljon kuormaa sinne on tulossa. Itse ainakin olisin vetänyt vähän paksummalla alumiinilla nuo vedot.
Mietin riittävyyttä, mutta en sano varmaksi. Tarkkaan laskentaan pitäisi tietää edeltävän verkon impedanssi tai sen keskuksen oikosulkuvirta, josta kaapeli lähtee.

Onko mittaus luotettava, jos asennustesterin akut on vähissä?

Ei sanottu ja ainakin itse olettaisin että niitä ei ole vaan syöttö on ketjutettu. Kovin pieneksi menisi jos halutaan edes jonkinlainen selektiivisyys suojien välille.
Jospa kysyjä kertoisi lisätietoja, niin ei tarvitsisi oletella asioita.
 
Ulkopistokkeet ovat 16A / 500V sulakkeen takana. Jos kahta 1900W defaa käyttää samaan aikaan, palaako sulake? Vai montako wattia tuollainen kestää?
 
Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.
Pitää muistaa se, että 1900w Defa ei tuota wattimäärää ota, kuin jossain -25 pakkasella. Se teho säätyy ptc-vastuksella ja täydet tehot tulee vasta tuon pakkasrajan kohdalla. Lisäksi niistä voi säätää kytkimellä sen pienemmän tehon päälle.
 
Voiko tuohon vaihtaa isomman sulakkeen, vai pitääkö se olla tuo 16A?

Sulakkeen koko määräytyy kaapeloinnin keston mukaan. Eli jos vaihdat isomman sulakkeen, niin kaapelointi ylikuumenee ja pahimmillaan syttyy tulipalo.

Isompaa sulaketta varten pitäisi vaihtaa paksumpi kaapelointi. Helpommalla pääset, kun osata pienempitehoiset lämmittimet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 511 904
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom