0nanias
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 03.09.2018
- Viestejä
- 1 988
Millä lailla kytkeytyy? Induktiivisesti vai kapasitiivisesti?
On sen verran vahva baitti että saat ihan itse päättää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millä lailla kytkeytyy? Induktiivisesti vai kapasitiivisesti?
Oisko sulatusvastuksissa vikaa? Kuulostaa siltäArvon viisaat Tiedemiehet!
Tapaus ilmalämpöpumppu(Ultimate Market 13 Solar 3D Inverter). Eli reilut vajaa 9v ikäinen ilp on alkanut polttamaan sulaketta. Pumppu toimii kyllä ja +30 asteen pyynnillä huristelee oikein mukavasti(lämmittää kuin saunan) mutta jossain vaiheessa (10min-60min) polttaa sulakkeen. Sulake on 10a ja kytketty taulun mukaan saunan ja kodinhoitohuoneen valaistuksen kanssa samaan. Ulkoa löytyy pistoke joka menee vikavirtasuojan kautta mutta tämä ei ole napsahtanut kertaakaan pois päältä. Tuo 10a sulake pitäisi riittää pumpulle kun on ennenkin riittänyt mutta on varmaan mahdollista että laitteen ikääntyessä kuluttaa piikkinä enemmän virtaa kuin uutena? Sähkäriähän tilanne vaatii mutta miltä tämä mielestänne kuulostaa?
Tukesin sivuilla sanotaan "Vikavirtasuojakytkin lisätään yleensä ryhmäkeskukseen tai erilliseen koteloon keskuksen yhteyteen. Tällöin johdotukset laitteille joudutaan monesti uusimaan, koska vikavirtasuojatuissa piireissä käytetään nollajohtimesta erotettua erillistä suojajohdinta, jota ei välttämättä ole ennen 90-lukua tehdyissä asennuksissa." Onko tuo linkittämäni kytkimen käyttö mahdollista jos ei ole nollajohtimesta erotettua erillistä suojajohdinta, vai onko tuo vain hienompi tapa sanoa että maadoitettu? Ovatko kylppärin pistorasiat yleensä sarjassa? Eikö silloin riitä että eka on vikavirtasuojattu, niin sen perään laitetuissakin on suoja, vai eikö niitä voi tuolla tavalla laittaa sarjaan?
Vahingossa taisin olettaa että märkätilassa on jo nyt myös erillinen maa. Silloin pitäisi olla ok. Jos menee vain 2 johdinta niin pitäisi vaihtaa tulo keskukselta niin että on maa mukana.
Tietääkseni vikavirran voisi laittaa keskukseen tai radiaan matkan varrelle.
Monessa on vaikka mitä sarjassa vielä nykyäänkin. Eli vikavirta ensimmäisen rasian ja keskuksen tulon välille hoitaa tietysti loput.
Ja onhan sinulla luvat omaava sähkäri tekemässä kytkennät, sellaisen pitäisi kyllä tietää.
Säästö. Noin ollaan tehty iät ja ajat. Meillä oli omakotitalossa sama, mutta vessarempan yhteydessä vedettiin uudet sähköt niin että on jatkuva sähkö.Kylppärin peilikaapin pistorasiat on samassa vaiheessa kun valot, eli kun sammuttaa valot katkaisijasta, lähtee virta myös pistorasiasta. kylppärin kattorasiasta lähtee 5x1.5mm kaapeli peilikaapille, mutta 2 muuta vaihetta on katkaistu ja 1 vaihe ohjaa valoa ja pistorasioita. Onko tässä mahdollisesti joku järkevä syy miksi näin on toimittu. Nyt valot joutuu jättämään päälle jos haluaa ladata trimmereitä ja hammasharjoja.
Kylppärin peilikaapin pistorasiat on samassa vaiheessa kun valot, eli kun sammuttaa valot katkaisijasta, lähtee virta myös pistorasiasta. kylppärin kattorasiasta lähtee 5x1.5mm kaapeli peilikaapille, mutta 2 muuta vaihetta on katkaistu ja 1 vaihe ohjaa valoa ja pistorasioita. Onko tässä mahdollisesti joku järkevä syy miksi näin on toimittu. Nyt valot joutuu jättämään päälle jos haluaa ladata trimmereitä ja hammasharjoja.
Kerrotko, mitä tuossa säästettiin? Kysyjä kertoi johtimia olevan riittävästi mutta katkotun.Säästö. Noin ollaan tehty iät ja ajat. Meillä oli omakotitalossa sama, mutta vessarempan yhteydessä vedettiin uudet sähköt niin että on jatkuva sähkö.
Tuo kytkentä on älytön eikä sille omasta mielestäni ole mitään järkevää perustelua. Johtaa monella haaraan / jatkojohtoon tms sieltä pesukoneen rasiasta ja tätä taas ei voi pitää mitenkään suotavana. Toinen vaihtoehto on polttaa valoja koko ajan ja osassa peilikaapeista on oma kytkin valolle joten käytetään sitä.Äkkiseltään kun muistelen, se on kaikissa kylppäreissä mitä on vastaan tullut juuri noin. Se hammasharja voi olla siellä kaapin päällä koko ajan telineessään latauksessa eikä tarvitse pelata pistokkeiden kanssa ja latautuu kyllä hyvin. Mennessäsi pois sammutat valot eikä mikään niistä neljästä hammasharjasta, partakoneesta, trimmereistä jne jää sinne päälle. Tuo kytkentätapa olisi mahdollisesti ihan hyvä monessa muussakin huoneessa. Ja miksi siellä vessassa pimeässä ilman valoja kukaan sähköa tarvitsisikaan?
Tuo kytkentä on älytön eikä sille omasta mielestäni ole mitään järkevää perustelua. Johtaa monella haaraan / jatkojohtoon tms sieltä pesukoneen rasiasta ja tätä taas ei voi pitää mitenkään suotavana. Toinen vaihtoehto on polttaa valoja koko ajan ja osassa peilikaapeista on oma kytkin valolle joten käytetään sitä.
Kun puhutaan yhtään vanhemmasta kytkennästä, ei se hammasharja tai muukaan laite todellakaan ehdi latautua siinä hetkessä, mitä valot palavat. Ja toisaalta, hammasharjan kaltainen laite on niitä, joiden tulee sietää jatkuva latauksessa olo. Ei siis tarvita mitään pistokkeiden irroittelua.
Ja ei, tuollainen kytkentä ei ole järkevä juuri missään jos sille ei ole ihan oikeaa tarvetta ja tiedetä, miksi sellainen on tehty. Ei sen kytkimen läpi ole järkevää vetää jatkuvasti kovin suuria tehoja. Siitä huolimatta tällasia on tyyliin parvekepistorasioissa tms, joihin laitetaan se markkinoiden tehokkain sähkögrilli tai vastaava.
Käytän kylppäriä 5min päivässä kun käyn suihkussa, siinä ajassa ei ehdi koneet latautua.Kylpyhuoneen pesukoneliitäntä erikseen, siellä toki pitäisi olla jatkuva virta, ajattelin itse enemmän wc-kylpyhuonetta, jossa ei ole pesukonetta. Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat. Laitteissa on eroja, mutta keskimäärin (hammasharjat, partakoneet tms ladattavat) laitteet käyvät melko kuumana jatkuvasti virroissa ollessaan -> turhaa sähkönkulutusta ja todennäköisesti huomattavasti lyhyempi laitteen/akun kestoikä.
Toki, jos niitä säilytetään lataustelineessä. Ei ole ollut tapana tilankäytöllisistä syistä ja koska akkukapasiteettia alkaa olla sopivasti. Siispä harja laitetaan vain tarvittaessa erikseen latautumaan. Tällöin jatkuva sähkö on tarpeen.Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat.
Tuota löytyy vaatimukset suihkuhuoneen pistorasian kytkemiseksi. Vikavirtasuojaus, kotelointiluokka ja suojaetäisyydet vesipisteisiin ovat määrättyjä --> Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset - Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
Semmoista sääntöä, että pistorasian sähköt pitäisi katketa valaisinkytkimestä, ei ole. Semmoisella asennuksella säästää yhden johtimen materiaalikustannuksen ja niitä on ennen tehty noin, koska mitään akkulaitteita ei ole ollut olemassa.
Nyt vedetään reilusti mutkia suoraksi ja sähkäri tuskin olet. Siltä vaikuttaa.Kylpyhuoneen pesukoneliitäntä erikseen, siellä toki pitäisi olla jatkuva virta, ajattelin itse enemmän wc-kylpyhuonetta, jossa ei ole pesukonetta. Siellä ei tarvitse sähköä kun siellä ei oleskella valot päällä, taatusti latautuu hammasharjat. Laitteissa on eroja, mutta keskimäärin (hammasharjat, partakoneet tms ladattavat) laitteet käyvät melko kuumana jatkuvasti virroissa ollessaan -> turhaa sähkönkulutusta ja todennäköisesti huomattavasti lyhyempi laitteen/akun kestoikä.
Kirjoitat yhtä ja tarkoitat toista. En tiedä, onko kyse tarkoituksellisesta keskustelun sekoittamisesta vai väärin ymmärryksestä.Tuollainen kytkentä ei automaattisesti tarkoita, että ne sähköt on vedetty saman kytkimen läpi suoraan, vaikka se tavallisesti juuri näin tehdäänkin sinne kylppäriin. Itse ottaisin esimerkiksi autotalliin ja verstaalle tuollaisen kytkennän mielellään, kun lähdet ulos ja sammutat valot, voit olla varma että ei jäänyt mitään mihinkään päälle turhanpäiten.
Ja mitä siihen parvekegrilliin tulee, kyllähän yksi kytkin pääsääntöisesti kestää kaiken mitä siihen yhteen pistorasiaan liittää, vaikka sen yhden markkinoiden tehokkaimman grillin ja vaikka lampun ja radionkin vielä.
Kuten jo tuossa totesinkin, tämä herättää keskustelua täälläkin melko usein. Näin ei olisi, jos asiaa ei koettaisi ongelmaksi. Ja ongelma on nimenomaan se, että sähkäreillä(kin) on valitettavasti tapana tehdä asioita helpoimman mukaan, ei niinkään ajatellen käytettävyyttä.Tuota suihkuhuoneen valkokatkaisijasta katkeavaa pistorasiakytkentää on käsitelty tämän ketjun sivulla 86. Sieltä löytyy enemmänkin keskustelua siitä.
Et voi vaihtaa tuossa kohdassa pienempään poikkipintaan eli kyllä, pitää olla 2,5mm2 myös sinne valolle.Mulla on rasia johon tulee syöttö 16A sulakkeen takaa.
Sieltä lähtee 2,5MMJ:llä syöttö pistorasialle.
Tarve olisi ottaa syöttö myös pelkästään valaisimelle samasta rasiasta.
Mulla on kieppi 1,5MMJ:ä saako syötön valolle vetää tuolla vai pitääkö tuonkin olla 2,5MMJ kun sulake 16A?
(Ja kyllä, sähkäri tulee tekee lopullisen kytkennän)
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.Liitteenä kuva valon liittimestä johon pitäisi saada kaksi ihan normaalia kuparikaapelia kiinni. Eli kuvassa näkyvään kahteen reikään kaksi johtoa. Onko jotain valmiita kaksipinnisiä liittimiä joihin juottaa johto kiinni ja törkätä tuohon tai onko jotain muuta tapaa jolla saada johdot kiinni noihin? Osahan on muovia ja vaan kosketuspinta metallia joten suoraan juottaminen kuulostaa huonolta idealta.
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.
Jos ei onnistu noin, niin osta 3 pinniset Wago liittimet ja ketjuta niillä kahdelle virtalähteelle.
Kaksi tai kolme, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä tuossa, paitsi jos liikaa ketjuttaa niin ajurin teho ei riitä enää niin usealle valaisimelle.Tästä tulikin sitten mieleen että onkohan jotain vaaraa/ongelmaa laittaa näitä kolme kappaletta ketjuun niin että välissä on johtoa eivätkä ole suoraan toisissaan kiinni vierekkäin?
Kaksi tai kolme, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä tuossa, paitsi jos liikaa ketjuttaa niin ajurin teho ei riitä enää niin usealle valaisimelle.
Toisesta päästä virta sisään ja toisesta päästä johdot toisen valaisimen sisääntulevaan liittimeen.
Just tätä mietinkin, kiitoksia vastauksesta. Nyt vaan just se että miten kiinnitän noi johdot.
Helpottaisi jos kertoisit mistä tuotteesta on kyse. Onko tuossa kuitenkin ketjutusmahdollisuus, kuvasta näyttäisi ihan kuin olisi kahdelle johdolle paikat, eli vedonpoistot rakennettu vastakkaisille puolille.
Jos ei onnistu noin, niin osta 3 pinniset Wago liittimet ja ketjuta niillä kahdelle virtalähteelle.
Vertaile vähän mittoja, mutta näyttäs äkkiseltään käyvän?JST-PH 2 pinninen liitäntäjohto | ihmevekotin.fi
JST-tyyppinen 15 cm liitäntäjohto kahdella pinnillä. Mukana erillinen juotettava naarasliitin.ihmevekotin.fi
Arvon viisaat Tiedemiehet!
Tapaus ilmalämpöpumppu(Ultimate Market 13 Solar 3D Inverter). Eli reilut vajaa 9v ikäinen ilp on alkanut polttamaan sulaketta. Pumppu toimii kyllä ja +30 asteen pyynnillä huristelee oikein mukavasti(lämmittää kuin saunan) mutta jossain vaiheessa (10min-60min) polttaa sulakkeen. Sulake on 10a ja kytketty taulun mukaan saunan ja kodinhoitohuoneen valaistuksen kanssa samaan. Ulkoa löytyy pistoke joka menee vikavirtasuojan kautta mutta tämä ei ole napsahtanut kertaakaan pois päältä. Tuo 10a sulake pitäisi riittää pumpulle kun on ennenkin riittänyt mutta on varmaan mahdollista että laitteen ikääntyessä kuluttaa piikkinä enemmän virtaa kuin uutena? Sähkäriähän tilanne vaatii mutta miltä tämä mielestänne kuulostaa?
Laitetaan tähän nyt jos joku etsii vastaavaan ongelmaan ratkaisua. Eli ulkoyksikön johdoituksesta löytyi vika, johto oli rispaantunut ja sai satunnaisesti kontaktia metalliin jonka vuoksi löi solmuun myllyn polttaen sulakkeen.Oisko sulatusvastuksissa vikaa? Kuulostaa siltä
No mitä itte tsekkasin ton valaisimen manuskaa niin et mitenkään. Marssi sinne ikeaan kyselemään että onko niillä sellaisia välijohtoja olemassa joissa on molemmissa päissä toi liitin joka käy valaisimeen. Sellaisella onnistuisi.
Mutta miksi et voi siihen jakopurkkiin vetää suoraan jokaiselta valaisimelta sen valaisimen mukana tulevaa johtoa?
Elä nyt mene valaisinta ostamaan. Osta kaksi kappaletta noita liitäntäjohtoja ja käytä niistä nuo valaisimien jatkoon sopivat päät. Katkaise sopivan mittaiseksi ja juota johdot toisiinsa.Joo näin itse päättelin kanssa kun asiaa syvemmin tutkin tässä ja käyn varmaan ostamassa pari halvinta vastaavaa valaisinta ja otan niistä vaan ne piuhat jos ei löydy varaosina Ikeasta.
Elä nyt mene valaisinta ostamaan. Osta kaksi kappaletta noita liitäntäjohtoja ja käytä niistä nuo valaisimien jatkoon sopivat päät. Katkaise sopivan mittaiseksi ja juota johdot toisiinsa.
VÅGDAL liitäntäjohto, valkoinen, 3.5 m - IKEA
VÅGDAL liitäntäjohto, valkoinen, 3.5 m Tällä 3,5 metrin johdolla voit liittää yhden tai useamman MITTLED-led-valolistan samaan TRÅDFRI-ajuriin ohjataksesi niitä langattomasti ja samanaikaisesti.www.ikea.com
Vanha kiuas 7.5kW 380V 3N ~, uusi kiuas 9.6kW 400V 3N ~. 4x2,5 piuha 16A. Meneekö samoihin piuhoihin kyllä/ehkä/ei?
Pistorasioiden vaihto ei ole maallikkohommaa eli vaatii sähkärin.https://www.amazon.de/Steckdose-Sch...x_black_gd_dcl_img_53_b46c6ec5_dt_sl6_d2&th=1
Voiko tälläisen pistorasian asentaan seinässä olevan tilalle ihan maallikko, ja jos kyllä, mitä ottaa huomioon? Voisi muutamaan pistorasiaan ostaa noita usb-paikallisia.. Ei mikään uusi talo, 2000 vm. jos sillä jotain väliä.
Käyttöönoton mittaukset kannattaisi tehdä ladatuilla akuilla ja tehdä päätelmät vasta sitten. En osaa sanoa miten paljon se voi vaikuttaa, mutta asennustereiden käyttöohjeissakin on maininta, että paristot pitäisi vaihtaa heti väärien lukemien välttämiseksi.Meillä on rakenteilla rakennus, johon on sähköt vedetty mcmk4x6+6s maakaapelilla. Eli talolta lähtee 3*25A sulakkeilta maakapeli, joka menee ensin autotallin keskukseen ja sieltä lähtee uuteen rakennukseen. Autotallissa lämmitysvastuksia 6kw + ILP ja uudessa rakennuksessa lämmitysvastuksia 3.4kw+lämminvesivaraaja (teho?). Lisäksi valaistukset päälle, eli maksimikuorma reilu 10kw jos sattuu kaikki menemään päälle yhtäaikaa. Maakaapelin pituus talolta autotalliin n. 20m ja autotallilta uuteen rakennukseen n. 55m, eli yhteensä n. 75m. Lisäksi jossain vaiheessa uuteen rakennukseen on tarkoitus laittaa ulkoporeamme.
Nyt sähkäri mittasi oikosulkuvirtoja ja sanoi, että näytti pihamökissä liian pieniltä, tosin epäili mittarin olevan viallinen, kun akut olivat lähes lopussa, kuulemma tehnyt samaa aiemminkin. Puhui oikosulkuvirrasta 221 ja kun pihamökin ulkovalot laittoi päälle, oikosulkuvirta laski pienemmäksi. Tämä on outoa, kun kuitenkin uudessa rakennuksessa oli kaikki lämmitysvastukset päällä (3.4kw), niin miten 150w ulkovalot voivat vaikuttaa noin?
Lisäksi mittailin itse Fluken True RMS mittarilla jännitteitä pistorasioista uuden rakennuksen sisällä. Jännitteet vaihtelivat 230v-234v välillä riippuen mistä pistorasiasta mittasin. Mittausta tehdessä ihmettelin, miten jännitemäärä pistorasioissa kasvoi hieman, kun laittoi kaikki lämmitysvastukset päälle uudesta rakennuksesta. Tuntuisi, että jännitteiden pitäisi kai pienentyä, kun kuorma lisääntyy?
Eli kysymyksenä lähinnä tuo oikosulkuvirtamittaus, maakaapelin riittävyys jos syöttökaapelin pituus n. 75m, jännitteiden vaihtelu eri pistorasioissa.
Meillä on rakenteilla rakennus, johon on sähköt vedetty mcmk4x6+6s maakaapelilla. Eli talolta lähtee 3*25A sulakkeilta maakapeli, joka menee ensin autotallin keskukseen ja sieltä lähtee uuteen rakennukseen. Autotallissa lämmitysvastuksia 6kw + ILP ja uudessa rakennuksessa lämmitysvastuksia 3.4kw+lämminvesivaraaja (teho?). Lisäksi valaistukset päälle, eli maksimikuorma reilu 10kw jos sattuu kaikki menemään päälle yhtäaikaa. Maakaapelin pituus talolta autotalliin n. 20m ja autotallilta uuteen rakennukseen n. 55m, eli yhteensä n. 75m. Lisäksi jossain vaiheessa uuteen rakennukseen on tarkoitus laittaa ulkoporeamme.
Nyt sähkäri mittasi oikosulkuvirtoja ja sanoi, että näytti pihamökissä liian pieniltä, tosin epäili mittarin olevan viallinen, kun akut olivat lähes lopussa, kuulemma tehnyt samaa aiemminkin. Puhui oikosulkuvirrasta 221 ja kun pihamökin ulkovalot laittoi päälle, oikosulkuvirta laski pienemmäksi. Tämä on outoa, kun kuitenkin uudessa rakennuksessa oli kaikki lämmitysvastukset päällä (3.4kw), niin miten 150w ulkovalot voivat vaikuttaa noin?
Lisäksi mittailin itse Fluken True RMS mittarilla jännitteitä pistorasioista uuden rakennuksen sisällä. Jännitteet vaihtelivat 230v-234v välillä riippuen mistä pistorasiasta mittasin. Mittausta tehdessä ihmettelin, miten jännitemäärä pistorasioissa kasvoi hieman, kun laittoi kaikki lämmitysvastukset päälle uudesta rakennuksesta. Tuntuisi, että jännitteiden pitäisi kai pienentyä, kun kuorma lisääntyy?
Eli kysymyksenä lähinnä tuo oikosulkuvirtamittaus, maakaapelin riittävyys jos syöttökaapelin pituus n. 75m, jännitteiden vaihtelu eri pistorasioissa.
Minä mietin vähän samaa. Ei ole laskentaan tarvittavia lähtötietoja, joten en kuitenkaan ala laskemaan enkä ota kantaa. Onko sinulla jotain perusteluja esittää?No onhan toi 6mm2 vähän alamittainen
Nythän sanottiin, että autotallin keskusta syöttävän kaapelin suojana on 3 x 25 A, mutta ei sanottu mitkä sulakkeet/JSK on autotallin keskuksessa uudelle rakennukselle menevässä lähdössä.En tiedä että onko lähdössä perinteiset gG-tulppasulakkeet vaiko johdonsuojat, mutta koska keskusten välille riittää 5,0s poiskytkentäaika niin 221A on riittävä oikosulkuvirta 25A tulpille mutta ei C25 johdonsuojalle (D1-2017 luku 4).
Mökin ryhmissäkään tämä asia ei haittaa koska kaikki valaistusryhmiä myöten on vikavirtasuojattua koska nykysäädökset niin vaativat, tällöin oikosulkuvirtaa ei tarvitse mittauksissa huomioida.
Mutta se asennuksen tehnyt sähkärihän varmastikin tietää jo kaikki nämä jutut koska on ammattilainen.
Minä mietin vähän samaa. Ei ole laskentaan tarvittavia lähtötietoja, joten en kuitenkaan ala laskemaan enkä ota kantaa. Onko sinulla jotain perusteluja esittää?
Nythän sanottiin, että autotallin keskusta syöttävän kaapelin suojana on 3 x 25 A, mutta ei sanottu mitkä sulakkeet/JSK on autotallin keskuksessa uudelle rakennukselle menevässä lähdössä.
Mietin riittävyyttä, mutta en sano varmaksi. Tarkkaan laskentaan pitäisi tietää edeltävän verkon impedanssi tai sen keskuksen oikosulkuvirta, josta kaapeli lähtee.Mietit samaa muttet ota kantaa? Voihan noilla tiedoilla laskeskella vaikka mitä mutta mitä merkitystä sillä on koska lopputulos on joka tapauksessa se, että siellä narun päässä ik on 221A mikä on melko vähän kun huomioidaan miten paljon kuormaa sinne on tulossa. Itse ainakin olisin vetänyt vähän paksummalla alumiinilla nuo vedot.
Jospa kysyjä kertoisi lisätietoja, niin ei tarvitsisi oletella asioita.Ei sanottu ja ainakin itse olettaisin että niitä ei ole vaan syöttö on ketjutettu. Kovin pieneksi menisi jos halutaan edes jonkinlainen selektiivisyys suojien välille.
Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.Ulkopistokkeet ovat 16A / 500V sulakkeen takana. Jos kahta 1900W defaa käyttää samaan aikaan, palaako sulake? Vai montako wattia tuollainen kestää?
Voiko tuohon vaihtaa isomman sulakkeen, vai pitääkö se olla tuo 16A?Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.
Ei voi vaihtaa. Jos on tarvetta niin kannattaa tilata sähkäri kartoittamaan tilanne.Voiko tuohon vaihtaa isomman sulakkeen, vai pitääkö se olla tuo 16A?
Kerrotko vielä tietämättömälle miksi tuo kerrotaan 230V:llä, eikä 500V:lla?Ei voi vaihtaa.
Pitää muistaa se, että 1900w Defa ei tuota wattimäärää ota, kuin jossain -25 pakkasella. Se teho säätyy ptc-vastuksella ja täydet tehot tulee vasta tuon pakkasrajan kohdalla. Lisäksi niistä voi säätää kytkimellä sen pienemmän tehon päälle.Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.
Voiko tuohon vaihtaa isomman sulakkeen, vai pitääkö se olla tuo 16A?