Kysymyksiä sähkömiehille

Eikös tuo meinaa että se on jo nykysellään vikiksen perässä:hmm:
Ei kyllä minun nähdäkseni ole. Seinästä tulee jakorasialle musta, ruskea, sininen ja kevi. Ruskea menee vikavirtapistorasiaan, musta lampulle käymättä pistoriasian kautta. Kevi ja sininen jakautuu molemille.
 
Tarvitseeko wc:n peilikaapin päälle asennettava valolippa tai led muuntaja vikavirtasuojan? Peilikaapin vieressä pistorasioissa sellaiset ovat. Wc:ssä on käsisuihku lavuaarissa, mutta ei varsinaista suihkua. Jos sähkäri asentaa vaihtovirtapuolen, niin saanko itse tehdä esim. led listan peilikapin alle? IP44 luokitellut valot, listat ja muuntajat oli tarkoitus hankkia.

En itse ressaisi vikavirtasuojauksesta tuon led valolipan / nauhojen kanssa. Hyvä jos pistorasiat ovat mutta tuntuu vähän overkill kun perus kuiva WC kyseessä.
Vaikuttaisi vanhemmalta kohteelta jossa tehty saneerausta kun löytyy noin tuoretta väriä / tehty jossain 2000 luvulla kun ei vielä vikiksiä joka paikkaan tarvinnut laittaa.

Jos otat kipinän siihen niin kysy häneltä mitä laittaa, hän sen päätöksen viime kädessä tekee paikan päällä. Voit melkein kaikki lipat tai nauhat yms. asentaa valmiiksi ja sähkäri tekee liitokset sitten vikiksen kautta tai ilman.
 
Vessassa on peili ja siinä kaksi noin 1.2m pitkää T5 loisteputkea (semmoisia sormenpaksuisia suoria)
Miksi ne hajoaa kerran vuodessa? ensin rupee toinen pimenee ja sit kun sitä hiplaa sormilla niin se syttyy ja sit lopulta pimenee kokonaan sit vähän ajan päästä toinen.
Ei niitä nyt satoja tunteja vuodessa polteta ja renkata päälle pois.
Ihan kivijalka kaupasta haen aina uudet ja ei ne mitään halpismerkkiä pitäisi olla

Sit taas uudet putket niin taas pääsee vajaan vuoden.
Onko siellä jokin kuristin ja sen virrat on pielessä vai mitä?
 
Vessassa on peili ja siinä kaksi noin 1.2m pitkää T5 loisteputkea (semmoisia sormenpaksuisia suoria)
Miksi ne hajoaa kerran vuodessa? ensin rupee toinen pimenee ja sit kun sitä hiplaa sormilla niin se syttyy ja sit lopulta pimenee kokonaan sit vähän ajan päästä toinen.
Ei niitä nyt satoja tunteja vuodessa polteta ja renkata päälle pois.
Ihan kivijalka kaupasta haen aina uudet ja ei ne mitään halpismerkkiä pitäisi olla

Sit taas uudet putket niin taas pääsee vajaan vuoden.
Onko siellä jokin kuristin ja sen virrat on pielessä vai mitä?

Niin kuin itse jo mainitsit, liitäntälaiteet / liitäntälaite ei ehkä ole enää se kaikista tervein.
Paha sanoa, pitäisihän noiden kestää enemmän. Liekkö vielä lisänä tuo jatkuva päälle / pois kun WC kyseessä eli yksi käytetyimmistä valoista. (WC:n valokytkin on yksi yleisimmistä joka ensimmäisenä hajoaa)

Onko valot peilin reunoilla pystyssä ? Eli valo tulee suoraan lasin "läpi"?

Näistä kun liitäntälaitteet ovat hajonneet eikä uutta vastaavaa ollut helposti järjestettävissä sekä peili ollut muuten rakas tilaajalle niin olen näihin laittanut LED nauhat sisälle.
Ei paha juttu ollenkaan, vähän vastaava kuin ylempänä ollut T8 loistevalaisimen muutos LED putkille, kaikki ylimääräinen pois lampun kantoja myöten ja nauhojen liimaus sekä pieni muuntaja sisälle.
Tosin edellisestä vastaavasta on aikaa eikä ole tullut seurattua T5 LED putkien tämän päivän saatavuuksia, ehkä haasteellinen edelleen kun noita T5 putkia löytyy vähän joka pituutta.
 
Niin kuin itse jo mainitsit, liitäntälaiteet / liitäntälaite ei ehkä ole enää se kaikista tervein.
Paha sanoa, pitäisihän noiden kestää enemmän. Liekkö vielä lisänä tuo jatkuva päälle / pois kun WC kyseessä eli yksi käytetyimmistä valoista. (WC:n valokytkin on yksi yleisimmistä joka ensimmäisenä hajoaa)

Onko valot peilin reunoilla pystyssä ? Eli valo tulee suoraan lasin "läpi"?

Näistä kun liitäntälaitteet ovat hajonneet eikä uutta vastaavaa ollut helposti järjestettävissä sekä peili ollut muuten rakas tilaajalle niin olen näihin laittanut LED nauhat sisälle.
Ei paha juttu ollenkaan, vähän vastaava kuin ylempänä ollut T8 loistevalaisimen muutos LED putkille, kaikki ylimääräinen pois lampun kantoja myöten ja nauhojen liimaus sekä pieni muuntaja sisälle.
Tosin edellisestä vastaavasta on aikaa eikä ole tullut seurattua T5 LED putkien tämän päivän saatavuuksia, ehkä haasteellinen edelleen kun noita T5 putkia löytyy vähän joka pituutta.
Ohittaa tai poistaa liitäntälaitteen ja vaihtaa niihin T5-LED-putkiin juuri vastaavalla muutoksella minkä itse tein tuohon T8-valaisineen. Yksinkertaisin ja helpoin vaihtoehto eikä tarvitse muuntajaakaan. Se on totta, että T5-putkia löytyy n. watin välein ja kaikki tietenkin n. pari senttiä eri mittaisia. T8:issa tosiaan paljon vähemmän eri tehoja ja sitä myötä eri pituuksia. Mutta mittaa sen alkuperäisen T5-putken pituuden tai ottaa mukaan kauppaan, niin kyllä sille vastaava LED-putki löytyy.
 
Niin kuin itse jo mainitsit, liitäntälaiteet / liitäntälaite ei ehkä ole enää se kaikista tervein.
Paha sanoa, pitäisihän noiden kestää enemmän. Liekkö vielä lisänä tuo jatkuva päälle / pois kun WC kyseessä eli yksi käytetyimmistä valoista. (WC:n valokytkin on yksi yleisimmistä joka ensimmäisenä hajoaa)

Onko valot peilin reunoilla pystyssä ? Eli valo tulee suoraan lasin "läpi"?

Valot on tosiaan siinä vaakatasossa ylhäällä ja alhaala ja valo tulee peilin lasin läpi. hommasin uudet putket, taas toimii sen vajaan vuoden. Putket on kuitenkin osram merkkiset että pitäisi olla laadukkaat.
Kattoo jos ne joskus sit korvaa ledeillä mutta sen peilin irroitus on hankala kun ei tahdo irrota ja ei viittisi rikkoa kun on 120x60cm kokoinen.
 
Pystyykö pistorasiasta / sen johdoista suoraan vetämään sähköt uuteen pistorasian? Miten sitten valokatkaisija?

Tilanne siis että seinän toisella puolella on pistorasia ja valokatkaisija ja toiveena olisi saada niistä tehtyä uusia pistorasiasta seinään toiselle puolelle ( siivous kaappiin) ilman isoja isoja kustannuksia.

Sähkäri tulossa ens viikolla tekemään muita sähkötöitä niin voisi tuota vähä ehkä valmistella jos mahdollista
 
Pystyykö pistorasiasta / sen johdoista suoraan vetämään sähköt uuteen pistorasian? Miten sitten valokatkaisija?

Tilanne siis että seinän toisella puolella on pistorasia ja valokatkaisija ja toiveena olisi saada niistä tehtyä uusia pistorasiasta seinään toiselle puolelle ( siivous kaappiin) ilman isoja isoja kustannuksia.

Sähkäri tulossa ens viikolla tekemään muita sähkötöitä niin voisi tuota vähä ehkä valmistella jos mahdollista

Jos pistorasia on päättyvä niin kyllä voi siitä jatkaa eteenpäin. Eli tästä pistorasiasta mistä haluat jatkaa, ei ketjuunnu muualle.
Luulen että pistorasian johdot tulevat kytkimeltä läpi alas, putkitettuna tai kaapelilla.

Edit. Jos yllä oleva on näin että voi jatkaa pistorasiasta, halutun seinän puolelle 70mm reikä ja siihen levyseinärasia. Poraa edellisen rasian pohjasta aukon ja sieltä kaapeli ulos. Kipinä kyllä sen tietää miten tehdä.
 
Jos pistorasia on päättyvä niin kyllä voi siitä jatkaa eteenpäin. Eli tästä pistorasiasta mistä haluat jatkaa, ei ketjuunnu muualle.
Luulen että pistorasian johdot tulevat kytkimeltä läpi alas, putkitettuna tai kaapelilla.

Edit. Jos yllä oleva on näin että voi jatkaa pistorasiasta, halutun seinän puolelle 70mm reikä ja siihen levyseinärasia. Poraa edellisen rasian pohjasta aukon ja sieltä kaapeli ulos. Kipinä kyllä sen tietää miten tehdä.

Hmm onkos tämä sääntö, ettei keskeltä ketjua saa haaroittaa, absoluuttinen vai riippuu tilanteesta? Kysyn, koska ainakin minulla luvat omaava sähkäri haaroitti "keskeltä ketjua" ainakin yhden uuden pistorasian (pintavetona, jos se nyt jotain painaa)...
 
Mahtaako olla pistorasioita joissa olisi riittävästi liittimiä siihen, että ketjun haaroittaa useampaan suuntaan?

Tietysti jossain pintavetotilanteissa voi olla mahdollista lisätä viereen jakorasia, jossa haaroitus tapahtuu, tai jotain muuta kiertotietä.
 
Mahtaako olla pistorasioita joissa olisi riittävästi liittimiä siihen, että ketjun haaroittaa useampaan suuntaan?

Tietysti jossain pintavetotilanteissa voi olla mahdollista lisätä viereen jakorasia, jossa haaroitus tapahtuu, tai jotain muuta kiertotietä.

Ainakin ABB Jussissa on neljä liitintä per johdin.
 
Mahtaako olla pistorasioita joissa olisi riittävästi liittimiä siihen, että ketjun haaroittaa useampaan suuntaan?

Tietysti jossain pintavetotilanteissa voi olla mahdollista lisätä viereen jakorasia, jossa haaroitus tapahtuu, tai jotain muuta kiertotietä.
ABB:n pistorasioissa on paikat neljälle johtimelle per napa, ja Wagoilla saa myös haaroittaa kalusteen takana kojerasiassa, jos siellä on tilaa. Eli ihan hyvin voi ketjun keskeltäkin ottaa haaran.
 
Tästäkin asiasta varmasti monta koulukuntaa. Itselle aikanaan opetettiin että joko se ketju tai ei mitään. Ketjun välistä ei lähdetä moneen eri suuntaan eikä wagoja pohjalle, tällöinhän sen kojerasian voi tulkita myös jakorasiaksi ketjun välissä jossa pistorasia päällä. Eli jakorasia -> pistorasia -> jakorasia -> pistorasia. Näitä oppeja itse soveltanut.

Muistaakseni listakoteloissakin on tai oli se oma paikka wagoille siellä alaosassa, lukiko ne siellä rasian ala osassakin yhteen väliin vaikka rasian taaksekkin voisi mahtua.

Ei ole yhtään asennusta, vanhaa tai uutta tullut vastaan missä olisi lähdetty moneen eri suuntaan. Tuskin tuossa mitään lakeja rikotaan vaikka näin tekisi, ei se sähkö siitä miksikään muutu. Liekkö tämäkin niitä peruja että pistorasiassa L aina oikealla tai alhaalla, mene ja tiedä :)
 
Liekkö tämäkin niitä peruja että pistorasiassa L aina oikealla tai alhaalla, mene ja tiedä :)

Hyvä muistisääntö tälle vähintäänkin hyvän asennustavan mukaiselle asennukselle on, että VVV, Vaihe Vasemmalla Väärin ja tuosta sitten kun käännettään kyljelleen, niin aina myötäpäivään.

Kojeet ja kalusteet kehittyneet ja muuttuneet tässä kaiken muun kehityksen mukana, joten noita useamman johtimen malleja on jo todella paljon. AIkaisemmin ei ollut kuin nippa nappa se kahden johtimen malli, koska useampi johdin ei sen saman ruuvin alla pysynyt.
 
Ilta kun pimenee ja tekniikka kehittyy niin onko olemassa DIN kiskoon jotain ulkovalojen ohjainta joka vaikka olisi wifissä tai bluethoot verkossa ja sinne saisi koodata että syty auringon laskiessa ja sammu joskus jne tai minkälaista ulkovalojen ohjainta suosittelette DIN kiskoon
 
Allaskaapin yläpuolella WC:ssä on pistorasia. Haluaisin pistorasian myös allaskaapin alapuolelle, niin osaako joku sanoa saanko vedettyä yläpuolisesta pistorasiasta kipsilevyn takaa piuhan alapuolelle. Alapuolelle tekisi reijän ja pistäisi ns. remonttirasian ja siihen pistorasian?

Pintavetona kaapeli alas ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa.
 
Allaskaapin yläpuolella WC:ssä on pistorasia. Haluaisin pistorasian myös allaskaapin alapuolelle, niin osaako joku sanoa saanko vedettyä yläpuolisesta pistorasiasta kipsilevyn takaa piuhan alapuolelle. Alapuolelle tekisi reijän ja pistäisi ns. remonttirasian ja siihen pistorasian?

Pintavetona kaapeli alas ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa.
Riippuu vähän tilasta onko tuo edes laillista. Jos samassa tilassa on suihku tai kylpyamme (eli tila luokitellaan kosteaksi tilaksi) niin niistä tulee omat määräyksensä ja muutenkin taisi olla vanhastaankin joku että oliko 30cm verran piti olla hanan keskilinjasta sivussa tms. Jos tila on pelkkä WC niin silloin varmaankin pykälien mukaan onnistuu. Ja luultavasti ylhäällä olevasta pistorasiasta saa vedettyä johdon alemmaksi, ainakin jos se pistorasia on päätyvä (tai on muuten vaan vapaita paikkoja johdoille). Rakenteellisestihan tuossa ei ole mitään estettä ellei tuo ole märkätilaksi luokiteltu jolloin varmaankin pitää vähän miettiä vesieristystä. Sähkäri kyllä kertoo paikan nähtyään jos on jotain sellaista mikä estää tuon.
 
Ei ole tilassa mitään muuta kuin wc-pytty ja bideellinen pesuallashana. Mietiskellyt että laittaisi led-nauhan yövaloksi tuonne alas, niin sille virran ottaisin tästä kyseisestä alapuolisesta pistorasiasta.
 
Onko määräystä läppäkannellisen ip44 ulkopistorasian asennuskorkeudelle? Pistorasia tulee vikavirasuojakytkimen taakse.
 
Onko olemassa joku määräystä tms, jonka vuoksi esim. tässä kämpässä kaikki led-spotit ovat 12V spotteja muuntajilla varustettuna? Eikös 230V spotteja ole yhtä lailla ollut maailman sivu, eikä niissä kai mitään vikaa pitäisi olla? Kaikki laitteet siis kuivissa sisätiloissa ja suojamaadoitetuissa peltikoteloissa, ettei ole mitään tarvetta suojajännitteelle sinänsä.

Meinasin, että olisin vaihtanut led-projektorien lamput älyledeihin, jotta saa kattoon "tuiketta", mutta eihän noita älyledejä ole kuin GU10 kantaisena ja 230V. Olisi aika triviaali homma repiä projektoreista muuntajat pois ja vaihtaa lampun kanta GU10:ksi, mutta onko tässä nyt jotain jota en tajua?
 
Mikähän tämä mahtaa olla? Tuollainen boksi katon/seinän rajassa. Ruskea piuha menee tuonne putkituksen sisään eikä ole siis kytketty mihinkään. On vain tuon boksin sisässä irrallaan. Remppa meneillään niin jos tuon vain ottaisi pois? Vai onkohan tuolla jokin tarkoitus kenties?
boksi.jpgboksiauki.jpg
 
Onko olemassa joku määräystä tms, jonka vuoksi esim. tässä kämpässä kaikki led-spotit ovat 12V spotteja muuntajilla varustettuna? Eikös 230V spotteja ole yhtä lailla ollut maailman sivu, eikä niissä kai mitään vikaa pitäisi olla? Kaikki laitteet siis kuivissa sisätiloissa ja suojamaadoitetuissa peltikoteloissa, ettei ole mitään tarvetta suojajännitteelle sinänsä.

Meinasin, että olisin vaihtanut led-projektorien lamput älyledeihin, jotta saa kattoon "tuiketta", mutta eihän noita älyledejä ole kuin GU10 kantaisena ja 230V. Olisi aika triviaali homma repiä projektoreista muuntajat pois ja vaihtaa lampun kanta GU10:ksi, mutta onko tässä nyt jotain jota en tajua?
Ei tuohon voi oikein suoraa vastausta antaa mutta ei käy on ensimmäinen.

Siis kyllä on ollut 230V ja on edelleen, ovat ihan laillista tavaraa. Mutta 12V tarjonta on ollut parempaa, tarjontaa 5W alkaen, johdotuksetkin on voinut joissakin kohteissa tehdä muu kuin sähkäri jne. Eli joku peruste on ollut valita sellaiset.

Se taas on oma lukunsa, ovatko ne itselläsi olevat sellaisia, jotka voit turvallisesti muuttaa 230V malleiksi. Voi olla, voi olla ettei. Ainakaan ite en uskalla valaisinta näkemättä sanoa varmaksi.
 
Mikähän tämä mahtaa olla? Tuollainen boksi katon/seinän rajassa. Ruskea piuha menee tuonne putkituksen sisään eikä ole siis kytketty mihinkään. On vain tuon boksin sisässä irrallaan. Remppa meneillään niin jos tuon vain ottaisi pois? Vai onkohan tuolla jokin tarkoitus kenties?
boksi.jpgboksiauki.jpg
Onko tuo olohuoneesta tai vastaavasta ja seinässä katkaisija, joka ei vaikuta tekevän mitään?
Spottien paikkoja on monissa vanhemmissa katon rajassa ja sellainen on tuossakin voinut olla.

Toki johto voi olla jokin muu ja kun siinä ollut laite x poistettu, rasia tilalle. Siitä huolimatta ei kyllä oikea tapa jättää päätä noin. Ei varsinkaan, jos tuonne on mahdollisuus saada epähuomiossa jännite.
Samasta syystä et voi jättää kyllä poiskaan, jos et tiedä, missä toinen pää on. Jos tiedät ja saa varmuudella jännitteettömäksi ja vahinkokytkennän estetyksi, tilanne on toinen.
 
Olohuoneessa verholaudan takana. Seinästä löytyy myös katkaisija josta ei tapahdu mitään.
Selittää hyvin asian. Ikkunavaloille on valmius ollut monessa vanhemmassa, ei kaikki siis ole jossain nurkassa spottia varten.

Tuolla pääsee joka tapauksessa nätisti eteenpäin. Voit miettiä, haluatko ehkä kuitenkin ledinauhaa tms sinne ikkunan yläpuolelle. Jos haluat, on valmis syöttö olemassa ja katkaisijankin voi ohittaa, jos hue tai vastaava, jonka on tarkoitus olla sähköissä koko ajan.
 
Selittää hyvin asian. Ikkunavaloille on valmius ollut monessa vanhemmassa, ei kaikki siis ole jossain nurkassa spottia varten.

Tuolla pääsee joka tapauksessa nätisti eteenpäin. Voit miettiä, haluatko ehkä kuitenkin ledinauhaa tms sinne ikkunan yläpuolelle. Jos haluat, on valmis syöttö olemassa ja katkaisijankin voi ohittaa, jos hue tai vastaava, jonka on tarkoitus olla sähköissä koko ajan.
Jees. Ei olis kyllä paha ledit tuonne verholaudan taakse. Täytyy miettiä asiaa.
 
Jees. Ei olis kyllä paha ledit tuonne verholaudan taakse. Täytyy miettiä asiaa.
Katsoin kuvaa ja kirjoitustasi uudelleen. Joten tarkistan...

Onko niin, ettei putkesta tosiaan tule kuin yksi ruskea johto? Jos näin on, on jossakin kohdassa onnistuttu hävittämään toinen syystä tai toisesta. Eli ruskea normaalisti vaihe joten vaalean sininen eli nolla puuttuisi tai on karannut putkeen näkymättömiin. Vanha asennus, joten keviä eli maata ei luultavammin ole koskaan ollutkaan.

Tosin koska putkitettu, saanee sinne vedettyä yhden lisää. Ja putken toinen pää todennäköisesti lähimmällä kattorasialla.
 
Katsoin kuvaa ja kirjoitustasi uudelleen. Joten tarkistan...

Onko niin, ettei putkesta tosiaan tule kuin yksi ruskea johto? Jos näin on, on jossakin kohdassa onnistuttu hävittämään toinen syystä tai toisesta. Eli ruskea normaalisti vaihe joten vaalean sininen eli nolla puuttuisi tai on karannut putkeen näkymättömiin. Vanha asennus, joten keviä eli maata ei luultavammin ole koskaan ollutkaan.

Tosin koska putkitettu, saanee sinne vedettyä yhden lisää. Ja putken toinen pää todennäköisesti lähimmällä kattorasialla.
Sama kävi mielessä edellistä vastaustani lukiessa, mutta ajattelin että olen vaan puusilmä ja kuvassa olisikin ollut kaksi johtoa.

Sikäli kun sieltä on löydettävissä nollakin ja pääsee mittaamaan, että sinne tosiaan tulee jännite sen mysteerikatkaisijan avulla, eikös tuonne ikkunalipan taakse olisi aika kätevää laittaa pyytää europistorasia? Sittenhän sinne saa ledivaloa tai vaikka sähköverhoa varten maallikkotyönä myöhemmin samaan piiloon liitäntälaitteet ripusteltua.

Tai tietenkin kuten sanottua, vähemmän maallikkotyönä laittaa itse se pistorasia ja samalla ohittaa se katkaisin oikean jakorasian paikallistettuaan, jotta pääsee moisen purkamaan pois pintaremontin alta. :whistling:
 
Katsoin kuvaa ja kirjoitustasi uudelleen. Joten tarkistan...

Onko niin, ettei putkesta tosiaan tule kuin yksi ruskea johto? Jos näin on, on jossakin kohdassa onnistuttu hävittämään toinen syystä tai toisesta. Eli ruskea normaalisti vaihe joten vaalean sininen eli nolla puuttuisi tai on karannut putkeen näkymättömiin. Vanha asennus, joten keviä eli maata ei luultavammin ole koskaan ollutkaan.

Tosin koska putkitettu, saanee sinne vedettyä yhden lisää. Ja putken toinen pää todennäköisesti lähimmällä kattorasialla.
Vain ruskea. Tuossa noin metrin päässä on jakorasia johon uskon tuon johdon menevän. Täytyy tutkia löytyisikö se nollakin sieltä kun asia ajankohtainen.
 
Tosin koska putkitettu, saanee sinne vedettyä yhden lisää. Ja putken toinen pää todennäköisesti lähimmällä kattorasialla.

Voipi olla että toi lanka on ihan vaan laitettu sinne vetolangaksi jottei maallikko ranen tartte mennä jousta ostamaan jos joskus päättääkin viritelmän ottaa käyttöön.
Ja tästä syystä siellä ei ole kuin se yks lanka jota ei ole kytketty kummassakaan päässä minnekkään.

Jaa miksi sähkäri tuollaisen rane valmiuden jättäisi? No kaikenmoista tehdään kun ollaan tarpeeksi tuttuja.
 
Voisko joku alan ammattilainen vääntää rautalangasta opastetta :)

Aion ryhtyä valmistautumaan sähköautoilua varten ja pihalle voisi jossakin kohtaa asennella latausasemaa. Yleisesti kuvio näyttäisi toimivan siten, että sulaketaulusta pitäisi löytyä se 3 vaihetta latausta varten. Minulla on tuossa yksi ryhmäkeskus lähimpänä ja kaikkien pikasulakkeiden takana on jo jotain muuta. Eikös tuo silloin tarkoita sitä, että tuohon lähimpään ryhmäkeskukseen pitää asentaa uudet moduulit (3kpl) ja vetää kaapeli (kaapelit?) ryhmäkeskukselta halutulle latausasemapaikalle?

Sähkäri ilmeisesti tekee tuon kaiken työkeikkana kunhan tietää mitä tilaa. Missä tuota kaapelia saa sitten viedä kun se sisätiloista tuonne latauspaikalle pihan reunaan pitäisi saada. Ryhmäkeskuksesta lähtee putket välikatolle ja sinne todistettavasti jonkinmoisella vaivalla saa uutta kaapelia ujutettua. Voiko tarvittavat kaapelit tuoda tuosta vaan villojen läpi välikatolle ja sieltä talon ulkoseinää pitkin alas ja maan alla latauspaikalle, vai kuinkas paljon tässä pitää nyt huomioida lain vaatimuksia turvallisesta ja sallitusta asennuksesta?

Yritän siis alustavasti ymmärtää, että kuinka laajasta sähkötyöstä tuossa on kyse.
 
Moro sähkärit. Tarviisin apua ouman eh800 sisälämpötilasensorin kytkentään. Oheisessa kuvassa kytkentä. Oumanin säätimessä liitäntä 3.5mm plugilla ja. Siinä kiinni 3 johtoa, valkoinen, punainen ja musta. Mulla on nyt 4-lankainen johto hommattuna, mutta kytkenkö 2 vai kolme johtoa Ja miten kytken? Onko kytkentä oikeasti noin simppeli että vain 2 johto kytketään?
 

Liitteet

  • IMG_20211021_122253.jpg
    IMG_20211021_122253.jpg
    3,3 MB · Luettu: 89
Moro sähkärit. Tarviisin apua ouman eh800 sisälämpötilasensorin kytkentään. Oheisessa kuvassa kytkentä. Oumanin säätimessä liitäntä 3.5mm plugilla ja. Siinä kiinni 3 johtoa, valkoinen, punainen ja musta. Mulla on nyt 4-lankainen johto hommattuna, mutta kytkenkö 2 vai kolme johtoa Ja miten kytken? Onko kytkentä oikeasti noin simppeli että vain 2 johto kytketään?

Kaksi johdinta todennäköisesti pelkälle anturille. Nelinapainen NOMAK-tyyppinen kaapeli on vain heitetty esimerkiksi varmaankin.
 
Kaksi johdinta todennäköisesti pelkälle anturille. Nelinapainen NOMAK-tyyppinen kaapeli on vain heitetty esimerkiksi varmaankin.

Kiitokset tästä. Voiko nuo 4-paikkaisen riviliittimen keskimmäiset molemmat olla mustalle johdolle, jota ei siis ohjeessa mainita? eli yhdestä mustasta haaroitetaan 2 mustaa, joista toinen huoneenkämpömittarille ja toinen on säätö potenttiometrille riviliittimen keskellä? eikös nämä tarvii miinuksen ja plussan toimiakseen?

E:anturi on nyt kytketty kuvan mukaisesti eli haaroitettu musta on keskellä ja pun ja Valk. Laidoilla. Anturin jumpperi oli väärässä kohdassa ja siksi antoi väärää tietoa oumanille. Nyt toimii ja sain hyvät ohjeet oumanilta vian ratkaisemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset tästä. Voiko nuo 4-paikkaisen riviliittimen keskimmäiset molemmat olla mustalle johdolle, jota ei siis ohjeessa mainita? eli yhdestä mustasta haaroitetaan 2 mustaa, joista toinen huoneenkämpömittarille ja toinen on säätö potenttiometrille riviliittimen keskellä? eikös nämä tarvii miinuksen ja plussan toimiakseen?

Periaatteessa joo vois olla yhteinen miinus, mutta en kyllä ensimmäiseksi niin uskaltaisi väittää. Potentiometrihän on vain vastuslanka, jonka toiseen päähän johdetaan signaali, ja jostain kohtaa lankaa otetaan signaali heikenneenä, ainakin yksinkertaisimmissa sovelluksissa. Voi olla, että signaaliin tulee häröä, jos resistanssia lisätään väliin, jonka myötä en ole aivan varma signaalin voimakkuuden muuttamisesta pelkällä potikalla. Potikalla tietysti voisi ohjata piirillä olevaa älyä, jopa sitten säätää vaikkapa hakkuripowerin toimintoja tms. Pitäisi pohtia pitkään, että osaisin vastata jotain oikeasti oikeellista :btooth:
 
Mulla menee parvekkeen yläkulmaan putkessa 3x1,5 johdot jakorasialle ja siitä mmj alas pistorasialle.
Tarkoitus oli ensin yksinkertaisesti vaihtaa langat sekä mmj 2,5 neliöisiksi, sekä vaihtaa keskuksella 16A johdonsuojaan.
Tulikin sitten mieleen jotta voiko vetää lisäksi toisen vaiheen putkeen ja tästä jakorasiasta kaksi erillistä mmj:tä kahdelle rasialle?
Tietysti molemmat vaiheet omalle johdonsuojalle.
Näin saataisiin kaksi erillistä 16A:n pistorasiaa.
 
Mulla menee parvekkeen yläkulmaan putkessa 3x1,5 johdot jakorasialle ja siitä mmj alas pistorasialle.
Tarkoitus oli ensin yksinkertaisesti vaihtaa langat sekä mmj 2,5 neliöisiksi, sekä vaihtaa keskuksella 16A johdonsuojaan.
Tulikin sitten mieleen jotta voiko vetää toisen vaiheen putkeen ja tästä jakorasiasta kaksi erillistä mmj:tä kahdelle rasialle?
Näin saataisiin kaksi erillistä 16A:n pistorasiaa.

Entä nolla? Yksittäinen ML ei ainakaan riitä, jos niin meinaat.

Ja suojamaa.

Kahdella MMJ-vedolla homma skulaa, mutta putki loppuu kesken. Laiton keino nykyään olisi vetää sitten ne ML:t vaan.
 
Juu tottakai kaikki tulee 2,5 neliön vahvuudella.

Käsitin siis viestistäsi, että vetäisit vain muiden lankoin päälle yhden ylimääräisen vaihejohtimen. Tässä tapauksessa sulla pitäis olla myös nolla niille vaiheille, ja tässä tapauksessa yksittäisen nollajohtimen pitäis kestää 32 A teoriassa. Suojamaankin pitää olla mitoitettu. Sun siis pitää tietenkin vetää kaks MMJ:tä, omat vaiheet ja omat nollat ja omat suojamaat pitää olla, jos meinaat kaksi oman ryhmän varaavaa pistorasiaa laittaa.

Jos taas tarkoitit, että vedät nyk. 3x1.5mm² tilalle 3x2.5mm², miksei, jos sopii.
(Ja B16 tai C16 johdonsuojakatkaisija, miten oikosulku riittää)
Toisen pistorasian kytkee sitten siihen suoraan. Tästä pistorasiasta voi ketjuttaa toisen. Tietysti kumpaakin pistorasiaa voi kuormittaa vain max 16 A virralla yhteensä tässä tapauksessa.

Pahoittelen alkeellislähtöistä tekstiä huonolla artikulaatiolla, pitää yrittää päästä kärryille siitä, mitä tarkalleen ottaen nyt tarkoitit :lonely:
 
Käsitin siis viestistäsi, että vetäisit vain muiden lankoin päälle yhden ylimääräisen vaihejohtimen. Tässä tapauksessa sulla pitäis olla myös nolla niille vaiheille, ja tässä tapauksessa yksittäisen nollajohtimen pitäis kestää 32 A teoriassa. Suojamaankin pitää olla mitoitettu. Sun siis pitää tietenkin vetää kaks MMJ:tä, omat vaiheet ja omat nollat ja omat suojamaat pitää olla, jos meinaat kaksi oman ryhmän varaavaa pistorasiaa laittaa.

Jos taas tarkoitit, että vedät nyk. 3x1.5mm² tilalle 3x2.5mm², miksei, jos sopii.
(Ja B16 tai C16 johdonsuojakatkaisija, miten oikosulku riittää)
Toisen pistorasian kytkee sitten siihen suoraan. Tästä pistorasiasta voi ketjuttaa toisen. Tietysti kumpaakin pistorasiaa voi kuormittaa vain max 16 A virralla yhteensä tässä tapauksessa.

Pahoittelen alkeellislähtöistä tekstiä huonolla artikulaatiolla, pitää yrittää päästä kärryille siitä, mitä tarkalleen ottaen nyt tarkoitit :lonely:
Siis ensin oli tarkoitus vain vaihtaa kaikki kolme johtoa pykälää paksumpaan, sekä vaihto 16A johdonsuojaan.
Sitten tulikin mieleen, jos voisikin vetää neljännen langan toiseksi vaiheeksi sinne parvekkeella olevalle jakorasialle asti.
Tästä rasiasta sitten kaksi erillistä mmj:tä seinää pitkin alas kahdelle erilliselle rasialle.Kumpikin sillä omalla vaiheella, mutta yhteinen nolla ja kevi.
Verrataan nyt vaikka tuota mun 9kw saunan kiuasta. Siihenkin tulee vain yksi nolla ja yksi suojamaa sekä kolme vaihetta. 2,5mm2 kaikki.
 
Käsitin siis viestistäsi, että vetäisit vain muiden lankoin päälle yhden ylimääräisen vaihejohtimen. Tässä tapauksessa sulla pitäis olla myös nolla niille vaiheille, ja tässä tapauksessa yksittäisen nollajohtimen pitäis kestää 32 A teoriassa. Suojamaankin pitää olla mitoitettu. Sun siis pitää tietenkin vetää kaks MMJ:tä, omat vaiheet ja omat nollat ja omat suojamaat pitää olla, jos meinaat kaksi oman ryhmän varaavaa pistorasiaa laittaa.

Jos taas tarkoitit, että vedät nyk. 3x1.5mm² tilalle 3x2.5mm², miksei, jos sopii.
(Ja B16 tai C16 johdonsuojakatkaisija, miten oikosulku riittää)
Toisen pistorasian kytkee sitten siihen suoraan. Tästä pistorasiasta voi ketjuttaa toisen. Tietysti kumpaakin pistorasiaa voi kuormittaa vain max 16 A virralla yhteensä tässä tapauksessa.

Pahoittelen alkeellislähtöistä tekstiä huonolla artikulaatiolla, pitää yrittää päästä kärryille siitä, mitä tarkalleen ottaen nyt tarkoitit :lonely:
Käsitin, että vähän kuin kolmivaiheryhmä, mutta vain kaksivaiheisena. Ei siellä nollassa silloin kulje 32A missään tilanteessa.

Noin on joskus johonkin keittiöihinkin vedetty yksi 3x16A 5x2,5mm2 syöttö, josta on jaettu vaiheet 1-vaiheisille 16A työtasopistorasioille jne. Eihän tämä eroa mitenkään muuten, kuin että syöttö onkin vain 2x16A ja 4x2,5mm2. Kun ne ovat eri vaiheita, niin nollajohdossa ei kulje samanaikaisesti kaikkien vaiheiden virrat.
 
Viimeksi muokattu:
Käsitin, että vähän kuin kolmivaiheryhmä, mutta vain kaksivaiheisena. Ei siellä nollassa silloin kulje 32A missään tilanteessa.

Jotain samaa uumoilisin juu. Ei voi koskaan tietää, jos ketjun teemana on, että kysy sähkäriltä.

Siis ensin oli tarkoitus vain vaihtaa kaikki kolme johtoa pykälää paksumpaan, sekä vaihto 16A johdonsuojaan.
Sitten tulikin mieleen, jos voisikin vetää neljännen langan toiseksi vaiheeksi sinne parvekkeella olevalle jakorasialle asti.
Tästä rasiasta sitten kaksi erillistä mmj:tä seinää pitkin alas kahdelle erilliselle rasialle.Kumpikin sillä omalla vaiheella, mutta yhteinen nolla ja kevi.
Verrataan nyt vaikka tuota mun 9kw saunan kiuasta. Siihenkin tulee vain yksi nolla ja yksi suojamaa sekä kolme vaihetta. 2,5mm2 kaikki.


Juu ei, ei ei ei skulaa. Kolmivaihejutuissa vaiheet ajetaan keskenään ja nollaan menevä virta on pienehkö. Yksivaihesysteemissä väkisinkin nollassa kulkee yhtä paljon virtaa, kuin "kuumassa"

Ja öö — kahden vaiheen väliltä et voi ajella perus 230v laitteita, jos jotain sellaista tähän liittyy ajatuksen kulkuna
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 565
Viestejä
4 511 515
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom