Kysymyksiä sähkömiehille

Hmm, itse olen aina vain kuullut remonttimiehiltä (ei sähkäriltä) yms. että kyse on turvallisuussyy ja/tai se olisi pakollista niin tehdä.
Myönnän että mutuilen edelleen. En ole sähköalan ammattilainen, joten en voi varmaksi sanoa, etteikö jokin tällainen turvallisuussyy voisi olla olemassa. Mitään järkevää syytä moiselle en heti keksi, paitsi käyttäjän vaihdettava lamppu(kaluste haluttaisiin pitää varmasti kokonaan virrattomana kun käyttäjä vaihtaa vaarallisessa ympäristössä loisteputkea, kierrekantaista polttimoa tms).

Sen sijaan yleisesti näitä on ihan käytännön syistä. Peilikaapin valaisinhan voi korvata tai täydentää kattovaloa, ja se halutaan kytkeä oven vierestä seinäkatkaisijalla. Eihän siellä kaapissa tai muussa peilivalossa välttämättä mitään pistorasiaa edes ole.
 
Tuota löytyy vaatimukset suihkuhuoneen pistorasian kytkemiseksi. Vikavirtasuojaus, kotelointiluokka ja suojaetäisyydet vesipisteisiin ovat määrättyjä --> Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset - Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Semmoista sääntöä, että pistorasian sähköt pitäisi katketa valaisinkytkimestä, ei ole. Semmoisella asennuksella säästää yhden johtimen materiaalikustannuksen ja niitä on ennen tehty noin, koska mitään akkulaitteita ei ole ollut olemassa.
 
Peilikaapin valaisinhan voi korvata tai täydentää kattovaloa, ja se halutaan kytkeä oven vierestä seinäkatkaisijalla. Eihän siellä kaapissa tai muussa peilivalossa välttämättä mitään pistorasiaa edes ole.
Tässä kämpässä on peilikaapissa ainoat valot kylppäriin (paitsi saunassa oma polttimo, jaetun valokytkimen toinen nappi). Eli peilikaapin päällä on joku varmaan loisteputki (en ole avannut suojaa ikinä vielä) ja kaapin alaosaan on upotettu 2 pientä G4-kantaista halogeenipolttimoa (nämä kuumenee aika paljon, lämmittää sitä peilikaapin alatasoa kaapin sisältäkin vähän ikävästi, varsinkin jos pitää pitää valoa yötä myöten päällä pistorasian käyttöä varten). Sisällä kaapissa katossa on suojakannellinen pistorasia jossa on vikavirtasuojakytkin.
 
Meillä taas oli ennen kylppäriremppaa juuri noin että pistorasiasta katoaa sähköt kun valon sammuttaa mutta nyt rempassa laitettiin sitten valoista erillinen pistorasia sekä pesukoneelle oma pistorasia joihin tulee sähköä vaikka valot sammuttaa. Mitään määräystä tuohon tosiaan ei ole ja kuten aiemminkin on jo mainittu niin tuolla pistorasian sammumisella valon kanssa on vaan säästetty aavistuksen verran.
 
Sille peilikaapin pistorasian sähköjen häviämiselle ei ole muuta syytä kuin liian pieni johdinmäärä jakorasian ja peilikaapin välillä.
Jos siihen on vedetty vain 3x1,5S niin ei ole mahdollista saada sekä jatkuvaa (pr) että ohjattua (valo) vaihejohdinta.
 
Tällä kertaa en ole säätämässä itse mitään mutta haluaisin kuulla Ammattimiehiltä miksi kylppärin peilikaapin sisällä yläosassa oleva pistorasia on kytketty sammumaan kun valot sammuttaa? Mikä turvallisuussyy tuohon on? Olen asunut muutamissa kämpissä ja osassa on pistorasia toiminut vaikka valot kylppäristä sammutettu, ja osassa pistorasia ei ole toiminut jos valot ei ole päällä.

Myös asunnon valmistumisaika vaikuttaa asiaan.
Vanhemmissa asunnoissa ( -60 ja -70 luvulla rakennetut) oli kylppärin peruskalustuksena käsienpesualtaan yllä oleva peili avonaisella lasihyllyllä. Tämän yläpuolella oli pallokupuvalaisin. Pesukoneelle oli oma erillinen maadoitettu pistorasia.

Valaisimeen tuli vain vaihe ja nolla. Myöhemmin siihen käsienpesualtaan ylle on sitten omatoimisesti asennettu valaisimellisia peilikaappeja, ensin ilman pistorasiaa olevia ja myöhemmin kera pistorasian. Jos silloin on ymmärretty pistorasian maadoituksesta jotain, niin se on tehty nollaamalla, kun keviä ei ole ollut.

Tässä peilikaapin pistorasiassa "kaikki" laitteet ovat kuitenkin toimineet myös maadoittamattomina, eli kaksoiseristetyt hammasharjat, partakoneet, hiustenkuivaimet yms.

Jos se nollaaminen on tehty väärin, ei sitäkään normaalikäytössä ole huomattu. Mutta kuten aiemmin täällä kerroin, putkimies maadoitetun putkirassin kanssa menettää kyllä henkensä...

Eli vanhemmissa asunnoissa kylppärin sähkö peilikaapille tulee yleensä valokytkimen kautta.
 
Eli vanhemmissa asunnoissa kylppärin sähkö peilikaapille tulee yleensä valokytkimen kautta.
'85 rakennettu tämä nykyinen talo. Täällä on ilmeisesti aina ollut niin, että valokytkin sammuttaa pistorasian.. ainakin parisenkymmentä vuotta (sen mukaan milloin edellinen kylppäriremppa on tehty ennen muuttoani tänne).
 
Asun 70-luvulla valmistuneessa OKT:ssa, jolloin vielä sähköt putkitettu,
Vedinkin rasialta yhden johtimen lisää että saatiin hammasharjat latautumaan
 
sitä juuri, ML-johdot putkessa.

Putkitetaanko uudet OK-talot, vaikka MMJ:tä vedetään.?

Ei.

Jos on järkeä päässä. Valitettavasti normaali tapa on säästää kaikessa toiminnallisessa, jotta voidaan käyttää rahat vessan laattoihin.

MMJ putkeen on kyllä suurimmaksi osaksi rahan tuhlaamista. Normi putkeen ei sen yhden MMJ:n lisäksi mahdu oikein mitään muuta. Suuremmat putket taas maksaa lisää.

Niiiiiiin vähän tulee tavalliselle tallaajalle tarvetta, tai edes mieleen, että sinne putkiin mahdollisesti voisikin jotain lisätä.
 
Saattaa se noinkin olla. Itse kyllä arvostaisin valtavasti, jos jotain olisi mahdollista lisätäkin edes kerrosten välillä ja suunnilleen joka huoneen lähelle putkea pitkin. Tiedostan kyllä, ettei MMJ:llä ahtaasti täytettyihin välttämättä saa mitään.

Arvostan myös valtavasti sitä, ettei eristeen seassa mene kaapeleita sellaisenaan missä sattuu, eikä yhtään haittaa jos seinillä on pintavetoja. Toisilla taas on eri prioriteetit. Yleiskaapeloinnin käsite tuntematon, rakenteiden laadulla ei väliä, pistorasioita saa olla liian vähän ja siistit pintavedot muka rumia ja halvan näköisiä. Sitten sisustetaan asunto samanlaiseksi sairaalan vessaksi kuin kaikilla muillakin ja liimataan pari mietelausetarraa valkoisiin seiniin.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Ei kai putkille ole tarvetta - ainkaan kunnes niille on sitten tarvetta. Ihan kuten yleiskaapeloinnille jne. ei ole tarvetta, kunnes on tarvetta.

Ei ole 1 tai 2 kertaa, kun tässäkin omakotitalossa olisi ollut käyttöä putkille tarpeisiin, joita rakennusvaiheessa ei ollut mahdollista ennakoida. Viimeisin tarve esim. ILP, olisipa kiva, kun olisi voinut kiskaista vähän paksumman kaapelin putkeen, että olisi saanut 16 A sulakkeen taakse 10 A sulakkeen sijasta, nyt menee aika hilkulle, kun on vähän muutakin laitetta ko. sulakkeen takana. Onneksi on kuitenkin riittänyt, mutta samasta ILP:iä varten asennetusta ulkopistorasia olisi kyllä ollut kiva käyttää puutarhakoneita, nyt ei vaan riitä sulake, joutuu käyttämään roikkaa.
 
Itse ainakin vedin putkilla sähköjohdot (ML) kun rakensin. Ei tullut edes mieleen vetää MMJ:llä.
 
Ei kai putkille ole tarvetta - ainkaan kunnes niille on sitten tarvetta. Ihan kuten yleiskaapeloinnille jne. ei ole tarvetta, kunnes on tarvetta.

Ei ole 1 tai 2 kertaa, kun tässäkin omakotitalossa olisi ollut käyttöä putkille tarpeisiin, joita rakennusvaiheessa ei ollut mahdollista ennakoida. Viimeisin tarve esim. ILP, olisipa kiva, kun olisi voinut kiskaista vähän paksumman kaapelin putkeen, että olisi saanut 16 A sulakkeen taakse 10 A sulakkeen sijasta, nyt menee aika hilkulle, kun on vähän muutakin laitetta ko. sulakkeen takana. Onneksi on kuitenkin riittänyt, mutta samasta ILP:iä varten asennetusta ulkopistorasia olisi kyllä ollut kiva käyttää puutarhakoneita, nyt ei vaan riitä sulake, joutuu käyttämään roikkaa.

Herää heti kysymys. Miksi alunperin on edes pistorasioita laitettu 10A/1,5mm2? Mahtaako olla joku 70-80-luvun kämppä?

Yleisesti (kait? Edelleenkään en ole luvallinen sähkäri) valot 10A/1,5mm2, ja pistorasiat 16A/2,5mm2.

Edit: Ja sitten 25A/6mm2 ja 35A/10mm2 jne. Noissa pitää alata jo laskemaan vähän kaapelin pituutta ja oikosulkuvirtoja tjsp. jne.
 
Herää heti kysymys. Miksi alunperin on edes pistorasioita laitettu 10A/1,5mm2? Mahtaako olla joku 70-80-luvun kämppä?

Yleisesti (kait? Edelleenkään en ole luvallinen sähkäri) valot 10A/1,5mm2, ja pistorasiat 16A/2,5mm2.
On tuo 10A pistorasioille muualla kuin keittiössä ollut hyvin yleinen vielä 90 luvulla ja vähän sen jälkeenkin.
 
Herää heti kysymys. Miksi alunperin on edes pistorasioita laitettu 10A/1,5mm2? Mahtaako olla joku 70-80-luvun kämppä?

Yleisesti (kait? Edelleenkään en ole luvallinen sähkäri) valot 10A/1,5mm2, ja pistorasiat 16A/2,5mm2.

Edit: Ja sitten 25A/6mm2 ja 35A/10mm2 jne. Noissa pitää alata jo laskemaan vähän kaapelin pituutta ja oikosulkuvirtoja tjsp. jne.

Säästetty muutama euro rakennuskustannuksissa varmastikin. Talo ihan 2000-luvulta, "isojen tilojen", kuten olohuoneen, pistorasiat on 2,5 neliön kaapelilla ja 16 A sulakkeilla, mutta pienemmän tilat, kuten porstua, on 1,5 neliön kaapelilla ja täten 10 A sulakkeella. Varmastikin ajateltu, että eihän kukaan nyt sentään porsuasta halua ottaa sellaisia tehoja irti, että pitäisi olla 16 A nalli - kunnes haluaa, porstua oli ainoa järkevä paikka, mistä sai ketjutettua sähköt ja vietyä seinän läpi ulkoyksikölle.

Tätä just tarkotin, millekään ei ole tarve, kunnes on. Tarpeita on etukäteen hyvin hankala nähdä, sen vuoksi olisi kiva, että yleiskaapelointi on tehty, vaikkei sille tarvetta olisi rakennusaikana nähtykään (tänne muuten jännä kyllä on, kiitos siitä rakennuttajalle), pistorasiat olisi 2,5 neliön kaapelilla ja jos ei ole, niin olisi edes putkissa, jotta voi myöhemmin vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän erilainen kyssäri - ei tällä kertaa asennuksista vaan tilapäisestä sähköjen vetämisestä. Olisi mahdollisuus ottaa bändikeikalle mukaan ~2kW vanhoja valoja. Ongelmana kuitenkin se, että äänentoistovermeiden ilmoittama yhteen laskettu teho on luokkaa 2kW ja savukone on siihen päälle 1,5kW. Nuo savut + parit ledivalot + äänentoisto ovat menneet ihan kiltisti 16A nallin perässä, mutta noita perinnevaloja ei siihen saa ainakaan varmasti lisäksi.

En ole saanut ainakaan vielä ennakkotietoa tuleeko lavalle voimavirtaa, jonka voisi haaroittaa 3*sukoksi tällaisella adapterilla. Jos se ei ole mahdollista onko ok vetää toisesta huoneesta toisen sulakkeen takaa jatkojohdoilla noille perinnevaloille sähköt? Sen verran tiedän että maadoittamattomiin huoneisiin ei ole saanut vetää maadoitettuja pistokkeita jatkojohdolla, mutta mikäs on tilanne jos kummassakin huoneessa on maadoitetut pistokkeet? Nopealla pohdinnalla ainoa vaaratilanne jonka onnistun keksimään on se että sähköasennuksessa olisi onnistuttu jotenkin vetämään toisessa huoneessa vaihe ja maa yhteen, mutta järki sanoo että on parempi varmistaa asia sähköjä työkseen tekevältä eikä luottaa omaan päättelyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan kustantaisi jos ottaisi sähkärin vaihtamaan yhden tällaisen vanhan lampun esimerkiksi lediin
IMG_20210930_095228.jpg

sekä sitten vaihtamaa noin 5 lamppun katkaisijat uusiin (onko toi sellainen työ minkä voisi itse hoitaa:hmm:?).

IMG_20210930_095603.jpg

sekä pyytäisi 4 shelly releen asennusta led lamppuihin, jotta ne saadaan automaation piiriin

1632985304781.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos lampun katkaisijat vaihtaa uusiin, riittääkö pelkät muovien vaihdoit vai pitääkö se "tekniikka" katkaisioijen takana vaihtaa myös?

Esimerkkinä multa löytyy tälläinen kytkin
IMG_20211001_171934.jpg

Eli voiko ostaa pelkän tälläisen ja säästää
Kytkimen vipu ABB Impressivo 1786-84P 1-osainen valkoinen
vai pitääkö ostaa se kokonaisena?
Kytkin 6 ABB Impressivo 1066-84P valkoinen

Miten sitten pistorasiat, sama homma?

Muovit voi vaihtaa jos ovat samaa sarjaa kuin uudet. Muuten menee koko paketti vaihtoon
 
Jos lampun katkaisijat vaihtaa uusiin, riittääkö pelkät muovien vaihdoit vai pitääkö se "tekniikka" katkaisioijen takana vaihtaa myös?

Esimerkkinä multa löytyy tälläinen kytkin
IMG_20211001_171934.jpg

Eli voiko ostaa pelkän tälläisen ja säästää
Kytkimen vipu ABB Impressivo 1786-84P 1-osainen valkoinen
vai pitääkö ostaa se kokonaisena?
Kytkin 6 ABB Impressivo 1066-84P valkoinen

Miten sitten pistorasiat, sama homma?
Riippuu sarjasta. ABB:n Jussi-sarjan vipujen ja peitelevyjen tilalle käy suoraan Impressivo-sarjan vivut ja peitelevyt, kun niissä on rungot täysin samat. Tuo lieneekin ainoa tapaus, missä riittää pelkkä muoviosien vaihto. Ehkä Schneiderin Articin tilalle voi käydä Exxact-muovi, mutta siitä en ole varma.

Varmaa on ainakin, että eri merkkiset ei käy ristiin. Eli lähtökohtaisesti menee koko kaluste vaihtoon.
 
Muovit voi vaihtaa jos ovat samaa sarjaa kuin uudet. Muuten menee koko paketti vaihtoon
Riippuu sarjasta. ABB:n Jussi-sarjan vipujen ja peitelevyjen tilalle käy suoraan Impressivo-sarjan vivut ja peitelevyt, kun niissä on rungot täysin samat. Tuo lieneekin ainoa tapaus, missä riittää pelkkä muoviosien vaihto. Ehkä Schneiderin Articin tilalle voi käydä Exxact-muovi, mutta siitä en ole varma.

Varmaa on ainakin, että eri merkkiset ei käy ristiin. Eli lähtökohtaisesti menee koko kaluste vaihtoon.
Nykyiset kytkimet ovat aika vanhoja ja olisi tarkoitus hankkia noita Imperssivo sarjan vipuja ja peitelevyjä joten omassa tapauksessa pitää ostaa siis koko setti.
 
Pihavalaisinta pitäisi siirtää pari metriä sivuun pihalla.
Kuvassa rastin osoittamaan paikkaan.

Miten johdon kanssa kannattaa menetellä?

Kaivanko kokonaan ylös, syöttö tullee todennäköisesti "oikeasta" suunnasta eli rakennuksesta päin.
Eli siirto voisi onnistua ilman liitoksia. Kuinka syvällä kaapelit kulkee maassa?

Toinen vaihtoehto olisi upottaa maahan rasia ja jatkaa maakaapelilla.
Saako noin tehdä ja onko olemassa rasioita jotka kestää upotettuna maahan?

Kiitos jos joku jaksaa neuvoa.
(Ja kyllä, varsinaisen kytkennän tulee tekee ihan sähkäri, teen itse vaan noi kaivuu ym. hommat)

IMG_20211003_160906_Greatness.jpg
 
Pihavalaisinta pitäisi siirtää pari metriä sivuun pihalla.
Kuvassa rastin osoittamaan paikkaan.

Miten johdon kanssa kannattaa menetellä?

Kaivanko kokonaan ylös, syöttö tullee todennäköisesti "oikeasta" suunnasta eli rakennuksesta päin.
Eli siirto voisi onnistua ilman liitoksia. Kuinka syvällä kaapelit kulkee maassa?

Toinen vaihtoehto olisi upottaa maahan rasia ja jatkaa maakaapelilla.
Saako noin tehdä ja onko olemassa rasioita jotka kestää upotettuna maahan?

Kiitos jos joku jaksaa neuvoa.
(Ja kyllä, varsinaisen kytkennän tulee tekee ihan sähkäri, teen itse vaan noi kaivuu ym. hommat)

IMG_20211003_160906_Greatness.jpg

Muusta en osaa sanoa, mutta tällä on varmaankin halvin tehdä tarvittaessa jatkos:

 
Jos tuuri käy että kaapeli tulee oikeasta suunnasta että ei jatkoja tarvitse niin :thumbsup:
Syvyyttä mahdoton sanoa, jotkut kaivaneet kaapelit sinne 70cm syvyyteen ja jotkut jättävät nurmen alle. Riippuu ihan siitä kaivajasta kun kaapelit tontin sisäiset vedot mutta tuskin kovin syvällä, lapion lavan verran ehkä.

Jatko ihan pienellä geelijatkolla jossa liittimet yms mukana tai joku kalvorasia mihin sitten guroflexit sisälle.
 
2x36W T8 -loisteputkivalaisimen elektroninen liitäntälaite hajosi ja ajattelin, että rungon voisi hyödyntää, kun ohittaa liitäntälaitteen ja vaihtaa LED-putkiin.

Minkälaiset putket pitää olla, että niille voi syöttää suoraan 230V? Pitääkö ne olla magneettisella kuristimella varustetulle valaisimelle vai elektroniselle liitäntälaitteella varustetulle valaisimelle tarkoitetut putket, kun koko liitäntälaite/kuristin ei jää käyttöön?

Ja nämähän tarvitsevat syötön vain toiseen päähän, eli toisen pään kannat jäävät vain pidikkeiksi?
 
2x36W T8 -loisteputkivalaisimen elektroninen liitäntälaite hajosi ja ajattelin, että rungon voisi hyödyntää, kun ohittaa liitäntälaitteen ja vaihtaa LED-putkiin.

Minkälaiset putket pitää olla, että niille voi syöttää suoraan 230V? Pitääkö ne olla magneettisella kuristimella varustetulle valaisimelle vai elektroniselle liitäntälaitteella varustetulle valaisimelle tarkoitetut putket, kun koko liitäntälaite/kuristin ei jää käyttöön?

Ja nämähän tarvitsevat syötön vain toiseen päähän, eli toisen pään kannat jäävät vain pidikkeiksi?
Ledvance/osram "substitube" putkia voi jos muistan oikein käyttää liitäntälaitteella sekä ilman
 
Ledvance/osram "substitube" putkia voi jos muistan oikein käyttää liitäntälaitteella sekä ilman
Näiden magneettisella kuristimella ja sytyttimellä varustettuihin valaisimiin tarkoitettujen putkien, joiden mukana tulee se sytyttimen paikalle tuleva oikosulkupala, tiedoissa lukee "ei sovellu elektronisella liitäntälaitteella varustetuille", niin soveltuuko kuitenkin, jos se elektroninen liitäntälaite on ohitettu?
 
Minkälaiset putket pitää olla, että niille voi syöttää suoraan 230V? Pitääkö ne olla magneettisella kuristimella varustetulle valaisimelle vai elektroniselle liitäntälaitteella varustetulle valaisimelle tarkoitetut putket, kun koko liitäntälaite/kuristin ei jää käyttöön?

Ja nämähän tarvitsevat syötön vain toiseen päähän, eli toisen pään kannat jäävät vain pidikkeiksi?

Emt. kaikki Puuilosta, Biltemasta jne. ostamani putket on käynyt suoraan 230V syöttöön. Mukana niissä on ollut dummy sytyttimet eli varmaan magneettisille kuristimille tarkoitettu, jos ei suoraa syöttöä laita, elektronisissahan ei ole sytytintä.

Toiseen päähän on tullut 230V ja toinen pää on oikosulussa, eli iloisesti pamahtaa jos putken laittaa vahingossa väärin päin. Tietty käyttöohjeista varmistettava.
 
Näiden magneettisella kuristimella ja sytyttimellä varustettuihin valaisimiin tarkoitettujen putkien, joiden mukana tulee se sytyttimen paikalle tuleva oikosulkupala, tiedoissa lukee "ei sovellu elektronisella liitäntälaitteella varustetuille", niin soveltuuko kuitenkin, jos se elektroninen liitäntälaite on ohitettu?

Siitä valaisimestahan sopii riipiä kaikki rojut ja piuhat irti, putken toiset päät vaan kytkee sokeripalaan johon syöttökin tulee. Eihän se valaisin sen jälkeen ole enää magneettisella eikä elektronisella kuristimella, se on vain led käyttöön.

Kai paketissa tai ohjeissa lukee että käyhän putki varmasti suoraan syöttöön, mutta kuten sanottu, so far kaikki on käynyt.

Edit: Viimeisimmäksi laitoin tällaiset putket: LED teho-loisteputki G13 18W 4000K 2450 lm 1200 mm | Motonet Oy
 
Emt. kaikki Puuilosta, Biltemasta jne. ostamani putket on käynyt suoraan 230V syöttöön. Mukana niissä on ollut dummy sytyttimet eli varmaan magneettisille kuristimille tarkoitettu, jos ei suoraa syöttöä laita, elektronisissahan ei ole sytytintä.

Toiseen päähän on tullut 230V ja toinen pää on oikosulussa, eli iloisesti pamahtaa jos putken laittaa vahingossa väärin päin. Tietty käyttöohjeista varmistettava.
Välittääkö nuo L - N -napaisuudesta, eli pitääkö se putki lyödä myös siinä suhteessa oikein päin? Ja miksi toisen pään kantaa edes kannattaa edes oikosulkea, vai meinaatko, että putken toinen pää on oikosulussa?
 
Välittääkö nuo L - N -napaisuudesta, eli pitääkö se putki lyödä myös siinä suhteessa oikein päin? Ja miksi toisen pään kantaa edes kannattaa edes oikosulkea, vai meinaatko, että putken toinen pää on oikosulussa?
Toimenpide menee näin: Kuristin ohitetaan yhdistämällä siihen menevät johdot ja mahdollinen konkka poistetaan käytöstä (älä yhdistä näitä, vaan erikseen irti, wagot päihin), jonka jälkeen putken mukana tulevat sytkät paikalleen ja putki paikalleen. Sit merkintä valaisimeen että "vain LED-putkille" tms. näkyvälle paikalle, koska ihminen unohtaa, talon seuraava omistaja saa ilmaisia loisteputkia, Joku Muu™ tekee jne. Ja vastuu tästä kaikesta on sitten tekijällä.

Kun se on kerran LED, niin se putki käyttää sähköä vain toisesta päästä, ei molemmista päistä. Tästä ei asentajan tarvitse välittää, kunhan valaisimesta ei "riipi kaikkia rojuja ja piuhoja irti..." ja sotke sitä hommaa turhaan.
 
Välittääkö nuo L - N -napaisuudesta, eli pitääkö se putki lyödä myös siinä suhteessa oikein päin? Ja miksi toisen pään kantaa edes kannattaa edes oikosulkea, vai meinaatko, että putken toinen pää on oikosulussa?

Ei siis itse pidä oikosulkea ei missään nimessä, vaan se on valmiiksi oikosulussa niissä putkissa. Liittyy siihen, että ne putket toimii myös ilman uudelleenjohdotusta kuristimen läpi, silloinhan johdotukset ovat paljon monimutkaisemmat, ei syötetä vain yhteen päähän 230V.

Itse en hahmota miten on muka homman sotkemista kytkeä putkelle toiseen päähän nätti suora syöttö lyhyillä valmiilla piuhoilla vs. jättää valaisimeen turhaa elektroniikkaa ja/tai parsia piuhat kasaan wagoilla jne, mutta samapa tuo, kunhan tekee ohjeiden mukaisesti ja merkitsee lampun oikein. Kai tuossa se etu tosiaan on, että voi laittaa putken kummin päin tahansa ja homma toimii. Tässä Sylvanian dokkarista kytkentävaihtoehtoja (https://www.sylvania.fi/images/pdf/T8_LED-putkien_kytkentäohje.pdf), kuva varmaan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

1633601899025.png
 
Ongelma on juurikin se että pitää hahmottaa mitä seuraavaksi tapahtuu kun ei niin sähkötaitoinen menee siihen valaisimeen vaihtamaan putkea. "Miksei tää syty?" ja putki takuuseen on sieltä kivasta päästä vaihtoehtoja. Siksi helpompaa vaan tehdä tuo wago-ohitus, jättää ne hilut sinne ja merkitä se valaisin hyvin. Se turha elektroniikka ei siellä häiritse kuin asentajan mieltä :D
 
Ongelma on juurikin se että pitää hahmottaa mitä seuraavaksi tapahtuu kun ei niin sähkötaitoinen menee siihen valaisimeen vaihtamaan putkea. "Miksei tää syty?" ja putki takuuseen on sieltä kivasta päästä vaihtoehtoja. Siksi helpompaa vaan tehdä tuo wago-ohitus, jättää ne hilut sinne ja merkitä se valaisin hyvin. Se turha elektroniikka ei siellä häiritse kuin asentajan mieltä :D

No varmaan näin se on jos jollekulle muulle tekee. Itseäni häiritsee kaikki "ylimääräinen" ohitettu elektroniikka ja ylimääräiset piuhat, jos niille ei ole tarvetta (mutta eihän ne tosiaan ulospäin juuri näy, ei käytännön merkitystä). Siksi olen omat putket laittanut suoralla syötöllä toisesta päästä ja merkinnyt tarroilla. Jos joku joskus tämän talon ostaa ja merkinnöistä huolimati ihmettelee, miksi putket ei syty / miksi sulake kärähti, niin sietääkin maksaa tyhmyysveroa sähkärille, jonka kutsuu käymään...
 
Toimenpide menee näin: Kuristin ohitetaan yhdistämällä siihen menevät johdot ja mahdollinen konkka poistetaan käytöstä (älä yhdistä näitä, vaan erikseen irti, wagot päihin), jonka jälkeen putken mukana tulevat sytkät paikalleen ja putki paikalleen. Sit merkintä valaisimeen että "vain LED-putkille" tms. näkyvälle paikalle, koska ihminen unohtaa, talon seuraava omistaja saa ilmaisia loisteputkia, Joku Muu™ tekee jne. Ja vastuu tästä kaikesta on sitten tekijällä.

Kun se on kerran LED, niin se putki käyttää sähköä vain toisesta päästä, ei molemmista päistä. Tästä ei asentajan tarvitse välittää, kunhan valaisimesta ei "riipi kaikkia rojuja ja piuhoja irti..." ja sotke sitä hommaa turhaan.
Ei tässä ole kuristinta ja sytkää, vaan elektroninen liitäntälaite, jonka revin jo pois ja haaroitin Wagoilla molempien putkikantojen toisiinpäihin L ja N, ja toiset päät jätin kytkemättä.
 
Setuppi on nyt tämä:
16336047593903655103791777288006.jpg


Ja toisen pään kantojen kaikki johdot irrotettu kokonaan.

Ja putkeen kun on merkitty L ja N, niin pitääkö putki siis onnistua pyörittämään tuonne niin päin, että L:ään tulee L ja N:ään N, vai onko väliä?
 
Mihin tuossa edes noita wagoja tarvitaan, laittaa vaan putken kantojen piuhat suoraan sokeripalaan? No nyt tietty disclaimer että en tiedä saako niin tehdä määräysten mukaan, yhden ruuvin alle useampi johto, kun itselläni sattunut aina olemaan sellaiset liittimet valaisimissa, että niissä on ollut paikat suoraan useammalle piuhalle, joku varmaan kertoo tämän. Ja ei kyllä ole merkitystä L:n ja N:n kanssa, muutenhan aina saisi johdottaa valaisimen uusiksi, jos putkessa onkin eri päin L ja N (ja niissähän on)...
 
Mihin tuossa edes noita wagoja tarvitaan, laittaa vaan putken kantojen piuhat suoraan sokeripalaan? No nyt tietty disclaimer että en tiedä saako niin tehdä määräysten mukaan, yhden ruuvin alle useampi johto, kun itselläni sattunut aina olemaan sellaiset liittimet valaisimissa, että niissä on ollut paikat suoraan useammalle piuhalle, joku varmaan kertoo tämän. Ja ei kyllä ole merkitystä L:n ja N:n kanssa, muutenhan aina saisi johdottaa valaisimen uusiksi, jos putkessa onkin eri päin L ja N (ja niissähän on)...
Olisihan ne voinut sokeripalaan suoraan kytkeä joo, mutta jotenkin siistimpi ja asiallisempi noin. Tai sitten vaihtaa sokeripalan juuri sellaiseen jousikuormitteiseen valaisinliittimeen, johonkin tällaiseen, jos oikein jaksaa hifistellä:
adels_lk980__01_3_SK_B.jpg


Tarroitus vielä ja homma bueno.
 
Mihin tuossa edes noita wagoja tarvitaan, laittaa vaan putken kantojen piuhat suoraan sokeripalaan? No nyt tietty disclaimer että en tiedä saako niin tehdä määräysten mukaan, yhden ruuvin alle useampi johto, kun itselläni sattunut aina olemaan sellaiset liittimet valaisimissa, että niissä on ollut paikat suoraan useammalle piuhalle, joku varmaan kertoo tämän. Ja ei kyllä ole merkitystä L:n ja N:n kanssa, muutenhan aina saisi johdottaa valaisimen uusiksi, jos putkessa onkin eri päin L ja N (ja niissähän on)...
Itse asiassa vielä yksinkertaisemmanhan tästä saa, kun kytkee vain kannat rinnan ja syöttö vain toiselle kannoista, koska kannoissahan on paikat kahdelle johtimelle per napa, niin ei tarvitse sokeripalaankaan yhden ruuvin alle kahta johdinta.

16336138115951656312909370221363.jpg

16336138663456291699907849800863.jpg

16336138958875994671298156640374.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitseeko wc:n peilikaapin päälle asennettava valolippa tai led muuntaja vikavirtasuojan? Peilikaapin vieressä pistorasioissa sellaiset ovat. Wc:ssä on käsisuihku lavuaarissa, mutta ei varsinaista suihkua. Jos sähkäri asentaa vaihtovirtapuolen, niin saanko itse tehdä esim. led listan peilikapin alle? IP44 luokitellut valot, listat ja muuntajat oli tarkoitus hankkia.
 
Tarvitseeko wc:n peilikaapin päälle asennettava valolippa tai led muuntaja vikavirtasuojan? Peilikaapin vieressä pistorasioissa sellaiset ovat. Wc:ssä on käsisuihku lavuaarissa, mutta ei varsinaista suihkua. Jos sähkäri asentaa vaihtovirtapuolen, niin saanko itse tehdä esim. led listan peilikapin alle? IP44 luokitellut valot, listat ja muuntajat oli tarkoitus hankkia.
Kyllä valaistuskin pitää olla vikavirtasuojattu. Vähän tulkinnanvaraista täytyykö sitä lisätä, jos valaisin uusitaan. Todennäköisesti, kun on kiinteä valaisin kyseessä.
 
Kyllä valaistuskin pitää olla vikavirtasuojattu. Vähän tulkinnanvaraista täytyykö sitä lisätä, jos valaisin uusitaan. Todennäköisesti, kun on kiinteä valaisin kyseessä.
No hitto. Mikä olisi fiksuin tapa tehdä riittävän ip-suojattu vikavirtasuoja, kun peilikaapin päällä asennusrasiassa johdot haarautuu vikavirtasuojatulle pistorasialle ja nykyiselle valolle (sama maa)? Kaapin päälle kojerasia johon "vikavirtasuojakytkin kojerasiaan, ip41", "vikavirtasuojakytkin OPAL johdon väliin, ip54" vai jotain muuta?

Edit: Olisiko tämä hyvä kombo laittaa peilikaapin päälle? ABB:n vikavirtajohdonsuoja Amazonista Vikavirtajohdonsuojakatkaisija DS200 - DS201B16A30 2-napainen B-käyrä 16A 30mA - 3211143 - ABB Smart Buildings & pieni laitekotelo Laitekotelo

Jos vikavirtasuojan perään tulee sekä led muuntaja ja peilikaapin valo, niin kai tuollainen 2-napainen vikavirtasuoja riittää?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 217
Viestejä
4 472 748
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom