Kysymyksiä sähkömiehille

WC-tilan peilin valaisin lopetti lopetti toimintansa ilman syytä.
Valaisin on Ikean Godmorgon, GODMORGON Vanity light aluminum - IKEAPEDIA
Uudet vastaavat valaisimet myydään LED:llä, tämä minun malli on 21W/827 -loisteputkella. Tämän takia linkki Ikean ulkopuolelle.
Sulake ehjä, eikä ole sitä laukaissut. Seinäkytkin myös toimiva eikä ole saanut kipeää.

Ajattelin ensin, että tästä on putki mennyt, ja sen vaihdoin, mutta ei tule minkäänlaista valoa. Ei edes yritä.
Mikähän voisi olla vikana? Onko näissä joku muuntaja, ja paraneeko mennä itse ronkkimaan? Vai suoraan käydä ostamassa uusi lamppu, ja soittaa sähkäri kytkemään se?
 
WC-tilan peilin valaisin lopetti lopetti toimintansa ilman syytä.
Valaisin on Ikean Godmorgon, GODMORGON Vanity light aluminum - IKEAPEDIA
Uudet vastaavat valaisimet myydään LED:llä, tämä minun malli on 21W/827 -loisteputkella. Tämän takia linkki Ikean ulkopuolelle.
Sulake ehjä, eikä ole sitä laukaissut. Seinäkytkin myös toimiva eikä ole saanut kipeää.

Ajattelin ensin, että tästä on putki mennyt, ja sen vaihdoin, mutta ei tule minkäänlaista valoa. Ei edes yritä.
Mikähän voisi olla vikana? Onko näissä joku muuntaja, ja paraneeko mennä itse ronkkimaan? Vai suoraan käydä ostamassa uusi lamppu, ja soittaa sähkäri kytkemään se?

En ole sähkömies ja saattaa mennä pieleen mutta vastaan kuitenkin: ei näy kuvassa paikkaa perinteiselle sytyttimelle niin olisiko valaisimessa oma elektroninen sytytin joka on hajonnut ja tällöin varmaankin on helpointa vain käydä hakemassa Ikeasta LED-versio kun fyysiset mitatkin on ilmeisesti samat?
 
Viimeksi muokattu:
En ole sähkömies ja saattaa mennä pieleen mutta vastaan kuitenkin: ei näy kuvassa paikkaa perinteiselle sytyttimelle niin olisiko valaisemassa oma elektroninen sytytin joka on hajonnut ja tällöin varmaankin on helpointa vain käydä hakemassa Ikeasta LED-versio kun fyysiset mitatkin on ilmeisesti samat?
Aivan, sytkäri...
Ostin tuohon tuommoisen putken (samanlainen mitä sisällä oli):
Tuossa puhutaan elektronisesta sytkäristä, mutta onko se sittenkin valaisimessa eikä tuossa putkessa?
 
Aivan, sytkäri...
Ostin tuohon tuommoisen putken (samanlainen mitä sisällä oli):
Tuossa puhutaan elektronisesta sytkäristä, mutta onko se sittenkin valaisimessa eikä tuossa putkessa?

Joo, on valaisimessa, ei ole ohjauselektroniikkaa tuolla putkessa :)
 
Joo, on valaisimessa, ei ole ohjauselektroniikkaa tuolla putkessa :)
OK, kiitos tiedosta.
Seuraava kysymys onkin, että onko vaihdettava osa, ja saako edes tuommoista yksittäistä komponenttia mistään? Tai siis tiedän että saa, mutta minkähänlainen viritys Ikean valaisimessa on. Joku muuntajaan kiinteästi kolvattu tietysti. Olisi hillitön tuuri jos olisi ihan standardi sytkäri, semmoinen kierrä - nosta - irroita - paina - kierrä -valmis.
 
OK, kiitos tiedosta.
Seuraava kysymys onkin, että onko vaihdettava osa, ja saako edes tuommoista yksittäistä komponenttia mistään? Tai siis tiedän että saa, mutta minkähänlainen viritys Ikean valaisimessa on. Joku muuntajaan kiinteästi kolvattu tietysti. Olisi hillitön tuuri jos olisi ihan standardi sytkäri, semmoinen kierrä - nosta - irroita - paina - kierrä -valmis.
Jos se olisi kuluttajan vaihdettavissa oleva niin kyllähän se olisi laitettu näkyville. Taitaa vaihto vaatia koko valaisimen purkamista joten menisi sähkärin hommiksi kuitenkin. Ikeasta vaan uutta led-mallista tilalle ja kovaa ajoa.
 
Tulin tuossa kattovalaisinta puupanelointiin kiinnittäessä miettineeksi, että olisikohan pitänyt jotenkin varmistella, etteivät kiinnitysruuvit vahingoita kattopaneloinnin alla risteileviä sähköjohtoja? Todennäköisyyshän tuolle on pieni, mutta kai tähän jokin käytäntö on olemassa? Ruuvit olivat sen verran pitkät, että menevät reilusti paneelista läpi.

Kyseessä on siis valaisin, jota ei kiinnitetä jakorasiaan vaan kattopintaan.

MMJ kyllä väistää ruuvia ellei satu sitten täysin nappisuoritusta vetämään ihan kaapelin keskelle. Siinä onnistuminen on kuin lottovoitto. Eli kunhan se MMJ pääsee suht vapaasti siellä liikkumaan niin siirtyy ruuvin tieltä kyllä syrjään.
 
Onnisella samainen kaapeli urakoitsija-alennuksin noin 200 EUR/metri. 120 mm^2 alumiinikaapeli maksaa noin 20 EUR/metri, joita tarvitaan kaksi, jotta jotakuinkin vastaa tuota paksun kuparin kuormitettavuutta. 200EUR/metri vs. 40 EUR/metri. Ilmeisesti jotain suurteholatureita ollaan tekemässä. Asennustapa D:llä (maa-asennus) tuo kupari kestää noin 480 ampeeria, niin tuosta laskisin että tuolla syötetään jotain 2x 150kW suurteholaturia.

No mitä ohi ajelin, niin yksi suurteholaturi 2x 200kW latauksella oli asennettu ja viereen yksi laturi 2x50Kw kahdella eri pistokkeella. Ennestän yksi sähköauton latauspaikka 2x22kW latauksella.
 
Viimeksi muokattu:
Asentaanko kukaan vieläkään tai tuleeko koskaan asentamaankaan DCL-valaisinpistorasioita? Tästähän piti tulla uusi EU:n laajuinen standardi ja vanhanmallisten asennus uudiskohteisiin piti kieltää joitain vuosia sitten, mutta sitten liennyttiin, että saa niitä vanhojakin vielä asentaan, eikä ne ole markkinoilta poistumassa. DCL:iä en ole nähnyt asennetun mihinkään ja kaupatkin myy noita -50% alennuksella pois nurkista.
 
Asentaanko kukaan vieläkään tai tuleeko koskaan asentamaankaan DCL-valaisinpistorasioita? Tästähän piti tulla uusi EU:n laajuinen standardi ja vanhanmallisten asennus uudiskohteisiin piti kieltää joitain vuosia sitten, mutta sitten liennyttiin, että saa niitä vanhojakin vielä asentaan, eikä ne ole markkinoilta poistumassa. DCL:iä en ole nähnyt asennetun mihinkään ja kaupatkin myy noita -50% alennuksella pois nurkista.

Eipä ole tullut asenneltua ja tuskin tulee ihan heti laitettua. Missään uudiskohteissa ei ole noita näkynyt, AKK13 siellä katossa mököttää.
Taisi jäädä väliinputoajan rooliin ellei sitten mystisesti nosta päätään. Uppoasennettava nappaa vielä rasiasta ihan hyvin tilaa syvyytensä takia että ei ainakaan jokaisen rasian päälle sovi missä koko talon ohjaukset alla ja tuo pintamalli on paikoin sellainen möhkö että ei ole sitä kiva katella.. ainakin ABB malli.

Suurin osa suomalaisten kattovalaisimista omistaa tuon valaisinpistotulpan (AKTV13) ja jos ei tulppaa valaisimessa ole niin kyllä se ihmisen keksii temput taikoa ne johdot sinne kattoon jotta ei tarvitse sitä 5€ tulppaa käydä tien toiselta puolen Tokmannilta hakemassa.
(Revitään se katossa oleva AKK2 / AKK13 kappaleiksi jotta saadaan johtoja esiin, siihen sokeripalaa kiinni ja näitä sitten käydään vuokralaisen vaihdon jälkeen uusimassa jokaiseen huoneeseen. Tai sitten ne kaikki pöllitään asunnosta :)

Veikkaan että AKK2 / AKK13 säilyttää suosionsa vielä pitkään ja jälkimmäistä laitellaan edelleen kiinteiden valojen ohella. Riippuen kyllä toki tilaajankin mieltymyksistä..
 
Eipä ole tullut asenneltua ja tuskin tulee ihan heti laitettua. Missään uudiskohteissa ei ole noita näkynyt, AKK13 siellä katossa mököttää.
Taisi jäädä väliinputoajan rooliin ellei sitten mystisesti nosta päätään. Uppoasennettava nappaa vielä rasiasta ihan hyvin tilaa syvyytensä takia että ei ainakaan jokaisen rasian päälle sovi missä koko talon ohjaukset alla ja tuo pintamalli on paikoin sellainen möhkö että ei ole sitä kiva katella.. ainakin ABB malli.

Suurin osa suomalaisten kattovalaisimista omistaa tuon valaisinpistotulpan (AKTV13) ja jos ei tulppaa valaisimessa ole niin kyllä se ihmisen keksii temput taikoa ne johdot sinne kattoon jotta ei tarvitse sitä 5€ tulppaa käydä tien toiselta puolen Tokmannilta hakemassa.
(Revitään se katossa oleva AKK2 / AKK13 kappaleiksi jotta saadaan johtoja esiin, siihen sokeripalaa kiinni ja näitä sitten käydään vuokralaisen vaihdon jälkeen uusimassa jokaiseen huoneeseen. Tai sitten ne kaikki pöllitään asunnosta :)

Veikkaan että AKK2 / AKK13 säilyttää suosionsa vielä pitkään ja jälkimmäistä laitellaan edelleen kiinteiden valojen ohella. Riippuen kyllä toki tilaajankin mieltymyksistä..
Juu, en muista livenä nähneeni ensimmäistäkään DCL:ää ellei jotain messuständiä tai muuta esittelytilaisuutta lasketa. Katosta edelleen tuntuu löytyvän joko sokeripala (wanhat kohteet) tai AKK, joka toisaalta on ymmärrettävää kun en ole kyllä nähnyt myynnissä missää valaisimiakaan jossa olisi tuo DCL valmiina joten eipä tuo oikein ainakaan lisää kiinnostusta siihen.
 
Juu, en muista livenä nähneeni ensimmäistäkään DCL:ää ellei jotain messuständiä tai muuta esittelytilaisuutta lasketa. Katosta edelleen tuntuu löytyvän joko sokeripala (wanhat kohteet) tai AKK, joka toisaalta on ymmärrettävää kun en ole kyllä nähnyt myynnissä missää valaisimiakaan jossa olisi tuo DCL valmiina joten eipä tuo oikein ainakaan lisää kiinnostusta siihen.
DCL:ssähän kuningasideana oli, että pistoke tulee aina rasian mukana, ja sitten sen muka kaikki jättäisi sinne kanteen pois muuttaessaan, niin sitten kaikilla olisi se DCL-pistokekin. Mutta joo, vähän tämä näyttää väliinputoajalta, kun ei kerran pakotettu uudiskohteisin laittamaan, eikä vanhaakaan kielletty, niin tuskin tullaan laittamaankaan.

Ja noitahan oli tosiaan muilla valmistajilla AKK13:n tyyppisiäkin malleja, joissa kanta ei uppoa ja vie tilaa jakorasiasta, ja sama malli sopii pinta-asennukseen ilman jakorasiaakin. Tosiaan melkoinen mokkula on (oli) tuo ABB:n DCL-pintamalli. Kuka tuommoista olisi hyväksynyt mihinkään. Sama kuin olisi pyöreä AP7 ja siinä AKK13 päällä. En tiedä saako (saiko) tuota ABB:n pinta-DCL:ää, oliko se AKK15 edes käyttää jakorasiana vaikka sinne olisi mahtunut koko huoneen Wagot. Kuningasidea kai tuossa oli, että sinne saa sen toisen kannan kruunukytkentää varten, mutta ei mitään kruunuvalaisimia ole ainakaan kruunukytkettynä sitten 80-luvun olleen ja vaikka olisikin, niin sokeripalalla ne on.
 
Osaisiko joku kertoa, miten onnistuisi autotallin valaistukseen liiketunnistimen lisääminen siten, että katkaisijoista voisi valita valojen ohjauksen joko liiketunnistimen välityksellä tai valot päällä kokoajan (tällä hetkellä porraskytkentä eli 2 kpl 6-kytkintä)?
 
Osaisiko joku kertoa, miten onnistuisi autotallin valaistukseen liiketunnistimen lisääminen siten, että katkaisijoista voisi valita valojen ohjauksen joko liiketunnistimen välityksellä tai valot päällä kokoajan (tällä hetkellä porraskytkentä eli 2 kpl 6-kytkintä)?

Helpoin ilman suurempia kytkentä muutoksia on lisätä liiketunnistin kytkimien rinnalle.
Tunnistimelta valoille lähtevä ohjaus kytketään toiselta 6-kytkimeltä valoille lähtevän johdon kanssa rinnan eli saat valot päälle kokoajaksi tai liiketunnistin ohjaa jos kytkimistä valot sammutettuina. Vaihtokytkennässä toisella kytkimellä on jatkuva sähkö ja toiselta kytkimeltä palaa sähkö valaisimille, tämä pitää selvittää jotta liiketunnistin tulee oikeaan väliin.
Pitää muistaa myös että liiketunnistin vaatii yleensä myös N-johtimen toimiakseen, pelkkä vaihe johdin ei riitä.
 
Helpoin ilman suurempia kytkentä muutoksia on lisätä liiketunnistin kytkimien rinnalle.
Tunnistimelta valoille lähtevä ohjaus kytketään toiselta 6-kytkimeltä valoille lähtevän johdon kanssa rinnan eli saat valot päälle kokoajaksi tai liiketunnistin ohjaa jos kytkimistä valot sammutettuina. Vaihtokytkennässä toisella kytkimellä on jatkuva sähkö ja toiselta kytkimeltä palaa sähkö valaisimille, tämä pitää selvittää jotta liiketunnistin tulee oikeaan väliin.
Pitää muistaa myös että liiketunnistin vaatii yleensä myös N-johtimen toimiakseen, pelkkä vaihe johdin ei riitä.

Kiitokset neuvosta. Nyt toimii hienosti!
 
Voimavirtahan on ainakin minun ymmärrykseni mukaan täysin vakiintunut termi 3-vaihevirralle. Pystyisikö joku avulias foorumilainen vinkkaamaan tähän jonkin ns. virallisen lähteen? Itse en löydä muuta kuin Wikipediaa, sähköliikkeiden sivuja tms. mutta nyt olisi riita-asiaan tarpeen löytää jokin mahdollisimman virallinen lähde.

Riita-asia ei nyt muilta osin ehkä varsinaisesti tähän ketjuun kuulu enkä kovin yksityiskohtaisesti viitsi asiaa kertoa. Vielä kuitenkin ehkä jotain toivoa, että saataisiin asia kunnialla maaliin, vaikka autoliikkeen toiminta täysin ala-arvoista onkin.
Taustana kuitenkin niin isälläni vääntö menossa erään suuren autoliikeketjun kanssa. Myyjän piti antaa melko arvokkaaseen sähköautoon mukaan voimavirtapistorasiaan soveltuva latauslaite, josta on isälläni ns. mustaa valkoisella. Mukaan tulikin kuitenkin ns. Caravan-pistokkeeseen (sininen yksivaiheinen, tämä muistaakseni oli vielä jokin 32 A versio pistokkeesta) käyvä latauslaite. Asiasta on väännetty jo jonkin aikaa autoliikkeen esimiestenkin kanssa ja heidän kantansa on tyyliin, että voimavirtaa on 1- ja 3-vaiheista ja tämä nyt vaan on 1-vaiheinen voimavirtalatauslaite.
Jos kyseessä olisi yksityishenkilönä tehdyt kaupat tämä oltaisiin viety jo kuluttajariitalautakuntaan, mutta tämä tapau hieman vaikeampi kuin kyseessä firman leasingauto.


Nyt vielä ilmeisesti viimeisimpänä käänteenä good willinä oltaisiin saamassa adapteri, jolla tämän sinisen pistokkeen saisi muutettua CEE32 voimavirtapistorasiaksi. Tämä toki surkea ratkaisu, kun ei latauslaite tällä 3-vaiheiseksi muutu eikä saada 11 kW latausta mökille, mihin oltaisiin tätä käytetty. Lisäksi meillä toki vain CEE16 (3x16 A) pistoke mökillä eli ei tällä adapterilla laitetta edes siihen saisi kytkettyä.
Onko adapterin käyttö sähköauton latauksessa ylipäätään edes sallittua - muistelen jostain lukeneeni että adaptereja eikä jatkojohtoja tulisi käyttää sähköauton latauksessa, mutta sitä en tiedä kuinka velvoittavaa tämä on?
 
Voimavirtahan on ainakin minun ymmärrykseni mukaan täysin vakiintunut termi 3-vaihevirralle. Pystyisikö joku avulias foorumilainen vinkkaamaan tähän jonkin ns. virallisen lähteen? Itse en löydä muuta kuin Wikipediaa, sähköliikkeiden sivuja tms. mutta nyt olisi riita-asiaan tarpeen löytää jokin mahdollisimman virallinen lähde.

Riita-asia ei nyt muilta osin ehkä varsinaisesti tähän ketjuun kuulu enkä kovin yksityiskohtaisesti viitsi asiaa kertoa. Vielä kuitenkin ehkä jotain toivoa, että saataisiin asia kunnialla maaliin, vaikka autoliikkeen toiminta täysin ala-arvoista onkin.
Taustana kuitenkin niin isälläni vääntö menossa erään suuren autoliikeketjun kanssa. Myyjän piti antaa melko arvokkaaseen sähköautoon mukaan voimavirtapistorasiaan soveltuva latauslaite, josta on isälläni ns. mustaa valkoisella. Mukaan tulikin kuitenkin ns. Caravan-pistokkeeseen (sininen yksivaiheinen, tämä muistaakseni oli vielä jokin 32 A versio pistokkeesta) käyvä latauslaite. Asiasta on väännetty jo jonkin aikaa autoliikkeen esimiestenkin kanssa ja heidän kantansa on tyyliin, että voimavirtaa on 1- ja 3-vaiheista ja tämä nyt vaan on 1-vaiheinen voimavirtalatauslaite.
Jos kyseessä olisi yksityishenkilönä tehdyt kaupat tämä oltaisiin viety jo kuluttajariitalautakuntaan, mutta tämä tapau hieman vaikeampi kuin kyseessä firman leasingauto.


Nyt vielä ilmeisesti viimeisimpänä käänteenä good willinä oltaisiin saamassa adapteri, jolla tämän sinisen pistokkeen saisi muutettua CEE32 voimavirtapistorasiaksi. Tämä toki surkea ratkaisu, kun ei latauslaite tällä 3-vaiheiseksi muutu eikä saada 11 kW latausta mökille, mihin oltaisiin tätä käytetty. Lisäksi meillä toki vain CEE16 (3x16 A) pistoke mökillä eli ei tällä adapterilla laitetta edes siihen saisi kytkettyä.
Onko adapterin käyttö sähköauton latauksessa ylipäätään edes sallittua - muistelen jostain lukeneeni että adaptereja eikä jatkojohtoja tulisi käyttää sähköauton latauksessa, mutta sitä en tiedä kuinka velvoittavaa tämä on?
Tuo voimavirtamääritelmä on aikalailla häilyvä, jotkut käsittävät 3-vaihesyötön voimavirraksi, jotkut kaikki yli 16A 1-vaihesyötön voimavirraksi. Eli varsinkin puhekielessä kaikki mikä ei tule tavallisesta pistorasiasta on voimavirtaa. Toisaalta,itse miellän kaikki yli about 4kW voimavirraksi mutta tuokaan ei ole mikään totuus.
 
Voimavirta valovirta ei ole mikään virallinen käsite, vaikka todella monessa paikkaa sitä käytetään. Ja jopa suurin osa sen myös ymmärtää, kun miettii noita sanoja ennen virtaa. Mutta joo, voima 3~ ja valo 1~.

Motonetin esimerkki
 
Voimavirtahan on ainakin minun ymmärrykseni mukaan täysin vakiintunut termi 3-vaihevirralle. Pystyisikö joku avulias foorumilainen vinkkaamaan tähän jonkin ns. virallisen lähteen? Itse en löydä muuta kuin Wikipediaa, sähköliikkeiden sivuja tms. mutta nyt olisi riita-asiaan tarpeen löytää jokin mahdollisimman virallinen lähde.

Riita-asia ei nyt muilta osin ehkä varsinaisesti tähän ketjuun kuulu enkä kovin yksityiskohtaisesti viitsi asiaa kertoa. Vielä kuitenkin ehkä jotain toivoa, että saataisiin asia kunnialla maaliin, vaikka autoliikkeen toiminta täysin ala-arvoista onkin.
Taustana kuitenkin niin isälläni vääntö menossa erään suuren autoliikeketjun kanssa. Myyjän piti antaa melko arvokkaaseen sähköautoon mukaan voimavirtapistorasiaan soveltuva latauslaite, josta on isälläni ns. mustaa valkoisella. Mukaan tulikin kuitenkin ns. Caravan-pistokkeeseen (sininen yksivaiheinen, tämä muistaakseni oli vielä jokin 32 A versio pistokkeesta) käyvä latauslaite. Asiasta on väännetty jo jonkin aikaa autoliikkeen esimiestenkin kanssa ja heidän kantansa on tyyliin, että voimavirtaa on 1- ja 3-vaiheista ja tämä nyt vaan on 1-vaiheinen voimavirtalatauslaite.
Jos kyseessä olisi yksityishenkilönä tehdyt kaupat tämä oltaisiin viety jo kuluttajariitalautakuntaan, mutta tämä tapau hieman vaikeampi kuin kyseessä firman leasingauto.


Nyt vielä ilmeisesti viimeisimpänä käänteenä good willinä oltaisiin saamassa adapteri, jolla tämän sinisen pistokkeen saisi muutettua CEE32 voimavirtapistorasiaksi. Tämä toki surkea ratkaisu, kun ei latauslaite tällä 3-vaiheiseksi muutu eikä saada 11 kW latausta mökille, mihin oltaisiin tätä käytetty. Lisäksi meillä toki vain CEE16 (3x16 A) pistoke mökillä eli ei tällä adapterilla laitetta edes siihen saisi kytkettyä.
Onko adapterin käyttö sähköauton latauksessa ylipäätään edes sallittua - muistelen jostain lukeneeni että adaptereja eikä jatkojohtoja tulisi käyttää sähköauton latauksessa, mutta sitä en tiedä kuinka velvoittavaa tämä on?

Ei mitään varsinaista lähdettä näin nopeasti ole antaa, tuo Woimavirta on kyllä enemmän tai vähemmän vakiintunut termi 3-vaihevirralle. On joku saattanut sanoa voimavirtaa myös 1-vaiheisesta, tarkoittaen tällä perus 16A 1-vaihe schukoa. Yleensä puhutaan valovirrasta 1~ jutuista.
Tuntuu että haluavat tulkita tämän nyt oman edun mukaisesti.

Erikoista että antoivat tuolla caravan pistokkeella olevan latauslaitteen mukaan ja kyllä se on 1-vaiheinen. Yleensä näiden sähköautojen mukana on tullut valmistajan joku oma malli tai joku vastaava, ihan normaalilla schukolla oleva 1-vaihe laturi jossa virran on voinut rajoittaa lähtien 16A alaspäin.
Jotkut laturit ovat sitten vakio ~8-13A latureita.

Eikai niillä adaptereilla / jatkojohdoilla muuta merkitystä latauksen kannalta kuin se että kestävät sen virran, samanlailla siellä se sähkö kulkee kuin missä tahansa muissakin sähkövempeleissä. Mutta mitä vähemmän ylimääräistä roinaa välissä, sitä parempi.


Onko siitä latauslaitteesta jotain tyyppiä minkä heidän on pitänyt toimittaa mukana ?
Latausasemalla tai vastaavalla tuo 11kW saadaan, eli olette odottanut saavanne tämän mutta saitte 1~ laturin ?
 
  • Tykkää
Reactions: S#S
Tuo voimavirtamääritelmä on aikalailla häilyvä, jotkut käsittävät 3-vaihesyötön voimavirraksi, jotkut kaikki yli 16A 1-vaihesyötön voimavirraksi. Eli varsinkin puhekielessä kaikki mikä ei tule tavallisesta pistorasiasta on voimavirtaa. Toisaalta,itse miellän kaikki yli about 4kW voimavirraksi mutta tuokaan ei ole mikään totuus.
Oikeastaan tuo caravan-pistoke on se, joka sekoittaa pakkaa. Ennen sinä voima- ja valovirta oli selkeämpi puhuttaessa pistotulppaliitäntäisistä laitteista.
Normaali sähkön käyttäjä ei oikeastaan mieti muuta, kuin pistotulpallisia. Kiinteästi asennettavat oma lukunsa.

Voimavirta valovirta ei ole mikään virallinen käsite, vaikka todella monessa paikkaa sitä käytetään. Ja jopa suurin osa sen myös ymmärtää, kun miettii noita sanoja ennen virtaa. Mutta joo, voima 3~ ja valo 1~.

Motonetin esimerkki
Katsoo lähes minkä tahansa liikkeen tarjontaa, on voimavirta hakuterminä 3~ kamoissa. Virallinen ei tosiaan ole, kuten sanoit, mutta käyttöön vakiintunut niin hyvin, ettei epäselvää pitäisi olla.

Ja alkuperäisen kysymyksen osalta itse näen tuossa kyllä autoliikkeen toimineen vähintäänkin hyvän kauppatavan vastaisesti. Ei voi pitää oikeiden tietojen antamisena, jos käytetään tulkinnan varaisia termejä tarkentamatta niitä riittävästi ja tulkinta on myyjän etua tavoitteleva. Kyllä se laturin liitäntätapa tulisi määritellä joka tapauksessa tarkemmin.
Toisaalta sitä ei kerrottu, oliko laturin teho kerrottu. Ostavalla osapuolellakin on vastuunsa joten jos tehoksi on kerrottu kovinkin pieni laite, olisi sen voinut ajatella tulevan huomatuksi sopparia tehdessä. Jos taas mainintaa ei ole, sekin kallistuu siihen suuntaan, ettei oikeita tietoja ole annettu.
 
Niin, itse en ole ikinä kuullut yksivaihevirtaa kutsuttavan voimavirraksi enkä taida googlaamallakaan löytää mitään missä näin kutsuttaisiin :). Olen aina ollut käsityksessä, että valovirta on yksivaihevirtaa, voimavirta 3-vaihevirtaa.

Uusien autojen mukana tulee yleensä toki vain shukoon käyvä latauslaite, ja nämä nykyään mielestäni tyypillisesti vielä 8A rajoitettu. Joissain autoissa, muistaakseni ainakin q4 e-tron, tulee kyllä oikea voimavirtalatauslaitekin vakiona.

Isälläni autovalmistajan shukolataislaite kyllä on.
Jatkuvalle 16 A virralle ainakin suositellaan ns. supershuko-rasia, joka tarkoittaa jatkuvaa 1 x 16 A virralle suunniteltua shukorasiaa mutta tämäkään ei mielestäni ole voimavirtaa. Meiltäkin itse asiassa mökiltä tällainenkin yksi löytyy, auton latauksen kannalta vaan huonosta paikkaa.

Mutta siis voimavirtalaitteen mallia / speksejä ei ollut saatavilla (eikä laitetta nähtävillä, en nyt avaa asiaa tarkemmin mutta iso suomalainen merkkiliike kyseessä). 3x8 A olisi myös tietysti käypä, ainakaan talvella ei kuitenkaan oikein edes uskalla mökin pääsulakkeiden puolesta 11 kW teholla eli 3x16 A ladata. Ja jopa 1-vaiheinen voimavirtaan (CEE16) kytkeytyvä 16 A laturi olisi edes vähän parempi kuin tämä nykyinen. Paikassa jossa autoa säilytetään mökillä sattuu nimittäin tällä hetkellä olemaan vain voimavirta, saisi tämän toki shukoksi adapterilla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen opiskellut sähkötekniikan 90-luvulla ja sen jälkeen työskennellyt kyseisellä alalla yli 20 vuotta. S1 pätevyys yms. on.

Silloin, ja sen jälkeenkin on 1-vaihevirtaa kutsuttu valovirraksi ja 3-vaihevirtaa voimavirraksi. Siinä ei ole mitään epäselvää.

Toki on selvintä että sopimustilanteessa käytettäisiin termejä "1-vaihevirta" ja "3-vaihevirta", niin ei kukaan autokauppias pääse sekoilemaan termien kanssa.
 
Voimavirtahan on ainakin minun ymmärrykseni mukaan täysin vakiintunut termi 3-vaihevirralle. Pystyisikö joku avulias foorumilainen vinkkaamaan tähän jonkin ns. virallisen lähteen? Itse en löydä muuta kuin Wikipediaa, sähköliikkeiden sivuja tms. mutta nyt olisi riita-asiaan tarpeen löytää jokin mahdollisimman virallinen lähde.

Virallisen lähteen perässä joutuu menemään lukemaan sähköyhtiöiden historiikkejä. Kyseiset nimitykset periintyvät 1900-luvun alusta sähköistyksen alkuhämäristä ja jossain määrin virallisena ne käytössä olivat noin 1970-luvulle asti. Puhekielessä ne kaikkien harmiksi toki roikkuvat edelleen mukana. Valovirta oli yksivaiheista 220 voltin jännitettä (sic) johon kytkettiin valot. Voimakoneille taas annettiin voimavirtaa, eli kolmivaiheisena 380 volttia. Missään vaiheessa voimavirta ei ole tarkoittanut mitään yksivaiheista.

Myyjän piti antaa melko arvokkaaseen sähköautoon mukaan voimavirtapistorasiaan soveltuva latauslaite, josta on isälläni ns. mustaa valkoisella. Mukaan tulikin kuitenkin ns. Caravan-pistokkeeseen (sininen yksivaiheinen, tämä muistaakseni oli vielä jokin 32 A versio pistokkeesta) käyvä latauslaite.

Kyllä nyt on semmoinen sekoilu autoliikkeen puolelta, että isoja kirjaimia vaan sinne puhumaan. Jos mukaan on pakattu sinisen 32A CEE -liittimen latausjohto, niin eihän semmoiseen löydy pistorasiaa käytännössä niin yhtään mistään Suomesta. Mihinkään adapterikikkailuun ei myöskään kannata suostua, vaan vaatia vaan tavallinen 3-vaiheinen 16 A liittimellä oleva latauslaite mukaan, jos niin on kerran paperillekin kirjattu.
 
Tuo voimavirtamääritelmä on aikalailla häilyvä, jotkut käsittävät 3-vaihesyötön voimavirraksi, jotkut kaikki yli 16A 1-vaihesyötön voimavirraksi. Eli varsinkin puhekielessä kaikki mikä ei tule tavallisesta pistorasiasta on voimavirtaa. Toisaalta,itse miellän kaikki yli about 4kW voimavirraksi mutta tuokaan ei ole mikään totuus.
Voimavirrasta tai voimavirtapistorasiasta puhuttaessa ei tosiaankaan tule ensimmäisenä mieleen 1-vaiheinen "karavaanaripistorasia".
 
Latauslaite ei mielettömän arvokas ole, joten ei kannattane liikaa verenpaineita nostatella, vaikka voimavirtalaturilla toki jokainen - myös autoliike, varmasti ymmärtää tarkoitettavan kolmivaihelaturia? Vittumaisuuttaan jos haluaa vääntää, niin lakimieheltä tilaa kirjeen, jossa vaaditaan täyttämään sopimus, turha tiskillä huutaa.

Osaahan se auto sit ladata kolmesta vaiheesta?
 
Toki 3-vaihe AC-lataus on ja käytössäkin isällä kotonaan (kiinteällä latausasemalla).
Mutta joo kyllä tämä nyt niin selkeä tapaus on, että puolemme pidetään asiassa ja luvattu laite vaaditaan (ja tämä toki onnistuu parhaiten muulla tavoin kun tiskin takana huutamalla :))
 
Miten valita hyvä valaisinkisko kattoon? Sähkäri sanoi, että kiskoilla omat liittimensä valaisimille, joten kaikilla oma valikoima. Mikä olisi sellainen mihin saa pitkään varaosia ja johon löytyy hyvä valikoima valaisimia. Nyt aluksi tulee vain kolme riippuvalaisinta saarekkeen päälle, mutta voi vaihtua joskus.
 
Itse olen opiskellut sähkötekniikan 90-luvulla ja sen jälkeen työskennellyt kyseisellä alalla yli 20 vuotta. S1 pätevyys yms. on.

Silloin, ja sen jälkeenkin on 1-vaihevirtaa kutsuttu valovirraksi ja 3-vaihevirtaa voimavirraksi. Siinä ei ole mitään epäselvää.

Toki on selvintä että sopimustilanteessa käytettäisiin termejä "1-vaihevirta" ja "3-vaihevirta", niin ei kukaan autokauppias pääse sekoilemaan termien kanssa.

Noi termit on reliikkejä ajalta jeesus.

Onko se kerrostaloasunnon liesi myös kytketty valovirralla kun se on 1-vaihe narulla vedetty kun koko asuntoon ei tule kuin 1-vaihe syöttö? Näinhän kerrostaloissa vielä joskun toimittiin. Se liesi vaan on isomman nallin takana.
Ja kuten jo on tullut esille noi karavaanari pistokkeet mahdollistaa ei kiinteät asennukset yksivaiheisina vaikka 32A, kärkkäinen tuota kutsuu voimapistotulpaksi, mutta ilmeisesti tämä on sitten sitä valovirtaa? Mennekes 32A 230V 3-napainen voimapistotulppa | Karkkainen.com verkkokauppa


Tuommoisen kun tuikkaa siihen "voimavirta" pistorasiaan niin mitä se sitten antaa ulos? 3 kertaa valovirtaa ilmeisesti?

Eiköhän tuossa ole nyt vaan käynyt niin että on haluttu laturia joka lataa suuremmalla hattiwatti määrällä mitä normaali 16A rasia mahdollistaa ja koska asiakas ei ole sen paremmin yksilöinyt että pitää olla nimenomaan 3-vaiheinen laturi, niin myyjä on sitten toimittanut tuollaisen kapistuksen minkä on toimittanut.

Voimavirta ja valovirta ei ole ollu enää ikuisuuksiin mitään virallisia termejä eikä niitä tulisi käyttää. Tämä minulle opetettiin ainakin 2000 alkupuolella kun itse sähköalan koulutuksen kävin hakemassa.

Parempi olisi kun alettaisiin vain suosiolla käyttää niitä oikeita termejä vaiheiden ja tehojen/tehokestojen kanssa.
 
Eiköhän tuossa ole nyt vaan käynyt niin että on haluttu laturia joka lataa suuremmalla hattiwatti määrällä mitä normaali 16A rasia mahdollistaa ja koska asiakas ei ole sen paremmin yksilöinyt että pitää olla nimenomaan 3-vaiheinen laturi, niin myyjä on sitten toimittanut tuollaisen kapistuksen minkä on toimittanut.

Voimavirta ja valovirta ei ole ollu enää ikuisuuksiin mitään virallisia termejä eikä niitä tulisi käyttää. Tämä minulle opetettiin ainakin 2000 alkupuolella kun itse sähköalan koulutuksen kävin hakemassa.

Ei tosiaan pitäisi puhua voimavirrasta ja valovirrasta. Ei myöskään ja etenkään myyjän, joka on kenties kertomuksen mukaan keksinyt itse oman määritelmänsä. Ilmeisesti siis nyt "voimavirta" tarkoittaa mitä tahansa enemmän kuin se, mitä "normaali 16A rasia" eli ilmeisesti tavanomainen talon suko-ulkorasia sallii, eli yli 8 ampeerin jatkuva virta. Juu, meillä on tällainen hieno yksivaiheinen hätävaralaturi, joka kyllä toimii normi schukorasiassa, mutta kun sitä nyt periaatteessa saa 10 ampeerin virralla käyttää vain erityisessä heay duty sukorasiassa, niin laitettiin siihen tällainen voimavirta-karavaanitulppa.
Ja jopa 1-vaiheinen voimavirtaan (CEE16) kytkeytyvä 16 A laturi olisi edes vähän parempi kuin tämä nykyinen
Mutta eihän se millään järjellä olisi mikään "voimavirtaan kytkeytyvä", jos yksivaiheinen laite liitetään kolmivaihetulpan avulla. :confused: Sehän on käytännössä aika liki sama asia kuin liittäisi tuolla yllämainitulla adapterilla sukotulpan kolmivaiherasiaan, ja jos adapterissa on superrasiat se olisi sama asia. Jos tämä olisi "voimavirta" niin kyllähän se karavaanitulppa olisi mitä suurimmassa määrin sama "voimavirta".
 
Kiitos vastauksista, saatiin tutulta ammattilaiseltakin kommentti, että ei voimavirralla kyllä voi muuta tarkoittaa kuin 3-vaihevirtaa.

En kommentoi asiaa enää yhtään tätä enempää mutta isäni on kyllä autoa ostaessa tuntenut sähköauton lataukseen liittyvät asiat ja autonsa speksit. Mitään latauslaitetta ei ole kauppaa tehdessä tilattu tai tingitty mukaan tms. Tätä olemassa olevaa latauslaitetta ei syystä x ollut kaupantekohetkellä nähtävissä, mutta voimavirtalatauslaite (voimavirtapistorasiaan kytkettävä) sen piti olla ja tämän ehdon täyttävä latauslaite tullaan vaatimaan.
 
Noi termit on reliikkejä ajalta jeesus.
Ovat reliikkejä toki tavallaan mutta kun käyttöön vakiintuneita, ei kovin suuresti voi lähteä soveltamaan jos niitä kuitenkin käyttää.

Onko se kerrostaloasunnon liesi myös kytketty valovirralla kun se on 1-vaihe narulla vedetty kun koko asuntoon ei tule kuin 1-vaihe syöttö? Näinhän kerrostaloissa vielä joskun toimittiin. Se liesi vaan on isomman nallin takana.
Ja kuten jo on tullut esille noi karavaanari pistokkeet mahdollistaa ei kiinteät asennukset yksivaiheisina vaikka 32A, kärkkäinen tuota kutsuu voimapistotulpaksi, mutta ilmeisesti tämä on sitten sitä valovirtaa? Mennekes 32A 230V 3-napainen voimapistotulppa | Karkkainen.com verkkokauppa


Tuommoisen kun tuikkaa siihen "voimavirta" pistorasiaan niin mitä se sitten antaa ulos? 3 kertaa valovirtaa ilmeisesti?

Eiköhän tuossa ole nyt vaan käynyt niin että on haluttu laturia joka lataa suuremmalla hattiwatti määrällä mitä normaali 16A rasia mahdollistaa ja koska asiakas ei ole sen paremmin yksilöinyt että pitää olla nimenomaan 3-vaiheinen laturi, niin myyjä on sitten toimittanut tuollaisen kapistuksen minkä on toimittanut.
Normaali kuluttaja ei tiedä siitä liedestä käytännössä mitään. Pistokkeet tietää ja kyllä se valo / voima tulee jakona suurelle osalle nimenomaisesti niistä.
Linkkisi taas osoittavat sitä, miten myyjät käyttävät noita termejä jotakuinkin miten sattuu ja sieltä sen muutoksen tulisi lähteä kuluttajan suuntaan.

Karavaanimallin jo mainitsinkin edellä olevan se pakkaa sekoittava ja siinä tuntuu olevan myyjilläkin kirjavaa käytäntöä. Mutta mitä tuohon laturicaseen tulee, on myyjä kyllä myynyt omiaan jos 32A yksivaiheisena on se tarjottu laite. Muita vaihtoehtoja ei-kiinteälle ei oikeastaan ole jos yli 16A
Joka tapauksessa myyjän tulee osata asiansa sikäli hyvin, että tajuaa tuollaisen olevan varsin epäsopiva suurimmalle osalle kotikäyttöön. Toki rajoitettuna johonkin tiettyyn tehoon mutta vähänpä sitä varaa on monessa paikassa vs kolmivaiheinen.

No, kun itse laturista ei luvattu kertoa enempää, jää lopulta arvailun varaan, mitä on tarjottu ja mitä tarkkaan ottaen on sopimuksessa ollut. Viimeisimmän postauksen perusteella ei ehkä voi edes täysin myyjää syyttää jos ostajan kerrotaan olleen tietoinen, mitä on hankkimassa. Sikäli tuota aihetta ei varmaan kannata paljon pidemmälle miettiä.

Voimavirta ja valovirta ei ole ollu enää ikuisuuksiin mitään virallisia termejä eikä niitä tulisi käyttää. Tämä minulle opetettiin ainakin 2000 alkupuolella kun itse sähköalan koulutuksen kävin hakemassa.

Parempi olisi kun alettaisiin vain suosiolla käyttää niitä oikeita termejä vaiheiden ja tehojen/tehokestojen kanssa.
Missä kohden ne ovat olleet virallisia termejä? En muista itse ainoassakaan paikassa mainitun viralliseksi. En edes vanhemmassa kirjallisuudessa mutta hyllyssä saattaa olla 50-luvun kirja sopivasti, voisi tarkistaa.

Mutta tottakai, parempia ja kuvaavampia termejä on olemassa ja tottakai, niitä tulisi käyttää. Olen ihan täysin samaa mieltä eikä tulisi mieleenkään varsinkaan kirjallisesti laittaa mihinkään enää varsinkaan valovirtaa. Voimavirta taas on niin tuttu niin monelle, että varsinkin puhekielessä sitä on vaan pakko käyttää. Paperille tottakai speksataan 3x16A tms yksiselitteinen.

Joka tapauksessa sen muutoksen tulisi lähteä muualta kuin kuluttajasta. Kun samaan aikaan Tokmannien ja kumppanien hinnastoja ja sivuja tekevät eivät aiheesta ymmärrä juuri mitään, ei päästä voimavirrasta eroon ikinä vaikka ammattilaiset tekisivät mitä. Eli miten lopulta tuollaista korjataan? Ei kuitenkin melko pieni ammattilaisten joukko pysty korjaamaan vaikka haluaisi.
 
mutta voimavirtalatauslaite (voimavirtapistorasiaan kytkettävä) sen piti olla ja tämän ehdon täyttävä latauslaite tullaan vaatimaan.

Ei ole olemassa mitään voimavirtalatauslaitteita eikä voimavirtapistorasioita. Koitetaan ottaa oikeat termistöt haltuun niin ei tarvi tapella kun jotain tilaa. Eli sinun tapauksessa siis halutaan 3-vaiheinen latauslaite joka sopii todennäköisesti 16A 3-vaihe pistorasiaan jotta se on liikuteltavissa helposti paikasta A paikkaan B.

Ovat reliikkejä toki tavallaan mutta kun käyttöön vakiintuneita, ei kovin suuresti voi lähteä soveltamaan jos niitä kuitenkin käyttää.

Valistusta valistusta. Korjataan kun joku käyttää vääriä termejä vaikka se saattaa nillittämiseltä kuulostaa niin mikään ei ole pahempi syöpä kuin väärät termit maallikoiden käytössä.

Missä kohden ne ovat olleet virallisia termejä? En muista itse ainoassakaan paikassa mainitun viralliseksi. En edes vanhemmassa kirjallisuudessa mutta hyllyssä saattaa olla 50-luvun kirja sopivasti, voisi tarkistaa.

Taisi joku tuossa ylhäällä mainita että ihan sähköyhtiöt näitä virheellisiä termejä viljeli ihan soppareissa, joten kyllä ne on olleen varsin virallisia termejä joskus.

Joka tapauksessa sen muutoksen tulisi lähteä muualta kuin kuluttajasta. Kun samaan aikaan Tokmannien ja kumppanien hinnastoja ja sivuja tekevät eivät aiheesta ymmärrä juuri mitään, ei päästä voimavirrasta eroon ikinä vaikka ammattilaiset tekisivät mitä. Eli miten lopulta tuollaista korjataan? Ei kuitenkin melko pieni ammattilaisten joukko pysty korjaamaan vaikka haluaisi.

Ammattilaisten etunenässä täytyy sitä valistusta tehdä aina kun joku virheellisiä termejä käyttää niin asiallisesti kerrotaan että eivät ole virallisia termejä ja kerrotaan ne viralliset. Siitä se muutos lähtee.
 
Voimavirta / valovirta, virallinen tai ei mutta terminä kansan / kuluttajan omaksuma jolla hyvin pitkälle ilmaisevat tarpeensa mitä haluavat ja varmasti pysyy vielä tovin.

Se miten kukin nämä termit tunnistaa / käyttää on sitten heidän oma asiansa mutta niin kuin yllä mainittu, muutos tulisi lähteä muualta.

Sanoisin että tämä laturi keissi on yksi niistä harvoista jossa termien käyttö yms on tulkittu väärin suuntaan tai toiseen. Mutta johtuen nimenomaan näistä termeistä.

Suurin osa suomalaisista on suhteellisen hyvin perillä sähköistä, ainakin näin asentajan näkökulmasta on helppoa toimia kun tietävät kertoa mitä tarpeita on esim. oli se termi sitten 3x16A pistorasia tai voimapistorasia.
 
Ei ole olemassa mitään voimavirtalatauslaitteita eikä voimavirtapistorasioita. Koitetaan ottaa oikeat termistöt haltuun niin ei tarvi tapella kun jotain tilaa. Eli sinun tapauksessa siis halutaan 3-vaiheinen latauslaite joka sopii todennäköisesti 16A 3-vaihe pistorasiaan jotta se on liikuteltavissa helposti paikasta A paikkaan B.

Jonkun virallisella termistöllä ei välttämättä ole paljoa tekemistä suomenkielenkanssa, pahimillaan voivat olla ristiriidassa.

Ammattilaisten etunenässä täytyy sitä valistusta tehdä aina kun joku virheellisiä termejä käyttää niin asiallisesti kerrotaan että eivät ole virallisia termejä ja kerrotaan ne viralliset. Siitä se muutos lähtee.
Jep, tosin ei kaiken tarvi levitä.

Ammattilaiselta toki vaatii osaamista että osaa niille virallisille termeille suomenkieliset termit ja ymmärtää mitä maalikko tarkoittaa.

Vaikka sävystä jää toisenlainen käsitys, niin ehdottomasti kannatan että markkinoinnissa tuotetiedoissa olisi mainittu tuotteen yksiselitteinen vakiintunut "virallinen termi" tai termit. Mikään ei ärsytä enemmää kuin se että jos tietää mitä hakee mutta sillä ei löydy esim verkkokaupasta mitään. Tai päinvastoin, et tiedä tuotteen nimitustä ja löydät tuotemerkillä sen ja katsot millä sitä kutsutaan, joka onkin ihan väärin.

Eli vastustan ehdottomasti totaalisesti väärien termien käyttöä ja erityisesti tietämättömien toimittajien väärän tiedon levitystä nokka pystyssä.

(No tässä varmaan käytin väärin mm. suomenkieli termiä, tarkoitin siis ihan niitä suomenkielen sanoja + puhekielessä vakiintuneita merkityksiä, siis puhekielisistä niin jotka ei jossain kielitoimiston sanakirjassa)
 
Pitäisi saada lähes mustaan ulkoseinään mustille seinävalaisimille mustaa kaapelia valkoisen MMJ:n sijasta. MMJ kai käy ulkoasennukseen, mutta vain auringon paisteelta suojattuna, (UV) ja mustaa MMJ:tä tuntuu vähän nihkeästi olevan? Onko XPUJ kaapeli määräysten mukaista ja soveltuvaa? Ainakin Drakan (http://media.drakakeila.ee/2016/02/DRAKA_XLPE_catalogue_eng_13.pdf) mukaan se peittoaa kaikessa MMJ:n; käy pinta- ja putkiasennukseen, ulos, maan alle, on valmiiksi UV-suojattua jne. Paljon ohuempaa mitä vastaava MMJ, onko tässä joku jippo, ettei tätä saisi käyttää?
 
Pitäisi saada lähes mustaan ulkoseinään mustille seinävalaisimille mustaa kaapelia valkoisen MMJ:n sijasta. MMJ kai käy ulkoasennukseen, mutta vain auringon paisteelta suojattuna, (UV) ja mustaa MMJ:tä tuntuu vähän nihkeästi olevan? Onko XPUJ kaapeli määräysten mukaista ja soveltuvaa? Ainakin Drakan (http://media.drakakeila.ee/2016/02/DRAKA_XLPE_catalogue_eng_13.pdf) mukaan se peittoaa kaikessa MMJ:n; käy pinta- ja putkiasennukseen, ulos, maan alle, on valmiiksi UV-suojattua jne. Paljon ohuempaa mitä vastaava MMJ, onko tässä joku jippo, ettei tätä saisi käyttää?
Laita maakaapelia, MCMK
 
Pitäisi saada lähes mustaan ulkoseinään mustille seinävalaisimille mustaa kaapelia valkoisen MMJ:n sijasta. MMJ kai käy ulkoasennukseen, mutta vain auringon paisteelta suojattuna, (UV) ja mustaa MMJ:tä tuntuu vähän nihkeästi olevan? Onko XPUJ kaapeli määräysten mukaista ja soveltuvaa? Ainakin Drakan (http://media.drakakeila.ee/2016/02/DRAKA_XLPE_catalogue_eng_13.pdf) mukaan se peittoaa kaikessa MMJ:n; käy pinta- ja putkiasennukseen, ulos, maan alle, on valmiiksi UV-suojattua jne. Paljon ohuempaa mitä vastaava MMJ, onko tässä joku jippo, ettei tätä saisi käyttää?

Googleen "MMJ musta" --> eka osuma: Musta MMJ
MMJ:tä kyllä saa asentaa myös ulos, ja niinhän sitä onkin asennettuna ties kuinka monta tuhatta kilsaa.
 
Laita maakaapelia, MCMK

Googleen "MMJ musta" --> eka osuma: Musta MMJ
MMJ:tä kyllä saa asentaa myös ulos, ja niinhän sitä onkin asennettuna ties kuinka monta tuhatta kilsaa.


Vitsi on siinä, että tuli ostettua kiireessä tarkemmin katsomatta 100m rulla "MMJ MUSTA/XPUJ" kaapelia, joka paljastui siis täksi Drakan kaapeliksi, joka ei ole siis MMJ:tä, vaan tuota XPUJ:ia ja paketinkin riipaisin auki, ennen kuin huomasin, ettei MMJ:tä näytä. Että saako tuota asentaa kiinteästi ulkoseinään vai ei...
 
Vitsi on siinä, että tuli ostettua kiireessä tarkemmin katsomatta 100m rulla "MMJ MUSTA/XPUJ" kaapelia, joka paljastui siis täksi Drakan kaapeliksi, joka ei ole siis MMJ:tä, vaan tuota XPUJ:ia ja paketinkin riipaisin auki, ennen kuin huomasin, ettei MMJ:tä näytä. Että saako tuota asentaa kiinteästi ulkoseinään vai ei...

Jos se kelpaa maanalle, niin se kelpaa seinäänkin. Kunhan poikkipinta-ala ja johdonsuoja on mitoitettu oikein.

Edit: Huomautus tosin että nämä tiedot tulee "ei luvalliselta asentajalta".
 
Googleen "MMJ musta" --> eka osuma: Musta MMJ
MMJ:tä kyllä saa asentaa myös ulos, ja niinhän sitä onkin asennettuna ties kuinka monta tuhatta kilsaa.
Ihan oletuksena on hyvä tosiaan katsoa Finnparttian tarjonta, jos ei tukkuun muuten pääse. Ja ihan Bauhaus myy myös. Eli eipä tuo mikään erityisen vaikeasti saatava tuote ole.

Ja kohteesta riippuen MPK 3x2,5S sekin käy.

Vitsi on siinä, että tuli ostettua kiireessä tarkemmin katsomatta 100m rulla "MMJ MUSTA/XPUJ" kaapelia, joka paljastui siis täksi Drakan kaapeliksi, joka ei ole siis MMJ:tä, vaan tuota XPUJ:ia ja paketinkin riipaisin auki, ennen kuin huomasin, ettei MMJ:tä näytä. Että saako tuota asentaa kiinteästi ulkoseinään vai ei...
Tupsahti tuollainen samalla, kun kirjoittelin vastausta Copperin viestiin. Mutta olisit heti sanonut hankkineesi jo, etkä kertonut, ettei saa mustaa.

Speksejä vilkaisten tuolla voi kuitenkin johdottaa, ei ongelmaa.
 
Vitsi on siinä, että tuli ostettua kiireessä tarkemmin katsomatta 100m rulla "MMJ MUSTA/XPUJ" kaapelia, joka paljastui siis täksi Drakan kaapeliksi, joka ei ole siis MMJ:tä, vaan tuota XPUJ:ia ja paketinkin riipaisin auki, ennen kuin huomasin, ettei MMJ:tä näytä. Että saako tuota asentaa kiinteästi ulkoseinään vai ei...

MMJ itsessään tarkoittaa pelkästään kaapelin rakennetta (muovi/muovi/johdin) joten kyllä tuo valmistajan XPUJ:ksi tyypittämä kaapeli on MMJ:tä ihan siinä missä muutkin, johtimet vain ovat pex-eristeisiä ja siksi kaapeli on ohuempaa.
 
Noniin kiitokset kaikille vastauksista! Olisihan tuokin pitänyt muistaa tuo mitä MMJ itseasiassa tarkoittaa, jossain kurssilla sekin käytiin läpi, mutta näin ne asiat latkii mielestä...
 
Noniin kiitokset kaikille vastauksista! Olisihan tuokin pitänyt muistaa tuo mitä MMJ itseasiassa tarkoittaa, jossain kurssilla sekin käytiin läpi, mutta näin ne asiat latkii mielestä...

Jooh. Ei se ole väärin kysyä ja "ei kysyvä tieltä eksy" jne. :thumbsup:
 
Tällä kertaa en ole säätämässä itse mitään mutta haluaisin kuulla Ammattimiehiltä miksi kylppärin peilikaapin sisällä yläosassa oleva pistorasia on kytketty sammumaan kun valot sammuttaa? Mikä turvallisuussyy tuohon on? Olen asunut muutamissa kämpissä ja osassa on pistorasia toiminut vaikka valot kylppäristä sammutettu, ja osassa pistorasia ei ole toiminut jos valot ei ole päällä.
 
En käsitä miten uuden asuntoni olohuoneen valo toimii. Kytkimessä on himmennin (pyöritettävä ja painettava) ja kaksi nappia. Kaikki napit "kiinni" johdoista mitattuna 54V, toinen kytkin "päällä" 74V ja molemmat päällä 141V ja jos himmentimestä painaa niin 230V. Miten voi olla että missään asennossa kattovalo ei ole virraton? Haluan vain on/off kun laitan älyvalon sinne.

Edit: asensin paskan hehkuvalon siihen, himmennin toimii kuten kuuluu ja sammuksissa löytyy nyt mitattunakin 0V. Nyt sitten miettimään että lieneekö ok asentaa Xiaomin älyled siihen. :E
 
Viimeksi muokattu:
Tällä kertaa en ole säätämässä itse mitään mutta haluaisin kuulla Ammattimiehiltä miksi kylppärin peilikaapin sisällä yläosassa oleva pistorasia on kytketty sammumaan kun valot sammuttaa? Mikä turvallisuussyy tuohon on? Olen asunut muutamissa kämpissä ja osassa on pistorasia toiminut vaikka valot kylppäristä sammutettu, ja osassa pistorasia ei ole toiminut jos valot ei ole päällä.
Liekö siihen mitään turvallisuussyytä vaan on vain käytännön syistä vedetty katkaisijan kautta ainoa kalusteelle tuleva vaihe. Samojahan on keittiön valaisinpistorasiayhdistelmissä usein kytketty seinäkatkaisijan kautta. Muutenhan joutuisi tekemään enemmän liitoksia ja käyttämään kalliimpaa kaapelia ja ehkä isompia rasioita ja liittimiä rasioissa.

En käsitä miten uuden asuntoni olohuoneen valo toimii. Kytkimessä on himmennin (pyöritettävä ja painettava) ja kaksi nappia. Kaikki napit "kiinni" johdoista mitattuna 54V, toinen kytkin "päällä" 74V ja molemmat päällä 141V ja jos himmentimestä painaa niin 230V. Miten voi olla että missään asennossa kattovalo ei ole virraton? Haluan vain on/off kun laitan älyvalon sinne.
Valaisinliitännälle usein tulee korkean impedanssin digimittarilla mitaten jonkin verran jännitettä "ylikuulumalla" jossain kohtaa saman kaapelin toisesta karvasta tai muuten viereisestä johtimesta vaikka se onkin virraton. Viimeksi muistaakseni huolimattomasti letkautin että indusoituen, mutta joku pedantisti heti korjasi että kyseessä on kapasitiivinen kytkeytyminen, niinkuin asia tietysti tällaisessa tilanteessa on.
 
Viimeksi muokattu:
Liekö siihen mitään turvallisuussyytä vaan on vain käytännön syistä vedetty katkaisijan kautta ainoa kalusteelle tuleva vaihe.
Hmm, itse olen aina vain kuullut remonttimiehiltä (ei sähkäriltä) yms. että kyse on turvallisuussyy ja/tai se olisi pakollista niin tehdä. Just yks tuttu eläkkeellä tosin jo oleva remontti/rakennusmies (oma firma oli) myös antoi tuon turvallisuussyyn mutta ei tarkemmin osannut sanoa kun ei ole sähkömies itse.

Kerran yhdessä kämpässä jossa aikoinaan asuin, putkirempan yhteydessä peilikaapin pistorasia oli muutettu että sammuu valojen kanssa ja siitäkin kysyessä sanottiin, että pakko/turvallisuussyy. Ennen kuin tajusin, että tuollainen muutos oli tehty niin ehdin jo viemään kierrätykseen yhden parranajeluvehkeen kun luulin, että siitä oli akku ihan mäsä eikä latautunut enää kunnolla. Syyhän oli tietenkin se, että se lataili kytkettynä vain vähän silloin kun valot oli päällä (varmasti tuokin jo teki hallaa akulle). Se oli sellainen vehje jota piti ladata todella kauan, esim. yön yli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 127
Viestejä
4 466 389
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom