Noi termit on reliikkejä ajalta jeesus.
Ovat reliikkejä toki tavallaan mutta kun käyttöön vakiintuneita, ei kovin suuresti voi lähteä soveltamaan jos niitä kuitenkin käyttää.
Onko se kerrostaloasunnon liesi myös kytketty valovirralla kun se on 1-vaihe narulla vedetty kun koko asuntoon ei tule kuin 1-vaihe syöttö? Näinhän kerrostaloissa vielä joskun toimittiin. Se liesi vaan on isomman nallin takana.
Ja kuten jo on tullut esille noi karavaanari pistokkeet mahdollistaa ei kiinteät asennukset yksivaiheisina vaikka 32A, kärkkäinen tuota kutsuu voimapistotulpaksi, mutta ilmeisesti tämä on sitten sitä valovirtaa?
Mennekes 32A 230V 3-napainen voimapistotulppa | Karkkainen.com verkkokauppa
Adapteri 16A ,400 V / 3 kpl Schuko , 230V<br/>IP44, sisä ja ulkokäyttöön<br><br>Adapter 16A, 400 V / 3 st Schuko, 230V<br/> IP44, för inom- och utomhusbruk
www.karkkainen.com
Tuommoisen kun tuikkaa siihen "voimavirta" pistorasiaan niin mitä se sitten antaa ulos? 3 kertaa valovirtaa ilmeisesti?
Eiköhän tuossa ole nyt vaan käynyt niin että on haluttu laturia joka lataa suuremmalla hattiwatti määrällä mitä normaali 16A rasia mahdollistaa ja koska asiakas ei ole sen paremmin yksilöinyt että pitää olla nimenomaan 3-vaiheinen laturi, niin myyjä on sitten toimittanut tuollaisen kapistuksen minkä on toimittanut.
Normaali kuluttaja ei tiedä siitä liedestä käytännössä mitään. Pistokkeet tietää ja kyllä se valo / voima tulee jakona suurelle osalle nimenomaisesti niistä.
Linkkisi taas osoittavat sitä, miten myyjät käyttävät noita termejä jotakuinkin miten sattuu ja sieltä sen muutoksen tulisi lähteä kuluttajan suuntaan.
Karavaanimallin jo mainitsinkin edellä olevan se pakkaa sekoittava ja siinä tuntuu olevan myyjilläkin kirjavaa käytäntöä. Mutta mitä tuohon laturicaseen tulee, on myyjä kyllä myynyt omiaan jos 32A yksivaiheisena on se tarjottu laite. Muita vaihtoehtoja ei-kiinteälle ei oikeastaan ole jos yli 16A
Joka tapauksessa myyjän tulee osata asiansa sikäli hyvin, että tajuaa tuollaisen olevan varsin epäsopiva suurimmalle osalle kotikäyttöön. Toki rajoitettuna johonkin tiettyyn tehoon mutta vähänpä sitä varaa on monessa paikassa vs kolmivaiheinen.
No, kun itse laturista ei luvattu kertoa enempää, jää lopulta arvailun varaan, mitä on tarjottu ja mitä tarkkaan ottaen on sopimuksessa ollut. Viimeisimmän postauksen perusteella ei ehkä voi edes täysin myyjää syyttää jos ostajan kerrotaan olleen tietoinen, mitä on hankkimassa. Sikäli tuota aihetta ei varmaan kannata paljon pidemmälle miettiä.
Voimavirta ja valovirta ei ole ollu enää ikuisuuksiin mitään virallisia termejä eikä niitä tulisi käyttää. Tämä minulle opetettiin ainakin 2000 alkupuolella kun itse sähköalan koulutuksen kävin hakemassa.
Parempi olisi kun alettaisiin vain suosiolla käyttää niitä oikeita termejä vaiheiden ja tehojen/tehokestojen kanssa.
Missä kohden ne ovat olleet virallisia termejä? En muista itse ainoassakaan paikassa mainitun viralliseksi. En edes vanhemmassa kirjallisuudessa mutta hyllyssä saattaa olla 50-luvun kirja sopivasti, voisi tarkistaa.
Mutta tottakai, parempia ja kuvaavampia termejä on olemassa ja tottakai, niitä tulisi käyttää. Olen ihan täysin samaa mieltä eikä tulisi mieleenkään varsinkaan kirjallisesti laittaa mihinkään enää varsinkaan valovirtaa. Voimavirta taas on niin tuttu niin monelle, että varsinkin puhekielessä sitä on vaan pakko käyttää. Paperille tottakai speksataan 3x16A tms yksiselitteinen.
Joka tapauksessa sen muutoksen tulisi lähteä muualta kuin kuluttajasta. Kun samaan aikaan Tokmannien ja kumppanien hinnastoja ja sivuja tekevät eivät aiheesta ymmärrä juuri mitään, ei päästä voimavirrasta eroon ikinä vaikka ammattilaiset tekisivät mitä. Eli miten lopulta tuollaista korjataan? Ei kuitenkin melko pieni ammattilaisten joukko pysty korjaamaan vaikka haluaisi.