Itse kun etsin erinäisille töille tekijöitä arvotan juuri sitä kokonaisuutta ja mielikuvaa, minkä onnistun tekijästä saamaan ensin netistä (/puskaradiosta, toki harvemmin kun ei noita tuttuja nyt joka alalla niin paljoa ole), sitten jos siitä pääsee jatkoon niin teen mutu-arvioni saamani viestinnän asiallisuudesta ja nopeudesta (ts. vastaa nyt edes puhelimeen kolmantena päivänä kun yritän soittaa, tai viikossa mailiin). Hinnan osalta arvostan kyllä, mikäli siitä on edes yritetty kertoa jotain (edes jokin "kuluttaja-asiakkaan tuntilaskutus: minimi työ 2 tuntia, 50 euroa per tunti sis alv.", ja kenties kilometrikorvaus matka-ajasta).
Jos nettisivuilla ilmottaisi noin, kuinka moni jättäisi soittamatta pienissä hommissa? Vaikka se pistorasian vaihto, jos asiakas kuvittelee että siihen menisi 30min tai joku rikkoontuneen peitelevyn vaihto, niin soittaako se?
Tai jos ei ilmoita minimi aikaa, niin asiakas seisoo kelloa katsellen vieressä ja laskee minuutilleen hinnan.
Mielelläni keskustelisin myös esim. tuosta tuntihinnasta, mutta en niistä lähtökohdista, että minut haukutaan alasta mitään ymmärtämättömäksi idiootiksi, kun en ymmärrä, miksi tuntihintaa ei voi ilmoittaa etukäteen. Saa yrittää perustella miksei se ole mahdollista, voin toki olla väärässä. Epäilen etten ole, vaan kyse on pikemminkin siitä, että alalla yleisesti käytetty hinnoittelumalli nyt vain sattuu olemaan jotain muuta, eikä herkästi lähdetä sooloilemaan, koska nähdään, että pian käy niin, että ilmoitettu tuntihinta on asiakkaan mielestä liian korkea tai sitten asiakkaat soittelevat perään, että miten hemmetissä voi olla laskulla MMJ:stäkin veloitettu joka metri. Eli riitaa ei ollutkaan siitä, etteikö hintaa voisi ilmoittaa vaan lähinnä siitä, että onko siinä järkeä.
Otetaan esimerkki, kaksi yritystä ilmoittaa netissä hinnat, yritys A 50e/h ja yritys B 75e/h (täysin keksityt hinnat), asiakas tilaa A koska halvempi tunti hinta, niillä menee 2 tuntia työhön, 100e lasku. Jos olisi kysynyt tarjousta molemmilta ja olisivat kertoneen työn keston ilman ongelmia ja lopullisen hinta-arvion, yritys B olisikin tehnyt sen tunnissa ja maksaa 75e. Kuinka paljon siitä tuntihinnan esillä pitämisestä oli hyötyä asiakkaalle?