Kysymyksiä sähkömiehille

Loppui hehkulamppuvarastot ja piti nyt viimein siirtyä LED-aikakauteen (onneksi sain skipattua "energiansäästölamppu"-aikakauden). Muutamia kysymyksiä/ongelmia tuli ja ajattelin, että suomen parhaalta foorumilta saa varmasti apua. :)

1) Ensin vähän nolo kysymys, luulisin olevani oikeassa mutta kun en sähköasioista mitään oikein ymmärrä niin; jos valaisimessa lukee max. 60W niin eihän tietenkään ole mitään ongelmaa käyttää esim. 12W (1060 lumen) LED-lamppua (vastaa ~75W hehkulamppua valoteholtaan), eikö näin?

2) Jouduin ostamaan uuden himmentimen koska vanha ei toiminut LED-lamppujen kanssa. Ostin Airamin tällaisen himmentimen ja sen kanssa on vähän ongelmia.

2.1) Ostin Airamin 60W:sta hehkulamppua vastaavan 8,5W (806 lumen) lampun joka on himmennettävä mutta se himmennys ei toimi niin hyvin kuin vanhassa himmentimessä hehkulamppujen kanssa. Himmennyksessä on tällä hetkellä (himmentimessä on hienosäätömahdollisuus ja sitä olen säätänyt niin, että minimihimmennyksellä valo ei sammu kokonaan) yläpäässä n. 9 askelmaa ja alapäässä n. 3 askelmaa joilla valoteho ei vaihdu ollenkaan. Hienosäätö vaikuttaa näihin mutta kokonaan pois noita "vaikuttamattomia" askelmia ei saa.

2.2.) Alapäässä himmennystä on 3 askelmaa perättäin jolloin valoteho muuttuu per askelma paljon enemmän kuin muilla askelmilla. Tuonne alapäähän sitä tarkempaa säätöä enemmän juuri kaipaisi niin en ole ihan tyytyväinen. Hienosäädöllä ei tätä ongelmaa saa säädettyä pois.

2.3) Jostain syystä valo "välkkyy" n. 19 sekunnin välein (otin "kierrosaikoja" kännykän kellolla). Välkyntä ei ole sellaista jota ihan helposti huomaa jos on keskittynyt johonkin muuhun asiaan mutta välillä kyllä (olen tosin huomannut, että olen vähän herkempi aisteiltani ja joku toinen ei välttämättä huomaisi mitään). En tiedä miten tuollainen jatkuva "räpsyntä" vaikuttaa silmiin, onko se haitallista pitkässä juoksussa. Mistähän tuo saattaa johtua? Harmikseni en oikein ole varma tapahtuiko tätä vanhan himmentimen kanssa (eikä millään jaksaisi vaihtaa takaisin tämän takia.. tosin ei minulla enää ole hehkulamppujakaan enää millä testaisi). Saattaisiko tämä johtua myös jopa sähkönjakelijasta/sähköverkosta? Syitä voi olla varmaan paljon.

Olen ollut yhteydessä Airamin poikiin ja heidän testeissään he eivät (tietenkään) mitään ongelmia huomanneet. Lähettivät sieltä kaksi erilaista lamppua testattavaksi. Ensimmäinen joku Airam Pro LED 9,5W (806 lumen) lamppu (1W enemmän kuin siinä minkä itse ostin) jolla ihan samat ongelmat, ei mitään muutosta parempaan tapahtunut. Toinen on Airam 12W (1060 lumen) lamppu jota en ole vielä testannut ensimmäisen kysymyksen takia. Himmentimessä on max 100W merkintä joten se ei varmaan ainakaan tule ongelmaksi.
 
Loppui hehkulamppuvarastot ja piti nyt viimein siirtyä LED-aikakauteen (onneksi sain skipattua "energiansäästölamppu"-aikakauden). Muutamia kysymyksiä/ongelmia tuli ja ajattelin, että suomen parhaalta foorumilta saa varmasti apua. :)

1) Ensin vähän nolo kysymys, luulisin olevani oikeassa mutta kun en sähköasioista mitään oikein ymmärrä niin; jos valaisimessa lukee max. 60W niin eihän tietenkään ole mitään ongelmaa käyttää esim. 12W (1060 lumen) LED-lamppua (vastaa ~75W hehkulamppua valoteholtaan), eikö näin?

2) Jouduin ostamaan uuden himmentimen koska vanha ei toiminut LED-lamppujen kanssa. Ostin Airamin tällaisen himmentimen ja sen kanssa on vähän ongelmia.

2.1) Ostin Airamin 60W:sta hehkulamppua vastaavan 8,5W (806 lumen) lampun joka on himmennettävä mutta se himmennys ei toimi niin hyvin kuin vanhassa himmentimessä hehkulamppujen kanssa. Himmennyksessä on tällä hetkellä (himmentimessä on hienosäätömahdollisuus ja sitä olen säätänyt niin, että minimihimmennyksellä valo ei sammu kokonaan) yläpäässä n. 9 askelmaa ja alapäässä n. 3 askelmaa joilla valoteho ei vaihdu ollenkaan. Hienosäätö vaikuttaa näihin mutta kokonaan pois noita "vaikuttamattomia" askelmia ei saa.

2.2.) Alapäässä himmennystä on 3 askelmaa perättäin jolloin valoteho muuttuu per askelma paljon enemmän kuin muilla askelmilla. Tuonne alapäähän sitä tarkempaa säätöä enemmän juuri kaipaisi niin en ole ihan tyytyväinen. Hienosäädöllä ei tätä ongelmaa saa säädettyä pois.

2.3) Jostain syystä valo "välkkyy" n. 19 sekunnin välein (otin "kierrosaikoja" kännykän kellolla). Välkyntä ei ole sellaista jota ihan helposti huomaa jos on keskittynyt johonkin muuhun asiaan mutta välillä kyllä (olen tosin huomannut, että olen vähän herkempi aisteiltani ja joku toinen ei välttämättä huomaisi mitään). En tiedä miten tuollainen jatkuva "räpsyntä" vaikuttaa silmiin, onko se haitallista pitkässä juoksussa. Mistähän tuo saattaa johtua? Harmikseni en oikein ole varma tapahtuiko tätä vanhan himmentimen kanssa (eikä millään jaksaisi vaihtaa takaisin tämän takia.. tosin ei minulla enää ole hehkulamppujakaan enää millä testaisi). Saattaisiko tämä johtua myös jopa sähkönjakelijasta/sähköverkosta? Syitä voi olla varmaan paljon.

Olen ollut yhteydessä Airamin poikiin ja heidän testeissään he eivät (tietenkään) mitään ongelmia huomanneet. Lähettivät sieltä kaksi erilaista lamppua testattavaksi. Ensimmäinen joku Airam Pro LED 9,5W (806 lumen) lamppu (1W enemmän kuin siinä minkä itse ostin) jolla ihan samat ongelmat, ei mitään muutosta parempaan tapahtunut. Toinen on Airam 12W (1060 lumen) lamppu jota en ole vielä testannut ensimmäisen kysymyksen takia. Himmentimessä on max 100W merkintä joten se ei varmaan ainakaan tule ongelmaksi.
1) Ei ole ongelmaa

2) Himmennettävät ledit eivät kaikki himmenny kovin lineaarisesti, varsinkaan sieltä himmeästä päästä, varsinkaan ne himmennettävät joita himmennetään juuri tuollaisilla seinähimmentimillä. Erilaiset älylamput himmenevät vähän lineaarisemmin mutta ne sitten vaativat omat himmentimensä tai sovelluksensa puhelimeen tms. Toisaalta, osa noista ledeille sopivista himmentimistäkään eivät kyllä oikeasti ole kovin kummoisia, osa himmentää jotain polttimoa, joku toinen merkki tai malli jotain toista jne. Ylipäätään omien kokemusten perusteella seinähimmentimellä himmennettävät ledipolttimot eivät yleensä toimi kovin hyvin ja on aika tuurista kiinni että löytää toimivan yhdistelmän.
 
Ylipäätään omien kokemusten perusteella seinähimmentimellä himmennettävät ledipolttimot eivät yleensä toimi kovin hyvin ja on aika tuurista kiinni että löytää toimivan yhdistelmän.
Hmm. Onpas yllättävää luettavaa. Eli toimivuus ja yhteensopivuus mennyt nyt LED-lamppujen kanssa selvästi huonompaan suuntaan. :( Mitään kännyköillä säädettäviä älylamppuja en kyllä tule ikinä hankkimaan, kyllä valojen käyttöliittymä pitää olla yksinkertainen ja nopeasti käytettävä (seinäkytkin). Kokeilin sitä "75W":sta lamppua ja silläkin ihan identtiset nuo ongelmat, eikä se edes vaikuta olevan kirkkaampi kuin aiemmat "60W":set LED-lamput, en kyllä ainakaan silmämääräisesti näe yhtään mitään eroa. Hmmh. Mistähän saisi vielä hehkulamppuja...

Kiinnostaisi vielä tuo 19 sekunnin välein tapahtuva pieni välkyntä että mistä se voisi johtua.. mutta voi olla ettei siihen kukaan pysty sanomaan mitään tarkempaa. Mutta jos jollain sattuisi olemaan jotain samanlaista kokemusta ja onko sitä saanut korjattua jotenkin... olen kuulolla. :)
 
1) Ensin vähän nolo kysymys, luulisin olevani oikeassa mutta kun en sähköasioista mitään oikein ymmärrä niin; jos valaisimessa lukee max. 60W niin eihän tietenkään ole mitään ongelmaa käyttää esim. 12W (1060 lumen) LED-lamppua (vastaa ~75W hehkulamppua valoteholtaan), eikö näin?
Kuten sanottu, sehän ei ole ongelma. Toisinpäin kääntäen nykyään(jo pitkän aikaa) taitaa aika paljon olla valaisimia, joissa lukee esim. "max 10W tai "max 12 W". Olen pitänyt moista melko kusipäisenä, koska kyllä nyt edisonkantaisen valaisimen, ellei se ole kovin erikoisella varjostimella, pitäisi kestää käyttää vähintään tyypillisen tehoista(ainakin 40 W jos ei 60 W, ja karummissa kuten ulkovalaisimissa esim. 100 W) hehkulamppuakin. Joku kuitenkin sellaisen siihen ruuvaa(etenkin 10 vuotta sitten) eikä tarroja katsele, ja tarrat putoilevat.

Mutuilen, että usein hehkulamppukäyttö ei aiheuttaisikaan ongelmaa, mutta ilmeisesti joskus voi aiheuttaakin. Ainakin jotkut sisustusvalaisinten varjostinräpellykset ovat vähän tulenaran näköisiä re. kuuma hehkulamppu. Mutta voivatko uusien "LED only" -valaisinten kierrekannatkin olla niin surkeita, että sulaisivat hehkulampun kanssa?
2) Jouduin ostamaan uuden himmentimen koska vanha ei toiminut LED-lamppujen kanssa. Ostin Airamin tällaisen himmentimen ja sen kanssa on vähän ongelmia.
Makuasioitahan nämä, mutta tuollaiset kiinteät seinäkatkaisijahimmentimet ovat käyneet konseptina aika vanhanaikaisiksi turhiksi vikakohteiksi, kun on olemassa himmentyviä IoT-polttimoita, myös värilämpötilan vaihdolla.
 
on olemassa himmentyviä IoT-polttimoita, myös värilämpötilan vaihdolla
Et ehkä kerinnyt nähdä uutta viestiäni mutta onko näissä siis kyse jostain kännykällä räplättävistä lampuista? Ei kiitos, en halua valoihin mitään niin IMHO vammaista käyttöliittymää. EDIT: Minulle ei ainakaan (vielä?) ole tuo kännykkä kasvanut miksikään ruumiin jatkeeksi... ;)
 
Et ehkä kerinnyt nähdä uutta viestiäni mutta onko näissä siis kyse jostain kännykällä räplättävistä lampuista? Ei kiitos, en halua valoihin mitään niin IMHO vammaista käyttöliittymää. EDIT: Minulle ei ainakaan (vielä?) ole tuo kännykkä kasvanut miksikään ruumiin jatkeeksi... ;)
Tokihan ne siis yksinkertaisimmassa konfiguraatiossaan toimivat omalla yksilö- tai ryhmäkohtaisella kaukosäätimellään, joka on siis paristokäyttöinen langaton laite jonka voi lätätä fyysisen valokatkaisijan viereen. Tällöin saadaan himmentimen toiminnallisuus(vaikkapa lisättynä sillä värilämpötilan vaihdolla esim. paremmissa Ikean polttimoissa) jos ei haluta muuta. Samalla vaivalla voidaan esimerkiksi jalkalamppu ja kattolamppu saada toimimaan samalla katkaisija/himmenninvärkillä, jos näin halutaan, ja nämä paritukset edelleen ilman älylaitteen tai erillisen kotiautomaatiokeskusyksikön käyttöpakkoa, vain lamppujen ja langattomien nappuloiden avulla.

Mulla on esimerkiksi vanhan neljäpaikkaisen GU10-spottihalogeenilampun virta koko ajan kytkettynä, ja vastaavasti neljä Ikean polttimoa paritettu samaan kaukosäätimeen, jotta toimii kuten normaali himmennin toimisi.

Pikku haasteena on se, miten saa kaikki käyttäjät operoimaan niitä kaukosäätimestä eikä "päävirtakatkaisijaksi" varalle jäävästä fyysisesta katkaisijasta.

Tässä lähestytään muuten offtopicia, täällähän on ketju(ja) kotiautomaatiosta, jossa myös tällaista yksinkertaista valaistusta on käsitelty. Kotiautomaatio
 
Viimeksi muokattu:
Minkä kokoiest halogeenit on ennen ollut? Koska jos tuohon missä on 10, on laitettu kaksi muuntajaa, voi muuntaja olla ali teholla (minimi 35W) jos 5kpl 7W lamppuja, täydellä teholla toiminut normi kytkimellä, mutta kun lamppuja himmentää, niin jää alle.
Säätelin vähän tota himmennintä (min ja max -kirkkauksia) ja ainakin nyt tuntuisi toimivan vähän paremmin.
 
Nuo vaihehimmentimellä toimivat ledit ovat aina kompromisseja, jossa täysin erityyppiselle kuormalle tarkoitettu himmennystapa on väkisin sovitettu uuteen tekniikkaan.

Yleensä ne saa kyllä toimimaan riittävän hyvin, jajos ainoa ongelma on se että muutama naksu himmentimessä ei muuta kirkkautta, voi sitä pitää onnistuneena. Erilaiset värinät ovat paljon hankalampi ongelma.

Tuo 19 sekunnin välein tapahtuva välähdys, on taas jotain jonka epäilen johtuvan jostain ulkoisesta häiriöstä. Mä en oikein keksi miten se kytkentä voisi sisäisesti saada tuollaisen aikaan. Sitä led-häiriönpoistopalikkaa kannttaa tietysti kokeilla.. oikeasti se taitaa olla vaan kondensaattori, en ole koskaan sen tarkemmin tutkinut.

Sen kyllä tajuan että joku ei haluia noita älylamppuja rakentaa. Niissä on oma viehätyksensä, mutta kyllä tuollainen himmenninsäädin on käyttöliittymältään ihan ylivoimainen, eikä niihin tarvitse vaihtaa pattereita kuten noissa hue (tms) säätimissä.
 
Tuo 19 sekunnin välein tapahtuva välähdys, on taas jotain jonka epäilen johtuvan jostain ulkoisesta häiriöstä. Mä en oikein keksi miten se kytkentä voisi sisäisesti saada tuollaisen aikaan. Sitä led-häiriönpoistopalikkaa kannttaa tietysti kokeilla.. oikeasti se taitaa olla vaan kondensaattori, en ole koskaan sen tarkemmin tutkinut.
Olisikohan tuo välkyntä samaa mitä aiemminkin on joku manaillut paskojen ledipolttimoiden kanssa että esim kytkimestä sammutettuna kytkimen ja polttimon väliseen kaapeliin indusoituu hiukan jännitettä ja se lataa ledilampussa olevaa konkkaa ja kun se on tarpeeksi latautunut, väläyttää lamppua ja alkaa latautumaan uusiksi? Tuollaisista tapauksita ainakin olen kuullut, nimenomaan sammuksissa vilahtelee melko säännöllisin väliajoin.
 
jos ainoa ongelma on se että muutama naksu himmentimessä ei muuta kirkkautta, voi sitä pitää onnistuneena
Yläpäässä 10 ja alapäässä 3 askelmaa ei mitään vaikutusta, tokihan se vie koko skaalalta sitten pois jonkin verran. Isompi harmituksen aihe on alapäässä olevat kolme peräkkäistä askelmaa jolloin valoteho muuttuu selvästi enemmän kuin muilla askelmilla. Juuri tuolla alapäässä sitä säätöä enemmän kaipaisi.

Tuo 19 sekunnin välein tapahtuva välähdys, on taas jotain jonka epäilen johtuvan jostain ulkoisesta häiriöstä.
Voiko tuollaista tapahtua esim. jos kerrostalon sähköhommissa on jotain häikkää? Tai jopa itse sähköverkossa?

Sitä led-häiriönpoistopalikkaa kannttaa tietysti kokeilla
Ainoa paikka mihin tuollaisen voisin laittaa on kattolampusta n. 15cm matkalla paljaana oleva johto. Auttaisiko se palikka siinä kohtaa? Ei tosin nyt kiinnostaisi enää panostaa tähän nykyiseen ratkaisuun kun se himmennyskin toimii vähän huonosti. Vähän rupesi kiinnostamaan Ikean sellainen himmennys/värilämpötila/väri-vaihtaja paketti jonka saisi 20e:lla (tästä olenkin jo postaillut kotiautomaatio-topikissa).

Tuollaisista tapauksita ainakin olen kuullut, nimenomaan sammuksissa vilahtelee melko säännöllisin väliajoin.
Omassa tapauksessa välkyntää ei tapahdu sammuksissa ollenkaan. Vain päällä ollessa, eikä sitä tosiaan niin helposti aina huomaa jos sitä ei keskity tarkkailemaan, ei se niin iso välke ole.. ja itsellä on vähän herkät aistit joten joku toinen ei välttämättä huomaa ikinä mitään.
 
Ei ole kysymys vaan vinkki. Taas pääsi näkemään sen, mikä ero on ammattitason asennuskalusteilla (esim. ABB, Schneider, Ensto) ja hinnat alkaen -tee se itse -miehen kalusteilla.
Airamin rasia. Näyttää päällepäin suht ok:ta, mutta kun tuon avaa niin tulee heti paha mieli. Tuossa on pesät erillisiä ja kytkemättä toisiinsa, eli ne pitäisi hyppylangalla yhdistää toisiinsa ja siihen homma käytännössä kosahtaakin. Pesissä on liittimet vain yhdellä puolella, eli noihin kun yrittää tunkea syöttöä ja hyppylankoja 2,5-neliöisellä kaapelilla, tulee se puoli rasiasta niin täyteen, ettei rasiaa välttämättä saa kiinni. Ruuviliittimet, joissa on ruuvien tai mutterien materiaali niin pehmeää, että niistä menee kiristäessä helposti kierteet. Kaiken kruunaa se, että koko komeus pysyy kasassa vasta jos kannen saa ruuvattua kiinni, nuo pesät eivät ole kiinni missään, ne vain "sujautetaan" rasian pohjassa olevien ohjuritappien ympärille ja ruuvataan sitten kansi päälle. Paitsi että eihän ne pesät pysy paikallaan kun yksilankaiset johtimet ponnauttavat ne pois paikaltaan. Jos näitä ostaa, niin kannattaa sikaliimalla liimata ensin nuo pesät rasian pohjaan kiinni, jotta pysyvät paikallaan.

MSK:lla tai MKEMillä eli hienolankaisilla johtimilla saattaa onnistua, yksilankaisilla johtimilla ei kannata edes yrittää.

Itse en moista paskaa edes ostaisi. Nämä oli lankomies napannut Bauhausin tms. hyllystä taloremonttiaan varten. Onneksi osti vain kaksi kappaletta. Tunnin verran tuota yritin saada paikalleen. Sitten luovutin ja totesin että heitä roskiin vaan. Ja onneksi muut kalusteet on Schneideria ja ABB:tä.
 
Saman todennut. Ilmaiseksi kun olen tehnyt, olen vaatinut myös AAB:tä tai Schneideria. Jos on ulissut jotain hinnasta, olen sanonut, että en rupea ilmaiseksi hihojani polttamaan, että ota vain sitten ihan rohkeasti sähkäri tunti tai urakkapalkalla töihin.
 
Saman todennut. Ilmaiseksi kun olen tehnyt, olen vaatinut myös AAB:tä tai Schneideria. Jos on ulissut jotain hinnasta, olen sanonut, että en rupea ilmaiseksi hihojani polttamaan, että ota vain sitten ihan rohkeasti sähkäri tunti tai urakkapalkalla töihin.
Kyllä on mukava asentaa laatutuotteita. Ei irvistele/vääntyile/irtoile osat toisistaan. Yhdelle tutulle meinasi jäädä pistorasia asentamatta, kun ~80€ sisäisellä vvsk:lla varustettu oli hänen mielestään kallis. Hänelle totesin samoin kuin sinä, että voit ottaa ulkopuolisen sähkömiehen 60€/h veloituksella asentamaan sen "tavallisen" pistorasian, jota se ei kuitenkaan suostu tekemään, ja ostaa häneltä sen 80€ vvsk rasian vielä lisäksi.

Välillä tuntuu, että ihmiset ei tajua meidän vastuita. Kaikki on varmasti ok siihen asti, kun vaan halvalla saadaan. :rolleyes:
 
Juu. Yks "kaveri" kanssa "vähän remppas" ja pyyteli sitten minua tekemään sähkötöitä kun pinnat oli jo valmiit :rofl: Noh, ei siinä kaikki muutenkaan mennyt nappiin..
 
Omassa tän hetkisessä keississä on onneksi siitä hyvä tilanne että:
a) remontin teettäjällä itsellään on sähkömiehen koulutus vaikkei alan hommia teekään, niin kaikkia perusasioita ei tarvitse minun itse tehdä, kuten kaapelien vedot ja kojerasioinnit. Riittää kun olen pääkohdat ohjeistanut
b) kyseessä on vanha maalaistalo, joka halutaan tehdä entisajan hengen mukaiseksi, eli kalusteet Schneiderin Renovaa. Ihan hinnat alkaen -meiningillä ei siis mennä.
c) remontin tekijä suostui ottamaan itseltä vastaan neuvoja. Esim. monessa kohtaa tuolla oli tekemässä pintavetoina kaapelointeja, niin sanoin että kun remonttia kuitenkin teet, niin pintojen pienellä lisäavaamisella saat kaapelit melkein kaikki piiloon
d) Pääkeskusta piti muokata ja saunaan ja kellariin hankkia uusi keskus, niin totesi että hommaat vaan sellaiset palikat mitä tarvitaan.

Näin isoa remonttia en itse viitsi ihan harrastuksena tehdä, kyllä tuosta jonkinlainen lasku lähtee myös työn osuudesta.
 
Pakastimen piirikortti rikki, haljennut johtuen kytkennästä. Piirikortilla ei tunnu juuri älyä olevan ja sen voisi ohittaa. Tällaista muutosta ei varmaan saa tehdä sähköalan perustutkinnon suorittanut vaikka osaisi?
 

Liitteet

  • DSC_2566.JPG
    DSC_2566.JPG
    2,3 MB · Luettu: 191
Pakastimen piirikortti rikki, haljennut johtuen kytkennästä. Piirikortilla ei tunnu juuri älyä olevan ja sen voisi ohittaa. Tällaista muutosta ei varmaan saa tehdä sähköalan perustutkinnon suorittanut vaikka osaisi?
Eikös pistotulppaliitäntäisiä yksivaiheisia laitteita saa harrastetoiminnassa vaikka rakentaa alusta asti ainakin jonkin ajan takaisen tulkinnan puolesta, ja rakentelua se modaaminenkin on. Harrastan elektroniikan lisäksi mm. pizzan leipomista ja oluen juontia, eli tuohan olisi peräti monialaista harrastusta.

Mutta rakennemuutoksen tekijähän kai ottaa valmistajan vastuun, eli vakuutusyhtiö voi tykätä pahaa jos modattu vehje kärähtää. Sikäli pitäisin yhdentekevänä, oliko muutostyö sallittu. Vastuu on kuitenkin ja pysyy.
 
Latasin sähköautoa autotallin voimavirtapistorasiasta matkalaturilla 10 kW teholla. Yksi vaihe tippui pelistä, C16 sulake napsahti ja laturi ripahti 3.3 kW lataukselle. Eikö 16A sulakkeiden pitäisi kestää 10 kW jatkuva kuorma, mites näin kävi? IR-mittarilla mittailin, että sulakkeet oli varsin lämpimiä, 60 C tms. Muutaman kerran tätä testailin ja yhden kerran kävi lisäksi vielä niin, että kaksi täysin voimavirtapistorasiasta riippumatonta sulaketta napsahti (!), näiden läpi ei kyllä pitäisi mennä virtaa (eikä varmaan menekään, koska lataus jatkui iloisesti, huomasin vaan kun varaston valot eivät menneet päälle). Mitäs ihmettä, onko jotain virhekytkentöjä vai onko nyt niin perhanan kuuma, että pienen pieni ryhmäkeskus nyt vain ylikuumuu ja asioita alkaa menemään pieleen?

Meanwhile latailen 5 kW teholla sitten, sähkärin tilaan paikalle asentamaan kunnon latausaseman. Talolta tulee ryhmäkeskukseen 6 neliön kaapeli, joten eikös latausaseman voisi tällöin laittaa 20A sulakkeiden taakse, joka antaisi vähän pelivaraakin, jos lataa 11 kW teholla?
 
Latasin sähköautoa autotallin voimavirtapistorasiasta matkalaturilla 10 kW teholla. Yksi vaihe tippui pelistä, C16 sulake napsahti ja laturi ripahti 3.3 kW lataukselle. Eikö 16A sulakkeiden pitäisi kestää 10 kW jatkuva kuorma, mites näin kävi? IR-mittarilla mittailin, että sulakkeet oli varsin lämpimiä, 60 C tms. Muutaman kerran tätä testailin ja yhden kerran kävi lisäksi vielä niin, että kaksi täysin voimavirtapistorasiasta riippumatonta sulaketta napsahti (!), näiden läpi ei kyllä pitäisi mennä virtaa (eikä varmaan menekään, koska lataus jatkui iloisesti, huomasin vaan kun varaston valot eivät menneet päälle). Mitäs ihmettä, onko jotain virhekytkentöjä vai onko nyt niin perhanan kuuma, että pienen pieni ryhmäkeskus nyt vain ylikuumuu ja asioita alkaa menemään pieleen?

Meanwhile latailen 5 kW teholla sitten, sähkärin tilaan paikalle asentamaan kunnon latausaseman. Talolta tulee ryhmäkeskukseen 6 neliön kaapeli, joten eikös latausaseman voisi tällöin laittaa 20A sulakkeiden taakse, joka antaisi vähän pelivaraakin, jos lataa 11 kW teholla?

Jos jännite on edes lähellä 230V liitäntäpisteessä, niin kyllä sieltä 3x16A:n rasiasta saa sen 10kW. Ja pientä ylikuormaa toi C16 kestää lähes ikuisesti.
Lopullisen sulakekoon tuolle latausasemalle määrittää oikosulkuvirta.
 
Jos jännite on edes lähellä 230V liitäntäpisteessä, niin kyllä sieltä 3x16A:n rasiasta saa sen 10kW. Ja pientä ylikuormaa toi C16 kestää lähes ikuisesti.
Lopullisen sulakekoon tuolle latausasemalle määrittää oikosulkuvirta.

Oisko yksi noista sulakkeista sitten viallinen tms, se joka napsahti. En usko, että laturi ottaisi enemmän tehoa mitä ilmoittaa, koska sekä laturi, että auto ilmoitti lataustehoksi 10 kW (tai 9.9 kW jos pilkkua viilataan). Noi kaksi muuta sulaketta joista mainitsin, ehkä ole mahdollisesti itse ne vahingossa napsauttanut toiseen asentoon, kun olen mittarin kanssa taululla heilunut...
 
Onko varmuutta, ettei samojen sulakkeiden takana olisi jotain muutakin kuormaa kuin tuo auton lataus?
 
Onko varmuutta, ettei samojen sulakkeiden takana olisi jotain muutakin kuormaa kuin tuo auton lataus?

On varmaa, kun sähkäri veti aiemmin voimavirtapistorasialle uuden johdon ryhmäkeskukselta ja laittoi sille omat sulakkeet. Lisäksi itse myöhemmin tein kokeilemalla täydellisen "kartan" sulakkeista ja mitä niiden takana on, jotta pystyin tulostamaan tarrat sulaketauluun. Ja vaikka olisikin vahingossa lipsahtanut jotain muutakin ko. sulakkeiden taa, niin tallissa ei ole mitään muuta jatkuvasti päällä olevaa kuormaa. Eli jos C16 sulakkeen pitäisi kestää kuumissakin olosuhteissa nimellisvirtansa, niin en keksi sitten muuta, kuin että sulake on viallinen, tai tietenkin on mahdollista, että auton laturi kuormittaa vaiheita epätasaisesti.
 
On varmaa, kun sähkäri veti aiemmin voimavirtapistorasialle uuden johdon ryhmäkeskukselta ja laittoi sille omat sulakkeet. Lisäksi itse myöhemmin tein kokeilemalla täydellisen "kartan" sulakkeista ja mitä niiden takana on, jotta pystyin tulostamaan tarrat sulaketauluun. Ja vaikka olisikin vahingossa lipsahtanut jotain muutakin ko. sulakkeiden taa, niin tallissa ei ole mitään muuta jatkuvasti päällä olevaa kuormaa. Eli jos C16 sulakkeen pitäisi kestää kuumissakin olosuhteissa nimellisvirtansa, niin en keksi sitten muuta, kuin että sulake on viallinen, tai tietenkin on mahdollista, että auton laturi kuormittaa vaiheita epätasaisesti.

Jos siellä on jotain huonoja liitoksia, niin se hetki kun se lyö valokaarta saa aikaan virtapiikkejä jotka voivat ainakin johdonsuojakatkaisijan laukaista.. En tiedä kuinka herkkiä varsinaiset sulakkeet tuolle ovat.
 
...Eli jos C16 sulakkeen pitäisi kestää kuumissakin olosuhteissa nimellisvirtansa, niin en keksi sitten muuta, kuin että sulake on viallinen, tai tietenkin on mahdollista, että auton laturi kuormittaa vaiheita epätasaisesti.
Kyllä lämpötilallakin on vaikutusta johdonsuojan laukeamiseen. Alla esimerkiksi Hagerin taulukko.
IMG_20210701_074315.jpg
 
Kyllä lämpötilallakin on vaikutusta johdonsuojan laukeamiseen. Alla esimerkiksi Hagerin taulukko.
IMG_20210701_074315.jpg

Kiitos, tämä oli erinomainen taulukko. Eli kun minulla on tuossa vierekkäin kylki kyljessä kolme erillistä johdonsuojakatkaisijaa (käytin termiä sulake aiemmin, pahoittelen), niin väistämättä laitinmaiset lämmittävät keskinmäistä ja lisäksi koko roska on koteloitu paloviranomaisen vaatimuksesta palonkestävään koteloon (tai siis jotenkin sulaketaulu on eri palo-osastoa tjsp. en tiedä) ja hellekesänä ympäristön lämpötila on 30C, niin vähintäänkin sen keskinmäisen johdonsuojakatkaisijan virran kesto tipahtaa alle 16A ja koska latauslaite lataa about 16A:lla per sulake, niin lopputulos on tämä. En tiedä olisiko tilanne parempi, jos käyttäisi sellaista kolme moduulin levyistä yhtenä pakettina olevaa johdonsuojakatkaisijaa.

Eli anyways, kunhan sähkömies pääsisi asentamaan latausasemaa, niin plan voisi olla, että vedetään 22kW latausasemalle ryhmäkeskukselta piuha 6 neliön kaapelilla (koska 6 neliön kaapeli tulee autotalliinkin) ja laitetaan latausasema C20 sulakkeiden taa (jos oikosulkuvirrat antaa myöten), mutta rajoitetaan latausasemalta latausteho 11 kW, niin ehkä sulakkeet ei räpsy sitten kesähelteelläkään?
 
Eikös tuo pistorasia pitäisi olla nelinapasen vikiksen takana?
Riippuu matkasta talon ja tallin välillä, mitä kaapelia sinne on vedetty, onko putkitettu vai ilmavetona.

Olihan tuossa yksi rivitalotyömää (tai) kohde jossa oli vedetty kumikaapelilla ulkovaloille syötöt kaivettuna 10cm~ syvyyteen joka kävi ilmi kun pihaa päällystettiin uudelleen.
 
Eikös tuo pistorasia pitäisi olla nelinapasen vikiksen takana?
Riippuu matkasta talon ja tallin välillä, mitä kaapelia sinne on vedetty, onko putkitettu vai ilmavetona.

Olihan tuossa yksi rivitalotyömää (tai) kohde jossa oli vedetty kumikaapelilla ulkovaloille syötöt kaivettuna 10cm~ syvyyteen joka kävi ilmi kun pihaa päällystettiin uudelleen.

Siis tää mun voimavirtapistorasia? On. Talossa on mittauskeskus, sieltä tulee 6 neliön kaapeli autotallin ryhmäkeskukseen, jossa on eka 4-napainen vikis, tämän jälkeen kolme erillistä C16 johdonsuojakatkaisijaa, joista lähtee 2,5 neliön piuha vain ja ainoastaan voimavirtapistorasialle, josta ladatessa 10 kW teholla ja keskinmäinen johdonsuojakatkaisija napsahtaa ja laturi tippuu tietty vikamoodiin. Kaapeli talon ja tallin välillä on 6 neliöistä maakaapelia, en tiedä meneekö putkitettuna vai miten, ei pienintäkään hajua eikä oikein pysty jälkikäteen selvittämäänkään. Eli lienee mentävä oletuksella, että kaapeli kulkee osin eristeiden sisässä jne, kun mietitään että paljonko sitä voi kuormittaa.
 
Sähkärin töitä tehnyt moneen vuoteen, mutta kyllä noita viallasiakin löytyy 1/100 tahtiin ja näitä tulee ihan tehtaalta suoraan jotka paukkuu testattaessa.

Mikä tulee toisena mieleen: niin mahdollinen kisko, jos sieltä löytyy sulakkeiden välillä. Niin pinni jäännyt väärään väliin jolloin siellä ole riittävää kontaktia.

Kolmas: ns väärin kiristetty, sulakkeen kierteet voi jäädä päälle pyörimään (mikä nyt pitäisi huomata asennettaessa jos ruuvi ei painu pohjaan asti). tai ihan puhtaasti kierteet korkanneet jolloin sulakkeella tee mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalainen kattolamppu jossa valo tulee jonkinsortin led nauhasta.
Himmeneekö noi tuollaisella kiinteästi asennettavalla himmentimellä, vai pitääkö tonne ostaa 12v puolelle langaton himmennin?
 
Olihan tuossa yksi rivitalotyömää (tai) kohde jossa oli vedetty kumikaapelilla ulkovaloille syötöt kaivettuna 10cm~ syvyyteen joka kävi ilmi kun pihaa päällystettiin uudelleen.

Haiskahtaa ihan siltä että nuo ulkovalot on kaapeloinut ja kytkenyt sitten joku taloyhtiön puuhamies säästösyistä (koska turha maksaa urakoitsijalle), ja joka omasta mielestään tietää kuinka sähkötöitä tehdään.
 
Valokytkimen asennukseen kysyisin neuvoa. Aiemmin olen vaihtanut seinävalokytkimeksi himmentimen hehkulampuille ja hiljattain himmentimen led-lampuille (joka ei toiminut oikein hyvin). Nyt pitäisi saada ihan normaali valokytkin ja sen liitännät ovat ihan erilaiset kuin aiemmat.

Tässä kuva himmentimestä hehkulampuille (led-lamppujen himmentimessä oli lähes samat liitännät/merkinnät joten osasin sen laittaa, vaikka olikin vaikea saada kahta mustaa johtoa yhteen kohtaan):

valokytkin_vanha.jpg

Kuvassa näkyvät mustat johdot tulevat siis "suoran nuolen" liitäntään ja ruskea johto mikä lie "vino nuoli & aalto" liitäntään. Onko tämä alunperin ollut oikein kytketty? Miksi tulee kaksi mustaa ja samaan kytkentään? Seinäaukossa mustista johdoista toinen pää tulee ylhäältä ja toinen alhaalta rasiaan. Lisäksi aukossa on joku sininen johto mutta se vain kulkee rasian läpi eikä näy mitään johdon päitä.

Uusi normaali valokytkin:

valokytkin_uusi1.jpg valokytkin_uusi2.jpg

Miten tuohon nuo johdot pitäisi laittaa? Alhaalla (oletan että on alaosa, "X X L" merkinnät) kuusi eri johdon paikkaa, kaksi per liitäntä ja ylhäällä (huonosti näkyvät merkinnät, kolmio ja kolmio numeron 1 kanssa) 4 johdonpaikkaa, kaksi per liitäntä.

Miten tuo pitäisi johdottaa? Itse en sähköasioista tajua mitään niin en uskalla lähteä kokeilemaan.
 
Yhden valokytkimen asentamiseksi?! Homma on hoitunut itse ihan hyvin vuosikymmeniä kun kytkimien (ainakin ne mitkä olen itse tavannut tähän asti) liitännät ovat olleet selviä/samanlaisia.

Onko muut samaa mieltä, että pitää joku asentaja tilata joka maksaa tietenkin hunajaa, vai voisiko vinkata kanssapalstalaista?
 
Yhden valokytkimen asentamiseksi?! Homma on hoitunut itse ihan hyvin vuosikymmeniä kun kytkimien (ainakin ne mitkä olen itse tavannut tähän asti) liitännät ovat olleet selviä/samanlaisia.

Onko muut samaa mieltä, että pitää joku asentaja tilata joka maksaa tietenkin hunajaa, vai voisiko vinkata kanssapalstalaista?

Ammattilainen on tilattava. Muuten ollaan tilanteessa että rikotaan sähköturvallisuuslakia.
 
Yhden valokytkimen asentamiseksi?! Homma on hoitunut itse ihan hyvin vuosikymmeniä kun kytkimien (ainakin ne mitkä olen itse tavannut tähän asti) liitännät ovat olleet selviä/samanlaisia.

Onko muut samaa mieltä, että pitää joku asentaja tilata joka maksaa tietenkin hunajaa, vai voisiko vinkata kanssapalstalaista?
Sitä vartenhan ne ammattilaiset on, että onnistuu jopa se vain yhden kytkimen asennus. Kyllä tuossa kohtaa lähtisin itsekin tilaamaan.
 
Yhden valokytkimen asentamiseksi?! Homma on hoitunut itse ihan hyvin vuosikymmeniä kun kytkimien (ainakin ne mitkä olen itse tavannut tähän asti) liitännät ovat olleet selviä/samanlaisia.

Onko muut samaa mieltä, että pitää joku asentaja tilata joka maksaa tietenkin hunajaa, vai voisiko vinkata kanssapalstalaista?
Pykälien mukaan tuo on homma, jota et saa itse tehdä. Se pitää paikkansa. Mutta kun rehellisesti tunnustaa, ettei tiedä ja kysyy neuvoa, ei siinä mielestäni tarvitse lähteä puhtaasti haistattelemaan. Varsinkin kun (en nyt viittaa sinuun) tämän kaltaiset tehdään pääasiassa joka tapauksessa itse, oli neuvoja tai ei. Parempi siis neuvojen kera oikein eikä arpoen.

Valokytkimen asennukseen kysyisin neuvoa. Aiemmin olen vaihtanut seinävalokytkimeksi himmentimen hehkulampuille ja hiljattain himmentimen led-lampuille (joka ei toiminut oikein hyvin). Nyt pitäisi saada ihan normaali valokytkin ja sen liitännät ovat ihan erilaiset kuin aiemmat.

Tässä kuva himmentimestä hehkulampuille (led-lamppujen himmentimessä oli lähes samat liitännät/merkinnät joten osasin sen laittaa, vaikka olikin vaikea saada kahta mustaa johtoa yhteen kohtaan):

valokytkin_vanha.jpg

Kuvassa näkyvät mustat johdot tulevat siis "suoran nuolen" liitäntään ja ruskea johto mikä lie "vino nuoli & aalto" liitäntään. Onko tämä alunperin ollut oikein kytketty? Miksi tulee kaksi mustaa ja samaan kytkentään? Seinäaukossa mustista johdoista toinen pää tulee ylhäältä ja toinen alhaalta rasiaan. Lisäksi aukossa on joku sininen johto mutta se vain kulkee rasian läpi eikä näy mitään johdon päitä.

Uusi normaali valokytkin:

valokytkin_uusi1.jpg valokytkin_uusi2.jpg

Miten tuohon nuo johdot pitäisi laittaa? Alhaalla (oletan että on alaosa, "X X L" merkinnät) kuusi eri johdon paikkaa, kaksi per liitäntä ja ylhäällä (huonosti näkyvät merkinnät, kolmio ja kolmio numeron 1 kanssa) 4 johdonpaikkaa, kaksi per liitäntä.

Miten tuo pitäisi johdottaa? Itse en sähköasioista tajua mitään niin en uskalla lähteä kokeilemaan.
Nuoli sisään on syöttö himmentimelle. Ja siitä alas jatkuvasta voidaan päätellä melkoisen varmasti himmentimen alapuolella olevan pistorasia. Eli se toinen musta jatkuu suoraan läpi. Sininen taas menee suoraan sinne rasialle.

Ruskea taas on ohjattu eli valaisimille menevä.

Tuossa kytkimessäsi olevat x-liittimet ovat ketjuttamista varten. Eli jos esim se sininen katkeaisi siinä rasialla, voisi ko liittimessä jatkaa sen.
L taas on syöttö katkaisijalle. Eli ne molemmat mustat himmentimeltä siitä nuolesta siihen.
Ja kun et tarvitse ko kytkimen vaihto (eli 6)-puolta, käytät ykköstä. Normaalisti juuri, kuten tuossakin, eli syötön (L) yläpuolella. Siitä se nuoli ulospäin ja numero 1. Siihen siis ruskea.
 
Nuoli sisään on syöttö himmentimelle. Ja siitä alas jatkuvasta voidaan päätellä melkoisen varmasti himmentimen alapuolella olevan pistorasia. Eli se toinen musta jatkuu suoraan läpi. Sininen taas menee suoraan sinne rasialle.

No ei siitä kyllä mitään tuollaista voi päätellä. Siinä voi aivan yhtä hyvin olla vain jomppi jollekkin toiselle kytkimelle. Koskaan ei puutteellisilla tiedoilla kannata lähteä mitään johtopäätöksiä tekemään.
 
No ei siitä kyllä mitään tuollaista voi päätellä. Siinä voi aivan yhtä hyvin olla vain jomppi jollekkin toiselle kytkimelle. Koskaan ei puutteellisilla tiedoilla kannata lähteä mitään johtopäätöksiä tekemään.
Asialla ei kysytyssä tilanteessa ole lopulta edes merkitystä, kunhan jatkuva naru jatkuu jatkossakin.

Siitä ei ollut mainintaa, onko tuossa useampi kytkin mutta koska maininta sinisestä läpi kulkevasta (vaikkei edes liity tuohon himmentimeen), olisi mitä luultavammin myös muut läpi kulkevat tai toinen kytkin mainittu. Toki kytkimiltä lähdetään joskus myös alas mutta aivan yleinen tapa se ei ole joten oletus vain yhdestä kytkimestä.
Kaksi valopistettä taas olisi toteutettu melko varmasti kruunukytkimellä, ei kahdella 1/6-kytkimellä. Himmentimen paikalla ei kerrotun perusteella ole kruunukytkintä ollut. Sen alapuolella taas olisi voinut olla mutta tuolla johdotuksella molemmat ohjatut vaiheet lähtisivät alas tai sivulle. Toki mahdollista muttei mikään normaali tapa toteuttaa. Jakorasiaan palaavana reitti olisi sama syötön kanssa.
Ja läpikulkevalle siniselle yleisin tarve on pistorasia samassa linjassa kytkimen kanssa. Toki muitakin mahdollisuuksia on mutta ihan jo hyvien tapojen mukaan kytkimen kautta ei jatketa mihin tahansa.
Jos sähkölämmitys, on patterit kuitenkin tapana laittaa omien proppujen taakse, joten ei tuosta jatketa myöskään sellaiselle.

Eli kyllä tuossa kuvatussa tilanteessa on edelleen hyvin todennäköisesti kyse pistorasiasta siellä kytkimen alla.

Toisaalta tässä ketjussa voisi laittaa lähes jokaiseen viestiin alle "annettujen tietojen pohjalta voisi olla näin". Tai jättää kokonaan vastaamatta, ei oikeastaan missään ole ainakaan suoraan kaikkea kerrottu.
 
Ammattilainen on tilattava. Muuten ollaan tilanteessa että rikotaan sähköturvallisuuslakia.
Mielenkiinnosta kysyn, onko laki ollut tämänlainen kuinka kauan?

Ja siitä alas jatkuvasta voidaan päätellä melkoisen varmasti himmentimen alapuolella olevan pistorasia.
Pistorasia on toisella seinällä parin kolmen metrin päässä ja sen lähellä vaatekaapin kattolamppu mihin sijainnin perusteella ei varmaan muuta kautta johtoja mene, eli jatkunee varmaan sinne asti tuo johdotus.

Eli se toinen musta jatkuu suoraan läpi. Sininen taas menee suoraan sinne rasialle.

Ruskea taas on ohjattu eli valaisimille menevä.

Tuossa kytkimessäsi olevat x-liittimet ovat ketjuttamista varten. Eli jos esim se sininen katkeaisi siinä rasialla, voisi ko liittimessä jatkaa sen.
L taas on syöttö katkaisijalle. Eli ne molemmat mustat himmentimeltä siitä nuolesta siihen.
Ja kun et tarvitse ko kytkimen vaihto (eli 6)-puolta, käytät ykköstä. Normaalisti juuri, kuten tuossakin, eli syötön (L) yläpuolella. Siitä se nuoli ulospäin ja numero 1. Siihen siis ruskea.
Paljon kiitoksia. Tämän ja googlauksen avulla opinkin nyt uutta. Nyt tiedän mikä 6-kytkin on ja tuon uuden valokytkimen merkinnätkin aukeavat paremmin. Kytkin vaihdettu. Ainoa ongelma oli/on sulakekaappi jossa merkintöjen perusteella sähköjen katkominen tietystä paikasta on vähän arpapeliä, esim. olohuoneen valot ja yhden seinän pistorasiat ovat yhden sulakkeen takana, toisen olkkarin seinän pistorasia taas on sellaisen sulakkeen takana joka vetää eteisenkin pimeäksi. Tuli arpoessa vedettyä ensin nassilta virrat poikki, ja sen jälkeen ilmastointilaitteen virrat poikki.

EDIT: Ai niin, piti mielenkiinnosta vielä kysyä, että mistä se "L" liitinmerkintä tulee? Line? Linefeed? Live? :)
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta kysyn, onko laki ollut tämänlainen kuinka kauan?


Pistorasia on toisella seinällä parin kolmen metrin päässä ja sen lähellä vaatekaapin kattolamppu mihin sijainnin perusteella ei varmaan muuta kautta johtoja mene, eli jatkunee varmaan sinne asti tuo johdotus.


Paljon kiitoksia. Tämän ja googlauksen avulla opinkin nyt uutta. Nyt tiedän mikä 6-kytkin on ja tuon uuden valokytkimen merkinnätkin aukeavat paremmin. Kytkin vaihdettu. Ainoa ongelma oli/on sulakekaappi jossa merkintöjen perusteella sähköjen katkominen tietystä paikasta on vähän arpapeliä, esim. olohuoneen valot ja yhden seinän pistorasiat ovat yhden sulakkeen takana, toisen olkkarin seinän pistorasia taas on sellaisen sulakkeen takana joka vetää eteisenkin pimeäksi. Tuli arpoessa vedettyä ensin nassilta virrat poikki, ja sen jälkeen ilmastointilaitteen virrat poikki.

EDIT: Ai niin, piti mielenkiinnosta vielä kysyä, että mistä se "L" liitinmerkintä tulee? Line? Linefeed? Live? :)
Vielä varmistuksena jatkoa varten, ei kannata ikinä luottaa sulakkeisiin vaan mitata ennen kuin tekee mitään muuta.
 
Vielä varmistuksena jatkoa varten, ei kannata ikinä luottaa sulakkeisiin vaan mitata ennen kuin tekee mitään muuta.
Hmm, haluatko avata tarkemmin miksi? Eikö tämä testi riitä: valo päälle, sulake pois, valo sammuu, sulake päälle, valo syttyy, sulake pois ja sitten tekee homman?
 
Hmm, haluatko avata tarkemmin miksi? Eikö tämä testi riitä: valo päälle, sulake pois, valo sammuu, sulake päälle, valo syttyy, sulake pois ja sitten tekee homman?
Sähköturvallisuuskurssilla näin sanottiin, en ole mikään ammattilainen mutta ainakin joku tilanne voi olla niin että kytkin ja sulake katkoo nollaa eikä virtaa.
 
Mielenkiinnosta kysyn, onko laki ollut tämänlainen kuinka kauan?

Sielä 1900-luvun alkupuolelta asti, kun näihin asioihin jouduttiin ensimmäisen kerran jotain huomiota kiinnittämään.

 
Hmm, haluatko avata tarkemmin miksi? Eikö tämä testi riitä: valo päälle, sulake pois, valo sammuu, sulake päälle, valo syttyy, sulake pois ja sitten tekee homman?
Standardi ei tunne muita "testejä" kuin jännitteettömyyden toteamisen jännitteenkoettimella.

Sähköturvallisuuskurssilla näin sanottiin, en ole mikään ammattilainen mutta ainakin joku tilanne voi olla niin että kytkin ja sulake katkoo nollaa eikä virtaa.
Mikä on sellainen tilanne, että sulake katkoo nollaa?
 
Kyselin aiemmin vinkkejä täältä vianetsintään ja sainkin hyviä neuvoja.
Nyt kuitenkin sähkäri käynyt paikalla ja vikaa ei tunnu löytyvän.
Myöskään Vantaan sähköverkkojen mittaripuolelta ei "näy" mitään erikoista syötetyssä sähkössä.

Sähkäri on kuitenkin sitä mieltä että jatketaan "nollavian" etsintää ja kytketään keskuksen kaikki sulakkeiden johdot uudelleen.
Itse olen maallikkona taas sitä mieltä kun laite vikaantuu kahdessa eri ryhmässä olevassa pistorasiassa niin vika olisi jossain kohtaa jo "aiemmin".
Vai voiko nollavika vaikuttaa jos se on yhdessä pistorasiassa myös viereiseen ryhmään?

Tuleeko vielä mieleen jotain mitä voisi miettiä?
 
Kyselin aiemmin vinkkejä täältä vianetsintään ja sainkin hyviä neuvoja.
Nyt kuitenkin sähkäri käynyt paikalla ja vikaa ei tunnu löytyvän.
Myöskään Vantaan sähköverkkojen mittaripuolelta ei "näy" mitään erikoista syötetyssä sähkössä.

Sähkäri on kuitenkin sitä mieltä että jatketaan "nollavian" etsintää ja kytketään keskuksen kaikki sulakkeiden johdot uudelleen.
Itse olen maallikkona taas sitä mieltä kun laite vikaantuu kahdessa eri ryhmässä olevassa pistorasiassa niin vika olisi jossain kohtaa jo "aiemmin".
Vai voiko nollavika vaikuttaa jos se on yhdessä pistorasiassa myös viereiseen ryhmään?

Tuleeko vielä mieleen jotain mitä voisi miettiä?

Jos ja kun nyt kerran lähdetään talon puolelta etsimään nollavikaa, niin kaikki mahdollinen irti heti alkuun. Ja siis tarkoitan sitä todellakin, että kaikki, pistotulpista valaisimiin ja 3~kojeisiin ja siitä sitten tarvittaessa rasiat, kytkimet ja muut liitokset auki. En tiedä/muista talon/sähköjen rakennusvuotta, mutta on hyvin mahdollista, että jonkin 3~laitteen tähtipisteestä löytyy liitetty nolla, joka sitten aiheuttaa esim. kiukaan vikaantuessa nollavirtoja. Nollaviat on siitä paskoja, että vianhaku on monesti todella hankalaa ja varsinkin jos se on talossa.

Jos syöttävän verkon puolella on jossain ilmalinjaa, niin aloittaisin iltakävelyllä ja seuraisin linjan ainakin ensimmäiselle muuntajalle, sanoi sähköyhtiö mitä vaan.
 
Jos ja kun nyt kerran lähdetään talon puolelta etsimään nollavikaa, niin kaikki mahdollinen irti heti alkuun. Ja siis tarkoitan sitä todellakin, että kaikki, pistotulpista valaisimiin ja 3~kojeisiin ja siitä sitten tarvittaessa rasiat, kytkimet ja muut liitokset auki. En tiedä/muista talon/sähköjen rakennusvuotta, mutta on hyvin mahdollista, että jonkin 3~laitteen tähtipisteestä löytyy liitetty nolla, joka sitten aiheuttaa esim. kiukaan vikaantuessa nollavirtoja. Nollaviat on siitä paskoja, että vianhaku on monesti todella hankalaa ja varsinkin jos se on talossa.

Jos syöttävän verkon puolella on jossain ilmalinjaa, niin aloittaisin iltakävelyllä ja seuraisin linjan ainakin ensimmäiselle muuntajalle, sanoi sähköyhtiö mitä vaan.
Kiitoksia! Ilmajohtoa ei ole ja talon rv 2007.

Edit: Niin ja tuo nollavian toteamisen ongelma tässä on että mittaamalla mitään erikoista ei näy. Eli ainoa millä tuo esiintyy on että toi laite kärähtää.
Tuolla systeemillä vaan vianetsintä tulee suht kalliiksi...
Onko tähän mitään ideaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia! Ilmajohtoa ei ole ja talon rv 2007.

Edit: Niin ja tuo nollavian toteamisen ongelma tässä on että mittaamalla mitään erikoista ei näy. Eli ainoa millä tuo esiintyy on että toi laite kärähtää.
Tuolla systeemillä vaan vianetsintä tulee suht kalliiksi...
Onko tähän mitään ideaa?

Sen verran tuore rakennus, että en oikein jaksa uskoa nollavikaan ainakaan ryhmäjohtotasolla, koska kolmivaiheisia pistorasiaryhmiä ei nykypäivänä juurikaan vedellä ja siitä ylempänä se taas näkyisi helposti muualla valojen himmenemisenä/kirkastumisena ja epämääräisinä laiterikkoina muissakin ryhmissä. Mittarin toisella puolen taas verkkoyhtiö haistaisi vian hyvin sukkelaan.
Entäs ylikuumeneminen? Pääseekö ilma kiertämään vapaasti laitteen ympärillä? Ehkä itse laite vaan on läpensä paska ja merkin vaihto olisi paikallaan?
Mä ainakin nostaisin kädet pystyyn ja vaihtaisin merkkiä. Kovin kauheita summia ja/tai aikaa ei parin kympin laitteen vian diagnosointiin kannata käyttää.
 
Sen verran tuore rakennus, että en oikein jaksa uskoa nollavikaan ainakaan ryhmäjohtotasolla, koska kolmivaiheisia pistorasiaryhmiä ei nykypäivänä juurikaan vedellä ja siitä ylempänä se taas näkyisi helposti muualla valojen himmenemisenä/kirkastumisena ja epämääräisinä laiterikkoina muissakin ryhmissä. Mittarin toisella puolen taas verkkoyhtiö haistaisi vian hyvin sukkelaan.
Entäs ylikuumeneminen? Pääseekö ilma kiertämään vapaasti laitteen ympärillä? Ehkä itse laite vaan on läpensä paska ja merkin vaihto olisi paikallaan?
Mä ainakin nostaisin kädet pystyyn ja vaihtaisin merkkiä. Kovin kauheita summia ja/tai aikaa ei parin kympin laitteen vian diagnosointiin kannata käyttää.
Joo laitteen vaihto on tietty yksi vaihtoehto.
Laite on kuitenkin ihan paremman pään laite ja jos olisi tyyppivika niin luulisi että näkyisi esim Amazonin noin 14000 arvostelussa aika nopeasti.
Luulen siis että laitteen vika on hyvin epätodennäkoinen kun on kolmesta erillisestä laitteesta vielä kyse.

Edit: Laite vapaana työtasolla eli ilma kiertää kaikilla sivuilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 401
Uusin jäsen
Eemeli8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom