Vastaan näin erittäin pieniä sähkötöitä tilaavana yksityisasiakkaana (eli muutama tunti max päivä töitä sähkärille silloin tällöin). Toiminimisähkärit, joita ei löydy kuin keltaisilta sivuilta, eivät ole olemassa. Sähkärit, joiden preesenssi on täysin paskat nettisivut ja puhelinnumero, eivät ole olemassa. Sähkärit, joilla on kunnolliset nettisivut, joissa esitellään yritys, tekijä(t), mitä firma tekee (ettei tarvitse aina kysyä että teettekö x y z) kunnon yhteystiedot jne. pääsevät jatkoon.
Tuo toiminimien sulkeminen pois ei valitettavasti ole noin yksioikoinen homma. Joskus on, aina ei. Niitä tekijöitä on kuitenkin monia, joilla on päivätyö erikseen ja tekevät toiminimellä pienempää hommaa. Ei kiinnosta panostaa loputtomasti näkyvyyteen, kohteet tulevat muutenkin.
Puhtaalta pöydältä hakiessa tottakai vaikuttaa mutta todellisuudessa tuosta joukosta löytyy niitä, joilla se työn laatu ja puskaradio hoitavat homman.
Netissä on hyvä olla jollakin tasolla asiaa mutta ei se sivuston laatu ole mikään meriitti, sisältö ratkaisee. Sillä taas ei omasta mielestäni ole mitään merkitystä, onko tekijöitä esitelty. Joku voi siitä tavasta "kaikki naamat esillä netissä" pitää, ei siinä toki mitään. Itselle ratkaisee osaaminen.
Eli kyllä omasta mielestäni varsinkin pienelle, aloittavalle riittää oikein mainiosti pelkkä etusivu, jossa selkeästi muutama tärkein osaamisala, yhteystiedot, y-tunnus tms. Mutta ehdottomasti se järkevä domain! Se on paljon tärkeämpi vs joku kalliilla tehty sivusto. Ei vakuuta, jos maili on hotmail ja sivusto jotain.fi/asiakassivut/~matinsähköfirma/testisivusto
Niin paljon kuin somea vihaankin, niin firmat / sähkärit, joilla on someprofiili facessa JOSSA ON MERKITYKSELLISTÄ SISÄLTÖÄ, saavat lisäpisteitä.
Somemarkkinointi laadukkaasti tehtynä on lopulta aika haastava osa-alue ja mikä sisältö merkitsee kenelle mitäkin. Valitettavan moni lähtee vielä varsinkin alussa siihen järkyttävään spammaamiseen jokaiseen mahdolliseen paikkaan, se kääntyy helposti itseään vastaan.
Kyllä siellä somessa saa omasta mielestäni olla mutta mitään painoarvoa en suoraan sille anna. Joissakin tapauksissa saatan lähinnä tarkistaa sen, millaista materiaalia on jaettu. Eli onko sen suuntaista, joita voi epäillä ilman lupaa jaetuksi.
Ja omalta kohdaltani sellaista somesisältöä ei ole olemassakaan, joka saisi käyttämään firman x palveluita jos webbisivuilta ei asioita löydä.
Firmat, joiden henkilökunta on ystävällistä, osaa kommunikoida, kuunnella asiakasta ja ehdottaa ratkaisuja (minä voin toivoa jotain mutta sähkäri tietää mitä on mahdollista ja järkevää, eli dialogia dialogia)
Ystävällisyys ja osaaminen ei muuten automaattisesti kulje käsi kädessä kaikkien asiakkaiden mielestä. Ystävällistä on tarjota halpaa hintaa, hoitaa nopeasti jne. Mutta vaikka miten asiallisesti kyseenalaistat sitä asiakkaan toivetta ja ehdotat parempaa mallia, on helposti vastassa "no, otan muualta, ne tekee niinkun haluan ja halvemmalla" tai "sinähän se ammattilainen oot, mitäs minulta kyselet"
Suurin osa minkä tahansa alan suorittavan työn ammattilaisista epäonnistuu kaikissa noissa asioissa, enkä itse asiakkaana ala vuonna 2021 kommikoimaan 1980 luvun tavoin - eikä moni muukaan ala, sivusta olen seurannut erilaisia ammatilaisia ja kyllä ym. jutut täyttävät näyttävät menestyvän ja muut kuihtuvan.
On muuten erikoinen mielipide. Ei pahalla mutta voisiko joskus vikaa olla myös itsessä, jos tuntuu suurimmassa osassa muita olevan vikaa?
Edit: Ja vielä yksi, että hinnasto nettiin. 99.9% ammatilaisista ei pistä hintojansa näkyviin ja mikään ei raivostuta enempää. Paitsi että se aiheuttaa turhaa viestittelyä puoleen ja toiseen, että mitä maksaa, niin itselleni luo epäammattimaisen ja jopa epäilyttävän kuvan tekijästä. Jos tekijällä ei ole julkista hintaa työlle, niin pistää epäilyttämään, että tekijä sorvaa hintaa ylöspäin, jos asiakas vaikuttaa maksukykyiseltä. Kummaa touhua, tuntihinta nettiin, kilometriveloitukset jne. nettiin ja tietty urakoista sovitaan erikseen.
99,9% ei voi laittaa sitä hintaa nettiin. Tai voi, mutta sillä karkoittaa asiakkaat, Eli kyllä tuo on aivan turha vaatimus tässä kohden sähköalaa ajatellen.
Eikä pahalla mutta tiedän useamman sähkärin, joka totetaa suoraan "ei kiinnosta" jos hinnaston puutteesta aletaan itkemään. Jos töitä on muutoinkin, ei vain kannata. Sama ryhmä on sitä, joka itkee myös silloin, jos hinnat ovat esillä. Tietävät kuluvan ajan ja muun paremmin kun ammattilainen ja valitus alkaa, kun saa laskun käteensä.
Esimerkkihintoja taas on hieman helpompi laittaa ja niistä on asiakkaallekin lopulta enemmän hyötyä. Toisaalta niissäkin on syytä olla todella tarkka, muuten tekee helposti vahinkoa yritystoiminnalleen.
Se koko okt-sähköistys on aina neuvottelun tulos vs vaikka sähkökiukaan asennus. Jälkimmäisen tyylisestä saa oikein mainioita esimerkkejä "keskimääräinen toteutunut veloitus xx€ plus 0,xx€ /km" Vaikka veloitus olisikin muutaman euron kilpailijaa kalliimpi, näissä pienemmissä asioissa se soittelu on tosiaan turhaa ja hintaluokan kertova on helppo valinta.
Kiitos erinomaisesta vastauksesta kaikille. Tämän olen havainnoinut itsekin että varsinkin pienyrittäjillä on kommunikaatio todella surkealla tasolla ja aion itse panostaa siihen. Ja just toi että otetaan vaan töitä ja ei informoida eikä vastata puhelimeen ja hommat vaan roikkuu eikä asiakas tiedä sähkäristä mitään.
Noista hinnoista sen verran että niitä ei moni varmasti sen takia laita esille että se voi riippua kohteesta ja asiakkaasta. Esimerkiksi vähävaraiselle yksityiselle henkilölle ja yrityksille ym julkiselle puolelle voi olla vähän eri hinnat, sekä vähän eroja erilaisissa hommissa ja työn laajuudessa. Mut kai sinne pitää joku yleishinta laittaa.
Oma suunnitelma on just markkinoida tehokkaasti netissä ja somessa, kehittää yhteistyösopimuksia remppa- yms firmojen kanssa sähkötöistä ja tietysti tehdä niin hyvää työtä laadun sekä asiakaspalvelun suhteen että asiakkaat hoitaa mainostamisen
On aivan selvä, että myöhästymisistä ja vastaavista on tärkeää pitää asiakas ajan tasalla. Siinä ei ole mitään epäselvää. Ja kuten kalenteria jo tuolla suositeltiin, on tosiaan tärkeää ottaa vain sen verran töitä, mitä ehtii tehdä.
Mutta kommunikaatio on vaikea asia ja oma kehotus on silti pitää järki mukana sen osalta. Et voi markkinoida tehokkaasti somessa, tehdä viimeistä huutoa olevia nettisivuja ja olla 24/7 tavoitettavissa. Varsinkaan viimeiseen älä lähde ollenkaan mukaan, ensinmainitut asiallisesti mutta älä käytä liikaa aikaa. Aloittava yrittäjä tekee töitä muutoinkin liikaa ja loppuun polttaminen haittaa kassan kehitystä. Eli kohtuus kaikessa.
Puhelimen osalta se automaattinen vastausviesti "palaan asiaan heti kun ehdin" ja myös oikeasti soitto takaisin on ehkä paras keino. Jos olet työkohteessa, et edes pysty hoitamaan kaikkia asioita sieltä, jatkuva työn keskeytyminen ei edistä omaa toimintaasi ja lopulta myös laskutus muuttuu haastavammaksi. Ei ole kovin helppoa pitää kirjaa, montako tuottamatonta konsultaatiopuhelua otit vastaan ja kauanko niihin meni aikaa jne.
Yksinyrittäjälle voi olla ihan oikeasti paikallaan ilmoittaa jokin aikajakso, jolloin toivoo yhteydenotot. Karsii valitettavasti osan "heti mulle kaikki!" mutta "olen maanantaisin ja torstaisin 8-12 konttorilla ja pystyn palvelemaan Teitä silloin parhaiten puhelimitse. Akuutissa tilanteessa voitte tavoitella ma-pe 8-21" tms.
Nykypäivänä tiktok on aika kova paikka mainostaa kunhan handlaat sen.
Itsestään ei kannata tehdä pelleä, siitä on vain harmia. Eli todella hyvä harkinta ensin. Ja vielä parempi harkinta, mitä voi jakaa. Ei missään tapauksessa asiakkaan kohteesta mitään, jos siitä ei varmasti ole sovittu.