Kysymyksiä sähkömiehille

Mitenkäs menee säädökset sen kanssa jos keittiöön vetäisi 5x2.5mmj:llä pistorasiasyötöt. Eli esim. Jääkaappi,pakastin ja tiskikone saman MMJ:n alle yhteisellä nollalla ja kaikille siis tietysti oma vaiheensa. Olen ymmärtänyt että mahdollinen nollajohdon katkeaminen tuottaisi ongelmia? Mutta onko tälläinen ratkaisu kuitenkin sallittua?
Näin saa tehdä ja on usein remonteissa tehtykin.

Onko sulla minkälainen remontti menossa ja kuinka vanha sähkökeskus? Toteutus riippuu hieman niistä ja toiveistakin. Joskus on myös vedetty 5x2,5 MMJ keittiöön ja johonkin kaappiin tehty "minikeskus" mihin sijoitettu keittiön johdossuojakatkaisijat ja vikavirtasuojat. Siitä sitten jako laitteille 3x2,5 (tai 3x1,5) MMJ:lla.

Jääkaapit ja pakastimet saavat olla vikiksen takanakin, mutta silloin tosin on riski että elintarvikkeet pilaantuvat jos vikis laukeaa. On kyllä erittäin harvinaista, että näin kävisi huomaamatta.
 
Hommat on sillä tavalla edennyt, että Tukesin listalta löytyvä tarkastaja kävi ja teki vikalistan. Löytyi jonkunverran puutteita/virheitä ei kuitenkaan heti hengenvaarallisia. Myyjä onneksi suostuu maksamaan kustannukset. Itselle jäi sähkömiehen etsiminen.

Nyt on sähkömies töissä ja sähkömies bongasi vielä yhden virheen kaapeleiden vedossa. Varastossa käytetty valoissa 3x1,5mm kaapelia 16A johdonsuojan kanssa. Johdonsuoja vaihdellaan pienempään.
Oliko muuten tietoa, et onko asennukset tehnyt firma ikinä ollutkaan kelpoinen tekemään sähkötöitä/urakointia? Kuulosti sen verran erikoiselta...
 
Jos nolla katkeaa, sinne tulee erikoisia jännitteita, jotka voi olla melkein mitä vaan 0 ja 400v välillä, riippuen kuormitussuhteesta, mutta ei se nollan katkeaminen kiinteässä asennuksessa todennäköistä ole.

Nollajohtimeen kertautuvilla yliaaltovirroilla voidaan tietysti myös spekuloida, mutta käytännössä tuollaisessa kotitalouskäytössä nekin ovat epätodennäköisiä ongelmia.
Todennäköistä ei ole mutta riskin mahdollisuus kyllä kasvaa jos 5x kaapelia käytetään. Merkittävin tekijä on kuitenkin se käyttäjä itse. Jos tuo 5x haaroitetaan samassa kattorasiassa, jossa on myös valopiste, saadaan siinä niitä vahinkoja aikaan kun asennetaan lamppua, jota ei kannen päälle saa laitettua. Sinällään ei mikään automaatti tuokaan mahdollisuus mutta tilanne, jossa niitä johtoja mahdollisesti pidellään jälkikäteen. Melkoisia taidonnäytteitä on kuitenkin tuossakin joskus vastaan tullut.

Nolla tosiaan tuskin ongelma on normaaleilla kodinkoneilla. Toisaalta sen mahdollisuuden voi poistaa käyttämällä niitä 3x kaapeleita. Kohteesta riippuen voi lopulta kustannusero suuntaan tai toiseen olla merkityksetön. Se 5x vaatii kuitenkin jakorasian ja sieltä kaapelointia eteenpäin, 3x menee ketjuna rasialta toiselle jne.

Onko sulla minkälainen remontti menossa ja kuinka vanha sähkökeskus? Toteutus riippuu hieman niistä ja toiveistakin. Joskus on myös vedetty 5x2,5 MMJ keittiöön ja johonkin kaappiin tehty "minikeskus" mihin sijoitettu keittiön johdossuojakatkaisijat ja vikavirtasuojat. Siitä sitten jako laitteille 3x2,5 (tai 3x1,5) MMJ:lla.

Jääkaapit ja pakastimet saavat olla vikiksen takanakin, mutta silloin tosin on riski että elintarvikkeet pilaantuvat jos vikis laukeaa. On kyllä erittäin harvinaista, että näin kävisi huomaamatta.
Vanhassa asennuksessa tuo minikeskusmalli voi olla oikein toimiva. Ei sinne tulppasulakekeskukseen ole mukava vikavirtasuojia lisätä joten ne voi sinne keittiöön. Ja varsinkin, jos 3x16A ei riitä, eli tarvitaan uunille uutta syöttöä, tuo on aivan toimiva. Samalla se jääkaappi menee kivasti ilman vikavirtasuojaa.

En itse laittaisi missään tapauksessa kylmälaitteita varsinkaan saman vikavirtasuojan taa muiden laitteiden kanssa. Varsin moni on kuitenkin vähintäänkin muutamia kertoja vuodessa useamman päivän poissa kotoa ja pahimmassa tapauksessa se vvs on lauennut juuri silloin. Mukava kun kaikki pilalla ja huonossa tapauksessa vielä kosteusvahinkoja.
 
Oliko muuten tietoa, et onko asennukset tehnyt firma ikinä ollutkaan kelpoinen tekemään sähkötöitä/urakointia? Kuulosti sen verran erikoiselta...

Viimeisimmällä sähköfirmalla on ainakin ollut luvat kunnossa rakennus aikana. Toki poistunut Tukesin listalta heti seuraava vuonna. Liekö konkurssi tai joku muu ollut syynä ja voiko tässä olla syy miksi ei ole niin hyvää jälkeä tullut.

Kolme eri sähköfirmaa ylipäätäänsä ollut tekemässä töitä. Yks firma mennyt konkkaan niin otettu toinen ja taas kun mennyt konkkaan niin otettu uusi. Tässäkin voi olla osasyy miksi ei ole tullut välttämättä niin hyvää jälkeä.
 
Moi,

heittäkääs asiantuntijat, että voiko yksiosaisen upotettavan ulkopistorasian korvata kaksiosaisessa upotettavalla ulkopistorasialla, vai pitääkö siellä alla olla kaksiosaiselle jotenkin enemmän tilaa? Mulla on nyt yksiosaisia ja kaikissa joutuu käyttämään erillistä haaroitinta, että saa sen pari laitetta tarvittaessa kiinni.
 
Moi,

heittäkääs asiantuntijat, että voiko yksiosaisen upotettavan ulkopistorasian korvata kaksiosaisessa upotettavalla ulkopistorasialla, vai pitääkö siellä alla olla kaksiosaiselle jotenkin enemmän tilaa? Mulla on nyt yksiosaisia ja kaikissa joutuu käyttämään erillistä haaroitinta, että saa sen pari laitetta tarvittaessa kiinni.

Voi korvata suoraan."Pohjaosa" eli kojerasia on samanlainen.
 
Osaisko joku sanoo mikä vessan peililamppua riivaa?
Eli ei aina syty seinäkykimestä vaan ehkä joku 1/10 syttyy ja kun sammuttaa niin ei lähde päälle.
Seinäkytkin vaihdettu, loisteputket vaihdettu. Sähkökynällä katsottu että joka paikkaan menee kyllä sähköt ja peilikaapin pistorasia toimii.
Eli onko sitten tuo loisteputkien muuntaja paskana? Jos, niin onko jollain heittää korvaavaa että vois vaihtaa? Sytyttimiä mä en missään tossa ainakaan nää..
vessalamppu.jpg


E: ja toi on siis toiminu monta kuukautta kunnes joku viikko sitten alko kenkkuilemaan.

E2: muuntaja
muuntaja.jpg
 
Ei tuossa paljon muita vaihtoehtoja ole kuin tuo ballasti. Tuo hoitaa sen sytyksen. Eiköhän noita ballasteja (Elektroninen liitäntälaite taitaa olla suomenkielinen nimi), löydy jokaisesta hyvin varustellusta sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä. Katsot, että on tarkoitettu 2x13w putkille.
 
Osaisko joku sanoo mikä vessan peililamppua riivaa?
Eli ei aina syty seinäkykimestä vaan ehkä joku 1/10 syttyy ja kun sammuttaa niin ei lähde päälle.
Seinäkytkin vaihdettu, loisteputket vaihdettu. Sähkökynällä katsottu että joka paikkaan menee kyllä sähköt ja peilikaapin pistorasia toimii.
Eli onko sitten tuo loisteputkien muuntaja paskana? Jos, niin onko jollain heittää korvaavaa että vois vaihtaa? Sytyttimiä mä en missään tossa ainakaan nää..
vessalamppu.jpg


E: ja toi on siis toiminu monta kuukautta kunnes joku viikko sitten alko kenkkuilemaan.

E2: muuntaja
muuntaja.jpg
Ei ole ihan itsestäänselvyys että tota kokoluokkaa liitäntälaitetta löytyy enää "mistävaan". Toki jollain valaisinkauppiaalla saattaa olla vielä hyllyssä.

Jos ei löydy, niin loisteputket voisi vaihtaa led-putkiksi ja muuttaa johdotuksen suoraan putken pidikkeille. Tää toki on sähkärin hommia, kuten ton liitäntälaitteen vaihtokin.
 
Kyllä noita tukusta saa, ellei ole hyllyssä, niin tilaamalla saa. Kun se tulee sinne sisällä eikä näy mihinkään, niin ihan sama onko se nyt juuri saman kokoinen vai ei.
 
Kyllä noita tukusta saa, ellei ole hyllyssä, niin tilaamalla saa. Kun se tulee sinne sisällä eikä näy mihinkään, niin ihan sama onko se nyt juuri saman kokoinen vai ei.

2x13W T5? Kerro mistä?

Edit: Pari lamppukauppaa löytyy netistä, mutta niiden saatavuudesta en menis vannomaan.
 
Osaat varmaan itsekin lukea sen sieltä. Kuten edellä kysyin, niin mistä noita ei saa? Jos tuo sähköliike ei kelpaa, niin miten olisi SLO, vai onko sekin mielestäsi joku lamppukauppa? Elektroninen liitäntälaite T5 - EL2x14-35ngn5

Edit: väärä linkki
Mietin tätä itsekin, et toimisko tolla 2x14-35 koolla. Eipä ole tullut kokeiltua. Mut noi 13W ja alle, onkin sitten vähän kiven alla.
 
Mietin tätä itsekin, et toimisko tolla 2x14-35 koolla. Eipä ole tullut kokeiltua. Mut noi 13W ja alle, onkin sitten vähän kiven alla.

No edellinen on 2x13, joten miksei se tuolla toimisi? Speksit kun katsot, niin lampputeho on 2x13.7W, eli en näe miksei toimisi?
 
No edellinen on 2x13, joten miksei se tuolla toimisi? Speksit kun katsot, niin lampputeho on 2x13.7W, eli en näe miksei toimisi?
Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, mut siinä se ainoa/lähin vaihtoehto taitaapi olla. Ainakin mitä meidän normitukuista saa.

Piti sanoa, et putkien vaihto ledeihin olis halvempaa, mut voi olla vaikea löytää ton mittasia lediputkiakin.

Tossa voisi harkita siten ledinauhaa ja muuntajaakin.
 
Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, mut siinä se ainoa/lähin vaihtoehto taitaapi olla. Ainakin mitä meidän normitukuista saa.

Piti sanoa, et putkien vaihto ledeihin olis halvempaa, mut voi olla vaikea löytää ton mittasia lediputkiakin.

Tossa voisi harkita siten ledinauhaa ja muuntajaakin.

No joo vaihtoehtojahan tuossa useita miten edetä, helpoin tosin on vaihtaa vaan sopiva uusi sinne. Olihan SLO:llakin toinen vaihtoehto. Nuo tukkujen hinnat netissä yksityisille on mitä on. Sitten kun tukusta ostaa, niin hinta on ihan eri kun kyseessä on vakioasiakas. Nuo SLO netti hinnat nyt on mitä on. Lyhyet putket alkaa nykyisin olla vähän huonommin saatavilla. Tukusta ei tosin ostella ellei itse ole sähkäri tai sitten kaveripiiristä löydy. Netistä löytää kyllä paljon tuota SLO hintaa halvemmalla, jos joutuu tilaamaan.
 
No joo vaihtoehtojahan tuossa useita miten edetä, helpoin tosin on vaihtaa vaan sopiva uusi sinne. Olihan SLO:llakin toinen vaihtoehto. Nuo tukkujen hinnat netissä yksityisille on mitä on. Sitten kun tukusta ostaa, niin hinta on ihan eri kun kyseessä on vakioasiakas. Nuo SLO netti hinnat nyt on mitä on. Lyhyet putket alkaa nykyisin olla vähän huonommin saatavilla. Tukusta ei tosin ostella ellei itse ole sähkäri tai sitten kaveripiiristä löydy. Netistä löytää kyllä paljon tuota SLO hintaa halvemmalla, jos joutuu tilaamaan.

Katselinkin kyllä SLO:n urakoitsijahintoja ja hintaa pohdin myös asennuksen kannalta (siis työn hintaa). Tohon kun johdotusmuutoksia joutuu melkein joka tapauksessa tekemään niin samalla muuttaisi sen ledeille sopivaksi.
 
Katselinkin kyllä SLO:n urakoitsijahintoja ja hintaa pohdin myös asennuksen kannalta (siis työn hintaa). Tohon kun johdotusmuutoksia joutuu melkein joka tapauksessa tekemään niin samalla muuttaisi sen ledeille sopivaksi.

Ihan järkyttävä ainakin tuo julkinen hinta. Esim. taloon.com saa reilulla 20€ 2x14W T5 ballastin. Riippuen miten vanha se kaappi on kannattaa harkita jo sen vaihtamista, jos joutuu asennuksen ulkopuolisella sähkömiehellä teettämään. Sähkömiehen lasku kun voi hyvin olla enemmän kuin uuden kaapin hinta (peilikaappeja saa alle 100€ poistosta). Sitten jos itse voi tehdä asennuksen tai tuntee jonkun sähkärin niin sitten saa edullisesti tuon kuntoon.
 
Ihan järkyttävä ainakin tuo julkinen hinta. Esim. taloon.com saa reilulla 20€ 2x14W T5 ballastin. Riippuen miten vanha se kaappi on kannattaa harkita jo sen vaihtamista, jos joutuu asennuksen ulkopuolisella sähkömiehellä teettämään. Sähkömiehen lasku kun voi hyvin olla enemmän kuin uuden kaapin hinta (peilikaappeja saa alle 100€ poistosta). Sitten jos itse voi tehdä asennuksen tai tuntee jonkun sähkärin niin sitten saa edullisesti tuon kuntoon.
No ei kait ny kukaan niitä julkisia hintoja katsele ;)

Sähkärillähän tuo asennus pitää teettää jokatapauksessa, tunnin laskulla selviää.
 
No ei kait ny kukaan niitä julkisia hintoja katsele ;)

Sähkärillähän tuo asennus pitää teettää jokatapauksessa, tunnin laskulla selviää.

Niin olihan tuossa tuo pistorasia, mukana joten ei saa virallisesti vaihtaa kun sähkömies. Jos olisi pelkällä valolla sen voisi itsekin vaihtaa (jos nyt tietää mitä tekee).
 
Niin olihan tuossa tuo pistorasia, mukana joten ei saa virallisesti vaihtaa kun sähkömies. Jos olisi pelkällä valolla sen voisi itsekin vaihtaa (jos nyt tietää mitä tekee).
Ei tossa ole kyllä yhtäkään kohtaa mitä saisi maallikko kytkeä.
 
Kyselin aiemmin ulkopistorasioista, mutta ilmeni jatkokysymys. Pitääkö kannellisen ulkopistorasian olla suojatumpi kuin ip44 vai miten tuon suojaustaso määräytyy. Ajattelin kaupasta käydä hakemassa upotettavia ulkopistorasioita sähkäriä varten, mutta eihän tämä nyt sitten niin yksinkertaista taas ollutkaan. Paikallisessa k-raudassa yhtä upotettavaa mallia saatavilla ja hinta 30€ kappale.
 
Kyselin aiemmin ulkopistorasioista, mutta ilmeni jatkokysymys. Pitääkö kannellisen ulkopistorasian olla suojatumpi kuin ip44 vai miten tuon suojaustaso määräytyy. Ajattelin kaupasta käydä hakemassa upotettavia ulkopistorasioita sähkäriä varten, mutta eihän tämä nyt sitten niin yksinkertaista taas ollutkaan. Paikallisessa k-raudassa yhtä upotettavaa mallia saatavilla ja hinta 30€ kappale.

Tän näköisiä meillä ainakin on seinissä: Pistorasia 2-osainen IP44 uppo-asennettava JL valkoinen Exxact
Ellei noita sit ole saman näkösiä eri luokituksella.
 
Kyselin aiemmin ulkopistorasioista, mutta ilmeni jatkokysymys. Pitääkö kannellisen ulkopistorasian olla suojatumpi kuin ip44 vai miten tuon suojaustaso määräytyy. Ajattelin kaupasta käydä hakemassa upotettavia ulkopistorasioita sähkäriä varten, mutta eihän tämä nyt sitten niin yksinkertaista taas ollutkaan. Paikallisessa k-raudassa yhtä upotettavaa mallia saatavilla ja hinta 30€ kappale.
Tämän mukaan. Vanhassa standardissa oli ensimmäisen numeron vaatimus 3, mutta 2017 vuoden standardissa se onkin vaivihkaa poistunut. Väitin siis itse väärin tuolla aikaisemmin.
1616349898746.png
 
Kyselin aiemmin ulkopistorasioista, mutta ilmeni jatkokysymys. Pitääkö kannellisen ulkopistorasian olla suojatumpi kuin ip44 vai miten tuon suojaustaso määräytyy. Ajattelin kaupasta käydä hakemassa upotettavia ulkopistorasioita sähkäriä varten, mutta eihän tämä nyt sitten niin yksinkertaista taas ollutkaan. Paikallisessa k-raudassa yhtä upotettavaa mallia saatavilla ja hinta 30€ kappale.
Pitää olla myös vikavirtasuojakytkin, jos ei keskuksessa jo ollut. Eikö helpoin olis vaan pyytää sitä sähköjamppaa tuomaan ne tavarat mitä tohon tarvitaan?
 
Pitää olla myös vikavirtasuojakytkin, jos ei keskuksessa jo ollut. Eikö helpoin olis vaan pyytää sitä sähköjamppaa tuomaan ne tavarat mitä tohon tarvitaan?

Kiitos kaikille hyvistä, ja todella nopeista vastauksista. Mulla on joku sellainen kuvitelma, että materiaalit saa itse hommattua halvemmalla kun asentajan kautta. Onko ymmärrys väärin? Netraudassa olin näistä jo vetämässä vipua: Uppo-Kosti pistorasia 2-OS RVP JL

On uppoja ja IP44. Tuon aiemman kaavion mukaisesti pitäisi sitten olla passeleita. Mulla on keskustaulussa automaattisulakkeet, mutta ei tuolla vikavirtasuojaa yhdellekään ulkorasialle ole. Sittenhän näiden uusiminen tarkoittaisi 80€/kpl.. huh..
 
Kiitos kaikille hyvistä, ja todella nopeista vastauksista. Mulla on joku sellainen kuvitelma, että materiaalit saa itse hommattua halvemmalla kun asentajan kautta. Onko ymmärrys väärin? Netraudassa olin näistä jo vetämässä vipua: Uppo-Kosti pistorasia 2-OS RVP JL

On uppoja ja IP44. Tuon aiemman kaavion mukaisesti pitäisi sitten olla passeleita. Mulla on keskustaulussa automaattisulakkeet, mutta ei tuolla vikavirtasuojaa yhdellekään ulkorasialle ole. Sittenhän näiden uusiminen tarkoittaisi 80€/kpl.. huh..
Onhan noilla urakoitsijoilla yleensä tukkuhinnat, eli voi olla että saat tuollaista bulkkikamaa kuten vikavirtasuoja ja pistorasian heidän pakun perästä lojumasta halvemmalla kuin itse ostamalla.
 
Kiitos kaikille hyvistä, ja todella nopeista vastauksista. Mulla on joku sellainen kuvitelma, että materiaalit saa itse hommattua halvemmalla kun asentajan kautta. Onko ymmärrys väärin? Netraudassa olin näistä jo vetämässä vipua: Uppo-Kosti pistorasia 2-OS RVP JL

On uppoja ja IP44. Tuon aiemman kaavion mukaisesti pitäisi sitten olla passeleita. Mulla on keskustaulussa automaattisulakkeet, mutta ei tuolla vikavirtasuojaa yhdellekään ulkorasialle ole. Sittenhän näiden uusiminen tarkoittaisi 80€/kpl.. huh..
Se sähkäri voisi lisätä vikiksen sinne keskukseen ja varmaan osannee arvioida ihan valokuvien perusteella miten kannattaa tehdä ja paljon maksaa.

Ja kyllä se asiakkaiden itse ostamien kalusteiden säästö yleensä kuivuu melko äkkiä kasaan, vaikka se urakoitsijan myymä tuote olisikin pari euroa kalliimpi.

Urakoitsija myös joutuu takuullisesti vaihtamaan sen tarvikkeen jos hajoaa ennenaikaisesti. Jos taas on sun itse ostama niin urakoitsija kyllä veloittaa sua joka sekunnista mitä siihen menee aikaa.
 
Ok, kiitti vinkeistä. Täähän nyt ei ole sit yhtään yksinkertainen juttu asennusmielessäkään.
Idea oli siis korvata 20 vuodessa hapertuneet ulkopistorasiat uusiin. Joissakin kansi halki jne ja samalla sitten vaihtaisi yksiosaiset kaksiosaisiin.
Nyt sitten tämä vaihto-operaatio johtaisi vvs:n teettämiseen. Talossa on pääsulaketaulu ja niiden perässä pari ryhmätaulua. Pääsulaketaulu on automaattisulakkeilla, mutta toi vvs:hän vaatii johdon vetämistä ulkopistorasiasta tauluun. Eli iso työ suoraan sanottuna rasian ja taulun sijainnin takia.
Talon takana oleva pistorasia on ryhmätaulun takana, joka on poslaritaulu. Vaatiihan tuokin uuden johdon vedon vvs:lle eikö vain?
Loput kaksi pistorasiaa ovat toisen poslariryhmätaulun takana.. ja sama tarina.
Lisäksi idea oli teetättä yksi uusi rasia seinälle kun olisi sähköt sille helposti saatavilla.

Eli varmistan nyt vielä.. jos vaihdatan ulkopistorasiat sähkömiehellä uusiin, niin homma vaatii vvs:n joko per taulu tai pistorasia?
Ja sama uuden pistorasian kanssa?
 
Ok, kiitti vinkeistä. Täähän nyt ei ole sit yhtään yksinkertainen juttu asennusmielessäkään.
Idea oli siis korvata 20 vuodessa hapertuneet ulkopistorasiat uusiin. Joissakin kansi halki jne ja samalla sitten vaihtaisi yksiosaiset kaksiosaisiin.
Nyt sitten tämä vaihto-operaatio johtaisi vvs:n teettämiseen. Talossa on pääsulaketaulu ja niiden perässä pari ryhmätaulua. Pääsulaketaulu on automaattisulakkeilla, mutta toi vvs:hän vaatii johdon vetämistä ulkopistorasiasta tauluun. Eli iso työ suoraan sanottuna rasian ja taulun sijainnin takia.
Talon takana oleva pistorasia on ryhmätaulun takana, joka on poslaritaulu. Vaatiihan tuokin uuden johdon vedon vvs:lle eikö vain?
Loput kaksi pistorasiaa ovat toisen poslariryhmätaulun takana.. ja sama tarina.
Lisäksi idea oli teetättä yksi uusi rasia seinälle kun olisi sähköt sille helposti saatavilla.

Eli varmistan nyt vielä.. jos vaihdatan ulkopistorasiat sähkömiehellä uusiin, niin homma vaatii vvs:n joko per taulu tai pistorasia?
Ja sama uuden pistorasian kanssa?

Jaa tää onkin näin "monivivahteinen" homma :hmm:

Tuohon nyt ei enää näkemättä voi sanoa kantaa mitä kannattaa tehdä ja tarviiko kaapeleita uusia. Vikistä ei ole pakko laittaa korjattaville tai vaihdettaville pistorasioille, mutta se on suositus. Uusille/lisättäville onkin sitten pakollista.

Vikispistorasian perään voi myös ketjuttaa tavallisia maadoitettuja (todellisella kevillä, ei nollattuja) pistorasioita. Toimivat silloin tämän ensimmäisen pistorasian vikiksellä.

Täs nyt on tosiaan paljon eri vaihtoehtoja, et pyydä se sähköurakoitsija tekeen vaikka tarjous ja vähän katselmoimaan mitä kannattaa tehdä ja miten. Tää ei yleensä maksakaan mitään.
 
Kiitos kaikille hyvistä, ja todella nopeista vastauksista. Mulla on joku sellainen kuvitelma, että materiaalit saa itse hommattua halvemmalla kun asentajan kautta. Onko ymmärrys väärin? Netraudassa olin näistä jo vetämässä vipua: Uppo-Kosti pistorasia 2-OS RVP JL

On uppoja ja IP44. Tuon aiemman kaavion mukaisesti pitäisi sitten olla passeleita. Mulla on keskustaulussa automaattisulakkeet, mutta ei tuolla vikavirtasuojaa yhdellekään ulkorasialle ole. Sittenhän näiden uusiminen tarkoittaisi 80€/kpl.. huh..

Sehän riippuu paljonko se sähkäri ottaa katetta. Tukusta sähkäri saa yleensä kyllä kuluttaja hintoja halvemmalla, joten tuskin suurta säästöä tulee itse ostamalla. Samoin se sähkäri tietää mitä merkki kannattaa ostaa ja mitä ei. Kaikki ei vaan ole yhtä hyviä kun toiset. Kokemus opettaa miltä valmistajalta kannattaa osta mitäkin. Kuten tuossa todettiin, niin pyydä rohkeasti tarjous, laita muutoma kuva lisäksi. Saat tietää homma suunnilleen maksaa. Jos haluat säästää, niin vaihda vanhojen tilalle uudet rasiat ilman vikavirtasuojaa. On sekin paljon parempi kun antaa niiden vanhojen rikkinäisten rasioiden olla siellä. Uudelle rasialle tosiaan pitää sitten olla se vikavirtasuoja. Ulos en laittaisi alle IP44 rasiaa, vaikka määräys sen sallisi.
 
No tämä hieman helpotti tilannetta. Kyllä nuo rikkoutuneiksi voidaan tulkita, joten sitten voisi korvata uusilla pistorasioilla ilman vvs:aa.
Se uusi pistorasia pitää sitten varustaa vvs:llä. Varmistan vielä, jos vetoa taululta ei pysty helposti tekemään, niin eikös nämä vvs:n sisältävät pistorasiat itsekseen käy..kuten tämä: Kaksoispistorasia vikavirtasuojalla Etherma Double Safety 16 A IP44

Onko muuten näissä sama homma kun mm. Bilteman vvs pistokkeissa, että sähkökatkossa vvs napsahtaa päälle ja pitää manuaalisesti käydä nostamassa ylös? Vihaan tuota ominaisuutta, joka kaiketi kuuluu "digitaalisiin vvs:n" pakosti..
 
Ok, kiitti vinkeistä. Täähän nyt ei ole sit yhtään yksinkertainen juttu asennusmielessäkään.
Idea oli siis korvata 20 vuodessa hapertuneet ulkopistorasiat uusiin. Joissakin kansi halki jne ja samalla sitten vaihtaisi yksiosaiset kaksiosaisiin.
Nyt sitten tämä vaihto-operaatio johtaisi vvs:n teettämiseen. Talossa on pääsulaketaulu ja niiden perässä pari ryhmätaulua. Pääsulaketaulu on automaattisulakkeilla, mutta toi vvs:hän vaatii johdon vetämistä ulkopistorasiasta tauluun. Eli iso työ suoraan sanottuna rasian ja taulun sijainnin takia.
Talon takana oleva pistorasia on ryhmätaulun takana, joka on poslaritaulu. Vaatiihan tuokin uuden johdon vedon vvs:lle eikö vain?
Loput kaksi pistorasiaa ovat toisen poslariryhmätaulun takana.. ja sama tarina.
Lisäksi idea oli teetättä yksi uusi rasia seinälle kun olisi sähköt sille helposti saatavilla.

Eli varmistan nyt vielä.. jos vaihdatan ulkopistorasiat sähkömiehellä uusiin, niin homma vaatii vvs:n joko per taulu tai pistorasia?
Ja sama uuden pistorasian kanssa?
Mistä päättelit, että pitäisi tehdä uusia kaapelin vetoja keskukselta pistorasialle?
 
No vastaisitte edes jotain järkevää. Arvaushan oli ihan valistunut eikä ihan metsään mennyt.

Vikavirralliselle pistorasialle riittää 2 johdinta. Jos vikavirta asennetaan keskukselle niin pistorasia tarvitsee 3 johdinta.

Minkä ikäinen rakennus on kyseessä? Keskustelusta arvaten 20-30 vuotta? Jos näin, niin ulkopistorasioille oletettavasti menee jo 3 johdinta.
 
No tämä hieman helpotti tilannetta. Kyllä nuo rikkoutuneiksi voidaan tulkita, joten sitten voisi korvata uusilla pistorasioilla ilman vvs:aa.
Se uusi pistorasia pitää sitten varustaa vvs:llä. Varmistan vielä, jos vetoa taululta ei pysty helposti tekemään, niin eikös nämä vvs:n sisältävät pistorasiat itsekseen käy..kuten tämä: Kaksoispistorasia vikavirtasuojalla Etherma Double Safety 16 A IP44

Onko muuten näissä sama homma kun mm. Bilteman vvs pistokkeissa, että sähkökatkossa vvs napsahtaa päälle ja pitää manuaalisesti käydä nostamassa ylös? Vihaan tuota ominaisuutta, joka kaiketi kuuluu "digitaalisiin vvs:n" pakosti..

Kukaan ei tarkista onko se oikeasti rikki vai ei, kyllä sinne voidaan ehjänkin tilalle vaihtaa uusi rasia, jos vaikka väri ei miellytä.
Nyt rohkeasti yhteyttä yhteen tai useampaan sähköurakoitsijaan, niin jää arvailu vähemmälle mitä mikäkin käytännössä vaatii. Eli ei sinne ei tarvitse vetää uutta johtoa vvs takia, jos sinne nyt menee kolme johdinta rasioille. Toki remppa kohteissa nyt voi tulla ihan mitä tahansa vastaan. Siellä voi olla vaikka säädösten vastaisia kytkentöjä, joten varmaksi ei kukaan voi sanoa näkemättä. Toki jos siellä johtimista halkeilee eristeet, niin sitten pitää vetää uudet.

Toistetaan nyt vielä pyydä tarjous niin tiedät mitä mikäkin vaihtoehto maksaa. Itse pyytäisin kahdenlaiset tarjoukset a) kaikki ulkorasioissa on vvs (eli laitetaan sinne taulun luokse se vvs. B) tarjous, jossa vaihdetaan ne rikkinäiset vain uusiin ilman vvs ja se yksi lisättävä sitten hoidetaan rasialla, jossa on oma vss.
 
@Kuka_kusi_muroihini

Tässä myös hieman herää epäilys, että yrität täällä kysellä neuvoja selviytyäksesi itse näistä asennuksista. Voin olla toki väärässäkin ja pahoittelen epäilyksiä.

Mutta hanki nyt joku urakoitsija sinne katsomaan ja tekemään tarjous. Sillä siitä selviää parhaiten, eikä tarvii täällä arvuutella. Herkästi voi käydä niinkin että ymmärretään kysymys tai vastaus väärin ja kaikki menee sen jälkeen päin vittuja.

Ja se tarjouksen kysyminen ei edes maksa mitään.
 
Jos nyt sitten joku sattuisi päätymään vaihtamaan itse noita ulkopistorasioita (mitä ei siis saa tehdä ilman pätevyyksiä), niin vaihtaa nyt sitten vain ne yksiosaiset rasiat IP44 luokiteltuihin kaksiosaisiin, eikä harkitse mitään uusien rasioiden laittamista ja kaapeleiden vetoa ja pitää 101% huolen, että ymmärtää miten kytkentä pitää tehdä ja mittaa, että kytkentä on oikein tehty.

Jos ei ymmärrä miten kytkennät tehdään tai ei osaa mitata tms, niin jättää tekemättä. Toki pitäisi jättää muutenkin, mutta jos nyt jotain tekee niin paras tehdä kunnolla ja oikein.
 
Hei mä poistan heti sen epäilyksen, että itse jotain tekisin. En tee, kun en sähköasennuksia osaa edes tehdä. (.....Joskus olen tosin pistorasian vaihdossa onnistunut kun neuvoja ammattimieheltä sain....shoot me), mutta mihinkään vvs:n tai ryhmäkeskukseen mä en edes haluaisi koskea. Enkä halua koskea näihin ulkopistorasioihin muutenkaan. Haluan olla vain itsekin tietoinen, että mitä mä sitten taloon sähköhommina haluan toteuttaa ja olla myös kartalla siitä, että mitä tuo vvs:n duunaaminen aidosti vaatii. Mutta juu, kuten jo pariin kertaan todettu.. mä soittelen sähkärille ja pyydän kommentit.
Talo on kaikkea 20-40 vuoden välistä. Eli tää on vähän erikoisempi case...tai toisaalta varmaan aika perushommaa Suomessa :) Nämä sähköpuolen hommat on kaikki tehty ysärillä ja eipä silloin ole oikein osattu odottaa, että nykyjampat kuluttaa sähköä ja paljon, ja että sähkötarpeita on siellä täällä pitkin tonttia.
 
No tämä hieman helpotti tilannetta. Kyllä nuo rikkoutuneiksi voidaan tulkita, joten sitten voisi korvata uusilla pistorasioilla ilman vvs:aa.
Se uusi pistorasia pitää sitten varustaa vvs:llä. Varmistan vielä, jos vetoa taululta ei pysty helposti tekemään, niin eikös nämä vvs:n sisältävät pistorasiat itsekseen käy..kuten tämä: Kaksoispistorasia vikavirtasuojalla Etherma Double Safety 16 A IP44

Onko muuten näissä sama homma kun mm. Bilteman vvs pistokkeissa, että sähkökatkossa vvs napsahtaa päälle ja pitää manuaalisesti käydä nostamassa ylös? Vihaan tuota ominaisuutta, joka kaiketi kuuluu "digitaalisiin vvs:n" pakosti..

Ei niiden rikki tarvitse olla että saa vaihtaa uuden, ei sitä syytä kukaan kysele, eikä edes vaikuta. Saa vaihtaa uuden vastaavan vanhan tilalle, ilman vikavirtasuojan lisäämistä (toki hyvä se on lisätä).

Voi olla suunniteltu ominaisuus tai sitten se vikavirtasuoja vaan laukeaa sähkökatkon sattuessa.
 
Tässä myös hieman herää epäilys, että yrität täällä kysellä neuvoja selviytyäksesi itse näistä asennuksista. Voin olla toki väärässäkin ja pahoittelen epäilyksiä.
Varsinkin siltä varalta kannattaakin aina neuvoa mahdollisimman tarkasti. Niitä raneasennuksia tehdään jatkuvasti neuvojen panttaamisesta(ja jopa standardien salailusta) huolimatta. Niistä on sitä useammin harmia, mitä vähemmillä eväillä ne on tehty - eikä pelkästään ranelle tai ranen toimeksiantajalle, vaan ehkä peräti useammin seuraavalle asukkaalle tai omistajalle.

Yleensä seuraava ei tiedä ranetuksista mitään tai ainakaan ihan kaikkea. Jos maallikkoasennus onkin oikein tehty, siitä ei seuraa mitään haittaa tai vaaraa. Jos on vain korjattu vanhaa vaihtamalla rasioita, ei edes joku pääse sanomaan että tää o ilmestyny tyhjäst, sää sähköstit tä huaneen itte ja säästit, män suara vankila kulkemat lähtörutu kaut.

Ei niiden rikki tarvitse olla että saa vaihtaa uuden, ei sitä syytä kukaan kysele, eikä edes vaikuta.
Tämähän käy järkeen jo siksikin, että pistorasiat kuluvat käytössä, ja nimenomaan olisi suotavaa vaihtaa ne uusiin, jos on vähänkin syytä epäillä, että rasia on väljä, hapertunut tai jossain vaiheessa päässyt kuumenemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, mut siinä se ainoa/lähin vaihtoehto taitaapi olla. Ainakin mitä meidän normitukuista saa.

Piti sanoa, et putkien vaihto ledeihin olis halvempaa, mut voi olla vaikea löytää ton mittasia lediputkiakin.

Tossa voisi harkita siten ledinauhaa ja muuntajaakin.
Hmm..
13W:lla T5:lla lamppuvirta 150mA, kun 14W:lla lamppuvirta 165mA (jos 20-26kHz antava driveri). 14W liitäntälaitteella voi putkien elinikä laskea, vaikka saattaa se sillä ehkä toimia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 607
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom