Tallin alakeskuksesta ei mainittu mitään joten oletuksena sellaista ei silloin ole. Kysyjä kuitenkin kertoi omasta mielestäni riittävällä tarkkuudella asioita joten en nähnyt tarpeen varmistaa asiaa. Voi olla toisinkin tottakai mutta jotain oletuksia on tehtävä.Eikait se kovin erikoinen jos se kerran on autotallin syöttö. Tallissa lienee oma pienempi keskuksena jossa nuo 16A nallit voimavirtapistokkeelle.
Juuri edellistä kirjoittaessa tulikin tämä. Oma oletus meni siis metsään kun johtimien paksuudet ja muut oli katsottu mutta maininta alakeskuksesta puuttui. Toisaalta tällaisessa tilanteessa on sähköissä mentävä sen pessimistisimmän mukaan.Joo, olin siis vähän epämääräinen. Eli talossa on 3x20A sulakkeet autotalliin lähtevälle piuhalle. Autotallissa on pieni keskus jossa taas on 3x16A sulakkeet voimavirtapistokkeelle (ja pino muita sulakkeita valoille, valovirtapistorasiolle, nosto-oville jne). Lähinnä mietin, että jos talossa on 3x20A sulakkeet autotalliin lähtevälle johdolle, niin eikös se tarkoita sitä, että rakennusten väliin upotettu johto kestää (ainakin paperilla) 3x20A, eli sikäli johto ei ole edes täyden kuorman alla, vaikka autoa laitaisikin 11kW:n teholla.
Itse voimavirtapistoke taas on sähkärin puoli vuotta sitten asentama, niin sen luulisi olevan asiallisesti tehty, mutta en tiedä onko noi voimavirtapistokkeetkaan speksattu kestämään jatkuvaa täyttä kuormaa. Mutta ei välttis olisi paha ajatus tarkistuttaa vielä kaikki aiheeseen liittyvät kytkennät, viime käynnillä sähkäri kuulemma havaitsi keskuksesta löysällä olleita ruuveja jne.
Ja kyllä, jos tuo on oikein toteutettu, kestää se johto sen. Hyvässä tapauksessa on voitu ylimitoittaa. Jos pääsulakkeet ovat sen 25A, voidaan vetää suoraan niiden takaa ja alakeskukseen sitten pienemmät. Sinällään siis aivan ok ja toimiva tapa toteuttaa asia. Toisaalta taas tällainen on omiaan tuottamaan harmia jos pääsulakekokoa kasvatetaan. Sikäli ei siis mitenkään suositeltava tapa jos asiaa ei selvennetä kunnolla kuvissa.
Vedon pituudesta ja käytetystä kaapelista emme tiedä joten sikäli on vaikea sanoa, onko kyseessä miten riittävä. Toisaalta jos uusi pistorasia, voi olettaa oikosulkuvirrat mitatun ja sikäli asia ok. Pöytäkirja kertoo tästä enemmän.
Jos ja kun tallissa se oma alakeskus, on se laturi ihan järkevää johdottaa kiinteästi. Näin ainakin itse tekisin tuossa tilanteessa. Tai toisaalta ainakin katsoisin, millainen se voimavirtatöpikkä on. Itse pistotulpassa kyllä kontaktipinta riittää normaalisti moneen mutta toisaalta sekä tulpan että rasian päässä voi olla varsin surullisia (joskin hyväksyttyjä) ratkaisuja. En esimerkiksi itse luottaisi tuollaisessa kuormittavassa käytössä mihikään veitsiliittimeen (johdin kuorimatta sisään ja veitsi ottaa kontaktin).
Mitä taas löysiin ruuveihin tulee kera ylisuurten pääsulakkeiden... Hoida ne sulakkeet oikeasti kuntoon ja tarkistuta se taulu. Nykyisellään siis nousussa järeät sulakkeet ja taulussa samoin. Kun siellä taulun sisäisissä johdotuksissa on vielä sanomista niin pahimmillaan riskeeraat koko kiinteistön. Tuo on siis ihan oikea ja todellinen riski.