Kysymys sähköauton latauksesta. Osassa latausasemista on markkinontimatskun mukaan "dynaaminen kuormantunnistus" (ja useampi asema kuvauksen pohjalta yhdistetään toisiinsa pari/tms-kaapelilla eli linkittyvät toisiinsa), joka käsittääkseni ottaa ohjaustiedon khw-mittarin pulssilähdöstä. Onko tämmöinen himmeli tarkoitettu tyyliin taloyhtiöön eikä omakotitaloon jossa isohko kuorma (kiuas) voi ryhmähtää päälle kerralla ja tarvitsee suhteessa suuren tehon vai onko kwh:n pulssilähtö ja latausaseman äly tarpeeksi nopea pudottamaan aseman kuormaa tuossakin tapauksessa? Taloyhtiössähän tilanne on eri kun 100 asemaa tai 100 kiuasta ei ikinä hyppää kerralla kaikki päälle? Tuon dynaamisen rajoituksen lisäksi asemissa on sitten kiinteitä dip-kytkin pohjaisia kovia rajoja joilla tehoa voi kiinteästi rajata.
3x35A tötsyt, siirtoyhtiö näyttää että ~1/3 kapasiteetista käytössä (ei mitään hajua miten laskevat). "22khw" laturille rajoitettuna olisi tarvetta - 11khw liian kesy (ja sehän menisi suorilta), kämpässä maalämpö ja sähkökiuas, muuten "normikäyttöä". Pääkeskus autokatoksessa, jonne latausasemakin tulisi, talossa oma keskus. Tällä tietoa välissä ei ole vapaita karvoja jotta esim. kiukaalle voisi askarrella kuormanpudotuksen ja jos tyhjiä putkia ei ole (onko putkia ollenkaan) eikä olemassa olevaan saa vedettyä lisää niin karvojen lisäys on keskusten välille on "mahdotonta" jos olemassa olevaa infraa ei pääse hyödyntämään (ehkä Pera (kts alta) silti saattaisi tietää jonkun keinon).
Latausasemia myydään pakettina (sis. asennus jonka osuus suht kova ~500e), mutta tuollaista ei kannattane ottaa kun itse aseman asennustyö on mallia "laite seinälle, 1m johtoa pääkeskukseen ja 4 TC-kiinnikettä kaapeliin, johdonsuojat (ja vvsk)" ja hinta ei siis sisällä mitään älynrakentamista systeemiin, josta olettavasti rokotetaan aika reilusti kun tuollaisen kiinteän asennuksenkin hinta jo 500e...
Ymmärtääkö random Peran Sähkö Ky (sori jos tämmöinen on oikeasti olemassa-fiktiivinen firma siis tässä tapauksessa) noiden latausasemien ja niiden mahdollisuuksien päälle vai onko tässä itse ensin selvitettävä että mitä todellisia mahdollisuuksia kuormanohjaukseen on, valita asema ja sitten soittamaan Pera paikalle ja kertoa mitä tarttis tehdä ja Pera laskee tarjouksen tarvittavine osineen (mm. tuo valittu asema, kwh-mittari, ...)? Käsittääkseni mahdollisuudet on about seuraavat:
a) kwh-mittari pohjainen on riittävän nopea -> helppo ja kätevä, ei tartte edes miettiä muita vaihtoehtoja
b) kuormanohjaus-lanka pitäisi saada keskusten välille
c) asukas itse toimii kiukaan kuorman ohjaajana
a:ssa saisi latausaseman koko tehon käyttöön, b:ssä joutunee rajoittamaan asemaa dipeillä siten että arpoo kämpän piikkikulutuksen ilman kiuasta, c sama kuin b mutta vastuu asukkaalla itsellään (tässä tapauksessa aseman kytkentä Peralta kaiketi parin tunnin homma, jolloin senkin saa paljon halvemmalla kuin tuollaisen "kiinteän" paketin)...