Kysymyksiä sähkömiehille

En löydä kenenkään kysyneen tätä missään, joten kysyn nyt:

Aion laittaa keittiööni led-valaistuksen. Ongelmana on, että oli kyse minkä tahansa toimittajan systeemistä, on niihin tarjolla vain kauko-ohjattua patterikäyttöistä kytkintä.

Muuntajahan näissä on oltava, mutta eikö näitä nyt herranjestas saa millään toimimaan tavallisesta seinäkytkimestä, joka seinästä jo löytyy? Ei millään haluaisi keksiä pyörää uudestaan, vaan pitää toiminnan yksinkertaisena.
Toisaalta taas noi nykykaukosäätimet on lähestulkoon virrattomia eikä pattereita tarvii varmaan kovallakaan käytöllä vaihtaa edes viiden vuoden välein. Mullakin töissä ollu työkoneen valossa sama patteri kaukosäätimessä jo yli 10v..
 
Kyseessä on datakeskus, jonka mitattu loisteho veloitetaan sähkölaskussa. Tässä tilanteessa estokelaparisto kannattanee asentaa sähkölaitoksen mittarin ja pääsulakkeiden/pääkytkimen ja kulutuskohteen kuorman välille.

Juu, kyllä tuolle oikea paikka on siellä pääkytkimen jälkeen ja mielellään vieläpä omalla erotuksella ja sulakkeilla.
 
Toisaalta taas noi nykykaukosäätimet on lähestulkoon virrattomia eikä pattereita tarvii varmaan kovallakaan käytöllä vaihtaa edes viiden vuoden välein. Mullakin töissä ollu työkoneen valossa sama patteri kaukosäätimessä jo yli 10v..

Ookoo. Täytyy harkita uudelleen kaukosäätimen käyttöä, koska kyllähän se asennusta sinänsä helpottaa.

Itsellä ei vain oikein riitä luotto tällaisiin systeemeihin kovan käytön kohteissa, mutta voihan sitä sitten siirtyä perinteisempään, jos alkaa homma prakailla.

Onko kenelläkään kokemusta Ikean Trådfri-kauko-ohjauksen luotettavuudesta tai muuta kommenttia?
 
Ookoo. Täytyy harkita uudelleen kaukosäätimen käyttöä, koska kyllähän se asennusta sinänsä helpottaa.

Itsellä ei vain oikein riitä luotto tällaisiin systeemeihin kovan käytön kohteissa, mutta voihan sitä sitten siirtyä perinteisempään, jos alkaa homma prakailla.

Onko kenelläkään kokemusta Ikean Trådfri-kauko-ohjauksen luotettavuudesta tai muuta kommenttia?
Mä olin kanssa aikoinaan vastaan juurikin noista syistä, mutta HUEn hommattuaan huomaan että pelko on melko turha.
Ainoo miinus tossa viritelmässä on, että "oikeat" virtakytkimet pitää olla aina päällä asennossa että valot ja kaukosäädin toimii. Oman väen kesken siihen tottuu, mutta vieraita kun tulee niin ensimmäisenähän ne rämppää kytkimistä valoja eikä kakesta. Mäkin oon ajatellu 3D tulostaa noille oikeille valokatkaisijoille jonkun kotelon niin että niitä ei vahingossa räppää päälle ja pois vaan käyttää kaukosäädintä joka on siinä ihan vieressä.
 
Mietin laitanko tänne vai aliexpress/amazon ketjuun mutta kysytään täältä:
Pitäisi ostaa kattolamppuja mutta kiinan laatu mietityttää. (Lamput lienee kiinalaisia)
Ostopaikka amazon.de ja toimittajana amazon itse eli varasto josta tulee lienee ranskassa.

Onko noi käyneet jonkun tarkastuksen läpi kun eikö EU:ssa pitäisi olla joku yhteinen sertifiointijärjestelmä?
Noissa tuotekuvauksen mukaan CE ja RoHS hyväksyntä, mutta noita ne taitaa lyödä itse jo Kiinassa noihin?
 
Onko kenelläkään kokemusta Ikean Trådfri-kauko-ohjauksen luotettavuudesta tai muuta kommenttia?

Toimii. Kaukosäätimissä patteri näyttää riittävän noin vuodeksi, että ei nuo mitään ikiliikkujia ole. Toimivat myös vanhojen fyysisten kytkinten kanssa ihan kuin normaalit lamput. Siitä tosin sitten seuraa se, että normaalisti kun kytkimet ovat aina 'päällä' ja lamppuja käytetään kaukosäätimillä, niin sähkökatkon sattuessa valot menevät päälle.

Pari viikkoa sitten kun noita valoja tuli pimenevään iltaan ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen taas päälle laitettua, niin muutaman minuutin päästä seurasikin yllätys, kun valo vaan sammui. Jonkun kymmenen sekunnin päästä valo sitten palasi, softapäivityksen mahtoivat tehdä.
 
Mä olin kanssa aikoinaan vastaan juurikin noista syistä, mutta HUEn hommattuaan huomaan että pelko on melko turha.
Ainoo miinus tossa viritelmässä on, että "oikeat" virtakytkimet pitää olla aina päällä asennossa että valot ja kaukosäädin toimii. Oman väen kesken siihen tottuu, mutta vieraita kun tulee niin ensimmäisenähän ne rämppää kytkimistä valoja eikä kakesta. Mäkin oon ajatellu 3D tulostaa noille oikeille valokatkaisijoille jonkun kotelon niin että niitä ei vahingossa räppää päälle ja pois vaan käyttää kaukosäädintä joka on siinä ihan vieressä.
Turhiksi jääneille kytkimillehän tehdään näin:
kytkin.jpg


Kytkin pois, johdot yhteen Wagoilla, umpikeskiölevy tilalle. Sen päälle voi liimata kaukosäätimen telineen jos haluaa tai olla liimaamatta.
 
Turhiksi jääneille kytkimillehän tehdään näin:
kytkin.jpg


Kytkin pois, johdot yhteen Wagoilla, umpikeskiölevy tilalle. Sen päälle voi liimata kaukosäätimen telineen jos haluaa tai olla liimaamatta.
Mitä tommosia pyöreitä kytkimiä saa? Ainakaan Huelle ei ole kuin sitä suorakaiteen muotoista kytkintä ja se monilamppujärjestelmän pyöreä, mutta kuvassa olevaa en ole nähnyt. Tollahan se ogelma ratkeaisi jos noita jostain saisi. Sitä suorakaiteen muotoista ei olekkaan niin helppo tuollaiseen integroida.
 
Onko noi käyneet jonkun tarkastuksen läpi kun eikö EU:ssa pitäisi olla joku yhteinen sertifiointijärjestelmä?
Noissa tuotekuvauksen mukaan CE ja RoHS hyväksyntä, mutta noita ne taitaa lyödä itse jo Kiinassa noihin?
EU:ssa ei ole mitään yhteistä sertifiointijärjestelmää perus sähkölaitteille*. En tiedä tuleeko tämä väärinkäsitys siitä, että certification alkaa kirjaimilla ce. CE-merkinnässä kirjaimet tulevat sanoista Communique Europeé (eli Euroopan Yhteisö)

Kaikissa EU:ssa myytävissä tavaroissa tulee olla CE-merkki, joka tarkoittaa sitä, että CE-markkinaan asettanut taho vakuuttaa, että laite täyttää kaikki EU-normit. Sitä ei siis tarvitse sertifioida (eli antaa ulkopuolisen auktoriteetin tarkastettavaksi). EU-laki ei sinänsä sido kiinalaisia, joten jos valmistaja ei ole EU-alueella, niin vastuussa on se taho, joka on tuonut tuotteen EU-alueelle.

Kiinalaisissa on varmasti sellaisiakin, jotka oikeasti pyrkivät noudattamaan EU-normeja ja laittavat CE-merkin uskoen (siinä missä EU:n sisälläkin toimivat) että se on normien mukainen. Mutta todistettavasti suuri osa myös lätkäisee sen CE-merkin ihan vaan sen takia että se menee paremmin kaupaksi, murehtimatta tippaakaan siitä että onko tuote normien mukainen.

Sinänsä vaikka maahantuoja olis EU-alueella, niin ei siitä taida tuotteen poisvetoa suurempaa rangaistusta tulevan, vaikka laite olisi hengenvaarallinen. En sit tiedä voiko maahantuojalle tulla tuomio esim. kuolemantuottamuksesta jos joku kuolee viallisen laitteen takia.

Jossain TV-shopissa mainostettiin jotain laitetta että "laite on laadukas. Se on myös CE ja RoHS-hyväksytty". Tuollaisesta mainostamisesta tulee minulle välittömästi fiilis, että tuote on sitä paskinta paskaa mitä voi olla, koska ihan joka ikisen EU-alueella myytävän tuotteen tulee lain puolesta olla CE ja RoHS. Sama olisi mainostaa että "voimme myydä tämän tuotteen laillisesti"

* Esim. sairaalalaitteilla on sertifiointikäsittely. Näissä on CE-merkin yhteydessä neljänumeroinen koodi, joka kertoo minkä sertifiointilaitoksen tarkastama laite on.
 
Viimeksi muokattu:
EU:ssa ei ole mitään yhteistä sertifiointijärjestelmää perus sähkölaitteille*. En tiedä tuleeko tämä väärinkäsitys siitä, että certification alkaa kirjaimilla ce. CE-merkinnässä kirjaimet tulevat sanoista Communique Europeé (eli Euroopan Yhteisö)

Kaikissa EU:ssa myytävissä tavaroissa tulee olla CE-merkki, joka tarkoittaa sitä, että CE-markkinaan asettanut taho vakuuttaa, että laite täyttää kaikki EU-normit. Sitä ei siis tarvitse sertifioida (eli antaa ulkopuolisen auktoriteetin tarkastettavaksi). EU-laki ei sinänsä sido kiinalaisia, joten jos valmistaja ei ole EU-alueella, niin vastuussa on se taho, joka on tuonut tuotteen EU-alueelle.

Kiinalaisissa on varmasti sellaisiakin, jotka oikeasti pyrkivät noudattamaan EU-normeja ja laittavat CE-merkin uskoen (siinä missä EU:n sisälläkin toimivat) että se on normien mukainen. Mutta todistettavasti suuri osa myös lätkäisee sen CE-merkin ihan vaan sen takia että se menee paremmin kaupaksi, murehtimatta tippaakaan siitä että onko tuote normien mukainen.

Sinänsä vaikka maahantuoja olis EU-alueella, niin ei siitä taida tuotteen poisvetoa suurempaa rangaistusta tulevan, vaikka laite olisi hengenvaarallinen. En sit tiedä voiko maahantuojalle tulla tuomio esim. kuolemantuottamuksesta jos joku kuolee viallisen laitteen takia.

' Esim. sairaalalaitteilla on sertifiointikäsittely. Näissä on CE-merkin yhteydessä neljänumeroinen koodi, joka kertoo minkä sertifiointilaitoksen tarkastama laite on.

Lähtökohtaisesti kaikkea kiinalaista verkkokaupparojua kannattaa välttää liittämästä verkkovirtaan tai ainakaan jättää valvomatta. Käyttävät myös sitä ns. China Export -merkintää mikä sattuu paljon muistuttamaan CE -merkintää.

On itsekin tullut tilailtua kaikenlaista led-himmeliä tuolta ja täytyy sanoa että en nykyään enää osta laitteita joissa on integroitu teholähde (oma 230V syöttöjohto).
Näissä on lähes poikkeuksetta järkyttäviä turvallisuuden vaarantavia suunnitteluvirheitä.

Ideologisesta vinkkelistä pitäisi valveutuneen kuluttajan muutenkin miettiä kaksi kertaa hankkisiko mieluummin tuotteita joiden tuotantoketju sijaitsee mahdollisimman paljon muualla kuin ympäristö- ja ihmisoikeusasioiden päällä tallovassa Kiinan kommunistisessa tasavallassa.
 
Käyttävät myös sitä ns. China Export -merkintää mikä sattuu paljon muistuttamaan CE -merkintää.
Niin toi on lähinnä vitsi (vaikka asiallisen oloisilla sivuillakin siitä puhutaan), kun kiinalaiset eivät osaa edes sitä oikeaa CE-merkkiä kopioida ja välillä näkee vähän sinne päin olevia.

Siinä menee kuitenkin pahasti metsään jos kuvittelee että jos tuotteessa on täysin oikean CE-merkin näköinen merkintä, niin se olisi pelkästään sen takia turvallinen. Toki jos se merkki on väärän näköinen eli leikkisästi "China Export", niin voi olla melko varma että siitä ei myöskään kukaan ole antanut vaatimuksenmukaisuusvakuutustakaan (tai ainakaan ymmärtänyt sen merkitystä). Se ei toki sinänsä automaattisesti takaa että tuote olisi huonompi kuin jotkut EU-alueella toimivien yritysten maahantuomat ja vaatimusten mukaisiksi vakuuttamat tuotteet.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Niin toi on lähinnä vitsi (vaikka asiallisen oloisilla sivuillakin siitä puhutaan), kun kiinalaiset eivät osaa edes sitä oikeaa CE-merkkiä kopioida ja välillä näkee vähän sinne päin olevia.

Siinä menee kuitenkin pahasti metsään jos kuvittelee että jos tuotteessa on täysin oikean CE-merkin näköinen merkintä, niin se olisi pelkästään sen takia turvallinen. Toki jos se merkki on väärän näköinen eli leikkisästi "China Export", niin voi olla melko varma että siitä ei myöskään kukaan ole antanut vaatimuksenmukaisuusvakuutustakaan (tai ainakaan ymmärtänyt sen merkitystä). Se ei toki sinänsä automaattisesti takaa että tuote olisi huonompi kuin jotkut EU-alueella toimivien yritysten maahantuomat ja vaatimusten mukaisiksi vakuuttamat tuotteet.

No ei valitettavasti takaa. Esim. Italialaisissa jäähdytyslaitteissa tuli vastaan huonesäädin jolle oli haettu suoritustasomerkinnät tyyliin "jäähdytyskonvektori ja kaikki siihen liitettävissä olevat lisälaitteet". Oli 230V ja hituvirtaliittimet samalla rivarilla vierekkäin ja tuskin ko. palikka oli ikinä missään tutkittavana käynytkään.
 
Hmmm, sähkärit veti mmj:tä ulkoseinän pistokkeisiin samanlaisen putken läpi. Putki on maan alla ja jää aikanaan kellarin lattian alle. Väärin meni? Olin tuosta ymmärtänyt, että suojaputkessa veto on eri kuin paljaaltaan maan alla. Saunan osalta toki voi maakaapelilla vedellä, ei ole hinnankaan puolesta suurta merkitystä. Maakaapeli lienee kyllä jäykempää.

Ei varmaan mennyt väärin kun ilmeisesti se on jäämässä rakenteiden alle ennemmin taikka myöhemmin.

Se että aletaan naminamia vetämään suojaputkessa rakennuksesta toiseen maassa on jo vähän eri asia. MMJ ja MCMK eroaa rakenteeltaan aika tavalla.
MCMK:ta saa esim. laittaa vaikka betonivaluun mutta naminamia ei ilman suojaputkea.

Miksi se pitäisi ylipäätään suojaputkeen tunkea? Ihan turhaa touhua.
 
Viimeksi muokattu:
tuskin ko. palikka oli ikinä missään tutkittavana käynytkään.
Kuten sanoinkin, niin CE-merkinnän (ilman numeroita) edellytyksenä ei ole että laite käy jossain tutkittavana. Se EI ole sertifiointimerkki.

Tietenkin laitteen valmistajan (tai EU-alueelle tuojan) pitää tarvittaessa pystyä osoittamaan millä tavoin se on päätellyt tuotteen täyttävän normit. Jos valmistajalla ei ole omaa kompetenssia tehdä arviota, niin silloin tulisi käyttää ulkopuolista.

Ja kuten sanoinkin, niin siitä ei ilmeisesti tule mitään mahdollista laitteen takaisinvetoa pahempaa sanktiota, jos kuvittelee olevansa pätevä arvioimaan ja sillä perusteella laskee markkinaan norminvastaisen tuotteen.
 
Pihavalaistusta uusimassa pihaan. Saako liiketunnistimia laitettua rinnan niin että valot syttyvät kummasta vain tunnistimesta? Eli pihan kummassakin päädyssä olisi tunnistimet jotka sytyttää kaikki pihavalot.
 
Pihavalaistusta uusimassa pihaan. Saako liiketunnistimia laitettua rinnan niin että valot syttyvät kummasta vain tunnistimesta? Eli pihan kummassakin päädyssä olisi tunnistimet jotka sytyttää kaikki pihavalot.

Saa vaikka kymmenestä. Liiketunnistin ei ole käytännössä mitään sen kummaliisempaa kuin kytkin joka vain toimii automaattisesti.
 
Ei varmaan mennyt väärin kun ilmeisesti se on jäämässä rakenteiden alle ennemmin taikka myöhemmin.

Se että aletaan naminamia vetämään suojaputkessa rakennuksesta toiseen maassa on jo vähän eri asia. MMJ ja MCMK eroaa rakenteeltaan aika tavalla.
MCMK:ta saa esim. laittaa vaikka betonivaluun mutta naminamia ei ilman suojaputkea.

Miksi se pitäisi ylipäätään suojaputkeen tunkea? Ihan turhaa touhua.

Varsin fiksua laittaa piha-alueilla suojaputkeen. Myöhemmin ei tarvitse pihoja aukoa jos täytyy tehdä muutoksia ja samalla ei ihan niin tarkkaa ympäröivän maa-aineksen kanssa. Mikäli vain kaapelin laittaa niin kaapeli tulee asentaa hienoon hiekkaan kauttaaltaan. Syytä suojaputken laittamatta jättämiselle ei oikein löydy.
 
Teoriassa suojaputki heikentää lämmön poisjohtumista kaapelista ja lisäksi tuo kaapelin ympärille (riippuen putken koosta) sen verran enemmän ilmaa että kaapeli voi teoriassa palaa pieneltä pätkältä (kunnes putkesta happi loppuu).

Toki koska sulakkeet on keksitty ja käytössä niin edellä olevalla ei ole mitään merkitystä.
 
Mitä tommosia pyöreitä kytkimiä saa? Ainakaan Huelle ei ole kuin sitä suorakaiteen muotoista kytkintä ja se monilamppujärjestelmän pyöreä, mutta kuvassa olevaa en ole nähnyt. Tollahan se ogelma ratkeaisi jos noita jostain saisi. Sitä suorakaiteen muotoista ei olekkaan niin helppo tuollaiseen integroida.
Ei sitä kaukosäädintä ole pakko tuon peitelevyn päälle asentaa. Pointti oli lähinnä, että turhat kytkimet kannattaa ottaa pois ja korvata umpikeskiölevyllä, niin niitä ei turhaan kukaan kytke pois päältä ja arvo, että mitähän tästä tapahtuu vai tapahtuuko mitään ja mistä ne valot nyt menee päälle.
 
Varsin fiksua laittaa piha-alueilla suojaputkeen. Myöhemmin ei tarvitse pihoja aukoa jos täytyy tehdä muutoksia ja samalla ei ihan niin tarkkaa ympäröivän maa-aineksen kanssa. Mikäli vain kaapelin laittaa niin kaapeli tulee asentaa hienoon hiekkaan kauttaaltaan. Syytä suojaputken laittamatta jättämiselle ei oikein löydy.

Ei niitä tartte aukoa kun hommaa sellaisen kaivuriurakoitsijan jolla on aura. Keväällä kun vetää auralla piuhat maahan niin loppukesästä ei enää edes tiedä että siihen on piuha upotettu. Valitettavasti moneltakaan kylän rasvanäpiltä ei auraa löydy, mutta eiköhän noi ala yleistyä kun näkevät kuinka näppärä keksintö on.

Samalla maalla ne kaapelit peitellään vaikka tehdään avo-oja. Pohja vaan on syytä tasata niin ettei siellä ole teräviä kiviä ja ensin päälle mieluiten lapiolla mättää maata jossa ei ole isoja kiviä. Ei se hieno hiekka ole mikään kirjoitettu sääntö vaan suositus. Ei sinne auralla vedettyyn roiloonkaan mitään hienoa hiekkaa ripotella kaapelin ympärille.

Ja ihan samoin se routa rikkoo suojaputkenkin jos se peitellään huolimattomasti. Ja mietihän mitä sitten tapahtuu jos sattuu olemaan korkeuseroa pisteen a ja b välillä? Siitä tulee sitten vesiputki kosteilla keleillä ja pahimmassa tapauksessa kosteusvaurio rakennuksessa.
 
Ei niitä tartte aukoa kun hommaa sellaisen kaivuriurakoitsijan jolla on aura. Keväällä kun vetää auralla piuhat maahan niin loppukesästä ei enää edes tiedä että siihen on piuha upotettu. Valitettavasti moneltakaan kylän rasvanäpiltä ei auraa löydy, mutta eiköhän noi ala yleistyä kun näkevät kuinka näppärä keksintö on.

Samalla maalla ne kaapelit peitellään vaikka tehdään avo-oja. Pohja vaan on syytä tasata niin ettei siellä ole teräviä kiviä ja ensin päälle mieluiten lapiolla mättää maata jossa ei ole isoja kiviä. Ei se hieno hiekka ole mikään kirjoitettu sääntö vaan suositus. Ei sinne auralla vedettyyn roiloonkaan mitään hienoa hiekkaa ripotella kaapelin ympärille.

Ja ihan samoin se routa rikkoo suojaputkenkin jos se peitellään huolimattomasti. Ja mietihän mitä sitten tapahtuu jos sattuu olemaan korkeuseroa pisteen a ja b välillä? Siitä tulee sitten vesiputki kosteilla keleillä ja pahimmassa tapauksessa kosteusvaurio rakennuksessa.
Kiitoksia kaikille vastauksista, aina oppii uutta. Tuo mmj ulkoseinään on teoriassa paljas (suojaputkessa) ulkoseinän pystynousun verran. Jos tuossa vaatimuksena on vain se, että ei pysty mmj:tä kaivamaan rikki, niin eiköhän tuo ole ihan ok. Suojaputket menee päätalosta ulos, koska tein varaukset uuden teknisen tilan yhteydessä. Talon ulkopuolelta voisi tosiaan pistää ilmankin suojaputkea saunalle, jos ja kun maakaapelilla täytyy vetää. Toisaalta laitan sinne joka tapauksessa suojaputken varauksena, että siinähän tuo menee toinenkin. Putkelle tulee hintaa reilu 50 euroa. Halpa hinta siitä, että ei joudu pengertä repimään auki, jos ilmenee myöhempi tarve korjata/lisätä johtoja. Korkeuserot ovat sen verran pienet, että päätalon putken pää on jo reilusti saunan sokkelin alapuolella. Ei pitäisi siis tulla vesiputkea (sellainenkin kyllä vedetään, mutta ihan suunnitellusti :D).

e: Tähän tontille rakennusten ympärille on ripoteltu 50-luvun louhintajäte 50-100 cm paksuisena patjana. Otan suosiolla kaivurin auran sijaan. On kyllä ollut tuskaa kaivella lapiolla, isoja murikoita ja savipitoista maata ympärillä. Rautakangella ja pikkulapiolla saa tavaraa irti hyvin hitaasti.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, aina oppii uutta. Tuo mmj ulkoseinään on teoriassa paljas (suojaputkessa) ulkoseinän pystynousun verran. Jos tuossa vaatimuksena on vain se, että ei pysty mmj:tä kaivamaan rikki, niin eiköhän tuo ole ihan ok. Suojaputket menee päätalosta ulos, koska tein varaukset uuden teknisen tilan yhteydessä. Talon ulkopuolelta voisi tosiaan pistää ilmankin suojaputkea saunalle, jos ja kun maakaapelilla täytyy vetää. Toisaalta laitan sinne joka tapauksessa suojaputken varauksena, että siinähän tuo menee toinenkin. Putkelle tulee hintaa reilu 50 euroa. Halpa hinta siitä, että ei joudu pengertä repimään auki, jos ilmenee myöhempi tarve korjata/lisätä johtoja. Korkeuserot ovat sen verran pienet, että päätalon putken pää on jo reilusti saunan sokkelin alapuolella. Ei pitäisi siis tulla vesiputkea (sellainenkin kyllä vedetään, mutta ihan suunnitellusti :D).
Pystynousussa pitäisi olla muotorauta suojana.
 
Aa, niimpä tietysti. Ei paljon Huessa lämmitä. Sais Huellekkin tulla vähän fiksumpia katkaisijoita kun ne kaks nykyistä tympeetä mallia.
Voiko IKEA-älyvalaistustuotteita käyttää yhdessä Philips Hue Bridge -valoverkkoreitittimen kanssa?
Kyllä, IKEA-älyvalaistustuotteet ovat yhteensopivia Philips Hue Bridge -valoverkkoreitittimen kanssa.
 
Pystynousussa pitäisi olla muotorauta suojana.
Maan päälle sähkäri veti mmj:n siihen perusputkeen, alumiinia? Alempana on 20 cm eristeitä suojana. Enköhän tuon kanssa pysty elämään. Ei tuossa alueella lapiota kummemmalla voi lähelle tulla, kun kaupungin vesijohdon sijainnista ei ole karttoja.
 
Voiko IKEA-älyvalaistustuotteita käyttää yhdessä Philips Hue Bridge -valoverkkoreitittimen kanssa?
Kyllä, IKEA-älyvalaistustuotteet ovat yhteensopivia Philips Hue Bridge -valoverkkoreitittimen kanssa.
Onko tää sitten muuttunu jotenkin? Joku aika sitten oli ainakin niin että niitä piti parittaa tappelemalla ja senkin jälkeen tämä tuo ja se ominaisuus ei toimi tai bugittaa jne. Eli onko tossa TÄYDELLINEN yhteensopivuus vai tyyliin pelkkä on/of toimii?
 
Kuten sanoinkin, niin CE-merkinnän (ilman numeroita) edellytyksenä ei ole että laite käy jossain tutkittavana. Se EI ole sertifiointimerkki.

Tietenkin laitteen valmistajan (tai EU-alueelle tuojan) pitää tarvittaessa pystyä osoittamaan millä tavoin se on päätellyt tuotteen täyttävän normit. Jos valmistajalla ei ole omaa kompetenssia tehdä arviota, niin silloin tulisi käyttää ulkopuolista.

Ja kuten sanoinkin, niin siitä ei ilmeisesti tule mitään mahdollista laitteen takaisinvetoa pahempaa sanktiota, jos kuvittelee olevansa pätevä arvioimaan ja sillä perusteella laskee markkinaan norminvastaisen tuotteen.

No tämä. CE merkintä on valmistajan vakuutus siitä että tuote on turvallinen ja täyttää asiaankuuluvat vaatimukset. Eli ei ole todistus testatusta tuotteesta kuten vaikka FI merkki oli/on edelleen.
 
Nyt on erikoinen ongelma mihin en keksi selitystä.
Havainto: Sähkögrilliin (metallinen) metallisella lastalla koskiessa tuli värinää sormille.
Ulkopistorasiassa jännite vaiheen ja nollan välillä 230V. Toisesta nastasta pistorasian suojamaahan 30V ja toisesta 50V (rasiassa virta) Piharasian suojaamaasta keittiön suojamaahan (joka on eri ryhmässä) 60V. Tästä ongelmaisen piharasian suojamaasta keskuksen maahan samat 60V. Ennen piharasiaa olevan saman ryhmän rasiasta keskukselle 0V. Eli suojamaa selvästi poikki piharasian ja tuon välissä olevan rasian välillä, mutta mistä sinne tulee tuo 50-60V jännitettä.

Voiko esim. LED valaisimet (samassa ryhmässä) vuotaa suojamaahan jotain haamujännitettä? Jos siellä olisi vaikka ruuvi johdosta läpi, niin eikö se antaisi 230V?
 
Voiko esim. LED valaisimet (samassa ryhmässä) vuotaa suojamaahan jotain haamujännitettä? Jos siellä olisi vaikka ruuvi johdosta läpi, niin eikö se antaisi 230V?

Veikkaisin että siitä rinnalla kulkevasta jännitteisestä vaihe johtimesta indusoituu kelluvaan suojamaan johtimeen tuo n. 60V jännite.
Kannattaa laittaa käyttökielto tuolle rasialle ha korjaukseen aika nopeasti, hengenvaara aika ilmeinen.. varsinkin kun on vielä ulkorasia.
 
Veikkaisin että siitä rinnalla kulkevasta jännitteisestä vaihe johtimesta indusoituu kelluvaan suojamaan johtimeen tuo n. 60V jännite.
Kannattaa laittaa käyttökielto tuolle rasialle ha korjaukseen aika nopeasti, hengenvaara aika ilmeinen.. varsinkin kun on vielä ulkorasia.

Juu käyttökielto luonnollisesti meni heti. Mutta voiko noin lyhyillä matkoilla (5m) indisoitua jo tuollaisia jännitteitä? Eikö se vaatisi jo melkoisen kelan?
 
Juu käyttökielto luonnollisesti meni heti. Mutta voiko noin lyhyillä matkoilla (5m) indisoitua jo tuollaisia jännitteitä? Eikö se vaatisi jo melkoisen kelan?

Kapasitiivisesti se jännite siellä siirtyy ja se tapahtuu kyllä lyhyeltäkin matkalta, ei tarvi edes metrejä.
 
Kapasitiivisesti se jännite siellä siirtyy ja se tapahtuu kyllä lyhyeltäkin matkalta, ei tarvi edes metrejä.
Pahoittelen jos kuulostan tyhmältä, mutta eikö tämä vaatisi kaksi johtavaa kappaletta? Siis jos vaiheesta indusoituu maa-kaapeliin, mutta maa onkin siis poikki? Eikö kapasitiivinen joutuminen vaatisi lyhyellä matkalla jotain mistä muodostuva jännite johdetaan?
Siis vertauskuva: vierekkäin on kaksi kaapelia, toinen jännitteellinen ja toinen avoin molemmista päivästä. Voiko avoimeen kaapeliin indusoitua jännite?
 
Pahoittelen jos kuulostan tyhmältä, mutta eikö tämä vaatisi kaksi johtavaa kappaletta? Siis jos vaiheesta indusoituu maa-kaapeliin, mutta maa onkin siis poikki? Eikö kapasitiivinen joutuminen vaatisi lyhyellä matkalla jotain mistä muodostuva jännite johdetaan?
Siis vertauskuva: vierekkäin on kaksi kaapelia, toinen jännitteellinen ja toinen avoin molemmista päivästä. Voiko avoimeen kaapeliin indusoitua jännite?

Kaikissa moninapaisissa kaapeleissa on jonkin verran kapasitanssia, toisesta päästään irtonainen maajohdin sekä jännitteinen vaihejohdin muodostavat kondensaattorin ja mitatun jännitteen suuruus riippuu mm. mittarin sisäisestä impedanssista. Tätä samaa ilmiötä pääsee todistamaan aika usein esimerkiksi huonosti suunnitelluissa led-lampuissa jotka jäävät hehkumaan kytkinhaaran vaihejohtimeen kytkeytyneen energian voimin vaikka kytkin olisi pois päältä. Yleinen selitys on tällöin että kytkin "vuotaa" mikä ei pidä paikkaansa.
 
Tätä samaa ilmiötä pääsee todistamaan aika usein esimerkiksi huonosti suunnitelluissa led-lampuissa jotka jäävät hehkumaan kytkinhaaran vaihejohtimeen kytkeytyneen energian voimin vaikka kytkin olisi pois päältä. Yleinen selitys on tällöin että kytkin "vuotaa" mikä ei pidä paikkaansa.
Mutta jos kytkimessä on tulevan ja lähtevän vaiheen välille kytketty hohtolamppumerkkivalo, niin se voi oikeasti päästä läpi sen verran, että se saan led-lampun hehkumaan tai välähtelemään.
 
Pahoittelen jos kuulostan tyhmältä, mutta eikö tämä vaatisi kaksi johtavaa kappaletta? Siis jos vaiheesta indusoituu maa-kaapeliin, mutta maa onkin siis poikki? Eikö kapasitiivinen joutuminen vaatisi lyhyellä matkalla jotain mistä muodostuva jännite johdetaan?
Siis vertauskuva: vierekkäin on kaksi kaapelia, toinen jännitteellinen ja toinen avoin molemmista päivästä. Voiko avoimeen kaapeliin indusoitua jännite?

Siellähän on kaksi johtavaa kappaletta. Toinen, jossa on verkkojännite ja toinen joka kelluu tyytyväisenä ympäristökapasitansseissa ja varautuu niiden määrittämään jännitteeseen. Kondensaattorissa napojen välillä on eriste ja siitäpä se symbolikin kertoo, että tästä ei läpi mennä, -||-. Kapasitiivinen kytkeytyminen – Wikipedia

Induktiivinen kytkeytyminen on huomattavasti heikompi ilmiö ja vaatii käytännössä jonkinlaisen muuntajarakenteen tapahtuakseen, mutta kapasitiivisella kytkeytymisellä rinnakkaisiin avoimiin johtoihin syntyy kyllä jännite.
 
Huoneessa 2kpl valokytkimiä samoihin lamppuihin (8kpl halogeeni). Eli vaihtokytkimet. Vaihdoin halogeenien (12V) tilalle ledit ja nyt haluaisin himmentimen.
Valonsäädin ABB Impressivo 2-400W/VA UPK valkoinen

Tämä lienee sopiva?

Mahtaakohan ton kytkentä olla suoraviivainen homma? Sähkärin vissiin vaatis, mutta vois kai ton itsekin tehdä, kun ei mistää saa sähkäriä yhtä säädintä asentamaan ja ei ole sähkärituttujakaan.

Muuntajina Osram Halotronic
Osram HTM Halotronic - Osta nyt | Lamppuexpress
Osaako joku tähän jotain kommentoida?
 
Ainakin RC tyyppisellä himmentimellä tuo toimii, tuosta himmentimestä en ole 100varma, vaikka se kyllä tuon tallooncomin tekstin mukaan käy.

Ok, kiitos. Eli vähemmän johtimia, mutta pinta-alaa/johdin enemmän. Pientä keskusta suunnittelin tosiaan saunallekin. Suojaputkessa kun menee, niin ei tarvitse välttämättä olla maakaapeli (?)

Käytännössä tuosta koosta eteenpäin maakaapelit ovat edullisempia kuin MMJ, eli ei ole mitään järkevää syytä käyttää MMJ:tä vaikka sen sopivalla suojaputkella saisikin maahan asentaa.


Voi olla että nuo halogeenispotin näköiset led-spotit onkin tarkoitettukin perinteisten halogeenien korvaajaksi, jolloin niihin olisi rakennettu täysaaltotasasuuntaaja ja ehkä vähän tasoittavaakin sisään. Eli ne ei välky niin paljoa. (ja sikäli kun välkkyvät niin 100Hz taajuudella joka ei ole niin paha kuin 50Hz)

Mutta jos perus lednauhaa laittaa vaihtovirtalähteen perään, niin vilkkuu aika ikävästi.

Mitä tulee tuohon himmentimeen, niin sen pitäisi toimia tuon muuntajan kanssa. Voi tosin olla että se toimii halogeenien kanssa paremmin kuin halogeenia leikkien ledien kanssa - riippuu ihan miten hyvin himmennettävyys on toteutettu ledspotissa. Sen verran sanoisin, että olennaisesti parempaa himmennintyyppiä ei ole eli jos toteutat ja et ole tyytyväinen niin luultavasti vaihtoon menee noi muuntajat ja/tai ledispotit.
Vain kaikkein halvimmissa MR16 ledeissä on pelkkä tasasuuntaaja, josta seuraa se 100Hz värinä jos siellä on perinteinen rautamuuntaja, käytännössä brändivalmistajan lampussa on tasasuuntaajan lisäksi myös pieni hakkuri, jolla sitä lediä ohjataan vakiovirralla, ja pieni siru joka tulkitsee mahdollista aaltoa leikkaavaa himmennystä. Ne MR16 ledkorvauslamput itsessään toimivat hienosti, mutta jotkin halogeenilampun elektroniset liitäntälaitteet vetävät niistä herneen nenäänsä, mutta esim mainittu halotronic toimii hienosti, ja tuo viittaus lediin on käsittääkseni viittaus näihin led korvauslamppuihin, led nauhalle niitä ei ole tarkoitettu, vaikka se kyllä saattaa sillä toimiakin (en ole kokelillut). Noi halotronit ei anna ulos 50hz vaihtovirtaa, vaan taajuus on huomattavasti korkeampi.
 
Saako kaksi maakaapelia kytkeä ulkona avoimessa tilassa toisiinsa jakorasialla, esim. kiinnitettynä aidantolppaan?
 
Voisin viedä uuden kaapelin suoraan lampullekin, mutta se tietää hieman lisää kaivuuhommia (mielummin kaivan kuin teen maan alle geelirasian). Lampulta on vanha pätkä näkyvillä ja nuo saisi mukavasti kytkettyä jakorasialla josta jatkossa voisi napata vielä kaapelin jos haluaa lisää valoja toiseen suuntaan (liitoksen kohdalle nousee ens kesänä pergola joka olisi mukava valaista). Ei mikään pakollinen ole saada pintaan mutta tekisin jos on laillinen :)
 
Miksi ei käytetä tarkoituksen mukaista jatkosta?
Määritteleppä tarkoituksen mukainen?

Eikö tarkoituksen mukainen ole kyseiseen tarpeeseen sopiva ratkaisu? Ja jos se on jakorasia tolpassa niin silloin se on jakorasia tolpassa. Mikään ei estä tekemästä näin ja monesti syy voi olla oikein hyvä.

Lampulta on vanha pätkä näkyvillä ja nuo saisi mukavasti kytkettyä jakorasialla josta jatkossa voisi napata vielä kaapelin jos haluaa lisää valoja toiseen suuntaan (liitoksen kohdalle nousee ens kesänä pergola joka olisi mukava valaista). Ei mikään pakollinen ole saada pintaan mutta tekisin jos on laillinen :)
Mikään ei estä tekemästä noin kunhan rasia soveltuu ko. kohteeseen. Oikeastaan pidän hyvinkin järkevänä jos on selvä ajatus haaroittaa samasta pisteestä vielä muuallekkin.
Ja pakolliset... Et saa tehdä itse mutta mikään ei estä sähkäriä tekemästä noin varsinkin jos asiakas niin haluaa tehtävän.
 
Voisin viedä uuden kaapelin suoraan lampullekin, mutta se tietää hieman lisää kaivuuhommia (mielummin kaivan kuin teen maan alle geelirasian). Lampulta on vanha pätkä näkyvillä ja nuo saisi mukavasti kytkettyä jakorasialla josta jatkossa voisi napata vielä kaapelin jos haluaa lisää valoja toiseen suuntaan (liitoksen kohdalle nousee ens kesänä pergola joka olisi mukava valaista). Ei mikään pakollinen ole saada pintaan mutta tekisin jos on laillinen :)

Laittaa jonkun ruuvikannellisen rasian niin eipä siinä varmaan ongelmaa ole. Mitään pelkkää kalvorasiaa en tuommoseen alkaisi laittaa ja toki kannattaa muistaa että se varmaan tarttee laittaa lumirajan yläpuolelle, oli minkälainen rasia tahansa mutta täysin varmana en tätä sano.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Lumiraja on myös hyvä pointti, aitatolppa on hieman matala joten voisi olla järkevintä laittaa tuolle kohdin valmiiksi jo pergolan pystytolppa aitatolpan sijasta (aitakin on vasta rakenteilla) ja rasian saisi yli metrin korkeuteen. Ruuvikannelliset rasiat tuntuvat olevan hieman harvassa, ainakin paremmilla IP luokituksilla, mutta Biltemasta näyttäisi saavan IP67 rasiaa joka voisi asiaan sopia.

Asennuksen puolesta ollut tapana hommata tarvikkeet ja vedellä kaapelit oikeille paikoilleen, naapurin eläkkeelle jäänyt sähkömies (kiinteistön alkuperäinen sähkövastaava) on sitten käynyt tekemässä varsinaisen kytkennän ja mittaukset. Saako muuten eläkkeelle jäänyt sähkömies tehdä vielä noita hommia ns. virallisessa mielessä?
 
Tarviiko terassin rakenteissa sähköjä vetäessä putkittaa kaapelia? Tarkoitus vetää sähköt valmiiksi terassia kasatessa 5x2,5-kaapelilla ja päät IP54-asennusrasioihin.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Lumiraja on myös hyvä pointti, aitatolppa on hieman matala joten voisi olla järkevintä laittaa tuolle kohdin valmiiksi jo pergolan pystytolppa aitatolpan sijasta (aitakin on vasta rakenteilla) ja rasian saisi yli metrin korkeuteen. Ruuvikannelliset rasiat tuntuvat olevan hieman harvassa, ainakin paremmilla IP luokituksilla, mutta Biltemasta näyttäisi saavan IP67 rasiaa joka voisi asiaan sopia.

Asennuksen puolesta ollut tapana hommata tarvikkeet ja vedellä kaapelit oikeille paikoilleen, naapurin eläkkeelle jäänyt sähkömies (kiinteistön alkuperäinen sähkövastaava) on sitten käynyt tekemässä varsinaisen kytkennän ja mittaukset. Saako muuten eläkkeelle jäänyt sähkömies tehdä vielä noita hommia ns. virallisessa mielessä?
Tavallinen AP9-jakorasia on IP65 ja käy ihan hyvin. Toki eläkkeellä oleva saa tehdä asennukset, jos sillä on S2-oikeudet. Ei eläkkeellä olo vaikuta asiaan.
 
Tavallinen AP9-jakorasia on IP65 ja käy ihan hyvin. Toki eläkkeellä oleva saa tehdä asennukset, jos sillä on S2-oikeudet. Ei eläkkeellä olo vaikuta asiaan.

Itte en tuohon johonkin metrin korkeuteen kyllä tuollaista rasiaa laittaisi josta uteliaat ipanat saa kannen auki ihan tuosta vaan.
 
Määritteleppä tarkoituksen mukainen?

Eikö tarkoituksen mukainen ole kyseiseen tarpeeseen sopiva ratkaisu? Ja jos se on jakorasia tolpassa niin silloin se on jakorasia tolpassa. Mikään ei estä tekemästä näin ja monesti syy voi olla oikein hyvä.

Jos tarvetta ei olisi ollut ottaa kyseisestä pisteestä sähköä myöhemmin niin olisin suosinut kutistejatkoa. Alkuperäisestä kysymyksestä ei tämä käynyt esille niin siksi olisin suosinut näkymätöntä ratkaisua.
 
Valokytkimelle tulee 3x1,5S MMJ, ja kytkimeltä valaisimille lähtee 5x1,5S johto. Väliin pitäisi laitta kaksiosainen valokytkin. Tarve olisi siis jatkaa nolla ja suojamaa valaisimelle kytkimessä. Ostin kuitenkin epähuomiossa kaksiosaisen kytkimen, josta puuttuu kokonaan X-liittimet. Onko mitään estettä jatka nolla ja suojamaa rasiassa wagoilla kytkimen takana? Rasiassa on korokerengas, joten tilaa on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 227
Viestejä
4 501 306
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom